Ventetiden er nå over , og endelig skal jeg få en ny maskin til min platerensing...Levrandøren har gått tom , og det tar tid å produsere disse maskinene fra okki-nokki.
Jeg har jo en avtale med importør og når han ringer med ny vasker for 3 gang er jeg ikke sen om å hive meg rundt , vasker nr 2 er nedpakket og jeg reiser inn å bytter vasker igjen med importøren (big Dipper)...
Det første jeg blir mottatt med ,av importøren er en real beklagelse over at alt har tatt sånn tid , noe som er svært svært hyggelig .Importøren har nå fått inn flere vaskere og satt opp ett lager av disse , når jeg nå kommer hjem viser det seg at denne maskinen har fått seg en real trøkk i frakten , og derfor fått en skade i selve kassen ,(blir aldri tatt i bruk) dette var umulig å se ut fra kartongen , men jeg kontakter importøren sporendeks......Dette er nesten for godt til å være sant ,. stengetid er ett faktum men Jeg gjør igjen avtale om å bytte maskinen...Mandagen etter byttes maskinen , denne gangen tar ikke hverken jeg eller forretningens ansatte noen sjanser og vi pakker ut en maskin der i butikken for inspisering , det hele ser bra ut , alt er helt og tallerkenen som hadde en prod feil ved første og andre maskin er endret i produksjonen.
Ny maskin pakkes derfor opp igjen hjemme , strømmen kobles til og det hele ser ut til å fungere som opprinnelig tenkt....det går 20-30 slitene bruktskiver , maskinen suger både jevnt rundt hele plata , og de tidlige sympomene er vekk . Fordelen med denne maskinen kontra en del andre er helt klart mangel på støvdeksle...det er mye lettere å komme til å få tørket opp overflødig fludium under tallerkenen , matrialet som plata er belagt med er av tyoen neoprengummi og også veldig lett å få rengjort...
Ahh endelig mulighet til å vaske skiver igjen(den nr to kunne og vaske i ventetiden men altså en prod feil på tallerkenen gjorde at suget på platene ble ujevnt...
Platevasker er kanskje det aller beste å innvestere i dersom man ønsker golyd pr krone ved vinyl...spesiellt på bruktplater , og kjør gjerne de nye svindyre pressingene dine på en vasker også , da fjerner du alt belegg fra produksjonen og det hele lyder meget bedre.
Jeg var utrolig uheldig med min leveranse , jeg fikk levert fra den første sendingen av maskiner som ankom landet....på en annen side , servicen fra forhandler var mildt sagt upåklagelig....feks når jeg venta på maskin 2 kunne forhandler sagt kom å tilbakelever den du har , for så å vente på ny , den fikk jeg beholde imens , og bare byttet når den nye ankom.....At det dukker opp en transportskade på byttemaskinen kan heller ikke noen noe for , jeg er temmelig sikker på at hadde jeg handlet en slik maskin i samme str orden kroner i en større butikk hadde jeg nok pent måttet finne meg å stå i kø ja..Det slapp jeg hos BiG Dipper .
Jeg tillater meg å si at bedre service enn denne vesle platesjappa midt i byen skal man lete lenge etter , men slik er det jo gjerne i entusiastbutikker drevet av entusiaster....Derfor er det så viktig at entusiastene handler i sånne sjapper også , for vi vil jo så gjerne ha de der , enten det er vinylsjappene eller andre ikke-kjedebutikker i hi-fi bransjen
Det ble diskutert på ett tidelig stadium at undetegnede ville gjøre om kjøpet på den første maskinen , men sånn ble det altså ikke.Jeg hadde allikevell ikke fått vasker til samme pris andre steder , og mellomlegget var betydelig.
Videre syntes jeg prisen er upåklagelig , man kan kanskje ønske seg støvlokk,hengsler,ditt og datt , men alt i alt , okki-nokki vasker plater , den suger paltene tørre , og den gjør av vinylen virkelig låter bedre.....Å vaske vinyl under springen er liten vits når man kan få en slik sak for 3500,- som jeg betalte for denne.
for å gjøre en lang historie kort....det var altså tallerken som var problemet med den vaskern jeg hadde , Importøren kunne selvfølgelig gitt meg bare en ny tallerken , og sagt værsågod unge mann....Importør gir heller ut ny maskin , men det blir da gitt ut ett eskenytt produkt , med andre ord det er ikke snakk om noe lappverk for å få det iorden

Ny vasker skal fungere dermed basta...og sånn ble det tilslutt.
Jeg var vel ganske frustrert , sikkert importøren også , og ja jeg innrømmer gjerne det at jeg vil ha noe som er iorden når jeg kjøper noe (derav betegnet produkt som dritt i innelgg over). Vi som forbrukere har aldri noe garanti for at våre produkter aldri går stykker , men når det først gjør det , er det betryggende å ha kjøpt utstyr fra noen som virkelig bryr seg .
Big Dipper brydde seg , både om meg som kunde , og produktet , jeg fikk en kjempeoppfølging av denne saken og var strålende fornøyd etter endt levering av siste vasker...
Maskinen er veldig bra til en fornuftig pris , og det kan ikke sies for mange ganger ,,,platevaskere en er god innvestering....tenk deg at du kjøper pickuper til titusen kroner for å oppnå golyd , men kjører stiften i mer møkk enn vinyl , sånt blir det neppe golyd av...
I dag er det helt utenkelig å ikke ha en slik maskin i hus...jeg har videresolgt min siste maskin , dette fordi jeg har en klåfingret pjokk , som jeg til stadighet tok iå fikle med snurreren.......Samtidig gikk dollaren kraftig ned og gjorde at det ble gunstig å kjøpe en vasker fra vpi,jeg er jo svak for vpi sine platespillere og gikk for en slik vasker her i sommer.......vaskemessig blir resultatet det samme , men det var en fordel(mht klåfingrede unger) at denne har lokk og gjør sugerør og tallerkener litt mindre morsomme å fikle på).....de bråker like infernalsk begge to så jeg prøver å unngå bruk sent om kvelden når jeg bor i blokk.
Det jeg ikke liker på noen av de to vaskerne , er senterskruene til tallerken. DE kunne med fordel vært laget med større trykkflate på labelen , av respektive produsenter , på vpi sin 16,5 er desverre senterspindelen for kort for å bruke samme senterskrue som til feks scout...dette er jo litt synd , for de skruene låser jo plata mye bedre....trykkflaten blir lengere ut på labelen og dermed fester platene bedre...
Jeg vurderer å dreie senterbolt av aluminium og gjenge opp , med diameter på ca 40-60 mm utvendig , dette vil gi mer press på labelen ,men må forskes litt på slik at ikke labelen skades.....jeg tror fortsatt at det er mulighet for en forbedring her....
for dere som hverken har vasker fra det ene eller andre merke , så sitt ikke der å vent....innvester i en slik maskin å livet som vinylentusiast blir enda morsommere.....
Ett pluss er at reservedelene både til vpi og okki-nokki er veldig billige , slik at det koster utrolig lite å drifte disse maskinene over tid , på okki-nokki byttes enkelt hele sugerøret ut(metall)....mens på vpi byttes bare plastrøret inni fjerholderen , jeg har ikke sjekket pris på vpi røret , men mener Big Dipper sa at reserverør til okki kosta 200kroner eller deromkring , noe som må sies å være svært rimelig for en "årsservice" å regne....i en tid der pølse og brus på shell koster halvparten på en solskinnsdag...

.
Så lenge jeg spiller vinyl huser jeg en slik maskin , jeg bruker den også på nye plater før de spilles , for å fjerne belegg fra pressing.......altså alle plater får seg en runde på maskinen før spilling , man skal heller ikke se bort fra at en slik maskin kan redusere pu slitasje relativt mye , dersom alternativet er å pløye i møkkete riller , etter ett par år som vinyljunkie kan jeg ikke finne en eneste god grunn til å ikke kjøpe en slik maskin (forutsatt at man bruker relativt kostbare pu er )
Ha en fin vinylrik musikkaften alle sammen , på nyvasket vinyl....
Okki-nokki kjøper du her:
www.bigdipper.no
Vpi kjøper du her :
www.taaimport.no
clearaudio sin vasker her:
www.soundgarden.no
Mvh Espen
Mvh Espen