Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    zed skrev:
    Jeg løper 50 km i uka, svømmer minst 2 timer, sykler 2 timer og har minst 1 time styrketrening, og er ganske nøye med det jeg spiser, og ikke minst hvor mye jeg spiser og det tok likevel 2 år å gå ned i vekt ca. 8 kg. Det er ikke så enkelt, nei.
    Det er nok ikke enkelt, men jeg tviler på at det er så vanskelig heller.

Det er som tidligere skrevet her i tråden så enkelt at man må spise mindre aklorier enn man forbrenner. Trenner man nærmere 2 timer om dagen - så skulle det være omtrent umulig å ikke gå ned i vekt....

Ellers har jeg relativt god kunnskap både om trening og kosthold (er autorisert helsestudioinstruktør og har bedrevet forskjellig former for trening i alle år, og har lest både fedon, Atkins, blodtypedietten og Fedmenfaktor i jakt på en lettvint løsning).

Flere har anbefalt styrketrening - det er den treningen som alltid har falt lettest for meg - så der er det ikke noe problem.
    På samme måte som enkelte av dere sikkert kan løpe 5 km på under 20 minutter uten å a trent på et år - kan jeg legge meg ned å ta kroppsvekten og vel så det i benken. Det er rett og slett forksjell på folk - noen har forbrenning som et middels østeuropeisk kullkraftverk - andre har det ikke.

Dog har jeg relativt god kondis - og har ikke noe problemer med en joggetur på både 1 og 2 timer. I det siste har jeg kjørt en del 4x4 intervall - da med puls på ca 185-190 i arbeidsøktene. Det er tøfft, men går helt greit - og jeg kommer meg fort etter øktene. Selv om jeg er tung - tviler jeg på at det er så mange av dere som tar meg på 100 meter (Selvbildet har ikke forfalt så mye som kroppen!!!!) - jeg er faktisk bygd for fart - selv om det kanskje ikek er det første som slår deg når vi møtes....

mvh
    OMF

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    zed skrev:
    Kim skrev:
    ;D...ojiiiii, smarting... ;D

En som er overvektig, kan knap bevege seg, og du vil ha dem i intervaltrening. ::)
    Jeg snakker ikke en gang om løping,....je snakker om puls mellom 120-130. En som er overvektig kan ikke løpe med puls lavere enn 140, som desverre går opp veldig fort over 160. :-\ det vil ta minst 6-7 mnd. trening før en som er 170 cm høy og har 108 kg kan i det hele tatt løpe mer enn 1000 meter, og du vil ha dem i intervaltrening ;D.
    Det er forskjell på overvektig og OVERvektig. I dette tilfelle har ikke vedkommende problemer med å bevege seg.
    La diosauren ligge begravet; unngå belastningsskader; tren interval.
    BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
    [/quote]
    Av hvem?

Edit: gikk helt i surr med quotene, men dere skjønner...

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    zed skrev:
    Jeg løper 50 km i uka, svømmer minst 2 timer, sykler 2 timer og har minst 1 time styrketrening, og er ganske nøye med det jeg spiser, og ikke minst hvor mye jeg spiser og det tok likevel 2 år å gå ned i vekt ca. 8 kg. Det er ikke så enkelt, nei.
    Det er nok ikke enkelt, men jeg tviler på at det er så vanskelig heller.

Det er som tidligere skrevet her i tråden så enkelt at man må spise mindre aklorier enn man forbrenner. Trenner man nærmere 2 timer om dagen - så skulle det være omtrent umulig å ikke gå ned i vekt....

Ellers har jeg relativt god kunnskap både om trening og kosthold (er autorisert helsestudioinstruktør og har bedrevet forskjellig former for trening i alle år, og har lest både fedon, Atkins, blodtypedietten og Fedmenfaktor i jakt på en lettvint løsning).

Flere har anbefalt styrketrening - det er den treningen som alltid har falt lettest for meg - så der er det ikke noe problem.
    På samme måte som enkelte av dere sikkert kan løpe 5 km på under 20 minutter uten å a trent på et år - kan jeg legge meg ned å ta kroppsvekten og vel så det i benken. Det er rett og slett forksjell på folk - noen har forbrenning som et middels østeuropeisk kullkraftverk - andre har det ikke.

Dog har jeg relativt god kondis - og har ikke noe problemer med en joggetur på både 1 og 2 timer. I det siste har jeg kjørt en del 4x4 intervall - da med puls på ca 185-190 i arbeidsøktene. Det er tøfft, men går helt greit - og jeg kommer meg fort etter øktene. Selv om jeg er tung - tviler jeg på at det er så mange av dere som tar meg på 100 meter (Selvbildet har ikke forfalt så mye som kroppen!!!!) - jeg er faktisk bygd for fart - selv om det kanskje ikek er det første som slår deg når vi møtes....

mvh
    OMF
    Dette er virkelig imponerende! You go girl ;D

Men, virkelig: Prøv korte intense treningsøkter. Gerilliaintervallene er dødsharde, men de virker. Og de tar bare 15 minutter. Det har man tid til. Jeg tar alltid disse øktene etter styrketrening, 4-5 dager i uken. Jeg er ikke plaget med skader, noe jeg var da jeg syklet 2-3 timer 3-4 ganger i uken.

C

Cyber

Gjest
    Ble litt OT her i grunn og jeg har bidratt, men hvis du trener så mye som du sier, OMF, så er det viktigste for deg litt selvkontroll - ikke pell med deg en sjokolade på butikken, ikke kjøp junkfood - rett og slett velge å spise sunt på flere punkter i hverdagen. Kjøp inn endel gode epler og knask et slik hvis du er "sjesken". Babysteps....

Grunnregelen er vel: Det lettere å stappe mindre inn enn å trene det av seg igjen!

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Kim skrev:
    Dette er reinspikka tull!
    Lang kardiotrening er det siste du skal gjøre om du vil gå ned i vekt.
    ??
    Er det derfor maraton-løpere er så feite, og vektløftere så syltynne?
    Korte intense økter er det som gjelder. Intervaller på 20 sekunder med 10 sekunder hvile mellom. Kjør 8 slike på tredemølle/motbakke/sykkel i så raskt tempe du greier. Vi snakker maks fart! Med 4 minutter oppvarming og nedkjøling så bruker du 15 min. Det er langt mer effektivt enn en løpetur på 2 timer. Lang kardiotrening er ikke like effektivt og du er mye mer utsatt for skader. Jeg garanterer belastingsskade dersom du begynner med det med ditt utgangspunkt. Sjekk linkene i mitt forrige innlegg; les, lær og iverksett.
    Lang kardiotrening for å miste fett er en dinosaur!
    Korte intense treningsøkter er for å blåse opp muskler

Lange treningsøkter er for å oppnå utholdenhet, men sideeffekten er slanking

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    limvingen skrev:
    Det der er en myte! Det er total antall inntatt kalorier i døgnet som teller!!!
    Det er kanskje en myte, men er ikke feil

Matinntak kort tid før sengetid medfører at du fyller kroppen med brennstoff når kroppen like etter skal hvile. Vi kan vel være enig om at bevegelse er vektreduserende?
    I søvne beveger man seg lite.

Videre skal kroppen hvile om natten, ikke arbeide med å bryte ned mat. Dermed får du også dårligere søvn, og mindre overskudd til dagen etter.
    Mindre overskudd medfører også mindre bevegelse, som en ond sirkel, dermed blir mat rett før sengetid dobbelt ille.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.734
    Torget vurderinger
    1
    3 kjappe herfra:
    -Et stort glass vann før hvert måltid.
    -Ha en sixpack Munkholm på lur i kjøleskapet når trangen til alkohol blir stor.
    -iPod + Koss Porta Pro gjør jogge- og spaserturer lystbetont. (Ikke legg inn jazz, klassisk og annen flinkismusikk som du spiller i stua. Grav heller frem rock og pop fra ungdomstiden. Med Porta Pro låter alt bra!)

------------

Hilsen en som glemmer å drikke vann, har blitt glad i Munkholm, får hørt mye Classic Rock og ellers ikke har gått ned noe særlig i vekt...

I

ijustpop

Gjest
    lomt skrev:
    Kim skrev:
    Dette er reinspikka tull!
    Lang kardiotrening er det siste du skal gjøre om du vil gå ned i vekt.
    ??
    Er det derfor maraton-løpere er så feite, og vektløftere så syltynne?
    Du må opp på et visst intensitetsnivå for at du skal forbrenne noe særlig. Lett lunting funker ikke.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.659
    Torget vurderinger
    0
    Dette nærmer seg raskt en kabeldebatt hva intensitet og engasjement angår.

Jeg følger vektklubb.no sitt program. Trener ikke mye, maks en time rask spasertur i uka i snitt, inntar ikke over 2150Kcal pr dag og har redusert vekta fra 114 kg til 101 kg fra midt i januar fram til i dag. Det er litt i overkant av en kilo pr uke. Fornuftig matinntak og mye grøntfor. Er ikke sulten og har det generelt helt topp. Denne kuren skal følges til nyttår og da er jeg forhåpentlig et sted mellom 75 - 79 kg. Etter det erplanen å følge det som kalles "Stabil profil" de neste fem årene, og da har forhåpentlig kroppen vent seg til å være i størrelse 52C og ikke i 3XL !

Ø

ØivindJ

Gjest
    Wow. Var faktisk en del gode råd her jo :)

Keto diet KAN være en grei start. Pass på de vannløselige vitaminene OMF !

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    cybervision_ skrev:
    Ble litt OT her i grunn og jeg har bidratt, men hvis du trener så mye som du sier, OMF, så er det viktigste for deg litt selvkontroll - ikke pell med deg en sjokolade på butikken, ikke kjøp junkfood - rett og slett velge å spise sunt på flere punkter i hverdagen. Kjøp inn endel gode epler og knask et slik hvis du er "sjesken". Babysteps....

Grunnregelen er vel: Det lettere å stappe mindre inn enn å trene det av seg igjen!
    Du treffer i grunn spikeren på hodet.....

For det første så spiser jeg alt for mye snop.
    For det andre så spiser jeg for mye når jeg spiser.
    For det tredje så spiser jeg nesten alltid 2 middager - middag + kveldskos (pizza, burger, lasagne, osv).

Ellers sliter jeg med få hverdager.....jeg reiser mye i jobben og har hatt et stort sett holdt på med oppussing siden oktober 2007 (dette er faktisk sant...)
    Og hele driten toppet seg med tre uker i USA - hvor vi til med greide å få en varmt burgermåltid til lunch......

Og - det er mulig det er en vanesak, tilvenning - you name it - men er man trøtt, sliten, småsulten og har lyst på noe godt - så hjelper ikke et eple!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    pedal skrev:
    Hilsen en som glemmer å drikke vann, har blitt glad i Munkholm, får hørt mye Classic Rock og ellers ikke har gått ned noe særlig i vekt...
    ;D ;D ;D

Takker for tipsene!

Mvh
    OMF

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.815
    Har ikke lest hele tråden, kunn innledningshvis, og svarer med det som utgangspunkt.

Er veldig skeptisk til slankekurer, da de som oftest er usunne, herjer med kroppen og ofte fører til at man legger på seg igjen. Skal nevnes at jeg ikke er overvektig eller har vært det, men jeg passer på hva jeg får i meg uansett.

En helseforbedring må være noe permanent, ikke noe man gjør midlertidlig. Klart du kan være mer intensiv en periode for å gå ned fortere, men det burde uansett tegne ramma til livet\dietten\treninga fremover.

Jeg veide vel omlag 10kg over min idealvekt før jeg ble vegetarianer. Gikk fort ned noen kilo hvor det stabiliserte seg. Ble mer kostholdsbevist og senere også veganer og vekta er dønn i idealvekt uansett hvor mye jeg spiser. Jeg er relativt mye i aktivitet, men aldri beinhard trening. Svømmer litt om vinteren, driver med BMX freestyle når vær tillater det. Telling av kalorier etc. er for folk som i utgangspunktet spiser feil mat.

Skal ikke bruke dette til et GO VEGAN-innlegg, men dette er hvordan jeg holder kostholdet og formen i sjakk:

Jeg spiser mye vegan råkost. Høres kjedelig ut, men er ikke det i praksis. Frokost er som oftest en stor (ca 5-6dl) smoothie jeg lager fra bunnen av selv. Ingen varmebehandlet (ødelagt) juice altså. Inneholder som regel eple, appelsin, selleristang og lime-juice, som blendes med avacado, sesamfrø, gressarkjerner, banan, jordbær og blåbær. Jada, det høres sikkert grusomt ut, men av dette smaker man hovedsaklig blåbær, banan og lime. Nydelig og mettende frokost som holder meg fokusert og våken frem til lunsj. Denne inneholder naturlighvis masse vitaminer og mineraler, men har også alle aminosyrene (proteiner altså) man trenger.

Rå mat er lett å fordøye, gir deg masse energi og er generelt veldig sunt. Jeg lager flere ganger i uken også "rå" vegan iskrem, kake, middager etc. Rå-mat er enkelt å lage, tar kort tid og er overaskende mettende. Sa noen SUNN kake og is man kan spise som et helt måltid i seg selv? Jepp. Du trenger altså ikke trappe ned på søtbehovet da dette ikke inneholder søtstoffer eller sukker overhodet. Det er også lite (omtrent null) mettet fett og kolesterol i denne typen mat.

Mitt første tips er altså å kjøpe en god juice-masking og sterk blender.

Videre har jeg kuttet ut å spise så sykt mye brød man er oppvokst til å gjøre. Jeg spiser da helst ristet rug eller speltbrød, gjerne med most avacado, litt lime og soltørkede tomater.

Videre er mettende gryter, gjerne indisk, på menyen. Falafel, hummus, olivien, den grønne verden er fantastisk for kroppen og smaksløkene. Jeg har tilogmed overbevist kolesterol-bøtta av en svigerfar ;)

Om noe som helst av dette skulle være av interesse gir jeg gjerne utallige oppskrifter, tips etc. PM meg. Jeg er ingen helseguru med alle svar, men jeg har linker til masser av informasjon og annet du skulle trenge, også om du planlegger å trene hardt samtidig. Jeg (og andre jeg kjenner) opplever dette som en så utrolig god og helsebringende diett at jeg følte meg nødt til å nevne det.

Veganism is for lovers.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg foretrekker definitivt vegetarisk (lager aldri kjøttretter hjemme), men det er ikke noe problem å bli fet på vegetarkost. I know.

Jeg var godt trent syklist, men under en depresjon sluttet jeg helt å trene og spiste veldig usundt. Senere tok jeg en Atkins og raste ned i vekt. 14kg under 2 mnd og det gikk kjempelett. Så kom høsten og jeg gadd ikke å trene noe mer igjen og gikk opp i vekt. Og du verden så fort det gikk. Dum som jeg var sa jeg pytt pytt, det var jo så lett å slanke seg så jeg tar bare en ny runde. Da var det ikke mye moro å oppdage at kuren ikke virket særlig lengre. Kroppen lar seg ikke lure en gang til.

Jeg oppdaget ikke noen bivirkninger med Atkinskuren. Muskelstryrken beholdt jeg fordi jeg var flink med styrketrening og å få i meg godt med proteiner (meget viktig). Og så var det viktig å unngå å gå helt tom. Jeg tok bare en proteinshake på morgenen før sykkelturer og spiste heller godt med karbohydrater halveis. Det funket supert! Så var det veldig viktig å fylle opp lagret etter hard trening, men lite spising på kvelden slik at jeg var skrubbsulten på morgenen. Tøff kur, men jeg fant ut at det ikke var noe problem så lenge man aldri tømmer lagret helt. Litt som med batterier, de går og går helt til de dauer ut fort.

OMF, det virker som dette er peanuts for deg i forhold til mange andre ;). Lykke til!

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Et lite paradox i debatten:

Det påstås at folk som jogger 2-3 ganger i uken, i gjennomsnitt lever ca 2 år lenger enn de som ikke jogger.
    Så kan en jo lure på hva joggerne har brukt de 2 årene på................ ;D

Trim er sunt, men det kan være like sunt å tenke "alt med måte"...............

mvh
    Proffen

U

utgatt60135

Gjest
    Det er ikke mye trening som skal til for helsens skyld. Trening for konkurranse er ikke det sunneste. Min erfaring fra begge sidene og i mellom.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Sjeldent mye vås i denne tråden, et ekko fra Statens Erneringsråd på 50 og 60 tallet ?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    ;DJeg ser at det går likevel i retningen at det er best begynne med laaangeeee.....turer med puls ca 130, gjerne i flere timer daglig. Mann skal ikke slite seg ut helt, og samtidig skal stadig bedre form og kondisjon. Etter noen uker,kanskje dager,skal man begyne å løpe. :)Først litt, og dereter mer, og mer, ikke fordi han må, men fordi mann kan, og vil. Gradvis skal øke luge kapasitet, muskulstyrke, og som det viktigste forbreninng.

Jo, det går annt, jeg klarte det, og da betyr det at alle kan det. ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    ;DJeg ser at det går likevel i retningen at det er best begynne med laaangeeee.....turer med puls ca 130, gjerne i flere timer daglig. Mann skal ikke slite seg ut helt, og samtidig skal stadig bedre form og kondisjon. Etter noen uker,kanskje dager,skal man begyne å løpe. :)Først litt, og dereter mer, og mer, ikke fordi han må, men fordi mann kan, og vil. Gradvis skal øke luge kapasitet, muskulstyrke, og som det viktigste forbreninng.

Jo, det går annt, jeg klarte det, og da betyr det at alle kan det. ;D
    Den formforbedringen kommer til å gå veldig sakte med den treningsformen du skisserer der.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Anonym skrev:
    Den formforbedringen kommer til å gå veldig sakte med den treningsformen du skisserer der.
    Jeg har prøvd snarere metoder,men de desverre fungerte ikke. :-\Og å gå ned i vekt 1/2 kg per uke er ikke så sakte, tror jeg.

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Jeg har et par erfaringer jeg tror det kan være nyttig å høre (det tar tid for kroppen å tilvenne seg endringer):

For meg tok det:
    ca 3 mnd for kroppen å innse at den burde være mett etter 3 skiver til lunch i stedet for 4.
    ca 3 mnd for kroppen min å forstå at en schwær bolle med salat gir full mage som burde føle seg mett (ikke bare gi et sug etter fett og proteiner og følelsen av sommerfugler med ADHD i magen).

Resultatet er at:
    I dag trenger jeg ikke lenger å spise meg stappmett mer enn av og til for å være fornøyd

En salatbolle til lunch er godt ganske ofte, salat i stedet for ris/poteter/pasta er godt til en bedre middag. Salat funker til "alt".

På samme måte som det ikke finnes snarveier innen slanking, er det heller ikke mulig å legge om matvanene over natta og forvente at kroppen skal si at den er like mett og fornøyd som før.

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    I tillegg har jeg aldri forstått at man skal ta seg et eple som mellommåltid!? 10 minutter etter et eple som mellommåltid er det fullt vakum i magen. Drikk et glass melk i stedet. Baser er mettende, syrer er det motsatte (eple fungerer som en aperitif)

For ikke lenge siden las jeg at melk er slankende. Det samme er egg. Når man spiser proteinrik mat så får man metthetsfølelse raskere.

I

ijustpop

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Inntaket bør ligge omtrent som følger:

Fett 60%
    Proteiner 25%
    Karbohydrater 15%

At folk har noia for fett har ødelagt for veldig mange.
    Selv så er jeg så barnslig at spiser jeg usunne mengder brød, potet og pasta i ren provokasjon mot svertekampanjen mot karbohydrater som pågår overalt.

For å vende tilbake til topic:
    Det virker som om OMF har gode forutsetninger for å lykkes, hvis han klarer å holde seg unna junk og snop. OMF; sørg for å ha sunn mat tilgjengelig hele tiden (frukt, cottage cheese, etc.) slik at ut ikke ramler utpå og spiser junk når du blir sulten. Særlig hvis du stadig er på farten er det viktig å ha mat i veska så man unngår junk og fastfood.
    Til middag (nr.1 og nr.2 ;)) - fyll opp med grønnsaker. Det kan du(bortsett fra erter) spise ubegrensende mengder av uten å legge på deg.

Velmente råd utifra det jeg kan om trening og ernæring. Slanking har jeg aldri bedrevet. Lykke til!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg har prøvd snarere metoder,men de desverre fungerte ikke. :-\Og å gå ned i vekt 1/2 kg per uke er ikke så sakte, tror jeg.
    Da tror jeg du hadde et helt elendig utgangspunkt, for meg høres det ut som om OMF har et mye bedre utgangspunkt.

Ø

ØivindJ

Gjest
    TJ skrev:
    Når man spiser proteinrik mat så får man metthetsfølelse raskere.
    Synd så mange, via lommelegen og liknende sider, har fått overbevist seg selv om at de knapt trenger proteiner i det hele tatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takk for alle tilbakemeldinger - skal komme med en liten oppdatering etter å ha vært på vekten i morgen tidlig!

Ernæring er jo et eget fagfelt - og jeg har lest en del om dette. Noen kjappe kommentarer for å vise hvor jeg står:

1 - De gamle verdiene for hvor mye kalorier det er i fett, proteiner og karbohydrater er basert på at maten brennes over åpen flamme - og representerer ikke siste viten på fagfeltet.

2 - Anbefaler å lese Birger Svihus sin bok fedmefaktoren som tar for seg nyere og mer relevant kunnskap og forskning - i stor grad basert på husdyrhold - hvor man har et noe mer vitenskapelig syn på ernæring. Kluet her er at man gir maten en fedmefaktor som representerer hvor mye fett man maksimalt kan legge på seg av 100 gram vare. Dette tar hensyn til at enkelte mattyper krever mer energi for å forbrenne, osv. Proteiner kommer svært gunstig ut.

3 - Det er ingen snarvei, men det finnes en del triks som gjør ting enklere. Det er feks bevist at de som kan "fråtse i kjøtt og fett" på en Atkins diett - ikke mirakuløst mister vekt - men at de pga metthetsfølelsen til proteinet og ketosen som reduserer apetitten - i praksis går på en lavkaloridiett.

4 - Statens ernæringsråd (eller hva de heter) har i et debattprogram jeg, så innrømmet at de ikke kan anbefale alle å spise mer kjøtt og grønnnsaker og mindre poteter og brø - da dette ikke er bærekraftig - altså de tar andre hensyn enn de rent ernæringsmessige. Dette har også vært historien hvor sild, kål og potet har vært sunn husmanskost - og tilfeldigvis også det eneste som var tilgjengelig.

5 - Ernæring er matematikk. Spiser man det dagsnødvendige behover for vitaminer, mineraler, næringsmidler og diverse and sporstoffer - som alle er klart kartlagt i dag - så spiller det ingen rolle om man tar det i form av tabletter og ulike former for "barer" og "shaker" - eller om man spiser flott mat tilberedt at de beste råvarer. Smaken og trivselen er utvilsomt høyere i det siste tilfellet, men ernæringsmeesig så er de like.

6 - så da blir cluet med å slanke seg - å manøvrere gjennom matvarene med fokus på å spise mye protein, passe med fett og relativt lite karbohydrat. Les på pakken - ingrediensene står listet etter hvor mye av tørrvekten de utgjør - mest først - og det er flere kjekspakker hvor sukker står før mel. Så når jeg har kommet i mål med Del 1 (som jeg foreløpig ikke har definert offentlig ennå) så blir nok del 2 (resten av livet):

- opprettholde treningmengden på ca 4 ganger i uken.
    - spise mer grønnsaker og kjøtt til middag, mindre pasta, potet og brød
    - slutte med middag nummer 2
    - bytte ut juice, brus og melk med farris/vann
    - mindre snop - åpenbart
    - Spise en salat til lunch
    - Spise omtrent det samme når jeg er på resie som jeg gjør i hverdagen

Så skal vi se om vi ikke kommer til å krype litt lengre ned på vekten - men noen pingle skal jeg ikke bli! ;D

Igjen - takk for all innspill!

Mvh
    OMF

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    blir sikkert noen forandringer viss man kutter ut middag nr. 2. Når du i utgangspunktet trener en del kan det virke som hovedproblemet er hva du spiser. Noe av det viktigste slik jeg ser det ihvertfall, er å finne en diet man kan leve med etter at man er blitt fornøyd med vekta.

det å gå ned noen kg er igrunn ikke det vanskeligste!

I

ijustpop

Gjest
    Hvis du drikker mye kalorier (melk, juice, brus) så er det veldig viktig (og lett) å kutte ut disse

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.734
    Torget vurderinger
    1
    VIKTIG: Du må ha backup hos madammen. Hun må aktivt hjelpe deg. Lage mindre porsjoner, ikke friste med snop, ikke handle nei-mat, etc.
    Sammen er vi sterke!

---------

Du verden så enkelt det er å slanke. Andre.
    ;D

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Støtter pedal 100%. Din bedre halvdel kan hjelpe med det praktiske samt gi økt motivasjon i form av "pepp" eller hva enn man kaller det. For min del var det røyking som sto på agendaen, og klarte det først med hennes støtte og har aldri rørt et nikotinholdig produkt siden :)

I

ijustpop

Gjest
    ØivindJ skrev:
    TJ skrev:
    Når man spiser proteinrik mat så får man metthetsfølelse raskere.
    Synd så mange, via lommelegen og liknende sider, har fått overbevist seg selv om at de knapt trenger proteiner i det hele tatt.
    Jeg har ikke sett noe annet enn et ensidig fokus på at man skal spise mer proteiner og mindre karbohydrater hver gang temaet slanking har kommet opp de siste 10 årene.

(Men jeg har sett at det er stor diskrepans mellom hva ernæringsfysiologer mener er tilstrekkelig mengder protein for å bygge muskler og hva enkelte treningsmiljøer mener man trenger. Det er dog en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden)

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Det som undrer meg er at det fokuseres så veldig på hva man skal spise.

Det er jo innlysende at uansett hva man spiser, så er det jo bare å spise litt mindre av det, så blir man selv mindre. Enkelt.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Rhesus skrev:

Det er jo innlysende at uansett hva man spiser, så er det jo bare å spise litt mindre av det, så blir man selv mindre. Enkelt.
    Tja,.... Hva er slanking? Er det kun tallet på vekta, eller har det noe med forholdet i mellom fett og muskler å gjøre også? Målet er vel ikke å forværre dette forholdet i alle fall?

Fett og proteiner krever litt energi å fordøye. Sukker derimot kan nesten lagres som kroppsfett med en gang. Raske karbohydrater påvirker dessuten insulin nivået i kroppen en hel del.

Noen forskjelder er det her og der.

Edit: Ellers enig med Zed under her :) og Lyngen.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Rhesus skrev:

;D Så enkelt,....je prøver å si at det er mye lettere å gå ned i vekt, med å praktisere mer bevegelse og økning i forbrenning enn å sulte seg i hjel og sykdom, men folk gidder ikke lengre å gå. Det ser ut at det er slutt med det.

U

utgatt60135

Gjest
    Rhesus skrev:

Sult .....
    Det er pine det ...
    .. gi meg heller masse grønnsaker....

mfafa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Finn noe gøy som gjør at du har lyst til å trene fordi det er moro!
    Badminton, squash, tennis?
    Begynne med nye aktiviteter som skaper varig endring i livsstil må vel være tingen.
    Være såpass interessert i noe at du heller gjør det enn å sitte og spise god mat.
    Jeg synes badminton er genialt fordi du kommer i gang med treningen og har det moro.
    Når du først har spilt noen sett er du varm og god, og har trent litt kardio...
    Og du har ingen unnskyldning for å ikke ta noen økter gerilja eller styrkeøvelser.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Tydelig at slanking er noe mange er engasjer i!

Vel - foreløpig går ting etter planen!

Mvh
    OMF

Mandag 30.03.2009 108,3 kg.
    Onsdag 01.04.2009 105,5 kg.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    John Berardi har hjulpet meg mye med å komme i bedre form. Her er hans visdom:

The 7 Rules of Good Nutrition

Here’s my take on it. I call these principles, "The 7 Rules of Good Nutrition."

These aren’t the newest techniques from the latest cutting-edge plan. Rather, they are simple, time-tested, no nonsense habits that you need to get into when designing a good eating program.

1. Eat every 2-3 hours, no matter what. You should eat between 5-8 meals per day.

2. Eat complete (containing all the essential amino acids), lean protein with each meal.

3. Eat fruits and/or vegetables with each food meal.

4. Ensure that your carbohydrate intake comes from fruits and vegetables. Exception: workout and post-workout drinks and meals.

5. Ensure that 25-35% of your energy intake comes from fat, with your fat intake split equally between saturates (e.g. animal fat), monounsaturates (e.g., olive oil), and polyunsaturates (e.g. flax oil, salmon oil).

6. Drink only non-calorie containing beverages, the best choices being water and green tea.

7. Eat mostly whole foods (except workout and post-workout drinks).
    So what about calories, or macronutrient ratios, or any number of other things that I’ve covered in other articles? The short answer is that if you aren’t already practicing the above-mentioned habits, and by practicing them I mean putting them to use over 90% of the time (i.e., no more than 4 meals out of an average 42 meals per week violate any of those rules), everything else is pretty pointless.

----------

Mer finnes på www.johnberardi.com og http www.precisionnutrition.com
    Her snakker vi om optimal ytelse, ikke bare slanking, men prinsippene er uansett verdt å ta med seg.

Kommentar til mellommåltid: Et eple kan være et mellommåltid dersom det kombineres med en neve nøtter. :)

HUSK: Det som kommer inn i huset blir før eller senere spist. Vi er alle ute etter å lure oss selv; selv om vi ikke har tenkt å spise den pakken med chips vi kjøper nå med en gang, eller i morgen, så kommer vi før eller senere til å spise den. Gjør derfor kjøkkenet og hjemmet ditt om til en sikker sone. Ikke innfør slike ting. Aldri.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    Hei!

Tydelig at slanking er noe mange er engasjer i!

Vel - foreløpig går ting etter planen!

Mvh
    OMF

Mandag 30.03.2009 108,3 kg.
    Onsdag 01.04.2009 105,5 kg.

KJEMPEBRA!

Hva har du gjort siden mandag?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn