Strøm relatert Isotek / AC strømprodukter - noe for seg?

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det hadde jo vært interessant om noen aom opplever så store forskjeller hadde tatt en spektrogram av støyen i anlegget... ex høyttalere...
Er det noe forskjell på IT-nett , kontra TN-nett, med henhold på støy? Er hyppigere jordfeil på IT-nett?

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.545
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har ingen strømproblemer, - i et lite boligfelt med kun ca 60 eneboliger på egen trafo relativt nært første hovedavgreininga på ei passe lang 22 kV linje..
Desuten spiller jeg for tida på mid-fi... HiEnd gutane vil sikkert kalle det for low-fi... og lever helt greit med det.. jeg hører på musikken og leiter ikke etter feil..

Støy i IT vs TN.... er vel en del som påstår at TN er verre stilt pga felles N-leder... jordfeil er vel noe legio, - kommer an på om man har moderne sikringsskap med jordfeilvern eller kombivern, alt jordfeilvarsler....

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Mange som også hevder at Nordostkablene som egentlig lages av Molex ( til ca en promille eller to av prisen) er veien til Nirvana... øvrig utstyr spiller visst ingen rolle, bare kablene er fra Nordost... :cool:
Hvordan vet du at det er Molex?

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.162
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Det med at Nordost = Molex er vel et syltynt internettrykte. De langt kjipere (materialet er ikke en gang sammenlignbart når man holder i begge) og lydmessig betydelig dårligere AliExpress-kopiene er kanskje det. Har du selv sammenlignet Molex og Nordost?

Og hvem er disse "Mange som også hevder at Nordostkablene som egentlig lages av Molex ( til ca en promille eller to av prisen) er veien til Nirvana... øvrig utstyr spiller visst ingen rolle, bare kablene er fra Nordost..."?

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Det ryktes også på internett at jordkloden er flat og ikke rund. Er ikke sikkert at det er sant at jorda er flat selv om det står på internett.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.545
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er ikke "et syltynt rykte".. det er bevist beyond at det bl.a. er Molex Tempflex... Molex ligger visstnok også like i nærheten av "fabrikken " til Nordost...
Bare å søke i innlegg her på HFS... Det samme gjelder for flere andre superkabler, som "produseres" av hyllevare som påsettes fancy strømper og annet bling mens prisen ganges med en faktor fra noen hundre opp til tusen....
Det hjelper som kjent heller ikke med bevis ovenfor troende.. tor man, så tror man....

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.545
Sted
Ytterst i havgapet...
Noen eksempler... resten får dere søke fram sjøl.... natti-natti..

jaybill

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2014
Antall liker
231
Sted
Øvre Avløs
Torget vurderinger
3
…sporer fort av til kabel prat i kveld også
…hva med å «snakke» om strømrens som trådstarter mente et og hint om
Jeg er godt fornøyd med hva Isotek SigmasOHC40 gjør i mitt oppsett :) , ja det er en forskjell

Sist redigert:

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Jeg har ingen strømproblemer, - i et lite boligfelt med kun ca 60 eneboliger på egen trafo relativt nært første hovedavgreininga på ei passe lang 22 kV linje..
Desuten spiller jeg for tida på mid-fi... HiEnd gutane vil sikkert kalle det for low-fi... og lever helt greit med det.. jeg hører på musikken og leiter ikke etter feil..

Støy i IT vs TN.... er vel en del som påstår at TN er verre stilt pga felles N-leder... jordfeil er vel noe legio, - kommer an på om man har moderne sikringsskap med jordfeilvern eller kombivern, alt jordfeilvarsler....
Precis, du har en usedvanlig dårlig evne til å sette deg inn i andres situation, jeg siterer "
ingen strømproblemer, - i et lite boligfelt med kun ca 60 eneboliger på egen trafo relativt nært første hovedavgreininga på ei passe lang 22 kV linje..
Desuten spiller jeg for tida på mid-fi..."
så, hvem gjör deg til en xpert på det som er "high end" ? med over 600K+ brukere, (vet du enno hvordan det låter, high fi mener jeg???) spör for en venn..

Når det er sagt så tviler jeg ikke på din kompetanse, men hvem f.... av dine kunder de siste 40 åra har brukt signal transmisjon for å höre musikk/forskjeller??? ingen gjetter jeg.

mvh

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Kan du bevise det motsatte?
Venter i spenning.
?? Det jeg mente var at hvis noen på internett skriver at 2+2 = 5 eller at jorda er flat så er ikke det bevis på at det er sant. Folk kan mene hva de vil, men det er ikke sikkert at det de sier er riktig.

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.162
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Så at noen har hevdet noe på internett betyr at det er bevis? Ok.
På HFS sågar 😅
For å snakke om opprinnelig tema, så er jeg nysgjerrig på erfaringer med PS Audio sine større regeneratorer på det norske nettet. Jeg har bare testet en eldre Powerplant og det var ingen suksess.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
943
På HFS sågar 😅
For å snakke om opprinnelig tema, så er jeg nysgjerrig på erfaringer med PS Audio sine større regeneratorer på det norske nettet. Jeg har bare testet en eldre Powerplant og det var ingen suksess.
Jeg har hatt Powerplants fra PS Audio fra den eldste Power Plant Premier via P10 og nå P15. Hvert steg har gitt et løft i lydkvalitet. Bruker den nå med AC12 strømkabler.

Det er sikkert delte meninger om dette, men jeg synes den gir et mer rikt/smooth lydbilde. Jeg opplever også at jeg oppfatter sangtekst bedre med en P15 i anlegget. Det er vel det nærmeste jeg kommer en objektiv oppfatning av bedret lydkvalitet. Andre oppfatninger blir vel raskt avfeid som bias.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.056
Torget vurderinger
1
Sååå, hvordan fungerer egentlig en trafo?
Noen kabel og strøm troende som kan forklare?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.322
Sted
Holmestrand
Precis, du har en usedvanlig dårlig evne til å sette deg inn i andres situation, jeg siterer "
ingen strømproblemer, - i et lite boligfelt med kun ca 60 eneboliger på egen trafo relativt nært første hovedavgreininga på ei passe lang 22 kV linje..
Desuten spiller jeg for tida på mid-fi..."
så, hvem gjör deg til en xpert på det som er "high end" ? med over 600K+ brukere, (vet du enno hvordan det låter, high fi mener jeg???) spör for en venn..

Når det er sagt så tviler jeg ikke på din kompetanse, men hvem f.... av dine kunder de siste 40 åra har brukt signal transmisjon for å höre musikk/forskjeller??? ingen gjetter jeg.

mvh
Hva er «signal transmisjon» egentlig?
Spør for en venn (det er egentlig meg…).

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.162
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Man burde kanskje heller gå på person istedet, for det er det eneste som fungerer i slike tråder?
Det er ikke å gå på person, men innleggene til en person. Du og et par andre saboterer konsekvent slike tråder med det samme gnålet gang på gang og går tilsynelatende aldri tom for negativ energi. Eller motiv om å redde de uvitende fra fortapelse - det er litt vanskelig å gjennomskue.
Har du noen egenerfaringer med disse produktene å dele med trådstarter, så gjør det da vel?

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
794
Det med at Nordost = Molex er vel et syltynt internettrykte. De langt kjipere (materialet er ikke en gang sammenlignbart når man holder i begge) og lydmessig betydelig dårligere AliExpress-kopiene er kanskje det. Har du selv sammenlignet Molex og Nordost?

Og hvem er disse "Mange som også hevder at Nordostkablene som egentlig lages av Molex ( til ca en promille eller to av prisen) er veien til Nirvana... øvrig utstyr spiller visst ingen rolle, bare kablene er fra Nordost..."?
Der findes et ordsprog i Danmark som lyder "Du behøver ikke tage et bid af hver eneste hundelort, du finder på din vej, for at vide at den smager af hundelort" Du har jo heller ikke sammenlignet, det kabel du bruger, med alt muligt der er billigere, for at teste hvad der er bedst. Når man har prøvet, lad os sige 10 tweaks som reelt ikke virker, hvorfor skulle man så blive ved? Her er et billede, at noget der IKKE ændre lyden. Dertil findes også diverse kabler som PS statement osv.
Hifi bluf.jpg

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Hva er «signal transmisjon» egentlig?
Spør for en venn (det er egentlig meg…).
Det! Tror jeg en sånn smart fyr som du klarer å finne ut av selv, du/dere finner jo ut av andres ikke eksisterende problemer hele tiden allikevel ;)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.056
Torget vurderinger
1
Det er ikke å gå på person, men innleggene til en person. Du og et par andre saboterer konsekvent slike tråder med det samme gnålet gang på gang og går tilsynelatende aldri tom for negativ energi. Eller motiv om å redde de uvitende fra fortapelse - det er litt vanskelig å gjennomskue.
Har du noen egenerfaringer med disse produktene å dele med trådstarter, så gjør det da vel?
Først så må man vel kanskje ha et problem som skal fikses?
If it's not broken, fix it?

Har tidligere foreslått produkter i slike tråder som jeg vet rensker opp i strømproblemer/urenheter og er produsenter som kan slikt, men de koster tydeligvis for lite eller så er det feil at det ikke står "highend" eller "hifi" med stor skrift foran boksen i gull eller at den ikke har nok spennende edle metaller og andre salgstriks i boken fra PR-apparatet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.950
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Først så må man vel kanskje ha et problem som skal fikses?
If it's not broken, fix it?
Det var det jeg trodde også, men her snakker vi om å forbedre noe som ikke har et problem fra før av.
Da detter jeg litt av (men det har jeg gjort før også).

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.762
Sted
Østfold
Det ryktes også på internett at jordkloden er flat og ikke rund. Er ikke sikkert at det er sant at jorda er flat selv om det står på internett.
Nei nå må du gi deg, dette testa jeg her om dagen ved å rulle en ball på et stort plant gulv - den stoppa. Hadde jorda vært rund ville den ha trilla i vei utafor kanten.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Til dere som i denne tråden eller kategorisk og konsekvent (f. eks. @Aurora) er nesten manisk opptatt av å snakke ned både kabler, strømrens og de av oss som opplever både fordeler og forskjeller: Har dere egentlig noe særlig førstehånds erfaring med å teste kritisk selv?

Jeg bor som nr. 1 i rekken etter trafo og har i tillegg dedikert, jordet kurs og opplever likevel betydelig positiv effekt av Puritan og forskjell på gode kabler (ikke nødvendigvis dyre) og kjipe gratiskabler. Jeg skjønner rett og slett ikke at det skal være så himla vanskelig å både tro på og anerkjenne?
Langt mindre hvorfor det i hver bidige tråd er så viktig å predikere den kategorisk avvisende og nedlatende holdningen?

Kanskje på tide å teste litt selv med åpent sinn og i all hemmelig hvis ønskelig? 😊
Poenget er ganske enkelt og folkelig sagt at forsterkeren i seg selv er en stor “stømrenser» , den retter ut og glatter ut vekselspenningen , og lagrer strømmen i et stort batteri ( kondensator), og forsyner resten av forsterker med stabil spenning og strøm. Dermed påvirkes selve forsterkeren ytterst lite av det som skjer på nettsiden av boksen . Det er litt som at vannnivået i badekaret ditt ikke påvirkes av vind og bølger og kanoer på innsjøen hvor vannet ditt kommer fra.

Ja jeg har prøvd strømmens og målt og lyttet uten å finne noen som helst effekt på forsterker eller lyd derfra. Det er riktig at strømreserven gjør noe med strømmen, det kan jeg måle og se , men det har bare ytterst lite å si for en forsterker. Betyr mer for en platespiller motor om den bruker nettspenning direkte, mer vanlig på gamle AC spillere enn nye

Sist redigert:

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Poenget er ganske enkelt og folkelig sagt at forsterkeren i seg selv er en stor “stømrenser» , den retter ut og glatter ut vekselspenningen , og lagrer strømmen i et stort batteri ( kondensator), og forsyner resten av forsterker med stabil spenning og strøm. Dermed påvirkes selve forsterkeren ytterst lite av det som skjer på nettsiden av boksen . Det er litt som at vannnivået i badekaret ditt ikke påvirkes av vind og bølger og kanoer på innsjøen hvor vannet ditt kommer fra.
Bare å håpe vannet har blitt renset " litt" da før det kom så langt som til badekaret...

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Ps, har ingen filtre el.lign for tiden men har tidligere
(andre leiligheter, i storby) gode erfaringer med det!

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.126
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det som slår meg er at denne faste gjengen som hele tiden tar over tråder som er relatert til strømrens, kabler og andre tweaks, tydeligvis ikke har prøvd, og mest sannsynlig sitter med utstyr og rom som ikke er optimaliset så godt det lar seg gjøre. Og det er selvfølgelig helt greit, men da bør en kanskje roe ned denne besservisser holdningen overfor oss som har lagt ned mye arbeid og penger på god lyd.

Har gjennom mange år kost meg med musikk og diverse hifi utstyr. Mange komponenter og tweaks har vært testet ut. Noen ganger hørbart, andre ganger ikke. Bytta ut samtlige kondiser og motstander i JBL 4365, og resultatet ble meget vellykket. De originale delefilter komponentene er ikke mye å skryte av. Valhalla høytt kabler er lodda rett på delefilter i høyttalerene, ingen terminaler.
Apropos fake Valhalla høyttaler kabler. Legg ut et bilde så vi får se. Har enda ikke funnet noe som ligner.

Puritan strømrens funker meget bra hos kamerat «kingpin» her på sentralen, men for min del var det ikke noen umiddelbar suksess.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
He he,, joda badevannet er renset, men renseriet på virker ikke vannnivået .
Jeg har faktisk både overspenningsvern og er strømfilter - en firkantet Corvus fra Isotek som passer perfekt i skapet under anlegget. den demper litt nettstøy , men enn langt mindre enn andre billige filtre kjøp hos elektriker/helsekost butikk.

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
He he,, joda badevannet er renset, men renseriet på virker ikke vannnivået .
Jeg har faktisk både overspenningsvern og er strømfilter - en firkantet Corvus fra Isotek som passer perfekt i skapet under anlegget. den demper litt nettstøy , men enn langt mindre enn andre billige filtre kjøp hos elektriker/helsekost butikk.

Det er vel ikke nödvendigvis nivået som er det avgjørende her, men mer kvaliteten, vurder å teste en ström re-generator i systemet en dag, men vegrer litt pga plass, ønsker ikke ikke flere boxer i systemet, forfengeligheten vettu 🤭

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Kvalitet og kvalitet fru Blom .jeg tør ikke sjekke kvaliteten med tungen i stikkontakten . Jeg prøvde en Isotek Aquarius til den gang 15 900kr og støynivået var høyere med den enn en enkel plugg til 800kr. Støyspekteret på forsterker utgangen var helt upåvirket av begge.

Det er mye grums fra SMPS som kan dempes for bedre nattesøvn, og til følsomme ting som RIAA og visse platespiller motorer tror jeg det kan ha sin misjon med noe filtrering.
Men det trenger ikke være så dyrt, Supra DC blokker og filter og skinne holder lenge

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.500
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Synes fortsatt det er rart at ingen av de lærde har kritisert ASR sin test? Skal et EMI-filter virkelig filtrere 200Hz? Så heller ikke at common mode vs differensiell var vurdert.

Synes fagpanelet og forbrukerombudet her på HFS burde holde seg objektive og vise hvorfor de mener at EMI-filter, som forsåvidt også selges av seriøse, (ref link RS), ikke har noe for seg, i steden for å drite ut folk som handler i god tro.

For meg virker det faktisk som de som kritiserer bruk av strømrens ikke helt forstår selv, men bare rir på en bølge av skepsis. Amir takler hverken å teste DSP eller som vist nå, filter og hylekoret henger seg blindt på.

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Kvalitet og kvalitet fru Blom .jeg tør ikke sjekke kvaliteten med tungen i stikkontakten . Jeg prøvde en Isotek Aquarius til den gang 15 900kr og støynivået var høyere med den enn en enkel plugg til 800kr. Støyspekteret på forsterker utgangen var helt upåvirket av begge.

Det er mye grums fra SMPS som kan dempes for bedre nattesøvn, og til følsomme ting som RIAA og visse platespiller motorer tror jeg det kan ha sin misjon med noe filtrering.
Men det trenger ikke være så dyrt, Supra DC blokker og filter og skinne holder lenge
Kan holde med om att prisene er hinsides mange ganger, og forsøker man selge det for å fixe ett ikke eksisterende problem så faller det på egen urimelighet, men! noen ganger har det noe for seg og blir den der xtra greien som løfter det (anlegget) fra godt til meget godt, strøm er fortsatte strøm og derfor kan man jo undre hvorfor det evnt gir seg forskjellige effekter, mye mellom øra på lytter, men det er nok ikke alltid hele absolutte sannheten, man får helt enkelt prøve selv i eget oppsett, etter siste flytt dumpet jeg jeg mitt filter til rett ut fra veggen numera...

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.500
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Et EMI filter med IEC stik fås til 100 Nkr og er indbygget i mange apparater og virker efter hensigten. En forstærker med en god strømforsyning udglatter ripple og levere en konstant DC.
Ja, det er sant, derfor trenger ikke et filter attenuere ned til hundre hertz området, altså i kraftkvalitets domenet. Men om støyen derimot kommer opp i 100kHz -->MHz kan den krype fint over forsyningen som svært ofte representerer en høy paralellimpedanse relativ til radiobølger. Klart alt spørs på alt.

Personlig har aldri EMI filter reddet meg ut av støyproblematikk, men det betyr ikke at det ikke virker.

Når det kommer til pris. Det begynner faktisk å nærme seg tusenlappene om man ønsker EMI filtere som takler litt last, disse brønnfilterne er egnet til preamper, CDspillere ol, men har alt for høy impedans for kraftsiden.

Dessuten er branding også en faktor. Klart det tar seg ut om boksen ser litt hifi ut. Selv kjøpte jeg finvern boksen til McIntosh, som både viser spenning, strømforbruk og effekt, samt at den har triggere. Kunne seff få et finvern til en brøkdel av prisen, men det er jo ikke kult. 🤭

Topp Bunn