James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det der er nå engang ikke min erfaring. Etter å ha kastet bort altfor mye penger på overprisede ledninger ble jeg nødt til å innrømme overfor meg selv at det gjorde minimal til ingen forskjell for lydkvaliteten, men desto større forskjell i lommeboken. Joda, det kan noen ganger bli en såvidt hørbar forskjell, men pris/nytte står ikke i noe som helst forhold til hverandre. Bortimot alt annet er viktigere for resultatet. Det er min praktiske erfaring, og den stemmer sånn noenlunde med teorien også.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men du kan ikke generalisere det du opplevde med gitte ører, kabler, utstyr, en gang i tiden, til å gjelde alle andre også. Og den eventuelle forskjellen du tross alt har hørt, er neppe den du har regnet ut. For de effektene du har regnet ut krever jo superhørsel, nærmest, ikke sant?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Men, og her er kjernen i min argumentasjon, kan dere ikke bare lage en henvisning til alle de tråder som finnes om dette allerede? Så kan noobiene lese gjennom disse og gjøre seg opp en mening selv, for det er vel det dere vil - eller?
    Tror heller jeg henviser til Fidelity Kabel- spesial. Lederen til Knut V er forfriskende, jordnær lesning.

    http://audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_34.pdf

    Underholdende lesning, den "blindtesten" av kabler i Fidelity.

    Testpanelet sine beskrivelser av lyden fra de forskjellige kablene spriker i alle retninger;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du kan ikke generalisere det du opplevde med gitte ører, kabler, utstyr, en gang i tiden, til å gjelde alle andre også. Og den eventuelle forskjellen du tross alt har hørt, er neppe den du har regnet ut. For de effektene du har regnet ut krever jo superhørsel, nærmest, ikke sant?
    Mnja, det jeg har "regnet ut" er vel mer at dette kan bli lett hørbare forskjeller hvis anlegget er sårbart for sånt. Jordstøy gjennom skjermen på RCA signalkabler, høy utgangsimpedans, sære impedanskurver på høyttalere - det er ikke noe vanskelig å sette sammen et anlegg som "avslører kabelforskjeller" som bare det. Mitt synspunkt er ikke at de forskjellene ikke kan være hørbare, men at et anlegg som gjør dem hørbare er feilkonstruert eller defekt. I et noenlunde robust anlegg blir det ikke store forskjeller å høre. Derfor er det å bruke mye penger på ledninger et sted mellom å bite seg selv i halen og å slenge penger ut av vinduet. IMHO.
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Men du kan ikke generalisere det du opplevde med gitte ører, kabler, utstyr, en gang i tiden, til å gjelde alle andre også. Og den eventuelle forskjellen du tross alt har hørt, er neppe den du har regnet ut. For de effektene du har regnet ut krever jo superhørsel, nærmest, ikke sant?
    Mnja, det jeg har "regnet ut" er vel mer at dette kan bli lett hørbare forskjeller hvis anlegget er sårbart for sånt. Jordstøy gjennom skjermen på RCA signalkabler, høy utgangsimpedans, sære impedanskurver på høyttalere - det er ikke noe vanskelig å sette sammen et anlegg som "avslører kabelforskjeller" som bare det. Mitt synspunkt er ikke at de forskjellene ikke kan være hørbare, men at et anlegg som gjør dem hørbare er feilkonstruert eller defekt. I et noenlunde robust anlegg blir det ikke store forskjeller å høre. Derfor er det å bruke mye penger på ledninger et sted mellom å bite seg selv i halen og å slenge penger ut av vinduet. IMHO.

    Asbjørns IMHO er vel som spam eller søppel å regne etter alle disse gjentakelser. Bryter i grunn med regler på forumet dette.

    Klarer du virkelig ikke å slappe av og la andre mennesker gjøre hva de vil med sine penger? Synes du skal velge mellom ett av to;

    Kom deg til lege og få hjelp med dine problemer, eller la vær og frekventer forumet!

    IMHO
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dream on. Eller les noen av de andre trådene mine, heller enn bare å irritere deg over kabelkrangler. Selvsagt bruker du dine egne penger på hva du selv vil. Like selvsagt sier jeg hva jeg mener. Morsomt at enkelte er så usikre på sine egne valg at de ønsker å sensurere motstridende synspunkter.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men du kan ikke generalisere det du opplevde med gitte ører, kabler, utstyr, en gang i tiden, til å gjelde alle andre også. Og den eventuelle forskjellen du tross alt har hørt, er neppe den du har regnet ut. For de effektene du har regnet ut krever jo superhørsel, nærmest, ikke sant?
    Mnja, det jeg har "regnet ut" er vel mer at dette kan bli lett hørbare forskjeller hvis anlegget er sårbart for sånt. Jordstøy gjennom skjermen på RCA signalkabler, høy utgangsimpedans, sære impedanskurver på høyttalere - det er ikke noe vanskelig å sette sammen et anlegg som "avslører kabelforskjeller" som bare det. Mitt synspunkt er ikke at de forskjellene ikke kan være hørbare, men at et anlegg som gjør dem hørbare er feilkonstruert eller defekt. I et noenlunde robust anlegg blir det ikke store forskjeller å høre. Derfor er det å bruke mye penger på ledninger et sted mellom å bite seg selv i halen og å slenge penger ut av vinduet. IMHO.

    Asbjørns IMHO er vel som spam eller søppel å regne etter alle disse gjentakelser. Bryter i grunn med regler på forumet dette.

    Klarer du virkelig ikke å slappe av og la andre mennesker gjøre hva de vil med sine penger? Synes du skal velge mellom ett av to;

    Kom deg til lege og få hjelp med dine problemer, eller la vær og frekventer forumet!

    IMHO
    Såså vi prøver å fortelle ham at det han har regnet ut, selv om det sikkert er helt korrekt isolert sett, er PÅ SIDEN av de "egentlige" kabelforskjellene, de som Fidelity og andre snakker om. Dette stemmer feks med det "Kabeltest"- tråden kom frem til. De undersøkte mange parametre og kom frem til at R,C,L ikke betydde stort.
    Å snakke om R,C,L er jo nærmest å finne opp kruttet på nytt. Deres betydning har jo vært kjent i 100 år og har faktisk betydning for mye forskjellig, for eksempel slike telegraflinjer de holdt på med en gang i tiden. Men det som har drevet kabelutvikling innen moderne hifi har med helt andre ting å gjøre enn disse parametrene, slike jeg forstår det. Så slik sett svarer Asbjørn på spørsmål som ikke stilles. Om "moderne" kabelforskjeller, slike Asbjørn ikke tror på, kan måles eller ei; reelle er de, det er en samlet hifibransje og mange brukere enig om.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hva slags kompetanse besitter du Kule-Trygve, siden du bortimot benekter betydningen av veldokumentert vitenskap og forfekter vitenskap som tilsynelatende hører hjemme i åndenes makt? Asbjørn har, inntil videre, ca 10E9 ganger større troverdighet selv om (eller er det fordi?) han benytter kjent vitenskap for å forklare fenomenene.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva slags kompetanse besitter du Kule-Trygve, siden du bortimot benekter betydningen av veldokumentert vitenskap og forfekter vitenskap som tilsynelatende hører hjemme i åndenes makt? Asbjørn har, inntil videre, ca 10E9 ganger større troverdighet selv om (eller er det fordi?) han benytter kjent vitenskap for å forklare fenomenene.
    Tror de kablene du har er det Asbjørn ville kalt "Sirkuskabler"...Og hvis han med nicket "Oblivion" her er den samme som står bak høyttalerkablene dine, så tror jeg du kan være ganske sikker på at disse kablene ikke utelukkende er basert på Asbjørn sine prinsipper, ut fra en viss meningsutveksling i en viss "Ingen liker å bli lurt"- tråd nylig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takk for utfyllende svar på det jeg spurte om. Mine kabler fungerer forresten etter naturvitenskaplige prinsipper uansett hva enkelte måtte mene ........
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne diskusjonen vil ingen ende ta... Begge leire mener de har rett... De som tror på kabler forbeholder seg retten til dette og retten til å bruke egne penger..Noe som er rett..De som ikke tror på kabler "føler seg lurt", eller vil "redde" nybegynnere for å også bli lurt... Sistenevnte er grei nok, surmuling fordi en føler seg lurt sier mer om personen enn debatten....


    Ellers må jeg si at din påstand om "robuste" anlegg vil jeg gjerne høre mer om Asbjørn .. Hvis dette implementerer eq og aktiv drift skjønner jeg hva du sier, men vi er ikke helt på linje for å si det slik.. :).. Så utdyp litt hva du mener om "robust" Asbjørn...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Takk for utfyllende svar på det jeg spurte om. Mine kabler fungerer forresten etter naturvitenskaplige prinsipper uansett hva enkelte måtte mene ........
    Det gjør mine også om du skulle være i tvil
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men ironien i svarets første setning da? Jeg kjenner fortsatt ikke din kompetanse ift elektroteknikk og fysikk som du stadig vekk mener noe om.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takk for utfyllende svar på det jeg spurte om. Mine kabler fungerer forresten etter naturvitenskaplige prinsipper uansett hva enkelte måtte mene ........
    Det gjør mine også om du skulle være i tvil
    Det er neppe jeg som er i tvil om det. Tvilen oppstår først når det diskuteres hva som er naturvitenskap.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men ironien i svarets første setning da? Jeg kjenner fortsatt ikke din kompetanse ift elektroteknikk og fysikk som du stadig vekk mener noe om.
    Trengs ikke så mye "kompetanse". Enkelte hifiselgere, tannleger (sjekk Fidelity) og andre kan lage kabler som er fullt på høyde med og gjerne bedre enn det som leveres av de kjente kabelmerkene, kanskje også til lavere pris. De videreforedler halvfabrikata og produktutviklingen deres består kanskje av en god del prøving og feiling. De bruker kjente prinsipper som fysikere har kommet frem til.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar. Jeg mener da at dine angrep mot etablert og dokumentert vitenskap bør sees i dette inkompetansens lys. Sorry for arrogansen.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Takk for svar. Jeg mener da at dine angrep mot etablert og dokumentert vitenskap bør sees i dette inkompetansens lys. Sorry for arrogansen.
    Jeg oppfordrer deg til å lese det jeg har skrevet til Asbjørn i dag en gang til, så forstår du det muligens litt bedre. Jeg sier bare at det Asbjørn driver og snakker om har "ingenting/ lite" å gjøre med de forbedringene men får fra dyre kabler. Det mener jeg ut fra egne forsøk, og at en samlet hifi- bransje mener det samme er faktisk betryggende.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Asbjørns IMHO er vel som spam eller søppel å regne etter alle disse gjentakelser. Bryter i grunn med regler på forumet dette.

    Klarer du virkelig ikke å slappe av og la andre mennesker gjøre hva de vil med sine penger? Synes du skal velge mellom ett av to;

    Kom deg til lege og få hjelp med dine problemer, eller la vær og frekventer forumet!

    IMHO
    Jeg og min lommebok er glad for Asbjørns standhaftighet. Til tross for utdannelse innen blant annet elektronikk blir jeg påvirket av all kabellyrikken, og man vil jo gjerne ha best mulig lyd. Da er det godt med litt motvekt som gjør at mange av oss lar være å bruke 10-tusener av kroner på noe som har mindre effekt enn en god flaske vin. (Min erfaring).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ellers må jeg si at din påstand om "robuste" anlegg vil jeg gjerne høre mer om Asbjørn .. Hvis dette implementerer eq og aktiv drift skjønner jeg hva du sier, men vi er ikke helt på linje for å si det slik.. :).. Så utdyp litt hva du mener om "robust" Asbjørn...
    Jeg er ikke ute etter å frelse noen, bare så det er nevnt, men dette er nå engang et forum for å dele erfaringer, også mine. Med "robust" mener jeg sånt som lave utgangs- og høye inngangsimpedanser (slik at kabelens LCR-egenskaper ikke får mer betydning enn nødvendig) og balansert signaloverføring (sånn at jordstrømmer og innstrålt støy ikke har noe å si). Det var ikke eq og aktiv drift jeg tenkte på, men det er selvsagt en mye mer effektiv måte å finjustere lyden på enn å bytte kabler til man mer eller mindre tilfeldig finner noen som drar littegranne i riktig retning.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar. Jeg mener da at dine angrep mot etablert og dokumentert vitenskap bør sees i dette inkompetansens lys. Sorry for arrogansen.
    Jeg oppfordrer deg til å lese det jeg har skrevet til Asbjørn i dag en gang til, så forstår du det muligens litt bedre. Jeg sier bare at det Asbjørn driver og snakker om har "ingenting/ lite" å gjøre med de forbedringene men får fra dyre kabler. Det mener jeg ut fra egne forsøk, og at en samlet hifi- bransje mener det samme er faktisk betryggende.
    Du skal ikke underslå betydningen av massesuggesjon. Asbjørn dokumenterer sine hypoteser, du bruker alternativ argumentasjon og synsing. Siden du i tillegg bekrefter at du ikke har kompetanse på dette greier jeg ikke akseptere synsingen som annet enn nettopp det. Du latterliggjør vitenskap fordi den er gammel? Det er mulig at kartet kan ha feil selv om det er nyest ....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ellers må jeg si at din påstand om "robuste" anlegg vil jeg gjerne høre mer om Asbjørn .. Hvis dette implementerer eq og aktiv drift skjønner jeg hva du sier, men vi er ikke helt på linje for å si det slik.. :).. Så utdyp litt hva du mener om "robust" Asbjørn...
    Jeg er ikke ute etter å frelse noen, bare så det er nevnt, men dette er nå engang et forum for å dele erfaringer, også mine. Med "robust" mener jeg sånt som lave utgangs- og høye inngangsimpedanser (slik at kabelens LCR-egenskaper ikke får mer betydning enn nødvendig) og balansert signaloverføring (sånn at jordstrømmer og innstrålt støy ikke har noe å si). Det var ikke eq og aktiv drift jeg tenkte på, men det er selvsagt en mye mer effektiv måte å finjustere lyden på enn å bytte kabler til man mer eller mindre tilfeldig finner noen som drar littegranne i riktig retning.
    Takk for godt svar. Er ikke uenig i dette sett i et teknisk aspekt. Aktiv drift og eq har jeg innsett at min kompetanse ikke er bedre enn de som opprinnelig rattet lyden så det har jeg ikke gått inn i så langt.. Men æret være de som tørr "klusse" med lyden slik.. :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Takk for svar. Jeg mener da at dine angrep mot etablert og dokumentert vitenskap bør sees i dette inkompetansens lys. Sorry for arrogansen.
    Jeg oppfordrer deg til å lese det jeg har skrevet til Asbjørn i dag en gang til, så forstår du det muligens litt bedre. Jeg sier bare at det Asbjørn driver og snakker om har "ingenting/ lite" å gjøre med de forbedringene men får fra dyre kabler. Det mener jeg ut fra egne forsøk, og at en samlet hifi- bransje mener det samme er faktisk betryggende.
    Du skal ikke underslå betydningen av massesuggesjon. Asbjørn dokumenterer sine hypoteser, du bruker alternativ argumentasjon og synsing. Siden du i tillegg bekrefter at du ikke har kompetanse på dette greier jeg ikke akseptere synsingen som annet enn nettopp det. Du latterliggjør vitenskap fordi den er gammel? Det er mulig at kartet kan ha feil selv om det er nyest ....
    Hva "dokumenterer" Asbjørn da? Han lager masse regnestykker, som sikkert er riktige, men egentlig bare "gjetter/antar" han at disse tingene han regner ut forklarer forskjellige fenomener som oppleves med forskjellige kabler. Han lager kartet og terrenget får bare tilpasse seg..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, jeg har nå gjort en del praktiske lyttetester også. Jeg måtte lete en god stund før jeg greide å finne en signalkabel som var dårlig nok til å degradere lyden så mye at det såvidt var hørbart. Hos meg stemmer kart og terreng godt overens.
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dream on. Eller les noen av de andre trådene mine, heller enn bare å irritere deg over kabelkrangler. Selvsagt bruker du dine egne penger på hva du selv vil. Like selvsagt sier jeg hva jeg mener. Morsomt at enkelte er så usikre på sine egne valg at de ønsker å sensurere motstridende synspunkter.
    Bare det at vi har hørt dine synspunkter noen ganger nå så spørs om ikke du må finne deg en annen tråd nå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er mange som teppebomber sine kjepphester så det blir vel feil å gå løs på enkeltpersoner. Men du verden så irriterende at noen faktisk har kompetanse på det de deler. Det er nok argumenter av typen "jeg synes ikke Beatles var så populære, jeg" ...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dream on. Eller les noen av de andre trådene mine, heller enn bare å irritere deg over kabelkrangler. Selvsagt bruker du dine egne penger på hva du selv vil. Like selvsagt sier jeg hva jeg mener. Morsomt at enkelte er så usikre på sine egne valg at de ønsker å sensurere motstridende synspunkter.
    Bare det at vi har hørt dine synspunkter noen ganger nå så spørs om ikke du må finne deg en annen tråd nå.
    Vel, it takes two to tango, er det noe som heter. Så lenge det synes å være fritt frem for de mest utrolige påstander og ditto prising for disse fordømrade ledningsstumpene, så er det nok behov for at noen tar motsatt standpunkt også. Selvfølgelig må den som leser selv bedømme hva som er troverdig og hva vedkommende ønsker å bruke sine egne penger på.

    Jeg går sikkert lei av temaet en dag, men det skjer ihvertfall ikke som følge av personangrep og antydninger om dette og hint. Så enkelt er det ikke, skjønner du.

    Edit: I mellomtiden kan jeg anbefale denne tråden enda en gang: Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?.
    Jeg bruker nok mye mer tid på det prosjektet enn på å fundere på ledninger.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Oppfatningene om James Randi vil nok variere i forhold til hvem man snakker med. I følge Rupert Scheldrake så har James Randi nektet å ta stilling til en del av den forskningen som han er blitt presentert for som følge av hans utlovte premie. Scheldrake har yttret tvil om Randi faktisk besitter disse premiepengene han har utlovet, og han påpeker at Randi har gjort sin skepsis til et levebrød, og at han dermed ikke har noen interesse av å gi honnør til forskning som går på tvers av hans eget tankegods.
    Alternativrørsla liker visst Scheldrake; her er litt vitenskapsteori fra helvete basert på mannen:

    Det våres i vitenskapen - Aftenposten
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dream on. Eller les noen av de andre trådene mine, heller enn bare å irritere deg over kabelkrangler. Selvsagt bruker du dine egne penger på hva du selv vil. Like selvsagt sier jeg hva jeg mener. Morsomt at enkelte er så usikre på sine egne valg at de ønsker å sensurere motstridende synspunkter.
    Bare det at vi har hørt dine synspunkter noen ganger nå så spørs om ikke du må finne deg en annen tråd nå.
    Vel, it takes two to tango, er det noe som heter. Så lenge det synes å være fritt frem for de mest utrolige påstander og ditto prising for disse fordømrade ledningsstumpene, så er det nok behov for at noen tar motsatt standpunkt også. Selvfølgelig må den som leser selv bedømme hva som er troverdig og hva vedkommende ønsker å bruke sine egne penger på.

    Jeg går sikkert lei av temaet en dag, men det skjer ihvertfall ikke som følge av personangrep og antydninger om dette og hint. Så enkelt er det ikke, skjønner du.

    Edit: I mellomtiden kan jeg anbefale denne tråden enda en gang: Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?.
    Jeg bruker nok mye mer tid på det prosjektet enn på å fundere på ledninger.
    Vi har sjønt hva du mener og du gjentar og gjentar det samme her som i de andre kabeltrådene så vi har i grunnen fått med oss hva du mener, lite nytt kan du si. Så jeg sjønner noe
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nåja, jeg har nå gjort en del praktiske lyttetester også. Jeg måtte lete en god stund før jeg greide å finne en signalkabel som var dårlig nok til å degradere lyden så mye at det såvidt var hørbart. Hos meg stemmer kart og terreng godt overens.
    Du må ha vært ekstremt uheldig mad kabelvalgene dine Asbjørn, og personlig så hører man fortsatt forskjeller på kabler, men når noen kommer drassende med kabler til en ny bil (middels dyr), da vil man velge en annen vei å gå! Så og hørte ganske stor forskjell på to HDMI kabler for bare to timer siden, og der var ikke prisen mere enn 150,00 Kr. i fordel av den beste og dyreste kabelen, men dette var jo uansett ikke noen dyre kabler! Den billigste kostet 119,00 Kr., og den dyreste 269,00 Kr. Hvorfor krangler Enter knappen fortsatt, når man skal lage nye avsnitt her inne?
     
    Sist redigert:

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Går ut fra at noen har vært så omtenksomme her inne at de har gitt Asbjørn en boks Q-tips og en gratis øreskylling hos legen i julegave.
    Så da gjenstår det bare det bare å ønske han god bedring og godt nytt år ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Går ut fra at noen har vært så omtenksomme her inne at de har gitt Asbjørn en boks Q-tips og en gratis øreskylling hos legen i julegave.
    Så da gjenstår det bare det bare å ønske han god bedring og godt nytt år ;)
    Tror kanskje halvannen boks Plumbo hadde passet bedre. Godt nytt år til deg også, og til alle andre romjulskranglefanter!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ikke at Asbjørn trenger noen forsvar, men selv om man er uenig, prøv i det minste å skriv noe fornuftig.


    Ikke noe av det utstyret vi besitter er bygget ut fra annet en kjente fysiske og matematiske prinsipper. Den største forskjellen ligger vel helst i hvilke kunnskaper bygger har hvor vellykket ting blir og et og annet slumptreff.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    [
    Hva "dokumenterer" Asbjørn da? Han lager masse regnestykker, som sikkert er riktige, men egentlig bare "gjetter/antar" han at disse tingene han regner ut forklarer forskjellige fenomener som oppleves med forskjellige kabler. Han lager kartet og terrenget får bare tilpasse seg..
    Dumme regnestykker, jeg gjør det en samlet hi-fi bransje sier fordi de har mine interesser i høysetet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva koster en boutiquekabel ? Siden dette er et slikt fyndord noen liker sågodt å slenge om seg med så greit å vite hva definisjonen er..?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nå blir jeg litt matt.

    Polkagris, ditt innlegg har en tone som gjør at jeg velger ikke å svare i detalj. Litt folkeskikk og en liten dose ydmykhet kan kanskje settes på ønskelisten til julenissen - det er ennå ikke for sent.

    Asbjørn; ditt innlegg er presist formulert, og jeg forstår hva du sier, og har i og for seg sans for din argumentasjon (selv om jeg har lest den 17.493 ganger før, i ulike tråder). Syns også du klarer å få frem ditt synspunkt på en grei måte i de innlegg jeg har lest tidligere. men du og Polkarånen - og veldig, veldig mange andre i deres trossamfunn, får ikke med dere mitt poeng overhodet. I erkjennelse av at jeg kanskje har formulert meg upresist, skal jeg presisere:

    - noen mener de hører forskjell på kabler i sitt oppsett.
    - noen er uenige i det.
    - noen av de som er enige i at det er forskjeller, syns det er drøyt at noen kabelprodusenter tar "astronomiske" priser for kablene sine.
    - noen av de som tilhører "subjektivistene", er faktisk også enige i dette (meg selv inkludert)
    - men noen (meg selv inkludert igjen) mener, at det er opp til hver enkelt å velge hva de vil bruke pengene på.

    dette er en oppsummering slik jeg ser det. Men mitt poeng, er ene og alene det, at absolutt alle sider av denne debatten har vært belyst svært mange ganger her på Sentralen. Jeg orker ikke å telle antall tråder, men det må da være over 100?

    Svært få av disse er hyggelig lesning - og jeg ser godt at begge siders debattanter gjør seg skyldig i like mange overtramp ift usakligheter og personangrep.

    Likevel forstår jeg ønsket fra skeptikerne om å rope et varsku til nye deltagere her om varsomhet i å la seg villede av sleipe markedsførere.

    Men, og her er kjernen i min argumentasjon, kan dere ikke bare lage en henvisning til alle de tråder som finnes om dette allerede? Så kan noobiene lese gjennom disse og gjøre seg opp en mening selv, for det er vel det dere vil - eller?

    Min påstand er, at i de siste årene, har det ikke kommet frem et eneste nytt argument i noen av disse trådene - fra noen av fløyene. At noen kommer trekkende med den fallerte James Randi - for ørtende gang - i denne tråden, fikk det til å renne over for meg.

    Beklager, men i all respekt syns jeg særlig kabelskeptikerne, med noen meget få unntak, oppfyller Churchhills definisjon av en fanatiker:

    A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject.

    Så, på vegne av meg selv - please change the fucking subject!



    Forøvrig er det alternative miljøet meget likt deler av hifimiljøet. 0 dokumentasjon og masse påstander og synsing.
    Noe du er et godt eksempel på
     
    N

    nb

    Gjest
    Hva koster en boutiquekabel ? Siden dette er et slikt fyndord noen liker sågodt å slenge om seg med så greit å vite hva definisjonen er..?
    "Boutique"-ett-eller-annet henviser gjener til noe som ikke er masseprodusert i svært stora kvanta og solgt utenfor de store kjedene/kjedebutikker og ikke er tilgjengelig over alt. Ikke så mye om hva dingsen koster, selv om en boutique-dings av naturlige årsaker gjerne koster mer enn noe som ikke er det.

    Fra Den Veldig Store Engelske Ordboken:

    b. spec. A small fashion-shop or department that sells
    ready-to-wear clothes designed by a couturier; a small shop
    selling 'trend-setting' clothes or other articles, esp. for
    young or fashionable people. Also attrib.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn