Israel i sin fulle rett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nesten som arabernes offerrolle-teknikk?  
    (Artig at Hagen og arabiske gærninger bruker samme teknikk.)
    Akkurat den likheten har jeg aldri sett. Hagen har da aldri vært i nærheten av sykelige påstander og truet med selvmordsbomber etc... Hvordan opplever du for øvrig "araberne" (hvem er de?) fremstiller seg som ofre?
    Kan du eksemplifisere?

Honkey

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Arabernes fremstilles stadig (helt urettmessig) som ofre for vestens imperialisme og utnyttelse. Dette skal angivelig forklare et intenst hat mot vesten, spesielt mot USA. Mange brukte dette som "forklaring" på 9/11. Araberne har i virkeligheten klare mindreverdighetskomplekser overfor den rike vestlige verden. Dette slår ut i et hat mot vår frihet og manglende religiøsitet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Dette er kun din generelle tolkning av verdensbildet BB. Og jeg ser overhodet ingen likheter mellom Carl I Hagens debatteknikk og ditt syn på "araberne" (hvem er de?)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er lett å se "ekstremismen" hos andre, men sjelden hos en selv. "Ekstremistene" er vel som oftest ellers de man er mest uenige med.

Jeg begynner å bli lei av disse islam/israel/ dumme muslimer/snille muslimer debattene nå.

Satser heller på sol/bikini/hengekøye/mp3-spiller/god bok i dag... ;)

Så får vi håpe at alle blir snille snart, det er på tide nå.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Får håpe du bruker beskyttelse mot ekstrem fundamentalisme også. Tør jeg foreslå nygrillet kråke som et passende måltid etter solingen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er lett å se "ekstremismen" hos andre, men sjelden hos en selv. "Ekstremistene" er vel som oftest ellers de man er mest uenige med.

Jeg begynner å bli lei av disse islam/israel/ dumme muslimer/snille muslimer debattene nå.

Satser heller på sol/bikini/hengekøye/mp3-spiller/god bok i dag...  ;)

Så får vi håpe at alle blir snille snart, det er på tide nå.
    Det som er så irriterende med debattene er manglene på nyansering. At det ikke skal være mulig å se at det ikke behøver å være enten / eller. "Either you're with us or you're against us". Denne mangelen går helt til topps.
    Verden er ikke svart og hvit i dag heller. Mennesket er ikke enten snilt eller slemt i dag heller. Religionen er ikke dårlig eller god i dag heller. Trist dette i grunn. Hadde blitt så mye enklere å diskutere, da.
    Ekstremistene er neppe de man er mest uenige med. Om man er enige eller uenige er da slett ikke relevant for hvorvidt en tankesett er ekstremt eller ei. Det ser ut til at mange har problemer med å skille ideen om at (kun som eksempel) man kan være for at Krekar skal få opphold i Norge, samtidig som man avskyr hans menneskesyn og politiske ståsted. Det passer nemlig ikke i enten/eller-verdenen. For man må vel "være på parti" med den/det man forsvarer?
    Akk ja, sånn går nu dagan! :)
    Ut i sola, Komponenten! Dette innlegget var ikke rettet mot deg, det er generelle betraktninger.

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva er det med denne tvangstanken om at noen har rett?

De er jo klin gærne hele gjengen.

Dessuten er det jo ikke Libanon, ikke Syria, ikke Iran, men Irak som står bak.

Det var jo der all terroren kom fra, ikke sant?
    Bare vi får rydda opp der blir alt bra igjen.

La nå Iranerne ha atombombene sine i fred. De er jo så søte.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    For øvrig føler jeg som nordmann at ettersom bl.a. denne konflikten sørger for at nye oljemilliarder fosser inn i statskassen, bør vi ta Røde Kors' bønn til følge og gi utstrakt bistand til den nå terroriserte befolkning i Libanon. Jeg håper da i det minste mine meddabattanter ser at de 700 000 som nå er på intern flukt ikke kan skyldes for den oppståtte situasjon.

Honkey

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er noen som liker sensur her. Tør de å gi seg til kjenne?

Audio Art

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Israel handler naturligvis i sin fulle rett når de går til motangrep etter Hizbollahs angrep mot sivile mål i Israel.  Jeg synes Israel også burde benytte anledningen til å slå ut terrorist-redet Syria.  Videre burde de bombe revolusjonsgarden i Iran.  Dette vil selvsagt føre til litt ståk og støy, men jeg tror det er fornuftig å jekke apekatten i Teheran ned  et par hakk.  

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article2196336.ece
    To kidnappa soldater er ikke no argument for og krige/slette et helt folk.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    To-tre kidnappede eller drepte israelere rettferdiggjør lett to-tre millioner drepte arabere, og visa versa. Partene har et likt syn på proporsjonalitet, men med motsatt "fortegn". Derfor kommer dette helvetet til å fortsette inntil noen "vinner".

Det er ingen grunn til å tro at stanken av overstekte koteletter noen gang kommer til å forsvinne helt fra dette ellers så fantastisk vakre området.

Det begynner å bli mange år siden jeg ga opp håpet. Nå begynner det å slite på evnen til medfølelse...

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg tror dere ser litt lett på det, de to kidnappede soldatene var "dråpen", ikke grunnen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Komponenten

Det er dråper som har fylt alle kopper, palestinske, israelske, you name it.

Det er fortsatt ingen som har "rett". Derimot er det flere fulle kopper for hvert minutt som går. For ikke å snakke om knuste kopper.

P.S. Snart har både Israel og Iran BOMBEN!

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Rakettene regner over Israel. De kommer fra Libanon. Hizbollah bestemmer det meste i Libanon og støttes av Syria og Iran. Ergo: Angrip Libanon, Syria og Iran.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Rakettene regner over Israel.  De kommer fra Libanon.  Hizbollah bestemmer det meste i Libanon og støttes av Syria og Iran.  Ergo:  Angrip Libanon, Syria og Iran.  
    Og hva regner så over nabostaene til Israel?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror dere ser litt lett på det, de to kidnappede soldatene var "dråpen", ikke grunnen.
    Mjaa...skeptisk!

Israel har lenge planlagt de operasjonene vi nå ser. De brukte kidnappingene (eller tilfangetagningen, alt etter som man vil se det) som begrunnelse for å sette i gang de militære operasjonene vi nå ser. At Hizbollah (Guds Parti, har støtte både fra Iran og Syria) nå bruker ytterligere mer langtrekkende våpen understøtter bare den israelske regjeringens argumnet.

Hadde målet vært befrielse av de israelske soldatene hadde israelske spesialstyrker sannsynligvis funnet dem før eller senere.

Den israelske staten har lenge sett behovet for å ta et oppgjør med Hizbollah i en slik grad at de israelske militære eliminerer dem fra libanesisk territorium (i likhet med da israelske militære fullstendig knuste PLO i Libanon i 1982, og PLO ble tvunget til å etterlate seg mye tungt materiell og flyktet til Libya), og det håper jeg de også lykkes i.

Syria har på mange måter vært garantisten for at Hizbollah kan operere nesten uhemmet i Libanon, og det har å gjøre med at Syria okkupert deler av Libanon med over 30 000 soldater (disse ble trukket ut etter sivile og politiske protester i Libanon for noe få år siden).

Om Iran er den staten som i hovedsak står bak finansiering og våpenstøtte og annet utstyr til HHizbollah, noe som de syriske myndigheter muligens også gjør, så er det den syriske staten som har åpnet for Hizbollah's forholdsvis frie spillerom i Libanon, og på den måten også er den politiske garantisten for denne virksomheten.

DET er en interessant fordeling av ansvarsforholdet mellom Iran og Syria, noe begge stater tjener politisk på, og ikke minst, at de syriske myndigheter alltid kan fraskrive seg å ha noen relasjoner til Hizbollah. Dette til tross for den indirekte støtten de syriske myndigheter gir gjennom å la Hizbollah få forsyninger via Syria og bevege seg inn og ut av landet i det mer eller mindre skjulte og også organisere deler av virksomheten sin derfra.

Mvh.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Mjaa...skeptisk!

Israel har lenge planlagt de operasjonene vi nå ser. De brukte kidnappingene (eller tilfangetagningen, alt etter som man vil se det) som begrunnelse for å sette i gang de militære operasjonene vi nå ser. At Hizbollah (Guds Parti, har støtte både fra Iran og Syria) nå bruker ytterligere mer langtrekkende våpen understøtter bare den israelske regjeringens argumnet.

Hadde målet vært befrielse av de israelske soldatene hadde israelske spesialstyrker sannsynligvis funnet dem før eller senere.

Den israelske staten har lenge sett behovet for å ta et oppgjør med Hizbollah i en slik grad at de israelske militære eliminerer dem fra libanesisk territorium (i likhet med da israelske militære fullstendig knuste PLO i Libanon i 1982, og PLO ble tvunget til å etterlate seg mye tungt materiell og flyktet til Libya), og det håper jeg de også lykkes i.

Syria har på mange måter vært garantisten for at Hizbollah kan operere nesten uhemmet i Libanon, og det har å gjøre med at Syria okkupert deler av Libanon med over 30 000 soldater (disse ble trukket ut etter sivile og politiske protester i Libanon for noe få år siden).

Om Iran er den staten som i hovedsak står bak finansiering og våpenstøtte og annet utstyr til  HHizbollah, noe som de syriske myndigheter muligens også gjør, så er det den syriske staten som har åpnet for Hizbollah's forholdsvis frie spillerom i Libanon, og på den måten også er den politiske garantisten for denne virksomheten.

DET er en interessant fordeling av ansvarsforholdet mellom Iran og Syria, noe begge stater tjener politisk på, og ikke minst, at de syriske myndigheter alltid kan fraskrive seg å ha noen relasjoner til Hizbollah. Dette til tross for den indirekte støtten de syriske myndigheter gir gjennom å la Hizbollah få forsyninger via Syria og bevege seg inn og ut av landet i det mer eller mindre skjulte og også organisere deler av virksomheten sin derfra.

Mvh.
    Her tror jeg nok du nærmer deg sannheten, ja. Dette er et åpenbart dillemma for Israel, det er ikke vanskelig å forstå at et sterkt Hizbollah som brohode for den ekstremistiske tankegang som hersker i Irans styringsapparat er en meget farlig kombinasjon. Spørsmålet Israel må stille seg i sakens anledning er hvorvidt denne massive aksjonen tjener deres sak eller ei. Nå drepes i all hovedsak sivile, dessuten dør 10 ganger så mange ikke-israelere som israelere. Hvilke langsiktige konsekvenser vil dette få? Dersom det fører til en sterkere oppbygging på ekstremilslamistenes side, er jo aksjonen en komplett fadese. Det ser ut til at Israels styrende organer (i likeht med USA i Iran) kun ser ett mulig resultat, mens faktum er at det finnes sikkert 100 andre og mye farligere svar på regnestykket. Situasjonen er temmelig låst, ja. Min sterke overbevisning er fortsatt at bomber ikke skaper annet enn redsel og sinne. Fred blir det i hvert fall ikke.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Her tror jeg nok du nærmer deg sannheten, ja. Dette er et åpenbart dillemma for Israel, det er ikke vanskelig å forstå at et sterkt Hizbollah som brohode for den ekstremistiske tankegang som hersker i Irans styringsapparat er en meget farlig kombinasjon. Spørsmålet Israel må stille seg i sakens anledning er hvorvidt denne massive aksjonen tjener deres sak eller ei. Nå drepes i all hovedsak sivile, dessuten dør 10 ganger så mange ikke-israelere som israelere. Hvilke langsiktige konsekvenser vil dette få? Dersom det fører til en sterkere oppbygging på ekstremilslamistenes side, er jo aksjonen en komplett fadese. Det ser ut til at Israels styrende organer (i likeht med USA i Iran) kun ser ett mulig resultat, mens faktum er at det finnes sikkert 100 andre og mye farligere svar på regnestykket. Situasjonen er temmelig låst, ja. Min sterke overbevisning er fortsatt at bomber ikke skaper annet enn redsel og sinne. Fred blir det i hvert fall ikke.

Honkey
    Ja jeg har en sterk antagelse om at jeg i stor grad har rett i mine synspunkter her.

Men, for nevne Von Clausewitz påstand, at krig er en videreføring av politikken med andre midler, så ER bruk av militær våpenmakt pr. definisjon politikk. Killing Is Politics! -og det finnes ingen forståelse av rettferdighet på denne kloden (bortsett fra en diot-misforståelse på venstresiden politisk i vesten) når det gjelder fordelingen av ofre i konflikter. Det i seg selv, er resultatet av den maktbalansen som finner sted i en hver situasjon.

Og angående løsningsspørsmålet... -hva er i så fall løsningen? Fred er selvsagt svaret (for å sitere Mohandas K. Ghandi). Men veien dit er selvsagt vanskelig. Spørsmålet om Hizbollah er ikke direkte knyttet til spørsmålet om Hamas, selv om de har sterke likhetstrekk på en del områder.

Israelske mydigheters agerende overfor Hizbollah henger heller ikke direkte sammen med israels ekspropriasjonspolitikk, selv om myndighetene der gjerne knytter disse sammen (i forhold til Hamas og sikkerhetssituasjonen genrelt og også "fredprosessen"; Oslo-avtalen) for å kunne stanse tilbaketrekkingen fra vest-bredden og nybyggerkoloniene (det bor jo BARE 200 000 israelske nybyggere på vestbredden).

Dette henger sammen med indre politiske motsetninger internt i Israel, mellom de ulike politiske grupperinger. Det er sterk splid i den israelske befolkningen i spørsmålet om å oppgi statens politikk (nasjonalistisk-religiøst motivert) om å ekspropriere landområder på vestbredden.

Men tilbake til spørsmålet om Hizbollah i Libanon, så er denne organisasjonen nesten under definisjonen PMF (Private Military Firm) siden det er en privat militær organisasjon. PMF er imidlertid under betegnelsen privat næringsdrivende, da de leies inn av ulike aktører til bestemte typer oppdrag som i sin natur er svært lik det som kjennetegner militære organisasjoners virksomhet.

Hizbollah er kort og godt en privat militær organisasjon som opererer på oppdrag fra Iran (og Syria, muligens flere private aktører støtter Hizbollah i ulik grad) på en tredje parts territorium (Libanon) hvilket bare er mulig fordi Syria har så sterk inflytelse (makt, ikke bare politisk, kuturelt og økonomisk men også reelt gjennom militære maktmidler) i Libanon.

Dette er ikke en akseptabel situasjon, hverken for Libanon, eller Israel, da Hizbollah opererer som de vil. Libanon blir rett og slett brukt som handlingsrom for å oppnå ikke bare tilhengernes målsettinger, men også statene Irans og Syrias politikk om å utslette staten Israel.

Slik jeg ser det, kan man ikke forhandle diplomatisk ut av situasjonen på sikt så lenge Hizbollah støttes av Iran og Syria, og organisasjonen fortsetter sin virksomhet i Libanon. Politikken fra israelsk side er kort og godt ta et militært oppgjør med Hizbollah, og jeg håper bare at de oppnår å få jaget Hizbollah ut av Libanon.

Det som da er interessant, er om Syriske myndigheter vil slippe Hizbollah inn. Dersom Hizbollah nektes å trkke styrkene inn i Syria, vil det oppstå motsetninger og en splittelse mellom Iran og Syria (for ikke å snakke om den arabiske verden) -dersom Syria slipper Hizbollah inn har de to muligheter: enten avvæpne organisasjonen og oppløse dem, eller la organisasjonen stå inntakt.

Gjør de det siste vil Syria markere sitt standpunkt og spørsmålet da vil bli om Hizbollah skal få rykke inn i Libanon igjen eller få operere fra syrisk territorium, noe jeg ikke tror syriske myndiheter vil tillate. Det vil gi Israel et problem som israelske bare kan løse ved på to måter: overlate Golan tilbake til Syria (noe de neppe gjør, og som vil gi signaleffekter israelske myndigheter ikke vil se seg tjent med), eller sette i gang militære operasjoner mot Syria i en eller annen utstrekning.

OK, det ble en lang utgreiing om en del sammenhneger og mulige scenarier, men dette handler om REALPOLITIKK (faktisk utøving av politikk), ikke kvasi-politisk synsing.

Mvh.

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hvorfor i alle dager trakk palestinerne seg egentlig fra Camp David avtalen i 2000?

Hamas var selvsagt mot fred. Men, Arafat, fredsduen over alle, hadde her muligheten til å gi sitt folk en varig fred. Et folk får kanskje de lederne de fortjener?

K

knutinh

Gjest
    Dagbladet Debatt, onsdag 19. juli

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/07/19/471764.html

"Israelsk apartheid
    annonse
    KARIKATUR: Finn Graffs karikatur er uhyre krass, men den treffer dessverre relevante paralleller, hevder Lars Gule.

Lars Gule Midtøsten-forsker

Onsdag 19.07.2006, 05:40
    En karikatur har provosert Sven G. Holtsmark (Dagbladet 15.07). Finn Graffs kommentar 10. juli «sammenligner» situasjonen på Gaza-stripen med forholdene i Buchenwald hvor leirkommandanten moret seg med å skyte blink på jødiske leirfanger fra sin balkong. I Graffs strek står den israelske statsministeren i leirkommandantens sted.

...

PALESTINERNE ØNSKET i utgangspunktet ikke å være part i noen konflikt med sionistene og israelerne. Fra en posisjon som underutviklet og kolonisert fra osmansk og britisk tid, har palestinernes forsøk på motstand mot det sionistisk-israelske koloniseringsprosjektet vært fåfengt. I et militært perspektiv har aldri palestinerne representert noen reell trussel mot dette prosjektet. I et politisk og moralsk perspektiv har motstanden tidvis hatt større suksess. En viktig del av palestinernes kamp har handlet om å bli anerkjent og tatt på alvor som «part». Dette har blitt og blir fortsatt systematisk avvist av Israel. Likevel kan framtredende norske politikere og Holtsmark i dag snakke om «partene i konflikten» og dermed implisere en symmetri som aldri har vært der. Asymmetrien er så stor at parallellen mellom Gaza og Buchenwald faktisk blir relevant.

Og denne parallellen er bare én av flere. Holtsmark vet ikke eller glemmer at Israel ble dannet gjennom etnisk rensning av ca. 750 000 palestinere, gjennomført ved massakre på hundrevis av fullstendig uskyldige mennesker, bortdrivelser med militær makt og ved å nekte flyktninger å vende hjem. Holtsmark vet ikke eller glemmer at Israel har ført en systematisk diskriminerende politikk overfor landets ikke-jødiske innbyggere siden 1948. Denne apartheidpolitikken ble enda tydeligere i de områdene som ble okkupert i 1967. Her er det, på tilrante land- og vannressurser, bygget bosettinger med en høyere levestandard enn i resten av de okkuperte områdene. Disse koloniene knyttes til Israel med et veinett som bare kan brukes av israelere. Samtidig ødelegges palestinske veier og annen infrastruktur, mens palestinerne utsettes for trakasserende «sikkerhets»-kontroller. De palestinske tapstallene er mange ganger større enn de israelske. Også denne asymmetrien minner om Sør-Afrika.
    ..."

http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    He-he, ja den Lars Gule, den Lars Gule. Med sin bakgrunn som sprengstoffleverandør og terrorist i Libanon i 1977, har han ikke mye kredibilitet når det gjelder respekt for uskyldige sivile liv.

Sakser fra Wikipedia: "Lars Gule har blitt omtalt som Norges første internasjonale terrorist. I 1977 lot han seg verve som agent for den palestinske organisasjonen DFLP (den demokratiske fronten for frigjøring av Palestina). Planen var å reise til Israel for å utføre en aksjon som skulle markere tiårsdagen for seksdagerskrigen. DFLP hadde gitt Gule både skytetrening og opplæring i bombeproduksjon. DFLP foreslo tre ulike mål for Gule: Bombeangrepet skulle enten skje i en fotgjengerundergang i Tel Aviv, i President Hotell i Jerusalem eller utenfor et leilighetskompleks med gassbeholdere på utsiden. Gule var skeptisk til det som kunne bli en ren terrorhandling, men fikk ikke til noen diskusjon med DFLP om forskjellige aksjonsformer. Gule ville uansett selv måtte velge målet for aksjonen ved en eventuell ankomst til Israel.

På flyplassen i Beirut fant en libanesisk kontrollør 750 gram sprengstoff i permene på bøker Gule hadde i sin ryggsekk. Etter brutale avhør hvor Gule tilsto sitt samarbeid med DFLP, viste det seg at Gules ryggsekk også innholdt fenghetter og fire brev. Tanken var at brevene skulle sendes til israelske aviser etter bombeangrepet for å forklare bakgrunnen for aksjonen. Gule ble dømt til et halvt års fengsel i Libanon for «ulovlig besittelse av våpen», dvs. sprengstoff.

Saken vakte stor oppmerksomhet i norske medier sommeren 1977 og da Gule kom tilbake til Norge om høsten, ble han avhørt av politiet. Påtalemyndighetene valgte imidlertid å reagere med en påtaleunnlatelse, selv om han også overfor norsk politi innrømmet å ha begynt planlegging av en aksjon i Israel.

Ole Paus skrev en sang om dette, «Et stev om herr Lars Gule, Larvik» (utgitt på platen Paus-Posten, 1977)."

Men, sangen til Paus er slett ikke verst.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    (EDIT: Med ref til bjørnh's analyse)

Igjen for en stor del enig i analysen, om enn jeg har et litt annet syn på hvordan løse opp flokene. Men det er vel lov. Hva angår Hizbollah er det ogsåå verdt å merke seg at det ikke BARE er en milits; de har ca 10 000 under våpen, men er en sterk og stor politisk aktør og arbeidsgiver i tillegg, antall på totalt 200 000 ansatte har vært nevnt. Men deres støtte i den allemene befolkning er allikevel begrenset. Verdt å merke seg er også at Isreal indirekte har besørget deres eksistens, ettersom Hizbollah oppsto som en reaksjon på Israels handlinger i 1982.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Igjen for en stor del enig i analysen, om enn jeg har et litt annet syn på hvordan løse opp flokene. Men det er vel lov. Hva angår Hizbollah er det ogsåå verdt å merke seg at det ikke BARE er en milits; de har ca 10 000 under våpen, men er en sterk og stor politisk aktør og arbeidsgiver i tillegg, antall på totalt 200 000 ansatte har vært nevnt. Men deres støtte i den allemene befolkning er allikevel begrenset. Verdt å merke seg er også at Isreal indirekte har besørget deres eksistens, ettersom Hizbollah oppsto som en reaksjon på Israels handlinger i 1982.

Honkey
    Israels handlinger i 1982 var en reaksjon på PLOs angrep mot Israel fra Libanesisk territorium. Det er hele tiden palestinerne som driver konflikten videre.
    Arabere har i det hele tatt forbløffende stor glede av å drepe sivile israelere ved hjelp av ekstremt unøyaktige rakettvåpen. De kan ikke under noen omstendighet påstå at de søker å treffe militære instalasjoner eller enheter. Men det er joe en effektiv måte å vedlikeholde konflikten.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Israels handlinger i 1982 var en reaksjon på PLOs angrep mot Israel fra Libanesisk territorium.  Det er hele tiden palestinerne som driver konflikten videre.
    For å drive videre en konflikt, behøves to parter. Minst.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Israel plikter naturligvis å svare når de blir angrepet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    (EDIT: Med ref til bjørnh's analyse)

Honkey
    Vi har i grunnen svært like forståelser av midtøsten. Ja helt klart Hizbollah mer enn en milits, det er en organisasjon med en rekke "avdelinger" om du vil som strekker seg ut som du nevner inn i en rekke forhold. De driver til og med en egen TV-kanal, noe som er i seg selv interessant.

Avhengig av hvor man står i forhold til Hizbollah's virksomhet, så er det helt klart at organisasjonen ser behovet både for å drive virksomhet det reelt sett er behov for og som legitimerer deres aktivitet. I høyeste grad virksomhet som kan betegnes som en "stat-i-staten" Libanon. Og nettopp det at Hizbollah så til de grader er nettopp det, en "stat-i-staten" så bryter den også med den romerske rettsoppfatningen moderne stater i dag anerkjenner; statens rett til å ha monopol på voldsmidler og tvangsmidler (lovgivning, politisk maktutøvelse, og "policing" -politi og militærvesen).

I så måte snakker vi om at Libanon IKKE er en suveren politisk stat. Det er ikke en stat som der andre stater intervenerer i de indre anliggender heller. En statsløs organisasjon (om man kan kalle Hizbollah 100% statsløs så er den en NGO -Non Govermental Organisation) som er autonom innefor Libanons grenser.

Det er nærmest et argument for åkunne påstå at det er føydale tilstander, altså at Hizbollah har lojalitetsbånd til en overhøyhet (i dette tilfellet Iran) der de utøver sin rett til å autonomt operere innenfor og Libanon og mot Israel. Og dette er lite heldig i regionen og i internasjonal politikk, siden det nesten er umulig å ansvarliggjøre Hizbollah.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Israel plikter naturligvis å svare når de blir angrepet.
    Etter 11. september var Tony Blair ("Yo, Blair...) på MTV og forklarte en rekke forhold for unge seere, da kanalen, imponerende nok tok innover seg de dramatiske hendelsene i USA.

Han forklarte det kort og godt med at "...if the country is attacked, the goverment will retaliate!" -dette er er realpolitikk, og dreier seg om faktisk utøving av politikk. Helt klart må en stat handle når deres suverenitet krenkes, og middelet står ofte i forhold til angrepet. Så kan man være enig eller i uenig hvor grensegangen går i dette.

Mvh.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Maktbalansen i midtøsten er slik at den ene part kan ta seg til rette.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    He-he, ja den Lars Gule, den Lars Gule.  Med sin bakgrunn som sprengstoffleverandør og terrorist i Libanon i 1977, har han ikke mye kredibilitet når det gjelder respekt for uskyldige sivile liv.

Sakser fra Wikipedia:  "Lars Gule har blitt omtalt som Norges første internasjonale terrorist. I 1977 lot han seg verve som agent for den palestinske organisasjonen DFLP (den demokratiske fronten for frigjøring av Palestina). Planen var å reise til Israel for å utføre en aksjon som skulle markere tiårsdagen for seksdagerskrigen. DFLP hadde gitt Gule både skytetrening og opplæring i bombeproduksjon. DFLP foreslo tre ulike mål for Gule: Bombeangrepet skulle enten skje i en fotgjengerundergang i Tel Aviv, i President Hotell i Jerusalem eller utenfor et leilighetskompleks med gassbeholdere på utsiden. Gule var skeptisk til det som kunne bli en ren terrorhandling, men fikk ikke til noen diskusjon med DFLP om forskjellige aksjonsformer. Gule ville uansett selv måtte velge målet for aksjonen ved en eventuell ankomst til Israel.

På flyplassen i Beirut fant en libanesisk kontrollør 750 gram sprengstoff i permene på bøker Gule hadde i sin ryggsekk. Etter brutale avhør hvor Gule tilsto sitt samarbeid med DFLP, viste det seg at Gules ryggsekk også innholdt fenghetter og fire brev. Tanken var at brevene skulle sendes til israelske aviser etter bombeangrepet for å forklare bakgrunnen for aksjonen. Gule ble dømt til et halvt års fengsel i Libanon for «ulovlig besittelse av våpen», dvs. sprengstoff.

Saken vakte stor oppmerksomhet i norske medier sommeren 1977 og da Gule kom tilbake til Norge om høsten, ble han avhørt av politiet. Påtalemyndighetene valgte imidlertid å reagere med en påtaleunnlatelse, selv om han også overfor norsk politi innrømmet å ha begynt planlegging av en aksjon i Israel.

Ole Paus skrev en sang om dette, «Et stev om herr Lars Gule, Larvik» (utgitt på platen Paus-Posten, 1977)."

Men, sangen til Paus er slett ikke verst.
    Du tar mannen og ikke ballen. Lær deg å skille mellom sak og person BB.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Du tar mannen og ikke ballen. Lær deg å skille mellom sak og person BB.

Når det gjelder terrorister er det min overbevisning at det er riktigere å ta mannen enn ballen.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ja, -motsatt all tenking vi har hatt etter renessansen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Når det gjelder terrorister er det min overbevisning at det er riktigere å ta mannen enn ballen.
    Wikipedia sier at Gule "har blitt omtalt som Norges første terrorist". Er det alt som skal til for at han i dine øyne ER en terrorist, og alltid vil forbli det? Gule hadde en del suspekte handlingsmønstre på 70-tallet (det er faktisk 30 år siden!!!) la oss enes om det. Han ble ikke straffet for dette i Norge.
    I dag er EDIT: VAR INNTIL I FJOR Gule president i Human-Etisk Forbund. Han var 100% på linje med f.eks. ditt syn på Muhammed-tegningene. Er det slikt du forbinder med terrorister?

Nå får du VÅKNE, BB! Glasskårene hagler rundt deg når du snakker om at andre senker debattnivået her!

Honkey

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Og nå benytter Israel situasjonen i sitt fulle med å valse over folket på Gaza. Men men, det er vel helt greit. Den sterkes rett osv...
    Blir nok engang litt matt over manglende empati hos enkelte her på forumet. Greit å være politisk uenige, men enkelte omtaler grusomme krigshandlinger, det være seg den ene eller andre veien, som bagatelmessige hendelser. Har jamnlig (flere ganger daglig) kontakt med nordmenn som sitter fast i Beirut og sør-Libanon, og det er ikke så j... kult for de at det gjør noe.
    Skjønner at enkelte her er veldig verdensvante og blasserte ja....... SIC!!!

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Enig i alt unntatt det siste poenget. Det er når du ikke er verdensvant du mangler empati. Når du har reist og møtt folk fra andre land kan du lettere føle med de.

Dette er er en debatt med unge folk som enda ikke er i jobb. De endrer seg nok med erfaring skal du se!

K

knutinh

Gjest
    Og nå benytter Israel situasjonen i sitt fulle med å valse over folket på Gaza. Men men, det er vel helt greit. Den sterkes rett osv...
    Blir nok engang litt matt over manglende empati hos enkelte her på forumet. Greit å være politisk uenige, men enkelte omtaler grusomme krigshandlinger, det være seg den ene eller andre veien, som bagatelmessige hendelser. Har jamnlig (flere ganger daglig) kontakt med nordmenn som sitter fast i Beirut og sør-Libanon, og det er ikke så j... kult for de at det gjør noe.
    Skjønner at enkelte her er veldig verdensvante og blasserte  ja.......  SIC!!!
    Enkelte har sin agenda, og agendaen er det viktigste.

At både palestinske og israelske sivile føler det omtrent like ille å miste barna sine er tydelivis vanskelig å innse her opp i trygge Norge.

-k

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Skjønner at enkelte her er veldig verdensvante og blasserte ja....... SIC!!!
    At nordmenn får ødelagt ferien sin på en lite kul måte, blir småtterier i denne sammenhengen.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Enig i alt unntatt det siste poenget. Det er når du ikke er verdensvant du mangler empati. Når du har reist og møtt folk fra andre land kan du lettere føle med de.

Dette er er en debatt med unge folk som enda ikke er i jobb. De endrer seg nok med erfaring skal du se!
    Snakk for deg selv. For egen del avsluttet jeg mine universitetsstudier i 1985, og har vært i fast arbeid siden 1986.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo

"verdensvant" var vel ment "litt" ironisk, ser at poenget mitt kunne bli litt tvedydig på slutten der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn