|
De her er jævlig "grove" (størrelsen da selvsagt) ;Dshaunv skrev:Absolutt ikke et vondt syn!Det var da noen voldsomme 300b!
Mine blokker har sikkert godt av bedre rør de ogsåMen så var det det med at man må ha to par da. :
![]()
Uff nei får jeg vel nesten si.BHO skrev:Men WE har du ikke!
Iflg manualen så kjører den utgangsrørene "hardt" ja. 1000-1100 timer med standar rør (300B og 5U4G)BHO skrev:Å ja.....spiser`n rør (kjører utgangsrøra hardt) den der og?
En uting....spør du meg.
Javistansepe74 skrev:Litt snasne de sasa cokic konstruksjonene![]()
Ser den, lang vei.BHO skrev:Vel....hjulet er ofte rundt, så det er i grunn ikke noe poeng i å prøve å endre det.
Noen vil tydligvis på død og liv prøve noe sånt, uten at jeg skjønner helt hvorfor.
Dem om det....og det er forøvrig bare min ringe mening.
Speller`n bra, så er jo det gull, men med så kort levetid på 300B synes det for meg meningsløst.
Ikke som jeg vet om.pixote skrev:Er det importør på eml rør i norge.
Av det jeg har forstått så handler "mange" fra http://www.jacmusic.com/pixote skrev:Er det importør på eml rør i norge.
Har du sett manualen (Jeg vet ekte menn ikke leser den...)JanR skrev:Er generelt enig i at det å kjører rør - amp så hardt som enkelte gjør sliter jeg litt med å forstå.
Muligens en grunn ?
Har selvsagt lest manualenmteinum skrev:Har du sett manualen (Jeg vet ekte menn ikke leser den...)JanR skrev:Er generelt enig i at det å kjører rør - amp så hardt som enkelte gjør sliter jeg litt med å forstå.
Muligens en grunn ?
Your Experience Two amplifiers conservative design
maximizes life of the tubes. You can expect
that your 300B and 5U4G tubes will last in excess of
1000, while the 6SN7 preamplifier tubes should last
approximately 2500 hrs. Lacking the accurate time
measurement, we strongly recommend replacing the
output tubes at 20-30 months interval (depending on
your listening habits) and signal tubes at every other
power tube replacement (every 24-36 months). This
will ensure that the amplifier always performs at its
best and tube failure will not overstress other parts.
http://www.trafomaticaudio.com/brochures/v1.1_experience_two_web_manual_web.pdf
Mon tro om Sasa mener at han ikke kjører de hardt?
Lifetime
The best lifetime will result from the specified filament voltage, normal use, and no oversized components, like too large capacitors, and use of electronic circuits that are no experiments. The plate current is factory tested after the burn-in, and when the tube has become stabile. This level is called 100% when the tube is new. So it is an individual value for each tube, and the required grid voltage for this is written on the tube box. It will stay at or close to that level during customer burn in. In the beginning the plate current can change (up or down) very slowly, or stabilize for most of the time. After it stabilizes, the customer burn in is finished, and normal wear out will start to begin. You will observe the plate current going down very slow, each few hundred hours. So if the plate current (referring to the original test value) has decreased, this is just a sign of use, and no defect. This will continue during the lifetime. Amplifiers with Auto bias, will hold the plate current fairly good. Amplifiers with adjustable bias, will need regularly adjustment. That's what the adjustment is for, because these have no Auto bias. When the end of lifetime is getting nearer, the plate current will start to go down quicker than before. Generally, you can say when the tubes sound good, that's what they are. Only you can not judge the remaining lifetime in the tube by that. On a test bench, the measured values of fairly used tubes can be at 70%. There is a general conception that such tubes are have still enough lifetime left in, to make a well designed amplifier function normally. This value of 70% is found on most tube testers as the level where the "good" reading begins.
mteinum skrev:Har du sett manualen (Jeg vet ekte menn ikke leser den...)JanR skrev:Er generelt enig i at det å kjører rør - amp så hardt som enkelte gjør sliter jeg litt med å forstå.
Muligens en grunn ?
Your Experience Two amplifiers conservative design
maximizes life of the tubes. You can expect
that your 300B and 5U4G tubes will last in excess of
1000, while the 6SN7 preamplifier tubes should last
approximately 2500 hrs. Lacking the accurate time
measurement, we strongly recommend replacing the
output tubes at 20-30 months interval (depending on
your listening habits) and signal tubes at every other
power tube replacement (every 24-36 months). This
will ensure that the amplifier always performs at its
best and tube failure will not overstress other parts.
http://www.trafomaticaudio.com/brochures/v1.1_experience_two_web_manual_web.pdf
Mon tro om Sasa mener at han ikke kjører de hardt?
Juling?--så det igår .. ;D ;DJanR skrev:Tviler sterkt på at Trafomatic gutta kjører hardere enn 5V glød.
Men som du ser av linken til EML røret så tåler det ganske mye "juling"
Om man velger å kjør det så hardt er selvsagt noe annet. I det her tilfellet vil jeg tro at røret jobber opp mot det som er angitt som max for det.
Hehehe. Man skal da ikke pingle rundt med 70db i bunkersen, nei fan livet begynner ved 100db ;DNEVATON skrev:Juling?--så det igår .. ;D ;DJanR skrev:Tviler sterkt på at Trafomatic gutta kjører hardere enn 5V glød.
Men som du ser av linken til EML røret så tåler det ganske mye "juling"
Om man velger å kjør det så hardt er selvsagt noe annet. I det her tilfellet vil jeg tro at røret jobber opp mot det som er angitt som max for det.
så gir du høst været skylda for øre irritasjonene ? ;D ;DJanR skrev:Hehehe. Man skal da ikke pingle rundt med 70db i bunkersen, nei fan livet begynner ved 100db ;D
/jan
;DNEVATON skrev:så gir du høst været skylda for øre irritasjonene ? ;D ;DJanR skrev:Hehehe. Man skal da ikke pingle rundt med 70db i bunkersen, nei fan livet begynner ved 100db ;D
/jan
kan vel ordne DC versjon..manuell bias justering..anyone? ;DJanR skrev:Grunn til at jeg maser litt med at rørene blir kjørt hardt i bla noen av Trafomatic ampene bunner i at jeg har ikke råd til å bytte rør i hytt og pine. Er bortskjemt med Svampen, der går rørene en god stund kan man vel si
At de kjører rørene hardt, så lenge rørene tåler det, er jo iofs ikke noe problem. Man bør vel strengt tatt ikke la ampene (rør vel å merke) stå på 24/7 uansett.
Men tror nok jeg bruker anlegget litt mere enn gjennomsnittet der ute. Og da er ikke for eks 1000-1200 timer mye.
Eksempelvis, EH 2A3 GG koster vel rundt 700-800kr for ett matched pair.
EH 300B 1600-1700kr for ett matched pair.
EML ligger vel på rundt 4000kr (mener jeg å huske) men de varer jo lengre enn 1000-1200 timer.
Uansett hva folk måtte mene om saken, Trafomatic lager vellydende amper og bruker man anlegget noen timer i uka så er jo 1000 timer + greit nok ?
/jan
1000 timer for og drepe røra?!JanR skrev:Grunn til at jeg maser litt med at rørene blir kjørt hardt i bla noen av Trafomatic ampene bunner i at jeg har ikke råd til å bytte rør i hytt og pine. Er bortskjemt med Svampen, der går rørene en god stund kan man vel si
At de kjører rørene hardt, så lenge rørene tåler det, er jo iofs ikke noe problem. Man bør vel strengt tatt ikke la ampene (rør vel å merke) stå på 24/7 uansett.
Men tror nok jeg bruker anlegget litt mere enn gjennomsnittet der ute. Og da er ikke for eks 1000-1200 timer mye.
Eksempelvis, EH 2A3 GG koster vel rundt 700-800kr for ett matched pair.
EH 300B 1600-1700kr for ett matched pair.
EML ligger vel på rundt 4000kr (mener jeg å huske) men de varer jo lengre enn 1000-1200 timer.
Uansett hva folk måtte mene om saken, Trafomatic lager vellydende amper og bruker man anlegget noen timer i uka så er jo 1000 timer + greit nok ?
/jan
Rent generelt;-maskinisten skrev:Er det noen lydmessige forskjeller/fordeler/bakdeler med rørtrinn konstruert på en måte som tilsier ''hyppige rørbytter'' kontra et trinn som er konstruert sånn at rørene ''nærmest er evigvarende''?
Nå beveger jeg meg på tynn is her, veldig tynn.jokris skrev:jeg frister meg frempå med ett sikkert noob spørsmål, min mc er tunet slik at den er forsiktig med røra, vil det si at mc kunne dratt mer watt ut av denne ved å øke belastningen? er det slik det funker ?
Fint skal det være ;Drolfozzy skrev:Dempeplattform?
Du har jaggu blitt snobbete Jan.
Kjør på. ;DJanR skrev:Fint skal det være ;Drolfozzy skrev:Dempeplattform?
Du har jaggu blitt snobbete Jan.
/jan
Hehe vel....Milenko skrev:Den dempeplattforma er vel gjerne såkalt "aktiv" er denne såkalte "aktiviteten" positiv for dempingen ;D
Aktiv demping gjør susen ;DMilenko skrev:Du er tøff som tør å gå for aktiv demping...