Forsterkere Muskelforsterkere - egotripp eller målemessig relevante?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Etter å ha eid diverse forsterkere opp gjennom tidene, har spørsmålet vedrørende kraften som leveres i siste instans til delefilter og membraner pirret min nysgjerrighet. Mine nåværende høyttalere har en følsomhet på 90db/4ohm. I et rom på underkant av 20kvm burde da ikke en forsterker på 75w være tilstrekkelig? I mine ører låter dog en forsterker på 500w betraktelig mer frigjort, musikken puster mye bedre.

    Det er kanskje nærliggende å tenke at store muskelforsterkere handler om å tilfredsstille eierens ego, men når ørene forteller at det skjer noe med musikkens sjel når antall watt overstiger et par hundre, er det ikke da også belegg for å hevde at det rent målemessig også er grunnlag for å spenne noen hundre watt foran det siste ledd i Hifi kjeden?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Fordi 75watt bare er såvidt nok effekt på diggevolum (82 db snitt 102db peak,gitt 90db høyttaler, og ønske om 20dB margin for musikktopper, og 20db er 100x effekt) Og strømforsyningen til en stor forsterker tappes mindre mellom hver opplading enn en liten.
    https://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html
    Og hver +3dB krever dobling av effekt

    Gode argumenter for lettdrevne høyttalere 90db++
    PS juster til din høyttalereffektivitet har jeg 240watt effekt tilgjengelig , og med 87db høyttaler "480W"
    Kan virke som overkill med 10-1000 ganger mer effekt på forsterker enn snitt effekten. Stort sett ligger VU meteret på 0.5 til 5% av min forsterkers Max effekt
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det kan nå variere endel i lyden av forskjellige forsterkere om de har mye power
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Etter å ha eid diverse forsterkere opp gjennom tidene, har spørsmålet vedrørende kraften som leveres i siste instans til delefilter og membraner pirret min nysgjerrighet. Mine nåværende høyttalere har en følsomhet på 90db/4ohm. I et rom på underkant av 20kvm burde da ikke en forsterker på 75w være tilstrekkelig? I mine ører låter dog en forsterker på 500w betraktelig mer frigjort, musikken puster mye bedre.

    Det er kanskje nærliggende å tenke at store muskelforsterkere handler om å tilfredsstille eierens ego, men når ørene forteller at det skjer noe med musikkens sjel når antall watt overstiger et par hundre, er det ikke da også belegg for å hevde at det rent målemessig også er grunnlag for å spenne noen hundre watt foran det siste ledd i Hifi kjeden?
    Har sagt det ørten ganger før - det at man ikke får nok forsterkerkraft - enten man skal spille lavt eller høyt. Og se bare på alle som har kjøpt seg kvalitets-konstruksjoner av stativhøyttalere, som med muskelforsterkere og ikke så alt for store rom får det til å spille aldeles himmelsk - langt utover det øyet ser hva høyttalerens størrelse angår.

    Hi-fi selgere, det undrer meg, at de ikke i større grad oppfordrer folk til å låne med seg en skikkelig stor amp hjem, for å prøve ut, i de tilfeller de vet kunden har gode høyttalere. For jeg vil påstå kunden ved en slik mulighet der og da eller seinere ville ervervet seg en en større amp - som etter fornuften "er for stor" men som tar frem gliset på samme måte som når man kjører en bil med en fet V8'er.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    https://youtu.be/bRMR9JZ1m0s

    Denne er også ganske interessant når vi snakker om watt. Nå har disse utrolig lav følsomhet og kan ikke sammenlignes med en høyttaler med typisk 90db følsomhet. Men den gir ihvertfall en ide.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Jeg innbiller meg også at mye tilgjengelig effekt er positivt for lyden.
    Jeg har prøvd å kun øke PSU spenning (maks effekt) på en diy forsterker og føler at den fikk mye bedre kontroll med 80V rails enn med 60V selv på moderat volum.
    Jeg kan ikke komme på andre forklaringer enn økt headroom.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Watt er Watt? En lav watt rørforsterker ( 10-30) gir ofte mer enn x Krell 200. Poenget er kvalitet, ikke kvantitet.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    https://youtu.be/bRMR9JZ1m0s

    Denne er også ganske interessant når vi snakker om watt. Nå har disse utrolig lav følsomhet og kan ikke sammenlignes med en høyttaler med typisk 90db følsomhet. Men den gir ihvertfall en ide.
    Videoen der er jo ganske interessant i den forstand at den viser kontinuerlig output på over 500W fra forsterkerne. I forhold til mine høyttalere/rom vil jeg nok tippe at de samme forsterkerne neppe hadde trukket noe mer enn halvparten sett i forhold til at Harbeth 40.1 har en følsomhet på 85db. Men likevel viser det at selv om man ikke har behov for særlig mye watt for å spille høyt, er forsterkerens headroom i forhold til peakene i musikken noe helt annet. Derfor bør ikke antall watt fra en forsterker kobles til evnen å spille høyt, men evnen til å gjengi hele det dynamiske spekter uten å komprimere musikksignalet.

    Jeg hadde selv denne opplevelsen med en Hegel H4SE jeg hadde for mange år siden, og opplever det samme nå med PS Audio BHK 250. Begge forsterkerne spiller på samme uanstrengte måte når det kommer til å la musikken flyte uten dynamisk komprimering.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Watt er Watt? En lav watt rørforsterker ( 10-30) gir ofte mer enn x Krell 200. Poenget er kvalitet, ikke kvantitet.
    1 Watt er 1J/s uansett om den kommer fra rør eller transistor.
    Jeg behøver mer enn 10-30W, dermed vil ikke en slik forsterker kunne levere kvalitet i mitt oppsett.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg hadde Denon POA 6600 monoblokker i omtrent 15 år. Denon PRA 1500 som pre. 250 Watt (8 Ohm) per monoblokk. Dette ble erstattet av Naim 202/200 der effektforsterkeren har 2x70 Watt (8 Ohm). B&W 804s høyttalere. Jeg foretrakk med svært god margin Naim-oppsettet og følte ikke at det manglet på krefter. Jeg var naturlig nok litt skeptisk på å gå fra 250 til 70 Watt, men siden har jeg ikke sett meg tilbake. Nå har jeg Naim sin NAP300DR som effektforsterker. 2x90 Watt men separat strømforsyning. Jeg kan spille veldig høyt og det låter svært bra men gjør det nesten aldri siden jeg bor i blokkleilighet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.623
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplevde bedre dynamikk ved å gå fra 2 x (350 + 250 W) til 2 x (350 + 350 W). Om det skyldes økt headroom eller andre ting vet jeg ikke.

    Mvh
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    4.368
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har tilgode å oppleve at lyden ikke blir bedre med mer watt av samme kvalitet. Jeg har stort sett kun testet på dynamiske høyttalere under 90 db følsomhet. Headroom er vel den sikreste veien opp lydstigen.
    Hos Final testet vi to DP A1. Selv Erntsen hadde ikke den største troen på endring, men endringen var ikke å ta feil av.:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Enig med trompisen her. Og hvis det låter virkelig bra så er det ganske digg å kunne dra på et par knepp til - og få mer tydelighet og stoisk presentasjon -enn at det tykner til og blir støy. Som svogeren sa(på Pink Floyd konsert på Valle Hovin for noen år siden): «Så lavt de spiller». Da oppdaget han at han ikke kunne høre sin egen stemme.

    Hjemme hos meg opplevde jeg en opptur da jeg gikk fra DP 6.12 til Icepower ASP 1000. Signaturmesig var de ganske like på mine høyttalere, men IcePower hadde enda bedre kontroll - og så de ekstra kneppene å gå opp som frister når det virkelig låter bra. Jeg spilte til tider høyt. Startet gjerne halvhøyt, men ettersom lyttetretthetsfremkallende ingredienser var eliminert, så økte jeg gjerne lydtrykket noen dB etter 15 minutters lytting. Det var såpass at det kunne synge i ørene noen timer etterpå - men der og da var det bare deilig. Men altså: kraftig forsterker gjør alt i musikken tydeligere, svak forsterker kan lage minst like mye lyd, men det tykner til når man skrur opp - og dette starter tidlig.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det har været diskuterte før, men fakta er at det er mulig at enlille rør forsterker kan spille roligt Trio jazz tilfredsstillende, men ful Scala symfoni orkester, eller film musik, på realistisk lydtryk, krever helt andre boller til suppen.

