JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

Det er, som dere sikkert har skjønt en Trafomatic Experience 2. 300B bestykket int. amp.
    Artig sak :)

Originalt levert med EH 300B gold pin/EH 5U4G/EH 6SN7.
    Værste er at det låter ikke så galt med original rørene. Vel...en sannhet med modifikasjoner, den tåler absolutt å få litt "bedre" 300B rør.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Absolutt ikke et vondt syn!:) Det var da noen voldsomme 300b!

Mine blokker har sikkert godt av bedre rør de også ;) Men så var det det med at man må ha to par da. ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Absolutt ikke et vondt syn! :) Det var da noen voldsomme 300b!

Mine blokker har sikkert godt av bedre rør de også ;) Men så var det det med at man må ha to par da. ::)
    De her er jævlig "grove" (størrelsen da selvsagt) ;D
    EML rør, låter ikke feil og er vel ikke ikke akkurat biltema priset heller ;)

Skal komme litt tilbake til de forskjellige rørene og hvordan jeg opplever de her hos meg. Har 3 sett med 300B rør liggende å slenge.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    Men WE har du ikke!
    Uff nei får jeg vel nesten si.
    Det skal også sies at de låter fan ikke galt de her EML rørene heller, men ikke helt WE ;)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Å ja.....spiser`n rør (kjører utgangsrøra hardt) den der og?
    En uting....spør du meg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    Å ja.....spiser`n rør (kjører utgangsrøra hardt) den der og?
    En uting....spør du meg.
    Iflg manualen så kjører den utgangsrørene "hardt" ja. 1000-1100 timer med standar rør (300B og 5U4G)
    Iflg meg så låter jo EML (og tilsvarende rør) jævlig bra i den ampen. Koster litt dog men...
    EML og tilsvarende rør varer selvsagt lengre enn "standard" rør bare så det er sagt.

Og ikke uenig.

Det som er veldig positivt syns jeg er at de bruker 6SN7 rør, varme deilige rør ;)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vel....hjulet er ofte rundt, så det er i grunn ikke noe poeng i å prøve å endre det.
    Noen vil tydligvis på død og liv prøve noe sånt, uten at jeg skjønner helt hvorfor.
    Dem om det....og det er forøvrig bare min ringe mening. ;)
    Speller`n bra, så er jo det gull, men med så kort levetid på 300B synes det for meg meningsløst.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ansepe74 skrev:
    Litt snasne de sasa cokic konstruksjonene :)
    Javist :)

Hatt noen av de innom her også, vel innom heimene mine.
    Har Exp 2 og Exp 1 stående her. Skal bli meget interesant å se...vel høre hvordan Exp 1 gjør det her i bunkersen. Likte den ampen sist jeg hørte den. Den endte foresten opp hos en kompis i Halden, på khorn selvsagt.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    Vel....hjulet er ofte rundt, så det er i grunn ikke noe poeng i å prøve å endre det.
    Noen vil tydligvis på død og liv prøve noe sånt, uten at jeg skjønner helt hvorfor.
    Dem om det....og det er forøvrig bare min ringe mening. ;)
    Speller`n bra, så er jo det gull, men med så kort levetid på 300B synes det for meg meningsløst.
    Ser den, lang vei.
    Er generelt enig i at det å kjører rør - amp så hardt som enkelte gjør sliter jeg litt med å forstå.
    Muligens en grunn ?

Nuvel. Når det er sagt så skal det sies at både Exp 1 (2A3) og Exp 2 (300B) ikke låter galt.
    Men for en fattig fan som meg så blir det fort litt dyrt med tanke på rør bytter.

/jan

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Er generelt enig i at det å kjører rør - amp så hardt som enkelte gjør sliter jeg litt med å forstå.
    Muligens en grunn ?
    Har du sett manualen (Jeg vet ekte menn ikke leser den...)

Your Experience Two amplifier’s conservative design
    maximizes life of the tubes.
    You can expect
    that your 300B and 5U4G tubes will last in excess of
    1000, while the 6SN7 preamplifier tubes should last
    approximately 2500 hrs. Lacking the accurate time
    measurement, we strongly recommend replacing the
    output tubes at 20-30 months interval (depending on
    your listening habits) and signal tubes at every other
    power tube replacement (every 24-36 months). This
    will ensure that the amplifier always performs at its
    best and tube failure will not overstress other parts.

http://www.trafomaticaudio.com/brochures/v1.1_experience_two_web_manual_web.pdf

Mon tro om Sasa mener at han ikke kjører de hardt?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    mteinum skrev:
    JanR skrev:
    Muligens en grunn ?

You can expect

Har selvsagt lest manualen ;)
    Regnet med at rørene i Exp.2 ble kjørt like hardt som i Exp.1 som jeg hadde på lån så da måtte jeg bare krype til korset og lese litt.

Trøsten er jo at den kjører ikke 6SN7 like hardt som likeretter - utg. rør.
    Skal maile og høre me'n.

Må jo legge til at den låter bra :) Og at rør som for eks EML lever lengre enn 1000-1100 timer i den ampen.

edit: Ikke bare Trafomatic som kjører rørene hardt bortover bare så det er sagt.
    Men skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det blir gjort.

/jan

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål.

Ser på garanti siden til EML at der står det følgende:

Lifetime

The best lifetime will result from the specified filament voltage, normal use, and no oversized components, like too large capacitors, and use of electronic circuits that are no experiments. The plate current is factory tested after the burn-in, and when the tube has become stabile. This level is called 100% when the tube is new. So it is an individual value for each tube, and the required grid voltage for this is written on the tube box. It will stay at or close to that level during customer burn in. In the beginning the plate current can change (up or down) very slowly, or stabilize for most of the time. After it stabilizes, the customer burn in is finished, and normal wear out will start to begin. You will observe the plate current going down very slow, each few hundred hours. So if the plate current (referring to the original test value) has decreased, this is just a sign of use, and no defect. This will continue during the lifetime. Amplifiers with Auto bias, will hold the plate current fairly good. Amplifiers with adjustable bias, will need regularly adjustment. That's what the adjustment is for, because these have no Auto bias. When the end of lifetime is getting nearer, the plate current will start to go down quicker than before. Generally, you can say when the tubes sound good, that's what they are. Only you can not judge the remaining lifetime in the tube by that. On a test bench, the measured values of fairly used tubes can be at 70%. There is a general conception that such tubes are have still enough lifetime left in, to make a well designed amplifier function normally. This value of 70% is found on most tube testers as the level where the "good" reading begins.

300B-XLS har oppgitt en filament voltage på 5V, Current 1.5A [ http://emissionlabs.com/datasheets/EML300B-XLS.htm ] kunne vært interessant å vite om TA bruker en høyere spenning.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tviler sterkt på at Trafomatic gutta kjører hardere enn 5V glød.

Men som du ser av linken til EML røret så tåler det ganske mye "juling"
    Om man velger å kjør det så hardt er selvsagt noe annet. I det her tilfellet vil jeg tro at røret jobber opp mot det som er angitt som max for det.

Ett lite sidespor.
    Når jeg hadde Exp.1 (2A3) på besøk så passet jeg selvsagt på å teste EML 2A3 i Svampen, og må innrømmet at det låt ikke noe bedre enn Sylvania og EH 2A3 som jeg testet mot.
    Så....den typen rør kjøper man når man har en amp som kjører rørene hardt. Virker som de må ha litt "juling" for å yde max.
    Antar det samme gjelder for Exp.2.

/jan

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    127
    mteinum skrev:
    JanR skrev:
    Muligens en grunn ?

You can expect

konservativ estimat..har en kunde som har latt elegance amp stått 24/7 flere måneder, helt til jeg forklarte han at det ikke er sålurt økonomisk sett ;D

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    127
    JanR skrev:

Om man velger å kjør det så hardt er selvsagt noe annet. I det her tilfellet vil jeg tro at røret jobber opp mot det som er angitt som max for det.
    Juling?--så det igår .. ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    NEVATON skrev:
    JanR skrev:

Juling?--så det igår .. ;D ;D
    Hehehe. Man skal da ikke pingle rundt med 70db i bunkersen, nei fan livet begynner ved 100db ;D

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Grunn til at jeg maser litt med at rørene blir kjørt hardt i bla noen av Trafomatic ampene bunner i at jeg har ikke råd til å bytte rør i hytt og pine. Er bortskjemt med Svampen, der går rørene en god stund kan man vel si ;)
    At de kjører rørene hardt, så lenge rørene tåler det, er jo iofs ikke noe problem. Man bør vel strengt tatt ikke la ampene (rør vel å merke) stå på 24/7 uansett.
    Men tror nok jeg bruker anlegget litt mere enn gjennomsnittet der ute. Og da er ikke for eks 1000-1200 timer mye.

Eksempelvis, EH 2A3 GG koster vel rundt 700-800kr for ett matched pair.
    EH 300B 1600-1700kr for ett matched pair.
    EML ligger vel på rundt 4000kr (mener jeg å huske) men de varer jo lengre enn 1000-1200 timer.

Uansett hva folk måtte mene om saken, Trafomatic lager vellydende amper og bruker man anlegget noen timer i uka så er jo 1000 timer + greit nok ?

/jan

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    127
    JanR skrev:
    Hehehe. Man skal da ikke pingle rundt med 70db i bunkersen, nei fan livet begynner ved 100db ;D

/jan
    så gir du høst været skylda for øre irritasjonene ? ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    NEVATON skrev:
    JanR skrev:

/jan
    så gir du høst været skylda for øre irritasjonene ? ;D ;D
    ;D

Sliter med øra året rundt desverre. Men kan jo også brukes som unskyldning selvsagt ;)
    Spiller vanligvis ikke så jævla høyt, men innimellom MÅ man jo bare dra på litt 8)

/jan

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    127
    JanR skrev:
    Grunn til at jeg maser litt med at rørene blir kjørt hardt i bla noen av Trafomatic ampene bunner i at jeg har ikke råd til å bytte rør i hytt og pine. Er bortskjemt med Svampen, der går rørene en god stund kan man vel si ;)
    At de kjører rørene hardt, så lenge rørene tåler det, er jo iofs ikke noe problem. Man bør vel strengt tatt ikke la ampene (rør vel å merke) stå på 24/7 uansett.
    Men tror nok jeg bruker anlegget litt mere enn gjennomsnittet der ute. Og da er ikke for eks 1000-1200 timer mye.

EML ligger vel på rundt 4000kr (mener jeg å huske) men de varer jo lengre enn 1000-1200 timer.

Uansett hva folk måtte mene om saken, Trafomatic lager vellydende amper og bruker man anlegget noen timer i uka så er jo 1000 timer + greit nok ?

/jan
    kan vel ordne DC versjon..manuell bias justering..anyone? ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    1000 timer på utgangsrør og 2500 på signal??
    Dæggern...
    Ja det kan man trygt kalle for råkjør ;)
    Har oppført med 1,52 volt på min som bias, men ble anbefalt 1,42-45 siden det visstnok skulle øke levetiden.

...må vel skru opp litt for i kveld? ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:

/jan
    1000 timer for og drepe røra?! :eek:

Holder ikke her. Tre par i året. Blir mye musikk for de penga.

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Er det noen lydmessige forskjeller/fordeler/bakdeler med rørtrinn konstruert på en måte som tilsier ''hyppige rørbytter'' kontra et trinn som er konstruert sånn at rørene ''nærmest er evigvarende''?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg frister meg frempå med ett sikkert noob spørsmål, min mc er tunet slik at den er forsiktig med røra, vil det si at mc kunne dratt mer watt ut av denne ved å øke belastningen? er det slik det funker ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    maskinisten skrev:
    Er det noen lydmessige forskjeller/fordeler/bakdeler med rørtrinn konstruert på en måte som tilsier ''hyppige rørbytter'' kontra et trinn som er konstruert sånn at rørene ''nærmest er evigvarende''?
    Rent generelt;-

Rent teknisk/elektrisk aner jeg ikke.
    Min første tanke er jo at det kan da umulig være noe poeng i kjøre noe så hardt at A: man må bruke rør som tåler masse juling for å vare, si 3500 timer. Da "standard" rør varer i si 1000-1100 timer (utgangsrør primært)
    B: alt annet i ampen må jo være dimensjonert for det, tenker på spenninger/varmeutvikling.
    C: det må jo fordyre (?)

Sikkert mange amper som kjører rørene hardt, hva vet vel jeg.
    Men for meg som bruker anlegget mye så blir 1000-1200 timer altfor kort tid og blir fort dyrt over langen (rør kjøp)

Sikkert noen her som har litt mere greie på det og evt kan forklare fordeler - ulemper med å kjøre rør så hardt. Ligger det noe mere bak som vi andre ikke vet ?
    Følg med følg med ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    jeg frister meg frempå med ett sikkert noob spørsmål, min mc er tunet slik at den er forsiktig med røra, vil det si at mc kunne dratt mer watt ut av denne ved å øke belastningen? er det slik det funker ?
    Nå beveger jeg meg på tynn is her, veldig tynn.
    Alle rør har vel en øvre grense før de sier pang. Så det er vel en max og en min grense som rørene må jobbe innenfor.

Finns unntak, som mteinum linket til (EML 300B xls)
    De tåler endel mere enn ett standard 300B rør. Kan kjøres litt hardere mao.

Om man drar særlig mere effekt ut av ett rør....njaa minimalt vil jeg tro. Som sagt har vel de fleste rør ett max - min de skal jobbe innen for.

Nå skal det også sies (for de med effektive høytalere) at man trenger vel sjelden mye effekt, eller bruker mye effekt.
    Bruker nok sjelden mere enn 1 watt her 8) Men strømforsyning/psu derimot, det er viktig det :)

Men igjen, er på tynn is her så skal ikke være for bastant.

edit. skriveleif

/jan"somikkeharmestgreiepådenslags"olsen

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Dempeplattform?

Du har jaggu blitt snobbete Jan.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Den dempeplattforma er vel gjerne såkalt "aktiv" er denne såkalte "aktiviteten" positiv for dempingen ;D
    Du er tøff som tør å gå for aktiv demping...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Den dempeplattforma er vel gjerne såkalt "aktiv" er denne såkalte "aktiviteten" positiv for dempingen ;D
    Hehe vel.... ;)

Milenko skrev:
    Du er tøff som tør å gå for aktiv demping...
    Aktiv demping gjør susen ;D
    Artig sak den der, passet bra under svampen også. Korte kabler vettu. (de stikker opp bak svampen, 6kv sc selvsagt)
    Demping er vel omtrent så langt fra sannheten som det går å komme.

Så pr i dag har jeg vel den "kraftigste" 2A3 ampen i mils omkrets ;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn