J.A. Michell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Clampen mener jeg skal klemmes ned mot platen og det skal da forhåpenligvis ikke være mellomrom mellom plate og tallerken. Hvis den har stått en stund uten bruk så hadde jeg sjekket om det er olje i lageret og om drivreim er ok, dvs ikke tørr og sprukken. Greit å sjekke nåletrykk også sånn just in case:)

    HR PSU er en filmliten oppgradering, men blitt forholdsvis dyr. Jeg hadde heller oppgradert pickup og riaa før HR PSU. Mener du får mer oppgradering ift lyd for pengene da!
    Det ser slik ut her også:
    https://www.analogueseduction.net/m...ssories/michell-engineering-record-clamp.html

    Hva er da poenget med filten? Jeg trodde meningen var at platen ikke skulle berøre tallerkenen, slik at det ble færre vibrasjoner, men da har jeg vel tatt feil. :-/
    filten er for å klemme plata ned over
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en Orbe med 309,byttet så til en SME V jeg kan bare si det er en grunn til at den armen er dyr.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Liten artikkel fra Hifi4all sitt besøk hos Michell Engineering. Her skrives det bl.a at en ny toppmodell er under utvikling og nye oppgraderinger til eksisterende spillere utvikles.

    En litt morsom fun fact, ”John Michell’s tid, lyttede han aldrig selv til sine pladespillere… han kunne nærmest ”se” hvordan de ville lyde. Men som kontrol havde han allieret sig med kollegaer i den engelske hifi branche, som bekræftede at produkterne var lige så gode, som han havde designet dem til."

    HIFI4ALL.DK | Bes�gssartikler | P� bes�g hos Michell Engineering
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Starta selv m Focus One. Kjøpt ny hos Tangen/Audio Consult for førti år sia
    Sjefen sjøl brukte over en time, og blant annet et mikroskop for å sette den perfekt opp
    Makan til Service
    Kjører nå siste gen GyroSE m SME, aldri en dårlig kombo
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Har GyroSE med standard 9' SME armboard
    Kan jeg bruke en 10 tommer på den?
    Happy for svar
     

    Frode.R.N

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    12
    J.A. Michell GyroDec (SAEC WE-407/23 - DV XX-1) og Electrocompaniet

    Her er mitt opplegg, tilbake fra en ypperlig service hos Audio Aktøren i Horten (bytte av motor):
    J.A. Michell GyroDec
    SAEC WE-407/23 - Dynavector DV XX-1
    Electrocompaniet ECP-1
    Electrocompaniet EC 4,5
    Electrocompaniet AW 100
    NHT 2.5i

    20200419_202437.jpg

    20200420_173609.jpg

    20200420_173942.jpg


    Jobber fortsatt med kabling, så litt rotete.. men herlig lyd!
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Fant plutselig denne tråden.
    Jeg har kjøpt en michell gyrodec. Trodde egentlig det var en mk3, men fant etter hvert ut at det er en mk1 med aluminiums lager og platetallerken. Spilleren er meget pent behandlet, det samme er acrylen rundt den. Spørsmålet nå er om jeg skal oppgradere til inverted befaring lageret og nye tallerken eller beholde det som er? Noen som har erfaringer med begge og vet hvor stor forskjell det er i lyd/støy? Synes den orginale mk1 platetallerkenen er penere å se på rent estetisk.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Fant plutselig denne tråden.
    Jeg har kjøpt en michell gyrodec. Trodde egentlig det var en mk3, men fant etter hvert ut at det er en mk1 med aluminiums lager og platetallerken. Spilleren er meget pent behandlet, det samme er acrylen rundt den. Spørsmålet nå er om jeg skal oppgradere til inverted befaring lageret og nye tallerken eller beholde det som er? Noen som har erfaringer med begge og vet hvor stor forskjell det er i lyd/støy? Synes den orginale mk1 platetallerkenen er penere å se på rent estetisk.
    Hadde sett på arm/pu/riaa først :)
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Hei.
    Ikke for at dette er en salgsannonse, men jeg har en del armbaser til den, om du skal bruke en annen arm. Har ikke for SME.
    Fin spiller(y)
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Ikke for at dette er en salgsannonse, men jeg har en del armbaser til den, om du skal bruke en annen arm. Har ikke for SME.
    Fin spiller(y)
    Skal legge det på minnet 👍 noe annet av deler til disse? Mvh Kent
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    J.A. Michell GyroDec (SAEC WE-407/23 - DV XX-1) og Electrocompaniet

    Her er mitt opplegg, tilbake fra en ypperlig service hos Audio Aktøren i Horten (bytte av motor):
    J.A. Michell GyroDec
    SAEC WE-407/23 - Dynavector DV XX-1
    Electrocompaniet ECP-1
    Electrocompaniet EC 4,5
    Electrocompaniet AW 100
    NHT 2.5i

    Vis vedlegget 581084
    Vis vedlegget 581085
    Vis vedlegget 581086

    Jobber fortsatt med kabling, så litt rotete.. men herlig lyd!
    Hei.
    Flott spiller 👍😊
    Hvilken motor oppgraderte du fra og var det verdt investeringen? Mvh Kent
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hva polerer dere akryl boksen til gyrodec med? Ripefri og planer om å holde den slik 🤔
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Da begynner det å skje litt her.
    Platetallerken er byttet ut med siste modell og lageret er byttet til inverted bearing.
    I den sammenheng har jeg et spørsmål. Lageret er nytt, spilleren er i vater, det er fylt på olje ca halvt opp i brønnen. Snurrer som en drøm, men hvis jeg legger øret inntil så hører jeg tidvis en lav "subbelyd" fra lageret. Er dette normalt eller noe som bør følges opp? Ser noen bytter ut stålkula med plast varianter, er dette noe som bør vurderes?
    Ellers så er en Mørch dp-6 innkjøpt og montert. Det samme er pylons som erstatning for fjærene som var modne for utskiftning.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Glemte å nevne at etter å ha loddet ut en kondensator i strømforsyningen som hadde et avvik og satt inn en ny så snurrer den nå +/-33.33 (et par desimaler opp/ned ved bruk av app og telefon).
     

    Frode.R.N

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    12
    Hei.
    Flott spiller 👍😊
    Hvilken motor oppgraderte du fra og var det verdt investeringen? Mvh Kent
    Takker :)
    Min gamle originale (Papst?) motor låste seg.. kjøpte brukt på eBay, så jeg byttet til samme type motor.. bare til en som fungerte.. :)
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har den orginale papst motoren som går som ei kule, men strømforsyningen er en enkel "veggvorte" uten noen form for justering i forhold til spenning. Den rusler i rett hastighet, men er det noen som har en nyere strømforsyning liggende? 😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Om noen lurer på hviken vibrasjonsdemping den fjærende Michell designen gir, så er formelen her...
    Hz=1/6.28*(9.81/X cm)* 0.5
    Gjelder for alle fjærende/dempede spillere. For gummiføtter og sorbothan vil det ikke være helt riktig, da fjærkonstanten ikke er konstant.
    https://www.fabreeka.com/wp-content/uploads/2017/02/vibration-and-shock-isolation-theory.pdf

    Dvs løft chassis så fjærene ikke belastes, senk chassis ned og mål høydeforskjellen=hvor langt fjærene strekker seg..
    I mitt tilfelle er det ca 2cm, så kan jeg regne ut at resonansfrekvensen for spilleren er 3.5hz, Det stemmer ca med visuell observasjon også..
    Fra diagrammet ser jeg sa av at mer enn 95% av underlagets vibrasjoner over 21Hs elimineres av fjæropphenget. ( 6 ganger resonnansfrekvens på 3.5Hz =21 og er under 0.05 Transmissibility)

    Videre vil frekvenser fra under aget på 3.5Hz gi huskestue :) Og stivere fjøæer eller tråd/strikkoppheng flytte vibrasjonsgrensen oppover

    Er ikke fysikk vakkert!!

    ress.JPG



    PS Luftbårne vibrasjoner påvirkes selvsagt ikke


    Får meg til å tenke på at om Pylon løsningen tilsvarer 2mm strekk i opphenget mot 2cm med fjærer så vil resonansen komme i det hørbare området på 35Hz, er det noen med Pylon erfaringer her som kan gi info om praktiske erfaringer?
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Hva polerer dere akryl boksen til gyrodec med? Ripefri og planer om å holde den slik 🤔
    Denne komboen er helt glimrende. Fant den på eBay. Og dekselet på Hydraulic-en ble som nytt. (78-modell).
    Ellers kan nok også plastpolish for billykter funke.
    IMG_9207.JPG
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Fikk polert lokket på gyrodec i kvelf, så langt så bra.
    Men da jeg skulle bære det tilbake så slo jeg det borti noe rot som sto der og fikk knekt av en bit på den ene siden. 🤬
    Kan limes, men skaden blir ikke borte og jeg kommer garantert til å irritere meg over det.
    Hvordan er det å skjære ut en side og erstatte denne?
    Regner med at det er sikker mer eller mindre umulig å få tak i et nytt siden det er den gamle mk1 modellen.
    Tips?
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fikk polert lokket på gyrodec i kvelf, så langt så bra.
    Men da jeg skulle bære det tilbake så slo jeg det borti noe rot som sto der og fikk knekt av en bit på den ene siden. 🤬
    Kan limes, men skaden blir ikke borte og jeg kommer garantert til å irritere meg over det.
    Hvordan er det å skjære ut en side og erstatte denne?
    Regner med at det er sikker mer eller mindre umulig å få tak i et nytt siden det er den gamle mk1 modellen.
    Tips?
    Mener faktisk at du kan kontakte Michell og be de lage et nytt lokk på spec og jeg tror faktisk at lokket er uendret fra mk1 til siste mod.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Mener faktisk at du kan kontakte Michell og be de lage et nytt lokk på spec og jeg tror faktisk at lokket er uendret fra mk1 til siste mod.
    Har sendt dem en melding. Strøkent lokk, så temmelig unødvendig.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    J.A. Michell Hydraulic Reference er sannsynligvis den beste platespilleren noensinne produsert. Den ble et fantastisk kvalitetsprodukt da J.A. Michell tok over produksjonen av den på slutten av 70-tallet. I kveld tok jeg,- noe på overtid, en service på min 78-modell. Kjøpt i Newcastle for kr 1500 sommeren -78.
    Før:
    IMG_2432.JPG

    Underveis 1:
    IMG_8547.JPG

    Brønnen blottlagt:
    IMG_0063.JPG

    Brønnen er klat til å løftes ut. Pass på den verdifulle kulen som ligger i bunnen av teflonlageret!
    IMG_7568.JPG
    IMG_0445.JPG
    IMG_7961.JPG
    IMG_5351.JPG
    IMG_2708.JPG
    IMG_8547.JPG
    IMG_2758.JPG
    unn av !
    IMG_7748.JPG
    IMG_5325.JPG
    IMG_0063.JPG
    IMG_0425.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Kom tilfeldigvis over en orginal Mørch tonearmskabel til min mørch dp-6. Slo til da jeg har har hatt lyst til å bytte til orginal kabel med rett tilkobling, da det fulgte en annen kabel med 90 graders tilkobling på min arm. Husker ikke navnet på denne, men Arild på hifi guiden kjente til den og mente det var en god kabel.
    Som sagt, kabelen jeg handlet var en orginal Mørch kabel av typen som følger med til dp-6 og dp-8. Hadde store forventninger og ble en smule lang i maska da den støyet voldsomt. Den introduserte høy sus, dur som endrer seg i frekvens og hvis jeg tar på plasten på kabelen så knepper det og suset blir betydelig redusert. Jeg kan slippe kabelen og støyen kan da bli lav helt til den plutselig kommer tilbake.
    Den ligger i avstand til annen elektronikk og det har ingen betydning for støyen hvordan kabelen ligger plassert. Jordingen er tilkoblet riaa.
    Med kabelen jeg hadde før er det minimalt med støy, kun et svakt riaa sus når volumet skrus høyt opp.
    På Mørvh kabelen kan jeg bevege både "Din" koblingen og rca koblingene uten at det påvirker støy, men beveges selve kabelen knepper det og veksler mellom høy og lav sus. Noen som vært borti tilsvarende?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    test her Mic hell Gyro SE per mai 2011
    https://cdn.abicart.com/shop/1785/art19/170661419-400ef2-gyrosereview.pdf
    Capture.JPG


    Capture.JPG


    Litt om hav som er hørbart og ikke

    Sek, A., and Moore. B. C. J. (1995). Frequency discrimination as a function of frequency, measured in several ways. J. Acoust. Soc. Am., 97, 2479-2486.



    Sek and Moore's study involved the presentation of two successive steady tones with slightly different frequencies. The subject was asked to judge whether the first or the second had the higher pitch. The order of the tones was varied randomly from trial to trial, and the minimum perceptible change of frequency was taken as that frequency separation between the tones at which the subject achieved a certain percentage of correct responses (75%). This measure is called the difference limen frequency (DLF)Sek and More found it to be 0.2% at 500Hz.
    A second measure of threshold change-of-pitch perception invetigated by Sek and Moore was using tones which were frequency modulated (FM) at a low rate to determine the amount of modulation required for detection. This measure is called the frequency modulation detection limen (FMDL). Clearly the FMLD test is closer to the case of pitch perception due to the unsteady speed of a gramophone record. The study showed that FMLDs are always higher than DLFs at all frequencies.
    So taking the low limit for DLF (0.2% pk-pk at 500Hz) maybe over-safe as the lower bound for the perceptibility of wow. This is confirmed in an old, but very good, paper by Hisao Sikai of NHK (Perceptibility of Wow and Flutter JAES, June 1970) who determined in extended experiments that the threshold for peception of wow on the most critical music programme reproduction (found to be solo piano music) is 0.14% RMS which is equivalent to ±0.2% peak or 0.4% peak-to-peak variation. So this figure is taken as the lower bound in the Stereo Sauce WOW! correction algorithm.
    However, the DLF is worth knowing because it does give an indication of the acceptable quantisation of the correction process. Provided pitch discontinuities are restricted to 0.2% in either direction, the pitch change won't seem to "jump".
    2. Turntable speed accuracy is measured using a test disc cut with a 3150Hz steady tone. DIN 45 465 is one such and has the great attribute of a locked outside groove which allows the disc to be carefully and accurately centred, thereby taking disc eccentricity out of the equation. With this done, it is possible to measure down to around 0.06% unweighted wow, sufficient to identify the performance of top quality turntables. The best direct-drives manage this level of performance. Most belt drives are worse with measured wow being about 0.12% pk = 0.24% pk-pk.

    Stereo Lab - WOW! (pspatialaudio.com)
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er mange positive tester av GyroDec opp gjennom årene! Det som også er gode argumenter for å kjøpe en GyroDec er at den aldri blir «out of date». Samtlige utgaver kan oppgraderes til siste versjon og nå skal det etter ryktene komme nye oppgraderinger etterhvert! Utseende er ikonisk og tidløst, men klart det ikke er for alle! Så er det prisen. I forhold til mange konkurrenter så er en GyroDec ganske billig hvis en ser på prisutviklingen. Pr. dags dato så koster samme modell som vist over med arm drøye 2500£ Det er ikke så gal prisutvikling på nesten 10 år:D
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, i motsetning til SME hvor pisene har eksplodert. >Er rimelig fornøyd at jeg for 10-12år siden fikk meg en strøken brukt Gyro SE med HR powersupply og SME V arm (alt årgang 2004) for 20 000kr. Kunne aldri tillatt meg den komboen idag.
    Det jeg skulle ønske meg var at det blir mulig oppgradere Gyro til Orbe motorstyring med tachometer for optimal rotasjonskontroll.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jepp, i motsetning til SME hvor pisene har eksplodert. >Er rimelig fornøyd at jeg for 14- 15 år siden fikk meg en strøken brukt Gyro SE med HR powersupply og SME V arm (alt årgang 2004) for 20 000kr. Kunne aldri tillatt meg den komboen idag.
    Det jeg skulle ønske meg var at det blir mulig oppgradere Gyro til Orbe motorstyring med tachometer for optimal rotasjonskontroll.
    Da har du vinylrigg for livet @Balle Clorin (y) Eneste er jo selvfølgelig å oppgradere til Orbe;) Snakket med en representant fra Michell på messe for noen år siden og han mente at hvis du har en GyroDec med full Orbe oppgradering og HR-psu såspiller den ca 80-85% av en Orbe.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke si noe om lyden, men føler at michell gyrodec mister litt av det estetiske når man bytter til Orbe tallerken, men det er vel øyet som ser.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Om noen lurer på hviken vibrasjonsdemping den fjærende Michell designen gir, så er formelen her...
    Hz=1/6.28*(9.81/X cm)* 0.5
    Gjelder for alle fjærende/dempede spillere. For gummiføtter og sorbothan vil det ikke være helt riktig, da fjærkonstanten ikke er konstant.
    https://www.fabreeka.com/wp-content/uploads/2017/02/vibration-and-shock-isolation-theory.pdf

    Dvs løft chassis så fjærene ikke belastes, senk chassis ned og mål høydeforskjellen=hvor langt fjærene strekker seg..
    I mitt tilfelle er det ca 2cm, så kan jeg regne ut at resonansfrekvensen for spilleren er 3.5hz, Det stemmer ca med visuell observasjon også..
    Fra diagrammet ser jeg sa av at mer enn 95% av underlagets vibrasjoner over 21Hs elimineres av fjæropphenget. ( 6 ganger resonnansfrekvens på 3.5Hz =21 og er under 0.05 Transmissibility)

    Videre vil frekvenser fra under aget på 3.5Hz gi huskestue :) Og stivere fjøæer eller tråd/strikkoppheng flytte vibrasjonsgrensen oppover

    Er ikke fysikk vakkert!!

    Vis vedlegget 666745


    PS Luftbårne vibrasjoner påvirkes selvsagt ikke


    Får meg til å tenke på at om Pylon løsningen tilsvarer 2mm strekk i opphenget mot 2cm med fjærer så vil resonansen komme i det hørbare området på 35Hz, er det noen med Pylon erfaringer her som kan gi info om praktiske erfaringer?
    Artig at Michell bekrefter at resonansen i design er 3.3Hz så jeg var ikke så langt unna med 3.5!
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd her

    og her

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn