Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Passer kanskje ikke her, men:

    Jeg irriterer meg over hvor uhøflige mange ungdommer er. Jeg tok bussen til byen i dag sammen med mange studenter. Når bussdørene åpnes stormer de inn for å hive seg over alle ledige seter, og eldre som kanskje ikke er så gode til bens har ingen sjanse til å få sitte. Vel plassert i setet stirrer de på mobiltelefonene sine og demonstrerer at de ikke ser de eldre som må stå slik at de skal slippe å reise seg.

    Jeg har nettopp vært i Praha, og der er det standard kotyme at man reiser seg for eldre, men der har man også etter hvert fått "nesa ned i mobiltelefonen, så jeg ser ikke damen som trenger en sitteplass og derfor trenger jeg ikke reise meg og tilby plassen"-syndromet. Jeg irriterte meg litt over det i en situasjon i Praha, men da ungdommen reiste seg og gikk av hørte jeg at de snakket tysk. Tsjekkiske ungdommer er ikke så uhøflige!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Passer kanskje ikke her, men:

    Jeg irriterer meg over hvor uhøflige mange ungdommer er. Jeg tok bussen til byen i dag sammen med mange studenter. Når bussdørene åpnes stormer de inn for å hive seg over alle ledige seter, og eldre som kanskje ikke er så gode til bens har ingen sjanse til å få sitte. Vel plassert i setet stirrer de på mobiltelefonene sine og demonstrerer at de ikke ser de eldre som må stå slik at de skal slippe å reise seg.

    Jeg har nettopp vært i Praha, og der er det standard kotyme at man reiser seg for eldre, men der har man også etter hvert fått "nesa ned i mobiltelefonen, så jeg ser ikke damen som trenger en sitteplass og derfor trenger jeg ikke reise meg og tilby plassen"-syndromet. Jeg irriterte meg litt over det i en situasjon i Praha, men da ungdommen reiste seg og gikk av hørte jeg at de snakket tysk. Tsjekkiske ungdommer er ikke så uhøflige!

    Hadde dagens unge lest dette hadde de nok tenkt at du var en veldig sint eldre person, med alle punktumene du bruker.

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Passiv agressiv punktum
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Folk som ikke klarer å skru av bilalarmen på ferga.

    Hva er vitsen med en bilalarm når folk ikke engang registrerer at den går?

    Teslaer er verst her.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Hadde dagens unge lest dette hadde de nok tenkt at du var en veldig sint eldre person, med alle punktumene du bruker.

    Noe VAR bedre før.
    Den gangen brukte vi punktum for å strukturere tekst.
    Og vi var ikke hårsåre at vi følte oss krenket av at andre avsluttet setningene sine.
    😂
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Eller at de tar ferge så sjelden at de ikke vet hvor følsom alarmen på bilen deres er? Jeg må innrømme at jeg ikke visste at for å slå av bevegelsesalarmen på min bil måtte jeg trykke 2 ganger på låseknappen på nøkkelen. Men nå vet jeg det :D
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Hadde dagens unge lest dette hadde de nok tenkt at du var en veldig sint eldre person, med alle punktumene du bruker.

    Så dette på nyhetene i går, av og til så gidder man bare ikke følge med. Lurer på hvordan en person som ikke takler et punktum kommer til å takle alt det andre som garantert vil komme utover i livet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noe VAR bedre før.
    Den gangen brukte vi punktum for å strukturere tekst.
    Og vi var ikke hårsåre at vi følte oss krenket av at andre avsluttet setningene sine.
    😂
    Ja, jeg er faktisk enig i at her har det gått litt for langt.

    På den annen side vil det kanskje ikke bli så kjedelig å lese faglitteratur og lovtekster o.s.v. når denne generasjonen vokser opp og tegnsetting blir erstattet med emojies 🤔😌
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så dette på nyhetene i går, av og til så gidder man bare ikke følge med. Lurer på hvordan en person som ikke takler et punktum kommer til å takle alt det andre som garantert vil komme utover i livet.
    Kan virke som det handler litt om å skape sin egen virkelighet. Ord betyr det man vil de skal bety, og man skriver slik man vil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hatt studenter inne på kontoret som vil ha forklaring på karaktersetting, og når jeg har pekt på formuleringer som er direkte feil og viser at de ikke har forstått det de skal forklare sier de "men det var jo ikke det jeg mente". Og da har jeg svart "Men hvorfor skrev du ikke det du mente da?"
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Kan virke som det handler litt om å skape sin egen virkelighet. Ord betyr det man vil de skal bety, og man skriver slik man vil.
    Da kan de bare skape sin egen virkelighet når alt annet som de ikke liker kommer senere i livet også så går det nok greit.. :cool:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Eller at de tar ferge så sjelden at de ikke vet hvor følsom alarmen på bilen deres er? Jeg må innrømme at jeg ikke visste at for å slå av bevegelsesalarmen på min bil måtte jeg trykke 2 ganger på låseknappen på nøkkelen. Men nå vet jeg det :D
    ...og jeg fant ut hvorfor min Volvo stadig spør om jeg ønsker redusert følsomhet på alarmen. Det fant jeg ut rett utafor Bastøya en dag det blåste litt.
    Jeg var ikke klar over bilen hadde alarm. :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da kan de bare skape sin egen virkelighet når alt annet som de ikke liker kommer senere i livet også så går det nok greit.. :cool:
    Jeg pleier bare å stikke fingrene i ørene og synge høyt mens jeg vugger fram og tilbake hvis noen sier noe jeg ikke liker. Funker fint, det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg er faktisk enig i at her har det gått litt for langt.

    På den annen side vil det kanskje ikke bli så kjedelig å lese faglitteratur og lovtekster o.s.v. når denne generasjonen vokser opp og tegnsetting blir erstattet med emojies 🤔😌
    heng ham ikke vent til jeg kommer

    En setning hvor komma faktisk er avgjørende for liv og død.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Strengt tatt er vel det feil?
    Hvis han ikke skal henges heter det vel:

    Ikke heng ham. Vent til jeg kommer.

    "heng ham ikke vent til jeg kommer" kan vel strengt tatt bare tolkes som "Heng ham. Ikke vent til jeg kommer".

    Men det forutsetter jo at man kan språket...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres litt gammelmodig ut, så "heng ham ei" ville kanskje være mer vanlig brukt den gangen man snakket slik?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ang språk... jeg underviste deltid for yrkesfag VK2 ( nå VG3) fra -88 til-96, og så et par vårsemestre 2000 og 2002... fra og med tidlig 90-tall var det ofte jeg hadde mer lyst til å rette språket enn faget, og til tider hadde jeg store problemer med å forstå hva som egentlig ble skrevet.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Ang språk... jeg underviste deltid for yrkesfag VK2 ( nå VG3) fra -88 til-96, og så et par vårsemestre 2000 og 2002... fra og med tidlig 90-tall var det ofte jeg hadde mer lyst til å rette språket enn faget, og til tider hadde jeg store problemer med å forstå hva som egentlig ble skrevet.....
    Nå mener jo folk at man trenger ikke kunne noe som helst. Man kan google etter hvert som man trenger ting.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Dronehysterietiet media og folk ser droner over alt. For to uker siden, hvor mange droner så folk da?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Men det var media jeg snakket om, ikke politietaten.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    jada men det havner hos polti`uansett alle disse observasjonene og skriveriene, og nå er det visstnok vel mye for dem
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Sender klage til den russiske ambassaden! Dette er diskriminering! Nå flyr de droner overalt, men ikke her:mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn