J
J.J
Gjest
@RoDa .... vet ikke om jeg ble inspirert nå ;D
Men jeg er imponert 8) tøfft gjort ... begge deler.
Bruker du 24 minutter på 12 km til fots vil jeg si at du er i toppform.Griffenfeldt skrev:Jeg legger ikke ut bilde før jeg aner en fremgang ;D
Nå skal det sies at jeg har et lite handicap når det kommer til slanking, da jeg ikke lenger har skjolbrusk-kjertel. Jeg bruker levaksin tabletter for å justere forbrenningen min. Kan sikkert øke dosen, men da ender jeg opp med å sove med øyne åpne og ha 120 i hvilepuls. Har iflg legen min blitt et 80% menneske. Jeg er altså ikke topptrent, og kommer aldri til å bli det. ( brukte 24 minutter på 12 kilometer nå på vei til jobb, så jeg er ikke helt dårlig form )
Hehe! Takk, tror jeg ;D ;Djan#jan skrev:@RoDa .... vet ikke om jeg ble inspirert nå ;D
Griffenfeldt skrev:Jeg legger ikke ut bilde før jeg aner en fremgang ;D
Nå skal det sies at jeg har et lite handicap når det kommer til slanking, da jeg ikke lenger har skjolbrusk-kjertel. Jeg bruker levaksin tabletter for å justere forbrenningen min. Kan sikkert øke dosen, men da ender jeg opp med å sove med øyne åpne og ha 120 i hvilepuls. Har iflg legen min blitt et 80% menneske. Jeg er altså ikke topptrent, og kommer aldri til å bli det. ( brukte 24 minutter på 12 kilometer nå på vei til jobb, så jeg er ikke helt dårlig form )
Det fine med sykling (og langrenn om vinteren) er for meg følgende:RoDa skrev:Sykling er supert
Perfekt å kunne legge inn sånn trening i hverdagen. Trim, mosjon og alt med måte er gode regler her også.nb skrev:Når jeg flytter etter sommeren får jeg en 10-12 km hver vei til og fra jobb og over 200 høydemeter stigning hjem. Den turen fem dager i uken blir bra å få, mye "gratis" trening da.
Nei, men får en bra en for 25 lapper ogsåRoDa skrev:trenger ikke sykkel til 50 lapper
Helt vilt har det blitt. Vet ikke om det er rett, men hørte det var folk som stilte med utstyrspakke til 120k på Trondheim - Oslo?nb skrev:Litt malapropos: Da jeg kjøpte min nåværende terrengsykkel i 2004 - en Cannondale F2000SL (villedende 27k, jeg gav 18k så vidt jeg husker) så snudde folk seg etter meg i Oslomarka og kommenterte på at jeg hadde en jævlig fet sykkel. Nå om dagen er den nesten billig. Folk har blitt galne, visstnok kommer sykkelforhandlere fra utlandet til Norge for å studere fenomenet.
I de fleste tilfeller er jo det selvfølgelig lettere, eller iallefall billigere å slanke gubben, men noen ganger er jo faktiske gubben en tynn strek i utgangspunktet, og da må man ta tak i utstyret om man skal kvitte seg med kilo!RoDa skrev:Helt vilt har det blitt. Vet ikke om det er rett, men hørte det var folk som stilte med utstyrspakke til 120k på Trondheim - Oslo?nb skrev:Litt malapropos: Da jeg kjøpte min nåværende terrengsykkel i 2004 - en Cannondale F2000SL (villedende 27k, jeg gav 18k så vidt jeg husker) så snudde folk seg etter meg i Oslomarka og kommenterte på at jeg hadde en jævlig fet sykkel. Nå om dagen er den nesten billig. Folk har blitt galne, visstnok kommer sykkelforhandlere fra utlandet til Norge for å studere fenomenet.
Men folk får herje på, og gir det dem større eierglede og mer treningsiver med sånt utstyr så er det kanskje verdt det?
Mye lettere IMO å slanke vekk 2-3 kilo på gubben oppå sykkelen enn å betale 15-20 tusen ekstra for en lettere sykkel.![]()
![]()
Jeg har tilogmed hørt det finnes noen som har forsterkere til stereoen sin til slike priser, er det mulig !? ;DRoDa skrev:Helt vilt har det blitt. Vet ikke om det er rett, men hørte det var folk som stilte med utstyrspakke til 120k på Trondheim - Oslo?
Kremt.... Jeg er helt enig, men å gå fjelltur når man bor i Østfold er temmelig dødfødt ;Dnb skrev:En annen fin treningsform er å gå fjellturer - får fort en fire-fem-seks timer på moderat intensitet, får sett litt på norsk natur og får frisk luft. Turen ned er dog brutal de første gangene.
Østfoldfjell = svaberg ;DRoDa skrev:Kremt.... Jeg er helt enig, men å gå fjelltur når man bor i Østfold er temmelig dødfødt ;Dnb skrev:En annen fin treningsform er å gå fjellturer - får fort en fire-fem-seks timer på moderat intensitet, får sett litt på norsk natur og får frisk luft. Turen ned er dog brutal de første gangene.
Jeg har kjørt slankekonkurranse med en kamerat siden oktober og har så langt gått ned ca...0,5kg. Ikke konkurransedyktig altså. Jeg har imidlertid fått trent godt og har blitt mye raskere, noe sterkere i beina og gått ned en del i livvidde etc. Hemmeligheten min for å gå ned i vekt (eller i det minste ikke gå opp) om sommeren (og ellers) er å holde et høyt aktivitetsnivå (trening, snekring, hagearbeid) og spise ordentlige måltider. Jeg har kjøpt kajakk, og denne regner jeg med å få mye ut av. Ferdighetsnivået tatt i betraktning kan den også sikkert gi litt svømmetrening.RoDa skrev:Da har jeg klart å redusere reduksjonen litt, som planlagt.
Et og annet knekkebrød ekstra, litt mindre trening (erstattet med hagestell og slikt) og litt mer nøtter innimellom.
Siste uke har det blitt en halvkilo mindre, status nå er nøyaktig -12 kg siden oppstart 4/4.
Har en spinningsykkel stående i garasjen, og på den er det en pulsklokke.
Har aldri målt hvilepuls før, så jeg vet ikke hva jeg har ligget på eller hva som er "rett..".
Men ved å sitte på den sykkelen helt rolig et par minutter så kom jeg ned i 48 i puls. Ble jo rent redd for at pumpa skulle stoppe... :
Hva gjør dere andre for å komme dere gjennom sommerens herlige fristelser uten å gå opp i vekt?
Trene mer eller avstå fra fristelsene?
God slank sommer![]()
Hi-Fi messa i Horten?nb skrev:..."aldri før har så mange middeladrende menn i så dårlig form med så dyrt utstyr vært samlet"
Har ikke du et brød å bake? :pedal skrev:Hi-Fi messa i Horten?nb skrev:..."aldri før har så mange middeladrende menn i så dårlig form med så dyrt utstyr vært samlet"
Det tyder på at du allerede er slank nok? Eller har klart å gå opp betraktelig i muskelmasse?totte skrev:Jeg har kjørt slankekonkurranse med en kamerat siden oktober og har så langt gått ned ca...0,5kg. Ikke konkurransedyktig altså. Jeg har imidlertid fått trent godt og har blitt mye raskere, noe sterkere i beina og gått ned en del i livvidde etc. Hemmeligheten min for å gå ned i vekt (eller i det minste ikke gå opp) om sommeren (og ellers) er å holde et høyt aktivitetsnivå (trening, snekring, hagearbeid) og spise ordentlige måltider. Jeg har kjøpt kajakk, og denne regner jeg med å få mye ut av. Ferdighetsnivået tatt i betraktning kan den også sikkert gi litt svømmetrening.
Godt å høre! Trodde jeg lå rundt 60 bare sånn helt på synsinga, men det er jo greit om trening/kosthold har hatt en positiv effekt her også.48 i hvilepuls er vel utmerket, neppe noen grunn til å frykte voksende hjerte eller annet gruff pga det, så vidt jeg vet. Hvilepuls varierer veldig mellom folk. Jeg har vanligvis 42-52 ved hvile/kontorarbeid, men har også målt den under 40.
Høres veldig fornuftig ut, og det samme tenker jeg. Men får høre litt fra omgivelsene at når det er ferie så skal man kose seg, og at kose seg betyr mye øl, stappmett på grillmat og brus/is/godis i større mengder.MaKi skrev:Spise tilnærmet normalt og erkjenne at ferie er fri fra det meste, med unntak av regelmessig og variert mosjon og ett noenlunde fornuftig kosthold. Da slipper man den vonde følelsen langt bak i hodet om at når ferien er over venter det en stor jobb.
Hehe, tror det. Samt at det nok er noe med at ferien skal være noe heelt annet enn jobb og hverdag.Jeg blir litt oppgitt på jobben; mange er utrolig nøye på fettmengde, kalorier og jeg vet ikke hva i lunsjen, for nå skal de fire uker ut i ferie med bare juni og null trim. Ser ikke vitsen jeg, det er jo ikke noe i veien for å spise godt og samtidig noenlunde sunt. Samtidig som de samme årsakene til at man trener resten av året er vel så gyldige også i ferien. Det handler jo om rutiner, hvorfor bryte de? Fordi det er det "alle andre gjør"?
Har trent alene de siste årene (den lille treningen som har vært i alle fall) og trives godt med det. Så det blir heldigvis ikke noen stor overgang i sommer.Selv er jeg instruktør på Friskis & Svettis. Skal vel innrømme at det er noe vrient å kjøre en hel time på egen hånd på ett feriested. Godt man kan svømme, sykle, trene styrke osv![]()
Nok litt opp i muskelmasse, men 84kg på 173,5cm er i overkant for en som ikke driver med dedikert styrketrening. Jeg er vel kompakt bygd i utgangspunktet, men 78kg er mer passe.RoDa skrev:Det tyder på at du allerede er slank nok? Eller har klart å gå opp betraktelig i muskelmasse?
Noen ordentlige måltider gjennom dagen er klart best. Spiser og drikker lite brus og knask, men rolige kvelder med øl og alt for mye pizza e.l. til stadighet er ikke bra.RoDa skrev:Spise ordentlige måltider kontra småspising, is og brus og knask?
Eliteutøvere kan ha hvilepuls ned mot 30, så en sammenheng er det, men jeg har alltid hatt lav hvilepuls, uavhengig av treningsnivå. Litt rart.RoDa skrev:Trodde jeg lå rundt 60 bare sånn helt på synsinga, men det er jo greit om trening/kosthold har hatt en positiv effekt her også.
Takker, vreden. Kjenner at det meste går lettere nå ja, men jeg har aldri drevet med noe idrett aktivt og blir nok ikke topptrent. Ikke er det målet heller.vredensgnag skrev:Virker som om du har et godt opplegg kjørende, RoDa. Minner meg om da jeg som midt i 30-årene gikk inn i en meget treningsaktiv periode og oppnådde mitt livs beste form - kunne til slutt småløpe opp fjellskråninger med yomp-pakket ryggsekk, så det bor mye potensiale i en lytteslapp kropp. ;D
Når du trener mye er det nyttig å få i seg et bredt spekter tilleggsmineraler o.l., men det har du vel dekket inn. Selv driver jeg fortsatt med å få vekten ned hvor jeg kan være bevegelseseksplosiv uten å ødelegge noe, har vært lat for lenge. Men mineraltilskuddet passer jeg på, blir lettere for kroppen å bygge seg opp.
Oppskrift? Jeg brukte Multipower formel 80+10 pulver en gang i verden, da verden var ung, uten at jeg vet om det hadde noe effekt. :En fin måte å få i seg protein på er å lage seg shakes og smoothies med rå egg eller eggehvite, altså ikke bruke pulver. Tar du slike så er det mindre sjanse for at treningen eter muskelmasse.
Dekormuskler, fint uttrykkDin kommentar om det fikk meg til å tenke på forberedelsene skuespillerne til Kon Tiki måtte gjennom i vår - de måtte trenes ned, kroppene deres bar dagens dekormuskler, mens folk på 50-tallet hadde lange og seige muskler.
Så lenge du trener som du gjør er mitt inntrykk over en periode med over 20 års sammenhengende trening (ikke bare vekttrening) at slikt kosttilskudd har veldig liten effekt om enn ingen. Vitaminer og noen mineraler kan nok være lurt å ta men det er det uansett om du trener eller ikke. Derimot protein/karbohydrat shaker ser jeg ingen grunn til å bruke sålenge du trener slik du gjør og spiser noelunde vettig mat. Noen brødskiver med makrell i tomat og noen dager med fisk til middag gjør mer enn allverdens proteinshaker. Mer råstoff og mindre kunstige matsorter så er du langt på vei til god form og mindre sykdommer.Oppskrift? Jeg brukte Multipower formel 80+10 pulver en gang i verden, da verden var ung, uten at jeg vet om det hadde noe effekt.
;D ;D ;D Ble brått stille rundt bakinga hans. Kanskje han hadde bare den ene oppskriften, eller mulig han hadde behov for støpselet fra Kenwood Chef'en til hifi i steden...RoDa skrev:Har ikke du et brød å bake? :pedal skrev:Hi-Fi messa i Horten?nb skrev:..."aldri før har så mange middeladrende menn i så dårlig form med så dyrt utstyr vært samlet"![]()
Når fyller man ca 40?pedal skrev:Etter fylte cirka 40 går det tregere.
Hvordan inntar du dette? Er vel ikke namenam akkurat?vredensgnag skrev:Protein fra rå egg er lettomsettelig, og sørger for at kroppen ikke henter brensel fra musklene man allerede har. Så det er sterkt å anbefale. Inntak en stund før eller rett etter trening gir kroppen signaler som bevarer stoffomsetningsbalansen.
Aha, derfor ikke trene magen og så blir den flatere ;DKroppen henter brensel fra muskler som ikke er i bruk før den går løs på fettdeponiet, så derfor er det smart.
Takker!Berthelsens Scanalka økologiske multimineral anbefales sterkt, til tross for at det er rimelig. Jeg tar fem tabletter daglig. Kjøp 1000 pack.
http://www.kinsarvik.no/category/6832-mineral.aspx
Takk for tips.vredensgnag skrev:Protein fra rå egg er lettomsettelig, og sørger for at kroppen ikke henter brensel fra musklene man allerede har. Så det er sterkt å anbefale. Inntak en stund før eller rett etter trening gir kroppen signaler som bevarer stoffomsetningsbalansen.
Kroppen henter brensel fra muskler som ikke er i bruk før den går løs på fettdeponiet, så derfor er det smart.
Berthelsens Scanalka økologiske multimineral anbefales sterkt, til tross for at det er rimelig. Jeg tar fem tabletter daglig. Kjøp 1000 pack.
http://www.kinsarvik.no/category/6832-mineral.aspx
Ca midt mellom 35 og 45.RoDa skrev:Når fyller man ca 40?pedal skrev:Etter fylte cirka 40 går det tregere.
Men de er jo topptrent! Hushovd kan sykle fra meg på tom mage og en gammel damesykkel. Jeg trenger den gratishjelpen jeg kan få, både kosttilskudd, elektronisk gir, medikamentstyrt søvnrytme og gjerne litt hokus-pokus.MaKi skrev:La nå ikke trening og mat bli hokus pokus. Når man har trener, tømmer man gradvis næbolaget e og starter en nedbrytningsprosess. Denne prosessen gjør at kroppen begynner å tære på muskelmasse da det ikke er noe annen lettomsettelig energi å finne. Dette må man snu, en kjapp banan eller ei skive brød er nok til å gjøre det. Man skal snu nedbrytningen, det er etter den restitusjonen man får effekt av det man gjør.
Det er ett tankekors at toppidrettsutøvere spiser havregryn og brødskiver til frokost før store prestasjoner og vanlig middag ellers. De synes tydeligvis det funker fint, så lenge de får nok karbohydrater, som noen har fått seg er fy fy uansett.
Spiste på Restaurant Maki i Ålesund på lørdag - der hadde de akkurat slike fisleporsjoner du henviser til ;D ;DMaKi skrev:La nå ikke trening og mat bli hokus pokus. Når man har trener, tømmer man gradvis næbolaget e og starter en nedbrytningsprosess. Denne prosessen gjør at kroppen begynner å tære på muskelmasse da det ikke er noe annen lettomsettelig energi å finne. Dette må man snu, en kjapp banan eller ei skive brød er nok til å gjøre det. Man skal snu nedbrytningen, det er etter den restitusjonen man får effekt av det man gjør.
Det er ett tankekors at toppidrettsutøvere spiser havregryn og brødskiver til frokost før store prestasjoner og vanlig middag ellers. De synes tydeligvis det funker fint, så lenge de får nok karbohydrater, som noen har fått seg er fy fy uansett.