James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man tester under betingelser som gjør at alle kandidatene opererer godt innenfor det lineære området, vil det fleste forsterkere låte ganske likt
    Vel, for noen år siden hadde jeg sikkert trodd på dette om noen sa det til meg, men etter å ha prøvd forsterkeralternativer fra 14 000 til rundt 400 000 på nåværende høyttalere, vet jeg bedre. Ingen av de alternativene jeg har prøvd har hatt noen som helst problemer med å drive høyttalerne, tror jeg. Den billigste og dårligste forsterkeren hadde sågar 2*80 W i 8 ohm og 2*160 W i 4 ohm, og burde være mer enn bra nok til å drive noen SF Elipsa på moderat volum.
    Apropos det, de høyttalerne dine går ned til 2,5 ohm rundt 100 Hz, der hvor rytmen og fundamentet i musikken holder til. Dessuten har de en brutal kombinasjon av lav impedans og negativ fasevinkel ved 70 Hz, omtrent der hvor stortromme og pauker regjerer. Det gjør dem til en krevende last selv om følsomheten er respektable 90 dB.

    På papiret er det tilstrekkelig med 80-100 W for å kunne spille "høyt nok", men den forsterkeren trenger en stautere strømforsyning enn hva de fleste 100-wattere har for å kunne levere nok strøm til bassen i denne høyttaleren. 2x400 VA trafo, minst. Kanskje enda mer hvis du vanligvis hører på rytmisk musikk som jazz, blues og rock, hvor det er mye energi i båndet rundt 100 Hz. Dessuten trengs et utgangstrinn som ikke går i strømklipping med det første. Og hvis produsenten først har tatt kostnaden med strømforsyningen, så koster det veldig lite ekstra å legge på noen watt i utgangstrinnet, om ikke annet enn for reklamebrosjyrens del. Så store trafoer kommer gjerne i forsterkere med vesentlig høyere nominell effekt enn 100 W. Realistisk sett er det ikke noe poeng i å prøve noe mindre enn en 200-watter, tror jeg. De 200-watts klasse-D DIY monoblokkene mine med 500 VA trafo pr monoblokk burde passe ganske bra. Du har ikke lyst til å vite hvor mye de kostet. ;)

    Sonus Faber Cremona Elipsa loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er sikkert noen av dere som vil være interessert i denne artikkelen fra Scientific American:
    The Multisensory Revolution: Why Your Brain Is a Sensory Smoothie: Scientific American

    Neuroscientists used to think of the brain as a Swiss Army knife with different regions dedicated exclusively to different forms of sensory perception, such as sight, hearing, smell, taste and touch.
    In the past three decades studies in psychology and neuroscience have revealed that the brain is an extensively multisensory organ that constantly melds information from the various senses.
    Gammelt nytt for noen, sikkert vanskelig å svelge for andre.
    Takk for gjentakelse! :)
    Fasinerende at vitenskapen lenge trodde det hang sammen på en annen måte.
    Jeg har mange eksempler for eksempel at nyervervet kunnskap eller innsikt på et felt har direkte overføringsverdi til andre felt som nyter godt av andre sanser og observasjoner.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Måtte vært interessant å invitere til blindtest av kabler, og istedet for å bytte kabler så flyttet man høyttalere og lyteposisjon et par cm. Vil tro treffprosenten hadde gått veldig opp....
    Godt eksempel. Etter mine erfaringer er høyttalerplassering vanskelig å detektere i blindtest, men enklere enn kabler.
    Eventuelt kunne man lagt på ørlite forskjellig EQ istedetfor å bytte kabler, bare som en realitycheck. Igjen er jeg overbevist om at treffprosenten hadde gått veldig opp.
    Dette mener jeg er det letteste å detektere av alle forskjeller. Hvorfor det er lettere å detektere dette enn flytting av høyttalere er jeg sannelig ikke helt sikker på. Tror det kan ha noe med at ved høyttalerplassering er det rommet som påvirker lyden vi opplever slik at det er psykoakustiske forskjeller ved lyden. Ved EQinnstillinger så spiller rommet likt mens høyttaleren forandrer seg.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Uansett hva som blir sagt/skrevet, så hører man forskjell på de fleste strømkabler også, men de som ligger ved produktene (svart lakris) er nok ganske/veldig like!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis denne historien er sann så regner jeg at enten studioet er sponset eller at det er den private lekegrinda til en eller annen rik musiker med nyreligiøs audiofil åpenbaring som ikke behøver å se på inntekter og utgifter.
    Studioet:
    Vis vedlegget 177011
    Astoria (recording studio) - Wikipedia, the free encyclopedia

    Forklaringen er antagelig ganske prosaisk: Den tingen der har nok ikke verdens mest stabile strømforsyning. Sidene Kule-Trygve linker til beskriver at det måtte inn et utall strømrensere og nettfiltere. Ok, så har vi et flytende studio med bråkete strømforsyning og jordsløyfer overalt. Forundrer meg ikke om det elektriske opplegget i den husbåten er så dårlig at de til og med hører forskjell på signalkabler der.
    Har en oppfatning om at lydstudioer generelt er nøye på at strømmen er god og stabil.
    At David Gilmour skulle ha neglisjert dette finner jeg svært lite sannsynlig. ;) Det er nok gjort store tiltak for å utbedre dette.
    Kul ide med lydbåt. Sikkert enormt god PR å ha et slikt studio.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Uansett hva som blir sagt/skrevet, så hører man forskjell på de fleste strømkabler også, men de som ligger ved produktene (svart lakris) er nok ganske/veldig like!
    Har aldri testet strømkabler selv, men det at så mange opplever forskjeller ved bytter gjør meg trygg på at de finnes.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Har aldri testet strømkabler selv, men det at så mange opplever forskjeller ved bytter gjør meg trygg på at de finnes.
    Ikke uenig, og et greit utgangspunkt. Men regnestykket blir vanskelig når man også tar med alle de presumptivt like hyggelige, like troverdige og med like god hørsel, som ikke hører forskjell. Da er man tilbake til hva JEG og ANDRE hører i MITT anlegg og er tilbakeholden med å generalisere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ^
    Jeg tror det er en god ting å ikke generalisere. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.660
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva som blir sagt/skrevet, så hører man forskjell på de fleste strømkabler også...
    Uansett hva som blir sagt/skrevet - "man" har delte meninger om det...
    Jeg legger til for mitt vedkommende, at de som hevder det (merket grønt) i min bok blir lagt til som nick/personer jeg vil ha svært liten tiltro til i alle andre utalelser de måtte komme med om lydgjengivelse.

    Mitt valg!

    Mvh.KW
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Realistisk sett er det ikke noe poeng i å prøve noe mindre enn en 200-watter, tror jeg.
    Vel, det som erstattet 80- watteren du drøftet var en Accuphase med 2* 30 W (8 ohm) og 2* 60 W (4 ohm). Altså mye svakere. Riktig nok like stor og tung og sikkert passe lik under lokket også. (Rart var det at lyden var omtrent like høy ved samme innstilling også.) Men det var jo mye mer klar og oppløst lyd enn i Denon`en. Denonen var rett og slett en sløving på alle måter, i sammenligning. (Og den skulle være blant de beste i sin prisklasse.) Ikke bare en bass- sak dette. (Forøvrig mange tester som mener Accuphasen kan drive selv store B&W- høyttalere.)
    Og min Edge 200 Watter (AB?) erstattet denne igjen. Igjen enda mer oppløsning og kontroll.

    Har en følelse av at om jeg hadde kjøpt noen slike

    NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

    og koblet dem sammen så hadde lyden vært nede på Denon- nivå igjen. Går ikke an å bare se på Watt og slikt. Er som å kun diskutere TV`er ut fra fargestyrken og totalt overse at oppløsningen skifter mellom standard of full-HD og ultra-HD på de ulike alternativene.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @lydbjørn
    Den var ikke rettet kun til deg, men alle som hevder at de med tilnærmet letthet hører forskjell på en rekke strømkabler og jeg kan legge til USB kabler i samme slengen og jeg har i tankene kabler som er uten feil og er godkjente.

    Legger for sikkerhets skyld til at de nok bør være skjermet.
    Den dagen en gitt person kan legge frem en positiv ABX blindtest, så kan dette snu til det stikk motsatte (for akkurat den personen)..........noe jeg har liten tro på.


    Mvh.KW
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @lydbjørn
    Den var ikke rettet kun til deg, men alle som hevder at de med tilnærmet letthet hører forskjell på en rekke strømkabler og jeg kan legge til USB kabler i samme slengen og jeg har i tankene kabler som er uten feil og er godkjente.

    Legger for sikkerhets skyld til at de nok bør være skjermet.
    Den dagen en gitt person kan legge frem en positiv ABX blindtest, så kan dette snu til det stikk motsatte (for akkurat den personen)..........noe jeg har liten tro på.


    Mvh.KW

    Synes du er litt drøy her K.W, med all respekt å melde... Du har vel ikke ABX alt utstyret du har før evt kjøp ? Vedr kabler er jeg langt på linje med deg, er kabelpragmatiker. Men å desimere opplevd lyd og opplevelser som andre har med dette blir vel firkantet i MIN bok. Ingen av oss inne er utlærte, selvom noen prøver å innbille seg seg at de er nettopp dette.

    Og du som er gammel saab mann og all ting... :)..I beste mening.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @lydbjørn
    Den var ikke rettet kun til deg, men alle som hevder at de med tilnærmet letthet hører forskjell på en rekke strømkabler og jeg kan legge til USB kabler i samme slengen og jeg har i tankene kabler som er uten feil og er godkjente.

    Legger for sikkerhets skyld til at de nok bør være skjermet.
    Den dagen en gitt person kan legge frem en positiv ABX blindtest, så kan dette snu til det stikk motsatte (for akkurat den personen)..........noe jeg har liten tro på.


    Mvh.KW

    Synes du er litt drøy her K.W, med all respekt å melde... Du har vel ikke ABX alt utstyret du har før evt kjøp ? Vedr kabler er jeg langt på linje med deg, er kabelpragmatiker. Men å desimere opplevd lyd og opplevelser som andre har med dette blir vel firkantet i MIN bok. Ingen av oss inne er utlærte, selvom noen prøver å innbille seg seg at de er nettopp dette.

    Og du som er gammel saab mann og all ting... :)..I beste mening.
    Enig i at jeg var drøy, og derfor hadde jeg skrevet et tillegg som da likegodt kan legges inn her litt omskrevet.
    Jeg har ikke kabler generelt i tankene, men strømkabler og USB kabler.
    Så kom jeg til å tenke på at folk jeg kjenner kanskje kunne havne i samme gruppa (med letthet høre forskjell på samme nevnte kabler).

    For meg så vil det være litt forskjell på folk jeg kjenner, vet noe om preferansene til og/eller pleier omgang med i hifisammenheng.
    Selv om en eller flere av disse skulle havne i samme gruppe nevnt, så vil andre ting jeg da kjenner til om de, være av betydning for styrken i mitt utsagn.
    Og de finnes:rolleyes: det er ikke dermed fra min side ment at absolutt alt de måtte ha å melde om lydgjengivelse dermed vil ha svært liten troverdighet for meg.

    Derimot om de nå hevder å lett høre forskjell på en rekke strøm og USB kabler, så vil det gjøre meg skeptisk til det meste de hevder å høre om forskjeller på kabler (og da alle), derimot mer generelle opplevelser om lydgjengivelse kan på sin side absolutt være verdt å ta til seg.

    Personer som jeg derimot ikke kjenner (preferansene til) og som bruker tildels sterke adjektiver vil nok mer eller mindre fortsatt komme i min bok.

    Jeg har forøvrig aldri foretatt en dobbelblind ABX test, noe som først og fremst ville være viktig for meg dersom jeg like hardnakket som en del andre skulle hevde å ha hørt de små forskjellene OG med ønske om å bli trodd på det.

    Jeg tror som de fleste andre på det jeg hører, men vet samtidig at deri kan det ligge mye som absolutt ikke er reelt og nettopp derfor har jeg nedtonet sterkt "jakten" på de bittesmå forskjellene som i tillegg ikke kan måles OG i noen tilfeller koster aldeles for mye.
    USB og strømkabler samt en del annet i samme gate med liten reell lydmessig gevinst er blant dette.
    Redselen og frykten er borte, for tenk om.....................................:cool:

    Mvh.KW
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Realistisk sett er det ikke noe poeng i å prøve noe mindre enn en 200-watter, tror jeg.
    Vel, det som erstattet 80- watteren du drøftet var en Accuphase med 2* 30 W (8 ohm) og 2* 60 W (4 ohm). Altså mye svakere. Riktig nok like stor og tung og sikkert passe lik under lokket også. (Rart var det at lyden var omtrent like høy ved samme innstilling også.) Men det var jo mye mer klar og oppløst lyd enn i Denon`en. Denonen var rett og slett en sløving på alle måter, i sammenligning. (Og den skulle være blant de beste i sin prisklasse.) Ikke bare en bass- sak dette. (Forøvrig mange tester som mener Accuphasen kan drive selv store B&W- høyttalere.)
    Og min Edge 200 Watter (AB?) erstattet denne igjen. Igjen enda mer oppløsning og kontroll.

    Har en følelse av at om jeg hadde kjøpt noen slike

    NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

    og koblet dem sammen så hadde lyden vært nede på Denon- nivå igjen. Går ikke an å bare se på Watt og slikt. Er som å kun diskutere TV`er ut fra fargestyrken og totalt overse at oppløsningen skifter mellom standard of full-HD og ultra-HD på de ulike alternativene.
    Den Accuphase'n er en klasse-A-forsterker. Det blir et annet regnestykke enn for klasse AB. En klasse-A-forsterker må ha en mye større strømforsyning enn hva nominell utgangseffekt tilsier. Accuphase oppgir ikke hvor stor trafo de bruker, men det kan godt være en 3-400 VA inni der. På moderate lyttenivåer fungerer det sikkert greit med såpass lav effekt i klasse A.

    Nei, det er ikke bare "watt og slikt", men det er ikke bare prislappen heller. Med dine høyttalere som krever mye strøm er trafostørrelsen i VA en grei pekepinn på hva som kan fungere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn