Strøm relatert Isotek / AC strømprodukter - noe for seg?

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
875
"Jeg driter i hva anmeldere og selvoppnevnte eksperter mener, og holder meg til det jeg hører - der jeg hører det. Noen ganger har jeg hørt ingenting, andre ganger både forbedring og forverring."
Er vel noe som heter å møte seg selv i døra...

Noe av det som fasinerer meg mest i slike tråder som dette er de som tydligvis mener objektiv kunskap om temaet er et problem som ødelegger diskusjonen.

Audio og hifi handler er helt klart subjektive opplevelser og godfølelsen man får ved lytting, og vi er vel ganske enige om at det er det mest viktige.

Det som diskuteres her er strømprodukter som jobber med nettspenninger der det blir gjort et forsøk på å fjerne støy og avvik på et 50 Hz spenningkilde som kan ligge mellom 207V - 253 V dvs noe som ikke har mye tilfelles med audio linjesignaler.
Skal audioutstyr i det hele tatt kunne fungere, må det være et sterkt og effektivt internt skille for at ikke 50Hz skal slippe i gjennom og bli hørbart i lytterummet.

Hvorfor skal da na_X sitt spørsmål om forståelsen rundt hvodan en trafo fungerer bli snudd til måten han deltar i forumet og et personangrep?

Hvordan de som ikke stoler på hvor viktig objektive kunnskap og målemetoder er i hverdagen, i neste øyeblikk kan foreta noe så teknologisk kritisk som en flyreise, det overgår langt min fatteevne.

Et godt eksempel på hva som i ytterste konsekvens kan skje der man setter sin subjektive forståelse og overbevisning høyere enn ingeniørkunst og objetive måledata er vel han her og denne.

1760778838642.png

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.665
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det som slår meg er at denne faste gjengen som hele tiden tar over tråder som er relatert til strømrens, kabler og andre tweaks, tydeligvis ikke har prøvd, og mest sannsynlig sitter med utstyr og rom som ikke er optimaliset så godt det lar seg gjøre. Og det er selvfølgelig helt greit, men da bør en kanskje roe ned denne besservisser holdningen overfor oss som har lagt ned mye arbeid og penger på god lyd.
"Gjengen"......... "Som tar over tråder"....... Bessewissere".......... Kan det bli mere negativt???
Den gjengen består jo i hovedsak av folk, som HAR utdannelse og står på fakta i stedet for pseudobabble.
Selv har jeg (motsatt alt jeg har lært) igjennem 50 år prøvd det meste. Eneste reelle problemet, jeg har hatt
var pibetone i annlegg med påslått TV og bevegelse av musen. PC/DAC problem, som blev løst med galvanisk
USB-skiller. Alt annet har hatt ingen eller negativ innflytelse på en haug av forskjellige annlegg opp gjemmem tiden.
Legg ut et bilde så vi får se
Klarer ikke, siden alt slikt har blitt kastet etter avprøvning.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.950
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Dessuten er branding også en faktor. Klart det tar seg ut om boksen ser litt hifi ut. Selv kjøpte jeg finvern boksen til McIntosh, som både viser spenning, strømforbruk og effekt, samt at den har triggere. Kunne seff få et finvern til en brøkdel av prisen, men det er jo ikke kult. 🤭
Da er man tilbake til mitt første svar.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.847
Torget vurderinger
1
Det med at Nordost = Molex er vel et syltynt internettrykte.
Påstanden om at Nordost er rebranded Molex til mangedobbelt pris, er åpenbart feil.

Sannheten er trolig at Nordost får sine kabler produsert hos Molex. Det er en vesensforskjell.

Ingenting galt med å bruke underleverandører. Kabelproduksjon, metallindustri, ekstrudering av Teflon, etc krever svære og kostbare maskiner, så naturlig å outsource denne biten til eksisterende industribedrifter, hvor maskinparken går 24/7.

Hifi markedet er i denne sammenheng et lite marked. Det går f.eks. med mye større mengder kabel til bygninger og distribusjonsnett.

Når det gjelder Molex, så er det ingen som har funnet Nordost modeller for salg. Bare en monoleder flatkabel som ligner.
Trolig blir Nordost spesialprodusert her etter egne spesifikasjoner. Det lages en (i Hifi-sammenheng) stor serie av hver modell, som leveres på trommel til Nordost for kapping, terminering og ferdigbearbeidelse.
Produktet er proprietært og tilhører Nordost. Kan ikke kjøpes av andre. Verken firma eller forbruker.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.950
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Mange tror at Steinway lager egne mekanikker til deres piano og flygel også, det gjør de ikke. Det er Renner, som en finner i flygler til 1.6 millioner kroner billigere, men Steinway finjusterer mekanikken til det ytterste.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.762
Sted
Østfold
I den vanlige verden så må medisiner, nye vitenskapelige funn, teorier og produkter undersøkes gjennom den vitenskapelige metode; det holder ikke med personlige betraktninger som "det virker for meg". Slik jeg ser det så mener enkelte her inne på HFS at dette er besserwisser og negativt, det synes jeg ikke holder helt vann.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
11
Alle som jobber teknisk opp mot IT, datasystemer og automasjon bør være inneforstått med støyproblematikk. Switchestøy er en gjenganger, og det meste som er tilkoblet nettet sender i større eller mindre grad støy tilbake til nettet. Dette er fakta, og er egentlig ikke noe å diskutere, og ja, dette er målbart.
Har en ikke "tro" på dette, har en ikke peiling, og det er greit, for det har heller ikke 95% av alle elektrikere...

Jeg har erfaring med dette både i hifi sammenheng og jobb relatert. I hifi sammenheng har jeg slitt med å optimalisere anleggene mine mot støy, men lykkes bare sånn måtlig. Har prøvd ut div. kabler og filtre, og det som hjalp en del var å bruke kraftig overdimensjonerte proff EMI filtre. Men kom aldri i mål for dette er vanskelig... Og ja, det er ufattelig mye snakeoil ute på markedet, som det er i alle bransjer...

Min løsning ble det ultimate etter det jeg finne ut, og det ble batteridrift sammen med en PS Audio konverter. 4000Wh og 3000W peak effekt. Dette holder 10-12 timer spilling i mitt hodetelefon anlegg med 3 forsterkere/DAC og streamer. Ca. 1-2 timer å lade opp fullt fra 0.
Til nå har dette fungert som forventet...

Ecoflow batteri
20241219_110456692.JPG

PS Audio P15

20250729_224026439.JPG

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Alle som jobber teknisk opp mot IT, datasystemer og automasjon bør være inneforstått med støyproblematikk. Switchestøy er en gjenganger, og det meste som er tilkoblet nettet sender i større eller mindre grad støy tilbake til nettet. Dette er fakta, og er egentlig ikke noe å diskutere, og ja, dette er målbart.
Har en ikke "tro" på dette, har en ikke peiling, og det er greit, for det har heller ikke 95% av alle elektrikere...

Jeg har erfaring med dette både i hifi sammenheng og jobb relatert. I hifi sammenheng har jeg slitt med å optimalisere anleggene mine mot støy, men lykkes bare sånn måtlig. Har prøvd ut div. kabler og filtre, og det som hjalp en del var å bruke kraftig overdimensjonerte proff EMI filtre. Men kom aldri i mål for dette er vanskelig... Og ja, det er ufattelig mye snakeoil ute på markedet, som det er i alle bransjer...

Min løsning ble det ultimate etter det jeg finne ut, og det ble batteridrift sammen med en PS Audio konverter. 4000Wh og 3000W peak effekt. Dette holder 10-12 timer spilling i mitt hodetelefon anlegg med 3 forsterkere/DAC og streamer. Ca. 1-2 timer å lade opp fullt fra 0.
Til nå har dette fungert som forventet...

Ecoflow batteri
Vis vedlegget 1153521

PS Audio P15

Vis vedlegget 1153523
Er du da enig eller uenig med anmelder (link i første post) at de nevnte produktene har null effekt ref målingene hans? Jeg tar ikke side, bare genuint nysgjerrig.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
11
Er du da enig eller uenig med anmelder (link i første post) at de nevnte produktene har null effekt ref målingene hans? Jeg tar ikke side, bare genuint nysgjerrig.
Har ikke prøvd produktet som var til test, så jeg kan ikke være uenig eller ikke. Det blir jo bare tull?

Jeg personlig fikk ikke full klaff med noe av de remediene jeg prøvde, men noen av filtrene hjalp litt, med noe ble det verre, bl. DC blockere...
PS Audio produktene fungerte bra, men siden jeg ikke fikk koblet forsterkerne på den var jeg egentlig like langt.
Slik jeg bruke PS Audio i dag som konverter fungerer det derimot veldig bra.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.387
Torget vurderinger
1
Sannheten er trolig at Nordost får sine kabler produsert hos Molex. Det er en vesensforskjell.
Hvem som helst kan få produsert kabler av Molex (eller hos andre) etter "egne" spesifikasjoner. Koster en brøkdel av hva Nordost tar for samme produktet. Meg bekjent er det ingen av disse high-end kabelselgerne som produserer sine egne kabler. De designer dem heller ikke. Dette er rene markedsføringsforetak. Ingen grunn til å betale mye for en god kabel for audio formål; det finnes ikke dyre kabler for audio - bare firmaer som tar seg godt betalt. Disse firmaene har som regel null teknisk kompetanse på kabler, strøm etc - kun kompetanse som selgere av veblen produkter.
Utover det er det selvfølgelig opp til enhver hva man vil bruke pengene på.

