"Ja til Radio!" @#¤!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Er det bare jeg som irriterer meg over den rimelig sjuskete og tilslørte DAB-propagandaen jeg hører på statskanalen for tiden? Man skal stemme "Ja til Radio!" uten å vite ordentlig hva man stemmer for og å bli presentert alternativer. En ting er at private aktører driver med slikt, men bør vi ikke forvente mer av statlige aktører?
 
P

Parelius

Gjest
Ingen driver propagande slik den norske stat som vil være gjøre som en privat aktør gjør.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Viser med all ønskelig tydelighet hvor desperate de er i ferd med å bli. I stedet for å ta et tap og se fremover oppfører de seg som senile autister og gjentar budskapet om at DAB er ”fremtidens teknologi”. Tviler på at de lykkes denne gangen heller.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
DAB har bare en bruksområde og det er i bilen. Fikk med en fancy DAB/ FM touchscreen original radio i den nye Folkevognen uten at jeg hadde bestilt med DAB. Var først skeptisk til denne DAB knappen men synes faktisk det har en mening i bilen. Fungerte i hvertfall sømløst fra Oslo til Bergen uten noen avbrudd og skur.
Men i Hi-Fi sammenheng ellers ser jeg null verdi. I et godt anlegg låter det da FM mye bedre med en Audiolab tuner f.eks ;D
 
S

Supertramp

Gjest
Er det slik at DAB sendingene tilsvarer mp2 i lydkvalitet?

An "informal listening test" by Professor Sverre Holm has shown that for stationary listening the audio quality on DAB is lower than FM stereo, due to most stations using a bit rate of 128 kbit/s or less, with the MP2 audio codec, which requires 160 kbit/s to achieve perceived FM quality. 128 kbit/s gives better dynamic range or signal-to-noise ratio than FM radio, but a more smeared stereo image, and an upper cutoff frequency of 14 kHz, corresponding to 15 kHz of FM radio. However, "CD sound quality" with MP2 is possible "with 256..192 kbps".

:eek:
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Hørte denne på Radio Norge også, mener det er direkte villedende. Hadde kanskje vært riktigere om de hadde sagt "Ja til Digital radio".
Må innrømme jeg bare hører på radio i bilen, og der er DAB jo genial. Herhjemme lytter jeg aldrig til radio, kun 60`s radioen på Get boksen, og Spotify en sjelden gang.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En kollega skrev på fjesboka at han hadde stemt ja til digitalradio. Etter noen andres positive innlegg skjønte jeg at her måtte det belæres i ekte HFS-ånd. Argumentene fra de ulike trådene rundt omkring ble komprimert, det kom endel "det visste jeg ikke" fra de som timer tidligere hadde vært diggere av DAB. Dette skal forresten være oppegående mennesker.
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
jeg hater desse reklamene som pesten
"ta radioen inn i fremtiden" HAHA!! dab fra hva...1986? det værste er at de får gjennomslag og.. samme mikke mus! spillet politikerene bruker under valg og annet. sagt kort og forståelig og hele saudegjengen stiller seg i kø
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
Er det bare jeg som irriterer meg over den rimelig sjuskete og tilslørte DAB-propagandaen jeg hører på statskanalen for tiden? Man skal stemme "Ja til Radio!" uten å vite ordentlig hva man stemmer for og å bli presentert alternativer. En ting er at private aktører driver med slikt, men bør vi ikke forvente mer av statlige aktører?
DEt er vel ikke noe værre med dette enn alle de andre tomme løftene som kommer fra Løvebakken i tide og utide,.

Stem ditt & datt og alt skal bli så rosenrødt-......så når sakene skal opp , er det tusen ting å skylde på , politikere er noen søplefolk , og Norske borgere likeglade.

Det neste blir radio-avgift , dobbel TV lisens , MED reklame på NRK , og pålegg på avgifter på dvd/cd plater , og ett forbud mot rørforsterkere , både i kjøp og bruk.

Det blir ikke bedre før det aksjoneres som i Frankrike og andre steder men det kommer aldri på tale i Norge , for borgerne er altfor snille , men vi gjør oss bare en bjørnetjeneste.

Radio-gaga---

Espen
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Nå da da, denne spot'en gir oss jo enda mer å klage på.
Det kan se ut som om vi har et stort udekket behov for å klage og syte, og siden vi ikke har krig, sult, fattigdom(ikke her på sentralen i alle fall), arbeidsledighet av større grad, sensur, begrensninger i bevegelsesfrihet, ikke engang en aldri så liten økonomisk depresjon, så er det fint at staten sørger for at vi har noe å klage på.

Det er godt å få det ut! :)
 
N

nb

Gjest
FatmanFlump skrev:
WTF!! må jeg rømme landet? Når skal dette skje???
Da må du rømme et stykke siden det eventuelt er et EU-direktiv. Jeg har liten tro på at de blir forbudt (det gjelder egentlig strømtrekk når dingsen ikke er i bruk / i standby - har forsåvidt ingen ting med rørforsterkere spesifikt å gjøre). Ligger en tråd om det et sted.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
KAnskje det vil gå fra DAB til DAB+ i fremtiden? -vel, flere aktører må uansett slippes til på DAB nettet så får man bare håpe på bedre kvalitet på sikt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Og etter at vi kaster 18 millioner FM-radioer, og kjøper DAB-radioer, så skal vi kaste disse også etter noen år?

Smart.
;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
-i forhold til alt annet vi kaster, så tror jeg det er en dråpe i havet...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Fint at sentralens moderatorer viser miljøengasjement.

BP har jo allerede sluppet et noen billioner oljefat i Gulfen, så da er de bare å bygge ut i Lofoten.

Flott!!!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Takk. Jeg er opptatt av at forbruket må være sirkulært, dvs. retur og gjenvinningssystemer må fungere siden vi lever i et forbrukssamfunn der det ikke finnes noen vei tilbake til "steinalderen". Og om man synes det å levere en gammel FM radio inn på el-retur, så tror jeg det er en dråpe i havet i forhold alle de laptop'ene, PC'ene, mobiltelefoner, TV'er, vaskemaskiner, kjøleskap, hårfønere og krølltenger, for ikke å snakke om oljeovner, batteridriller osv. som vi alle sammen har kvittet oss med. Bare ikke sleng det i fjære, i grøfta ved en skogsvei ol.

Og Lofoten vil bli bygd ut, før eller senere, enten man liker det eller ikke.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
En gammel FM radio?

Det er snakk om å slukke for FM, og da går det meste med FM på dynga i løpet av kort tid. Det er ingen dråpe i havet - miljømessig.

Lofoten bygges ut hvis det blir vedatt i Stortinget. Det avhenger av bl.a oponionen, og hvis det uansett kommer før eller senere så kan vi vel la det skure med alt. Så kan vi oppheve politisk styring samtidig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Sammenliknet med all elektronikk som går på dynga så er ikke FM-radioer så mye å snakke om. Hver dag skrotes det kjøretøy i haugevis også. De inneholder mye større mengde miljøgifter enn noen hundre-tusner med FM-radioer. Jeg ser nesten daglig TV'er, RAck, frysebokser, kjøleskap og gamle PC'er (4-8 år gamle...) dumpes hos El-retur, så ja, FM-radioene er en dråpe i havet...

;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Siden vi har en bruk og kast-kultur, så er det bare å fortsette med det altså...

Javel!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Ja. Du og jeg gjør det hele tiden. Gammel teknologi byttes til stadighet ut.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Jeg liker å ta vare på ting jeg da...særlig de tingene som er bedre enn de nye.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.694
Torget vurderinger
23
bjornh skrev:
Sammenliknet med all elektronikk som går på dynga så er ikke FM-radioer så mye å snakke om. Hver dag skrotes det kjøretøy i haugevis også. De inneholder mye større mengde miljøgifter enn noen hundre-tusner med FM-radioer. Jeg ser nesten daglig TV'er, RAck, frysebokser, kjøleskap og gamle PC'er (4-8 år gamle...) dumpes hos El-retur, så ja, FM-radioene er en dråpe i havet...

;)
Norge er faktisk i verdenstoppen (bl.a. p.g.a. RENAS- ordningen som kom i gang tidlig) når det gjelder foredling av elektriske og elektroniske komponenter som kasseres. Husker ikke nøyaktig tallet men gjenvinnings- og gjenbruksprosenten på disse artiklene er nå oppe i noenognitti, dette er det ingen andre land som matcher foreløpig.

I denne prosessen blir også det som er av eventuelle miljøavgifter håndtert forsvarlig.

Ordningen er selvfinansierende da vi som importerer slike produkter betaler en prosent/promillesats av alt som importeres. Disse pengene går til å betale for ordningen med retur og gjenvinning.

Bruk og kast er selvsagt diskutabelt som konsept men det er da bra at vi har ordninger som håndterer avfallet....
 
R

Runesande

Gjest
Bruk og kast er selvsagt diskutabelt som konsept men det er da bra at vi har ordninger som håndterer avfallet....
Vi vinylentusiaster er jo et godt eksempel på miljøbevistheten selv. :) Vi tar jo vare på og steller med den miljøbelastede PVC'en...... slik at den ikke havner i naturen som søppel..... Jeg får nesten en tåre i øyekroken når jeg tenker på hvordan jeg bidrar til å holde naturen ren. ;D

Ellers ny FM Tivoliradio i huset med oppladbare batterier.... en ny tåre for miljøbevistheten...hehe.... :)

Rune
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Blir stusselig uten bilradio hvis FM nettet blir stengt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har sagt det før, men jeg tror at det blir et stor marked for DAB->FM-convertere som blir å få kjøpt til 49,90 eller 99,90 på Clas Ohlson, Biltema o.l. DAB inn - FM ut - og deretter et greit signal inn i alle de FM-mottagerne som ennå ikke er blitt kastet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Og hvis de converterene holder samme kvalitet som dagens DAB-radioer så vil vi få en bølge av protester.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tviler litt på det. Antageligvis vil 99,5% av befolkningen sluke noe slikt helt rått. I bilen, på hytta, på kjøkkenet eller på hobbyrommet tviler jeg på at noen vil merke forskjell. Og hifi? - ja, det er det bare en liten elite av særinger som bryr seg om - vi representerer et ekstremt midretall.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Gjest skrev:
En gammel FM radio?

Det er snakk om å slukke for FM, og da går det meste med FM på dynga i løpet av kort tid. Det er ingen dråpe i havet - miljømessig.

Lofoten bygges ut hvis det blir vedatt i Stortinget. Det avhenger av bl.a oponionen, og hvis det uansett kommer før eller senere så kan vi vel la det skure med alt. Så kan vi oppheve politisk styring samtidig.
Politisk styring du liksom?
Det er pengene som rår....
Vi har ikke polititisk styring.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg vil gjerne sitte i styret til et statlig selskap, og få en fin fallskjerm og sluttpakke. ;D
 
Topp Bunn