    Der er en grund til at der er noget som hedder demo musik, det er musik valgt ut, for at det spiller bra på nettopp det anleg du lytter på.

    Set Batman eller Tron filmmusikken på og skru så op, da for du se om du er på vej til at købe katten i sækken!

    Effekt , masser av effekt er stikkordet her, og har du masser av forvrengningsfrit effekt tilgengelig, er det utrolig hva dine høytaler kan holde til.

    Set derimot en lille svag pisser foran, og du har kaputski høytaler.

    God sommer ferie
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spilte til tider høyt. Startet gjerne halvhøyt, men ettersom lyttetretthetsfremkallende ingredienser var eliminert, så økte jeg gjerne lydtrykket noen dB etter 15 minutters lytting. Det var såpass at det kunne synge i ørene noen timer etterpå - men der og da var det bare deilig..
    Hæ? Hæ?? HÆÆ? HhÆÆÆÆ!!!
    ta til vettet mann. I beste mening...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg spilte til tider høyt. Startet gjerne halvhøyt, men ettersom lyttetretthetsfremkallende ingredienser var eliminert, så økte jeg gjerne lydtrykket noen dB etter 15 minutters lytting. Det var såpass at det kunne synge i ørene noen timer etterpå - men der og da var det bare deilig..
    Hæ? Hæ?? HÆÆ? HhÆÆÆÆ!!!
    ta til vettet mann. I beste mening...
    Du hadde skjønt det hvis du hadde vært der. Icepower har fått ufortjent mye tyn.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg tror dette er litt av samme problemstillingen som når enkelte lovpriser lettdrevne høyttaler med følsomhet langt opp på 90 tallet sammen med små rørforsterkere. I slike tilfeller får man på samme måte en kombinasjon av høyttaler/forsterker med tilstrekkelig headroom til å håndtere peakene i musikken. I tillegg har rørforsterkere ofte en type ørevennlig lyd som mange liker.

    Dette har helt klart en parallell i muskelforsterker sammen med høyttalere med normal følsomhet. Problemet har vel ofte vært at de nevnte muskelforsterkere ikke har hatt den samme ørevennlige lyd som mindre rørforsterkere. Dermed har ikke denne type komboer fått samme type gode rykte. Dette er imidlertid kanskje i ferd med å endre seg, man får i dag mange store transistorforsterkere med mindre av den harde lyden man forbandt dem med tidligere. Man kan f.eks. putte noen rør på inngangen slik som er tilfelle med min egen BHK 250 fra PS Audio.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg spilte til tider høyt. Startet gjerne halvhøyt, men ettersom lyttetretthetsfremkallende ingredienser var eliminert, så økte jeg gjerne lydtrykket noen dB etter 15 minutters lytting. Det var såpass at det kunne synge i ørene noen timer etterpå - men der og da var det bare deilig..
    Hæ? Hæ?? HÆÆ? HhÆÆÆÆ!!!
    ta til vettet mann. I beste mening...
    Du hadde skjønt det hvis du hadde vært der. Icepower har fått ufortjent mye tyn.
    Har også spillet på en Icepower 1000. Efter meget kort tid havde jeg fået nok.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Ja, det har været diskuterte før, men fakta er at det er mulig at enlille rør forsterker kan spille roligt Trio jazz tilfredsstillende, men ful Scala symfoni orkester, eller film musik, på realistisk lydtryk, krever helt andre boller til suppen.

    Der er en grund til at der er noget som hedder demo musik, det er musik valgt ut, for at det spiller bra på nettopp det anleg du lytter på.

    Set Batman eller Tron filmmusikken på og skru så op, da for du se om du er på vej til at købe katten i sækken!

    Effekt , masser av effekt er stikkordet her, og har du masser av forvrengningsfrit effekt tilgengelig, er det utrolig hva dine høytaler kan holde til.

    Set derimot en lille svag pisser foran, og du har kaputski høytaler.

    God sommer ferie
    Jeg har valgt anlegg på grunnlag av den musikken jeg hører på, ikke omvendt. Dette er den riktige måte å gjøre det på etter min mening. Har selvfølgelig en "lille svag pisser" eller to foran som iflg Peak SPL Calculator gir 126,3 dB i lytteposisjon. Tord Gustavsen Trio på 120 dB er skikkelig rått!

    Forresten, hva er Batmanmusikk?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg spilte til tider høyt. Startet gjerne halvhøyt, men ettersom lyttetretthetsfremkallende ingredienser var eliminert, så økte jeg gjerne lydtrykket noen dB etter 15 minutters lytting. Det var såpass at det kunne synge i ørene noen timer etterpå - men der og da var det bare deilig..
    Hæ? Hæ?? HÆÆ? HhÆÆÆÆ!!!
    ta til vettet mann. I beste mening...
    Du hadde skjønt det hvis du hadde vært der. Icepower har fått ufortjent mye tyn.
    Har også spillet på en Icepower 1000. Efter meget kort tid havde jeg fået nok.
    Det hadde sikkert jeg fått også .... hvis resten av anlegget var det samme som hos deg. Hos meg spilte det kjøttfullt, dynamisk og med et rytmisk driv jeg sjelden har hørt andre steder. Dessverre så fikk forsterkeren nok før meg. Den begynte å fuske og jeg har ikke funnet ut hva som er gått i stykker. Så nå er det en dansk forsterker som gjør nytten: Primare. Ikke like bra, men bra for skillingen - til å ikke være klasse D.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du hadde skjønt det hvis du hadde vært der. Icepower har fått ufortjent mye tyn.
    Har også spillet på en Icepower 1000. Efter meget kort tid havde jeg fået nok.
    Det hadde sikkert jeg fått også .... hvis resten av anlegget var det samme som hos deg. Hos meg spilte det kjøttfullt, dynamisk og med et rytmisk driv jeg sjelden har hørt andre steder. Dessverre så fikk forsterkeren nok før meg. Den begynte å fuske og jeg har ikke funnet ut hva som er gått i stykker. Så nå er det en dansk forsterker som gjør nytten: Primare. Ikke like bra, men bra for skillingen - til å ikke være klasse D.
    Og hoved årsaken til så vidt forskjellige opplevelse av samme effekttrinn vil jeg tro ligger her

    https://www.parts-express.com/pedoc...asp-class-d-amp-module-1x1000w-data-sheet.pdf

    EMI filtering provides a CE and FCC approved design.

    En helt naturlig reaksjon fra emc filteret på nettimpedans og støybilde,enten i egen installasjon eller utenfra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det har været diskuterte før, men fakta er at det er mulig at enlille rør forsterker kan spille roligt Trio jazz tilfredsstillende, men ful Scala symfoni orkester, eller film musik, på realistisk lydtryk, krever helt andre boller til suppen.

    Der er en grund til at der er noget som hedder demo musik, det er musik valgt ut, for at det spiller bra på nettopp det anleg du lytter på.

    Set Batman eller Tron filmmusikken på og skru så op, da for du se om du er på vej til at købe katten i sækken!

    Effekt , masser av effekt er stikkordet her, og har du masser av forvrengningsfrit effekt tilgengelig, er det utrolig hva dine høytaler kan holde til.

    Set derimot en lille svag pisser foran, og du har kaputski høytaler.

    God sommer ferie

    Nå vet ikke jeg hvor høyt du pleier å spille, men hvorvidt en rørforsterker kan gjengi symfoniorkester og filmmusikk kommer nok mye an på hvilken høyttaler de skal drive.

    Hørte faktisk på Tron lydsporet for bare noen dager siden, men p.g.a. andre som lå og sov i etasjen under kunne jeg ikke spille særlig høyt. Skal gjenta det ved anledning og høre om jeg syns jeg kan spille høyt nok når jeg er alene hjemme. Kan ikke huske at dette har vært et problem noensinne med min "lille pisser" av en rørforsterker. :)

    Jeg syns bare det blir så dumt med slike endimensjonale, bastante innlegg som ikke tar høyde for variabler og påberoper seg å være en slags fasit.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Med mine gamle monoblokker, Accuphase m-8000 som jeg er så glad i, så har jeg i mitt oppsett ikke mer enn adekvat effekt til å spille i tilnærmet konsertnivå. M-8000 har de største trafoene jeg har sett (er på 2x3kVA) :p

    Jeg har tettet igjen bassrefleks-portene på mine Yamaha NS-5000 og glattet ut frekvensgangen med å bruke Comp.1 på preampen (Accuphase C-2810), dvs. ca. +9dB ved 20 Hz. Når jeg nå spiller "litt passe høyt", så slår stadig meterne ut på det røde feltet, dvs. over 100%. Dypbassen suger virkelig effekt.

    Hvis vi sier at jeg har 6 ohms høyttalere så er det kanskje riktig å si at jeg bruker rundt 450 watt :confused:
    Men jeg har altså 3-doblet output'et ved 20 Hz for å få frekvensgangen flat. Det funker bra da NS-5000 egner seg meget godt som trykk-kammer høyttaler. Jeg får et "mørkt" lydbilde med kanskje litt mye bass-trykk. Men det er meget naturlig og musikalsk. Jeg anbefaler eventuelle NS-5000 eiere å prøve trykk-kammer opsjonen (med nivå-kompensasjon) da det gir mulighet for langt bedre dypbass.

    J-shaped absorber.jpg
    m-8000_ydelse.jpg


    NS-5000 har disse J-formede absorber-sakene som antagelig jobber på høytid for å eliminere stående bølger i et slikt oppsett.
    Imp ns-5000.jpg

    Grønn kurve er NS-5000 impedans som trykk-kammer, altså gunstigere
    NS-5000_flat_m_eq.jpg

    Rød kurve er frekvensgang med NS-5000 som trykk-kammer.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
    Å spille godt på det nivået , 75-85db er ikke noen kunst. Men å faktisk spille med like god eller bedre lyd på 100-120db. Det er kunst. Det er nettopp da, og spesielt da at du merker hva forsterkeren din duger til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja.. det er bare å ønske de velkommen til tinnitus-klubben, de som ikke blir fornøyde før det spiller 110-120....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal ikke jeg påberope meg å være ekspert, verken på høyttalerdesign eller forsterkerkraft. Men noe får man jo med seg, både av egen erfaring og av andres erfaring.

    Det ene er å tro at man vha enkelt tilgjengelige tekniske data kan lese seg til hvor lettdreven en høyttaler er. Det andre er å kunne lese seg til hvor kraftig en forsterker egentlig er.

    Produsenter av høyttalere nøyer seg som regel med db/m eller nominell ohm (motstand) mht til forklaring på graden av lettdrevenhet (ofte hjulpet av en anbefalt forsterkereffekt som spenner fra 20-500w....). Eksempelvis leser man feks Klipsch Palladium som lett forsterkermatch og mine Piega Classic 80.2 likeså. Men praksis viser noe annet; begge profiterer på forsterkere som er i stand til å levere mye strøm, til h.....med antall watt. Stikkord er fasevinkler, impedans-minimum, og garantert andre faktorer som jeg ikke kan noe om. Ofte over hodet ikke tilgjengelige data, muligens fordi bare de som er villige til å dypdykke i materien forstår hva slike data innebærer. Men som kan gi eierne av slike høyttalere en skikkelig overraskelse mht forventninger om superlyd og superkontroll uten å måtte bytte ut surround-receiveren som påstås å levere 9x250w uten forbehold eller reservasjoner.

    Jeg har sjeldent hørt eiere av feks Naim, MI, Doxa, Accuphase klage over mangel på kraft til tross for svært moderat oppgitt effektleveranse, hva kan det være...? Nok strøm er et enkelt stikkord, there is no free lunch.

    Et kjapt, og relativt dyrekjøpt eksempel (erfaring er noe man får når man skulle ha hatt det...); Jeg kjøpte et par sprell nye B&W 803N i år 2001 eller 2002. Jeg hadde gledet meg som en unge og spart en stund, de låt fantastisk på demo hos hifiklubben og ingenting tydet på at forsterkeren min var for svak, den hadde samme oppgitte effekt som demo-forsterkeren. Nedturen var enorm da de kom inn i stua, det var ingen bass og det låt bare verre og verre jo høyere volumet ble skrudd opp.

    Kjøpte nye forsterkere, dvs brukte, balansert brokoblede AW120 monoblokker, burde være kraftige nok for enhver oppgave med sine påståtte 400w i 8 ohm...(ble det påstått). Helt håpløst viste det seg, ikke i nærheten av kontroll på B&w 803N, som utifra tekniske data ikke burde være helt ille, eller...? etterhvert ble det vel kjent at disse var krevende mht forsterkere. Og så var det det med balansert brokobling da...mye effekt, men skikkelig på tryne ved lav impedans. Poenget er dog at det kan/kunne ikke leses av tekniske data.

    Solgte dem, og anskaffet en relativt rimelig integrert Krell, problem løst. Den ytet 1000W i 2 ohm, det viktigste var nok at den var designet for å gi nok strøm for de fleste høyttaleroppgaver.

    Tipper eiere av Musikal Innovation, Doxa, Pass Labs mfl kan bekrefte at det er strøm det dreier seg om, ikke et oppgitt antall watt. Man kan vel ikke få for mye tilgjengelig strøm?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
    Å spille godt på det nivået , 75-85db er ikke noen kunst. Men å faktisk spille med like god eller bedre lyd på 100-120db. Det er kunst. Det er nettopp da, og spesielt da at du merker hva forsterkeren din duger til.
    Hvorfor man skal blåse ut hørselen med 100dB+ nivå begriper jeg ikke . Kan der være at 100-120dB erme faktisk IKKEhar et reelt dB meter å forholde seg til men bruker en misvisende mobil app?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Lakris er inne på noe. Kun <0.5% av forsterker effekt når rommet. Resten svis av i. o svingespole og delefilter. Ja og det som får svingespolen til å bevege seg er strøm ikke spenning, selv om de er uløselig knyttet til hverandre via impedansen.
    Nå er jo høyttalere stort dett karakteriser med frekvensgang ved gitt spenning så det er naturlig å kreve at spenningen holdes uforandret vs last/impedanse dvs 100 watt i 8 Ohm 200 i 4ohm 400 i 2,og 25 watt i 32ogm osv
    Slike forsterkere er kraftige uten nødvendigvis å være watt monstre og navn som Accuphase er er typisk eksempel . Kraftige watt monstre ALA Gryphion har lignende karakteristikk vil jeg anta.
    En watt sterk forsterker har gjerne bedre dvs mer stabil spenning/last karakteristikk enn en «svak».
    Men et sted må vel grensen gå , en 2000watter på 96db høyttaler vil jo operere stort sett i sonen for crossoverforvegning.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er fleire faktorar enn wattstyrke som er viktig for å kunne spele høgt med tungdrivne høgtalarar. Eg opplever at straumforsyninga er avgjerande. Såleis greier eg meg med "berre" 500 Watt til høgtalarar som er skikkeleg tungdrivne (81 dB/Wm).
    Skjønar at det høyrest ut som eit luksusproblem, men høgtalarane spreier lyden 360 grader, slik at dei strør effekt rundt i rommet. Så det nyttar ikkje med normal wattstyrke, skulle ein tru. Likevel har eg unntaksvis fått brukbare opplevingar med ting ned i rundt 200 Watt. Det må skuldast fornuftig dimensjonert straumforsyning, vil eg tru.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor man skal blåse ut hørselen med 100dB+ nivå begriper jeg ikke . Kan der være at 100-120dB erme faktisk IKKEhar et reelt dB meter å forholde seg til men bruker en misvisende mobil app?
    Det er ikke sunt, men hvis man ønsker å gjenskape et realistisk lydbilde og opplevelsen av et elektrisk rockeband live er det omtrent der man er. Det er noe med å høre responsen fra en halfstack når gitaristen såvidt berører strengene før låten starter og vite at denne er ladd og skrudd til elleve. En 100 W Hughes & Kettner rørforsterker oppå et 4x12’’ kabinett er kraftige greier. Og plutselig står hele bandet i stua.

    9044C3DB-E902-4A8D-96C3-C568C10CFF9B.jpeg


    Til vanlig spiller jeg ved 70 dB eller så, men jeg dimensjonerer anlegget for 100 dB snitt + 17 dB crest factor + 3 dB headroom = 120 dB SPL før klipping. Hvis høyttalerne har 100 dB følsomhet @ 1 W holder det med 100 W. Å sette 10000 W på høyttalere med 80 dB følsomhet blir ikke det samme. Noe vil ta fyr lenge før det låter som live. Mitt dB-meter viser helt riktig. :)
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
    Å spille godt på det nivået , 75-85db er ikke noen kunst. Men å faktisk spille med like god eller bedre lyd på 100-120db. Det er kunst. Det er nettopp da, og spesielt da at du merker hva forsterkeren din duger til.
    Hvorfor man skal blåse ut hørselen med 100dB+ nivå begriper jeg ikke . Kan der være at 100-120dB erme faktisk IKKEhar et reelt dB meter å forholde seg til men bruker en misvisende mobil app?
    Mitt svar var ingen bekreftelse på hvor høyt jeg spiller. Men heller ett direkte svar til ditt utsagn sett i forhold til topic i ts .

    Når det er sagt så føles 105 db høyt kun om anlegget ikke er laget for det.
    Selv på mitt enkle anlegg så spiller 2stk 100watt monoblokker veldig behagelig på 90db. Føles ikke høyt i det hele tatt. Mange anlegg høres jævlig høyt ut på samme nivå. Da er pga mye vreng . Jeg bruker aldri mic på telefonen. Og jeg lytter ikke på musikk over 95db. Da måtte jeg ha ett anlegg som er dimensjonert for det.
    Normalt lytter jeg på 70-85db +dynamikk/headroom.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Hei hvordan fungerer da stømforsyningen på klasse D ?
    Jeg får jo langt mer trykk fra min Gato klasse D forsterker kontra min tidligere Musical innovation Ml22. Ca 45kg og 50W klasse A med gedigen strømforsyning ?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei hvordan fungerer da stømforsyningen på klasse D ?
    Jeg får jo langt mer trykk fra min Gato klasse D forsterker kontra min tidligere Musical innovation Ml22. Ca 45kg og 50W klasse A med gedigen strømforsyning ?
    Moderne "magi"[emoji6][emoji16]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei hvordan fungerer da stømforsyningen på klasse D ?
    Jeg får jo langt mer trykk fra min Gato klasse D forsterker kontra min tidligere Musical innovation Ml22. Ca 45kg og 50W klasse A med gedigen strømforsyning ?
    Vet ikke hvilken Gato du har, men f eks 400 W er fortsatt mer enn 50 W. Poenget med en klasse A er at den alltid drar fullt strømtrekk gjennom utgangstransistorene, så den må ha enorm strømforsyning selv for en beskjeden utgangseffekt. Klasse D er i motsatt ytterpunkt og kan ha 80-90 % effektivitet. Dimensjoneringen av strømforsyningen blir en helt annen.

    Gato bruker forresten forsterkermoduler fra Infineon, tidligere kjent som International Rectifier.
    https://www.infineon.com/cms/en/product/power/class-d-audio-amplifier-solutions/
    https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/gato-audio-dia-400s
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Ok takk Asbjørn! Produsenten av modulene sier meg ikke så mye
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn