Jallatråd for hodetelefonentusiastene i hodetelefonforumet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Har funnet noe jeg liker på finn, men er usikker på selgeren. Faen at Norges største rubrikkportal ikke har karaktersystem altså. Sikkert fordi de vil tjene penger på betalingsgarantien sin, men mange selgere har jo ikke peiling på betalingsgaranti!
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    717
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    .................................storebror er skuffet! Trodde du også satte pris på vår daglige samtale om brød og pålegg jeg har fortært og hvor kjedelig jeg synes det er å renovere huset, hvor fint det kommer til å bli en gang i fremtiden og det flotte kjøkkenet jeg dumpet borti her om dagen.
    ...ville bare si at idag måte jeg skrape is av ruten, og jeg har drukket en kopp lunken kakao.

    Edit : akkurat spist nudler rett fra posen også...på Rema1000 selger de kyllingnudler for 1.09,- posen. De er mye bedre enn Mr.Lee sine.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg ringer deg. Ta telefonen så vi kan ha en fin og lang samtale om ting jeg liker.
    .................................storebror er skuffet! Trodde du også satte pris på vår daglige samtale om brød og pålegg jeg har fortært og hvor kjedelig jeg synes det er å renovere huset, hvor fint det komer til å bli en gang i fremtiden og det flotte kjøkkenet jeg dumpet borti her om dagen.
    ...ville bare si at idag måte jeg skrape is av ruten, og jeg har drukket en kopp lunken kakao.

    Edit : akkurat spist nudler rett fra posen også...på Rema1000 selger de kyllingnudler for 1.09,- posen. De er mye bedre enn Mr.Lee sine.
    Jeg var i dusjen, får jeg lov til å vaske meg. Det skjer tross alt bare 1 gang i uka!
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    512
    Torget vurderinger
    9
    SSD er min nye favoritt ting. Clean installasjon av windows, installasjon av alle drivere og programmer til hovedkortet og skjermkortet og 102 windows oppdateringer (nei jeg kødder ikke, det var 102!) gikk på ca 1 time. Oppstart av windows går så raskt at jeg rekker ikke hente meg en cola i kjøleskapet engang. I luuuuv it. Nå står det igjen å teste temperaturer og viftehastigheter, så vurdere hvor nære pc'n kan stå fra hvor jeg sitter og anlegget er (den stod midt foran meg på stuebordet i går uten noen sidevegger og var ikke plaget av lyden, så den kan nok stå ganske nære ;)) og så skal en naijz coax kabel handles inn. Sture fra audio norge viste meg en oyaide coax kabel på 1,3m i går som var særdeles porrig, så forhåpentligvis trenger jeg ikke en som er lengre enn det.

    Men så kom borderlands 2 i posten i dag også, så det er en stor mulighet for at jeg rekker ikke å drive så mye med pc i helga :p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    SSD er min nye favoritt ting. Clean installasjon av windows, installasjon av alle drivere og programmer til hovedkortet og skjermkortet og 102 windows oppdateringer (nei jeg kødder ikke, det var 102!) gikk på ca 1 time. Oppstart av windows går så raskt at jeg rekker ikke hente meg en cola i kjøleskapet engang. I luuuuv it. Nå står det igjen å teste temperaturer og viftehastigheter, så vurdere hvor nære pc'n kan stå fra hvor jeg sitter og anlegget er (den stod midt foran meg på stuebordet i går uten noen sidevegger og var ikke plaget av lyden, så den kan nok stå ganske nære ;)) og så skal en naijz coax kabel handles inn. Sture fra audio norge viste meg en oyaide coax kabel på 1,3m i går som var særdeles porrig, så forhåpentligvis trenger jeg ikke en som er lengre enn det.

    Men så kom borderlands 2 i posten i dag også, så det er en stor mulighet for at jeg rekker ikke å drive så mye med pc i helga :p
    SSD over SATAIII er superraskt ja. Jeg installerte Win7 fra USBstick, gikk hurtig, selv om jeg bare har SATAII på denne, men jeg kjører to SSDer i speilet raid da. Ikke at det er nødvendig mtp hastighet, men det er greit mtp stabilitet. Med ssd blir det mindre varme og bråk også, noe som er helt tydelig på laptopene mine. En gammel en fra 2006 bråket noe fælt, inntil jeg byttet ut 7200rpm til ssd.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Første gang og for ganske lenge siden jeg så en Klovnepisode, så ble jeg hekta der og da. Måtte bare ha mer - og heiv meg over TPB. Ingen av de episodene hadde norsk tekst, men dårlig dansk lydspor. Jeg fikk kanskje med meg halvparten av replikkene. Mumlende dansk er jaggu en språkprøve for viderekommende+
    Det er en sann prøvelse, ja. Første gangen jeg satt jeg og så de første 6 sesongene med et halvt øye i eksamensperioden, og det gjorde det absolutt ikke lettere. Hvis jeg konsentrerer meg, så får jeg med meg det meste. I fjor sommer var jeg i Jomfruanes gate i Aalborg på diskotek. Sto ved bardisken, så kom ei skikkelig fin dansk pige bort for å snakke med meg, etter 3 "hæææ???", så fikk hun et rart uttrykk i ansiktet, så gikk hun igjen. Slapp sikkert billig unna der!
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Mange jallapoeng til tittenteitusen i denne tråden ja :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mange jallapoeng til tittenteitusen i denne tråden ja :)
    Før leste jeg en god del steder i forumet, så kom hodetelefonkategorien, og da ble jeg isolert her. Nå som vi har fått jallatråden, så ser jeg mest i den. Snart er jeg isolert ned til en enkelt post som jeg redigerer på.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ardilla VS tittentei

    ardillavstittentei
    Sennheiser HD 650=Sennheiser HD 650
    Audeze LCD-2 r.1=Audeze LCD-2 r.1
    Grace Design m902 (solgt)<Grace Design m903
    Woo Audio WA2=Woo Audio WA6-SE
    Woo Audio WA22>Asus Xonar Essence ST
    Beyerdynamic T1 (solgt)=Beyerdynamic T1 (på vei)
    Audeze LCD-3<Sony MDR-XB1000
    Sony MDR-XB700
    Sony MDR-XB500

    I tillegg har han en hel haug av andre ting... Fader ass... Han vinner... Gleder meg til jeg ikke er student lenger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    LOL: Hvem var det som identifiserte seg mest med utstyret sitt igjen?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det beste utstyret blei man født med, pleier nå jeg å si.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Stabile forutsigelige markeder er jeg for. Som du kanskje husker er hakket mer rosa enn Erna Solberg. Jeg tror ikke på laissez faire. Prissamarbeid for å unngå undergravelse av fungerende markeder er jeg for. Noen bransjer (fotograf-bransjen, oversetterbransjen etc.) ødelegges av at folk underbyr hverandre og ingen kan egentlig leve av yrket sitt. Jeg synes folk ikke bør undervurdere verdien av det de har, og mener alle er tjent med det i lengden.

    Jeg deler dine betraktninger rundt dette, men benytter altså anledningen til å minne oss på at vi har en alle egeninteresse av å holde bruktprisene edruelige.
    Med andre ord et forsøk på implisitt kartelldannelse blant frekventistene. Trodde ikke du likte monopoltriks? :D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Prinsipielt er jeg nok laissez faire og glad i Rand, Milton, Hayek et al. noe som sikkert får det til å grøsse nedover ryggen på mange her, inkl. deg, så jeg skal ikke gå inn på politisk debatt. Det pleier bare å ende med hersketeknikker og personangrep uansett.

    Hvis ingen kan leve av prisene som tilbys i en bransje, og det er etterspørsel etter arbeidet, så mener jeg at prisene vil stige. Jeg vil tro oversettelsesbransje og fotografbransjen er utsatt for massiv konkurranse i det at flere kan mange språk (blant annet pga innvandrere som er flerspråklige), samt at flinke fotografer er lett tilgjengelig etter at kunnskap og godt utstyr ble allemannseie gjennom den digitale revolusjonen. Dette er ikke så ulikt webutvikling, hvor prisene også har sunket. Det samme gjelder programmeringstjenester generelt, hvor mye outsources f.eks. til India. Callingsenterne likeså, for der har de engelsk som andrespråk og lærer seg til og med amerikansk aksent.

    Et motstykke er heismontørene som sørget for å rekruttere få og holde prisene kunstig stive ved å kreve at det kun var dem som var autoriserte til å utføre vedlikehold på heiser (selv om andre yrkesretninger har samme kompetanse). Dette ble gjort gjennom en sterk fagforening, og fagforeninger er, som eneste institusjon, unntatt fra loven mot prissamarbeid i konkurranseloven. Du som har studert økonomi, vet at økonomisk teori egentlig ikke skiller mellom kapital og arbeidskraft. Det handler om maksimering av samfunnsnytten på overordnet og individuelt plan.

    Det vesten må gjøre fremover er faktisk å belage seg på å gå ned i lønn og levestandard. Vi står ovenfor en massiv eldrebølge, og eldre konsumerer mindre enn unge. Peak i konsum vokser og oppnås rundt snittalder på 40, og denne er nå dalende. Med en norsk økonomi, som i likhet med den amerikanske, er veldig rigget mot konsum så sier det seg selv at dette ikke kan fortsette.

    Vi må ned i lønn og levestandard, og dette må skje parallellt med at over 1 mrd mennesker i Kina vokser i levestandard. I likhet med loven om en pris på goder, så vil man også få den samme utviklingen i den generelle levestandarden. De som går mot pensjonisttilværelsen nå har vært heldige, og vi fra rundt 30 og nedover blir den første generasjonen som vil få dårligere kår enn foreldrene våre.

    Min mening og tro på fremtiden. Sorry!

    Nei. Stabile forutsigelige markeder er jeg for. Som du kanskje husker er hakket mer rosa enn Erna Solberg. Jeg tror ikke på laissez faire. Prissamarbeid for å unngå undergravelse av fungerende markeder er jeg for. Noen bransjer (fotograf-bransjen, oversetterbransjen etc.) ødelegges av at folk underbyr hverandre og ingen kan egentlig leve av yrket sitt. Jeg synes folk ikke bør undervurdere verdien av det de har, og mener alle er tjent med det i lengden.

    Jeg deler dine betraktninger rundt dette, men benytter altså anledningen til å minne oss på at vi har en alle egeninteresse av å holde bruktprisene edruelige.
    Med andre ord et forsøk på implisitt kartelldannelse blant frekventistene. Trodde ikke du likte monopoltriks? :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Eldrebølgen kompenseres av utdannelse og bedre levekår og effektivitet i forhold til mindre utviklede land. Vi må heve pensjonsalderen og legge til rette for et mer fleksibelt arbeidsliv slik at folk med tunge yrker kan omskoleres før de er utslitt.

    Forbrukskulturen står for fall uansett:

    Sorry?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Eldrebølgen kompenseres av utdannelse og bedre levekår og effektivitet i forhold til mindre utviklede land. Vi må heve pensjonsalderen og legge til rette for et mer fleksibelt arbeidsliv slik at folk med tunge yrker kan omskoleres før de er utslitt.

    Forbrukskulturen står for fall uansett:

    Sorry?
    Vi er allerede mer utdannet enn mange av produksjonslandene, men siden de operative oppgavene er relativt enkle, så er det enkelt at noen få får høy lønn for å kvalitetssikre arbeidet, mens folk på gulvet kan ha relativt lav kompetanse. Teknologi flytter seg også lett, så hvis vi bruker store ressurser på å utdanne folk for å bli mer effektive, så vil gevinstene av det arbeidet lett eksporteres bort til lavkostland. Se bare på verftene. Mange av de norske er nedlagt, fordi verftene i Asia kan putte på 10 ganger så mange arbeidere til samme kostpris på bygging, men også få levert skipet langt fortere. Det nytter ikke å ha mye utdannelse og kreve høy lønn: 10 mann gjør jobben fortere enn deg uansett. Hvis utdannelsen bunner ut i mer effektive produksjonsmetoder, så vil disse eksporteres og relevant opplæring bli gitt i lavkostland.

    I en global økonomi så vil ting stabilisere seg rundt samme levestandard, og jeg ser ingen gode økonomiske og objektive grunner til at levestandarden i Norge skal være høyere enn i f.eks. Kina.

    Det er omstillingen av økonomien som vil ta tid. Mye av den økonomiske strukturen i vesten er rigget mot konsum nå, og alt dette skal transformeres til noe annet når konsumet forsvinner fordi folk blir eldre og konsumerer mindre. Det må store forandringer til. I tillegg har de som er i eldrebølgen stemt på politikere som har gitt dem en haug av goder, både i samtid og fremtid, og disse skal bli og har blitt finansiert av gjeld, som igjen skal betjenes av den yngre garde. Økning av skattene for å betjene alt 69'erne har stemt til seg, blir ikke en lett oppgave for de unge og den vil kvele verdiskapning. Samtidig sitter de eldre på massive eiendeler gjennom boligmarkedet og pensjonsinntekter.

    De eldre har tatt alt, har etterlatt økonomien i en slagmark og vi sitter igjen og må betale regninga.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Det er mange måter å sikre fremtidig produksjon i Norge på, som igjen opprettholder en høy levestandard. Jeg tror på et Norge med mindre arbeidsinnvandring, et sterkere tollvern, og et folk som blir mer bevisst Norske varer og tjenester. Vi må investere tungt i Norge. Satse på ny teknologi, men opprettholde et visst nivå av lavteknologisk produksjon. Turismen må økes vesentlig. Har vi ikke verdens vakreste land? Arbeidernes andel av kaka, har blitt mindre de siste 10 årene. En jevnere fordeling, sørger igjen for et høyere konsum. Hvis folk tjener for dårlig, har de ikke råd til mer enn mat og tak over hodet, sånt blir det igjen dårlig butikk av for næringslivet. Skal man masseprodusere, må det et høyt konsum til for å tjene penger. Underlig nok er dette noe storinvestorer ser ut til å ignorere, og gjør sitt beste for å holde nede lønningene til kundene sine. (Ja, arbeiderne deres er også kundene deres.)
    Henry Ford skjønte dette, og han la lønnsnivået til sine fabrikkarbeidere på et slikt nivå, at de kunne anskaffe en av hans biler. Det ville ikke gi noen mening å masseprodusere biler, hvis ikke massene kunne kjøpe de.

    Norge har lykkes, ikke kun pga. olja. Vi var i vekst før vi fant oljen også! Men mye har skjedd de siste tiårene, og det som er mest skadelig for vår velstand, er fri flyt av arbeidskraft over grensene.

    Nei til sosial dumping!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge hodetelefonprisene ikke stiger er jeg fornøyd.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er mange måter å sikre fremtidig produksjon i Norge på, som igjen opprettholder en høy levestandard. Jeg tror på et Norge med mindre arbeidsinnvandring, et sterkere tollvern, og et folk som blir mer bevisst Norske varer og tjenester. Vi må investere tungt i Norge. Satse på ny teknologi, men opprettholde et visst nivå av lavteknologisk produksjon. Turismen må økes vesentlig. Har vi ikke verdens vakreste land? Arbeidernes andel av kaka, har blitt mindre de siste 10 årene. En jevnere fordeling, sørger igjen for et høyere konsum. Hvis folk tjener for dårlig, har de ikke råd til mer enn mat og tak over hodet, sånt blir det igjen dårlig butikk av for næringslivet. Skal man masseprodusere, må det et høyt konsum til for å tjene penger. Underlig nok er dette noe storinvestorer ser ut til å ignorere, og gjør sitt beste for å holde nede lønningene til kundene sine. (Ja, arbeiderne deres er også kundene deres.)
    Henry Ford skjønte dette, og han la lønnsnivået til sine fabrikkarbeidere på et slikt nivå, at de kunne anskaffe en av hans biler. Det ville ikke gi noen mening å masseprodusere biler, hvis ikke massene kunne kjøpe de.

    Norge har lykkes, ikke kun pga. olja. Vi var i vekst før vi fant oljen også! Men mye har skjedd de siste tiårene, og det som er mest skadelig for vår velstand, er fri flyt av arbeidskraft over grensene.

    Nei til sosial dumping!
    Godt å se at noen har trua, for jeg har definitivt ikke det. Her er mine grunner. Obs: Jeg prøver ikke å skojerne mine meninger ned halsen på andre folk. Dette er ikke et forsøk på å være bedreviter el.l. Jeg sier bare hvordan jeg ser ting.

    Jeg tror på et Norge med mindre arbeidsinnvandring, et sterkere tollvern, og et folk som blir mer bevisst Norske varer og tjenester.
    Vi har overskudd på handelsbalansen, fordi vi eksporterer mye – blant annet olje og fisk. Hvis vi innfører tollbarriérer for å verne om det norske næringslivet, så vil andre også innføre tollbarriérer på norske eksportvarer. Hele grunntanken bak EU var nettopp å lage fri flyt av varer og tjenester, slik at de plassene som var mest egnet for det også kunne utføre jobben. Arbeidsdeling er viktig for å sikre økonomisk vekst.

    Utvalget ville blitt rimelig snevert, dersom vi skulle produsert alt selv. Videre må vi også huske på at produksjon skjer der den er billigst og mest effektiv. Det betyr at hver enhet blir billigere å kjøpe, noe som gir en relativt sterkere kjøpekraft og bedre levestandard. Tollbarriérer vil gjøre at mer produksjon foregår i Norge, men den vil være mindre effektiv og dette vil gjøre at hva du får kjøpt for lønna di går betraktelig ned.

    Vi må investere tungt i Norge. Satse på ny teknologi, men opprettholde et visst nivå av lavteknologisk produksjon.
    Som jeg tidligere har nevnt vil ny teknologi lett forflytte seg til lavkostland. Hvis vi bruker ressursene på å utvikle ny teknologi, så vil konkurransefortrinnet fra teknologien fort forsvinne, siden lavkostlandene adopterer teknologien.

    Turismen må økes vesentlig.
    Hvem vil komme til et land som har strikte tollbarriérer og hvor alt er dyrt? Det vil kun være de rikeste som har råd, og de har langt bedre alternativer. De som kommer hit for å nyte naturen er det generelt lite penger i, se bare på tyskerne som laster opp bobilene fulle av tyske varer før de kommer. De er opptatt av å kose seg i naturen, ikke bruke masse penger.

    Det kan hende man kan få noen CEOs fra Wall Street til å fiske litt laks og ha tilgang til ei hytte for 70 000 kroner uken, men jeg tror ikke Norge som turistattraksjon har så mye å by på rent økonomisk, dessverre. Mitt inntrykk er at det er vanskelig å tjene penger på friluftsliv.

    Arbeidernes andel av kaka, har blitt mindre de siste 10 årene. En jevnere fordeling, sørger igjen for et høyere konsum. Hvis folk tjener for dårlig, har de ikke råd til mer enn mat og tak over hodet, sånt blir det igjen dårlig butikk av for næringslivet. Skal man masseprodusere, må det et høyt konsum til for å tjene penger.
    I den norske økonomien har vel kjøpekraften aldri vært sterkere? Lave renter, lav arbeidsledighet, sterk krone, høye lønninger, subsidierte lån, massive boligpriser og en reallønnsvekst resten av vesten har kunnet se langt etter. Lederlønningene i Norge er langt lavere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Noe av grunnen til veksten i lederlønningene er fordi de store norske selskapene har blitt globale, og den norske topplederen kan ikke ha dårligere lønn enn en divisjonsleder i et annet land, men for å få tak i gode ledere i andre land, så må man betale for det.

    Norge har lykkes, ikke kun pga. olja. Vi var i vekst før vi fant oljen også! Men mye har skjedd de siste tiårene, og det som er mest skadelig for vår velstand, er fri flyt av arbeidskraft over grensene.
    Oljen har vært veldig viktig for den økonomiske utviklingen i norsk økonomi. Ikke bare er det et stort sett av bedrifter og arbeidsplasser som leverer produkter og tjenester til industrien, men den enorme oljerikdommen har gitt en naiv ståltro på at vi er isolert og at ingenting kan gå galt også. I en konsumøkonomi, så avhenger veldig mye av fremtidige forventninger, og når alle tror at boligprisfall er umulig, at vi vil ha lav arbeidsledighet og at rentene fortsetter å være lave, vel da holdes forventningen til en god fremtid oppe, og slik blåses boblen ytterligere opp. Folk fortsetter å lånefinansiere og holde liv i konsumøkonomien, inntil den dagen forventningen til fremtiden snur, kredittverdigheten er utmettet, boligprisene raser, aksjemarkedet krakker og bankene går overende og må bailes ut av skattebetalerne.

    En dag står vi óg ovenfor såkalt hollandsk syke. Det er også mye empiri som tyder på at vi har nådd peak oil, og at det vi har igjen er vanskeligere og mer kostbart å få opp.

    Da de hadde finansekspansjonen på Island, så var også islenderne overbevist om at de hadde iboende evner som gjorde at de fortjente den enorme veksten, og det hele endte med et skikkelig smell.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Det er mange måter å sikre fremtidig produksjon i Norge på, som igjen opprettholder en høy levestandard. Jeg tror på et Norge med mindre arbeidsinnvandring, et sterkere tollvern, og et folk som blir mer bevisst Norske varer og tjenester. Vi må investere tungt i Norge. Satse på ny teknologi, men opprettholde et visst nivå av lavteknologisk produksjon. Turismen må økes vesentlig. Har vi ikke verdens vakreste land? Arbeidernes andel av kaka, har blitt mindre de siste 10 årene. En jevnere fordeling, sørger igjen for et høyere konsum. Hvis folk tjener for dårlig, har de ikke råd til mer enn mat og tak over hodet, sånt blir det igjen dårlig butikk av for næringslivet. Skal man masseprodusere, må det et høyt konsum til for å tjene penger. Underlig nok er dette noe storinvestorer ser ut til å ignorere, og gjør sitt beste for å holde nede lønningene til kundene sine. (Ja, arbeiderne deres er også kundene deres.)
    Henry Ford skjønte dette, og han la lønnsnivået til sine fabrikkarbeidere på et slikt nivå, at de kunne anskaffe en av hans biler. Det ville ikke gi noen mening å masseprodusere biler, hvis ikke massene kunne kjøpe de.

    Norge har lykkes, ikke kun pga. olja. Vi var i vekst før vi fant oljen også! Men mye har skjedd de siste tiårene, og det som er mest skadelig for vår velstand, er fri flyt av arbeidskraft over grensene.

    Nei til sosial dumping!
    Godt å se at noen har trua, for jeg har definitivt ikke det. Her er mine grunner. Obs: Jeg prøver ikke å skojerne mine meninger ned halsen på andre folk. Dette er ikke et forsøk på å være bedreviter el.l. Jeg sier bare hvordan jeg ser ting.

    Jeg tror på et Norge med mindre arbeidsinnvandring, et sterkere tollvern, og et folk som blir mer bevisst Norske varer og tjenester.
    Vi har overskudd på handelsbalansen, fordi vi eksporterer mye – blant annet olje og fisk. Hvis vi innfører tollbarriérer for å verne om det norske næringslivet, så vil andre også innføre tollbarriérer på norske eksportvarer. Hele grunntanken bak EU var nettopp å lage fri flyt av varer og tjenester, slik at de plassene som var mest egnet for det også kunne utføre jobben. Arbeidsdeling er viktig for å sikre økonomisk vekst.

    Utvalget ville blitt rimelig snevert, dersom vi skulle produsert alt selv. Videre må vi også huske på at produksjon skjer der den er billigst og mest effektiv. Det betyr at hver enhet blir billigere å kjøpe, noe som gir en relativt sterkere kjøpekraft og bedre levestandard. Tollbarriérer vil gjøre at mer produksjon foregår i Norge, men den vil være mindre effektiv og dette vil gjøre at hva du får kjøpt for lønna di går betraktelig ned.

    Vi må investere tungt i Norge. Satse på ny teknologi, men opprettholde et visst nivå av lavteknologisk produksjon.
    Som jeg tidligere har nevnt vil ny teknologi lett forflytte seg til lavkostland. Hvis vi bruker ressursene på å utvikle ny teknologi, så vil konkurransefortrinnet fra teknologien fort forsvinne, siden lavkostlandene adopterer teknologien.

    Turismen må økes vesentlig.
    Hvem vil komme til et land som har strikte tollbarriérer og hvor alt er dyrt? Det vil kun være de rikeste som har råd, og de har langt bedre alternativer. De som kommer hit for å nyte naturen er det generelt lite penger i, se bare på tyskerne som laster opp bobilene fulle av tyske varer før de kommer. De er opptatt av å kose seg i naturen, ikke bruke masse penger.

    Det kan hende man kan få noen CEOs fra Wall Street til å fiske litt laks og ha tilgang til ei hytte for 70 000 kroner uken, men jeg tror ikke Norge som turistattraksjon har så mye å by på rent økonomisk, dessverre. Mitt inntrykk er at det er vanskelig å tjene penger på friluftsliv.

    Arbeidernes andel av kaka, har blitt mindre de siste 10 årene. En jevnere fordeling, sørger igjen for et høyere konsum. Hvis folk tjener for dårlig, har de ikke råd til mer enn mat og tak over hodet, sånt blir det igjen dårlig butikk av for næringslivet. Skal man masseprodusere, må det et høyt konsum til for å tjene penger.
    I den norske økonomien har vel kjøpekraften aldri vært sterkere? Lave renter, lav arbeidsledighet, sterk krone, høye lønninger, subsidierte lån, massive boligpriser og en reallønnsvekst resten av vesten har kunnet se langt etter. Lederlønningene i Norge er langt lavere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Noe av grunnen til veksten i lederlønningene er fordi de store norske selskapene har blitt globale, og den norske topplederen kan ikke ha dårligere lønn enn en divisjonsleder i et annet land, men for å få tak i gode ledere i andre land, så må man betale for det.

    Norge har lykkes, ikke kun pga. olja. Vi var i vekst før vi fant oljen også! Men mye har skjedd de siste tiårene, og det som er mest skadelig for vår velstand, er fri flyt av arbeidskraft over grensene.
    Oljen har vært veldig viktig for den økonomiske utviklingen i norsk økonomi. Ikke bare er det et stort sett av bedrifter og arbeidsplasser som leverer produkter og tjenester til industrien, men den enorme oljerikdommen har gitt en naiv ståltro på at vi er isolert og at ingenting kan gå galt også. I en konsumøkonomi, så avhenger veldig mye av fremtidige forventninger, og når alle tror at boligprisfall er umulig, at vi vil ha lav arbeidsledighet og at rentene fortsetter å være lave, vel da holdes forventningen til en god fremtid oppe, og slik blåses boblen ytterligere opp. Folk fortsetter å lånefinansiere og holde liv i konsumøkonomien, inntil den dagen forventningen til fremtiden snur, kredittverdigheten er utmettet, boligprisene raser, aksjemarkedet krakker og bankene går overende og må bailes ut av skattebetalerne.

    En dag står vi óg ovenfor såkalt hollandsk syke. Det er også mye empiri som tyder på at vi har nådd peak oil, og at det vi har igjen er vanskeligere og mer kostbart å få opp.

    Da de hadde finansekspansjonen på Island, så var også islenderne overbevist om at de hadde iboende evner som gjorde at de fortjente den enorme veksten, og det hele endte med et skikkelig smell.
    Oslo-Blåruss i fri dressur!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Oslo-Blåruss i fri dressur!
    Prinsipielt er jeg nok laissez faire og glad i Rand, Milton, Hayek et al. noe som sikkert får det til å grøsse nedover ryggen på mange her, inkl. deg, så jeg skal ikke gå inn på politisk debatt. Det pleier bare å ende med hersketeknikker og personangrep uansett.
    The truth hurts, hehehe, men du er tilgitt, siden du er sorgenfri.

    Nå er tittentei1000 borte, og jeg er bare Tittentei! :D
    Titten Tei er egentlig et todelt navn. Kanskje du bør revidere en gang til, evt. gå for det fulle navnet Titten Tei André von Drei?
    Nå har 1000 irritert meg i lang tid, og så kommer du med dette; gledesdreper! :D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er så glad for å være i 40-årene, har høy teknisk utdannelse og jobber i oljå - og ikke er økonom. Disse økonomene er noe herk og egentlig bare pratemakere. Ja til handling og teknokrater med teknisk utdannelse. Så det så. :)
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @titten tei: Beklager jeg klarte ikke stå imot. Et godt innlegg var det! Med faglig (Oslo) Tyngde. Er derimot ikke så sikker på at hele Norge hadde vært levelig, om vi la opp politikken etter rene markeds premisser:)

    Men, det skal du ha: Når du mener noe, begrunner du det godt!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Man bør jo gjøre forhåndsundersøkelser

    [...]
    Nå er tittentei1000 borte, og jeg er bare Tittentei! :D
    Titten Tei er egentlig et todelt navn. Kanskje du bør revidere en gang til, evt. gå for det fulle navnet Titten Tei André von Drei?
    Nå har 1000 irritert meg i lang tid, og så kommer du med dette; gledesdreper! :D
    Man bør jo gjøre forhåndsundersøkelser. Lærer man ikke det på BI?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    På BI lærer man å prate. Andre lærer enten å lage ting eller og designe dem. Uten de som bruker muskler og de som bruker hjernen til å tenke ut hvordan teknologiske utfordringer skal løses - ingen fremgang. Ingen hodetelefoner, etc. ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    @titten tei: Beklager jeg klarte ikke stå imot. Et godt innlegg var det! Med faglig (Oslo) Tyngde. Er derimot ikke så sikker på at hele Norge hadde vært levelig, om vi la opp politikken etter rene markeds premisser:)

    Men, det skal du ha: Når du mener noe, begrunner du det godt!
    Det skjønner jeg godt :D

    Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Det meste jeg kan om økonomi kommer ikke fra BI eller Oslo. Det kommer av interessen jeg hadde for emnet før jeg bestemte meg for å studere det. Mye av det jeg er tilhenger av, undervises ikke engang, eller tillegges relativt liten vekt. Veldig mye av pensum på BI går på hvordan man skal kontrollere økonomien (pengepolitikk og setting av styringsrente, pengemengde, og finanspolitikk som handler om statsbudsjettet og skattepolitikk), mens jeg er tilhenger av å observere økonomien og tilpasse meg deretter. Kjøper ofte bøker som har motstridende syn av pensumbøkene på Amazon også, sånn at jeg kan se hva forskjellige økonomiske retninger mener.

    Jeg skal ikke gå inn på politisk debatt om hva som er best, prøver bare å si hvordan jeg ser på tingene. Og takk for at du sier at jeg begrunner det godt. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    På BI lærer man å prate. Andre lærer enten å lage ting eller og designe dem. Uten de som bruker muskler og de som bruker hjernen til å tenke ut hvordan teknologiske utfordringer skal løsrs - ingen fremgang. Ingen hodetelefoner, etc.
    Jeg har stor respekt for de fleste yrker; ingeniører og håndverkere er vel et par av favorittene. Men strategi, markedsføring, ledelse, økonomi & finans er også viktig for å få ting gjort. Hvis ikke man har folk til å ta gode økonomiske beslutninger, så kan det fort gå dårlig med verdiskapningen. Det er mange dyktige gründere som går konkurs, pga manglende kunnskaper om disse tingene, tross at de lager gode produkter. For ikke å snakke om de som går personlig konkurs pga manglende økonomisk innsikt. Eller hva med land som går under, fordi de ikke ser de økonomiske implikasjonene av politikken de fører?

    Om folk hadde kunnet litt økonomi, så kanskje nødvendige politiske beslutninger ville blitt akseptert i befolkningen, uten at den som tok den begikk politisk selvmord også. Veldig ofte blir slike ting en catch 22. Fordi ting som må gjøres ikke blir gjort, siden befolkningen ikke vil akseptere det. Politisk egeninteresse overgår ofte økonomisk egeninteresse, vær du trygg.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Man trenger ikke økonomer hverken for emnet strategi eller emnet ledelse. En oppdatering av økonomistudentenes pensum er tydeligvis på tide. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    På BI lærer man å prate. Andre lærer enten å lage ting eller og designe dem. Uten de som bruker muskler og de som bruker hjernen til å tenke ut hvordan teknologiske utfordringer skal løsrs - ingen fremgang. Ingen hodetelefoner, etc.
    Jeg har stor respekt for de fleste yrker; ingeniører og håndverkere er vel et par av favorittene. Men strategi, markedsføring, ledelse, økonomi & finans er også viktig for å få ting gjort. Hvis ikke man har folk til å ta gode økonomiske beslutninger, så kan det fort gå dårlig med verdiskapningen. Det er mange dyktige gründere som går konkurs, pga manglende kunnskaper om disse tingene, tross at de lager gode produkter. For ikke å snakke om de som går personlig konkurs pga manglende økonomisk innsikt. Eller hva med land som går under, fordi de ikke ser de økonomiske implikasjonene av politikken de fører?

    Om folk hadde kunnet litt økonomi, så kanskje nødvendige politiske beslutninger ville blitt akseptert i befolkningen, uten at den som tok den begikk politisk selvmord også. Veldig ofte blir slike ting en catch 22. Fordi ting som må gjøres ikke blir gjort, siden befolkningen ikke vil akseptere det. Politisk egeninteresse overgår ofte økonomisk egeninteresse, vær du trygg.
    I det selskapet jeg arbeider i har sjefen 70 000,- NOK i døgnet for å opprettholde et sinnsykt underskudd! Styret ga han en bonus på 6 mill, for at han ikke hadde sagt opp..Dagen etter sendte han børsmelding: Nå er det på tide med nye krefter...

    K9z
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Man trenger ikke økonomer hverken for emnet strategi eller emnet ledelse. En oppdatering av økonomistudentenes pensum er tydeligvis på tide. :)
    Hvis du tviler på at evnen til å tolke konjunkturutviklinger og signaler i økonomien ikke er viktig for god ledelse og strategi, så må du nok revurdere synet ditt. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    er det rart folk rister på hodet av headfi guttene??

    Plutselig forandrer jallatråden seg til dønn seriøs samfunnskritisk debatt, og det på en fredagskveld:)

    De gale har det godt! Det er bare viktig å vite at en er gal, da er det ikke så farlig:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Økonomer driver med jalla. Verdens økonomi er blitt omtrent jalla. Hvem laget den jallaen? Ikke de med muskler og ikke de med teknisk utdannelse. Nuff said.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Økonomer driver med jalla. Verdens økonomi er blitt omtrent jalla. Hvem laget den jallaen? Ikke de med muskler og ikke de med teknisk utdannelse. Nuff said.
    Som jeg sa: Jeg er ikke for sentralstyring og kontrollering av økonomien. Jeg ønsker å observere den.

    PS: Mange av de som jobber på wall street er teknisk utdannet. Det er de som lager tradingalgoritmene etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn