Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    MaKi skrev:
    Det er ett tankekors at toppidrettsutøvere spiser havregryn og brødskiver til frokost før store prestasjoner og vanlig middag ellers. De synes tydeligvis det funker fint, så lenge de får nok karbohydrater, som noen har fått seg er fy fy uansett.
    Er man toppidrettsutøver, og særlig innen utholdenhetsidrett, så er det vel etter hvert et problem å få i seg nok energi. På den tøffeste etappen i Giroen i år estimerte Alberto Contador at han hadde svidd av rundt 7000kCal, det er sånn ca det samme som en voksen mann spiser på tre dager.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Samme tenker jeg JG :)
    Tar en banan rett etter trening og en klype med kjøttpålegg.
    Så lenge jeg blir sterkere som nå, eller ikke svakere i alle fall, så tror jeg det er lagom.
    Enig Roda den bananen gjør underverker ...!

Jeg opplever innenfor min lille sirkel at de som nettopp er begynt med styrketrening har en feil oppfattelse av virkeligheten. En av mine arbeidskolleger har så mye fokus på maten at jeg ser han blir fort lei, jeg har gjort mitt beste for å prøve å overbevise han om at det er treningen som må komme først og så kan han bekymre seg om maten senere men jeg prater til ingen nytte og har gitt det opp. Han tror regelrett at om ikke han følger en viss oppskrift på maten mener han hele treningen er bortkastet. Det skal sies at han spiser slett ikke mye dårlig mat ellers om han ikke trener heller så jeg ser likssom ikke helt poenget.

Er det noen som for det protein bladet i posten ? (Technutrition) Om dere leser i det så ser dere at det er ikke langt fra Hi-Fi reklamer til proteinreklamer. (selv om det skal sies at det står endel dritt der er det også mange gode treningstips der og så det gjelder å sile ut litt)
    -------
    Selv er jeg 81Kg og ganske ribbet for fett på kroppen og jeg har ett helt normalt kosthold, spiser fisk ca 2-3 ganger i uken til middag + at jeg spiser endel makrell i tomat som er ett viktig tilskudd med alle dens fine omega-3 fettsyrer. Ellers er det helt vanlige middager med ymse kjøttprodukter og mye poteter.
    Frokostblanding på morningen og 2 timer etter 2 brødskiver + lunsj i 11-12 tiden prøver så å få i meg litt frukt før middag men jeg er ikke alltid lite flink her. Middag klokken 1630 også kvelds i åtte tiden. Jeg kan ta den helt ut i helgen med godter og potegull men det begynner å bli en stund siden sist, når kroppen din ikke er vant til mye mengder av slike ting er ikke behovet der når helgen kommer heller. Selv om det skal sies at jeg har hatt mine perioder jeg også.
    Kjører ingen form for kosttilskud de siste 6-7 årene forutenom 2 kreatinkurer jeg har hatt.

Verdt å nevne er det at jeg hadde ett skikkelig formhopp i treningen etter at jeg sluttet å røyke for 5 år siden, noe jeg ikke har angret 1 sekund på.

Litt ustruktert innlegg ser jeg men dere for ett inntrykk.

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du bærer navet ditt med rett, grandis! ;D

Høres ut som du spiser mye, men for å holde ved like et svært maskineri trengs det sikkert såpass.
    Godt å høre at det er flere som synes at det ikke skal være så mye hokus-pokus. 8)
    81 kg er da ikke mye, hvor høy er du?
    Trener du mange ganger i uka og lange økter?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    La nå ikke trening og mat bli hokus pokus. Når man har trener, tømmer man gradvis næbolaget e og starter en nedbrytningsprosess. Denne prosessen gjør at kroppen begynner å tære på muskelmasse da det ikke er noe annen lettomsettelig energi å finne. Dette må man snu, en kjapp banan eller ei skive brød er nok til å gjøre det. Man skal snu nedbrytningen, det er etter den restitusjonen man får effekt av det man gjør.
    Samme lærte jeg i gamledager også, det er om å gjøre å stoppe nedbrytingen tvert etter trening.
    Så var det noe om proteiner inn ca 20-30 min etter trening, men det kan være foreldet eller feilhusk.

Det som jeg synes er litt moro/interessant er følgende:
    Siden jeg har trent opp til seks ganger i uken i vektnedgangsperioden så har jeg droppet vekttrening på lår og legger. (EDIT: Siden det har vært sykkel mandag, vekter tirsdag, sykling onsdag osv.. Blirfor heftig for beina med trøkk 6 dager på rad, for min kropp i alle fall...)
    Dermed har denne eneste treningen på disse musklene vært sykling. Likevel opplever jeg at jeg har bygget muskler i både lår og legger? ::)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.735
    Torget vurderinger
    1
    Kosthold er kilo. Trening er gram.
    (Fritt sitert en bror som har gått ned 17 kilo siste året)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    MaKi skrev:
    La nå ikke trening og mat bli hokus pokus. Når man har trener, tømmer man gradvis næbolaget e og starter en nedbrytningsprosess. Denne prosessen gjør at kroppen begynner å tære på muskelmasse da det ikke er noe annen lettomsettelig energi å finne. Dette må man snu, en kjapp banan eller ei skive brød er nok til å gjøre det. Man skal snu nedbrytningen, det er etter den restitusjonen man får effekt av det man gjør.
    Samme lærte jeg i gamledager også, det er om å gjøre å stoppe nedbrytingen tvert etter trening.
    Så var det noe om proteiner inn ca 20-30 min etter trening, men det kan være foreldet eller feilhusk.

Det som jeg synes er litt moro/interessant er følgende:
    Siden jeg har trent opp til seks ganger i uken i vektnedgangsperioden så har jeg droppet vekttrening på lår og legger. (EDIT: Siden det har vært sykkel mandag, vekter tirsdag, sykling onsdag osv.. Blirfor heftig for beina med trøkk 6 dager på rad, for min kropp i alle fall...)
    Dermed har denne eneste treningen på disse musklene vært sykling. Likevel opplever jeg at jeg har bygget muskler i både lår og legger? ::)
    Syklingen er fin trening for beina

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Du bærer navet ditt med rett, grandis! ;D

Høres ut som du spiser mye, men for å holde ved like et svært maskineri trengs det sikkert såpass.
    Godt å høre at det er flere som synes at det ikke skal være så mye hokus-pokus. 8)
    81 kg er da ikke mye, hvor høy er du?
    Trener du mange ganger i uka og lange økter?
    He he glemte visst å fortelle at jeg tar meg gjerne en Grandis i ny og ned, dog mindre nå enn før ;D

Jeg er 1,78 høy.

Trente en periode over ca 6 år styrke 5-6 ganger i uken der jeg ikke trente hver muskel mer enn 1 ganger pr uke. Sånn drev vi på over en lang periode med minimal økning. Etter hvert så falt mine kompiser av men jeg holdt det gående på diverse Sats senter i Oslo etter som hvor vi bodde (leide på den tiden)
    Det var ikke før jeg hadde opphold og begynte å trene mindre at det gikk opp ett lys for meg at kroppen min hadde vært overtrent i mange år. (Les. også Mike Mentzer's Heavy Duty) Nå trener jeg styrke 3 ganger i uken der jeg trener hver muskelgruppe mindre enn tidligere men jeg trener den altså 3 ganger i uken. Økningen jeg har med en slik inndeling har vært mye bedre og lettere med mindre stagnering enn tidligere. Det er ikke sikkert slik trening passer for alle men for meg passer det utmerket ifth min livsituasjon og kropp. Planen er litt kondisjonstrening imellom men dit har jeg ikke kommet enda ;D Hver økt varer sånn ca rundt 75 minutter ganske intensivt med oppvarming.

V

vredensgnag

Gjest
    Emotikon - joda, samme merke, og Scanalka er Berthelsens selskap, så like greit å bestille det derfra.

Rå egg i en shake er meget godt - f.eks. som sluket foreslår.

Jeg har pleid å blande to eggehviter med litt lettmelk, havregryn, fullkorn, litt bær, frukt - i mikseren til det blir til å drikke.

Du får i deg proteiner og energi.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Trente en periode over ca 6 år styrke 5-6 ganger i uken der jeg ikke trente hver muskel mer enn 1 ganger pr uke. Sånn drev vi på over en lang periode med minimal økning. Etter hvert så falt mine kompiser av men jeg holdt det gående på diverse Sats senter i Oslo etter som hvor vi bodde (leide på den tiden)
    Det var ikke før jeg hadde opphold og begynte å trene mindre at det gikk opp ett lys for meg at kroppen min hadde vært overtrent i mange år. (Les. også Mike Mentzer's Heavy Duty) Nå trener jeg styrke 3 ganger i uken der jeg trener hver muskelgruppe mindre enn tidligere men jeg trener den altså 3 ganger i uken. Økningen jeg har med en slik inndeling har vært mye bedre og lettere med mindre stagnering enn tidligere. Det er ikke sikkert slik trening passer for alle men for meg passer det utmerket ifth min livsituasjon og kropp. Planen er litt kondisjonstrening imellom men dit har jeg ikke kommet enda ;D Hver økt varer sånn ca rundt 75 minutter ganske intensivt med oppvarming.
    Hehe, mye likt det jeg selv gjorde det der. 5-6 økter i uka med kun en muskelgruppe hver dag...
    Nå trener jeg alt 3 ggr pr uke.
    Ikke mer enn 5-6 sett pr muskelgruppe fordelt på to øvelser.

Leser du blader og ser hvilke f.eks biceps-rutiner enkelte av råtassene har så forstår du at de ikke bare spiser norsk husmannskost for å kunne vokse med så sjukt masse trening. ::)
    Jeg forsøkte å følge sånt med resultatet at jeg bare ble mindre og mindre. 6 øvelser med 3 sett hver, og det kun på biceps ... No good

Men tilbake til slanking...
    Det at kroppen hopper på og spiser av musklene virker ikke helt rett i praksis?
    Jeg har jo inntatt mindre kcal enn jeg 'skal' ha i ca tre måneder nå sånn at kroppen har blitt lettere.
    Men jeg har beholdt muskelmasse og fått vekk fett. Hvordan/hvorfor skjer det?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk. Skal til Ålesund i jobb mot slutten av august, da skal MaKi på MaKi!

pengesluk skrev:
    MaKi skrev:

Det er ett tankekors at toppidrettsutøvere spiser havregryn og brødskiver til frokost før store prestasjoner og vanlig middag ellers. De synes tydeligvis det funker fint, så lenge de får nok karbohydrater, som noen har fått seg er fy fy uansett.
    Spiste på Restaurant Maki i Ålesund på lørdag - der hadde de akkurat slike fisleporsjoner du henviser til ;D ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hehe, mye likt det jeg selv gjorde det der. 5-6 økter i uka med kun en muskelgruppe hver dag...
    Nå trener jeg alt 3 ggr pr uke.
    Ikke mer enn 5-6 sett pr muskelgruppe fordelt på to øvelser.

Leser du blader og ser hvilke f.eks biceps-rutiner enkelte av råtassene har så forstår du at de ikke bare spiser norsk husmannskost for å kunne vokse med så sjukt masse trening. ::)
    Jeg forsøkte å følge sånt med resultatet at jeg bare ble mindre og mindre. 6 øvelser med 3 sett hver, og det kun på biceps ... No good
    Om en bruker kunstig stimuli har du helt andre forusetninger for hvordan du kan trene. Uansett blir det hele meningsløst om du trener for å holde kroppen i form. Trasig nok ser jeg flere eksempler på ungdommer som skal slite på sine eldre dager.
    --------

Stalltips : Om du føler noen ganger at du står fast ved en øvelse (ikke blir sterkere) Legg inn såkalte superset så skal du fort se at det skjer noe (sjokke muskelen). Skal forøvrig ikke brukes hver uke, jeg har hatt gode resultater ca hver 3dje uke.

V

vredensgnag

Gjest
    Kroppen effektoptimaliserer kontinuerlig, RoDa. Fordi du har trent ulike muskelgrupper jevnlig, har den også styrt dine proteinreserver til å opprettholde disse.
    Men som du selv skrev har du vært skeptisk til hva sykling ville gjøre med andre muskelgrupper - og om disse ikke ble stimulert tre ganger i uken, slik du beskriver, ville de blitt nedprioritert i forhold til benmusklene (enkelt beskrevet).

Proteiner kan bygge. Fett og karbo kan drive, men ikke bygge. Proteiner kan, om nødvendig, brukes til å drive (omdannes til brensel), men da forsvinner muskelmasse "over natten". Noe som også kan skje ved alvorlige infeksjoner.

Fikk det godt demonstrert med min forrige vorsteh da denne ble bitt av hoggorm. Da det skjedde hadde han muskelmasse på herkulesnivå. Alle tilgjengelige proteiner i kroppen gikk med på å skape hvite blodlegemer for å bekjempe giftangrepet og senvirkningene, og etter en uke var han skrapt ren for muskler. Helt utrolig å se.

Om du ikke hadde stimulert andre muskelgrupper i periodene du syklet ville disse blitt redusert, fordi kroppen ville vurdert dem som unødvendig energi- og proteinkrevende muskelmasse i forhold til oppgavene den skulle løse.

N

nb

Gjest
    Med et gjennomsnittelig norsk kosthold som består av ørten kilo kjøtt i året, samt en halvliter eller mer melk om dagen er det vel liten grunn til å bekymre seg for proteinmangel...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    nb skrev:
    Med et gjennomsnittelig norsk kosthold som består av ørten kilo kjøtt i året, samt en halvliter eller mer melk om dagen er det vel liten grunn til å bekymre seg for proteinmangel...
    Det mener jeg også. "Du pisser overskuddet raskt ut igjen" ....*sitat min eks* som var student for å bli ernæringsfysiolog.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    For normalinnsats, ja. Men slik det sykles og trenes på HFS for tiden kan det være nyttig å kjenne detaljene i hvordan man optimaliserer. Treningsskader skyldes som regel ubalanser i inntak.

Denne er gull verdt: http://www.petterdalen.com/pdfiler/kosthold/ernering_og_kosthold.pdf

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    nb skrev:
    Det mener jeg også. "Du pisser overskuddet raskt ut igjen" ....*sitat min eks* som var student for å bli ernæringsfysiolog.
    Det eneste kosttilskuddet jeg føler at virker på kroppen min er magnesium, terskelen for å få krampe under langvarig aktivitet er hevet betraktelig etter at jeg begynte å spise det som kosttilskudd.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Spiser man normale mengder kjøtt, fisk og meieriprodukter, skal det godt gjøree å få for lite protein i seg. Man kan være litt bevisst på produktet; litt mer laks, litt mer cottage cheese osv. Fortsatt ikke hokus pokus

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    MaKi skrev:
    Spiser man normale mengder kjøtt, fisk og meieriprodukter, skal det godt gjøree å få for lite protein i seg. Man kan være litt bevisst på produktet; litt mer laks, litt mer cottage cheese osv. Fortsatt ikke hokus pokus
    Nå fikk jeg lyst på stekt Salma Laks og rømme ;D Litt småsulten nå kjenner jeg.

http://www.salma.no/oppskrifter/stekt

Håper Roda tilgir meg i slanketråden.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    MaKi skrev:
    Helt enig - men igjen avhengig av hva slags muskelmasser man ønsker å henge på skranglekassa. For dem som er ute etter greske statue look, eller som ligger med målebånd på biceps et par ganger i uka er det noe annet.

@JG

Lunsj i dag var lakseloin, finskåret i skiver og lettbraisert i en blanding av tomatpesto og smør, helt rett fra pannen over nylaget linguini og med skårne avocadoskiver til.

Til dessert hele bringebær dyppet i mørk sjokolade, med dobbelt espresso.

Jeg er klar til å være ufyselig i nye 24 timer!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    MaKi skrev:
    @JG

Lunsj i dag var lakseloin, finskåret i skiver og lettbraisert i en blanding av tomatpesto og smør, helt rett fra pannen over nylaget linguini og med skårne avocadoskiver til.

Til dessert hele bringebær dyppet i mørk sjokolade, med dobbelt espresso.
    Lovely just lovely.... ....(-:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Det hørtes smaskens ut! Ja, er man typen til å løfte så mye at håndflatene vender bakover ved normal gange og man har fått neander-looken, må man naturligvis fyre på med ekstra proteiner på vei til nærmeste bole-bukse sjappe ;D

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.735
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg er klar til å være ufyselig i nye 24 timer!
    Ooops, nå må du ikke forsnakke deg. :eek:

N

nb

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    "You are currently looking at the ingredients of very expenive urine"

Sheldon Cooper til Penny foran hyllen med kosttilskudd i en episode av "Big Bang Theory"

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Jeg tror mange hobbymosjonister overtrener.
    Det spiller jo ingen rolle,
    hvis det er moro å trene, så gjør gjerne det.
    Bedre enn å ikke trene i det hele tatt ...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Stort sett problemet til hobbymosjonister det motsatte, de trener for lite og langt fra så hardt som de bør trene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    slowmotion skrev:
    Stort sett problemet til hobbymosjonister det motsatte, de trener for lite og langt fra så hardt som de bør trene.
    Det er desverre mitt inntrykk også, de trekker seg så snart det er antydning til lett smerte eller at pulsen stiger over det behagelige.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Missforstå meg rett, det gjør "vondt" å trene.
    Men jeg tror mange ikke får nok hvile.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Missforstå meg rett, det gjør "vondt" å trene.
    Men jeg tror mange ikke får nok hvile.
    En mosjonist trener ikke nok til å ha noe behov for hvile.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Et boktips for de som er interessert i lavkarbo og trening.
    Innholdet er omdiskutert, men det er noen interessant vinklinger der som også ser ut til å fungere i praksis.

http://www.livlinan.eu/html/doping.html

Bokens budskap är i korthet:
    När man kraftigt drar ned på kolhydraterna och ersätter dem med naturligt animaliskt fett, sker en förändring i kroppens hormonbalans. När kolhydraterna minskar sjunker nivåerna av hormonet insulin och istället ökar nivåerna av hormonerna testostron och tillväxthormon. Det är dessa hormoner som fuskarna inom idrotten brukar ta in, när de dopar sig. Man får alltså en slags "naturlig doping" i jämförelse med kolhydratätarna och därför kallade jag boken "Istället för doping

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    slowmotion skrev:
    Viktigste en hobbymosjonist kan gjøre er å trene mer intelligent. Høy intensitet over en kort periode (intervalltrening) for å trigge kroppens veksthormon og få slowdown på aldringsprosessen. Og bruk tiden på holebody øvelser framfor alt dill med biceps og situps. Da er det faktisk ikke så mye tid som skal til for å ha en optimal kropp. Du kommer langt med 3x 30 minutter i løpet av en uke...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Du bør ta med 15 minutter oppvarming + de 30 ellers ser skadelista stygg ut etter hvert, ihverfall om det skal kjøres intensivt. Hva mener du forresten med "holebody" øvelser ?

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    johnnygrandis skrev:
    Hva mener du forresten med "holebody" øvelser ?
    Whole-body.

Store øvelser, som involverer flere store muskelgrupper, der du kan legge på endel vekter.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:

Men tilbake til slanking...
    Det at kroppen hopper på og spiser av musklene virker ikke helt rett i praksis?
    Jeg har jo inntatt mindre kcal enn jeg 'skal' ha i ca tre måneder nå sånn at kroppen har blitt lettere.
    Men jeg har beholdt muskelmasse og fått vekk fett. Hvordan/hvorfor skjer det?
    Dess lavere fettprosent du får dess vanskeligere blir den balansegangen der. Eller det er vanskelig uansett, å bygge muskler samtidig som du skal bli kvitt fett. Ofte kan du regne med at 1/3 av vektnedgangen også er muskelmasse. På en måte litt naturlig, når du blir lettere trenger kroppen mindre muskler for å holde deg i gang. Har du forresten målt forholdet mellom muskelmasse og fettprosent underveis?

@johnnygrandis, det manglet visst en "w" der... whole-body ja...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    ØivindJ skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Whole-body.

Store øvelser, som involverer flere store muskelgrupper, der du kan legge på endel vekter.
    "" You see ?
    ----

Lettere sagt basisøvelser på godt Norsk.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    johnnygrandis skrev:
    ØivindJ skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Whole-body.

"" You see ?
    ----

Lettere sagt basisøvelser på godt Norsk.
    Hehe...blir lett inspirert når det meste av gode bøker om trening er på engelsk.
    Min egen treningsbibel nå om dagen er "Spartan Warrior Workout", funksjonell trening slik jeg har sansen for.

http://www.amazon.com/Spartan-Warrior-Workout-Action-Ripped/dp/1569757917

Og kostholdet som følger med selvsagt:
    http://www.amazon.com/Warrior-Diet-Biological-Powerhouse-Explosive/dp/1583942009/ref=pd_sim_b_11

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, mumbo-jumbo klokkene ringer hardt her topline.
    I stället för doping, slowdown på aldringsprosessen og Spartan Warrior. :D
    Men det er bare meg og min skepsis.
    Det enkle er ofte det beste, sier Mr.Lagom. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Om en bruker kunstig stimuli har du helt andre forusetninger for hvordan du kan trene. Uansett blir det hele meningsløst om du trener for å holde kroppen i form. Trasig nok ser jeg flere eksempler på ungdommer som skal slite på sine eldre dager.
    --------

Stalltips : Om du føler noen ganger at du står fast ved en øvelse (ikke blir sterkere) Legg inn såkalte superset så skal du fort se at det skjer noe (sjokke muskelen). Skal forøvrig ikke brukes hver uke, jeg har hatt gode resultater ca hver 3dje uke.
    Folk som jukser faller litt i mine øyne. Det kan være forskjellige grunner til jukset, men jeg synes det er "svakt" i mangel av et bedre ord.

----------

Trener ikke for progresjon, JG, bare har lagt merke til den siste tiden at jeg må øke på noen øvelser.
    Bytter litt øvelser nå og da, men trener for å holde form ikke for å bygge.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.099
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Kroppen effektoptimaliserer kontinuerlig, RoDa. Fordi du har trent ulike muskelgrupper jevnlig, har den også styrt dine proteinreserver til å opprettholde disse.
    Men som du selv skrev har du vært skeptisk til hva sykling ville gjøre med andre muskelgrupper - og om disse ikke ble stimulert tre ganger i uken, slik du beskriver, ville de blitt nedprioritert i forhold til benmusklene (enkelt beskrevet).

Proteiner kan bygge. Fett og karbo kan drive, men ikke bygge. Proteiner kan, om nødvendig, brukes til å drive (omdannes til brensel), men da forsvinner muskelmasse "over natten". Noe som også kan skje ved alvorlige infeksjoner.

Fikk det godt demonstrert med min forrige vorsteh da denne ble bitt av hoggorm. Da det skjedde hadde han muskelmasse på herkulesnivå. Alle tilgjengelige proteiner i kroppen gikk med på å skape hvite blodlegemer for å bekjempe giftangrepet og senvirkningene, og etter en uke var han skrapt ren for muskler. Helt utrolig å se.

Om du ikke hadde stimulert andre muskelgrupper i periodene du syklet ville disse blitt redusert, fordi kroppen ville vurdert dem som unødvendig energi- og proteinkrevende muskelmasse i forhold til oppgavene den skulle løse.

Teorien er sikkert korrekt, vreden, men min erfaring er at det ikke er slik i virkeligheten.
    Jeg hadde vel trent vekter i ca 4 år da jeg traff kona og var i ok form.
    (Nå ser du ut som da jeg traff deg, er det ho sier nå om dagen ;) )
    Så fulgte 8 år med forfall før jeg begynte å trene litt igjen.
    Skulle tro det var mye som hadde blitt borte, men det tar ikke lang til før man er på plass igjen.
    Sånn har jeg hatt det de siste årene og kroppen er rask å komme tilbake i form etter dødperioder.

Men at stimuli beskytter muskeltap er kanskje en god tanke, og en forklaring?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn