Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Herlig tråd, befriende fri for filter. Her skjer ting så fort av sedate folk som meg nesten må sjekke at de fremdeles puster. Jeg fikk veldig sansen for historiefortellinger!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Joaquin: ;D ;D ;)

    _____________________________________________________________

    Blokkene fra Heart spiller helt fantastisk , det er rett og slett dritbra , trøkk og mellomtone i samme amp , nøkkele ligger selvfølgelig i trafoer og state of the art 300b rør , blokkene er ikke helt strøkene men noen år gamle og fint brukt , eier påpekte skjønnetsfeil i handelen og alt stemte som han sa........dæven å dette rocker på Klipschene , de klipshene har jo også fulgt meg siten starten , og jeg liker de...mest fordi de ikke koster skjorta , og spiller utrolig godt på god elektronikk...Jeg spiller på heartene, og lydmessig er de veldig bra , mend et skal vise seg at min m3 er utrolig kilen , det er en mismatch mellom pre og effekt , og for høy inngangsølsomhet gjør at impedansen ikke blir helt knall , jeg har jo sagt det før , ingen skal få kloa i m3 ern min , jeg er på dette tidspungt litt fustert over skjelven volumpot( denne skal jo oppgraderes til stepvolum , noe som blir problematisk nå , pga høy gain...da blir det jo enten eller med lydstyrke) Her må jeg gå tenkeboksen.....Jeg rekker desverre ikke å tenke for lenge fordi en kompis ringer og er i fyr å flamme , han har kommet over nye høyttalere til meg , og det brenner litt , de er bytta inn i en butikk , og ikke enda annonsert , så nå er hi-fi stresset komplett ;)....mer heartbilder , de spiller forrykende flott , og jeg år andre ting å tenke på.....så:
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nå setter jeg en STREK
    ___________________________________________________________________

    Kompisen er i fyr og flamme , hvorfor skal dere snart få vite...men før det...

    Jeg har sett litt på ulike heritagemodeller fra klipsch , var på nære nippet å kjøpe meg la scala , men pga breddeplassen og behov for sub(som tar plass) ble det ikkeno av , alt må klines oppi hverandre , med centimeters marginer , det blir for dumt , hva med noe uten sub......Cornwall 3 blir vurdert , jeg har jo bare 8 watt , og tanken bak dette har lenge ligget på oppgradering av ht til noe mer hornete greier ;).....med cornwall 3 slipper jeg sub , etter å ha hørt de flere kvelder hos vår Thumper...får jeg sansen for disse , .......men igjen de er forbanna brede , med sine 62 dm og skal helst hjøreplasseres , jeg har bare ett hjørne også sånn det er nå......nå er jeg i denne tenkeboksen , samtidig prøver jeg heresey III den lille i heritageserien til klipsch......disse er lånt fra Fryd hi-fi og spiller hjemme hos meg når kameraten ringer , og omtrent kommer gjennom røret , jeg forteller at jeg sitter å koser meg med klipscher som er lånt........GLEM DET , låter det strengt, jeg har funnet høyttalere til deg , de er ikke annonsert men byttet inn hos forhandler til annet utstyr , de står hos kunden , og hvis du vil kan jeg ordne at du får høre de i helgen via butikken , samt direktehenting , og ha høyttalerne på hjemlån før du bestemmer deg.......Joa Jan-Erik sier jeg , men hvilke høyttalere er det snakk om...Dets skal vise seg at det er snakk om ett par avantgarde UNO...som er få år gamle...og kjøpt nye av eier....jeg får ikke sove denne natta , uno på hånda til en hyggelig pris.....huff , er dette noe tess for en klipschhed kar som meg...Jan erik forsikrer meg om at dette er en flott høyttaler , den er jo ikke ukjent akkurat , men jeg har bare ikke vurdert denne.....da jeg får høre at de er i min yndlingsfarge i avantgardes fargeprogram , går jeg helt av skaftet....de er jaggumeg GRØNNE også... ;D ;DDet blir avtalt møte kommede helg , for lytt i ett caryoppsett med 211 blokker hos eiern.....vi spiller selvfølgelig Bodil Niskas First song medbrakt for anledningen , jeg har tatt med stropper , tømt bilen , og tilrettelagt for hjemtranspoert om det skulle bli aktuellt......etter en lengere lytt , noen runder i ring , tenkende på bankkontoen som får kjørt seg , tenkt på mine elskede rf-er som står hjemme uvitende om min "utroskap" en lørdag formiddag , ...det tar meg en time å tenke å høre....med en sikkerhet om tilbakelevering til forretningen de er byttet inn i om det blir helt for jævlig hjemme , OK.................. ;D ;D

    Vi begynner å demontere , bærer ut i bilen , puh dette er TUNGT.....og jeg bor i 4. etg....heisen......den glemte de å montere i 11971 når de bygget, alt gåt bra opp og ut i bilen , kjøreturen og hjem hit , horna skal få seg nytthjem...jeg merker at jeg skjelver på vei hjem , brent av godt over 30 laken på noen brukte høyttalere :eek: :eek:allikevel er jeg vel bevisst på at det må til om jeg skal lengere, og nye cornwall koster jo ikke mindre de heller , prøver jeg å tenke og innbille meg at dette er svært lurt........ :D

    vi starter med å bære opp de avskrudde mellomtonehorna....Jan-Erik setter det ene på salongbordet...hvorpå jeg utbryter......Jan , dette går ALDRI , de blir altfor store......Jeg får ett stort glis og Jan sier , slapp a nå , detta blir helt konge Espen....vent til du får hørt de her.... ;)

    Etter 6 liter svette i 24 varmegrader 2x 69 kg opp i fjerde etg , sitter vi her , vi er kliss blaute begge to , og tømmer ett par cola på styrten...Nei , vi må igang , Jan er nesten mer gira enn meg , for jeg er jo i sjokk pga størrelsen , jeg merker jeg skjelver når jeg monterer kablene , og sktur på horna , plasten vi pakka de inn i blir forsiktig tatt av.....de er litt støvete , men det har vi jo ikke tid til å rote med nå , få på ei skive a...kommer det fra Jan......Som en nyfrelst Hans Thessinkfan jeg har blitt, og nyinnkjøpt på Vinyl får denne den første "valsen".........DÆVEN Å UNO ENE MALER OPP LYDBILDE , men altfor mye bass , jeg skjelver , men finner innstillingen for bass, på ampene bak , og skrur ned en del.....NÅ spiller det faenimeg helt konge smeller det fra Jan i tosetern...jeg skjønner straks at disse hønna er i en helt anne liga enn mine klipsch...som står der borte ved balkondøra , frakoblet...en epoke er over...kjære miine rf-82 , de må seg seg grundig slått av uno ene , det er førsteinntrykket , jeg klarer ikke å la være å ta en tørk av den vakre grønnfargen på horna , eiern har ikke gått grundig tilverks før jeg kom med støvtørkingen , og de fremtoner seg som litt matt grønne , Swiffer ordner dette , jeg spanderer en klut pr horn 4 tilsammen, for å unngå riper....det er mye å sette seg inn i , filtere,delefrekvenser , ett hav av koblingsmuligheter....men en ting er jeg sikker på , dette er jaggumeg flotte saker , vinylriggen blomster som aldri før , lydbildet er svæææært........jeg har fortsatt tilbakeleveringsmuligheten , føler at det er mer å gå på, med plasserng , justering, fintuning og i det heletatt...jeg drøyer ett par dager , go biler meroverbevist...Tar opp mobilen ,ringer og får ett svar i andre enden....jeg sier Hei det er Espen som ringer......høyttalere er solgt , de skal jeg ha ;D ;D ;D


    Nå følger noen bilder av mine relativt nyinnkjøpte Horn...
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    fra inngangen til stua....folk av ikke audiofil klasse får jo sjokk stakkars....heldigvis er folkeslaget i fåtall over stokken her.... ;D
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Mellomtonehornet......Deilig farge på disse syntes JEG...og det er JEG som har betalt de med MINE penger.......ingen frøken skal komme hit å fortelle meg at jeg kan kjøpe meg noen kassehøyttalere isteden for disse , da går den kommede frøken ganske fort over dørstokken igjen.......innimellom er jaggu ungkarstilværelsen helt allright folkens..... ;D ;D
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget vises nå slik det er i dag......jeg kommer til å ta en gjennomgang av min samlig med platevaskere...hadde 3 stk her før det ble noe greie på , samt en gjennomgang av mine pickuper som jeg har hatt/har på scouten......

    En oppgradering er bestillt ny fra fabrikk...ett nytt effektrinn skreddersys min preamp Audionote m3.......mer om dette , jeg har fått beskjed om at det er ventet levert før jul , og krysser fingrene......heartblokkene måtte gå , pga impedansemismatch....derfor har jeg valgt noe nytt denne gangen , jeg bruker nå mine consonanceblokker som ble beholdt , de spiller veldig fint , men passer ikke hverken m3 ern , eller horna kvalitetsmessig , derfor gikk ejg for noe nytt.....merketer audionote , resten får dere høre om senere...

    Mvh Espen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Fine greier. Venter spent på fortsettelsen! :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.784
    Antall liker
    21.309
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    se der, ja.
    endelig høydepunktet! ;D
    etter det jeg forstår, så kommer det enda mer gøyalt i denne tråden. ;)
    lykke til, ixos!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morsom tråd Espen, der du er flink til å levende fortelle om ditt liv som hifinerd :)
    Godt at det er flere av oss. :)
    Men synd at det ser ut som om du forlater 300B verden........
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Morsom tråd Espen, der du er flink til å levende fortelle om ditt liv som hifinerd :)
    Godt at det er flere av oss. :)
    Men synd at det ser ut som om du forlater 300B verden........
    ja , kanskje , men det blir fortsatt trioder ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , dagens anelgg er presentert , jeg har unngått å komme innpå to ting i vinylens verden....Pickuper og platevaskere.

    Jeg kommer til å ta for meg pickupene en etter en nå.

    Kjpte jo min vpi , og den var jo dyr nok , så noe mc ble det ikke grunnet behovet for stepup(og kostnaden rundt dette) for skulle jeg ha mc , ville jeg ha low.Det var bare for å slippe å spekulere på hvor mye det var å hente mellom high og low versjoner. Pga dette valgte jeg en mm pickup omtrent midt på treet , denne kunne jeg kjøre rett i i datidens rør riia på Copland 402 cta.

    En tlf til Fryd hifis Håkon Rognlien ble tatt , jeg hadde jo ikke snøring jeg , og han kunne på kort sikt skaffe en Audionote iq 2 mm pickup , levere den og sette den opp.Det var da sedvanlig god service det ,jeg slo til...kjøpte en an iq2 denne spiller forrykende til mm å være , og den ble ett halvt år , før jeg bestemmte meg for å havne utpå mc kjøret ;)

    Det fine med denne pu en er at den har 6,3 mv ut , slik at den leverer høyere lyd enn en std mm , koblet i en mm riia , pickupen spiller med trøkk og autoritet, sporer ok(i den stand jeg er til å vurdere sånt på dette tidspungt)..har også utbyttbar nålefane , som kan oppgraderes ett hakk også. Pickupen koster 3500,- og er verdt hver eneste krone spør du meg.

    Huset er laget på Goldring lest , og er kanskje ikke den vakreste å se på , men den låter ok ,litt skorter det på oppløsningen og detaljene , men allikevel en god 5 er til denne pu en.

    Kan anbefales til nyfrelste vinylfans , som ikke tar seg råd til mc kjøret , det er også ett lettere valg , når det kan bli mye for en stakkar i oppstarten , syntes i allefall jeg det var godt å ikke tenke på riiainnstillinger , og duppeditter inni riiaer og en haug med parametere å passe på . En god mm gir eiern en frihet til å virkelig kunne sette seg inn i mc verdenens mysterier , før man kjøper seg noe greier man egentlig ikke kan en dritt om ;D

    Denne pickupen ga meg spilleglede med den nye spillern , samtidig som den hjalp til å distansere mc verdenen så lenge det varte...........Jeg kom nemlig over en stepup! ;D
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Undersiden av en Audionote iq 2 pickup : Moving Magnet 6,3 mv

    Importør er : Audiokompaniet , og pickupene selges nå direkte til sluttbruker.
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.784
    Antall liker
    21.309
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    går du på speed i kveld, ixos? ;D

    misunner deg entusiasmen din. ;)
    tror du har mer moro med dine uno enn det jeg har med mine mezzo.
    blir jo litt blasert og trett av dage med årene, serru.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he.......neida så ille er det ikke men sykemeldt , og det feiler ikke hue noe (enda, tror jeg...).....finnes det medisin for audiofile utenom lås på lommeboka?? ;)----

    Mvh Espen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ixos_76 skrev:
    emotikon skrev:
    Morsom tråd Espen, der du er flink til å levende fortelle om ditt liv som hifinerd :)
    Godt at det er flere av oss. :)
    Men synd at det ser ut som om du forlater 300B verden........
    ja , kanskje , men det blir fortsatt trioder ;D
    Mannen har sett lyset ;D
    Artig historie så langt Espen, nyyydelig farge på de horna dine.

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    joaquin skrev:
    misunner deg entusiasmen din. ;)
    tror du har mer moro med dine uno enn det jeg har med mine mezzo.
    blir jo litt blasert og trett av dage med årene, serru.
    Harru' først blitt ordentlig Klipsch'd, hjelper det ikke hvor mange 17-mai-trompeter du drar inn i stua.

    Så'rre på deg når du var på TV her om dagen....du var mest klar for å rope inn i TV-ruta "PVK ruuuuuuler" ;D
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Fantastisk historie Ixos, du skriver raskere og bedre enn Kjell Halbing i sin glansalder. Du skildrer hele forløpet glimrende; den skrekkblandede fryden ved prøvelytting, kjøp med tilhørende årelating av konto samt påfølgende frakthelvete og til slutt montering og lytting i egen stue. Synes anlegget gir stua et maskulint teknologisk avantgarde preg. Mao, du gir akronymet TAG (Techniques d'Avant Garde) ny betydning!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.784
    Antall liker
    21.309
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Erland skrev:
    joaquin skrev:
    misunner deg entusiasmen din. ;)
    tror du har mer moro med dine uno enn det jeg har med mine mezzo.
    blir jo litt blasert og trett av dage med årene, serru.
    Harru' først blitt ordentlig Klipsch'd, hjelper det ikke hvor mange 17-mai-trompeter du drar inn i stua.

    Så'rre på deg når du var på TV her om dagen....du var mest klar for å rope inn i TV-ruta "PVK ruuuuuuler" ;D
    hehe, gikk jo greit, selv om jeg ikke var på mitt mest artikulerte den dagen. tv-opptredenen var mitt første møte med omverdenen etter en uke i sykesenga, hadde nesten ikke stemme å snakke med.

    hvor kommer "klipsch'd" inn i bildet her, erland? ??? :mad:
    du vet at både uno og mezzo er trompeter?
    og at det er bedre med en trompet i handa enn to kjøleskap borti kroken? ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk Hugh...i neste runde blir det omtale av min første mc pickup.

    DEt som er sikkert er at det kommer til å gå lengre mellom oppgraderingnene , tildels fordi det begynner å lukte fulg , og fordi at skal jeg få det mye bedre nå , koster det flesk å bytte noe til det bedre.

    Jeg har oppgradering på gang , den kan bli stor nok for såvidt , men det vil tiden vise....varen ankommer før jul , så jeg får bare glede meg . Takk folkes for hyggelige ord.

    Når det gjelder Avantgarde V.S KLipsch , føler jeg etter en tid (og flere lytter på forskjellige klipsch modeller i mellomtiden) at :

    KIlpsch er mer trøkk i mellombassen enn ag.....mens ag fremtoner som en høyttaler som er mye bedre på detaljer , oppløsning , og ikke minst i toppen....Jeg fikk aldri helt til mine klipsch i toppen , det låt til tider skarpt og spisst , og de var kilene på kabelr(prøvde med flere forsterkersett)....de bli litt bedre innspillt , men .

    Jeg sitter nå med flg oppfatning...Både klipsch og Avantgarde får meg til å føle musikken skikkelig , Kilpsch tar den noe mer brutale veien og sparker fra med en hurtighet som selv de som kjører flytoget bare kan skyte ei hvit pil etter å oppleve..rf-serien til klipsch er nok en av ede høyttalerseriene som gir folket masse spilleglede for nesten ikkeno penger , sett i hi-fi sammenheng...Hertitage er det lov å forvente litt mer av , tildels fordi dette er ett system som har vært på markedet i årtider...hadde heresey III hjemme på test når ag ene dukka opp , kunne nok levd lykkelig med disse og jeg....La scala og for den saks skyld... ;)

    Avantgarde.....spiller med skikkelig autoritet , ikke klipsch sin syke hurtighet , men litt mer dannet spillestil , dynamikken føler jeg ikke det er noe å utsette på , men horna er litt kilene på innspillinger...men jeg velger å betegne det sånn....er innpillingen mindre god , spiller det bra ! Er derimot innspillingen superbra......spiller dette helt utrolig!!! LUft, rom oppløsning , de danner en vegg med masse golyd..Det viktigst for meg er at det ikke blir noengang snakk om å gå over på annet enn hornladet utstyr nå..det er helt sikkert...Pr i dag er jeg veldig glad for å ha valgt avantgarde uno , de gir meg masse musikkglede og imponerer for hver dag som går , det er også meget fint i et rom som dette å kunne tilpasse bassnivå , når jeg satt på klipschene , ble det fort overloading i bassen når man spillte høyt , nå har jeg mer kontroll på dette og det funker for meg.....

    altså ag/klipsch........pr i dag ville jeg ikke byttet fra mine ag til klipsch , men det må da gå an å like to høyttalere.....Jeg tror noe av nøkkelen ligger også i musikksmak...Jeg har i det siste beveget meg inn på jazzens mysterier , og trives stort med musikken , spesiellt blåseinstrumenter som horn , sax og tuba låter svært godt på avantgardene , med en ektehet som gir meg frysninger på ryggen mer enn en gang hver kveld......

    Jeg gjør det sånn.....ellle melle , niks......heller ja takk begge deler. ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    joaquin skrev:
    hvor kommer "klipsch'd" inn i bildet her, erland? ??? :mad:
    du vet at både uno og mezzo er trompeter?
    og at det er bedre med en trompet i handa enn to kjøleskap borti kroken? ;D
    Skal ikke tulle til den fine tråden til Espen, men det jeg hadde i tankene var din kommentar til din moro med Mezzo ;)

    Men joda, kona lurte på om vi kunne få satt hengsler på frontene til "kjøleskapene", slik at hun kunne stue ting inni dær.

    Hadde på tunga hvilken kroppsåpning hun kunne stue tingene sine oppi, men beit det i meg og forklarte overbærende at bak de tilsynelatende dørene er det et sammenfoldet basshorn som ikke vil fungere dersom man stuer ting i dem.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Haaa haaa ;D ;D Jeg har tilgode å oppleve k-hønn, men det blir nok ei råd med tida....eller hva Erland ? :)

    Og ja selv om jeg sitter på ett par ag s....så betyr ikke det at jeg ikke kan la meg imponere av PWK sine kreasjoner fortsatt ;)

    Mvh Espen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.784
    Antall liker
    21.309
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Erland skrev:
    joaquin skrev:
    hvor kommer "klipsch'd" inn i bildet her, erland? ??? :mad:
    du vet at både uno og mezzo er trompeter?
    og at det er bedre med en trompet i handa enn to kjøleskap borti kroken? ;D
    Skal ikke tulle til den fine tråden til Espen, men det jeg hadde i tankene var din kommentar til din moro med Mezzo ;)

    Men joda, kona lurte på om vi kunne få satt hengsler på frontene til "kjøleskapene", slik at hun kunne stue ting inni dær.

    Hadde på tunga hvilken kroppsåpning hun kunne stue tingene sine oppi, men beit det i meg og forklarte overbærende at bak de tilsynelatende dørene er det et sammenfoldet basshorn som ikke vil fungere dersom man stuer ting i dem.

    ;D ;D ;D

    ps! min kommentar gikk nok ikke bare på mezzo, men hi-fi generelt. alt var mer stas da man var ung og ivrig, vettu.
    jeg digger mezzo som faen, jeg. kunne ikke tenkt meg noen andre høyttalere i stua akkurat nå.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Ja som horn- og vinyl-mann burde du tatt deg bryet med å høre disse greiene.

    Ikke for at jeg på noen måte tror, eller har intensjoner om å overbevise deg eller andre om at den ene løsningen er bedre enn den andre. Men mer for at det er gøy å høre hvordan ting fungerer, og for at det gir god erfaring å høre forskjellige tilnærminger mot god lyd.

    Bare si i fra når du får det for deg at det passer å ta en tur.....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.784
    Antall liker
    21.309
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ganske spot on de betraktningene dine vedr. forskjeller mellom ag og klipsch, ixos.

    det koker nok ned til subjektive preferanser, rett og slett hvilken "voicing" man liker best.
    selv om det går an å like begge deler. ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Litt videre må vi folkes....

    Moving coil kjøret er gang,...... :)

    ________________________________________________________________

    Jeg sitter nå med en ny vpi scout på 4 mnd , og en an pickup , og spiller vinyl som aldri før . Lurer jo selvfølgelig fælt på om hvordan en mc pu låter ;D Da dukker det opp en spennede tråd Fra Fosse her på sentralen , som har en Thorhauge stepup på "lån" fra produsenten i Danmark , Fosse er jo en svært generøs kar , og fortalte meg at det var mulig å overdra stepupen i mitt navn....som sagt så gjort , ejg hadde kjøpt meg en stepup , og var klart or å tråle jungelen etter rett mc pu til min arm.

    Jeg registrerte på vpi sine sider at leverte Dynavector pickuper med engen logo , men de var av typen medium output , jeg skulle jo ha low.....det var forterkning nok i stepup en til dette , det ble tatt en tlf til Planetsnapa , og pickup med oppsetting ble bestillt , ett par uker gikk og Håvar Snapa ankom til avtalt tid , nå fikk jeg se og lære dette med oppsetting av pickup , som det serviceminded og hyggelige karen Håvar er tok han seg god tid , nå følte jeg meg virkelig tatt vare på , ingen mobilsamtaler , eller forstyrrelser kom i mellom og vi hadde begge full forkus på mitt utstyr , for iordens skyld koster en dv-20 x 5k.....og oppsettingen var service!!!- Da vi endelig var spilleklare , koblet vi stepup til copland riia , dette spillte forrykende bra rett ut av boksen...cd riggen ble parkert så det holdet , det var gulvshakerbass i denne pickupen , men Håvar advarte meg mot lang innspillingstid , og at den ville dykke etter ca 10 timer , for så å spille dårligere i de neste 60-70 timene.....huff da...men men.

    Jeg betalte, og takket herr Snapa for utstrakt service og levering av eierns første mc pickup...nå er det spilleglede til tusen her , vinylhandlerne tjener godt på meg i disse dager , for platesamlingen vokser .

    Pickupen dukker såpass krafitg at jeg går over på cd noen kvelder , med armen plogende på platene paralellt for å korte ned ventetiden på golyden ;)

    etter snaue 100 timer kommer den seg betraktlig , jeg har spillt ca 200 timer på denne pickupen og hatt den i armern flere ganger , på dette tidspungt vet jeg ikke noe annet , så jeg konkluderer med at dette er dritbra , og forsåvidt er det det , men jeg føler den låter litt lyst i klangen , iksom veldig nøytralt er vel rette ordet.

    Litt innsitlling av vta prøves til det bedre med Snapa på tråden en kveld , og ting kommer seg litt , men igjen , klangbalansen er litt for nøytral for meg..bassen er vanvittig god , og rillestøy så å si fraværende , i etterkant har jeg konkludert med at jeg aldri fikk til denne skikkelig , jeg gikk til innkjøp av en Benz ace , brukt i Mars 08...det skulle vise seg å bli rene åpenbaringen....men det visste jeg jo ikke når jeg kjøpte den . Skulle gentlig bare ha en reservepickup...da var det litt tryggere å kunne fikle mer med greiene her hjemme selv , uten å være redd for at man plutselig satt der uten pu , om noe gikk galt......

    Det er ikke pickupen det er noe galt med , for jeg har hørt samme eksemplaret i to andre spillere med hell.....men gadd ikke bruke mer tid på dette...Pu er nå overtatt av en annen på dette forum , og tar jeg ikke feil er han hinsides fornøyd ;)

    Neste pickup ut er benz ace Low......en flott pickup som egentlig ga meg sjokk!
     

    Vedlegg

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ixos_76 skrev:
    Haaa haaa ;D ;D Jeg har tilgode å oppleve k-hønn, men det blir nok ei råd med tida....eller hva Erland ? :)

    Og ja selv om jeg sitter på ett par ag s....så betyr ikke det at jeg ikke kan la meg imponere av PWK sine kreasjoner fortsatt ;)

    Mvh Espen
    Flott og morsom tråd Espen. :)

    Det var jo no`dritt at jeg ikke var hjemme forrige kvelden så du fikk hørt K-horn. 8)
    Jeg var som jeg sa en tur hos en stammefrende på Jevnaker og hørte på bl.a. AG Mezzo. ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det like før Espen, at tråden din fortjener innbinding i skinn med
    stive permer, titulert med gullskrift;

    "Best time in my life" eller "With or Without pu" eller "My first 100 gears"

    .....eller kanskje den sanne tittelen; "How I became Horn(y)".

    :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Bho : vi tar det hele igjen......jeg fikk en real salve på pa nivå hos herr Rognlien ;Ringer deg en dag til uka , gleder meg til å poppleve de nye hønna dine ;)

    Grumpy : Takker (alle sammen) for rosende ord , moro dette her , det ble litt rakettfart på skrivingen her , men det har jo forsåvidt vært rakettfart på anleggsbyggingen også 8)

    Jeg har flere pickuper , og en to,tre plateaskere som skal omtales , så mer blir det....samt ny forsterker frem mot jul(håper jeg).....her må jeg bruke tid på lytting før jeg begir meg ut med konklusjoner...

    Mvh Espen
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Herlig tråd ixos!
    Setter pris på beretningen fra din tur gjennom ukjent landskap etterhvert som du blir bedre kjent med vinylens verden. Skal ikke se bort i fra at dette blir inspirasjon for en som skal begynne på vinylturen etter jul en gang.

    Horn er pent, veldig pent! Du får si fra om du skal kvitte deg med dine for å oppgradere til duo ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Morsomme beskrivelser, og mye som jeg tror de aller fleste kjenner seg igjen i.
    Gleder meg til fortsettelsen! :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Herlig tråd ixos!
    Setter pris på beretningen fra din tur gjennom ukjent landskap etterhvert som du blir bedre kjent med vinylens verden. Skal ikke se bort i fra at dette blir inspirasjon for en som skal begynne på vinylturen etter jul en gang.

    Horn er pent, veldig pent! Du får si fra om du skal kvitte deg med dine for å oppgradere til duo ;D
    Hei tore v1 : de blir nok en stund , men man skal aldri si aldri.........det er vel bare duo som frister....men greier å styre meg , om boligmarkedet blir litt hyggelig priset med tiden , klinker jeg nok til med hus , lytterommet skal bygges til utstyret da......spørs om det ikke kan bli en modell med trio/basstårn(grønne trio) ;D...men sånt koster avsindig mye penger....Om noen i osloomerådet har lyst til å høre dette oppsett , tar jeg villig mot besøk av hi-fi interesserte for en kveld med vinylsnurring.

    fallen_a : fortsettelse følger. takk for hyggelige ord.

    Mvh Espen
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Espen,

    Du refererer stadig til artisten Bodil Niska i tråden din.

    Jeg har lett og googlet, men finner hennes utgivelser "Blue" og "First Song" kun på CD. Vet du om hun er ugitt på vinyl?

    Takk
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei ; Bodil har ikke gitt ut noe på vinyl desverre....før de to nevnte er det ei skive hun er med på som heter Girl Talk...denne er å få kjøpt hos Bodils sjappe i Olso : www.barejazz.no

    ellers holder ejg nok en knapp på Blue , selv om first song kom først i hus....dette er flotte skiver , om du ikke har de bør du anskaffe deg dem.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vi får gå litt videre folkes.....altså det skal handle mer om Platespillerns lydmotorer....

    som jeg sa i forrige innlegg , jeg kjøpte en Benz ace low output av en god venn , han ga opp hele vinylgreiene , og benzen som var relativt nyinnkjøpt lå støvet ned. Vi ble enige om at jeg skulle overta den , han trengte litt penger , og jeg hadde jo havna på mc kjøret ;) han forsikret meg om at pu en ikke var gått mer enn få timer , og kjøpt hos taa import av eiern. Jeg la den først bare vekk , men i påsken i år , fikk jeg lyst til å prøve den ut...som sagt så gjort.....Når Benz ace senkes i rilla for første gang trodde jeg ikke mine egen ører... :eek: , så varm fin klang , stratocastern til Hank Marvin klinget helt fantastisk , masse kjøtt på beinet , bra på fokus , men bakdelen var at det ikke lengere var noe dynavectorbass.....jeg spillte noen uker med denne pickupen , den kom seg betraktlig , og var nok ikke innspillt som forrige eier sa. For etter 50 timer begynte den å spille mye bedre bass....det var en bakdel med denne pickupen , den hadde 12 ohm i interimpedanse , noe som skapte relativ høyt støygulv imellom låtene når volumet var skrudd opp litt , bortsett fra dette spillte den vakkert , varmt og forførerisk . Den nermer seg aldri bassen i dynavectoren , men på andre parametere spiller den i mine ører mer naturlig...denne er jo nærmest som smøring for øregangene å regne......jeg spillte på denne i ca 8 uker for så å bytte til Dynavectoren igjen , jeg hadde laget meg en ispinne med blyantmerke på for å finne tilbake til nøyaktig vta justering på dynavectoren , den ble da satt opp slik som den sto når den ble avmontert . Det tok meg akkurat 3 låter å konstatere at Benz var noe mer for meg enn denne Dynavectorpickupen , som betegnet seg som litt kald og stram istedenfor....

    Dette betyr slett ikke at Dynavector dv-20 low er noe dårlig pickup , det betyr bare at jeg har funnet mere min vei , med den varme forføreriske benzklangen......jeg var så fornlyd med denne at jeg nå begynner å sondere benz sitt sortiment , og lurer på hva jeg kan få for en 7-8 tusen i deres segment...

    Nå kommer jeg i kontakt med en som nå er en god venn av meg , han bruker også benz , men i andre enden av skalaen...en benz lp montert i en jmw 12,7 arm på en vpi HRX.....sjefen sjøl.....Når jeg hører denne pu en i denne flotte spillern første gang , bestemmer jeg meg pronto for at det må bli en bedre benz.......Noen dager senere tar jeg en tur til TAAimport , jeg finner ut at jeg har råd til en benz REF....denne har trehus , og er benz sin 3. dyrest pickup i sortimentet i low versjon (ebony er high output) Benz reference ligger hakket under den sagnomsuste ruby 3 , som igjen er hakket under referansen benz LP....

    Jeg bestemmer meg for å gå for en reference , dette blir utrolig spennde skal det vise seg , for benz har nemlig laget en helt ny REF....som erstatter tidligere versjoner ref silver og ref copper......den nye heter bare ref , den er ikke tatt inn til Norge av TAA før , og min blir den første....gjett om jeg nå er spent , det skal gå 3 uker før pickupen dukker opp i Sjappa i Torggt.....

    Jeg dro sporendeks ned dit å henta ut pickpen , dro kortet , og tusla nedover mot blien igjen , da slo det meg ....Espen hva faen er det du driver med nå , brant av 8 tusen på en pickup til en forbanna vinylsnurrer....det hjelper slett ikke at platene er billig heller,,,,,,Må vel innrømme at FØR jeg hørte på den , angra jeg litt....men det skulle vise seg å bli uberettighet.........

    Nå kommer ett bilde jeg har funnet på nett av ace serien til benz.....en fantastisk pickup til en beskjeden pris , i forhold til hva den presterer.....

    Bilde viser en medium output...pickupen min er den med rødt hus.....medium på bildet har blankt hus , og high output utgaven har blått hus.......

    En av de beste blandt de billigste mc er ?.....ikke vet jeg , men jeg betviler det ikke , skulle jeg av økonomiske årsaker ikke lengre ha råd til å boltre meg i dyrere picuper........ja gi meg en Benz ace low!!!!
    ______________________________________________________________________

    I neste kapittel skal det handle om en pickup jeg virkelig setter pris på den dag i dag , og som jeg neppe kvitter meg med (hvis jeg ikke går for en ruby , eller en lp når denne er utslitt , retipper jeg den hos benz.)

    Benz ref. monteres på forsommern 2008...... ;)
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Mai måned 2008

    Jeg har akkurat vært hos Tor å brent av 8k på en liten nål , omgitt av ekslusivt treverk . Esken er ett kapittel for seg , flott acryllokk , med benz micro logo på , i gull , lokket er festet med to blanke flotte messingskruer og det er innpressede messinggjenger i selve esken...Pickupen sitter trygt plassert nede i esken , fastskrudd i ei mørkrød plate , det er til og med en o-ring rundt kanten for pickupen slik at ikkenoe skal kunne komme oppi og ødlegge den...Benz kan sine saker ;)

    Å montere en såpass eksklusive pickup for første gang er nervepirrende , pc og mobiler blir skrudd av , og god belysning rigget til , kvelden er duket for meg , min scout , og den nyinnkjøpte "nåla".......

    Jeg tar meg veldig god tid , stiller inn alle parametere , og er svært nøye med stifttrykket , med nykalibrert digitalvvekt går dette veldig bra . Jeg blir sittende å bare se på denne pickupen , der den henger i min jmw-arm...Dæven å fin den er , rene kunsten med årringer i treverket , alt er håndlaget , nålefanen er utrolig tynn i forhold til den som satt på acen.....her gjelder det å være varsom med håndteringen...Pickupen får en oppstart på 1,9 gram blank , etter litt etterjusternger sporer den nå fint , spenningen var til å ta og føle på når denne gikk i rilla første gangen . Umiddelbart syntes jeg den var litt lys i klangen , men herregud for noen detaljer som kom ut av høyttalene , masse detaljer , dette er livet dere!

    Jeg spiller noen uker på denne , med små små justeringer :Da den passerer 75 timer skjer det noe merkelig......spesiellt i bassen , den blir tightere , og hele lydbildet åpner seg , mer luft "imellom utøverne" som Vadseth liker å si det.... ;)

    Denne spiller så bra , den har også mindre internimpedane enn den andre ace , som nå er hyllevarmer..gjør at den er langt roligere imellom sporene når volumet er dratt på litt...rillestøyen er også mindre enn med ace , ikke himmel og hav forskjell , men litt.......pickupen får sitte i fred en god stund...Det både kjøpes og spilles vinyl over en lav sko.....cary cd spillern min er god den...men kan ikke måle seg med lyden av denne platespillern med reference i armen....Den sporer forbanna godt også.....Jeg er virkelig hjemme nå , denne pickupen engasjerer , spiller forførerisk og allikevel lekent , med mye detaljer , jeg tk steget opp til en dyrere mc pickup , javel det kosta noen kroner , men helt klart verdt det...

    Sånn som oppsettet står nå , koster pickupen over halvparten av spillerns pris , og det låter godt..Jeg er rimelig sikker på at denne spillern kjører man ikke fast selv om man monterer pickuper til halvannen gang av spillerns pris....det låter sikkert bare enda bedre....Harry Weisfeld hos VPI har en gang uttalt at en scout med xv1-s Dynavector er nærmere mastertapen enn en hrx med middelmådig pickup....og jeg betviler ikke hans utsagn ett sekund.....de to spillerne med like pickpuer derimot , da drar selvølgelig den beste det lengste strået......(HRX)

    Poenget er at denne scout er en fantastisk vinylformidler for relativt lite penger....pickuper kan skiftes ut over tid , men det låter da frykelig fortreffelig med en ace også da....eller en god mm.

    Jeg ser meg ikke tilbake , jeg spiller bare plater , koser meg når jeg finner ei god mastring i bruktsjappa for 25kr (selv om det er lengt mellom de..) Jeg har blitt vinylfreak på min hals.......og det har jeg tenkt til å fortsette med dermed basta.

    Mvh Espen

    ( det er støv på spillern på bildet) og ikke riper som det ser ut for på plintet...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn