J.A. Michell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Finnes det noe slik som en oversikt over Regaarmene fra J.A. Michell?

    Har selv en RB 250 med 300 base og VTA adjuster og finger nut.

    Hvor bra er denne og hvor befinner den seg på skalaen i forhold til armene levert av Rega?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Lenge siden siste innlegg om disse vakre spillerne.
    Sitter her og lurer på en komplett Pedersen opgradering.
    Noen med erfaring omkring denne til en Gyrodec

    Mvh
    Habicht
    Hør med Boe her på sentralen. Jeg vurderte det men droppet det. Koster litt og spilleren blir uorginal.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Fosse
    og takk for sist, hyggelig samling.

    Jeg har tenkt mye på dette med å endre den fra orginal.
    Nå har jeg hat denne veldig lenge og ikke like følsom for evt. endringer som før.
    Har også noen tanker om en "hjemmesnekkret" dobbel bunn ala Orbe og orbe klamp.
    Vil nok ikke endre til Orbe platter, der går grensen for forkludring av det estestiske :)
    Det jeg synes er interessant med Pedersen endringene er at de adresserer en del av
    problemen som er løftet frem gjennom tidene med fjæringen på Michell spillerne.
    Ike minst sideveis gynging. At man i tillegg stabiliserer og demper et allerede bra lager
    er sikkert ikke noen ulempe.
    Mener jeg fant frem til et gammelt svar fra Boe der han var usikker på resultatet.
    Kostnadene er en del men ikke hårreisende.
    Det er nok ikke uten grunn a jeg har tenkt på dette lenge, det er en klassiker
    og man kødder ikke med klasikere uten ettertanke.
    Men som sagt jeg har hat den veldig lenge, oppgradert en hel del med orginal deler
    underveis og tenker nå at kanskje jeg skal ta det siste steget.
    En ny spiller som er markant bedre frykter jeg blir dyr, veldig dyr.
    Tenker at det kanskje er bedre å først bruke penger på en ennå bedre pickup
    en min nåværande Ortofon Venice.

    Habicht
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk i like måte.

    Jeg hadde Gert Pedersen armbordmodifisering på min, det fungerte fint. Og som sagt var jeg på nippet, akkurat slik du er.
    Blir spennende å se hva du finner på.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hei Fosse
    og takk for sist, hyggelig samling.

    Jeg har tenkt mye på dette med å endre den fra orginal.
    Nå har jeg hat denne veldig lenge og ikke like følsom for evt. endringer som før.
    Har også noen tanker om en "hjemmesnekkret" dobbel bunn ala Orbe og orbe klamp.
    Vil nok ikke endre til Orbe platter, der går grensen for forkludring av det estestiske :)
    Det jeg synes er interessant med Pedersen endringene er at de adresserer en del av
    problemen som er løftet frem gjennom tidene med fjæringen på Michell spillerne.
    Ike minst sideveis gynging. At man i tillegg stabiliserer og demper et allerede bra lager
    er sikkert ikke noen ulempe.
    Mener jeg fant frem til et gammelt svar fra Boe der han var usikker på resultatet.
    Kostnadene er en del men ikke hårreisende.
    Det er nok ikke uten grunn a jeg har tenkt på dette lenge, det er en klassiker
    og man kødder ikke med klasikere uten ettertanke.
    Men som sagt jeg har hat den veldig lenge, oppgradert en hel del med orginal deler
    underveis og tenker nå at kanskje jeg skal ta det siste steget.
    En ny spiller som er markant bedre frykter jeg blir dyr, veldig dyr.
    Tenker at det kanskje er bedre å først bruke penger på en ennå bedre pickup
    en min nåværande Ortofon Venice.

    Habicht
    Mulig du allerede vet om dette og har testet, men jeg skrudde på fjærene (ikke justeing av høyde) og fikk mindre sideveis gynging. D.v.s når du ser fjærene rett ovenfra så skal de "liksom sentreres" om akselen. de kan sitte litt trangt, men lar seg fint justere. Da ser du at "kringla" forskyver seg sidelengs. Ved å bruke litt tid så fikk jeg langt mindre sideveis gynging. Har også lest om folk som har prøvd å tvinne bomull rundt fjærene for å dempe gyngingen!

    Ser vel ikke så ille ut med Orbe tallerken vel;)
    JA_Michell_GyroDec.jpg


    Mvh
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei da

    Se ikke ille ut det der, men det er noe deilig hypnotisk over de loddene som snurrer.
    Har snurret en del på fjærene og har egentlig ikke noe problem med gynging.
    Men synes det er noe fornuftig over Pedersens sin tilnærming, vi får se.
    I tillegg til alle disse tnkene skal jeg montere en SME 3009 s2 imp. i tillegg til Mørchen som er på fra før.
    Mit verk er så gammelt i grunnen at den har gjengete hull til armbase i den vanlige motorposisjonen.
    Har så mange input på min RIAA som må brukes:)

    Habicht
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    IMG_20160205_145031.jpg
    Hei,hei alle sammen,Gyroen min ser for tiden slik ut,og sånn kan jeg ikke ha det!Forslag til arm?Har tenkt å spille med en Benz Ruby.Har hatt en Linn ittok,men den er moden for Maihaugen.Har ikke tenkt å bruke 50 lapper(forhåpentligvis),evt.er det noen som har en arm tilovers?Kjøper gjerne en brukt en.
    OOPS,vil gjerne bli med i gjengen deres!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hei mrDread! Hvilket armboard er det du har på Gyroen, Rega? Har kun erfaring med Michell sin Tecnoarm og SME 309. Begge er meget gode innefor sin prisklasse, men SME er et par klasser over Tecnoarmen spør du meg. Har også sett endel som bruker Mørch armer.
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Hei,det står vel mellom de 3,spørs bare hvor mye en vil legge i det. Armbord finnes vel i alle varianter?
    -Frode
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    172
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei Michell-entusiaster!
    Jeg trenger råd ifm med at min Tecnodec går for sakte - hastigheten er konstant, men for sakte. Og jeg tenker siden hastigheten er konstant, at jeg bør få sjekket strømforsyningen først? Jeg har googlet meg fram til det er en liten regulator i strømforsyningen hvor man kan gjøre endringer i (spenning?) til motoren. Er jeg på rett spor her, eller bør jeg se på andre ting? Har åpnet opp stømforsyningen og funnet det jeg mener er denne regulatoren - det ser dog ut som at denne er "plumbert" med en slags form for gulaktig lim, og jeg tør ikke bruke krefter på eventuelle justeringer. Hva slags erfaringer har dere med denne "strømleverandøren"? Noen som har en slik liggende som kunne tenke seg å lå meg prøve denne(mot depositum selvsagt)?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sjekk at du ikke har noe rundt motorakslingen. Jeg fikk noe lo eller hår som kveilet seg rundt motorakslingen og bedro til at sikringen i strømforsyningen gikk. Kan tenkes at om motstanden reduseres så går motoren for sent.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    172
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk at du ikke har noe rundt motorakslingen. Jeg fikk noe lo eller hår som kveilet seg rundt motorakslingen og bedro til at sikringen i strømforsyningen gikk. Kan tenkes at om motstanden reduseres så går motoren for sent.
    Takk for tipset Fosse, skal ta en nærmere kikk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei,det står vel mellom de 3,spørs bare hvor mye en vil legge i det. Armbord finnes vel i alle varianter?
    -Frode
    Du kan få boret opp til alt av armer med riktig lengde - dvs. 9 tommere..................De mest vanlige er lagerført hos de større forhandlerne. Jeg fikk tilsendt en Mørch base på få dager.
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Rega armbord

    Noen som vet hvilken vei Rega armbordet skal sitte på Gyro SE? Skal sitte en lapp under som viser retningen men den er borte.
    Mvh Frode
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Rega Armboard

    Hei hei,

    om der er en der ønsker et Rega armboard så har jeg et der aldrig har været monteret.

    Jeg er i Norge ofte - og kan sende det derfra så der ikke er problemer med import...

    Skriv, så finder vi en lösning.


    mvh
    Christian
    (SE / Orbe / 309 )


    Der har vi det,hullet skal våre så langt unna sentrum som mulig!
    Noen som vet hvilken vei Rega armbordet skal sitte på Gyro SE? Skal sitte en lapp under som viser retningen men den er borte.
    Mvh Frode
    Google er din venn:)

    J.A. MICHELL GYRODEC SILVER ARM BOARD REGA TONEARM & VARIANTS - Brand New
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Har vært og hentet meg en Michell Syncro i dag. Flott spiller.
    Men tallerken må hjelpes i gang. Strikken lugger rundt motoren/pullyen. Den spiller med korrekt hastighet.
    Strikken er helt ny. Er det slik at strikken egentlig skulle vært massert med vektløs, genmodifisert balsam før den brukes eller er det senterlageret som trenger litt hellig olje?

    Any takers?

    Så, dere kan tygge litt på den. I mellomtiden spiller jeg inn en liten video som illustrerer problemet. Stay tuned....
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Var kanskje litt sent i går. Noen i dag som har innspill til englebalsam?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ser ut som det er motoren som er problemet her,har olje som jeg fikk med til min Acoustic spiller.

    O
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Den starter fint når det ikke er belastning på motor. Får sjekke brukermanualen for how to :)
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Hoisa.

    Noen som har noen formening om det er smart å kjøpe en Gyro fra ca 2003 (eier finner ikke serienr)? Er det mye som bør gjøres med en slik spiller, og hva er evt en god pris?

    H.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hoisa.

    Noen som har noen formening om det er smart å kjøpe en Gyro fra ca 2003 (eier finner ikke serienr)? Er det mye som bør gjøres med en slik spiller, og hva er evt en god pris?

    H.
    Har den frittstående motor eller er den festet i sub-chasis? Hva med å sende en mail til JA Michell?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg gjorde det. Oppklarende. Motoren sitter i venstre øre og har en ekstern såkalt Thoroidal DC strømforsyning. Svaret ble sånn her:

    "A deck from 2003 is DC powered so is current spec. the only difference from latest is the decoupled arm plate spacers which can be easily changed. If deck has been looked after you can expect to have to re oil the bearing, possibly change the belt. The serial number can be found engraved into the underside of the chassis at the tone arm "ear" . This will be a 4 digit number or there should be a gold label on top of the power supply."

    Hvordan oppleves forresten Gyroen generelt i forhold til komplekse rytmer og bass? Leser noen steder at det er dens svake punkter. Har hatt en lytting, og det jeg beit meg merke i var at den hadde et slags sug i timinga, samt et fantastisk klangbilde, og nydelig separasjon, men testa ikke så mye rytmisk kjapp musikk.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Så bra at du fikk svar på spørsmålene dine Håvard. Er litt usikker på hva du mener med sug i timingen, men mener du at den er upresis? Jeg har ikke noe problemer med komplekse og raske rytmer på min Gyro, men det er min personlige mening. Mener at Gyroen spiller meget rytmisk hvis den er satt opp riktig. Noen mener at den ikke gir nok slam nedover i bassen, men det kommer jo også an på personlige preferanser. Har hørt Gyro med Tecno arm og med SME 309 arm og der er det forskjell. Begge er gode, men på hver sin måte og SME er jo i en annen klasse i mine ører!

    Som du nevner så har Gyroen et fint klangbilde med luftig seperasjon av instrumenter og vokal. Det er også mulig å oppgradere Gyroen opp mot nesten Orbe kvalitet. Spurte en representant fra Michell om hvor nærme det var mulig å ta Gyroen i forhold til Orbe. Han svarte at det kanskje lå rundt 85% av Orbe og at slik måtte det være for å rettferdigjøre Orbe modellen.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    "Sug i timingen" var kanskje et litt tilkjempa uttrykk. Kan vel heller si at det ga skikkelig sug i magan å høre gyroen. Opplevde den ikke upresis, mer veldig presis. Ikke stressa og frampå. Orbe har jeg dessverre ikke hørt, bare lest anmeldelser. Takk for svar :)
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Dc motor.

    Min gyro se har begynt å gå ujevnt,har skjønt at dette er gjengs med de gamle ac motorene.Tenkte jeg skulle bestille ny motor og strømforyning via OHC.
    De kunne opplyse om at JA Michell hadde leveringstider på opptil 6mnd!!! Er det mulig?
    Noen som vet om en snarvei/evt har en motor tilsalgs? Evig takknemlig for evt fortgang!

    Mvh Frode
    (ikke spille vinyl på et halvår liksom)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min gyro se har begynt å gå ujevnt,har skjønt at dette er gjengs med de gamle ac motorene.Tenkte jeg skulle bestille ny motor og strømforyning via OHC.
    De kunne opplyse om at JA Michell hadde leveringstider på opptil 6mnd!!! Er det mulig?
    Noen som vet om en snarvei/evt har en motor tilsalgs? Evig takknemlig for evt fortgang!

    Mvh Frode
    (ikke spille vinyl på et halvår liksom)
    Noen bruker motor fra TW Raven, som også skal gi en lydforbedring.

    SMEfrominfront.jpg
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Fortell mer da ikke la det henge slik!Hvor får en tak i og hvor mye påvirker det lyden?Har gyro platter,reima passer ikke ser jeg...
    Min gyro se har begynt å gå ujevnt,har skjønt at dette er gjengs med de gamle ac motorene.Tenkte jeg skulle bestille ny motor og strømforyning via OHC.
    De kunne opplyse om at JA Michell hadde leveringstider på opptil 6mnd!!! Er det mulig?
    Noen som vet om en snarvei/evt har en motor tilsalgs? Evig takknemlig for evt fortgang!

    Mvh Frode
    (ikke spille vinyl på et halvår liksom)
    Noen bruker motor fra TW Raven, som også skal gi en lydforbedring.

    Vis vedlegget 415435
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke så mye mer info, husker bare jeg kom over en tråd om dette da jeg kjøpte min TW Raven. Du kan jo sjekke med TW Raven?
    Home
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Hei,

    Kan desværre kun bekræfte at Michell er ekstremt langsomme med dele - jeg fik 2½ måneds leveringstid på et armboard da jeg skulle opgradere til en SME arm på min Gyro.

    Analouge Seduction er et godt bud. Der er flere forhandlere i England der har dele til Michell, jeg brugte google.co.uk og hittede en forhandler der sendte til Sverige for 9£ så det løste sig på 1 uke.

    Alternativt kan du høre Michell importøren i Danmark om han (super service) har en motor (men jeg tvivler).

    Har du funderet på Scheu? De har 2 motorer som begge skulle være gode opgraderinger.
    Scheu Standard Motor | Tilbehør | Scheu Standard Motor from High-performance

    Scheu Das Laufwerk motor | Tilbehør | Scheu Das Laufwerk motor from High-performance

    Tror prisen på den rimelige er ca som en original motor. Kvaliteten er garanteret OK - Siden er det jo et spørgsmål om du kan leve med det ikke er en original motor, men når først musikken spiller så er det jo ikke længere et problem.

    mvh
    Christian,

    Min gyro se har begynt å gå ujevnt,har skjønt at dette er gjengs med de gamle ac motorene.Tenkte jeg skulle bestille ny motor og strømforyning via OHC.
    De kunne opplyse om at JA Michell hadde leveringstider på opptil 6mnd!!! Er det mulig?
    Noen som vet om en snarvei/evt har en motor tilsalgs? Evig takknemlig for evt fortgang!

    Mvh Frode
    (ikke spille vinyl på et halvår liksom)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Hei, jeg har en eldre Gyrodec (bronse/sort og med mørk akryl). Den har qc strømforsyning og det jeg antar er en ac-motor. Jeg har akkurat satt den opp etter at den gar stått nedmontert i en årrekke. Armen er en SME IV.Vi med en Denon 103 pu.
    Da jeg satte den opp syntes jeg jeg kunne høre "sure toner" på f.eks piano. Jeg sjekket farten og den virker å gå noe raskt. Brukte en app som målte den til 34.5 rpm og jeg tok i tillegg tiden på 100 omdreininger (2min og 55 sek). Noen forslag til hva problemet kan være?

    Mvh Veleik
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat samme syken,det er visst strømforsyningen til motoren.Det lar seg løse ved å oppgradere til dc motor med tilhørende strømforyning,noe som visstnok også skal gi en klar lydforbedring.Bestilte et kit fra OHC i dag.
    Hei, jeg har en eldre Gyrodec (bronse/sort og med mørk akryl). Den har qc strømforsyning og det jeg antar er en ac-motor. Jeg har akkurat satt den opp etter at den gar stått nedmontert i en årrekke. Armen er en SME IV.Vi med en Denon 103 pu.
    Da jeg satte den opp syntes jeg jeg kunne høre "sure toner" på f.eks piano. Jeg sjekket farten og den virker å gå noe raskt. Brukte en app som målte den til 34.5 rpm og jeg tok i tillegg tiden på 100 omdreininger (2min og 55 sek). Noen forslag til hva problemet kan være?

    Mvh Veleik
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Var det seks mnd leveringstid? Relativt dyrt også, kanskje?:)

    Veleik
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn