Lille_Adam skrev:Det er jo godt at noen ikke legger skjul på sin fundamentalisme, slik at en vet hvem de er og at fakta uansett aldri vil kunne gjøre noe inntrykk.
Tullprat. Les din historie så finner du at Irgun og Stern gjengen er regnet som opphavet til moderne terrorisme. Araberne lærte terrorismens kunst fra dem.Alfred skrev:Palestinaaraberne "oppfant" moderne terrorisme. De har derfor tapt sine retter mhp en egen stat.
Med andre ord vet du ikke engang hva en fundamentalist er. Sørgelig, men kanskje ikke overraskende.Rune S skrev:Takk det samme![]()
Er nok riktig dette, selv om man hører lite om dette nå for tiden.Lille_Adam skrev:Tullprat. Les din historie så finner du at Irgun og Stern gjengen er regnet som opphavet til moderne terrorisme. Araberne lærte terrorismens kunst fra dem.Alfred skrev:Palestinaaraberne "oppfant" moderne terrorisme. De har derfor tapt sine retter mhp en egen stat.
Retorikken: jødenes unike lidelse og posisjon gir dem unike rettigheter ergo en kan ikke forvente at den jødiske staten Israel skal følge internasjonal lov setter jeg like høyt som argumentet: Nazi Holocaust var irrasjonelt, Nazi Holocaust rammet jødene, Israel er en jødisk stat ergo er all kritikk som tilfaller Israel anti semittisk og følgelig irrasjonel.Komponenten skrev:Ulrike, også kalt Atle, er tilbake ja, han tar 'an helt ut, men hva har han svart på av det jeg spurte om?Lille_Adam skrev:Komponenten: siden Ulrike så massivt har illustrert det forfeilede i det siste spørsmålet ditt mens jeg lå og sov så lar jeg det ligge. Mitt ville uansett overlappe hennes massivt og bedre kan jeg neppe gjøre det uansett. Dessuten skal jeg på jobb.
Mitt poeng var å vise at jødene gjennom alle tider er blitt dårlig behandlet, kun fordi de var jøder, også av muslimer, den oppramsingen hans dreier seg om noe helt annet. Det er ikke Israel som er grunnen til at jøder behandles dårlig, men det er det vi skal ledes til å tro i dag.
Hvor skulle jødene flykte da Hitler begynte å forfølge dem, hvor kunne de føle seg trygge?
I dag flykter det mange jøder, fra Europa, til Israel, nå har de om ikke annet ett sted å flykte til...
Jeg ser ikke store forskjellen.Lille_Adam skrev:Med andre ord vet du ikke engang hva en fundamentalist er. Sørgelig, men kanskje ikke overraskende.Rune S skrev:Takk det samme![]()
Det er vitterligen pølsevev. Land som Saudi-Arabia har plenty av midler til å gjøre mer enn å finansiere håndvåpen, Syria har selv annektert Libanon av og på de siste 60 årene, den arabiske liga har ikke anerkjent Israel, de har gått til angrepskrig ved flere anledninger. Disse landene og deres makthavere har ingen interesse av å forbedre den humanitære situasjonen, den er meget beleilig for dem. Det finnes ingen holdbar unnskyldning for å holde folk i flyktningeleirer som rettsløse pariaer i over et halvt århundre. Men det gjøres og det har svært mye med irrasjonelle religiøse føringer å gjøre.Ulrike Dershowitz skrev:De fiendtlige sentimentene i midtøsten rettet mot Israel har mer med staten Israels politikk å gjøre enn irrasjonel anti-semitisme.
Interessant, all den tid jeg ikke tar noen side i konflikten. Dog ikke bekymringsverdig.Slubbert skrev:Jeg ser ikke store forskjellen.
Dagens morsomste.Lille_Adam skrev:Interessant, all den tid jeg ikke tar noen side i konflikten.
Jeg tenkte vel mest på at du selv nekter å se på fakta,men i ettertid begynnte jeg å tenke på om jeg vet hva fakta betyr ? Jeg trodde det var det samme som sannhet,men nå har jeg begynnt å tvile.Fakta ser ut for mange å vere noe man kan forsvare sin egen personlige agenda med,og ofte det motsatte av sannhet......Lille_Adam skrev:Med andre ord vet du ikke engang hva en fundamentalist er. Sørgelig, men kanskje ikke overraskende.Rune S skrev:Takk det samme![]()
Kan jeg få bruke dette ordrett i fremtidige diskusjoner? !!Slubbert skrev:Det er vitterligen pølsevev. Land som Saudi-Arabia har plenty av midler til å gjøre mer enn å finansiere håndvåpen, Syria har selv annektert Libanon av og på de siste 60 årene, den arabiske liga har ikke anerkjent Israel, de har gått til angrepskrig ved flere anledninger. Disse landene og deres makthavere har ingen interesse av å forbedre den humanitære situasjonen, den er meget beleilig for dem. Det finnes ingen holdbar unnskyldning for å holde folk i flyktningeleirer som rettsløse pariaer i over et halvt århundre. Men det gjøres og det har svært mye med irrasjonelle religiøse føringer å gjøre.
Syria, Libanon, Jordan, Saudi-Arabia, Iran osv.osv. er totalitære stater, funksjonelle diktaturer og/eller dysfunksjonelle bananrepublikker (Libanon ift. Syria). Om én som deg unnskylder disses maktstrukturer og makthavere er det høyst påfallende.
Muligens enda et lite knepp til mot høyre viss jeg fekk vere med med litt føringer i kristen-fundamentalistisk retningGjest skrev:Da må du lage et parti som står til høyre for Fr.p.
NS var et klassisk verdikonservativt agrarparti. Hva har dette med høyre/venstre-aksen å gjøre? (Jeg antar du refererer til den økonomiske h/v-aksen)Gjest skrev:Det var noe som het NS engang.
Eksisterer DLF ennå? Trodde det var dødt og begravet. Siste jeg hørte noee om disse var da Vidar Kleppe og Co prøvde å kuppe navnet men endte opp som Demokratene i stedet.Slubbert skrev:^^ FrP er et statistparti, DLF er det eneste vettuge partiet i Norge selv om de har sine nykker.
Bra artikkel fra DLFs side:Slubbert skrev:^^ FrP er et statistparti, DLF er det eneste vettuge partiet i Norge selv om de har sine nykker.
Lille_Adam skrev:Komponenten: vi er skjønt enige om at jødene har blitt dårlig behandlet opp gjennom historien, ingen diskurs er nødvendig på akkurat det punktet. Stort sett er det vi i vesten som har behandlet dem dårlig, mens andre, inntil opptakten til opprettelsen av Israel, behandlet dem mye bedre. Øyensynlig er du av den mening at dette i dag fritar dem fra enhver moralsk, etisk, juridisk og menneskelig standard i forhold til hvordan de forholder seg til sine medmennesker og det er her våre veier skilles for godt.
Å si at jødene i dag flykter fra Europa er vel også noe søkt? Blir de forfulgt her eller på kontinentet? Blir de forfulgt i USA, som de også forlater til fordel for Israel? At den vestlige verden spilte totalt falitt ovenfor jødene i opptakten til andre verdenskrig er utvilsomt et faktum, akkurat som "vi" spilte falitt ovenfor ethvert folkeslag vi la under oss i århundrene forut.
Ja, no vart det ekstra fullstendig fjollete. Som om det ikkje var ille nok før....BBking skrev:Jeg finner denne debatten fullstendig fjollete. At norsk venstreside støtter arabisk terrorisme og islamofascisme er ikke noe nytt.
Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Før opprettelsen av Israel eide jødene 7% av palestina, de ble tilegnet over halvparten og rensket den etnisk for arabere. I dag kontrollerer de langt over 70% og har innført muligens det mest undertrykkende apartheidregimet verden har sett som menneskelig og økonomisk knebler innbyggerne i de gjenværende få prosentene som er omgjort til bantustaner/(isolerte fengselsleire).Slubbert skrev:Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Nei, nettopp!Slubbert skrev:Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Opprettelsen av staten Israel var en menneskelig tragedie, men en irreversibel en. I lys av dette fortjener ikke også palestinerne autonomi heller enn fortsatt undertrykkelse. Autonomi innenfor grensene før juni 67, slik som det internasjonale konsensus tilsier.Honkey-Chateau skrev:NeiSlubbert skrev:Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Honkey
Selvsagt! Det var også mitt poeng med at det skal være likhet i synet på mulighetene for opprettelse av nasjonalstat. Med den forbrytelse verdenssamfunnet har utført overfor palestinerne, skulle det bare mangle at "vi" ikke gjør dette rett igjen ved å sette skapet på plass. Israel må innenfor grensene i FNs resolusjoner, og verden må assistere det ekstremt skakkjørte Palestina med opprettelsen av normale infrastrukturer. Men dette er betydelig vanskeligere sagt enn gjort, dessverre!Ulrike Dershowitz skrev:Opprettelsen av staten Israel var en menneskelig tragedie, men en irreversibel en. I lys av dette fortjener ikke også palestinerne autonomi heller enn fortsatt undertrykkelse. Autonomi innenfor grensene før juni 67, slik som det internasjonale konsensus tilsier.Honkey-Chateau skrev:NeiSlubbert skrev:Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Honkey
Mvh
Da er vi sammkjørte.Honkey-Chateau skrev:Selvsagt! Det var også mitt poeng med at det skal være likhet i synet på mulighetene for opprettelse av nasjonalstat. Med den forbrytelse verdenssamfunnet har utført overfor palestinerne, skulle det bare mangle at "vi" ikke gjør dette rett igjen ved å sette skapet på plass. Israel må innenfor grensene i FNs resolusjoner, og verden må assistere det ekstremt skakkjørte Palestina med opprettelsen av normale infrastrukturer. Men dette er betydelig vanskeligere sagt enn gjort, dessverre!Ulrike Dershowitz skrev:Opprettelsen av staten Israel var en menneskelig tragedie, men en irreversibel en. I lys av dette fortjener ikke også palestinerne autonomi heller enn fortsatt undertrykkelse. Autonomi innenfor grensene før juni 67, slik som det internasjonale konsensus tilsier.Honkey-Chateau skrev:NeiSlubbert skrev:Stiller det seg annerledes for palestinaarabere enn det gjør for jøder?Honkey-Chateau skrev:Må få poengtere til slutt at jødene sikkert har samme rett på en stat som en hver annen folkegruppe, men er det strengt tatt en grunnleggende menneskerett å ha en nasjonalstat?
Honkey
Mvh
Honkey
Før opprettelsen av Israel var hele området et britisk protektorat. I tillegg til Israel opprettet man også Jordan, Syria, Libanon osv., arabere ble tilkjent 99% av det tidligere koloniområdet.Ulrike Dershowitz skrev:Før opprettelsen av Israel eide jødene 7% av palestina, de ble tilegnet over halvparten og rensket den etnisk for arabere.
Du har tydeligvis ikke satt deg tilsvarende inn i regimene til Saudi-Arabia, Iran, Syria m.v., hvor jøder og andre ikke-muslimske minoriteter for det meste er rettsløse og helt segregerte. Etter sharia defineres en ikke-muslimsk minoritet som dhimmi, hvilket pr.def. gjør dem til en underklasse. Det står skrevet i boka, alle land som styres iht. sharia har "apartheid"-styre.I dag kontrollerer de langt over 70% og har innført muligens det mest undertrykkende apartheidregimet verden har sett...
Hehe...la meg gjette hvem...Det dere driver med - med et par hederlige unntak - er tåkelegging av sakens kjerne...
For her ligger "sakens kjerne"; USA. Den altoverskyggende oppfatning av at USA er årsaken til alle verdens problemer, at USA alltid er fienden og at USA er det eneste som står mellom jorden og perfekt harmoni.Dette kunne ikke den Israelske ledelsen ha gjort uten støtte fra USA.
USA har stor innflytelse på Israel. det er det ingen tvil om, og det bataler i stor grad for det Israelske militæret også. Det er ikke dermed sagt at de er roten til problemet, men de kunne nok brukt sin innflytelse anderledes hvis ikke innenrikspolitiske problemer i USA satt en stopper for dette.Slubbert skrev:For her ligger "sakens kjerne"; USA. Den altoverskyggende oppfatning av at USA er årsaken til alle verdens problemer, at USA alltid er fienden og at USA er det eneste som står mellom jorden og perfekt harmoni.
Jeg leste i dag, Tanya Reinharts Israel/Palestine blurbet av bl.a. Chomsky og Edward Said, at jødene lovlig eide 7 prosent av Palestina men ble tildelt over 50%. Det må innebære at den privat eiendomsretten opprettholdt under britisk mandat. Slik jeg vil anta det også var privat eiendomsrett i det Ottomanske riket blant annet. Det er du som er tilhenger av privat eiendomsrett, jeg er tilhenger av Proudhon.Slubbert skrev:Før opprettelsen av Israel var hele området et britisk protektorat.
Chomsky, http://home.chello.no/~akrognes/ZnetsIntervjuChomskyApril2.htmDet arabiske toppmøtet førte til allmenn tilslutning til den saudiarabiske planen, som gjentar de grunnleggende prinsippene i det som i lang tid har vært internasjonal konsensus: Israel bør trekke seg ut av de okkuperte områdene innenfor rammen av en allmenn fredsavtale som skal garantere retten, for alle stater i regionen, inkludert Israel og en ny palestinsk stat, til fred og sikkerhet innenfor anerkjente grenser (i hovedsak ordlyden i FN-resolusjon 242, utvidet til å omfatte en palestinsk stat). Det ligger ikke noe nytt i dette. Dette er hovedpunktene i sikkerhetsrådets resolusjon fra januar 1976, støttet av praktisk talt hele verden, inkludert de ledende arabiske statene, PLO, Europa, Sovjetblokken, de alliansefrie landene i realiteten alle som betydde noe. Israel motsatte seg den og USA nedla veto, og fjernet den dermed fra historien. Etterfølgende og liknende initiativ fra de arabiske landene, PLO og Vest-Europa ble blokkert av USA, helt fram til vår tid. Det omfatter Fahd-planen av 1981. Historien om den er også effektivt fjernet fra historien, av de vanlige grunnene.