Greit det. Og det som Israel holder på med nå er bare mer bensin på hatbålet.Innenfor grensene fra 1948 og i tillegg hvor de ellers måtte ønske. Litt som alle andre folkeslag i grunnen.
Men ingen av partene er interessert i å leve i fred.
Greit det. Og det som Israel holder på med nå er bare mer bensin på hatbålet.Innenfor grensene fra 1948 og i tillegg hvor de ellers måtte ønske. Litt som alle andre folkeslag i grunnen.
Og du har hverken lest bibelen eller historie bøker skjønner jegDu er en sann mester i å omskrive historier, det skal du ha.
Hypotesen om at jødene opprinnelig stammer fra Kaukasus eller østlige Anatolia er en minoritetsoppfatning og regnes ikke som hovedforklaringen.
Referanse?
I det eldste jødiske DNA-beviset så langt funnet, i Kiryat Yearim i 2023, tilhører Y-kromosomet haplogruppe J2 og peker tilbake til Anatolia/Kaukasus. Det viser i tillegg en tilknytning til tidligere kanaanitter og at både jøder og palestinere har sitt opphav der, sammen med fønikerne. Da er vi imidlertid kun ~3500 år tilbake i tid. De aller tidligste bosettingene av betydning som er funnet i området ligger i det østlige Anatolia og det er slett ingen minoritetsoppfatning at flere av folkeslagene i Levanten helt eller delvis har sitt opphav der. Å bevise det er noe annet siden det krever DNA-funn, som er svært usannsynlige gitt at vi snakker om en alder på 12.000 år og mer.
Dette gir ikke eiendomsrettigheter over Palestina.
Hitlers rike var også veldig opptatt av genetikk, bla gjennom Ahnenerbe, de sendte til og med en ekspedisjon til Tibet for å prøve å bevise at ur-arierne kom derfra.1. Felles opprinnelse i Levanten
De fleste jødiske grupper har genetiske markører som knytter dem til Levanten (Israel/Palestina, Libanon, Syria).
Dette gjelder både farslinjer (Y-kromosom) og morslinjer (mitokondrie-DNA), selv om morslinjene viser mer innblanding utenfra.
2. Ashkenaziske jøder (Europa)
Har en blanding av levantsk arv og europeisk innslag (særlig sør- og østeuropeisk).
Genetisk sett ligger de nærmest sefardiske og andre midtøstlige jøder, ikke slaviske eller germanske folk.
Noen få studier har spekulert i innslag fra Kaukasus eller Anatolia, men dette er ikke hovedforklaringen.
3. Sefardiske og mizrahiske jøder (Nord-Afrika og Midtøsten)
Viser også levantsk opphav.
Har i tillegg innslag fra de lokale befolkningene der de bodde (f.eks. berbere i Marokko, arabere i Irak og Jemen).
4. Khazar-hypotesen (Kaukasus)
Ideen om at ashkenaziske jøder hovedsakelig stammer fra khazarene (et tyrkisk folk i Kaukasus som konverterte til jødedommen på 700–800-tallet) finnes, men moderne genetikk støtter den ikke.
Ashkenazere ligner langt mer på andre jøder fra Levanten/Midtøsten enn på moderne kaukasiske folkeslag.
5. Konklusjon (konsensus)
Jøder stammer genetisk fra en befolkning i Levanten.
Senere innblanding kom fra Europa, Nord-Afrika og Arabia, avhengig av hvor gruppene slo seg ned.
Kaukasus/Anatolia som “opphav” er en marginal teori uten bred støtte i genetikken.
Idiot. Genetikk er helt legitim forskning, og er dessuten veldig interessant utifra mange perspektiv.Hitlers rike var veldig opptatt av genetikk, bla gjennom Ahnenerbe, de sendte til og med en ekspedisjon til Tibet for å prøve å bevise at ur-arierne kom derfra.
Etter 1945 er denslags forskning for å bevise noe politisk ved hjelp av raseteori mer eller mindre forvist til utskudd av akademia.
Men som alltid noen holder fast i forkvaklet tankegang, som i sangen "He's dead but he won't lie down"
Jo litt, såpass at jeg vet at din enkle framstilling er helt på trynet. Riktignok satire, men allikevel.Og du har hverken lest bibelen eller historie bøker skjønner jeg
Enkelt, jødene kan overta Gaza, så kan Palestinerne flytte inn i ferdig hjem israel, alle fornøydSå hvor skal jødene gjøre av seg?
Har jeg ikke sagt ihvertfall, men de har all mulig rett til å være der, like mye som palestinerne.Dette gir ikke eiendomsrettigheter over Palestina. Det er det palestinerne som har.
Så du bestrider bibelens beretning om at israelittene bekjempet de som bodde i Kanaans land, og historiske fakta om at 700.000 palestinerne måtte flykte i 1948 fra det som var Israel mellom 1948 og 1967?Jo litt, såpass at jeg vet at din enkle framstilling er helt på trynet. Riktignok satire, men allikevel.
jeg vet ikke hva @Hønndjevelen mener utenom det han skriver. Slik setningen står tror jeg han mener genetisk forskning brukt til denne type politiske mål, og der er jeg hundre prosent enigIdiot. Genetikk er helt legitim forskning.
Dette var vel et nytt lavmål fra deg.
Herregud, dere er vanskelige. Nå var det faktisk ikke jeg som lanserte dette med russisk opphav blant jøder, og det ble først brukt i denne tråden som et lite sympatisk argument. Jeg husker ikke ordlyden, mange sider siden. Min interesse i dette er kun at rett skal være rett.jeg vet ikke hva @Hønndjevelen mener utenom det han skriver til. Slik setningen står tror jeg han mener genetisk forskning brukt til denne type politiske mål, og der er jeg hundre prosent enig
om @Hønndjevelen er idiot av den grunn eller andre grunner er vel vanskelig å vite
Noen mener fortsatt at rase og genetikk har en verdi som argumenter i samfunnsdebatten.jeg vet ikke hva @Hønndjevelen mener utenom det han skriver. Slik setningen står tror jeg han mener genetisk forskning brukt til denne type politiske mål, og der er jeg hundre prosent enig
om @Hønndjevelen er idiot av den grunn eller andre grunner er vel vanskelig å vite
Du forsøker å vri diskusjonen over til å handle om noe annet. Utspekulert. Well played, jeg gir deg den.Noen mener fortsatt at rase og genetikk har en verdi som argumenter i samfunnsdebatten.
Jeg vil helst fraholde meg til å si hva jeg mener om dem
Ja, jeg bestrider Bibelens beretning. Det er en fortelling som moderne forskning og arkeologi ikke støtter.Så du bestrider bibelens beretning om at israelittene bekjempet de som bodde i Kanaans land, og historiske fakta om at 700.000 palestinerne måtte flykte i 1948 fra det som var Israel mellom 1948 og 1967?
Han er en dreven kverulant, og benytter enhver anledning til å vri diskusjonen når den ikke lengre passer ham. Godt eksempel her. Usympatisk, men effektivt.jeg vet ikke hva @Hønndjevelen mener utenom det han skriver. Slik setningen står tror jeg han mener genetisk forskning brukt til denne type politiske mål, og der er jeg hundre prosent enig
Jeg brukte en screenshot, ikke mine ord.Under 20% av Israels befolkning kom fra russisktalende områder og mange av disse fra satelittstatene. Vet ikke hva som utgjør en "hovedandel" i Polkas hode, men jeg tenker det skal litt mer til enn som så.
Det er åpenbart to forskjellige ting. Det var for å illustrere at andre dro inn dette med russere, både kulturellt og genetisk.Jeg tror det blir litt for vidløftig å forklare deg forskjellen på genetikk/rase og kulturelle holdninger.
Akkurat der melder jeg pass
Angrepet 7. oktober var grusomt,Helt enig.
Angrepet fra Hamas på israelske sivile var en grusom terroraksjon, som ble fordømt av hele verden. Folkemordet på palestinerne har pågått siden få dager senere, pågår ennå og akkurat nå, og har fremdeles ikke blitt fordømt av mange av verdens mest innflytelsesrike land. DET bør være 100% i fokus inntil slaktet stopper eller stoppes.
Ingen ???? Det har vel bl.a Lars Erik gjort tidligere sånn ca 248 ganger, før han blei kasta ut av tråden. Ser han har klikket Liker på ditt innlegg.Ingen kommer med "14 mai 1948", datoen da Israel ble opprettet i Palestina. Det er jo opphavet til alt dette faenskapet.
Hvor skal alle andre folkegrupper som mener seg berettiget til et eget land gjøre av seg? Kurdere. Baskere. Hvor skal de gjøre av seg? Det er dessuten flere folkegrupper som er utsatt for massive folkemord opp gjennom historien, uten at det har gitt dem et eget land plassert midt inne i et bebodd område. Kanskje man skulle plassere Rwanda's Hutuer i Spania, for eksempel? Evakuere området fra Benidorm til Alicante, og gi det bort til Hutuene, det er mitt tips.Så hvor skal jødene gjøre av seg?
Hva du eller jeg tror på har vel ingenting med saken å gjøre? Landet er viktig for begge grupper, av flere grunner som de tror og opplever, og jeg har ikke sagt noe annet enn at begge skal ha sin del.Men dersom du ikke bryr deg om bibelen, da har jo jødene ingen rett på land der?
Dersom verden skulle vært styrt rundt historiske grenser så har jo Russland rett i å angripe og å prøve å ta tilbake Ukraina. Mexico har da rett på texas og deler av California. Vi har også rett og plikt til å ta tilbake Jamtlant og Herjedalen....eller har Sverige rett på Norge? Kommer ann på hvor langt tilbake man skal kanskje? Uansett, et idiotisk prinsipp å styre etter!
Eneste grunnen til at jødene fikk sitt land var 2. verdenskrig. Så da har jo palestinerne rett på sitt land, sett uitfra det prinsippet?
Ha ha...snakk om å ikke ha flere argumenter....Hva du eller jeg tror på har vel ingenting med saken å gjøre? Landet er viktig for begge grupper, av flere grunner som de tror og opplever, og jeg har ikke sagt noe annet enn at begge skal ha sin del.
Snakk om å ville krangle videre.Ha ha...snakk om å ikke ha flere argumenter....
Dette tror jeg du ser blir usaklig whataboutism. Jeg hater egentlig ordet, men her er det på sin plass.Hvor skal alle andre folkegrupper som mener seg berettiget til et eget land gjøre av seg? Kurdere. Baskere. Hvor skal de gjøre av seg? Det er dessuten flere folkegrupper som er utsatt for massive folkemord opp gjennom historien, uten at det har gitt dem et eget land plassert midt inne i et bebodd område. Kanskje man skulle plassere Rwanda's Hutuer i Spania, for eksempel? Evakuere området fra Benidorm til Alicante, og gi det bort til Hutuene, det er mitt tips.
Og vi slenger rundt oss med stråmenner...Snakk om å ville krangle videre.
Det er neppe kontroversielt å mene at en bit land til begge er ønskelig? Det er vel en ganske gjengs oppfatning. Om du mener at Israel burde viskes vekk fra kartet, så si det rett ut.
Alt jeg har sagt er det samme som f.eks. Norges offisielle holdning, som jeg tror er ønske om en tostatsløsning.Og vi slenger rundt oss med stråmenner...
Tror du får ta opp dette med andre som faktisk mener det.
At du klarer å forsvare Israel på noen som helst måte er egentlig nok til å avslutte med en gang.
" Men jødene har en soleklar rett til å være der."Alt jeg har sagt er det samme som f.eks. Norges offisielle holdning, som jeg tror er ønske om en tostatsløsning.
Og så sa jeg også at Israel kaster bensin på hatbålet med det de driver med nå.
Hva er det egentlig du kritiserer meg for?
Vennligst forklar.
Det er neppe kontroversielt å mene at en bit land til begge er ønskelig? Det er vel en ganske gjengs oppfatning. Om du mener at Israel burde viskes vekk fra kartet, så si det rett ut.
Nok en gang et målrettet angrep mot dem som dokumenterer det groteske sionistene gjør. Denne gangen bombet terroristene taket på et sjukehus.
![]()
Al Jazeera: Mange drepne i angrep mot sjukehus i Gaza
Minst 15 menneske er drepne i israelsk angrep mot Nasser-sjukehuset i Khan Younis sør på Gazastripa, melder Al Jazeera.www.nrk.no