Morten Rostrup har jobbet under krigskatastrofer i flere tiår, men ingenting har vært verre enn på Gazastripen.
www.dagsavisen.no
Du har vært på feltoppdrag under kriger tidligere, blant annet i Irak, Syria, Kongo og Libya. Hvordan skiller krigen på Gazastripen seg ut?
– Det jeg opplever her er uten sidestykke, fordi det har vært en kontinuerlig krig med angrep mot sivilbefolkningen og total destruksjon av infrastruktur med ekstremt mange sivile som er drept og skadet for livet. De har vært fanget i en krigssone uten å kunne flykte unna. Man er vitne til et folkemord for åpent kamera.
– Jeg har fulgt de fleste kriger siden starten av 90-tallet, men så systematisk ille som dette har jeg ikke sett før. Krig er forferdelig overalt, men for meg er dette uten sidestykke.
Hva tenker du om den psykiske og traumatiske belastningen den palestinske befolkningen og barna nå har og får?
– Dette kommer til å sette mentale arr i generasjoner fremover. Det er ikke noe tvil om det. Dette er traumer ingen av oss kan fatte rekkevidden av. Det er veldig viktig å forsøke å støtte psykisk helse her nå, og så mye som mulig. Alt avhenger av å skape en trygghet og at folk kan stole på at det blir en varig fred. Det er det veldig mange som ikke tør å tro på.