"Ja til Radio!" @#¤!

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Supertramp skrev:
oyvine skrev:
Supertramp skrev:
eeeh - nettradio kanskje?
Og du har nettradio i bilen også?
Nei, men det er helt uinteressant. Og snart er vel nettet tilgjengelig i biler også så...
Snart? Det er da ikke noe problem å få nettverkstilgang i bilen? Man kobler seg opp med mobiltelefon og sender lyden til stereoen over bluetooth. Problemet er bare at det koster uforholdsmessig mange penger. Men for all del: Kjør på. Nettradio er fint det, til sitt bruk.

hilsen
Øyvin
(som har tre squeezeboxer i heimen sin)
 
S

Supertramp

Gjest
Snakker om wi/fi i bilen, ikke EDGE eller annen mobilløsning.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
oyvine skrev:
Gjest skrev:
Fordi de middels store og små nærradiostasjonene ikke har råd til DAB.
Mulig det, men det håper jeg kommer til å endre seg på sikt. Hvordan har det seg at Radio Nova har fått det til?
http://labs.radionova.no/wp-content/uploads/2010/08/ap_nova.pdf
"Radio Novas største frykt er at kommersielle aktører som Norkring og Digitalradio Norge skal få ansvaret for å bygge ut DABnettverket for hele landet. – Hvis det skjer vil det medføre mye høyere kostnader for små radioaktører. Leien på sendenettet vil bli høy for alle."

Jeg må innrømme at jeg har NULL peiling på hva det koster å drifte en lokalradio med DAB eller FM. Det kommer til å bli en runde med stolleken hvor de ulike aktørene prøver å karre til seg mest mulig at frekvenser og rettigheter.

ØE
http://www.lokalradio.no/?sid=1&artikkel=1637
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Supertramp skrev:
Snakker om wi/fi i bilen, ikke EDGE eller annen mobilløsning.
Okei? du ser for deg et trådløst nett som stort sett dekker hele veinettet? La oss for moro skyld anta at det dukker opp teknologi som gjør det gjenomførbart rent teknisk. Hvem ser du for deg at skal bygge ut et sånt nett og hvorfor skulle de tilby det som en gratis tjeneste? Det blir ikke lett å tjene penger for telenor og netcom i framtida når alle bruker skype over gratis-wifi :)

ØE
 
V

vredensgnag

Gjest
Som en skriver i kommentartråden: ZX80 fortjener ikke å bli fornærmet med en slik useriøs sammenligning.

En mengde NRK-koryféer trodde DAB skulle bli billetten til en saftig fin pensjonisttilværelse, og har pushet skiten for alt det er verdt.

Nå forstår de at straks folk skjønner hva de kan gjøre med nettradio og streaming til mobile-devices er det over for DAB, som er som runeskrift i forhold til mulighetene som er kommet siden.

Og derfor denne panikkkampanjen med "Ja til radio."
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.861
Torget vurderinger
4
- Kundene ønsker ikke DAB
FM-radioer går fortsatt som varmt hvetebrød.


Åkre mener DAB allerede er en flopp, og at den viktigste forklaringen er at det knapt finnes DAB-radioer i noen av landets to millioner biler.

- Så langt i år er det i følge bransjens salgsstatistikk som jeg har tilgang til, kun solgt én stykk DAB-radio for montering i bil, påpeker Åkre.
Godt at det etterhvert blir flere kritiske røster i DAB-debatten.
Jeg håper og tror at kjendisene som solgte ræva si til Digitalradio Norge etterhvert vil fremstå for menigmann som de billige mediahorene de er.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.986
Antall liker
11.850
Sted
Hus
Dette er noe dritt. Tenk på alle de radioene som havner på fyllinga pga dette :eek:. Blir det digital, så kjøper jeg DAB radio og kobler den opp mot en FM sender. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vel, artikkelen skriver ingenting om at han har barn, så vi kan vel anta at han ikke har det da.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Regjeringen i dag vil legge frem en stortingsmelding om FM og DAB, og i følge VG, som viser til en artikkel i Aftenposten, vil det trolig bli satt en endelig sluttdato for FM. Aftenposten tror regjeringen vil gå for både DAB og DAB+.

Jeg fant ikke artikkelen i Aftenposten, men her er VGs:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10021672

(Endret siste setning.)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.986
Antall liker
11.850
Sted
Hus
Hørte på nyhetene på Radio Norge i bilen, og det ble envnt at FM skulle stenges 2017. :mad: Ca 15 millioner FM radioer blir så ubrukelige. Vil heller si at det er politikerne som er ubrukelige :-\ Bytte ut bra FM lyd med DAB som er ubrukelig..... ???
 
V

vikeby

Gjest
Det er jo direkte tragisk at det skal satses på en teknologi som allerede er gammeldags. Jeg oppfordrer folk til å sende kulturministeren en e-post. Jeg synes hun bør få en tilbakemelding fra de av oss som gjerne vil beholde FM-båndet. Jeg oppfordrer samtidig til at det brukes et fornuftig språk. Tirader fører kun til negative reaksjoner. Saklig argumentasjon derimot, det når man lenger med.

Her er adressen:

anniken.huitfeldt@kud.dep.no

mvh
Tore
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
552
Antall liker
0
Bartesam skrev:
Hørte på nyhetene på Radio Norge i bilen, og det ble envnt at FM skulle stenges 2017. :mad: Ca 15 millioner FM radioer blir så ubrukelige. Vil heller si at det er politikerne som er ubrukelige :-\ Bytte ut bra FM lyd med DAB som er ubrukelig..... ???
Da var det gjort. På tide å dra sin Luxman, Denon, eller Kenwood til søppelkassen.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det eneste politikarane forstår er stemmer. Jeg oppfordrer alle til å stemme på et FM-vennlig parti ved neste valg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gammeln skrev:
Det eneste politikarane forstår er stemmer. Jeg oppfordrer alle til å stemme på et FM-vennlig parti ved neste valg.
Har noen andre partier tatt stilling ennå?
 
N

nb

Gjest
Gammeln skrev:
Det eneste politikarane forstår er stemmer. Jeg oppfordrer alle til å stemme på et FM-vennlig parti ved neste valg.
Om man lar sin stemme til hvem som skal på Stortinget bli avgjort av hvilket radiodistribusjonsformat de støtter så....
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.986
Antall liker
11.850
Sted
Hus
De som vil legge ned FM er tydeligvis på kanten med hva nordmenn mener siden det ikke er solgt noe særlig med DAB radioer i Norge. Da er det på tide å skifte utde som har bestemt dette :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Det ser ut som det skal selges mange DAB radioer i nær fremtid.

Tror ikke radiokanalene er så glad for at skifte skal komme heller, jeg vil anta at dem mister mange lyttere når alle nå MÅ over til DAB. Om alle som i dag lytter til radio går til innkjøp av en DAB er jo heller tvilsomt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg har mine FM-radioer tilkoblet radio-uttaket på kabelanlegget hjemme, og det har jeg hatt i flere år. Så slik sett mottar jeg ikke FM over kringkasting. Ellers lytter jeg også til nettradio.

Innen 2017 er alt over 4G/5G/6G osv, samt WiFi og andre nettoppkoblinger. DAB og DAB+ er døde teknologier som pushes av NRK og radioimportører som har investert mye i å tjene stort på dette markedet.

Min vintage FM-mottaker kommer til å fortsette å formidle signaler, som i dag. Alt nå finnes DAB>FM omformere ... men ingen kommer til å lytte til DAB-radio i 2017. DAB og DAB+ er like relevant i 2017 som denne er i dag:




GETs analogfrekvenser for Oslo:
 

Vedlegg

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
FM senderen blir redningen antagelig for mobilt bruk på tomta. Det ordinære FM nettet er så allerede ødelagt av sterkt kvalitetsreduserte sendinger,og har vært det i noen år allerede. Dette har vel skjedd for å aklimatisere oss for DAB,slik at vi ikke skal merke større forskjell.
Behold FM til den dør av seg selv. DAB er det bare å glemme.Som sagt lenger oppe her,så er den sten død før vi når 2017 uansett. Om vi liker det eller ikek så er det nett,og bredbånd som kommer til å dominere,og det både hjemme og i bil.
Hmm.Aner et stort overgangsmarked for forbudte FM sendere i årene som kommer.-Men kanskje kommer teletilsynet..
Mvh Rune :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Dessverre kommer et betydelig antall skattekroner til å gå med på å bygge ut DAB-nettet, slik at det står ferdig når ingen gidder bruke det fordi de får det samme fra mobilenheten, og en rekke andre mobile plattformer - samt nettradio.

At de ikke er i stand til å svelge stoltheten og begrave DAB skyldes at det er så mye prestisje investert i det fra NRKs side.

Jeg setter min iPod Touch i denne, trykker på en av flere nettradio-apps, og får musikk der jeg vil i leiligheten. Prøvde DAB en tid tilbake, og da var det flere steder der jeg ikke kunne sette DAB-radioen, fordi lyden boblet som faen. Med Portoen og en iPod Touch har jeg perfekt mottak overalt.
AccuRadio spiller helt vidunderlig - samme gjør NRK Nettradio og Nett-TV apps.
 

Vedlegg

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
zuzubolin skrev:
Nå er det avgjort.
FM skal dø i løpet av 2017:

Tilråding frå Kulturdepartementet av 4. februar 2011, godkjend i statsråd same dagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-8-20102011.html?id=632619
Leste meldingen i kveld.
Hvorfor skal man digitalisere alt mulig? Vi har fått digitale bøker. Det utelukker ikke trykte bøker.
Den er basert på antagelser som ikke stemmer med virkeligheten. De har også brukt mye tid på å bagatellisere utfordringer ved å innføre DAB. Stengning av FM i 2017 forutsetter blant annet at man får mer-verdi. Denne merverdien er tvilsom og er allerede tilgjengelig i dag. Lytterne har allerede sagt fra hva de mener om dette. Det er som kjent et begrenset salg av DAB radioer noe som tyder på at folk ikke er interessert.

De antar også at kasering av mellom 5.7 og 7 milioner FM radioer ikke vil skape noe betydelig økning av avfallsmengden. Jeg tviler på regnestykkene deres for ny kjøp er korrekte. Gode FM radioer holder i 30-40 år da de nå har få bevegelig deler. Kvintetten jeg arvet fra min bestemor fra 67 trenger bare en ny tråd til søkeren og så låter den like godt som noen DAB mottager.

De begrunner å ikke legge salg av DAB radioer til grunn for å vurdere ulempe og kostnader for lytterne samt og vurdere utbredelsen av DAB med at mange ikke vil kjøpe nye DAB mottagere, da noen vil bruke TV-boks, PC eller Mobil for å lytte på radio. Dette er å undervurder verdien av mottager som man må erstatte.
Fordelen med radio er at den er billig, nesten gratis i bruk og tilgjengelig i de fleste rom. Denne tilgjengeligheten forsvinner. Multi-enheter kan være vanskeligere å bruke. Dette undergraver også kravet om merverdi.
Meldingen hopper også glatt over manglende lydkvalitet på DAB, noe som kanskje er den viktigste grunnen til at det ikke har slått an, særlig blant HIFI entusiaster.

Myndighetene mister også FM NRK 1 beredskaps funksjonen, noe de også bortforklarer. Når det krise i landet virker kanskje ikke datanettverk og mobiler. En FM radio er enkel og trenger kun et lite batteri og bruker mye mindre strøm enn en DAB.
Riks TV har ca 20% av kundene. Mange kjøpte Riks-TV fordi det gav bedre bilde straks det var tilgjengelig. Det har som nevnt ikke skjedd med DAB fordi det er lite mer-verdi.
Hvor mye moms kommer staten til å tjene på eksempelvis 1 000 000 radioer som skal selges på nytt?
1000000*800kr*25/100= 200 000 000kr
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
200 mill?

Ingenting i forhold til statsbudsjettet, som for 2011 er beregnet til 1.113 mrd kr.

0,017%

Nei, det kan ikke være det. Prestisje og dårlige rådgivere der i mot........
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvem gidder egentlig å høre mye på radio? DAB eller FM. Hadde radio forsvunnet totalt ville jeg savnet den lite. Men, de få gangene jeg hører radio så er det i bilen. Der er det DAB og FM. Lyden fra DAB synes bedre, men jeg benytter den sjelden fremfor FM.

Engasjement er flott, men det blir ofte litt overdrevet med alle folkeopprop MOT og FOR på alt. "Grandiosapizza UTEN paprika", osv. :p
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.701
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tipper musikkstreaming vil få et kraftig pusj av dette. Og at det eneste stedet luftbåret radio på lang sikt vil ha en fremtid er i bilen.
 
V

vredensgnag

Gjest
erato skrev:
Tipper musikkstreaming vil få et kraftig pusj av dette. Og at det eneste stedet luftbåret radio på lang sikt vil ha en fremtid er i bilen.
Men selv i bilen vil vanene endre seg. Folk lytter allerede til innhold de har lagret på sine mobile enheter og med utviklingen i overføringshastighet og fallet i overføringspris så vil innhold sendes til bilene via mobilnettet, ikke DAB.

Sjekk ut to apps: NRK Radio 2.0 og NRK Nett-TV. Kan avspilles i iPod og iPhone, iPad -- og finnes også for andre plattformer. Det kryr av radio-apps, som også spiller samtlige radiostasjoner i landet. Jeg har forlengst sluttet å legge turen med hunden rundt programmer jeg følger på radio - lytter til dem via mobilen.

Men - er det rett at myndighetene går med på å skrote millioner av radiomottakere som med enkle løsninger kan formidle lyd fra nettet, eller ev. DAB? Trenger vi en ny DAB-radio, eller er det en DAB-boks folk ønsker, som er konfigurert for å sende nødvendig signal til radioene man allerede har?

Dette ble debattert i Dagsnytt Atten i går - og da en av deltakerne nevnte at man kunne koble DAB-enheter opp mot eksisterende radioer gikk luften ut av debatten. "Da har du med ditt innlegg ødelagt debatten," sa programleder. Men dette nevner ikke aksjonen, siden den ivrer etter å få opp antallet solgte DAB-radioer, ikke DAB>FM (osv) omformere.

Hele DAB-prosjektet i Norge er en skandaløs sammenblanding av offentlige posisjoner og kommersielle motiver, gjennomsyret av korrupsjon og tvilsomme prosesser. Ordentlig mat for en feature i DN-Lørdag.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.701
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
erato skrev:
Tipper musikkstreaming vil få et kraftig pusj av dette. Og at det eneste stedet luftbåret radio på lang sikt vil ha en fremtid er i bilen.
Men selv i bilen vil vanene endre seg. Folk lytter allerede til innhold de har lagret på sine mobile enheter og med utviklingen i overføringshastighet og fallet i overføringspris så vil innhold sendes til bilene via mobilnettet, ikke DAB.
Ja. Og i min neste bil er USB tilkopling et krav, og podcast og lydbøker blir prioritert reisefølge på lengre turer. Det er strengt tatt bare nyheter og evt sportsstoff man trenger "live".

Og trenger vi virkelig enda flere kanaler som sender meningsløs dritt (hovedargumentet for DAB så vidt jeg frår)?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
vredensgnag skrev:
erato skrev:
Tipper musikkstreaming vil få et kraftig pusj av dette. Og at det eneste stedet luftbåret radio på lang sikt vil ha en fremtid er i bilen.
Men selv i bilen vil vanene endre seg. Folk lytter allerede til innhold de har lagret på sine mobile enheter og med utviklingen i overføringshastighet og fallet i overføringspris så vil innhold sendes til bilene via mobilnettet, ikke DAB.
Ja. Og i min neste bil er USB tilkopling et krav, og podcast og lydbøker blir prioritert reisefølge på lengre turer. Det er strengt tatt bare nyheter og evt sportsstoff man trenger "live".

Og trenger vi virkelig enda flere kanaler som sender meningsløs dritt (hovedargumentet for DAB så vidt jeg frår)?
Radio blir mer og mer uaktuelt. Det er som du sier kun nyheter og store sportsbegivenheter som det er nødvendig å få live. Men nyhetene er jo stort sett de samme hele dagen uansett så man går ikke glipp av noen verdens ting om man må vente noen timer med en oppdatering. Og langrennsOL er det vel kun hvert 4. år eller så.

Det er kun noen få halmstrå som holder på plass hele radiokonseptet, og når de fleste radioer gjøres ubrukelige fordi noen vil innføre et utdatert alternativ, så vil det nok marginalisere radio som medium ytterligere.

Radio blir en unødvendig og klønete måte å få servert musikk og snakking på. Når først folk er blitt vant med å velge innhold og hva de vil vie sin oppmerksomhet til og ikke bare spise alt søppelet de blir servert så vil en slik formidlingsform dø hen etterhvert.

Så dab-fadesen vil være med på å marginalisere radio, og det er en bra ting.

Radioprogrammer som format vil nok overleve. Dvs. denne selsomme blandingen av tyting, listepop og reklame som noen av en eller annen grunn vil ha som bakgrunnsstøy til det de måtte holde på med. Men noen sekunder og det ligger på mobilen som en podcast. Helt meningsløst å kringkaste live.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Var i USA forleden og fikk en leiebil med XM Sirius satelittradio. Det var ganske bra. Valgte en kanal med bluegrass og kjørte opp og ned Appalachia. Tok en avstikker innom C F Martin i Nazareth, Pennsylvania, bare av inspirasjonen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg smetter min 1Gen iPod Touch, som jeg har oppdatert firmware på til 3.1.3, inn i min gamle Porto Pro.
Har lastet ned ulike apps til denne.

Så kan jeg se på fjernsyn, lytte til en mengde ulike radiostasjoner i inn- og utland, og følge spesielle kilder som Pandora, Spotify og AccuRadio.

Alt som DAB-tilhengerne skryter av har jeg full tilgang til (info om det jeg lytter til).
Pluss en masse som ingen DAB-radio har.

Dette gjør jeg med teknologi jeg kjøpte i 2007. DAB vil være så avlegs i 2017 at det blir fullkomment latterlig at vi har brukt milliarder på utbyggingen.

Alt mottas via WiFi ... men når jeg er utenfor eget nettverk eller andres WiFi kan jeg bruke 3G.



Fordi dette er en 1Gen iPod Touch kan jeg ikke vende bildet rett vei - det viser i panorama når jeg ser på nett-tv. Men når jeg setter inn min iPhone i stedet så kan jeg vende bildet opp. Aha! Jeg legger bare ned Porto Proen, setter den på kjøkkenviftehyllen, og følger en matoppskriftpodcast mens jeg prøver meg på en ny rett.



Accuradio - som har overtatt for Pandora og Spotify når jeg bare vil ha noe i bakgrunnen.
 

Vedlegg

Topp Bunn