Når det gjelder strøm har jeg kun hatt en komponent som tilsynelatende var påvirket av strømnettet. Det var Electrocompaniets 100watter (kjøpt i 1986). Den låt bedre etter kl.11 om kvelden...

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.126
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Du skal ikke se bort fra at en strømrenser hadde sørget for at du hadde sluppet å vente til etter 11 om kvelden.

musicus

ad hoc
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
1.198
Sted
Std
Torget vurderinger
0
Hvem som helst kan få produsert kabler av Molex (eller hos andre) etter "egne" spesifikasjoner. Koster en brøkdel av hva Nordost tar for samme produktet. Meg bekjent er det ingen av disse high-end kabelselgerne som produserer sine egne kabler. De designer dem heller ikke. Dette er rene markedsføringsforetak. Ingen grunn til å betale mye for en god kabel for audio formål; det finnes ikke dyre kabler for audio - bare firmaer som tar seg godt betalt. Disse firmaene har som regel null teknisk kompetanse på kabler, strøm etc - kun kompetanse som selgere av veblen produkter.
Utover det er det selvfølgelig opp til enhver hva man vil bruke pengene på.

Når det gjelder strøm har jeg kun hatt en komponent som tilsynelatende var påvirket av strømnettet. Det var Electrocompaniets 100watter (kjøpt i 1986). Den låt bedre etter kl.11 om kvelden...
Er du like kjip i resten av livet? Selvsagt skal det tjenes penger med det meste vi behøver... men det skrikes nesten enbart om hifi, som selvsagt er ett ikke nødvendig foretagende i livet, Men!.. Tror alikevel ikke de største utgiftene i livet kommer fra hifi'n...

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.761
Torget vurderinger
2
Og ja, det er ufattelig mye snakeoil ute på markedet, som det er i alle bransjer.
Helt uenig. Det er faktiske svært lite snake oil I 96.3% av verdens bransjer. .

De som skiller seg ut med snake oil og voodoo er Hifi, Heksekost og alternative bransjen ( les Durek osv) + kosmetikk/mote, men i den siste vet folk at de betaler for merke og design og intet annet

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
943
Så lenge man kan teste ut i ro fred hjemme på eget anlegg er vel slike produkter helt uproblematiske. Hvis man synes at den lydmessige gevinsten er verdt utlegget er vel dette et valg som man ellers gjør som forbruker.

Problemet er vel i tilfelle at gevinsten i stor grad er basert på en subjektiv opplevelse, noe som gjør at mindre seriøse aktører kan utnytte markedet.

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
143
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Hvordan forklarer du da at anmelderen har målt støyen med og uten 30000 kroners filter og får samme resultat mtp støy? Ikke ment som kritikk og at du tar feil, jeg er genuint nysgjerrig.
Jeg kan ikke svare for produktene som ble testet av anmelder, og heller ikke for nettet han forsynes av. Vet bare at etter den opplevelsen jeg hadde i Oslo der ører og øyne utførte "målinger" - bruker jeg alltid nettfilter på både HiFi og AV anlegg for å være på den sikre siden. Tror det var enten et Copenhagen Transformers nettfilter jeg brukt dengang, kan og ha vært et hjemmelaget (standard nettfilter fra RS Components innebygd i en passende boks). Og nettet var IT type. I dag har jeg TN nett. Skulle gjerne hatt profesjonelt måleutsyr for støy til videre forskning, men det koster ofte like mye som hele hifien...

• Liker
Reaksjoner: JK

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.769
Torget vurderinger
0
Så lenge man kan teste ut i ro fred hjemme på eget anlegg er vel slike produkter helt uproblematiske. Hvis man synes at den lydmessige gevinsten er verdt utlegget er vel dette et valg som man ellers gjør som forbruker.

Problemet er vel i tilfelle at gevinsten i stor grad er basert på en subjektiv opplevelse, noe som gjør at mindre seriøse aktører kan utnytte markedet.
Man kan undres hva som egentlig høres av lydmessige gevinster fra nevnte produkter
når man ikke evner å høre feilen i Deep Purple - The Mule - SW Remix 2025...... :unsure:

Topp Bunn