James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    "Boutique"-ett-eller-annet henviser gjener til noe som ikke er masseprodusert i svært stora kvanta og solgt utenfor de store kjedene/kjedebutikker og ikke er tilgjengelig over alt.
    Da har jeg boutique-kabler. Mine ht-kabler er produsert i svært små kvanta (ett par!), selges ikke i butikk og er ikke tilgjengelige over alt.:cool:
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    "Boutique"-ett-eller-annet henviser gjener til noe som ikke er masseprodusert i svært stora kvanta og solgt utenfor de store kjedene/kjedebutikker og ikke er tilgjengelig over alt.
    Da har jeg boutique-kabler. Mine ht-kabler er produsert i svært små kvanta (ett par!), selges ikke i butikk og er ikke tilgjengelige over alt.:cool:
    Festlig. Høres ut som jeg også er med i det gode/dårlige selskap, da signalkablene mine er laget av en journalist i gamle Audio/Video.
    Men altså, er det et godt eller dårlig selskap? Jeg har mistet litt tråden...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kabelharselas overgår nesten Derrick i underholdningsverdi. Hvertfall like forutsigbart og gjentagende.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Kabelharselas overgår nesten Derrick i underholdningsverdi. Hvertfall like forutsigbart og gjentagende.
    Ingenting er som en god kabeltråd. Det viser besøksstatistikken. De som øser ut eder og galle over slike tråder, er også av en eller annen grunn blant de mest besøkende. Som fluer rundt en hestelort:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjeller, og det er gode tekniske grunner til at det er forskjeller, men i den store sammenhengen er de forskjellene så små at dette ikke er verdt å bruke særlig penger på.
    Hva er verd å bruke pengene på da? Biler, båter, våpen, data, en tur te india, eller alt annet som tankene kan komme innom? Heldigvis snakker du ikke for meg, mine erfaringer ved lytting på kabler og hva det kan gjøre, som alt annet som kan gjøre vesentlige forskjeller i lyden, er totalt annerledes enn hva du beskriver..Det er absolutt verdt å bruke penger på
    Man kan bruke pengene på mer musikk, det roer ned kroppen istede for å få høyt blodtrykk av slike krangletråder.

    Steinar.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kabelharselas overgår nesten Derrick i underholdningsverdi. Hvertfall like forutsigbart og gjentagende.
    Og så øvar vi vokabularet på utanlandsk. Endå snurrar det VHSar i klasseromma rundtomkring, og vi høyrer stadig "Harry?"
    Pene i tøyet er dei også (bortsett frå hovudpersonen).

    På Derricksk går også uttrykket "kneipe" att ganske ofte. Kanskje det er betre med Hifi-kneipe enn hifi-botique? For dei med ikkje slett så dyre kablar, altså?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Boutique"-ett-eller-annet henviser gjener til noe som ikke er masseprodusert i svært stora kvanta og solgt utenfor de store kjedene/kjedebutikker og ikke er tilgjengelig over alt.
    Da har jeg boutique-kabler. Mine ht-kabler er produsert i svært små kvanta (ett par!), selges ikke i butikk og er ikke tilgjengelige over alt.:cool:
    Festlig. Høres ut som jeg også er med i det gode/dårlige selskap, da signalkablene mine er laget av en journalist i gamle Audio/Video.
    Men altså, er det et godt eller dårlig selskap? Jeg har mistet litt tråden...
    Du også?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    ]Man kan bruke pengene på mer musikk, det roer ned kroppen istede for å få høyt blodtrykk av slike krangletråder.
    Ja, i tillegg til pengebruk på kabler, bruker jeg dem også på musikk..trenger ikke kutte ut noen av dem. Men just nu er jeg veldig fornøyd med de kablene jeg har, men ser ikke bortifra at jeg engang tester, samt kjøper nye.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjeller, og det er gode tekniske grunner til at det er forskjeller, men i den store sammenhengen er de forskjellene så små at dette ikke er verdt å bruke særlig penger på.
    Hva er verd å bruke pengene på da? Biler, båter, våpen, data, en tur te india, eller alt annet som tankene kan komme innom? Heldigvis snakker du ikke for meg, mine erfaringer ved lytting på kabler og hva det kan gjøre, som alt annet som kan gjøre vesentlige forskjeller i lyden, er totalt annerledes enn hva du beskriver..Det er absolutt verdt å bruke penger på
    Så lenge vi holder oss til hifi: Min erfaring er at det er mer effektivt å bruke pengene på hva som helst annet i signalkjeden. Spesielt høyttalere og signalkilder, men også for- og effektforsterkere, signalprosessorer, osv.

    For ikke å snakke om kvalitetsinnspillinger av musikk. Det koster vel ca 10000,- å kjøpe hele repertoaret fra Rune Grammofon fra www.gubemusic.com. Da får du ca 100 titler til ca 12 euro stykket. Legg til rubbel og bit fra 2L også, så er du snart oppe i prisen for et par signalkabler av middels sirkustype. Hva gir mest lytteglede for de pengene: 150 album med kvalitetsmusikk eller en "oppgradering" av signalkabler?

    Mitt valg er å sky det kabelhysteriet som pesten. Ja, det er forskjeller, og noen ganger tilogmed hørbare forskjeller, men pris og ytelse mister kontakten med hverandre etter de første to-tre hundrelappene. Kabelmarkedet tilbyr en rik mulighet til å kaste mye penger ut av vinduet.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    OK. Dette går først og fremst til alle kabelfrelste som hevder at de beste kablene nødvendigvis må koste skjorta (og en god del til i dette tilfellet).


    Hvor stor forskjell i lyden bør det være på de to høyttalerkablene på bildene under, vurdert ut fra den enorme prisforskjellen?
    Er marginale forbedringer som det må "lyttes over tid" for å registrere nok til å forsvare prisen på Kharmaen? Riktig svar: NEI!
    Bør 10 av 10 lyttere kunne peke ut den ene eller den andre av disse kablene med 100% treff i en ti-runders blindtest? Riktig svar: JA!

    Jeg mener at lydforbedringen fra Canare-kabelen til Kharma-kabelen bør være som å gå fra mobiltelefonlyd til lyden fra et kompetent stereoanlegg. Er det noen som er uenige i den påstanden, så er de velkommen til å protestere her og nå.

    Jeg er sikker på at en blindtest av disse to kablene ville endt opp like intetsigende og sprikende som alle andre blindtester.
    Men du verden for en enorm forskjell det ville være i en "seende" test!!
    Kunder som svir av 52000 € på 2,5 meter med høyttalerkabler har garantert andre motiver enn lydkvalitet for pengebruken.
    Når skal forresten dette prishysteriet på kabler stoppe? Kharma Enigma Extreme Signature er vel tidenes dyreste høyttalerkabel til nå?

    kharmacable.jpg

    Oppgitt pris er for biwireversjonen, ikke den på bildet.
    kharma002.jpg


    canare002.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fristende å spørre eksakt hvordan den tingen "transformerer det utstrålte magnetiske feltet tilbake til et elektrisk signal igjen" og hvilket faseforhold det i så fall er mellom det opprinnelige signalet og det "retransformerte".

    Den opplagte måten å gjøre det på er å gjøre oppbygningen av kabelen så løs at enkeltlederne beveger seg i sitt eget magnetfelt. Det vil indusere små strømmer i lederne, men det er ganske langt fra å være noen god egenskap ved en kabel. Det kan stemme med påstanden om luftisolasjon - lederne dingler løse inni den pølsa.

    I den grad det er noen forskjell: For meg ser det ut til at Canare er en bedre høyttalerkabel enn Kharma ut fra hva som står ovenfor. Opplysningen om AWG 11 er i det minste relevant. Men jeg synes den ser ut til å være ganske kraftig overpriset, den også. Burde vel koste ca halvparten av de $114 for 2 x 8 ft.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    I den grad det er noen forskjell: For meg ser det ut til at Canare er en bedre høyttalerkabel enn Kharma ut fra hva som står ovenfor. Opplysningen om AWG 11 er i det minste relevant. Men jeg synes den ser ut til å være ganske kraftig overpriset, den også. Burde vel koste ca halvparten av de $114 for 2 x 8 ft.
    Litt streng der Asbjørn:) 7-800 kroner for en skarve høyttalerkabel må kunne aksepteres hvis man ikke tar bryet med å lage selv.

    Hmm... kan det tenkes at selv Kharma Enigma Extreme Signature (for en betegnelse!) fungerer etter 100 år gamle teorier omkring R, C og L? :cool:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er den terminert med sveiste plugger, ikke loddet eller krympet. Ettersom kvaliteten på termineringen er en av de tingene som faktisk betyr noe, er det der ganske bra greier. Ultrasonic Welded Speaker Cable -- Blue Jeans Cable

    Det er litt morsomt hvordan Blue Jeans Cable unnskylder de høye prisene sine:
    The price is a bit higher than you'll find on some of the many generic Chinese products available elsewhere, but so is the quality of manufacture--this is the best-engineered, best-built speaker cable you will find anywhere, at any price.
    Så eksakt hvor mye bedre lydkvalitet får man for €42500,- enn for $102,50 (bi-wired Canare med spader for sammenligningens skyld)? Det er en prisforskjell på litt over 360000 kroner, så det bør jo minst tilsvare en oppgradering på høyttalersiden fra en Clas Ohlson iPod-dock til Magico Q5. Selv de koster "bare" $59950 for paret. Det tilsvarer ca €40000, en god slump mindre enn de Kharma-tingene.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Det er fristende å spørre eksakt hvordan den tingen "transformerer det utstrålte magnetiske feltet tilbake til et elektrisk signal igjen" og hvilket faseforhold det i så fall er mellom det opprinnelige signalet og det "retransformerte".
    Mekaniske vibrasjoner er også - som kjent - et stort og viktig problemområde som må håndteres riktig i en høyttalerkabel.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis "tommelfingerregelen" om kabelbudsjett på 10% av totalkostnaden skal følges, så kreves det litt av et husalter dersom en kabler rund baut med Kharma Enigma Extreme signature. Har man platespiller, for-og effektforsterker pluss et par signalkilder bikker kabelkostnaden over en million kroner:rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det er dyrt å leve.... Huff og huff.... ;). Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det har aldri vært noe kabelhysteri for min del...og i likhet med å bruke penger på hva som helst annet i signalkjeden, som jeg da også flittig har gjort, har jeg også brukt penger på kabler. Jeg har testet mye, og da mener jeg ganske mye forskjellige kabler, fra billig til dyrt, og hadde jeg hørt noen billige som er i samme klasse som dem jeg har nå lydmessig, hadde jeg selvfølgelig kjøpt dem..jeg er ikke så rik at jeg kaster bort penger heller. Kvalitetsmusikk har jeg nok av, både referanser innen cd og lp. Kabelmarkedet tilbyr forøvrig også en utrolig mulighet, i tillegg til alt annet, til å høre musikken med en enda høyere realisme og detaljgrad. Kabler var btw det siste jeg begynte bruke pengene på, og da jeg fant rette matchen til mitt anlegg og stue, kunne det billige av kabler, samt det du og andre presenterer som en like god løsning, gå hjem å vogge seg..det var bare ikke i nærheten av det jeg har nå...Kabler er utrolig viktig, det er erfaringen etter flere år med grundig lytting på en abnorm mengde kabler.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Blir det kabler på salg 2. Januar tro :)
    30% avslag på Kharma kabelen så er nesten bilen i boks :D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, jeg.....har lurt paa en sann der kabel som de bruker til aa styre ROVer....den maa da vaere virkelig dyr.......men det var madammen som skull kjoepe bil, ikke jeg! Mvh
     

    johnnyjohnsen

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man har en slik skepsis til sin egen hobby, skulle man kanskje valg noe annet.
    Er vel i hifiverden som resten, man får det man betaler for.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jævla nettbrett- tastatur!

    Opplever at jeg blir tatt på alvor her, og forstår ikke helt hvorfor.....



    MEN, tilbake til kabler: I et forsøk på å si noe som ikke alt er blitt sagt i denne 381ste Randi- tråden, kan jeg fortelle at det regner her i tkr Towers.

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Så så, folk må da få bruke pengene sin slik de selv vil. Det er da ikke noe du har med. Og hvorfor denne idiotforklaringen av nesten? Om nå resten av anlegget er top, og dette er den siste lille finish, så er det kanskje det som skal til.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Så så, folk må da få bruke pengene sin slik de selv vil. Det er da ikke noe du har med. Og hvorfor denne idiotforklaringen av nesten? Om nå resten av anlegget er top, og dette er den siste lille finish, så er det kanskje det som skal til.
    Dette er da blitt sagt før!

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Du har helt rett - hva folk bruker pengene sine til raker meg ikke en tøddel - og det plager meg heller ikke. Likevel står jeg fullt og helt bak utsagnet mitt, av tekniske, erfaringsmessige og ikke minst fornuftige årsaker. Idiotforklaringen er det DU som står for.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kortversjonen

    1. Jeg er sikker på at det er kvalitative hørbare forskjeller på kabler.

    2. Tommelfingerregelen med 10% av budsjettet til kabler synes jeg høres fornuftig ut, men bør vurderes i hvert enkelt tilfelle.

    3. Jeg har ikke noen teknisk forklaring på hørbare forskjeller på kabler annet enn at jeg hører det.

    4. Generaliserende argumenter synes jeg generelt sett er provoserende.

    5. Jeg setter pris på KONKRETE skeptiske "avsløringer" som har grunnlag i fakta (ref Edge).

    6. Hvis noen har lyst å lage en "perfekt" RCA signalkabel (inntil 1000,-) til meg som jeg kan teste mot den lydmessige beste kabelen jeg finner på det komersielle markedet uannsett pris, så tar jeg gjerne bryderiet med å teste seende og blindt og tar kostnaden. Kontakt på PM.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Så så, folk må da få bruke pengene sin slik de selv vil. Det er da ikke noe du har med. Og hvorfor denne idiotforklaringen av nesten? Om nå resten av anlegget er top, og dette er den siste lille finish, så er det kanskje det som skal til.
    Dette er da blitt sagt før!

    mvh
    Det var mitt ironiske poeng, ja.

    det var altså ingen latterliggjøring av Slukets innlegg, men den type tilsvar.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Så så, folk må da få bruke pengene sin slik de selv vil. Det er da ikke noe du har med. Og hvorfor denne idiotforklaringen av nesten? Om nå resten av anlegget er top, og dette er den siste lille finish, så er det kanskje det som skal til.
    Dette er da blitt sagt før!

    mvh
    Det var mitt ironiske poeng, ja.
    Hehe, joda, skjønte det....

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Lurer på hvorfor den bare koster 50k Euro. Siden man tok av fra den virkelige verden for ganske mange eurolapper siden så skjønner jeg ikke helt hvorfor de stoppet på 50k. Det finnes da en hel bråte med tall som er større enn 50.000.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men, du vet: Jo dyrere, desto bedre, og man får visstnok det man betaler for, så da var det vel meningen at den bare skulle låte litt bedre enn de Magico Q5-høyttalerne til €40000.

    Jeg venter i spenning (ca 0,2 V) på den første høyttalerkabelen som "sounds like a million bucks".
     
    N

    nb

    Gjest
    Men, du vet: Jo dyrere, desto bedre, og man får visstnok det man betaler for, så da var det vel meningen at den bare skulle låte litt bedre enn de Magico Q5-høyttalerne til €40000.

    Jeg venter i spenning (ca 0,2 V) på den første høyttalerkabelen som "sounds like a million bucks".
    Det gikk hele 8 år fra Valhalla til Odin så det tar nok sin tid å utvikle noe som koster enda mer (og følgelig låter enda bedre).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Men, du vet: Jo dyrere, desto bedre, og man får visstnok det man betaler for, så da var det vel meningen at den bare skulle låte litt bedre enn de Magico Q5-høyttalerne til €40000.

    Jeg venter i spenning (ca 0,2 V) på den første høyttalerkabelen som "sounds like a million bucks".
    Dette, samt nb`s innlegg, er egentlig ikke noe annet enn nedlatende hersketeknikker...trist igrunn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn