Skrelle poteter har jeg ikke gjort siden forrige årtusen, sånn omtrent. Skyller av løs jord etc og i kjelen med dem. Etes med skall 
|
Eller kok m skall og rens med gaffel og kniv.Skrelle poteter har jeg ikke gjort siden forrige årtusen, sånn omtrent. Skyller av løs jord etc og i kjelen med dem. Etes med skall![]()
Feil, det du skriver er definisjonen på en Nautisk mil. Sjømil er noe helt annet. Men det er en helt vanlig samrøre blant legfolk. EDIT: Du finner faktisk feil definisjon på flere nettsteder. Verdensveven er ikke til å stole på. Fuck Google ask me !Sjømil er jo faktisk en rasjonell måleenhet; det vet vel du med bakgrunnen med fly og knop. Det er jo et gradminutt ved ekvator. Sånn ca; 1.852X60X360= så nær jordomkretsen de kunne komme dengang da.
Hei, der lærte eg noko nytt, gitt. Men kva var utgangspunktet for sjømil? Kvifor ha ei lengd som var 3950 famnar? Nautisk mil har jo ein logisk fysisk basis.Feil, det du skriver er definisjonen på en Nautisk mil. Sjømil er noe helt annet
Alle målenhetene i mitt utklipp fra Store Norske Leksikon er klikkbare for den som gidder.....En nautisk mil oppgis da vanligvis til 1852m..?? ( visstnok 1852,5m mer nøyaktig )
Det var det da... jeg gidda - og i teksten din fra SNL står det 1855, mens linken sier 1852...Alle målenhetene i mitt utklipp fra Store Norske Leksikon er klikkbare for den som gidder.....
Jeg har spist potetskallet de siste 50 årene.Små poteter når man skal skrelle dem før koking eller steking. Mange poteter er så små at det er vanskelig å få holdt dem skikkelig
Ser ikke helt hvordan det løser problemet mitt med å skrelle små poteter.Jeg har spist potetskallet de siste 50 årene.
Problem solved.
Jeg spiser skallet, da er det ikke nødvendig å skrelle dem .....Ser ikke helt hvordan det løser problemet mitt med å skrelle små poteter.![]()
Ja, men du kan då ikkje driva på og eta Bambi sine poteterJeg spiser skallet, da er det ikke nødvendig å skrelle dem .....
![]()
MhmJeg spiser skallet, da er det ikke nødvendig å skrelle dem .....
![]()
Å lese er en ting å forstå noe annet.Det var det da... jeg gidda - og i teksten din fra SNL står det 1855, mens linken sier 1852...
Mjo.Det blandes igjen mellom kvartmil og nautisk mil.
Nei, det betinger i det minste en invitasjon.Ja, men du kan då ikkje driva på og eta Bambi sine poteter![]()
Nå fikk jeg nesten lyst til å invitere deg og sette deg til å skrelle et par pakker med sånneNei, det betinger i det minste en invitasjon.
Nå er jeg en ganske grei middagsgjest som gjerne gjør nytte for meg.
For eksempel med å skrelle poteter.
Også små.
Og @bambi tar som vanlig ikke feil.
Det er kjedelig OG irriterende å skrelle små poteter. Også.
![]()
Små poteter av typen vårpotet, nypotet, salatpotet, Amandine osb. er ikkje noko problem. Kok med skalet på og et.Det er kjedelig OG irriterende å skrelle små poteter. Også.
Ja, hver potet sitt bruk. Noen ganger koker eller steker jeg og spiser med skallet på, men andre ganger har jeg ikke lyst til det. Også er det ikke alltid resultatet blir det samme eller like bra hvis man lar skallet være på, f.eks. hvis man skal steke i ovn og vil ha en gyllen, sprø skorpe.Små poteter av typen vårpotet, nypotet, salatpotet, Amandine osb. er ikkje noko problem. Kok med skalet på og et.
Små Asterix, Kerrs Pink, Beate osb. Samd med deg og @bambi. Det er slike poteter eg liker å bruka til frittes, fløytestua (omnsbakte) poter, potetstappe, aligot osb, og då er det fint å skrella. Og, sjølvsagt er det irriterande å pitla.
vi kan møtes og skrelle sammen?Nå fikk jeg nesten lyst til å invitere deg og sette deg til å skrelle et par pakker med sånne![]()
Vis vedlegget 1120065
Da må nok skrelle alene, for jeg er ikke i skrellehumør for tiden dessverre. Veldig synd. Men da får du god trening.vi kan møtes og skrelle sammen?