Strøm relatert Isotek / AC strømprodukter - noe for seg?

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Sikkert gammelt nytt for mange, men lurer på synspunkter om strømrens / filter fra f.eks Isotek og Audioquest. Kom over disse anmeldelsene:

Han har da målt støyen med strømmen koblet både rett i vegg og gjennom disse produktene med og uten fancy strømkabel, og målingene sier at disse produktene til femsifret beløp egentlig ikke gjør noe som helst. Jeg er ingen ekspert og sier ikke at han har rett eller feil, bare lurer på hva folk mener. Har disse produktene som koster like mye som et relativt bra hifi anlegg noe for seg? Som han sier, hadde man bestått en ordentlig blindtest med og uten disse?

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Antall liker
61
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Sikkert gammelt nytt for mange, men lurer på synspunkter om strømrens / filter fra f.eks Isotek og Audioquest. Kom over disse anmeldelsene:

Han har da målt støyen med strømmen koblet både rett i vegg og gjennom disse produktene med og uten fancy strømkabel, og målingene sier at disse produktene til femsifret beløp egentlig ikke gjør noe som helst. Jeg er ingen ekspert og sier ikke at han har rett eller feil, bare lurer på hva folk mener. Har disse produktene som koster like mye som et relativt bra hifi anlegg noe for seg? Som han sier, hadde man bestått en ordentlig blindtest med og uten disse?
Har ikke noe erfaring med dette selv men av det jeg har lest er det skilletrafo eller powerplant som gjelder 😎

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
943
Har en Powerplant 15. Den gjør utvilsomt noe med lyden i mine ører. Den mest vitenskapelige målingen jeg har gjort med den er at jeg følte jeg hørte sangtekst bedre etter den ble innstallert. Resten blir vel mer subjektive greier som mange vil tolke som placebo.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.268
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Med en riktig konstruert forsterker trenger du ikke disse produktene. Med unntak av overspenningsvern, det kan være greit å ha. Spesielt hvis strømnettet der du bor er gammelt og ledningene henger på stolper bortover. I så fall snakk med en elektriker.

Jeg får mer og mer et inntrykk av at det ikke kommer mange nok nye kunder inn i butikkene og at derfor blir viktigere og viktigere å melke de kundene som bransjen allerede har med å tilby produkter som i beste fall kan utgjøre en mikroskopisk forskjell hvis forholdene i strømnettet er utenfor alle spesifikasjoner. Og selvfølgelig, disse produktene koster det hvite ut av skjorta, selv om de inneholder ledninger og elektronikk for en femtilapp.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.518
Torget vurderinger
11
Stabilitet og rens av strømmen har mye for seg, men hva som som fungerer for å rette dette opp er en annen skål. Gjennom alle årene jeg drev med tradisjonell hifi anlegg var dette et konstant problem, og det var ikke vanskelig å høre når det var store problemer, og når forholdene i strømnettet var bedre. Det ble aldri bra, og strømnettet blir ikke bedre fremover. Strømnettet er fullt av støy fra frekvensomformere, switch mode komponenter og andre elektriske komponenter.
I mange tilfeller hører en ikke dette før en faktisk får testet med ren stabil strøm...

Jeg har prøvd en del filter og noen Powerplants, men kom aldri egentlig i mål.
Men for et år siden gikk jeg fra svært rørbasert anlegg til et rent hodetelefon anlegg, og da ble det som jeg alltid anså for å være den ultimate løsningen mulig, nemlig batteridrift. Det ble heller ikke rett frem, og også dette p.g.a. støy. I dag er batteri blitt enkelt tilgjengelig og rimelig, men problemet er switche støy fra konverter, da de innebygde konverterene ikke er god nok for hifi.
Løsningen på dette var å bruke en PS.Audio Powerplant til å produsere en ren sinus, og det fungerte knall. Løsningen er mer eller mindre likt som en finner i Stromtank produktene, men til en brøkdel av prisen....

Og ja, jeg har testet frem og tilbake, og for meg er det ingen vei tilbake. Nå er spenning, støynivå og lydkvalitet dønn stabilt.

Bare for å illustrere at støyen er overalt, så hadde jeg en Lan repeater koblet utenom batteri strømforsyningen da jeg tenkte den kunne ha godt av å være koblet på hele tiden. Vel det som skjedde var at dens egen strømpadde induserte så mye støy at det gikk ut over lydkvaliteten. (Kjører kablet til streamer)
Kjøpte også en Gold Note forsterker basert på klasse D, og den støyet så mye tilbake til strømnettet at jeg målte det, og det ga reduksjon i lydkvaliteten. Forsterkeren ble sjekket av forhandler og verksted, men alt var som det skulle, så den ble levert tilbake, men i mine ører er ikke slike produkter egnet for seriøs hifi...

Så batteridrift fungerer så godt at hadde jeg satt opp et nytt tradisjonelt hifi anlegg hadde jeg kjørt det på batteri....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.399
Torget vurderinger
1
Her er en gammel tråd til glede for nye lesere :

Det er noen faktorer som skal på plass før strømfiltrering har noe for seg:
1) er det et problem å løse ?
2) løser stømremediene problemet ?
3) lar de andre delene i husalteret seg affisere av problemet og løsningen?

I mange tilfeller er svaret nei på alle tre ...

mvh
KJ

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
233
Torget vurderinger
1
Hvis du har et godt anlegg har det noe for seg, men om det er verdt pengene for deg er vanskelig å si.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.161
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Her vil du/har du fått svar fra mange som mener at ingen verdens ting annet enn Biltemakabler og vintage/PA utstyr gir mening, men selv har jeg testet mange strømfiltre opp gjennom og slått meg til ro med Puritan PSM 156. Utelukkende positiv effekt hos meg. Noen (mange) filtre demper støy, men stjeler dynamikk - særlig på forsterker.

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
142
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
For å forsøke å sette ting på plass. Jeg bodde 25 år i Oslo. La merke til på kvelden at lyden ble markant bedre. Jeg er elektriker, og la to og to sammen: Ingen trikker kjører mer, hele kollektivnettet stenger ned. Kjøpte nettfilter og Holy Cow lyden ble bedre på dagtid. Om dere lurer på om dette er BS? OK jeg tok den helt ut. Min onkel som jeg leide av den tiden klaget plutselig at han ikke kunne se teksten på TV'en lenger (glasstube TV). Så etter å ha innkjøpt mitt første nettfilter til hifien, fikk jeg en ide. Koblet det fra i min hybel og satte det inn på TV'en til onkel. To mann, ung og gammel satt sammen og så på at der ble teksten plutselig krystallklar.

I dag er nettet fullt av støy fra switchede strømforsyninger og spesielt dårlige billadere, og det blir bare verre. For å si det kort: har du et anlegg i kilokronerklassen, så bruk gjerne 10% av dette på filtrering.

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
For å forsøke å sette ting på plass. Jeg bodde 25 år i Oslo. La merke til på kvelden at lyden ble markant bedre. Jeg er elektriker, og la to og to sammen: Ingen trikker kjører mer, hele kollektivnettet stenger ned. Kjøpte nettfilter og Holy Cow lyden ble bedre på dagtid. Om dere lurer på om dette er BS? OK jeg tok den helt ut. Min onkel som jeg leide av den tiden klaget plutselig at han ikke kunne se teksten på TV'en lenger (glasstube TV). Så etter å ha innkjøpt mitt første nettfilter til hifien, fikk jeg en ide. Koblet det fra i min hybel og satte det inn på TV'en til onkel. To mann, ung og gammel satt sammen og så på at der ble teksten plutselig krystallklar.

I dag er nettet fullt av støy fra switchede strømforsyninger og spesielt dårlige billadere, og det blir bare verre. For å si det kort: har du et anlegg i kilokronerklassen, så bruk gjerne 10% av dette på filtrering.
Hvordan forklarer du da at anmelderen har målt støyen med og uten 30000 kroners filter og får samme resultat mtp støy? Ikke ment som kritikk og at du tar feil, jeg er genuint nysgjerrig.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.126
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Puritan strømrenser løste problemet hos kompis. Det var lett hørbart. Hos meg greide jeg ikke høre forskjell.
Kompis bor langt unna nærmeste trafostasjon med mange hus imellom. Jeg bor ett steinkast unna, og har god og stabil lyd uansett.
Mitt råd er å prøve ut strømrenser før kjøp, og jeg hadde blitt rimelig forbanna på meg selv hvis jeg hadde kjøpt uten å teste hjemme.

• Liker
Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.161
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Sier som @musicman: dette bør man prøve hjemme. Jeg driter i hva anmeldere og selvoppnevnte eksperter mener, og holder meg til det jeg hører - der jeg hører det. Noen ganger har jeg hørt ingenting, andre ganger både forbedring og forverring.

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Sier som @musicman: dette bør man prøve hjemme. Jeg driter i hva anmeldere og selvoppnevnte eksperter mener, og holder meg til det jeg hører - der jeg hører det. Noen ganger har jeg hørt ingenting, andre ganger både forbedring og forverring.
Godt poeng, Men tror ikke alle klarer å være nøytrale ift til forskjell på lyd når de har brukt 30k på noe. Sier ikke at du er en av dem altså.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.904
Strømrens er vel pr definisjon uten egenlyd? Altså det er ikke ment å tillegge anlegget en ny signatur, men kun gi lavere støy?
Om vi går inn i denne type problemstilling med slike forutsetninger kan et "måleapparat" som et lydkort med ADC tilgjengelig for 2-3 tusenlapper ha gode nok spesifikasjoner til å avsløre om støynivå faktisk går ned.

Men jeg vil tro om man har jordsløyfer i anlegget, — trolig et fenomen vi alle har i større eler mindre grad vil strømrenseprodukter ha potensiale til å endre resistans og måten jordspenninger løper i anlegget. Som ikke utenkelig kan gi endringer enkelte kan høre i sine oppsett. Igjen, en ADC skulle da kunne vise om støynivå går ned eller om man egentlig bare "flytter" rundt på et annet fenomen/feil i anlegget.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.161
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Godt poeng, Men tror ikke alle klarer å være nøytrale ift til forskjell på lyd når de har brukt 30k på noe. Sier ikke at du er en av dem altså.
Og så har du de av oss som bruker 30k ETTER å ha testet uttallige produkter 😊
Var du egentlig ute etter støtte på at dette ikke funker? I så fall ikke noe mer å hente fra meg 😀

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.543
Sted
Ytterst i havgapet...
Det morsomme- og ikke minst interessante - er at de som advokerer disse produktene sterkest, er nettopp de som ikke har teknisk bakgrunn til å forklare noe om helst, - mens "liksomfagfolkene" - hvorav flere faktisk er fagfolk, selvsagt er de som ikke kan og forstår noe om helst... akkurat som i kabeldebattene... :cool:

Sist redigert:

BjornV

Medlem
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
31
Sted
The Mancave
Og så har du de av oss som bruker 30k ETTER å ha testet uttallige produkter 😊
Var du egentlig ute etter støtte på at dette ikke funker? I så fall ikke noe mer å hente fra meg 😀
Nei, bare genuint nysgjerrig på hva folk mener. Anmelderen i linken er jo helt klar på at det ikke funker. Andre anmeldere roser dem opp i skyene som han også nevner. Best å stole på egne ører ja.

• Liker
Reaksjoner: vim

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
28.470
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg er overbevist om at strømrens ikke har noe for seg i mitt oppsett, men jeg ser ikke vekk fra at noen kan ha nytte av strømrens hvis det er er skikkelig produkt. Jeg tror det finnes mye søppel som kaller seg strømrens.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.918
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ser ikke bort i fra at produkter som er dårlig konstruert kan dra nytte av det. Skikkelig produkt - neppe.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.543
Sted
Ytterst i havgapet...
Noen få har uten tvil reelle problemer, men der er det tvilsomt at filtre er løsningen... for de fleste av oss som ikke bor midt i tunge industriområder bør det ikke være særlig problematisk.. Helt riktig som noen påstår at vi omgir oss med stadig mer elektronikk som kan være potensielle støykilder, men det er ikke det sammme som at strømnettet på genrell basis er det reineste "virus- og bassillusk nettverk" av støy. Fordelingsnettet i seg selv har åpass høy induktans at det i seg selv er støydempende, og det samme gjelder for høyspenttrafoer i fordelingsnettet... Hvor mye utstyr som er feil eller dårlig konstruert skal jeg ikke gi meg ut på å definere, men av en eller annen merkelig grunn virker det jo som de dyreste forsterkerne har størst problemer, da det jo er innehaverne av slike som synes å ha de største problemene..... Dårlig jording er forresten et generelt problem i hele landet...

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.918
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er jo genialt at de dyreste forsterkerne har de største problemene, da kan de jo bare selge svindyre strømfilter i tillegg. Vinn-vinn for selger og produsent.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.161
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Til dere som i denne tråden eller kategorisk og konsekvent (f. eks. @Aurora) er nesten manisk opptatt av å snakke ned både kabler, strømrens og de av oss som opplever både fordeler og forskjeller: Har dere egentlig noe særlig førstehånds erfaring med å teste kritisk selv?

Jeg bor som nr. 1 i rekken etter trafo og har i tillegg dedikert, jordet kurs og opplever likevel betydelig positiv effekt av Puritan og forskjell på gode kabler (ikke nødvendigvis dyre) og kjipe gratiskabler. Jeg skjønner rett og slett ikke at det skal være så himla vanskelig å både tro på og anerkjenne?
Langt mindre hvorfor det i hver bidige tråd er så viktig å predikere den kategorisk avvisende og nedlatende holdningen?

Kanskje på tide å teste litt selv med åpent sinn og i all hemmelig hvis ønskelig? 😊

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.918
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hvis man har problemer med strøm så kan jeg være med på at filter eller renser kan muligens hjelpe, men da har det ikke noe med at et godt produkt blir bedre med strømfilter, da er utgangspunktet for å dra nytte av for eksempel forsterker dårlig. Har selv testet Supra DC-Blocker og Nordost QK1. DC-Blocker gjorde ikke noe hos meg, qk1 gjorde noe - leverte den fort tilbake igjen.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.161
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Hvis man har problemer med strøm så kan jeg være med på at filter eller renser kan muligens hjelpe, men da har det ikke noe med at et godt produkt blir bedre med strømfilter, da er utgangspunktet for å dra nytte av for eksempel forsterker dårlig. Har selv testet Supra DC-Blocker og Nordost QK1. DC-Blocker gjorde ikke noe hos meg, qk1 gjorde noe - leverte den fort tilbake igjen.
DC blokker fixer DC problemer ja. God strømrens gjør mer enn det Og ingen av oss har strømnett helt fri for støy er jeg redd. Jeg har ingen problemer med strømmen hos meg (se innlegg over), men hører likevel markant forbedring med Puritan. Har testet mange dyre «filter» som overhodet ikke har gjort forskjell eller t.o.m. gjort det verre (dynamikkdrepere).
Audioquest, PS Audio, Shunyata Hydra og eldre IsoTech har alle stjålet dynamikk her, så snart ampen ble koblet på. På streamer/dac hadde de varierende grad av positiv effekt i form av mer ro og mindre skarpe kanter. Et Ansuz filter til nesten 50k hørte jeg absolutt ingen effekt av.

Jeg har bare en drøm om at det kunne være mulig å diskutere basert på egne erfaringer når det kommer til denne typen produkter, akkurat som det stort sett er med platesnurrer, rør og en del andre hifiprodukter som ikke trigger behovet for å mene så mye uten egne erfaringer. Jeg synes det gjør et strålende forum regelrett kjipt og trist til tider, og skjønner ærlig talt ikke hvor det behovet for forsuring og å frelse vantro fra fortapelse kommer fra.
Peace out

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.543
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du opplever en forskjell, så er det jo flott for deg... Det jeg sier er at på generell basis så skal ikke dette være et problem, og det er ingen tvil om at de aller fleste fagfolk er av den formening at dette ikke er et generelt problem... ( selv om jeg også har jobbet i faget, så er det ikke meg selv jeg tenker på her)
Det samme gjelder kabler, hvor det er forklart og bevist in absurdum hva som må til for at det faktisk skal være problemer med kabler og tilkoblet utstyr...
Edle metaller har helller ingen egenlyd, slik som noen hevder at "sølv låter myye bedre".. da er det i s fall andre og standard elektrotekniske parametre som evt er med på å påvirke resultatet....

Jeg reparerte forresten nylig en Hitachi VMOS sluttforsterker for en bekjent... den forsterkeren hadde fire forskjellige delstrømforsyninger... slik skal det gjøres..

"Over and out" fra min side...

Sist redigert:

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.501
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
En DC-blocker er en anerkendt detalje. Er bl.a. indbygget i Beomaster 2000. Et HF - filter kan være en god mulighed, hvis der er meget støj på nettet. Der hvor jeg bor, er vi sidst på linjen, og der er en stor, frekvens styret kloakpumpe på. her i huset er der rig mulighed for at teste FUP & FAKTA.
Men pas på sludder og vrøvl. Et DC spær er to anti-paralelle dioder, by-passed med en stor bipolar kondensator. Tusind vis af uF. En hf "spiser" kan blodt være 0,1uF/1600V parallel over forsyning. Alt herudover er givet vis spild.

91 Stomperud

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
131
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
25
Jeg har brukt SilentPower PowerStation fra iFi Audio en stund og opplever mindre bakgrunnsstøy og mer ro i lydbildet. Det som skiller denne strømskinnen fra mange andre, er kombinasjonen av aktiv og passiv støykansellering. I mitt oppsett har den ikke gått utover dynamikken – noe jeg vet enkelte filtre kan gjøre. For meg har det vært en positiv oppgradering, men som alltid er det lurt å teste i eget anlegg før man konkluderer.

Topp Bunn