Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Spiser man normale mengder kjøtt, fisk og meieriprodukter, skal det godt gjøree å få for lite protein i seg. Man kan være litt bevisst på produktet; litt mer laks, litt mer cottage cheese osv. Fortsatt ikke hokus pokus
    Svolværpostei, NAM!! ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Det hørtes smaskens ut! Ja, er man typen til å løfte så mye at håndflatene vender bakover ved normal gange og man har fått neander-looken, må man naturligvis fyre på med ekstra proteiner på vei til nærmeste bole-bukse sjappe ;D
    ;D ;D

Mc Hammer bukse ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Dess lavere fettprosent du får dess vanskeligere blir den balansegangen der. Eller det er vanskelig uansett, å bygge muskler samtidig som du skal bli kvitt fett. Ofte kan du regne med at 1/3 av vektnedgangen også er muskelmasse. På en måte litt naturlig, når du blir lettere trenger kroppen mindre muskler for å holde deg i gang. Har du forresten målt forholdet mellom muskelmasse og fettprosent underveis?
    Ikke mye målinger her, nei.
    Men jeg har ikke blitt mindre rundt armene og spesielt skuldrene har utviklet seg.
    Ryggen vokser også, alt selvsagt en kombinasjon av at det er mindre fett så det vises mer.
    Men jeg har nok ikke mistet noen kg muskler i overkroppen. Mer senete og definert i beina, om det bare er flesk eller også muskler som har blitt borte vet jeg ikke. Kona lurte på om jeg trente beina mye på Spenst, for ho så utvikling i legger og lår.

Tror kostholdet gjør at jeg ikke mister muskler, nok proteiner og karbo sikkert?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    The RoDa Way TM er jo på ingen måte snakk om å være ekstrem.

Sykler ikke mer enn 12 mil pr uke og trener ikke mer enn 3 timer styrke i den samme uka.
    Jeg tror det må verre greier til for at The RoDa WayTM skal være et mangelfullt kosthold som spiser muskler.

Men det funker som ville helvete for meg og gjør både at jeg ikke er sulten hele tiden og går ned i vekt uten å miste muskelmasse.
    Har jo virket for flere andre også, så kanskje verdt å prøve?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Hehe, mumbo-jumbo klokkene ringer hardt her topline.
    I stället för doping, slowdown på aldringsprosessen og Spartan Warrior. :D
    Men det er bare meg og min skepsis.
    Det enkle er ofte det beste, sier Mr.Lagom. :)
    Ingenting er enklere enn det her...hehe..
    Dessuten finnes det dokumentasjon på at høyintensitet trening påvirker aldringsprosessen, at kostholdet påvirker hormonbalansen er også et biokjemisk faktum. Uansett hva vi måtte tro å mene om det, skjønt effektene kan diskuteres. ;)

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2010/12/24/a-fountain-of-youth-in-your-muscles.aspx

A recent study published in the journal Mechanisms of Aging and Development confirms the "anti-aging" effect of high-intensity training.
    Telomere shortening occurs as you age, however the factors involved are not entirely understood as of yet. The study was conducted to determine whether age-associated telomere shortening is related to habitual endurance exercise and maximal aerobic capacity.
    The results suggest there's a direct association between reduced telomere shortening in your later years and high-intensity-type exercises.

But that's not all.

High-intensity interval-type training also boosts human growth hormone (HGH) production. A 2003 study published in the journal Sports Medicine found that "exercise intensity above lactate threshold and for a minimum of 10 minutes appears to elicit the greatest stimulus to the secretion of HGH."

Det finnes også mye kunnskap om anatomi og biomekanikk i den store verden.
    Kroppen din fungerer som en enhet i det daglige der alle musklene må spille på lag, og slik bør den også trenes for optimal funksjon.
    Ikke mye mumbo-jumbo med det her RoDa. :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.645
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Om en bruker kunstig stimuli har du helt andre forusetninger for hvordan du kan trene. Uansett blir det hele meningsløst om du trener for å holde kroppen i form. Trasig nok ser jeg flere eksempler på ungdommer som skal slite på sine eldre dager.
    --------

Stalltips : Om du føler noen ganger at du står fast ved en øvelse (ikke blir sterkere) Legg inn såkalte superset så skal du fort se at det skjer noe (sjokke muskelen). Skal forøvrig ikke brukes hver uke, jeg har hatt gode resultater ca hver 3dje uke.
    Folk som jukser faller litt i mine øyne. Det kan være forskjellige grunner til jukset, men jeg synes det er "svakt" i mangel av et bedre ord.

----------

Trener ikke for progresjon, JG, bare har lagt merke til den siste tiden at jeg må øke på noen øvelser.
    Bytter litt øvelser nå og da, men trener for å holde form ikke for å bygge.
    Det var det vi alle sa i begynnelsen R ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    RoDa skrev:
    Trener ikke for progresjon, JG, bare har lagt merke til den siste tiden at jeg må øke på noen øvelser.
    Det der er det nok nok noe i. Man begynner for å holde formen og helsa ved like, merker fremgang (fart, utholdenhet, styrke, muskeldefinisjon eller -masse, hver mann sin tekopp) og ambisjonene kommer med en gang. Men det er jo kjekt det og.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    totte skrev:
    johnnygrandis skrev:
    RoDa skrev:
    Det der er det nok noe i, ja. Man begynner for å holde formen og helsa ved like, merker fremgang (fart, utholdenhet, styrke, muskeldefinisjon eller -masse, hver mann sin tekopp) og ambisjonene kommer med en gang. Men det er jo kjekt det og.
    Må ikke glemme at jeg er Mr.Lagom ;D
    Til revolver:
    Jeg tror det er smart å tenke på det som du sier. Alt med måte, heter det, og tar man for mye av så kan helsedelen av det forsvinne ut i det blå. Ungdommer som styrketrener og putter dop i kroppen for å bli større, eller noenogførtiåringer med hjerteflimmer som følge av for mye fokus på birken.....

Uansett hvor rask du blir på sykkelen så er det alltid noen som er raskere, uansett hvor sterk du blir i benken så er det alltid noen som er sterkere og uansett hvor store bicepser du får så er det alltid noen som har større.
    Det kommer nok an på hvor mye konkurranseinstinkt man har fått i morsmelka? 8)

Kosefredag i dag! :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Løfta de første repsene i -94 eller noe så jeg har kommet over megarexi-perioden... ;D
    (Veide ikke mer enn 63 kg på den tida og hadde en venninne som brukte det beskrivende ordet "muskulaus" om meg)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    RoDa skrev:
    Hehe, mumbo-jumbo klokkene ringer hardt her topline.
    I stället för doping, slowdown på aldringsprosessen og Spartan Warrior. :D
    Men det er bare meg og min skepsis.
    Det enkle er ofte det beste, sier Mr.Lagom. :)
    Ingenting er enklere enn det her...hehe..
    Dessuten finnes det dokumentasjon på at høyintensitet trening påvirker aldringsprosessen, at kostholdet påvirker hormonbalansen er også et biokjemisk faktum. Uansett hva vi måtte tro å mene om det, skjønt effektene kan diskuteres. ;)

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2010/12/24/a-fountain-of-youth-in-your-muscles.aspx

A recent study published in the journal Mechanisms of Aging and Development confirms the "anti-aging" effect of high-intensity training.
    Telomere shortening occurs as you age, however the factors involved are not entirely understood as of yet. The study was conducted to determine whether age-associated telomere shortening is related to habitual endurance exercise and maximal aerobic capacity.
    The results suggest there's a direct association between reduced telomere shortening in your later years and high-intensity-type exercises.

But that's not all.

High-intensity interval-type training also boosts human growth hormone (HGH) production. A 2003 study published in the journal Sports Medicine found that "exercise intensity above lactate threshold and for a minimum of 10 minutes appears to elicit the greatest stimulus to the secretion of HGH."

Det finnes også mye kunnskap om anatomi og biomekanikk i den store verden.
    Kroppen din fungerer som en enhet i det daglige der alle musklene må spille på lag, og slik bør den også trenes for optimal funksjon.
    Ikke mye mumbo-jumbo med det her RoDa. :)
    Måtte subscribe på noe greier for å lese den linken. ;)

Det er sikkert mye rett i dette, topline, jeg bare reagerer/trigges av språket.
    "Suck this magic hormone into your body" ::)

Det mange som skal selge bøker og konkurransen er hard, så da blir det mange (IMO) tabloide titler.
    Må få med noe om "The native warriors from Northern Norway" når boka The RoDa Way er klar ;D

Til revolver; pokker så seriøs på morran...
    Det høres unektelig logisk ut at siden kroppen må spille på lag som en enhet så skal den trenes som en enhet, men da er kanskje svømming det man skal drive med?
    Dessuten er det lenge siden en som skal løpe fort på 100m kun trente på akkurat det. ;)

Lampen for kildekritikk lyser lett her i gården, og en sånn link til et sted på nettet som sier at 'sånn er det' blir jeg ikke overbevist av dessverre. Men jeg vil heller ikke bruke mye energi på å overbevise andre om det, hver og en får gjøre sine egne valg. Jeg gjorde mitt valg for tre måneder siden og er overbevist om at det både funker for meg og gjør meg sunnere enn jeg var da.
    Så kan jeg som alle andre få kreft, hjertefeil eller annet. En dag av gangen og nyt hver dag. :)

God helg, topline :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner en norgesmester i kroppsbygging fra nittitallet. Han er vel rundt seksti nå, for han var over 40 da han vant. I dag går han med stokk, og bor på gamlehjem. :(

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    baluba skrev:
    Jeg kjenner en norgesmester i kroppsbygging fra nittitallet. Han er vel rundt seksti nå, for han var over 40 da han vant. I dag går han med stokk, og bor på gamlehjem. :(
    Slanket han seg for mye?

EDIT: Trist skjebne, men det er vel noe selvforskyldt?

C

Cyber

Gjest
    baluba skrev:
    Man trenger vel ikke være kjernefysiker for å skjønne at slikt ikke er lurt i lengda...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg falt for Friskis & Svettis-konseptet pga fokus på helhetlig trening. En tradisjonell "jympatime" har like deler bevegelighet, styrke og kondisjon og sneier litt innom balanse og kjernemuskulatur. Man får en generell form, så kan man heller spe på med rene styrke, kondisjons eller flex-timer om man vil trene spesifikke ting. Uansett: for de som trener mye der, så får man en normal og veltrent kropp som ser sunn og naturlig trent ut, istedet for at enkeltpartier av kroppen ser dobbelt så stor ut som resten.

Funksjonell trening rett og slett, som gjør at alt som skjer i hverdagen går lettere; sitte oppreist, løfte ting, bevege kroppen hit og dit på ulike måter. Høres banalt ut, for alle får det til, det er bare snakk om hvor mye bevegelsesglede man har. I tillegg går alle andre treningsformer lettere. Jeg har mosjonister på timen som sier at feks sykling, jogging og skigåing går mye bedre fordi de bærer sitt eget skjelett bedre.

Nok reklame :)

N

nb

Gjest
    Tannlegen min hadde et ganske bra poeng: Foreldrene til døtrene hennes klager støtt og stadig over at de ikke har tid til å trene selv, men de har tid til å kjøre ungene til en idrettsplass for trening, så stå rett opp og ned helt i ro en times tid og se på at ungene trener før de kjører ungene hjem. Min tannlege sa at hun var den eneste voksne som brukte tiden og fasilitetene til å trene selv.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra poeng, nb.
    Hører det hele tida selv, folk har ikke tid til å trene....
    Hva med å som du sier trene mens barna trener, hoppe over en tv-serie, ta en tur på kvelden...
    Et av hovedtrekkene med The RoDa wayTM er innstilling, man MÅ ville det sterkt nok.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Jeg falt for Friskis & Svettis-konseptet pga fokus på helhetlig trening. En tradisjonell "jympatime" har like deler bevegelighet, styrke og kondisjon og sneier litt innom balanse og kjernemuskulatur. Man får en generell form, så kan man heller spe på med rene styrke, kondisjons eller flex-timer om man vil trene spesifikke ting. Uansett: for de som trener mye der, så får man en normal og veltrent kropp som ser sunn og naturlig trent ut, istedet for at enkeltpartier av kroppen ser dobbelt så stor ut som resten.

Funksjonell trening rett og slett, som gjør at alt som skjer i hverdagen går lettere; sitte oppreist, løfte ting, bevege kroppen hit og dit på ulike måter. Høres banalt ut, for alle får det til, det er bare snakk om hvor mye bevegelsesglede man har. I tillegg går alle andre treningsformer lettere. Jeg har mosjonister på timen som sier at feks sykling, jogging og skigåing går mye bedre fordi de bærer sitt eget skjelett bedre.

Nok reklame :)
    Trener på Spenst selv, fordi det der (sikkert som på F&S) er vanlige folk som ferdes.
    Har aldri fått sansen for sånne tren-i-flokk timer, men det fungerer sikkert godt for mange.
    For meg blir det for fastlåst siden jeg trener litt ad-hoc og til forskjellige klokkeslett og dager.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    RoDa skrev:
    Veldig bra poeng, nb.
    Hører det hele tida selv, folk har ikke tid til å trene....
    Hva med å som du sier trene mens barna trener, hoppe over en tv-serie, ta en tur på kvelden...
    Et av hovedtrekkene med The RoDa wayTM er innstilling, man MÅ ville det sterkt nok.
    Jeg har alltid ment at grunnen til at folk kjører bil til jobb i stedet for å sykle er at bilen er varm og behagelig og har radio, mens sykling er bratt, slitsomt, vått, kaldt og ubehagelig. Gnålet om manglende tilrettelegging er bare babbel. I Stavanger brukte man 10-talls millioner på sykkelstinett for noen år siden, og målte folkets bruk av sykkel før og etter utbyggingen: Ingen effekt. De ansvarlige var "overrasket". Smiley: ::)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De sykler sikkert i skogen, totte ;D

Leser litt tidligere i starten av tråden...
    Steike som folk har gått ned første tiden, 3 kilo i uka og slikt.
    Det er jo helvillt.
    Selv hadde jeg en veldig treg start og tvilte litt på opplegget.
    Men med økt trening så begynte det å følge målsetting, likevel ikke så mye som flere kilo i uka.

Status pr i dag: (-12,3kg)

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så noen tanker om dette med å spise frokost eller å spise ofte...

FØR:
    Frokost - NEI
    Mellommåltid - NEI
    Lunch - Tre brødskiver med ymse pålegg + ett glass lettmelk
    Mellommåltid - NEI
    Middag - Det som serveres, god og mett, gjerne en ekstra liten porsjon om det er godt
    Kvelds - To eller tre brødskiver med ymse pålegg + ett glass melk

NÅ:
    Frokost - Ett eller to knekkebrød + ett glass skummet melk
    Mellommåltid - Ett knekkebrød eller gulrot + vann
    Lunch - To brødskiver med ymse pålegg + ett glass eplemost
    Mellommåltid - Eple, gulrot eller knekkebrød + vann
    Middag: Det som serveres, endret fordeling (kjøtt/grønt/potet) på tallerken. ikke stappmett, ikke ekstra porsjon.
    Kvelds - Ett eller to knekkebrød + ett glass skummet melk
    Tillegg - banan etter trening, pistasj/val/cashewnøtter innimellom og litt før trening

Er litt sjokka og tror ikke jeg spiser mindre kcal enn før?
    Treningen drar sikkert av 3000-5000 kcal i uka?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Lampen for kildekritikk lyser lett her i gården, og en sånn link til et sted på nettet som sier at 'sånn er det' blir jeg ikke overbevist av dessverre. Men jeg vil heller ikke bruke mye energi på å overbevise andre om det, hver og en får gjøre sine egne valg. Jeg gjorde mitt valg for tre måneder siden og er overbevist om at det både funker for meg og gjør meg sunnere enn jeg var da.
    Så kan jeg som alle andre få kreft, hjertefeil eller annet. En dag av gangen og nyt hver dag. :)

God helg, topline :)
    Thanks ;)

Kildekritikk er viktig, og en kilde er heller ikke nok. Men med flere kilder pluss egenerfaring på at det fungerer så begynner det å hjelpe for min del hvertfall. Har kommet til et punkt nå der jeg elsker effekten av trening, men ønsker ikke bruke mer tid enn nødvendig på det. Da er spørsmålet hvordan oppnår jeg mest mulig på minst mulig tid, og der er jeg kjempefornøyd. Aldri trent mindre og oppnådd mer enn jeg har gjort nå, det passer meg utmerket.

Det opplegget ditt ville tatt livet av meg...hehe....både på treningsmengde og kosthold. Men det er likefullt imponerende når motivasjonen til å gjennomføre er der. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.685
    Torget vurderinger
    24
    baluba skrev:
    Gunnar?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.864
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt lite fett i kosten din, RoDa?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Kildekritikk er viktig, og en kilde er heller ikke nok. Men med flere kilder pluss egenerfaring på at det fungerer så begynner det å hjelpe for min del hvertfall. Har kommet til et punkt nå der jeg elsker effekten av trening, men ønsker ikke bruke mer tid enn nødvendig på det. Da er spørsmålet hvordan oppnår jeg mest mulig på minst mulig tid, og der er jeg kjempefornøyd. Aldri trent mindre og oppnådd mer enn jeg har gjort nå, det passer meg utmerket.
    Jeg er ikke mye åndelig av meg, som sagt, men det jeg tror på er at hvis man følger et opplegg man er overbevist om er fortreffelig - og ser resultatet av det - så er det med på å forsterke overbevisningen.

Finnes det noen åpne linker til det du følger, altså beskrivelser uten å måtte kjøpe bøker?

Det opplegget ditt ville tatt livet av meg...hehe....både på treningsmengde og kosthold. Men det er likefullt imponerende når motivasjonen til å gjennomføre er der. :)
    Det er jo interessant all den tid det oppleves enkelt å følge.
    Treningsmengden er så sin sak, men her har jo du en mer effektiv løsning.
    Hva er det med kostholdet som virker så vanskelig? Det er jo enkelt å greit å kutte vekk sukker og spise jevnt og trutt. Strikt lavkarbo eller LCHF krever mer da det må telles karbo og passe på sånn at det blir nok fett i maten.
    Jeg teller ikke kalorier og justerer bare opp eller ned på antall knekkebrød ettersom. ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    topline skrev:
    Jeg er ikke mye åndelig av meg, som sagt, men det jeg tror på er at hvis man følger et opplegg man er overbevist om er fortreffelig - og ser resultatet av det - så er det med på å forsterke overbevisningen.

Finnes det noen åpne linker til det du følger, altså beskrivelser uten å måtte kjøpe bøker?

Det er jo interessant all den tid det oppleves enkelt å følge.
    Treningsmengden er så sin sak, men her har jo du en mer effektiv løsning.
    Hva er det med kostholdet som virker så vanskelig? Det er jo enkelt å greit å kutte vekk sukker og spise jevnt og trutt. Strikt lavkarbo eller LCHF krever mer da det må telles karbo og passe på sånn at det blir nok fett i maten.
    Jeg teller ikke kalorier og justerer bare opp eller ned på antall knekkebrød ettersom. ;D
    Jeg teller faktisk heller ikke kalorier eller karbohydrater, det holder med å vite hvilke matvarer som inneholder hva.
    Det vanskeligste ville vært alle knekkebrødene! ;D
    Både utfra at korn sett fra et evolusjonsperspektiv ikke er "menneskemat", og at jeg ikke er spesielt glad i knekkebrød. Jeg har etterhvert blitt mer og mer overbevist om at jo nærmere det genetiske utgangspunktet vi holder oss, dess bedre fungerer kroppen vår på alle måter. Og da tenker jeg både når det gjelder trening og kosthold.

Det finnes nok mange gratis kilder til kunnskapen, men det kan ta sinnsykt mye tid å samle informasjonen. Shortcut'n min er å finne de personene som allerede har samlet kunnskapen og formidler den videre. At de tar seg betalt for jobben de har gjort syns jeg egentlig er greit nok, det sparer meg for mye tid. ;)

Og det er en av grunnene til at noen mennesker kjøper seg treningsveiledere, kostveiledere, åndelige veiledere eller hva som helst annet. De sparer en masse tid på å finne dem som allerede har kunnskapen de er på jakt etter, framfor å bruke tid på å samle den inn selv.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal man spise kun "digg" mat så kan man gi opp å være sunn, imo.
    Det er en grunn til at vi liker sukker så godt ;D
    For meg er knekkebrød en greie for å kutte ned på brødskiver.
    Får se hvordan det skrider frem og om jeg legger om til grovbrød senere.

Hvor langt tilbake i tid skal du for å finne "rett" mat?
    Strekker vi oss helt tilbake til apene så er jo emokid helt på track. 8)
    Men du mener det er etter at vi lærte oss å drepe dyr og grille dem over åpen ild at maten ble rett? :D
    Husk at du lever i en moderne verden og kjører bil eller sykler for å komme deg frem. ;)

Godt poeng dette med at god kunnskap godt kan koste litt.

Men kan du legge ut et eksempel på diett som er sunt (LCHF såklart) og godt for en normal dag?
    Har søkt uten å finne noe sånt, finner mange retter men ikke en dagsoversikt.
    La oss si mann på 180 cm og 85 kg.

Det er godt mulig min løsning/omlegging krever sin mann, synes du gir et inntrykk av at det er så komplisert og vanskelig det jeg driver med. ;)
    Men det virker ikke som din løsning er helt plankekjøring den heller. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.886
    Vi liker vel søtsmaken fordi naturen ønsket at vi skulle spise mye frukt og bær. Det den ikke regnet med var at vi skulle produsere enorme menger rørsukker. Selv bær lasser vi ned i sukker før vi er fornøyd.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes du spiser en anelse for lite i mengde og en anelse lite fett som Valentino nevner.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Godt poeng dette med at god kunnskap godt kan koste litt.

Men kan du legge ut et eksempel på diett som er sunt (LCHF såklart) og godt for en normal dag?

Det er godt mulig min løsning/omlegging krever sin mann, synes du gir et inntrykk av at det er så komplisert og vanskelig det jeg driver med. ;)
    Men det virker ikke som din løsning er helt plankekjøring den heller. ;)
    Neida, eneste med opplegget ditt som kan være vanskelig er å motivere seg til treningsmengden. Men det handler jo mest om å komme igang.. ;)

Skal se om jeg har et ferdig eksempel på LCHF dag, tilsvarende ca 2500 kcal...

Evolusjonsmessig endret kostholdet seg for 10000 år siden da jorbruket ble innført. Vi gikk da fra å være jegere og sankere til å dyrke korn. 10000 år i evolusjonsperspektiv er ikke lang nok tid til at vi tilpasser oss endringene genetisk. Så det er det "magiske" tidspunktet der vi endret ernæring noe som fikk en del konsekvenser i følge de som studerer slike ting..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.191
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når man går ned i vekt, tærer kroppen på egne fettreserver. Det er derfor ikke viktig å tilføre kroppen fett før man skal stabilisere vekten. Fett er nødvendig for hormonproduseringen og for å isolere underhuden bland annet, så viktigheten med et vanlig fett inntak bør ikke undervurderes, men som sagt, lever altså kroppen på ens egne fettreserver så lenge man går ned i vekt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.041
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    En slik skulle jeg også være takknemlig for å få.
    Bortsett fra at 1cm og 6kg trekkes fra...... ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Ok,

Frokost
    Omelett m/2egg, skinke, ost, halv pakke bacon, diverse grønnsaker spinat, tomat, agurk, spisspaprika, sopp

Lunsj salat
    Isbergsalat m/1 egg, tunfisk, skinke, fetaost, olivenolje

Mellommåltid
    Avocado m/reker og kaviar

Middag
    Fisk/kjøtt 150g m/ full pakke alle typer grønnsaker (ca 300g)
    1 potet!:) Saus m/fløte og rømme

Kvelds
    Valnøtter e.l.

Dette gir omtrent 70% fett, 19% protein og 11% karbo, pluss alt du trenger av mikronæringstoffer, og svært lite påvirkning av blodsukker og insulin. Totalt rundt 2500 kcal. Så kan det varieres på alle mulige måter med lignende matvarer. Også rom for en potet og et knekkebrød innenfor en grense på 70g karbo. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Fett hjelper veldig godt på metthetsfølelsen. I tillegg mener mange at det hjelper på tørr hud som følge av mye dusjing hvis man trener mye. Særlig med essensielle fettsyrer fra olivenolje, avocado, fisk osv.

Griffenfeldt skrev:
    Når man går ned i vekt, tærer kroppen på egne fettreserver. Det er derfor ikke viktig å tilføre kroppen fett før man skal stabilisere vekten. Fett er nødvendig for hormonproduseringen og for å isolere underhuden bland annet, så viktigheten med et vanlig fett inntak bør ikke undervurderes, men som sagt, lever altså kroppen på ens egne fettreserver så lenge man går ned i vekt.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    MaKi skrev:
    Fett hjelper veldig godt på metthetsfølelsen. I tillegg mener mange at det hjelper på tørr hud som følge av mye dusjing hvis man trener mye. Særlig med essensielle fettsyrer fra olivenolje, avocado, fisk osv.

Griffenfeldt skrev:
    I tillegg fører høyt fettinntak til at kroppen produserer flere enzymer for fettforbrenning, slik at du også får økt forbrenning av det fettet du har på kroppen. Mange som ikke klarer slanke seg spiser rett og slett for lite fett!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Jeg synes du spiser en anelse for lite i mengde og en anelse lite fett som Valentino nevner.
    Er forsåvidt klar over det og skal justere opp mengden nå etterhvert.
    Først mindre trening og deretter se om jeg må opp i mengde mat.

Angående fett så er dette diskutert i fett-tråden og jeg vil ikke spise et høyt fettinnhold.
    Det jeg spiser av fett er blant annet leverpostei og svolværpostei samt nøtter. (Fisk, koteletter også)
    Skal som sagt snakke med legen over ferien. :)

Fortsatt fin fredag
    Mvh
    Rolf

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.191
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Neida, Topline. Det har ingenting med mengden med fett man får i seg. Det er Fettsyrene i Omega3 som inneholder enzymer som stimulerer kroppen til å øke fettforbrenningen. Det er altså ikke kvantiteten, men kvaliteten på fettet. Roda får sikkert i seg litt fett fra Makrell eller lignende fisk.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Griffenfeldt skrev:
    Neida, Topline. Det har ingenting med mengden med fett man får i seg. Det er Fettsyrene i Omega3 som inneholder enzymer som stimulerer kroppen til å øke fettforbrenningen. Det er altså ikke kvantiteten, men kvaliteten på fettet. Roda får sikkert i seg litt fett fra Makrell eller lignende fisk.
    Ja det stemmer nok bra. Hvis man når platåer der vektnedgangen stopper opp, hjelper det ofte med inntak av f.eks Udo's Choice for å få forbrenningen i gang igjen. Men om man spiser mindre fett spiser man mer av noe annet, og det annet er ofte karbohydrater. For noen går det greit - for andre ikke så greit...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.602
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Ja det stemmer nok bra. Hvis man når platåer der vektnedgangen stopper opp, hjelper det ofte med inntak av f.eks Udo's Choice for å få forbrenningen i gang igjen. Men om man spiser mindre fett spiser man mer av noe annet, og det annet er ofte karbohydrater. For noen går det greit - for andre ikke så greit...
    ...og om det er så smart over lengre tid å spise fett som hovedinnholdet i kosten er fortsatt ikke ferdig diskutert... ;)

Se på grafen min nederst på forrige side. Ser du platåer der? Ser det ut som jeg har spist for mye av karbohydrater siden jeg ikke har spist mye fett? Eller ser du en nesten helt linjalrett nedgang som nå i det siste - med vilje - er flatet litt ut?

Hvem tjener på å mystifisere vektnedgang? Hvis Udo fikk velge så valgte han sikkert at det ble hans Choice og mer klingende mynt i lomma? :D

Det som jeg har uthevet: Hvem er det som det ikke går så greit for at de ikke får hovedsakelig fett i kosten?

Nei, kutt mystikken! Spis sunnere mat, spis kontrollerte mengder, spis frokost, spis ofte og vær i bevegelse.
    Er pokker ikke vanskeligere enn som så. :)

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Lykke til, men hvorfor kur?
    Det eneste man trenger å sørge for er å svi av mer enn man dytter i seg.

Og her var hele tråden oppsummert i svar #2...

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn