Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Jeg er temmelig sikker på at man ikke blir mindre stresset og frustrert av å få sansene voldtatt av superstimulerende og irriterende radio og TV helt uten pauser og stillhet. Kunne vært interessent om det var en måte å måle dette på opp mot hjerte og karsykdommer f.eks.
    Da kjøper du deg en blodtrykksmåler og tar en måling når du hører klassisk musikk og èn måling når du har sett på superstimulerende og irriterende tv i f.eks. 1 time.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det er Leif Juster sin skyld. Det hele startet med "Mot norrmalt!"

    Men mer seriøst så er reklame høy komprimert lyd, og det redaksjonelle lydbildet tar sakte etter. Og når det gjelder musikk er jo loudness wars godt debattert her inne. Talesendinger farges av lydbildet på musikk etc. Vi blir sakte habituert til loud sending, er min teori.
    Min besteforeldregenerasjon syns jo Leif Juster og Arve Oppsahl var morsomme og skikkelig gæerne, og det er litt interessant å se hva slags underholdning det fantes i etterkrigstiden egentlig.

    Tror sikkert du er inne på noe vesentlig der, jeg tenkte også på tv-reklamer tidligere med sitt noen ganger insisterende og hamrende budskap. Burde egentlig vært forbudt av helsemessige årsaker IMO. Reklame er også en av hovedgrunnene til at jeg i flere år nesten har unngått lineære sendinger fullstendig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Da kjøper du deg en blodtrykksmåler og tar en måling når du hører klassisk musikk og èn måling når du har sett på superstimulerende og irriterende tv i f.eks. 1 time.
    Tenkte mest som en trend, over tid og i hele samfunnet. Har det blitt mere stressrelaterte helseproblemer i takt med at underholdning har blitt mer pågående og insisterende?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Smaken er som baken.... :cool: En svært stor del av dagens såkalte "standup komikere" er så lite komiske at det er til å gråte over...
    Tok med kona på en tur til Latter i fjor. Vi så på Sigrid Bonde Tusvik sitt show "Heks on the Beach"...
    Fy faen så jævlig. Bare helt utslitte gamle floskler om hvor dumme menn er.... Det var så kleint at flere gikk før tiden.
    Ricky Gervais har skjønt det. Damer er ikke morsomme.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Min besteforeldregenerasjon syns jo Leif Juster og Arve Oppsahl var morsomme og skikkelig gæerne, og det er litt interessant å se hva slags underholdning det fantes i etterkrigstiden egentlig.

    Tror sikkert du er inne på noe vesentlig der, jeg tenkte også på tv-reklamer tidligere med sitt noen ganger insisterende og hamrende budskap. Burde egentlig vært forbudt av helsemessige årsaker IMO. Reklame er også en av hovedgrunnene til at jeg i flere år nesten har unngått lineære sendinger fullstendig.
    Jeg pleier å se lineære sendinger tilbake i tid, så kan man spole forbi reklamen.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Tok med kona på en tur til Latter i fjor. Vi så på Sigrid Bonde Tusvik sitt show "Heks on the Beach"...
    Fy faen så jævlig. Bare helt utslitte gamle floskler om hvor dumme menn er.... Det var så kleint at flere gikk før tiden.
    Ricky Gervais har skjønt det. Damer er ikke morsomme.
    Litt OT her nå, men forskjellen på noe slikt som en Ricky Gervais forestilling og en standard Latter opptreden er som Champions League vs. 9 div bedriftsfotball. Forskjellen på god og dårlig stand-up er astronomisk.
    Min favoritt komiker er antageligvis Stuart Lee.
    Å lage noe slikt forekommer meg nærmest umulig.
     

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    Har inntrykk av at norsk såkalt humor nå er basert på tiss og bæsj, promp og pul. Og gullegget er å vise rævhølet på TV. Ref. H.Eia og E.K. Furuseth.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Den tendensen med at man skal snakke høyt og uavbrutt og SKRIKE syns jeg har blitt vanlig veldig mange steder på TV og i mange youtubevideoer også. Og særlig på innhold som er rettet mot barn er dette blitt helt ekstremt. For meg som vokste opp med bjørnen Colargol og Leikestove med Vibeke Løkkeberg og Geir Børresen er dette bare helt jævlig.
    Vibeke Løkkeberg i Lekestue hadde nok blitt spennende, men det var dessverre Vibeke Sæther som var programleder der.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.195
    Antall liker
    10.358
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har inntrykk av at norsk såkalt humor nå er basert på tiss og bæsj, promp og pul. Og gullegget er å vise rævhølet på TV. Ref. H.Eia og E.K. Furuseth.
    Når Else Kåss Furuseth viste seg frem aner jeg ikke, men det er minst 22 år siden Harald Eia viste frem skrukken sin, så det er ikke helt sikkert du er 100% oppdatert på norsk humor..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg pleier å se lineære sendinger tilbake i tid, så kan man spole forbi reklamen.
    Vet det går an såklart, men er sjelden jeg gidder. Blir mye NRK hvor man får sett et helt program uten avbrudd isteden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Barnehagevitser og prompehumor framført på scene av voksne er egentlig sjelden moro...
    Benny Hill fikk dårlig humor til å bli morsomt. Forskjellen er at vitsene rammet han selv, har var ikke morsom på bekostning av andre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er temmelig sikker på at man ikke blir mindre stresset og frustrert av å få sansene voldtatt av superstimulerende og irriterende radio og TV helt uten pauser og stillhet. Kunne vært interessent om det var en måte å måle dette på opp mot hjerte og karsykdommer f.eks.
    Veldig deilig å ikke ha TV eller høre på radio....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Alt som betegnes som "sinnsykt" et eller annet
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Matbutikker eller butikker generelt i umiddelbar nærhet til fergekaier!
    Eller egentlig de som skal benytte disse og har all tid i verden, når vi andre prøver å nå den helvetes ferga......
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Og hva er det med motorsyklister som hele tiden må ruse motoren. Går ikke motoren på tomgang, er det tøft eller er det noe helt annet? Hadde jeg stått slik med bilen på et lyskryss, hadde folk trodd jeg var med på Need for Speed, Wunderland eller Norske Rednecks!

    0043847B-86E6-4944-AD65-DCADEF67B1F6.gif
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.411
    Sted
    Nøtterøy
    Og hva er det med motorsyklister som hele tiden må ruse motoren. Går ikke motoren på tomgang, er det tøft eller er det noe helt annet? Hadde jeg stått slik med bilen på et lyskryss, hadde folk trodd jeg var med på Need for Speed, Wunderland eller Norske Rednecks!

    Vis vedlegget 827761
    Og når de kommer i tunneler så er det samme greia. Ruse eller gi på med mest mulig bråk. Er vel tøft kanskje… vet ikke. 🙄
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er sånn penisforlenger-greie. Jo mer støy fra den jævla mopeden (aka "motorsykkel"), jo mindre har de å by på .. tenker jeg da.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    En gjennomgående trend... det skal ropes og skrikes i hytt og gevær i snart de fleste programmer, og desto morsommere de skal være, desto høyere ropes det, - eller omvendt..
    Form er tydeligvis viktigere enn innhold.
    Og når da formen faktisk er enda dårligere enn innholdet så blir det lett litt stuslig.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Gaffa tape, løsningen på så mangt.
    Ikke bland gaffa- og ducttape, det er to vidt forskjellige taper. Gaffatape (egentlig gaffer tape) stammer fra teater, film og fotoindustrien hvor de hadde bruk for en "usynlig" tape, dvs den kommer i flere forskjellige farger, er matt og hefter ikke så veldig godt slik at den kan fjernes etter bruk uten at det blir merker. Den blir brukt til å henge opp bla. kulisser for nevnte industri og ligner mye på maskeringstape. Det som etter hvert ble kalt ducttape derimot ble bestilt fra det amerikanske forsvaret og er vanntett, slitesterk og hefter veldig bra på stort sett alle overflater.

    PS, det er irriterende hvor mange som kaller ducttape for gaffa. 😡
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ducttape - og for f@n ikke ducktape, - er vel egentlig et produkt for HVAC bransjen... for å tette skjøtene på ducting... :cool:
    Ellers er det helt riktig at den egentlige gaffertapen har mye dårligere lim en det vi stort sett finner på ducttape, nettopp fordi den skal være lett og fjerne uten merker og limrester.... not so, med det meste av ducttape....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ducttape - og for f@n ikke ducktape, - er vel egentlig et produkt for HVAC bransjen... for å tette skjøtene på ducting... :cool:
    Ellers er det helt riktig at den egentlige gaffertapen har mye dårligere lim en det vi stort sett finner på ducttape, nettopp fordi den skal være lett og fjerne uten merker og limrester.... not so, med det meste av ducttape....
    Duck tape er den originale betegnelsen, fordi den ble laget av en lerretsduk, som på engelsk heter «cotton duck» (fra nederlandsk «douk»). Altså lerretstape (jeg får noia av «teip»)

    Duck tape er definert i Oxford English Dictionary, med første bruk i 1899. Duct tape er et mye senere uttrykk (1965).

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Litt tragisk.
    Mor og far var ute på tur nordover i går og endte opp bak en som skulle handle mat (med all tid i verden). Nådde dermed ikke ferge (med 1 min).
    Matbutikker rett ved fergetillegg......
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hacks — at alt og alle skal bli hacket i dagens selvoptimeringshelvete.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "GODE" OPPLEVELSER på avvikshåndtering?

    Når prisen i butikkhylla avviker fra hva som avkreves når man kommer til kassa - hvor du i tillegg blir gitt en idiotforklaring om at man må da skjønne at kasseapparatet alltid har rett :rolleyes:.

    ...du skjønne milde REMA 1000 - der hvor "skriftlige tilbud" og en eller annen kjøpslov ikke lenger har gyldighet.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    IKEA er utsolgt for gardinsystemdelen jeg trenger 3 stk. av både på Slependen og Furuset, men de har den bl.a. i Bergen og Trondheim. Når jeg prøver å bestille den på nett får jeg bare beskjed om at det ikke er noen leveringsalternativer på den fordi det ikke er del av en større bestilling. Så de kunne sendt det som en liten bestilling og tatt betalt for frakt, men de bare gidder ikke. Altså....

    1656532775185.png
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    IKEA er utsolgt for gardinsystemdelen jeg trenger 3 stk. av både på Slependen og Furuset, men de har den bl.a. i Bergen og Trondheim. Når jeg prøver å bestille den på nett får jeg bare beskjed om at det ikke er noen leveringsalternativer på den fordi det ikke er del av en større bestilling. Så de kunne sendt det som en liten bestilling og tatt betalt for frakt, men de bare gidder ikke. Altså....

    Vis vedlegget 829309
    Har du nummeret på delene kan eg svinga innom IKEA, plukka dei opp og sende dei med posten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har du nummeret på delene kan eg svinga innom IKEA, plukka dei opp og sende dei med posten.
    Setter veldig pris på tilbudet, men har allerede fått tilbud om det samme på PM. :) Men siden de (kanskje) kommer på lager igjen den 11. Juli klarer jeg sikkert å vente, siden det er snakk om hjørnedeler som brukes som avslutning på gardiner i hver enda. Men takk for tilbudet, veldig snilt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn