Ett par sider sider siden, i gamle dager altså, så skrev jeg vel noe om at jeg hadde "rappet" R.S sin Audion riaa.
Eller rettere sagt;- han fikk den ikke med seg hjem igjen 8)
Hvorfor spør dere (kanskje) " den nissen trenger da for svarte f*n ikke 2 Audion riaa's..."
Nei jeg gjør ikke det, så jeg gjorde det eneste fornuftige (hihi) og sa " hør nå her Reidar, du tar med deg min riaa hjem og ser litt på den så beholder jeg din så lenge "
Fikk ett litt skjevt blikk med ett smil bak som svar. Bare å geleide R.S opp trappe og ut til bilen før han fikk tenkt mere over den saken

Låse dører og trekke for gardiner, sånn fall i fall.
Nuvel. Hvorfor beholdt jeg R.S's riaa ??? Jo nu jævlar skal dere (begge to) få høre hvorfor.
Den spiller jævlig bra her hos meg, så enkelt. Kort versjonen iaf ;D
Hva er gjort med den sier du, vel noe i den her duren: internkabling/rca kontakter/noen kondiser.
Men ikke alt på engang. Kabler først, teste, kondiser og rca neste ut. R.S kan sikkert svare på detaljene rundt det for de som måtte være interesert.
Tilbake til "testingen"
Original Audion riaa vs Audion R.S turbo gt riaa. R.S riaa med Philips miniwatt 6922 rør - min med NOS Tungsram 6922. Kabler - Vivanco coax mellom step-up og riaa, NEC coax mellom riaa og pre.
Først ute var min, på med Terje Rypdal "the singles collection", låt veldig bra syns nå jeg. Det gjorde vel iofs R.S også

Så i rask rekkefølge --> Yello "flag"/Thule "graks"/Porcupine Tree "the incident" og en liten tur innom The nothing hillbillies "missing..."
Jeg syns da og syns nå at det låt meget bra (alt annet enn objektiv) på det som jeg spiller mest og på det som ble spilt den kvelden.
Funker ikke Proc.Tree/Thule/Yes/Yello ,og flere til, så er det ikke noe for meg, så enkelt. Nå har jeg sittet på det her anlegget og riaa'n lenge så kjenner det ganske godt.
Det skal også sies at jeg har vært og er nøyd med Audion i oroginal stand.
Jo, tilbake til riaa'ene.
Så huket vi på R.S sin riaa, samme skivene i samme rekkefølge.
Jo du, her hadde det skjedd ting. Første tanken var vel noe som det her " hælvete....funker jo bedre enn..... "
Vi ble vel bare sittende og smile begge to. Ikke ofte jeg gjør med oppgradert hardware når sant skal sies. Ofte forskjeller men ikke alltid til det bedre. Den her gangen var det absolutt til det bedre.
Og det uten at alt det jeg liker så godt med Audion var blitt borte. Var bare mere av det. Men syns, satt på spissen, at noe manglet. Var noen "urenheter" til stede.
Hmm, "vi bytter rør" sa jeg til R.S, inn med tungsram og voila der smatt det på plass

Da fikk R.S for seg at " vi bytter kabel mellom riaa og pre til Vivanco..." som sagt - som gjort.
På med Yello først, og da lærte vi noe nytt....
Nå kan dere lure ;D
Det som skjedde var at toppen stakk seg ut litt, dvs at den dro til seg litt mere fokus en ønskelig. Ikke skarp eller stygg på noen måte, føltes bare at det ble i overkant mye fokus der oppe.
Vi var veldig enig om at her må det dobbelsjekkes, tilbake med NEC coax (mellom riaa og pre) og jaggu fan der falt alt på plass igjen

En liten artig opplevelse syns jeg da. Kjører med Vivanco hele veien så litt "artig " at det faktisk fungerte bedre med NEC i det her tilfellet.
Uten tvil så var den beste komboen R.S sin modda riaa/Tungsram rør/vivanco mellom step-up - riaa/NEC mellom riaa - pre.
I det hele tatt en jævlig bra kombo. Har rett å slett aldri hatt så bra vinyl lyd i heimen(e) tidligere.
Egentlig ikke sagt så mye om forskjellene kanskje

Audion riaa (original) er en leken sak. Spretten/frisk spillestil/åpen-luftig og ett bra trykk nedover med god kontroll. De som ikke har hørt Audion riaa og vil høre en, sving innom.
R.S modda riaa, samme
men mere av det Audion er gode på. Åpnere/enda bedre kontroll nedover og utrolig oppløst mellomtone med masse kjøtt på beina. Alvorlig talt, hadde aldri trodd at den modda riaa'n skulle spille såpass bra og så mye bedre enn den originale.
Den gjør alt litt bedre, man ser/føler/kjenner at lyden slipper høytalerne enda mere enn tidligere, mindre "støy" og mindre "grums" i lydbildet. Eller som proffene ville sagt det, svartere bakgrunn, godt man ikke er proff.
Det er her hos meg på mitt anlegg, hvordan det vil låte hos Per og Pål aner jeg ikke.
Ikke ofte jeg tar av, tror jeg, men den her gangen må jeg bare få lov til å si " fan i helvete som det spiller !! "
ps: du får fan ikke igjen riaa'n Reidar ;D
Med forbehold om;- stygt språk, skrivefeil, sjølskryt.
/jan"somgliserutavmerehelvetenåomdagen"olsen