Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Samtidig ville jeg tro at det kan være vanskelig å følge alle folkerettslig lover når man har med terrorister å gjøre.
    Israel bryter alt som har med folkerett å gjøre, og har gjort det i årevis. Det er en metode å skape terrorister på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror du skjønner hva jeg mente, så ta det ikke for mye ut av  den tiltenkte sammenhengen....

mvh
    Ja, hva var det du mente? At vi skal ignorere Dagbladet, også når de forteller sannheten?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noruego

Det er godt å se at du er tilbake med balanse, ryddighet og fornuft.

Jeg er for sint på alle parter i midtøsten, og her hjemme for den saks skyld, til å bidra særlig konstruktivt.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Det er veldig feil å tro at Israel bare forsvarer seg. De driver en apartheid som er være enn den  som var i sør-afrika. De har dessuten tatt områder som de ikke ble tildelt i utgangspunktet. De har brutt omtrent alt som er av folkerettslige prinsipper i årevis. Så krever de at Hamas-regjeringen må gå fordi de ikke enda hadde anerkjent Israel - folkerettslig. Og like før Hamas-regjeringen skulle vedta anerkjennelse så invaderer Israel Gaza.
    :eek: :eek: :eek:

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Sånn ellers om jeg fostår dere rett mine herrer:

* Willoch er en gammel tulling uten politisk gangsyn, og han tar feil.
    * Bondevik kan overhodet ikke tas seriøst, han tar definitivt feil.
    * Kofi Annan tar i det minste delvis feil, bl.a. fordi det ble noen diskusjoner rundt sønnen hans.
    * Alle som har vært i nærheten av å stemme RV, SV, SP, AP og muligens V og DLF tar feil
    * Jan Egeland tar utvilsomt feil

* Olmert, Busch, Rice og BB King har rett. Du vide verden.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Det interessante spørsmålet er: hvorfor gror slike grupper som hizbollah fram, og hvorfor øker oppslutningen for hizbollah nå?

Hizbollah er Ayatolla Khomeini sitt prosjekt fra 1982. Shiamuslimene utgjør 40% av Libanons befolkning og finnes for det meste i sør, men landet har tradisjonelt blitt kontrollert av sunnier og kristne. Hizbollah har blitt beskyttet av Syria, og Libanons regjering har ikke klart å avvæpne grupperingen. Sterke krefter i Libanon sammen med internasjonalt press tvang de syriske styrkene ut for 2 år siden. På sammen måte som Iran, ønsker Hizbollah at Israel skal "utslettes". De angrep nå Israel ved å sende raketter mot Israelske byer. FN styrken i Libanon (UNIFIL) var alt for svak til å stoppe dem, og Libanons hær griper heller ikke inn. Israel går da naturligvis til motangrep for å sette en stopper for Hizbollahs mulighet til å bombaredere Israel. Dette kan overhodet ikke kritiseres. Hizbollah tente gnisten, og må ta ansvaret for hele situasjonen. Israel har ingen interesser i Libanon annet enn ønsket om ikke å bli angrepet. For Israel vil en sterk internasjonal fredsstyrke i Sør-Libanon som kan kontrollere grenseområdene, sansynligvis være et ønsket resultat. Hizbollah vil ventelig motsette seg en slik styrke. Norsk venstreside støtter i kjent stil det jødehatende og iranstøttete Hizbollah. Utslett Israel runger snart gjennom Oslos gater. Følg med, følg med, venstresida rører på seg. En ny krystallnatt venter.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Sånn ellers om jeg fostår dere rett mine herrer:

* Willoch er en gammel tulling uten politisk gangsyn, og han tar feil.
    * Bondevik kan overhodet ikke tas seriøst, han tar definitivt feil.
    * Kofi Annan tar i det minste delvis feil, bl.a. fordi det ble noen diskusjoner rundt sønnen hans.
    * Alle som har vært i nærheten av å stemme RV, SV, SP, AP og muligens V og DLF tar feil
    * Jan Egeland tar utvilsomt feil

* Olmert, Busch, Rice og BB King har rett. Du vide verden.

Honkey
    Alternativ;
    * Willoch er en gammel luring med et enormt politisk gangsyn, og han har helt rett.
    * Bondevik er veldig seriøs, og har absolutt helt rett.
    * Kofi Annan har i det minste delvis rett.
    * Alle som har vært i nærheten av å stemme RV, SV, SP, AP og muligens V og DLF har helt rett
    * Jan Egeland har utvilsomt helt rett

* Olmert, Busch, Rice og BB King tar feil. Du vide verden.

Jeg tror ingen av oss forståsegpåeere forstår hvordan det oppleves for den normale palestina-araber/Israel-araber eller palestina-jøde/Israelitt,og jeg har igrunnen like mye sympati med den uskyldige part i begge leirer,men jeg har null sympati med PLO,HAMAS,AL Aqsa,Bin Laden osv og jeg har stor sympati med den Israelske regjering som må deale med desse kjøterene.

Når jeg ser NOEN("tog du an?" =ikke alle) på venstresiden omtale konflikten så ser jeg omtrent dette:
    "bla,bla,når til og med Willoch den gamle kloke mannen sier det så ......bla,bla,fælt for "palestinerene",bla,bla,Israel er skyld i dette selv,bla,bla,blaaaa,Bush er en dust,korstogene,bla,Hamas vil ha fred bare Israel kan gi seg,bla,bla,okkupert land,Palestina,og ja foresten det er jo litt trist å se "palestinere" sprenge andre i luften men Israel er jo skyld i det selv."

Tror dere virkelig det er mulig å forhandle med PLO,HAMAS og deres svirebrødre? Vennligst svar meg på det så skal jeg holde kjeft videre.....kanskje....... ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    De to ovenstående innlegg (BBKing, RuneS) understreker mesterlig det jeg i grunn holder mot deres syn på dette: svart/hvitt. Either you're with us, or you're against us.
    Sånn er ikke virkeligheten. Jeg har nå forsøkt relativt mange innfallsvinkler for å få frem dette budskapet. Dette oppfatter jeg nå at dere ikke ønsker å ta inn.

Honkey
    PS: At det er mulig å forhandle med PLO har vel vært bevist en del ganger. Hamas? Det gjenstår å se. Svirebrødrene? Hvem er de? Generalisering kan ikke besvares med noen særlig grad av treffsikkerhet.
    DS.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    PLO fjernet aldri sin hovedparole i sin "politiske" agenda,utslettelse av Israel!!!!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Article 26: The Palestine Liberation Organization, representative of the Palestinian revolutionary forces, is responsible for the Palestinian Arab people's movement in its struggle - to retrieve its homeland, liberate and return to it and exercise the right to self-determination in it - in all military, political, and financial fields and also for whatever may be required by the Palestine case on the inter-Arab and international levels.

Der har kun vert et Palestina og det omfatter hele Israel og Jordan.

http://www.iris.org.il/plochart.htm

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    De to ovenstående innlegg (BBKing, RuneS) understreker mesterlig det jeg i grunn holder mot deres syn på dette: svart/hvitt. Either you're with us, or you're against us.
    Sånn er ikke virkeligheten. Jeg har nå forsøkt relativt mange innfallsvinkler for å få frem dette budskapet. Dette oppfatter jeg nå at dere ikke ønsker å ta inn.

Honkey
    PS: At det er mulig å forhandle med PLO har vel vært bevist en del ganger. Hamas? Det gjenstår å se. Svirebrødrene? Hvem er de? Generalisering kan ikke besvares med noen særlig grad av treffsikkerhet.
    DS.
    Det var mulig å forhandle med PLO. Men da alt lå til rette for en avtale (Camp David avtalen 2000), så sa PLO nei. Avtalen var så gunstig for PLO, at det var sterk motstand mot avtalen i Israel. Likevel var den Israelske regjeringen rede til å signere. Men PLO sa nei! PLO sa nei til fred i 2000.

Fortsettelsen er til å grine av: I stedet for å kritisere PLO for dette, fortsetter norsk venstreside (inkl Kåre Alzheimer Willoch og Kjell Pater Bondevik) å angripe Israel for dets vilje og evne til å forsvare seg.

Endelig: Når skal venstresida ta inn over seg at araberne og Iran ikke ønsker fred. De ønsker å utslette Israel. Det sier de, og slik handler de. Det er agendaen. Read their lips! Hamas og Hizbollah fores med penger og våpen av Iran og Syria for at det ikke skal bli fred før Israel er fjernet fra kartet.

Israel er naturligvis i sin fulle rett til å forsvare seg.

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    BB:

-når skal du ta virkeligheten inn over deg?

-når skal du lære at for å få en fruktbar debatt så må du lese motpartens argumenter og tenke over hva som ligger bak?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.330
    Torget vurderinger
    1
    Alternativ;
    * Willoch er en gammel luring med et enormt politisk gangsyn, og han har helt rett.
    * Bondevik er veldig seriøs, og har absolutt helt rett.
    * Kofi Annan har i det minste delvis rett.
    * Alle som har vært i nærheten av å stemme RV, SV, SP, AP og muligens V og DLF har helt rett
    * Jan Egeland har utvilsomt helt rett

* Olmert, Busch, Rice og BB King tar feil. Du vide verden.

Jeg tror ingen av oss forståsegpåeere forstår hvordan det oppleves for den normale palestina-araber/Israel-araber eller palestina-jøde/Israelitt,og jeg har igrunnen like mye sympati med den uskyldige part i begge leirer,men jeg har null sympati med PLO,HAMAS,AL Aqsa,Bin Laden osv og jeg har stor sympati med den Israelske regjering som må deale med desse kjøterene.

Når jeg ser NOEN("tog du an?" =ikke alle) på venstresiden omtale konflikten så ser jeg omtrent dette:
    "bla,bla,når til og med Willoch den gamle kloke mannen sier det så ......bla,bla,fælt for "palestinerene",bla,bla,Israel er skyld i dette selv,bla,bla,blaaaa,Bush er en dust,korstogene,bla,Hamas vil ha fred bare Israel kan gi seg,bla,bla,okkupert land,Palestina,og ja foresten det er jo litt trist å se "palestinere" sprenge andre i luften men Israel er jo skyld i det selv."

Tror dere virkelig det er mulig å forhandle med PLO,HAMAS og deres svirebrødre? Vennligst svar meg på det så skal jeg holde kjeft videre.....kanskje....... ;)
    Kortformen:
    Når du ikke anerkjenner dine fiender og dine fiender ikke anerkjenner deg, hva da? Fyr løs!

mvh
    KJ

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Ja, hva var det du mente? At vi skal ignorere Dagbladet, også når de forteller sannheten?
    Jeg tror du vet godt hva jeg ville ha frem ved denne sammenligningen, om du gidder vel og merke...

mvh

O

omholt

Gjest
    At PLO trakk seg fra Camp David avtalen sier det meste. Nå må dere våkne folkens. Disse folka ønsker ikke fred, de vil utslette Israel.
    Er enig at det ikke er sikkert det Israel gjør er nødvendigveis riktig, men hva skal de gjøre? Skal de bare opptre passivt og motta rakketter i hodet? Det er en utrolig vanskelig situasjon for Israel.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Krangler dere?? ;D

Vel, jeg har ikke akkurat skiftet side siden sist, men jeg er enig i at Honkey ikke fremstår som noen jødehater. Men jeg er også enig i at mange på venstresiden i norsk politikk derimot fremstår som jødehatere, jeg hadde faktisk ikke våget å gå rundt i Oslos gater hverken med et israelsk flagg eller Davidsstjerne eller andre jødiske symboler, rett og slett fordi det også her til lands dessverre er mye hat rettet mot jøder, både fra ekstreme på venstresiden (blitz f.eks) og også endel av våre "nye" landsmenn.

O

omholt

Gjest
    Sjekk denne bloggen. Mye interessant. Se videon av en fyr i Spania som går med plakat med støtte for Israel. Video klippene lenger nede på siden er også veldig interessante. En tidligere PLO terrorist som uttaler seg
    http://israelibunker.blogspot.com/

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Krangler dere??   ;D

Vel, jeg har ikke akkurat skiftet side siden sist, men jeg er enig i at Honkey ikke fremstår som noen jødehater. Men jeg er også enig i at mange på venstresiden i norsk politikk derimot fremstår som jødehatere, jeg hadde faktisk ikke våget å gå rundt i Oslos gater hverken med et israelsk flagg eller Davidsstjerne eller andre jødiske symboler, rett og slett fordi det også her til lands dessverre er mye hat rettet mot jøder, både fra ekstreme på venstresiden (blitz f.eks) og også endel av våre "nye" landsmenn.
    Tror ikke jeg krangler, Komponenten. Jeg forsøker etter fattig evne å si fra til en motdebattant hva som er akseptabel oppførsel i en debatt som dreier seg om sak. Vedkommende kom til å hevde at bl.a. mine argumenter har sine røtter i "ekstremt jødehat", noe som er såpass grovt at det faktisk ville være galt av meg å IKKE si fra.
    Jeg deler ellers din indignasjon over folk som sjikanerer jøder i Oslos gater, den type "fremføring av synspunkter" hører ingen sted hjemme.

Honkey

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Tror ikke jeg krangler, Komponenten. Jeg forsøker etter fattig evne å si fra til en motdebattant hva som er akseptabel oppførsel i en debatt som dreier seg om sak. Vedkommende kom til å hevde at bl.a. mine argumenter har sine røtter i "ekstremt jødehat", noe som er såpass grovt at det faktisk ville være galt av meg å IKKE si fra.
    Jeg deler ellers din indignasjon over folk som sjikanerer jøder i Oslos gater, den type "fremføring av synspunkter" hører ingen sted hjemme.

Honkey
    Neida, men når man har vært borte noen dager er det jo litt morsomt å se at her er alt ved det gamle... ;D

Du er ellers en av de mest fornuftge her fra den "feile"( ;)) siden Honkis, og jeg tror ikke at BB tenkte på deg med det han skrev, sånn oppfattet i alle fall ikke jeg det.

Vel, vel, dere riddere får ordne opp i dette på egenhånd, sikkert ikke lurt å gå imellom. ;D

O

omholt

Gjest
    Var en som spurte hvorfor oppslutningen til terrorist organisasjoner som Hizbollah vokser nå. En av hovedgrunnene til det er hvordan disse folka er blitt opplært. Terrorist organisasjonene rekrutterer små barn og implementerer jødehat, hat mot vesten og spesielt USA i dem. PLO gjør dette fra grunnskolen.
    Når da Israel går til angrep, blir disse folkene selvfølgelig overbevist om det de har blitt lært fra de var små er riktig. Utrolig synd på disse folkene. De er blitt ført bak lyset av sine egne ledere og forstår ikke virkeligheten i konflikten.

Jeg tror løsningen er at Islam og tankesettet som finnes i den arabiske verden må knekkes innenfra. Det tror jeg vil skje når folkene blir mer opplyste, men det vil ta tid.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.489
    Krangler dere??   ;D

.... både fra ekstreme på venstresiden (blitz f.eks) og også endel av våre "nye" landsmenn.
    Så den ekstreme høyresiden er jødevenner? Skam deg.
    Selv om den "ekstreme venstresiden" ikke støtter Israel så har vel det ingenting med Israels religion å gjøre?
    Det er jo det samme som å si dersom du ikke støtter et katolsk land, så hater du katolikker?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    :-X
    Du er jammen festlig når du furter. Sensur er godt å ty til når virkeligheten blir for påtrengende

Virkelighet ??? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
    Fytte rakkern!

Jeg skjønner (til en viss grad) at Israel tar igjen når de blir beskutt.
    Jeg skjønner også (godt) at palestinerne kjemper mot undertrykkelse og okkupasjon og mot apartheid (innen Israel)
    Jeg skjønner også at det er mye hat på begge sider.
    Jeg skjønner at dette er en meget vanskelig konflikt å løse.
    Jeg skjønner derimot IKKE at Israel ikke skjønner at de velger gale fremgangsmåter for varig fred.
    På samme måte som "vesten"(USA) IKKE" skjønner hvordan de skal "bygge" fred med den muslimske verden, men bare fortsetter å bygge hat ved midlene de bruker for å bekjempe "terror"
    Jeg skjønner ikke (alltid) forskjellen mellom forskjellige former for krig alt etter hvilke "midler" de forskjellige parter eventuelt har til rådighet.
    Når en kan drepe og ødelegge med avanserte og moderne våpen så er det "krig" og når en bruker selvmordsbombere så er det terror?
    De små barna (eventuelt) som blir drept på begge sider, bryr seg vel svært lite om hvordan de omkommer/ blir drept, det at det skjer er det jævlige.
    Apekattene som noen "ynder" å kalle bl.a. muslimene, er de mer apekatter enn amerikanere som "leker" seg med irakske fanger?
    Det er sikkert noen som med rette kan kalles apekatter på begge sider, men de finnes faktisk på begge sider også i Midtøsten (Israel/Palestina)
    IMO er Bush en apekatt og det mener jeg virkelig.

Og dette evindelige pjattet om at alt som Israel foretar seg kun er svar på angrep, hvorfor kan det ikke være omvendt?
    Da må vi jo ha en fasit på hvem som begynte og det kan jo bli en annen laaaang tråd.

Jeg nevner det igjen som en gang for en tid tilbake.
    Jeg synes at Aftenpostens tegner Inge Grødum hadde en megetsigende kommentar om konflikten vi snakker om, da han illustrerte (tror det var Sharon) liggende oppå Arafat og denge løs, mens han ropte om hjelp!

Mvh.KW

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Neida, men når man har vært borte noen dager er det jo litt morsomt å se at her er alt ved det gamle...  ;D

Du er ellers en av de mest fornuftge her fra den "feile"( ;)) siden Honkis, og jeg tror ikke at BB tenkte på deg med det han skrev, sånn oppfattet i alle fall ikke jeg det.

Vel, vel, dere riddere får ordne opp i dette på egenhånd, sikkert ikke lurt å gå imellom.   ;D
    Åh, ingen fare, Komponenten, jeg er slett ikke til fare for mine omgivelser. Du har min fulle støtte som forhandlingsleder om du skulle ønske det. Av alle mine svakheter er kvinner den største! ;)

Honkey

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Her er mer om Hizbollah og deres leder Nasrallah. http://nrk.no/nyheter/bakgrunn/1.749634

Israel gjør helt tydelig resten av verden en stor tjeneste ved å forsøke å utrydde terrororganisasjonen Hizbollah. At folk som Elton og andre her på forumet tydeligvis ikke ser skogen for bare trær er jo forstemmende. Jeg har som noen sikkert husker i en tidligere tråd gjort rede for linken mellom gammelnazister i Egypt etter krigen og PLOs tidligere leder Arafat. At jødehatet sitter dypt i sjelen på de av venstresiden elskede arabere, er ganske klart.

O

omholt

Gjest
    KW

Slik jeg har sagt før så er ordet okkupasjon et feilaktig ord å bruke. Man okkuperer ikke sitt eget land, det er du vel enig om? Og hva som er Israel land er meget diskutabelt. Mange historikere vil hevde at der palestinerne oppholder seg er egentlig Israel sitt landområde. Dette er noe man burde diskutere langt mer. Paletinerne har havnet mellom barken og veden.

Apartheid-Kan du beskrive det nærmere. Går utifra at du ikke mener at man sjekker palestinerne som bor i Israel? Hindrer de under 45 år å be på et farlig område? Hindre folk å arbeide fordi man er redd for selvmordsbomber? Men i frykt for selvmordsbombere går Israel sikkert for langt, men det må være forståelig.
    Jødene lever i frykt for bomber.

Når Israel rykker inn i Libanon and Palestina med "avanserte våpen", er det absolutt i forsvar. De ønsker å stoppe raketter som blir fyrt inn mot sivile mål i Israel. Veldig trist er det at det rammer uskyldige som barn, men jeg tror Israel virkelig prøver å unngå dette. Dette er ikke terror.

Det er bare å lese litt historie, så ser du hvem som begynner. Ikke noe grunn til å lage en lang tråd for å finne ut det. Les de historiske fakta.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Så den ekstreme høyresiden er jødevenner? Skam deg.
    Selv om den "ekstreme venstresiden" ikke støtter Israel så har vel det ingenting med Israels religion å gjøre?
    Det er jo det samme som å si dersom du ikke støtter et katolsk land, så hater du katolikker?
    Skammer meg... (litt..):'(

Det "morsomme" er, at på et punkt er blitzerne og nynasistene enige, jødehatet deler de ( mange) Det er ikke kun Israels politkk som ligger bak mange på venstresidens motstand mot Israel og jøder, jødene i Norge har da ingenting med Israel å gjøre nødvendigvis, men det er de som får svi her. Krystallnatten her for noen år siden, jødene fikk ikke være med...

Forhandlingsleder når du måtte ønske Honkey, kjekt at også du har noen svakheter... ;)

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.489
    Her er mer om Hizbollah og deres leder Nasrallah.   http://nrk.no/nyheter/bakgrunn/1.749634

Sitat fra artikkelen:
    "Hassan Nasrallah står øvst på Israel si liste over likvideringsmål. Landet skal også ha fått grønt lys frå USA for å ta livet av Hizbollah-leiaren. "

Så Israel må spørre USA om lov? Jeg trodde de var voksne og kunne ta en avgjørelse på egenhånd.

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Her er mer om Hizbollah og deres leder Nasrallah.   http://nrk.no/nyheter/bakgrunn/1.749634
    Men det som står i den linken kan da umulig være sant? Tross alt er det skrevet av "velkjente terroristsympatisører og rabiate gammelkommunister"!

Israel gjør helt tydelig resten av verden en stor tjeneste ved å forsøke å utrydde terrororganisasjonen Hizbollah.  At folk som Elton og andre her på forumet tydeligvis ikke ser skogen for bare trær er jo forstemmende.  Jeg har som noen sikkert husker i en tidligere tråd gjort rede for linken mellom gammelnazister i Egypt etter krigen og PLOs tidligere leder Arafat.   At jødehatet sitter dypt i sjelen på de av venstresiden elskede arabere, er ganske klart.  
    Tror ingen her har vist sympatier med Hizbollahs program. Det er fortsatt lov å spørsmålsstille hvor mange boligområder det er rimelig å knuse for å ta rotta på en organisasjon. Og det er lov å spørsmålsstille om det ønskede resultatet oppnås, og om det kunne finnes andre måter å gjøre det på.
    Dette TIL TROSS for at gerilja dreier seg om nettopp det å agere blant vanlige folk. Altså ingen svart/hvit skyldfordeling, men en kritisk røst overfor de handlinger man ser, og spesielt når man ser hvem som dør. Jeg gjentar: INGEN aksept av raketter mot tilfeldige mål i Haifa og andre byer. Men heller ingen aksept for utbombing og drap av sivilbefolkningen i Beirut.

Honkey

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hizbollah er Ayatolla Khomeini sitt prosjekt fra 1982....
    Du ignorerer kaldt og rolig(?) den andre grunnforutstetningen for dannelsen av, og veksten til Hizballah. Hizballahs opprinnelige målsetning var kamp mot israels okkupasjon av Libanon. Denne var i høyeste grad legitim. I økende grad gjennom 20 år med okkupasjon tok de i bruk terrorangrep mot sivile mål i Israel. Dette var systematiserte krigsforbrytelser. Mye av dette var sannsynligvis drevet fram av Iran. Hvor smertefull erkjennelsen enn er, Iran ville etter all sannsynlighet ikke fått så stor innflytelse uten den langvarige okkupasjonen. At libaneserne benyttet seg av all den støtte de kunne få fra Iran og Syria, er knapt noen overraskelse. Desverre opplever de nå ettervirkningene av dette skjebnesvangre valget ved at de ikke er herrer i eget hus.

.... Libanons regjering har ikke klart å avvæpne grupperingen...

....FN styrken i Libanon (UNIFIL) var alt for svak til å stoppe dem, og Libanons hær griper heller ikke inn.
    Etter 20 års Israelsk okkupasjon av det området hvor Hizballah nå har hoveddelen av sin maktbase, er det helt urimelig å legge ansvaret på Libanons myndigheter. Etter okkupasjonen har libaneserne gradvis styrket sin egen makt på bekostning av Syria og Iran. Dessverre er denne prossessen stoppet helt nå.

UNIFIL gjorde det de fikk lov til av IDF. Beklageligvis innebar dette lite annet enn å danne en buffer mellom okkupantene og de forskjellige geriljabevegelsene. Dette reduserte etter all sannsynlighet tapene i så stor grad at okkupasjonen kunne vedvare lenger enn den ellers ville gjort. Dermed fikk Iran og Syria god tid til å øke sin makt i Libanon, og dermed fremme mulighetene til å drive sin kamp gjennom libanesiske stedfortredere.

Hvis Libanons hær under okkupasjonen hadde beveget seg inn i det okkuperte området, hadde den enkelt og greit blitt knust. Derfor gjorde de ikke det, forståelig nok.

Israel går da naturligvis  til motangrep for å sette en stopper for Hizbollahs mulighet til å bombaredere Israel.  

Dette kan overhodet ikke kritiseres.
    Det er heller ingen som har kritisert det faktum at Israel går til angrep på Hizballah. Det flere har påpekt er at angrepene er uproporsjonale med det Israel svarer på, og at de rammer sivile i for stor grad.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Klarer ikke se at Hizbollah kan nedkjempes på annen måte. En fredsbevarende styrke vil sikkert være en god ide, men da må den være sterk og villig til å sloss (mest sansynlig mot Hizbollah).

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Skammer meg... (litt..):'(

Det "morsomme" er, at på et punkt er blitzerne og nynasistene enige, jødehatet deler de ( mange) Det er ikke kun Israels politkk som ligger bak mange på venstresidens motstand mot Israel og jøder, jødene i Norge har da ingenting med Israel å gjøre nødvendigvis, men det er de som får svi her. Krystallnatten her for noen år siden, jødene fikk ikke være med...

Forhandlingsleder når du måtte ønske Honkey, kjekt at også du har noen svakheter...  ;)
    Du får lov å være forhandlingsleder bare på den betingelse at du klarer å skille mellom "jødehat" og kritikk av Israels utenrikspolitikk. Disse to fenomener har ikke en gang fjernt slektskap. Blitz'erne er da ikke jødehatere!!

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Klarer ikke se at Hizbollah kan nedkjempes på annen måte.  En fredsbevarende styrke vil sikkert være en god ide, men da må den være sterk og villig til å sloss (mest sansynlig mot Hizbollah).
    Angrep i nord er ikke egnet til stort annet enn å svekke libaneserne selv i den pågående kampen for å vinne makten i eget land.

En fredsbevarende styrke som skal kunne sloss vil være en okkupasjonsstyrke, ikke en fredsbevarende styrke. Det er jo rein luksus for Israel hvis andre tar den jobben for dem....

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Du får lov å være forhandlingsleder bare på den betingelse at du klarer å skille mellom "jødehat" og kritikk av Israels utenrikspolitikk. Disse to fenomener har ikke en gang fjernt slektskap. Blitz'erne er da ikke jødehatere!!

Honkey

Blitzerne er klokkeklare i sitt jødehat og det ligger like under oveflaten hos venstresinnede folk i hele Europa. Den nye sosialdemokratiske statsministeren i Slovakia har nå alliert seg med det ytterste nasjonalistiske og jødehatende høyre. Liksom sosialisten Arafat samarbeidet med tyske gammelnazister i Egypt tidlig på 1950-tallet.

Vedlegg

porcus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Antall liker
    0
    Massakren ble utført av de såkalte Falangistene (en kristen gruppe) i Libanon mot palestinere i de nevnte flyktningeleirene. Dette var et mafiaoppgjør mellom PLO-mafiaen og Falangistmafiaen som på den tiden hadde delt Beirut mellom seg.
    Å, det er på det nivået vi befinner oss. Falangistene brukte israelske våpen og israelske uniformer, og rapporterte direkte til Sharon. Sharon mistet faktisk statsrådsporteføljen på grunn av sitt personlige ansvar for massakren. Du er mer ytterliggående enn okkupantens offisielle "sannhet". (Og ja, det var jeg også på den tiden. Jeg støttet Sharon. Men jeg var under kriminell lavalder, hvor gammel er du?)

Hvilken israelsk militær reaksjon ville du ha støttet dersom Hizballah hadde massakrert et tusentalls israelere?

Jeg kan fortsette:
    - Den israelske offiseren Baruch Goldstein tok sitt militære skytevåpen til moskeen i Hebron og massakrerte 29 sivile og såret 129 andre. Hvilken israelsk militær reaksjon ville du ha støttet dersom en syrisk soldat hadde gjort tilsvarende i en synagoge?
    (Trivia: Goldstein ble selv drept i trefningen, noe Israel offisielt kaller et "mord".)
    I gravtalen over Goldstein het det at en million arabere ikke er verd en jødisk lillefingernegl. Holocaust er bare en politisk situasjon unna. Men det er vel greit, BB?

- Ariel Sharon ledet Qibya-massakren, der han utstyrte sine soldater med sprengstoff; de tvang beboerne innendørs under maskingeværild, og gikk deretter fra hus til hus og sprengte dem, og lot beboerne -- de fleste kvinner og barn, fordi mennene ikke var kommet hjem fra arbeid ennå -- bli klemt ihjel i ruinene. Hvilken israelsk militær reaksjon ville du ha støttet dersom en palestiner på militært oppdrag gjorde det samme?

- Under ledelse av Shimon Perez ladet israelske styrker om for å beskyte Fijis UNIFIL-styrke ved Qana, der israelerne hadde jaget inn over 800 sivile libanesere. Over hundre ble drept. Hvilken militær reaksjon ville du ha støttet dersom palestinske myndigheter gikk til åpent angrep på verdenssamfunnet på samme måte?

- Senest denne helgen truet Israels forsvarssjef med å bombe ti boligblokker i Beirut for hver rakett de får. Ikke bare er det snakk om to grove krigsforbrytelser -- målretting mot sivile og kollektiv straff -- men det innrømmes endog på forhånd at det er dette som er hensikten. Hvilken militær reaksjon ville du ha støttet mot en makt som ville ha knust ti boligblokker i Tel Aviv for hvert prosjektil Israel har sendt av gårde i denne krigen?

Jeg lurer på hva slags mennesker det er som mener det er en "rett" for kun den ene part å forsvare seg mot terror, mens den andre kun har "rett" til å ta imot; som kun anerkjenner den enes "rett" til å eksistere, mens den andre bør nukes, og som anerkjenner en raseteori for eierskap til landområdet, mens andre skal fordrives. I mitt tilfelle var jeg ung og uvitende.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    vil påpeke overfor BBKing at mitt syn på hans debatteknikk tydeligvis ble delt av admin. Jeg er fortsatt skuffet over at han (BB) ikke har ryggrad nok til å be om unnskyldning for sine grove utsagn i kampens hete, men registrerer som sagt at de nå er fjernet av Admin.

Honkey

porcus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Antall liker
    0
    He-he, ja den Lars Gule, den Lars Gule. Med sin bakgrunn som sprengstoffleverandør og terrorist i Libanon i 1977, har han ikke mye kredibilitet når det gjelder respekt for uskyldige sivile liv.
    Du underslår at Lars Gule deretter tok et oppgjør med ytre venstre, meldte seg inn i et antikommunistisk parti, brukte store deler av livet sitt til å forske på terrorisme, og har vært en av de saklige krasse kjeftene i den offentlige debatten når det gjelder å balleta islamistene.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    BB klager ofte på innlegg som er mindre forulempende enn hans egne. Noen ganger blir de fjernet mens BB`s innlegg får stå.

Det er vel best å si ifra.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    vil påpeke overfor BBKing at mitt syn på hans debatteknikk tydeligvis ble delt av admin. Jeg er fortsatt skuffet over at han (BB) ikke har ryggrad nok til å be om unnskyldning for sine grove utsagn i kampens hete, men registrerer som sagt at de nå er fjernet av Admin.

Honkey
    Hva "store far" måtte mene er ikke så viktig. Selvsagt synd at du skal klage som ei jomfru i nød. Jeg har da ingen ting å unnskylde. Som sagt, føler du deg truffet personlig av noe jeg har skrevet, har du et problem, og bør tenke godt over egne holdninger.

Jeg er fortsatt ikke i tvil om at godt gammeldags jødehat er en viktig motivator for arabernes og norsk/europeisk venstresides angrep på Israel. Dette er viktig å ha i bakhue.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn