JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe tviler ikke ett sekund.
    Men så var det prisen da :-\
    Men sånn mellom oss, er ganske sikker på at de som ligger her vil gjøre en meget god jobb i Svampen :) Den består jo bare av billig komponenter, best å holde det sånn.

/jan

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Kan nok garantere at ampen din vil låte ganske mye bedre med de nye AN kondisene fremfor de gammle Jensen kondisene som sitter der nå.
    Men det tar jo urovekkende lang tid å få loddet inn de nye!!!!! ;)

Mvh
    Andreas

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    cardas skrev:
    Kan nok garantere at ampen din vil låte ganske mye bedre med de nye AN kondisene fremfor de gammle Jensen kondisene som sitter der nå.
    Men det tar jo urovekkende lang tid å få loddet inn de nye!!!!! ;)

Mvh
    Andreas
    Hehe du kjenner ikke meg godt nok.
    Som Egon Olsen ville sagt " krever en god plan og timing...." ;)
    Jeg er en jævel på å planlegge og bruke god tid på det ::)

Man sitter her og koser seg noe veldig, da haster det ikke vet du.
    Men det kommer, ila høsten.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    JanR skrev:
    Ett par sider sider siden, i gamle dager altså, så skrev jeg vel noe om at jeg hadde "rappet" R.S sin Audion riaa.
    Eller rettere sagt;- han fikk den ikke med seg hjem igjen 8)

Hvorfor spør dere (kanskje) " den nissen trenger da for svarte f*n ikke 2 Audion riaa's..."
    Nei jeg gjør ikke det, så jeg gjorde det eneste fornuftige (hihi) og sa " hør nå her Reidar, du tar med deg min riaa hjem og ser litt på den så beholder jeg din så lenge "
    Fikk ett litt skjevt blikk med ett smil bak som svar. Bare å geleide R.S opp trappe og ut til bilen før han fikk tenkt mere over den saken ;) Låse dører og trekke for gardiner, sånn fall i fall.

Nuvel. Hvorfor beholdt jeg R.S's riaa ??? Jo nu jævlar skal dere (begge to) få høre hvorfor.
    Den spiller jævlig bra her hos meg, så enkelt. Kort versjonen iaf ;D

Hva er gjort med den sier du, vel noe i den her duren: internkabling/rca kontakter/noen kondiser.
    Men ikke alt på engang. Kabler først, teste, kondiser og rca neste ut. R.S kan sikkert svare på detaljene rundt det for de som måtte være interesert.

Tilbake til "testingen"
    Original Audion riaa vs Audion R.S turbo gt riaa. R.S riaa med Philips miniwatt 6922 rør - min med NOS Tungsram 6922. Kabler - Vivanco coax mellom step-up og riaa, NEC coax mellom riaa og pre.

Først ute var min, på med Terje Rypdal "the singles collection", låt veldig bra syns nå jeg. Det gjorde vel iofs R.S også ;)
    Så i rask rekkefølge --> Yello "flag"/Thule "graks"/Porcupine Tree "the incident" og en liten tur innom The nothing hillbillies "missing..."

Jeg syns da og syns nå at det låt meget bra (alt annet enn objektiv) på det som jeg spiller mest og på det som ble spilt den kvelden.
    Funker ikke Proc.Tree/Thule/Yes/Yello ,og flere til, så er det ikke noe for meg, så enkelt. Nå har jeg sittet på det her anlegget og riaa'n lenge så kjenner det ganske godt.
    Det skal også sies at jeg har vært og er nøyd med Audion i oroginal stand.

Jo, tilbake til riaa'ene.
    Så huket vi på R.S sin riaa, samme skivene i samme rekkefølge.
    Jo du, her hadde det skjedd ting. Første tanken var vel noe som det her " hælvete....funker jo bedre enn..... "
    Vi ble vel bare sittende og smile begge to. Ikke ofte jeg gjør med oppgradert hardware når sant skal sies. Ofte forskjeller men ikke alltid til det bedre. Den her gangen var det absolutt til det bedre.
    Og det uten at alt det jeg liker så godt med Audion var blitt borte. Var bare mere av det. Men syns, satt på spissen, at noe manglet. Var noen "urenheter" til stede.
    Hmm, "vi bytter rør" sa jeg til R.S, inn med tungsram og voila der smatt det på plass :)
    Da fikk R.S for seg at " vi bytter kabel mellom riaa og pre til Vivanco..." som sagt - som gjort.
    På med Yello først, og da lærte vi noe nytt....
    Nå kan dere lure ;D

Det som skjedde var at toppen stakk seg ut litt, dvs at den dro til seg litt mere fokus en ønskelig. Ikke skarp eller stygg på noen måte, føltes bare at det ble i overkant mye fokus der oppe.
    Vi var veldig enig om at her må det dobbelsjekkes, tilbake med NEC coax (mellom riaa og pre) og jaggu fan der falt alt på plass igjen ;)
    En liten artig opplevelse syns jeg da. Kjører med Vivanco hele veien så litt "artig " at det faktisk fungerte bedre med NEC i det her tilfellet.
    Uten tvil så var den beste komboen R.S sin modda riaa/Tungsram rør/vivanco mellom step-up - riaa/NEC mellom riaa - pre.
    I det hele tatt en jævlig bra kombo. Har rett å slett aldri hatt så bra vinyl lyd i heimen(e) tidligere.

Egentlig ikke sagt så mye om forskjellene kanskje ;)
    Audion riaa (original) er en leken sak. Spretten/frisk spillestil/åpen-luftig og ett bra trykk nedover med god kontroll. De som ikke har hørt Audion riaa og vil høre en, sving innom.
    R.S modda riaa, samme men mere av det Audion er gode på. Åpnere/enda bedre kontroll nedover og utrolig oppløst mellomtone med masse kjøtt på beina. Alvorlig talt, hadde aldri trodd at den modda riaa'n skulle spille såpass bra og så mye bedre enn den originale.
    Den gjør alt litt bedre, man ser/føler/kjenner at lyden slipper høytalerne enda mere enn tidligere, mindre "støy" og mindre "grums" i lydbildet. Eller som proffene ville sagt det, svartere bakgrunn, godt man ikke er proff.

Det er her hos meg på mitt anlegg, hvordan det vil låte hos Per og Pål aner jeg ikke.

Ikke ofte jeg tar av, tror jeg, men den her gangen må jeg bare få lov til å si " fan i helvete som det spiller !! "

ps: du får fan ikke igjen riaa'n Reidar ;D

Med forbehold om;- stygt språk, skrivefeil, sjølskryt.

/jan"somgliserutavmerehelvetenåomdagen"olsen
    Noen kommentarer R.S ? ;)

/jan

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    JanR skrev:
    Javist :)
    Har endel klipsch t-skjorter men ikke den der.
    Kanskje se om det lar seg gjøre å samle ihopes flere ? Er vel ikke bare vi som vil ha antar jeg ;)

/jan
    Jeg vil gjerne ha en. Er dere i full gang med å avtale via PM allerede?

Mvh

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ØivindJ skrev:
    JanR skrev:
    Javist :)
    Har endel klipsch t-skjorter men ikke den der.
    Kanskje se om det lar seg gjøre å samle ihopes flere ? Er vel ikke bare vi som vil ha antar jeg ;)

/jan
    Jeg vil gjerne ha en. Er dere i full gang med å avtale via PM allerede?

Mvh
    Det er østfoldinger du har med å gjøre ØJ, TTT.

;D ;D

/jan

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, det er en DAC (av rette typen).... Tror den er velkjent her på forumet med 5687, svære AN kondiser og Duelund kablær... Spiller igrunnen ganske ok ;)

(Tenker Fred Åkerstrøm når jeg ser "fattig fan" - du kan ikke drelle her) :)

Og Jan, når jeg ser listen din så......

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Raist skrev:
    Hehe, det er en DAC (av rette typen).... Tror den er velkjent her på forumet med 5687, svære AN kondiser og Duelund kablær... Spiller igrunnen ganske ok ;)
    Den ja ;)
    Ganske ok er vel ingen overdrivelse.

Raist skrev:
    (Tenker Fred Åkerstrøm når jeg ser "fattig fan" - du kan ikke drelle her) :)
    ;D

Raist skrev:
    Og Jan, når jeg ser listen din så......
    Som sagt en fattig fan....nå.

Men alvorlig talt, hadde aldri vært der jeg er i dag hadde det ikke vært for gode venner og selgere som har latt meg ta ting over tid. Jo, ikke minst mine kjære søster som lånte meg pæng til hønna :)

/jan

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, prøvde å quote svaret, men har visst blitt for mye rødvin her i kveld så nå gjør ikke enkel HTML mening lengre heller.... :)

Men jo, AN DAC'en spiller bra, veldig bra! Tung Sol Black Plate 5687 gjorde en STOOOOR forskjell!
    Er ikke så galt å være fattig fan med AN i anlegget (vi er ihvertfall 2) ;)

Fortsetter på Fred Åkerström bølgen her og legg inn teksten til Luffaren:
    (For noen år siden jobbet jeg på den lokale pub'en, 300 innbyggere her, mens jeg studerte og eieren hadde festet mye med Fred..)

"Ner åt gatan stod en snut,
    snuten snöt en resolut och han fråga'n:
    "Varför gåru´ här o dräller fatti´ fan?
    ner till domaren din sparv!"
    Domarn sade "Vilket larv.
    Vi vill inte ha en luffare i stan!"

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Herlig :)
    Fred Å kan det å leke med ord. Noe som jeg sliter med på den her tiden av døgnet og med en smule for mye innabords ::)
    Bare så det er sagt, til og med jeg har øst innpå ett par glass rødt i kveld. Hvilket ikke skjer ofte. Skylder på kolegane mine :)

Tung Sol 5687 låter ikke bare bra i AN dac's men også i L2's med "BP" linjekort.

Og takk for de kloke ordene, vi fattig folk har det bra, AN er og vil være en "trøst" i lang tid fremover ;)
    Hvis jeg ikke sa det, skal aldri kvitte meg meg M2'n. Den er blitt fast inventar sammen med Dac 1.

/jan

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Herlig med gode kolleager, jeg har klart det helt på egen hånd (nesten da)... Jeg og en kompis bygger høyttalere for tiden.. Han: Cyburgs Needle, Jeg: CornScala..... ;D Ble noen glass vin etterpå..! Nå går det i MonoPulse og Bruce Springsteen Live From Dublin. AN DAC1 er jammen et funn i forhold til hva de går for brukt! Kjenner det frister fryktelig med L2 og P2, men men, det koster... Venter på at Ellaen skal bli frisk (Er i trygge hender hos Audiomix).. Håper den skal sparke liv i MP'ene, så nå er det en varm kineser med Fu13 som sparker liv her ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Raist skrev:
    Herlig med gode kolleager, jeg har klart det helt på egen hånd (nesten da)... Jeg og en kompis bygger høyttalere for tiden.. Han: Cyburgs Needle, Jeg: CornScala..... ;D Ble noen glass vin etterpå..! Nå går det i MonoPulse og Bruce Springsteen Live From Dublin. AN DAC1 er jammen et funn i forhold til hva de går for brukt! Kjenner det frister fryktelig med L2 og P2, men men, det koster... Venter på at Ellaen skal bli frisk (Er i trygge hender hos Audiomix).. Håper den skal sparke liv i MP'ene, så nå er det en varm kineser med Fu13 som sparker liv her ;D
    Javist er det vel det :)
    Kjenner jo i dag at vi hadde det brukelig morro ;D

Nuvel.
    Gleder meg til CornScala'n er ferdig, artig "konsept" det der.
    Du lager selvsagt en byggetråd ?
    Dac 1 er ett funn, basta ferdig ! ;)
    Din er riktig nok noe oppgradert men tro meg det fungerer greit med en original også, iaf her hos meg.
    Er for gærnt når jeg tenker meg om, hatt 2 Dac 1 og 2 M2. Men har lært hehe. De som står nede nå blir. Dac 1 og Rega driverk ser ut for snakke godt sammen :) Billig og bra kombo.
    Hender jo det dukker opp L2's og annet godis på brukten, ikke ofte men har hendt.
    Følge godt med :)

Audiomix vet hva han driver med så det her blir nok bra skal du se :)
    FU-13 ja, den har jeg lånt ørene til ved ett par anledninger, bra trykk i de 813 rørene imo. Fungerer greit på Monopulse ?
    Lyser vel oppe hele nabolaget den der hehe.
    Hørte den og FU-29 i samme anlegg, likte uten tvil best FU-13. Koster jo ikke rart heller de der.

Men nå er det kaffe og rødmix, litt hfs surfing, så ned og fyre opp anlegget ;D

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    JanR skrev:
    JanR skrev:
    Ett par sider sider siden, i gamle dager altså, så skrev jeg vel noe om at jeg hadde "rappet" R.S sin Audion riaa.
    ------------------------------------------
    Ikke ofte jeg tar av, tror jeg, men den her gangen må jeg bare få lov til å si " fan i helvete som det spiller !! "

/jan

Ikke mye, du har fått med ca alt. Du nevnte at lyden slipper horna og åpner opp, det er uunværlig om man først er vant med det. Da først lever og engasjerer musikken virkelig.
    Den reinere og friskere gjengivelsen gjør at riaaen nå virker å være (enda) kvikkere, mere på hugget i og med at transientoppstart nå er bedre definert. Oppgraderte strømbaner underbygger selvfølgelig også dette. Det var opplevelsen av dette som gjorde at jeg satt og flira da du spilte Yello; nå var det rett og slett morro å høre dem på raske høyttalere, selv klin edru.

Tungsram-røra ga mer body i mellomregisteret, veldig god match. Men at det er en grense for hvor mye K-horna kan åpnes opp ble vi minnet om, dermed var kabeleksperimentet til Kise akkurat det som behøvdes. Nec`en spiller rent og kontant men med noe neddempet topp uten å miste merkbart av luft/rom.

Nå kan du gå vintermørket i møte Jan. Det gjenstår vel bare å strekke opp Nakamichien nå.

Mvh. RS

PS: jeg er ikke helt trygg på om jeg vil ha tilbake riaaen min ??? ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    R.S. skrev:
    JanR skrev:
    JanR skrev:
    ------------------------------------------

/jan

Ikke mye, du har fått med ca alt. Du nevnte at lyden slipper horna og åpner opp, det er uunværlig om man først er vant med det. Da først lever og engasjerer musikken virkelig.
    Den reinere og friskere gjengivelsen gjør at riaaen nå virker å være (enda) kvikkere, mere på hugget i og med at transientoppstart nå er bedre definert. Oppgraderte strømbaner underbygger selvfølgelig også dette. Det var opplevelsen av dette som gjorde at jeg satt og flira da du spilte Yello; nå var det rett og slett morro å høre dem på raske høyttalere, selv klin edru.

Tungsram-røra ga mer body i mellomregisteret, veldig god match. Men at det er en grense for hvor mye K-horna kan åpnes opp ble vi minnet om, dermed var kabeleksperimentet til Kise akkurat det som behøvdes. Nec`en spiller rent og kontant men med noe neddempet topp uten å miste merkbart av luft/rom.

Nå kan du gå vintermørket i møte Jan. Det gjenstår vel bare å strekke opp Nakamichien nå.

Mvh. RS

PS: jeg er ikke helt trygg på om jeg vil ha tilbake riaaen min ??? ;)
    Høst og vinter kan komme, jeg er beredt :D

Ja, Naka'n må bli neste ut. Har kabel/plugger/krympestrømpe liggende. Du la igjen her tidligere i sommer ;)
    Og ikke minst ett sett med lange Vivanco 8)

Takk for at du svingte innom med riaa etter besøket hos Lagga, det utviklet seg til å bli en meget hyggelig eftan-kveld :)

ps: hørte noe mumling om riaa, jeg bare overser det så går det vekk ::)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kan vel også legge til at det her er første gangen jeg har opplevd at en oppgradering (i en eller annen form) har vært ubetinget positivt og til det bedre.
    Merkelig og bra samtidig.
    Vanligvis, for meg, har det mange ganger vært forandringer men ikke nødvendigvis til det bedre....bare annerledes. Andre ganger til det bedre men aldri 100% forbedring.
    Som det har blitt nevnt noen ganger tidligere, ::) , så er audion riaa ett røverkjøp til prisen IMHO.
    Og når man får ett løft som det her for nesten ingen penger...skremmende.

I det hele tatt utrolig morro. Hørt endel timer på riaa'n alt og MÅ bare konkludere at alt har blitt bedre og nervene er så rolig atte ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk foresten "Natt" med Thule på cd og vinyl fra de her:

http://www.mamut.net/panoramarecords/

Slapp å lete meg ihjel i det store utland etter den skiva, og fikk cd - vinyl til en meget hyggelig pris.
    Og i dag ble 2 ex av den her (se under) sendt fra panorama records/Tormod:

DYLAN, BOB: Live 1966 (deluxe 2 lp boks, 56 page booklet, 200 gr)
    Også til en fornuftig pris.

Mye bra musikk, verdt å titte innom siden/sende en mail/ringe.
    Han sender også lister på mail, hvis noen skulle være interesert :)

Mvh Jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Fikk foresten "Natt" med Thule på cd og vinyl fra de her:

Slapp å lete meg ihjel i det store utland etter den skiva, og fikk cd - vinyl til en meget hyggelig pris.
    Og i dag ble 2 ex av den her (se under) sendt fra panorama records/Tormod:

DYLAN, BOB: Live 1966 (deluxe 2 lp boks, 56 page booklet, 200 gr)
    Også til en fornuftig pris.

Mye bra musikk, verdt å titte innom siden/sende en mail/ringe.
    Han sender også lister på mail, hvis noen skulle være interesert :)

Mvh Jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe Rolf.

Gleder meg litt til den der.
    Hvor vil du plassere den på "top 10" av Dylan ?

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    En av de beste. Definitivt den beste liveplata. Syns nå jeg da.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    En av de beste. Definitivt den beste liveplata. Syns nå jeg da.
    Da gledet jeg meg brått enda mere :)
    Og siden man er 66 modell..... ;)

Takk for tipset Rolf, svinger bortom med skiva når den er i hus.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk hentet ett par ex av den her i går:

Dobbel 200gr vinyl m/hefte og greier. Boks.

Løp og kjøp :)
    Send mannen en mail asap :)

Panorama records har utrolig mye spennende i katalogen sin, Tormod sender nok mer enn gjerne den ut på mail til de som måtte være interesert. Koster jo ikke noe heller. Prisene (på skivene altså)...meget bra IMO. Langt under alle web butikkene i norge på de titlene jeg har sjekket og MYE billigere porto.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dagens fangst på vinylmessa i Halden:

Norsk må man ha.

RolfOzzy plukket ut de her til meg :)

Endelig fikk jeg rotet meg til å få kjøpt "obscured by clouds" på vinyl. Knallskive fra Pink Floyd imo.
    Nina og Eric er kjekke å ha de også.

Litt annet "gammelt skrot" må man også ha. Japan/Boston/Queen.

Sist men ikke minst vår venn Ola uteligger ;D
    Og Omega. Omega er totalt ukjent for meg, men selger sa at " den MÅ du bare ha " ;)

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kul fangst! stavangerensemblet er det lenge siden jeg har hørt

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Spennende kveld og helg foran deg ser jeg :D
    Som trønder må jeg jo bare si at jeg likte Ola Uteligger skiva ;D

God helg !

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fant den her på messa i Horten forrige helg, ett jævla bra album :)
    Them Crooked vultures, løp å kjøp !

Bob Dylan "live 66", også ei meget bra skive(r) syns jeg. Dvs dobbelalbum.

/jan

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    mye bra her.
    enig når det gjelder obscured. en av mine mest spilte p.f.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sist men ikke minst 8)

Thule "graks" og Thule "natt"
    Knallskiver, kunne vel skrevet "løp og kjøp" men ikke bare bare når det gjelder Thule.
    Graks er vel å få tak i ennå på vinyl. 300ex kom i sommer, neppe mange igjen der ute.

Kraftwerk, nye "remaster serien" demses. Vannvittig god lyd, som ikke er det viktigste for meg, og ett knallalbum. Det er iaf ett løp og kjøp album ;) Gjelder iofs de fleste fra Kraftwerk.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Spennende kveld og helg foran deg ser jeg :D
    Som trønder må jeg jo bare si at jeg likte Ola Uteligger skiva ;D

God helg !
    Til 30kr, rene ranet :D
    Den skal på ila kvelden.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    65finger skrev:
    kul fangst! stavangerensemblet er det lenge siden jeg har hørt
    Jeg også, derfor ble jeg litt hyper når jeg fant de her to :)
    Gamle minner, hørte mye på de i min "ungdom"

;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn