"Ja til Radio!" @#¤!

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Gir min tilslutning til trådstarter.
Har tenkt en del på hvorfor det absolutt skal "tvinges" gjennom. Kan det kanskje spare noen vedlikeholdskroner, eller er det stimulering av radio/TV-bransjen? Stimulering av radiokanal-/reklamebransjen? Flere kanaler = mere reklame (grøss). Inntekter til staten? Tvungen overgang til DAB-radioer gir også momsinntekter for staten, og reklame genererer jo inntekter (eller utgifter om du vil, for folk flest....). Remains a mystery. Blir ikke mindre mistenksom når en ser anstrengelsene som gjøres.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Siden det er enkampanje som seiler under falsk, eller i beste fall uklart eller misvisende flagg, fortjener den en motaksjon i folkeopplysningens navn. Tidligere sto NRK for folkeopplysningen. Ikke så nå lenger...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
På et eller annet tidspunkt blir eldre systemer lagt ned. Bare synd at alternativet ikke inneholder bedre lydkvalitet, eller DAB+ som et minimum.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.861
Torget vurderinger
4
Gad vite hvor mange av kjendisene som låner navn til denne kampanjen som faktisk vet hva de støtter.....?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Gad vite hvor mange av kjendisene som låner navn til denne kampanjen som faktisk vet hva de støtter.....?
Akkurat det samme lurer jeg på, for jeg hadde forventet mer av noen av dem. Noen kan ha vært litt kreative i forklaringen av hvorfor de skal si ja takk til hundre store lapper for å si de få ordene. Det er i alle fall neppe noen som får mindre enn femti. Det er lett å bli glemsom når så mye penger renner inn på konto...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Reklame er jo reklame. Det får man jo penger for å gjøre.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.861
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Trane skrev:
Gad vite hvor mange av kjendisene som låner navn til denne kampanjen som faktisk vet hva de støtter.....?
Akkurat det samme lurer jeg på, for jeg hadde forventet mer av noen av dem. Noen kan ha vært litt kreative i forklaringen av hvorfor de skal si ja takk til hundre store lapper for å si de få ordene. Det er i alle fall neppe noen som får mindre enn femti. Det er lett å bli glemsom når så mye penger renner inn på konto...
Noen flere har heldigvis lurt på det samme....

Sommerens sleipe radiokampanje
Goebbels ville vært stolt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Da har jeg stemt.

Merkelig at ingen aviser har tatt tak i dette - skal vi virkelig kaste millioner av FM-apparater, fordi noen har posisjonert seg for å bli styrtrike på et avlegs dab-system?

Det kryr av tidligere radio- og NRK-personligheter som importerer og selger disse radioene.

En av mange: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=110959
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Da har jeg stemt.

Merkelig at ingen aviser har tatt tak i dette - skal vi virkelig kaste millioner av FM-apparater, fordi noen har posisjonert seg for å bli styrtrike på et avlegs dab-system?

Det kryr av tidligere radio- og NRK-personligheter som importerer og selger disse radioene.

En av mange: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=110959
Ja før eller senere kastes det meste. Er det noen her som har en PC som er bortimot 10 år gammel? -er den i bruk..??
 
V

vredensgnag

Gjest
Det rare argumentet har du prøvd deg på før, bjørnh.

Folk har millioner av FM-radioer som gjør en utmerket jobb; de har biler med fm-radioer montert; radio-apparater i verkstedet, på fjøset, hytta, båten og i vaskerommet.

Jeg har søren suse syv fm-radioer bare i leiligheten. Skal jeg kaste dem? De virker helt fint, god lyd.

Prøv å forklare det til en minstepensjonist. DAB er allerede avlegs, DAB+ har en sjanse, men utviklingen har løpt fra formatet i forhold til alternativer, om man har lyst til å henge med.

Og til opplysning - jeg har en FM-radio som er fra 1967, da drev Apollo-astronautene og lastet inn kommando-kode med knappeinntasting i romkapslene sine. Det har skjedd mye på dataområdet, men den FM-radioen lytter jeg til hver eneste dag, vidunderlig lyd.
I tillegg er den vintage-gull.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
bjornh skrev:
Ja før eller senere kastes det meste. Er det noen her som har en PC som er bortimot 10 år gammel? -er den i bruk..??
Jeg har en Sun Ultra 60 som er +10 år gammel som står klar til renovering (nye disker) og en SGI O2 som og er over 10 år gammel...

Og den eldste radioen min er over 50 år gammel. Fantastisk taleforståelse i forhold til nesten hva som helst en kjøper av nye greier...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Det rare argumentet har du prøvd deg på før, bjørnh.

Folk har millioner av FM-radioer som gjør en utmerket jobb; de har biler med fm-radioer montert; radio-apparater i verkstedet, på fjøset, hytta, båten og i vaskerommet.

Jeg har søren suse syv fm-radioer bare i leiligheten. Skal jeg kaste dem? De virker helt fint, god lyd.

Prøv å forklare det til en minstepensjonist. DAB er allerede avlegs, DAB+ har en sjanse, men utviklingen har løpt fra formatet i forhold til alternativer, om man har lyst til å henge med.

Og til opplysning - jeg har en FM-radio som er fra 1967, da drev Apollo-astronautene og lastet inn kommando-kode med knappeinntasting i romkapslene sine. Det har skjedd mye på dataområdet, men den FM-radioen lytter jeg til hver eneste dag, vidunderlig lyd.
I tillegg er den vintage-gull.
Ja men er det ikke slik det er da? -noe forandres hele tiden, og jeg er selvsagt helt for DAB+, men det er vel noe som sikkert vil dukke opp etter hvert. Det jeg IKKE er for er å bruke penger på å vedlike holde det gamle nettet hvis jeg kan få radio digitalt, siden jeg i hovedsak bruker DAB i bil. Der er den suveren, når ligger langs veien mellom fjell og fjorder.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg tror radio, slik vi har kjent det, er i ferd med å bli borte.

Ser man på statistikk over hvem som kikker på kringkastet fjernsyn, så ser vi at denne gruppen fort er i ferd med å bli eldre enn gjennomsnittsseeren, det samme skjer med kringkastet radio. Yngre folk er i ferd med å flytte over til andre måter å få medier i hus på, og internett er selvsagt synderen.

Dengang DAB ble utviklet var det ingen som drømte om at vi ville få tilgang til streaming til mobile enheter via mobilnettet, slik vi har i dag. Og utbredelsen av WiFi var også en ukjent faktor - samt det faktum at "folk flest" kom til å få ordentlig bredbånd.
Man forestilte seg heller ikke at en stor andel av befolkningen skulle gå omkring med earbuds og hodetelefoner, tilkoblet mp3-spillere og mobiltelefoner.

Utviklingen har rast fra mediet, samtidig som medieforbruksvanene er helt andre. Igjen, dengang DAB ble lansert, var det ingen som forestilte seg at jeg kunne la et stykke software laste ned podcasts jeg var interessert i (som abonnement), overføre disse til en mp3-spiller, og så avspille dem i et integrert oppsett i bilen. Jeg ser mine egne vaner, fra å bruke radio som bakgrunnslyd, lytter jeg nå til live musikksendinger fra NRK, og til podcasts fra NRK og hele verden.

Radiostasjoner med kringkastet sendeplan leverte et "captive audience" til annonsører og statskringkastinger for noen generasjoner siden; tapte så slaget mot TV og er nå i ferd med å bli en fotnote i mediasammenheng, pga alternativene.
Er man i en WiFi-sone (eller direkte tilkoblet) kan man få nettradio så det holder; selv med 3G kan man få mengder av radiostasjoner, samt alle statskringkastingen byr på, via en app de gir bort; og med 4G så regner man med at streaming av både lyd og bilde er en kjensgjerning.
Prisene på overføring av data raser nedover -- og man ser at DAB, med eller uten pluss, nærmest blir en museal måte å nå ut til folk på.
Som i tillegg krever en parallellinvestering på siden av dagens mobiltelefon og "mobile devices" utbygging.

DAB-pådriverne gjør det utelukkende for å mele sin egen kake - og som mange kritikere påpeker har de sunket så store ressurser, så mye prestisje og så mange forhåpninger til profitt i prosjektet at de ikke klarer å la være.
Vi har en parallell til da biler ble innført. Det var mange som bygde el-biler dengang, Ferdinand Porsches første bil var en el-bil -- men bensinmotoren var så mye mer effektiv at den fikk dominere (på vondt og godt). Samme situasjon har vi med DAB vs Nettsendte tjenester.

Dette kan også sammenlignes med hva Telenor gjorde med ISDN. Først fikk de oss over på formatet, mens de hele tiden kunne brukt ADSL på analoge linjer - deretter tjente Telenor penger på kunder som hoppet av ISDN for å gå over til ADSL ...
http://www.itavisen.no/253886/telenor-lopper-isdn-avhoppere

For en god del år siden var det en liten "DAB-mafia" som bestemte seg for å få gjennomført bruk av offentlige midler på å bygge ut nettet, mens de posisjonerte seg for å bli rike på å bli kvitt FM-radioene. For disse begynner det nå å haste, siden det er blitt tydelig selv for Stortingspolitikerne at DAB snart er like uaktuelt som håndkarding av ull.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
552
Antall liker
0
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Da har jeg stemt.

Merkelig at ingen aviser har tatt tak i dette - skal vi virkelig kaste millioner av FM-apparater, fordi noen har posisjonert seg for å bli styrtrike på et avlegs dab-system?

Det kryr av tidligere radio- og NRK-personligheter som importerer og selger disse radioene.

En av mange: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=110959
Ja før eller senere kastes det meste. Er det noen her som har en PC som er bortimot 10 år gammel? -er den i bruk..??
Har en 10 år gammel bærbar PC som server og en imac fra 98-99 som surfstation.
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
552
Antall liker
0
Fenalaar skrev:
bjornh skrev:
Ja før eller senere kastes det meste. Er det noen her som har en PC som er bortimot 10 år gammel? -er den i bruk..??
Jeg har en Sun Ultra 60 som er +10 år gammel som står klar til renovering (nye disker) og en SGI O2 som og er over 10 år gammel...

Og den eldste radioen min er over 50 år gammel. Fantastisk taleforståelse i forhold til nesten hva som helst en kjøper av nye greier...
SGI O2??? hvor har du fått tak i noe slikt? Ed: Oops! OT
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
bjornh skrev:
Reklame er jo reklame. Det får man jo penger for å gjøre.
Ja, friskt i minne sitter fortsatt: "Ja, nå har også jeg begynt å røke Prince."

Rolf Wesenlund, Kari Simonsen med flere.....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Hehe. Ja. Reklame er i utgangspunktet hverken moralsk eller umoralsk. Den gang da, var tobakk ansett som en legitim vare, allment akseptert og utbredt blant folk flest.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
bjornh skrev:
vredensgnag skrev:
Da har jeg stemt.

Merkelig at ingen aviser har tatt tak i dette - skal vi virkelig kaste millioner av FM-apparater, fordi noen har posisjonert seg for å bli styrtrike på et avlegs dab-system?

Det kryr av tidligere radio- og NRK-personligheter som importerer og selger disse radioene.

En av mange: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=110959
Ja før eller senere kastes det meste. Er det noen her som har en PC som er bortimot 10 år gammel? -er den i bruk..??
Har en 10 år gammel bærbar PC som server og en imac fra 98-99 som surfstation.
Der kan man se. Men innen 8 år er det meste "skrotet" eller havner i en haug med "kasserte" ting i boden hos de fleste, siden utviklingen går såpass raskt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trane skrev:
Nå føler jeg meg vederkvegende uinformert. Jeg har faktisk ingen anelse om hvem noen av disse personene er:

Askil Holm
Christian Ingebrigtsen
Even Rognlien
Finn Bjelke
Geir Schau
Hans Petter Jakobsen
Ida og Stian
Live og Ronny
Marte Stokstad
Michael Breines Oredam
Olav Viksmo Slettan
Petter Pilgaard
Silje Stang
Tom Espen Kroken
Tore Sagen
Venke Knutson


Er det noe alvorlig galt med min allmennkunnskap, eller er det bare et resultat av at jeg ikke har fjernsyn hjemme og ikke leser VG annet enn på tannlegekontor?

(Og ja, jeg sliter nok litt med de rosa spørmålene i TP)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Nei, det har ikke noe med mangel på fjernsyn å gjøre. Det kommer av at du ikke hører på radio. ;) :D ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Super skrev:
Nei, det har ikke noe med mangel på fjernsyn å gjøre. Det kommer av at du ikke hører på radio. ;) :D ;D
Hm, ja sikkert noe der. Hører mye på radio egentlig, men når jeg tenker over det står den mer eller mindre fast på Alltid Nyheter, så det blir like mye BBC World News som NRK. Disse kjendisene bor vel sikkert i andre kanaler?

Men kan man bli kjendis bare av å være på radio også nå da?
 
V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Super skrev:
Nei, det har ikke noe med mangel på fjernsyn å gjøre. Det kommer av at du ikke hører på radio. ;) :D ;D
Hm, ja sikkert noe der. Hører mye på radio egentlig, men når jeg tenker over det står den mer eller mindre fast på Alltid Nyheter, så det blir like mye BBC World News som NRK. Disse kjendisene bor vel sikkert i andre kanaler?

Men kan man bli kjendis bare av å være på radio også nå da?
Jenter som møter radiokjendiser lukker bare øynene. Finn Bjelke har du sikkert fått med deg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Finn Bjelke har du sikkert fått med deg.
Jo søker på Google og det er jo et kjent fjes, og noen YouTube klipp avslører at det er en velkjent stemme også. Nå har den også fått et navn. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Gjestemedlem skrev:
Super skrev:
Nei, det har ikke noe med mangel på fjernsyn å gjøre. Det kommer av at du ikke hører på radio. ;) :D ;D
Hm, ja sikkert noe der. Hører mye på radio egentlig, men når jeg tenker over det står den mer eller mindre fast på Alltid Nyheter, så det blir like mye BBC World News som NRK. Disse kjendisene bor vel sikkert i andre kanaler?

Men kan man bli kjendis bare av å være på radio også nå da?
Jenter som møter radiokjendiser lukker bare øynene. Finn Bjelke har du sikkert fått med deg.
Da jeg jobbet med slikt brukte vi ofte uttrykket "det perfekte utseende for radio". ;)
 
S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Finn Bjelke har du sikkert fått med deg.
Hva akkurat den fyren mener og tror bryr ihvertfall meg midt i ryggen.....
Programmet "Popquiz" er vel og bra, men han er til tider direkte ufin mot deltagerne. Rart han får holde på slik....
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Siden dette er den "sinte" DAB-tråden, hiver jeg meg med.

I dette landet er det vel blitt strittet i mot med nebb og klør mot alt dette:

TV
Farge-TV
Stereo på FM

Men DAB skal man ha? DET legger NRK seg bak med full tyngde?

Hva blir det neste? "Ja til musikk!" - en kampanje som ikke snakker høyt om at
alle dagens distribusjonsformer for musikk skal avvikles til fordel for MiniDisc?

Eller hvorfor stoppe der - hva med proprietære WMV-filer på SmartMedia-kort?
Alt sammen sauset inn i rikelige mengder DRM.

DET føyer seg pent inn i tankerekken rundt DAB-radio.

Når kapasiteten på SmartMedia aldri har oversteget 128 MB, skjønner dere hvor jeg vil hen...

I tell you people - I'm pissed.

Jeg har i sakens anledning kommet opp med en passende betegnelse på hva disse
"uselviske støttespillerne" til DAB bør kalles:

DAB-hore.

Short and sweet. Use it freely. Use it right.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
Salig er de plattfote for de skal jevne jorden ;D
det meste er vel allerede sagt, så da istemmer jeg:

DAB - horer

Selv sett fra en moderat FM brukers side virker dette hoderystende envist, ensrettet, visjonsløst og monopolistisk.
Lyset er på, men det er ingen hjemme.
Selv ikke i fremtiden rabadamtimtim...takk for seg.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Valvester skrev:
Eller hvorfor stoppe der - hva med proprietære WMV-filer på SmartMedia-kort?
Alt sammen sauset inn i rikelige mengder DRM.
Snikk-snakk.
DAB(+) er standard. Pek gjerne på en annen digital radiostandard med større utbredelse.

FM-horer, hør her: Dere bør være forsiktige med hva dere ber om. FM-nettet er fullt. Det finnes 4 landsdekkende kanaler og NRK har lagt beslag på tre av dem. Tror dere de kommersielle aktørene er fornøyd med fornøyd med bare en kanal på deling? Her er en rapport som heter "MULIGHETER FOR Å ETABLERE ET NYTT RIKSDEKKENDE FM-NETT I NORGE":
http://www.npt.no/ikbViewer/Content/48277/riksdekkende_fm_nett.pdf

Dersom dere ikke gidder å lese hele rapporten, kan dere bite dere merke i følgende setning fra rapporten:
"I Nederland er det gjort en del beregninger på hvordan man kan få plass til flere nasjonale nett
i FM-båndet. I disse beregningene har man redusert betraktelig på gjeldende interferenskrav;
man bruker for eksempel 10 % interferens og ikke 1 % som er vanlig."

Det stemmer at man kompromisser på lydkvalitet for å oppnå flere kanaler på DAB(+). Guess what? Det samme er faktisk tilfelle på FM-båndet. Jeg håper vi ikke beholder FM så lenge at man faktisk iverksetter utbyggelse av en ekstra riksdekkende kanal på FM.

go DAB(+)!
ØE
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Powerpoint skrev:
Selv sett fra en moderat FM brukers side virker dette hoderystende envist, ensrettet, visjonsløst og monopolistisk.
Monopolistisk?
Det finnes plass til en eneste kommersiell aktør på riksdekkende FM-radio i dag: P4. På DAB har man pr i dag 8. Forklar???

ØE
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Fordi de middels store og små nærradiostasjonene ikke har råd til DAB.
 
S

Supertramp

Gjest
oyvine skrev:
Pek gjerne på en annen digital radiostandard med større utbredelse.

eeeh - nettradio kanskje?

hilsen "en FM hore...", nåvel.... how much do you pay?
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Gjest skrev:
Fordi de middels store og små nærradiostasjonene ikke har råd til DAB.
Mulig det, men det håper jeg kommer til å endre seg på sikt. Hvordan har det seg at Radio Nova har fått det til?
http://labs.radionova.no/wp-content/uploads/2010/08/ap_nova.pdf
"Radio Novas største frykt er at kommersielle aktører som Norkring og Digitalradio Norge skal få ansvaret for å bygge ut DABnettverket for hele landet. – Hvis det skjer vil det medføre mye høyere kostnader for små radioaktører. Leien på sendenettet vil bli høy for alle."

Jeg må innrømme at jeg har NULL peiling på hva det koster å drifte en lokalradio med DAB eller FM. Det kommer til å bli en runde med stolleken hvor de ulike aktørene prøver å karre til seg mest mulig at frekvenser og rettigheter.

ØE
 
S

Supertramp

Gjest
oyvine skrev:
Supertramp skrev:
eeeh - nettradio kanskje?
Og du har nettradio i bilen også?

ØE
Nei, men det er helt uinteressant. Og snart er vel nettet tilgjengelig i biler også så...

Bye bye, DAB - du var aldri ønsket allikevel :)
 
Topp Bunn