Innspilling av kabler: myte eller fakta?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvorfor kreves det da av idiotene at de skal komme med fantastiske forklaringer som klarer å overbevise de som ikke pr.def er idiotene?

Kan noen si meg det?
 
K

knutinh

Gjest
Kan man heller ikke nyte musikken, hver på sin måte?
som sagt...
Alternativt godtar jeg at folk mener å høre forskjeller uten å være i stand til å forklare hvorfor eller gidde å ta bryderiet med en blindtest. Men det er ikke nok til å overbevise meg om at det er en hørbar forskjell.
Jeg mener, de som på mysstisk vis greier å oppfatte disse kablenen, og Alle høre det samme, kan man ikke bare la dem?
Selvsagt. Dette var en tråd som spurte "myte eller fakta". Du deltar i tråden og "krever" av meg at jeg skal bevise at min skepsis er velbegrunnet. Jeg henviser til vanlig vitenskapsteori som du enten ikke kjenner til eller velger å ignorere for diskusjonens skyld.

Hvis du ønsker å leve i fred med din overbevisning uten å presse synet ditt ned på andre eller få din egen tro ødelagt så er det aller enklest ved å ikke delta i tråder som denne?

-k
 
A

Akle

Gjest
Hvorfor kreves det da av idiotene at de skal komme med fantastiske forklaringer som klarer å overbevise de som ikke pr.def er idiotene?

Kan noen si meg det?
Da lurer vi på det samme, om enn vi er uenige om hvem som er idioter :)
 
O

om.s

Gjest
Siste post fra turbo13 understreker jo dette på en utmerket måte: "Jeg trur på innbrenning så får dere inginører gjerne mene noe annet.". Det viser at viljen til tro er stor, mens viljen til saklig argumentasjon tilsvarende liten.

-k
Viljen til sakelig argumentasjon?, det er virkelig enten utrolig naivt eller arrogant å kreve argumentasjon på ditt niva her! alle har ikke dette som profesjon eller får sin inntekt fra studier rundt dette på ett eller annet nivå.

Og, jeg tror ikke du er naiv, så da må det være en annen form for faglig arroganse, kanskje fordi man selv vet man har mer kunnskap og innsikt i emnet enn ens mot debattanter her, "overkill" eller en form for techbisarr selvhevdelse, husk at dette er ikke ett faglig forum du har dumpet innom, det er ett forum for og av entusiaster som liker god lyd og musikk, på ett ofte veldig amatørmessigmessig nivå, og takk for det!!, skulle jeg tatt hobbien opp på tech nivået visse her inne etterlyser beviser for hadde det blitt særdeles liten tid til å lytte på musikken, da hadde man vært fullt opptatt med "å lytte til anlegget,lese målinger, handle anlegg kun etter specs og drite i musikken og de forskjellige variasjonen man opplever underveis, det som gjelder er å samstemme det hele med all verdens teorier for å please visse "korrekte" kretser".

Når dette er sagt så tror jeg på både placebo, feelgood faktor og innbrenning av kabler, tweaks og andre duppe-ditter, så lenge det gir meg gode og helst ofte, sterke opplevelser, med og av musikken, for DET er hva dette handler om, gode musikalske opplevelser og dessverre slipper man ikke unna formidlingsutstyret om man vil nyte dette hjemme, imho.....

Så leter du etter sannheten el svar på hva som korrekt i din verden, tror, nei vet jeg!, og det burde jo du også ha fått med deg etter over 3000 innlegg!! at du leter på feil sted  ;)

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Hvorfor kreves det da av idiotene at de skal komme med fantastiske forklaringer som klarer å overbevise de som ikke pr.def er idiotene?

Kan noen si meg det?
Jeg kaller ingen idioter, og foreslår at vi fjerner slike begrep fra diskusjonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

"Scientific method is a body of techniques for investigating phenomena and acquiring new knowledge, as well as for correcting and integrating previous knowledge. It is based on gathering observable, empirical, measurable evidence, subject to the principles of reasoning[1].
...
Scientific researchers propose specific hypotheses as explanations of natural phenomena, and design experimental studies that test these predictions for accuracy. These steps are repeated in order to make increasingly dependable predictions of future results.
...
Among other facets shared by the various fields of inquiry is the conviction that the process must be objective so that the scientist does not bias the interpretation of the results or change the results outright. Another basic expectation is that of making complete documentation of data and methodology available for careful scrutiny by other scientists and researchers, thereby allowing other researchers the opportunity to verify results by attempted reproduction of them. This also allows statistical measures of the reliability of the results to be established. The scientific method also may involve attempts, if possible and appropriate, to achieve control over the factors involved in the area of inquiry, which may in turn be manipulated to test new hypotheses in order to gain further knowledge."

-k
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvis du ønsker å leve i fred med din overbevisning uten å presse synet ditt ned på andre eller få din egen tro ødelagt så er det aller enklest ved å ikke delta i tråder som denne?
-k
Hvorfor kreve av andre det man ikke er istand til å gi selv?
Jeg har lest, og kan alle dine synspunkt (er i ing. leiren selv)
Jeg bare fremdeles lurer på om du har noe som kan være med på å "ta noen i løgn" for noen driver jo å lyver her!

Fremfører du bare andres meninger?
Eller har du ett konkret eksempel å vise til , der man kan si...

Se så, der har dere feil!

Give give!
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg bare fremdeles lurer på om du har noe som kan være med på å "ta noen i løgn" for noen driver jo å lyver her!
Det er vel ingen som lyver her! De som sier de hører forskjell, hører helt sikkert forskjell! Men det er årsaken til denne opplevde forskjellen det strides om. Utfordringen er å dokumentere at forskjellen skyldes det som fysisk skjer med kabelen under innbrenning, og ikke det som skjer i lytterens hjerne under samme periode.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Så, det som skjer i hundrevis av hjerner samtidig mener du?
Om det da er 100 stykker tilstede på en demo altså...

Tror du virkelig at når de på forhånd har lest om denne kabelen, så gåd de hjem og har hørt det samme fordi de nå er suggerert til å tro at det var en forskjell?

Den samme forskjellen?
Duverden! er alle audiofile telepatiske?

Man sier...

Denne kabelen gjør lyden varmere, mer liquid.
La oss ta f.eks Cardas da....

hvordan kan det være at alle oppfatter dens effekter på samme måte...?

Er alt dette bare innbilning?
Men altså... har alle den samme illusjonen...

Skjønner du...

Det er jo ganske umulig!
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Så, det som skjer i hundrevis av hjerner samtidig mener du?
Om det da er 100 stykker tilstede på en demo altså...

Tror du virkelig at når de på forhånd har lest om denne kabelen, så gåd de hjem og har hørt det samme fordi de nå er suggerert til å tro at det var en forskjell?

Den samme forskjellen?
Duverden! er alle audiofile telepatiske?

Man sier...

Denne kabelen gjør lyden varmere, mer liquid.
La oss ta f.eks Cardas da....

hvordan kan det være at alle oppfatter dens effekter på samme måte...?

Er alt dette bare innbilning?
Men altså... har alle den samme illusjonen...
Man trenger ikke mange vekttallene i gruppepsykologi for å vite at det godt kan være tilfelle. Et av de mest dramatiske eksemplene er angrepet på Pearl Harbor, der gruppemekanismene gjorde at de amerikanske offiserene ignorerte alle varselsignaler. Følgene kjenner vi alle.

Hvis du vil utvide horisonten din, kan du jo ta en kikk her.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Og når det gjelder innspilling...
Om det er som noen mener, ingen egentlig endring, så skal jo alle kablers egen"lyd" innbillt eller ikke så, være der med en gang, hørbar så det ljomer etter!

Hva med alle de som hører forskjellene på kabler da?
Og det at alle hører samme forskjellen, den samme forskjellen!

Tilbake til innspilling...

Sett nå at det er forskjell på kabler da...
Om det er som ing. leiren sier ingen egentlig forskjell om kablenene ellers måler likt...

Så skal de i det minste innspilles likt og!
Eller like lite (ikke i det hele tatt) også!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Man trenger ikke mange vekttallene i gruppepsykologi for å vite at det godt kan være tilfelle. Et av de mest dramatiske eksemplene er angrepet på Pearl Harbor, der gruppemekanismene gjorde at de amerikanske offiserene ignorerte alle varselsignaler. Følgene kjenner vi alle.

Hvis du vil utvide horisonten din, kan du jo ta en kikk her.
Jeg tok en kikk på annlegget ditt, håper det var greit. ;D
La merke til "jeg er en skeptiker" utsagnet ditt der ja.
Du er da med i din egen gruppetilhørighet da.
Har du tenkt på at du nå psykologisk er innstilt på at det ikke er forskjell på kabler og at du da, også ifølge wikipedias artikkel er mindre istand til å høre om det faktisk er forskjeller...?

Du er klar over denne Fush?

Funker det den ene veien, funker det også like effektivt den andre veien.

Yes?
 
K

kbwh

Gjest
Amerikanernes radar viste et stort antal fly på vei inn om morgenen 7/12 1941. De valgte å se bort fra måleresultater. Er det hva vi bør gjøre ift. kabler også TweakMan?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hva er hensikten i å "diskutere" noe man ikke har begreper om ???

Blir noen klokere? :p


Mvh. RS
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hehe...
Kanskje det er noe magisk ved kabler?

Kanskje det hele bunner ut i "The Peter Pan directive"
Det lyder så...

"If thou belivest in the never never, thou shall hear the sound for ever ever. If thou doubt, thou shalls only be able to ask for a proof, saying, no no, prove it is so..."

Da kan jeg bare si med en gang...
Peter Pan directivet finnes ei...

Det er ikke slik at om alle "barn" slutter å tro at det er forskjeller på kabler, så vil det plutselig opphøre å være forskjeller på kabler. For nå er denne gruppetroen brutt.

Eller mener du dette Fush?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg er en av de som hører forskjell på en del kabler. Men dette med at en kabel skal spilles/brennes inn det forstår jeg ingenting av. Kan noe forklare hva som skjer med kabelen ?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg tok en kikk på annlegget ditt, håper det var greit.  ;D
Selvsagt. Bare hyggelig det! :)

Har du tenkt på at du nå psykologisk er innstilt på at det ikke er forskjell på kabler og at du da, også ifølge wikipedias artikkel er mindre istand til å høre om det faktisk er forskjeller...?

Du er klar over denne Fush?

Funker det den ene veien, funker det også like effektivt den andre veien.

Yes?
Det kan godt hende. Derfor er neppe jeg den beste kandidaten som deltaker i en blindtest hvor man forsøker å dokumentere forskjeller. Der bør man bruke folk som mener å høre forskjell.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Amerikanernes radar viste et stort antal fly på vei inn om morgenen 7/12 1941. De valgte å se bort fra måleresultater. Er det hva vi bør gjøre ift. kabler også TweakMan?


Som du sikkert husker, var en skvadron med deres egne fly også påvei inn, det ble da trodd at det var denne de så.
Selv om den kom til feil tid og på feil sted, og i feil rettning og i feil høyde...

Men som sagt... man visste også at det var plent umulig for japanske fly og fly så langt...

Så var det disse fordømrade hangarskipa da... de hadde man glemt i farta...
Og man trodde at de var ett helt annet sted.

Overført til kabler...
Man driver i vitenskapsleiren å ser etter måleresultater der man tror de vil dukke opp.
O g godtar ikke noe fra noen andre steder en DER!
For noe annet er jo ikke mulig!

Takk for paralellen!!!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Aya!!!

Dramatisering av vitenskapsforbundets kveld der nye bevis for kabler og innbrenning blir evaluert!
På engelsk... jeg liker best å skrive på det.

Today we have a theory by mr Bing from china...
(Thats wrong! One of the scientists cries out in disbelief!)

- I wasnt finnished..

Yes you were, you said it was from china!

- Ah, yeah, but I was not finnished with my sentence!

Oh but, you see, china is the wrong direction..
We're not looking in that area for the answers you see...
So they cant come frum there!!! Its impossible!!!

- But its rather convi...

Shut it!

- Bu...

T t t t shush, not a word...
So, are there any proofs for tonight then? No?
Okay, next on the agenda is hinduism, any takers?

- I'm from india, id like to say someth..

Quiet! Canada, were you going to talk about it? no?

- As I said, I'm form india...

Oh, mr India, Cant you see i'm trying to ask Canada about hinduism, dont disturb the meeting like this!

- Ok... I see, sorry then...

Now, we have a most welcome guest here tonigt, a mr Pan, Peter Pan...

- A Guest? but there is no one here mr president!

Dont be absurd, he's here right beside me, right now...
;)
 
K

knutinh

Gjest
Viljen til sakelig argumentasjon?, det er virkelig enten utrolig naivt eller arrogant å kreve argumentasjon på ditt niva her! alle har ikke dette som profesjon eller får sin inntekt fra studier rundt dette på ett eller annet nivå.
Man kan velge å argumentere for sin sak eller ikke, det er et fritt valg. Hvis du velger å argumentere for din sak så må jeg få lov til å diskutere din argumentasjon. Hvis du velger å avstå fra å argumentere så må jeg få lov til å trekke fenomener du fremholder som lovmessige sannheter i tvil?

Skal det at folk ikke forstår grunnleggende teori som Ohms lov eller bakgrunnen for blindtesting bety at det er uforskammet av meg å være uenig? Hvor langt skal de-intellektualiseringen av samfunnet gå??

...husk at dette er ikke ett faglig forum du har dumpet innom, det er ett forum for entusiaster som liker god lyd og musikk, på ett ofte veldig amatørmessigmessig nivå, og takk for det!!,
Det blir jeg minnet på hver gang jeg er innom. Dette innebærer bl.a. at alle har rett til en mening. Noen av oss har sterkere meninger enn andre, og noen argumenterer sannsynligvis bedre enn andre. Sånne er det vel overalt.

-k
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Ømtåelig tema, men forsøk å vær saklig uansett hvilken holdning dere måtte ha.

All diskusjon i denne tråden vil forbli spekulasjon og dere må tåle forskjellige meninger uten å kalle hverandre navn.

Mvh
Høvdingen
 
K

knutinh

Gjest
tweakMan:
Du veksler mellom innlegg som tyder på at du ikke forstå basal vitenskapsteori, at du ikke forstår placebo/forventning, og å legge ord i munnen på dine motstandere.

Det er noe som heter "kjenn dine motstandere". Hvis du faktisk leser linken jeg postet til wikipedia, og prøver å sette deg inn i dobbelt blindtesting, uansett hvor avskyelig du måtte finne det, så vil du stå sterkere i debatten. For å besvare spørsmålet ditt om min motivasjon for å delta i disse debattene så er det for å bedre forstå, for å få satt egen kunnskap på prøve og sikkert for å tilfredsstille egne evner til kverulering. Krevende og gjennomtenkte menings motstandere er virkelig givende å diskutere med. De som bare framfører bruddstykker av argumentasjon og så flyktig hopper over på neste tanke når de blir besvart er ikke like morsomt. Hvis du i tillegg reduserer antall ufullendte setninger, bruddstykker og innslag av muntlig konversasjon så er det lettere å følge dine tankerekker.

Bare et velment råd.

mvh
Knut
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Man kan ikke bare gjemme seg bak de vitenskapelige prinsipper å si...

Vi må ha det på vår måte, i korrekte former, på svensk litt albansk og tøddler på alle bokstaver!

Får vi det ikke slik, så gjelds det ikke, det er juks.
O gforresten så må svara komme her, innefor denne lille snevre delen av virkeligheten, for øh... vi klarer bare å se her, og øh... det står sånn i læreboka, som du burde lese din døgenigt! Da vil du skjønne det fra mitt ståsted og, for så nemlig atte...

Well I 'ave read it, thank you very much...

Det bli ensidig!
Å kreve hele tiden, eller vil man ikke engang høre?
For da sier vikipwdia at man blir voodobøffa i øret sitt, oooo, bad juju!

:)

Jeg synes det er rart. Om svaret skulle komme vil det kanskje ikke bli godtatt.
Og om det alt er her?

*knock knock* Say, under the radarlevel maybe?
Jeg håper det koker litt under snippen nå på endel...
Det er bare bra!

I årevis holder man på, kreve ditt, kreve datt. på alle forum jeg ser, på alle språk jeg kan...

Alltid det samme...

Bevisa, takk nuh, ellers er dere Wikipediamat! og jeg har linken ja! HER!

Det er ikke debatt dette vettu!
Vet dere hva det kalles?

Andre boller! Men hvor blir de av?
 
O

om.s

Gjest
Dette innebærer bl.a. at alle har rett til en mening. Noen av oss har sterkere meninger enn andre, og noen argumenterer sannsynligvis bedre enn andre. Sånne er det vel overalt.

-k
Selvsagt! men der er litt trøttende å bli påhoppad, som Svenskene sier hvergang man ikke dokumenterer sine påstander, ikke bare er det ett forum av og for de glade amatører, men man er faktisk i kabelhjørnet også, og der er det faktisk lov å uttrykke seg enbart på grunnlag av sine personlige og høyst subjektive observasjoner..

Og nei!, det er ikke bare bare snakk om å være god å argumentere for sine argumenter, det kan i visse tilfeller ligne litt på David mot Goliat, i yrkesmessig henseende, og de fleste husker vel den historien....

På 80 tallet snakket man om yrkes demonstanter idag synes jeg dette arter seg mer som yrkes kverulanter  ;)

For øvrig synes jeg i mange "yrkessnobbete" sammenhenger at R.Solhaug´s private tekst sier ganske mye i mange sammenhenger, også i denne.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
knutinhs oppsamlede argumenter:
1. "Placebo" eller forventning kan gjøre seg gjeldende for 1000 uavhengige testere over lang tid hvis den grunnleggende mekanismen som gir bias er felles. For et legemiddel vil det være troen på at det å innta medisin kurerer sykdommen, altså må man ha et placebo (sukkerpille) som kontrollerer i hvilken grad medisinen fysisk har bedre påvirkning enn sukkerpillen.

2. Forventning vil selvsagt kunne påvirke alle mulige veier, også på måter vi ikke er i stand til å tolke eller forutse. Det tryggeste er derfor å fjerne helt påvirkning av innsatsfaktorer man ikke ønsker å måle. Dette gjør at personer som meg og Fush sannsynligvis er dårlig egnet som lyttepanel i en blindtest som har som annonsert hensikt å avsløre forskjeller i kabler.

3. Vitenskapen kan gjøre mye fint, men den kan ikke bevise fraværet av noe. De som ønsker at rasjonalister skal bevise at kabler er uten betydning ber dermed om noe umulig. Det kan derimot mange ganger være lett å påvise at noe eksisterer - dersom det faktisk eksisterer.

4. Det at jeg aldri har lest et paper som forklarer pengebruken vi ser på kabler i hifimiljøer beviser egentlig ingenting. Det kan finnes paper jeg ikke har lest, eller paperene som er skrevet kan ha tatt for seg feil fenomen. Men henvis gjerne til et seriøst dokumentert forsøk eller utledning som beviser over enhvert tvil hvorfor kabler skal koste mer enn 5,- meteren.

5. Jeg er hverken ute etter å drite ut noen eller å bevise min egen fantastiske kompetanse. Når det gjelder design av kabler har jeg bare grunnleggende kompetanse fra skolen. Når ikke noen engang greier å overbevise meg med min moderate kunnskap burde det lyse opp en varsel-lampe.

-k
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det hjelper ikke stort å være aldri så "vitenskaplig" korrekt om man mangler faglig kompetanse og grunnleggende gehør ::)

Blindtester kan være meningsfulle om de utføres korrekt og av et kvalifisert panel, men i all hovedsak er seansen en parodi.


Mvh. RS
 
K

knutinh

Gjest
Man kan ikke bare gjemme seg bak de vitenskapelige prinsipper å si...

Vi må ha det på vår måte, i korrekte former, på svensk litt albansk og tøddler på alle bokstaver!

Får vi det ikke slik, så gjelds det ikke, det er juks.
O gforresten så må svara komme her, innefor denne lille snevre delen av virkeligheten, for øh... vi klarer bare å se her, og øh... det står sånn i læreboka, som du burde lese din døgenigt! Da vil du skjønne det fra mitt ståsted og, for så nemlig atte...

Well I 'ave read it, thank you very much...

Det bli ensidig!
Å kreve hele tiden, eller vil man ikke engang høre?
For da sier vikipwdia at man blir voodobøffa i øret sitt, oooo, bad juju!

:)

Jeg synes det er rart. Om svaret skulle komme vil det kanskje ikke bli godtatt.
Og om det alt er her?

*knock knock* Say, under the radarlevel maybe?
Jeg håper det koker litt under snippen nå på endel...
Det er bare bra!

I årevis holder man på, kreve ditt, kreve datt. på alle forum jeg ser, på alle språk jeg kan...

Alltid det samme...

Bevisa, takk nuh, ellers er dere Wikipediamat! og jeg har linken ja! HER!

Det er ikke debatt dette vettu!
Vet dere hva det kalles?

Andre boller! Men hvor blir de av?
Hvis du i tillegg reduserer antall ufullendte setninger, bruddstykker og innslag av muntlig konversasjon så er det lettere å følge dine tankerekker.

Bare et velment råd.

mvh
Knut
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Må bare skyte inn her fra sidelinjen.....og definitivt off-topic.... uansett hva man måtte mene.... tweakman; du er selveste kongen... en fantastisk evne til å utrykke deg med en personlig stemme, totalt løsrevet fra konvensjoner og politisk korrekthet. Keep it up ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
tweakMan:
Du veksler mellom innlegg som tyder på at du ikke forstå basal vitenskapsteori, at du ikke forstår placebo/forventning, og å legge ord i munnen på dine motstandere.
Bare et velment råd.

mvh
Knut
Det er ikke rart denne debatten pågår enda, selv etter 25++ år i skyttergravene.

Akkurat det du nå sier, han man sikkert sagt i 50 år, hva vet jeg.

Jeg har ikke gjordt annet enn å prøve å vise til at man vil egentlig ikke diskutere dette med kabler. Man starter med å vise til Ing øhmans beviser for at det ikke er forskjeller på kabler, eller hvilken artikkel man nå viser til som beskriver i diverse detaljer om at slik er det og bom basta!

Og så stiller man uskyldig ett lite spørsmål...

"Kanskje noen placebobefengt audiofil har lyst å forklare hvordan, det må være på vitenskaplig fremføring altså!!!
Og ikke glem at de rettningslinjer for kabler VI har linket til er UFRAVIKELIGE...
Eh... ja altså, det vi lurte på var om noen audiofil kanskje kunne på en vitenskapelig måte bevise sine påstander...?
Kanskje? Bare litt? Jeg lurer?...


Knut... det ser ganske dumt ut ifra den ikke vitenskapelige vinkel... å drive sånn år ut og år inn på alle forum...!
 
K

knutinh

Gjest
Selvsagt! men der er litt trøttende å bli påhoppad, som Svenskene sier hvergang man ikke dokumenterer sine påstander, ikke bare er det ett forum av og for de glade amatører, men man er faktisk i kabelhjørnet også, og der er det faktisk lov å uttrykke seg enbart på grunnlag av sine personlige og høyst subjektive observasjoner..
Selvsagt. Jeg oppfatter rammene rundt kabelhjørnet slik at ALLE er berettiget til å ytre sine meninger, uansett om man kjøper dyre eller billige kabler.

Hvem er det som har blitt påhoppad? Har tweakMan med sine 10-20 poster i denne tråden i særlig grad blitt påhoppet, eller har de som er uenige med ham bare besvart påstander?
Og nei!, det er ikke bare bare snakk om å være god å argumentere for sine argumenter, det kan i visse tilfeller ligne litt på David mot Goliat, i yrkesmessig henseende, og de fleste husker vel den historien....
Hva har goliat med dette å gjøre? Man kan like gjerne snu det på hodet og si at innen hifi finnes det en stor majoritet av magasiner, produsenter og interesserte som har "bestemt" seg for at kabler er avgjørende og ingeniører er dumme.

Det finnes absolutt flinke debattanter, som Bx som makter å fremføre rasjonell kritikk uten å miste hodet.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Knut... det ser ganske dumt ut ifra den ikke vitenskapelige vinkel... å drive sånn år ut og år inn på alle forum...!
Vil ikke det se like dumt ut for alle deltakerne i debatten, meg og deg inkludert? =)

-k
 
S

slowmotion

Gjest
Hmmm, i stedet for å krangle om det er forskjell på kabler eller ikke...

Hvor store er disse forskjellene?
Hvor mye har gode kabler å si for lyden?
1% ? 0,5%? Mindre?

Selv om jeg personlig mener at innbrenning av kabler er tullball så
kan jeg jo ta feil. Men hvor stor er evnt effekten?
En promille?


;)
 
O

om.s

Gjest
Må bare skyte inn her fra sidelinjen.....og definitivt off-topic.... uansett hva man måtte mene.... tweakman; du er selveste kongen... en fantastisk evne til å utrykke deg med en personlig stemme, totalt løsrevet fra konvensjoner og politisk korrekthet. Keep it up  ;D
Bifalles!! ;) :D ;D ;D

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hmmm, i stedet for å krangle om det er forskjell på kabler eller ikke...

Hvor store er disse forskjellene?
Hvor mye har gode kabler å si for lyden?
1% ? 0,5%? Mindre?

Selv om jeg personlig mener at innbrenning av kabler er tullball så
kan jeg jo ta feil. Men hvor stor er evnt effekten?
En promille?


;)
Jeg har vært på nettet siden ca 1986, da var det 3 nettadresser i norge... Du måtte ringe opp vanlig, be kisen legge røret på modemet og der tikka det inn 10 1010 10 10 10 01 01 01010 101 01 010 laaaaangsomt...

Men vet du, så snart det gikk å lage forum, krangelen starta, og tro meg, jeg har lest dem ALLE.
Man har ikke kommet en kabelmeter lenger!!!

Kanskje bikkjeslagsmål er mer effektivt!
For kabeldebatter... det blir for de som "tror"...

Når man skal blande inn bevis... da er man der igjen!
Bom fast på den ene siden!!!
"Vi har enda ikke fått no svar! O g viiii venter!!! !!!"
"Kabler er for dyre, noe er gaaaalt!"
"Bare spør ing Øhman!!! han kan mål. eh fortelle at... osv"

Hei... Vitenskapskiser... Fakta ligger på bordet!
De brukes i konstruksjonsprinsipper...
Det er tonnevis av patenter der ute...
Masse kabler!!!
Hva hyler dere etter?

Og nevnte Ing har visst bruker på forumet her, så nå får jeg vel på pungen som jeg fortjener...
Men jeg tror jeg har poengtert noe viktig.

Man blir ikke enig på nåværende fremgangsmåte!!!
Det man måler er greit, jeg har lest diverse greier av diverse ing. ditt og datt. Lite feil å finne heldigvis, om noe.

Men man går til verks feil! Bom basta!
 
O

om.s

Gjest
Hvem er det som har blitt påhoppad?
Hva har goliat med dette å gjøre? Man kan like gjerne snu det på hodet og si at innen hifi finnes det en stor majoritet av magasiner, produsenter og interesserte som har "bestemt" seg for at kabler er avgjørende og ingeniører er dumme.

-k
Med påhoppad mener jeg det til stadighet tilbakevendede fenomenet at noen spør/mener om en sak hva kabler gjør/ikke gjør så kommer hele technokorpset ridende og arresterer alle "vantro" i teknikkens gode navn, du vet nok hva jeg mener.

David og Goliat tror jeg og du forstod hva jeg mente med, å disktere den fagilge biten med deg kontra en glad amatør, vel du ser det selv, håper jeg....

Til forskjell fra dere har ikke vi "andre" ett hjørne der vi kan synse ifred uten påhoppende/forstyrrende irretesettelser fra technokorpset, men dette visste/vet du også...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Til forskjell fra dere har ikke vi "andre" ett hjørne der vi kan synse ifred uten påhoppende/forstyrrende irretesettelser fra technokorpset, men dette visste/vet du også...
Topic er "Innspilling av kabler: myte eller fakta?"

Helt ærlig, forstod du hvor dette bar hen når du så topicen? Jeg tenkte umiddelbart at dette kom til å bli en gradvis heftigere og ufinere debatt hvor navn som Fush, tweakMan, om.s, R.Solhaug, Viking, Endre Askeland m.fl. kjente og kjære navn dro fram gamle uenigheter. De fleste av disse har riktig nok dukket opp.

Synes du at kabelhjørnet preges av at de som ønsker å synse (dvs: "jeg skal kjøpe meg audioquest XYZ, noen som er enige med meg?") blir forstyrret? Mitt inntrykk er nemlig at slike tråder får gå noenlunde uforstyrret av evige krigslystne, noe som vel var hensikten med oppsplittingen. På tech-hjørnet hender det at gretne subjektivister nevner hvor idiotiske disse ingeniørene er, men ikke oftere enn at det er til å leve med.

David og Goliat tror jeg og du forstod hva jeg mente med, å disktere den fagilge biten med deg kontra en glad amatør, vel du ser det selv, håper jeg....
Jeg tolker det som at du mener at jeg har stor kompetanse (for stor?) til å diskutere på dette forum. Selv om dette i så fall er smigrende så kjenner jeg meg ikke helt igjen. Mitt bidrag er skepsis ikke modellering. Og der hvor tweakMan og andre hinter om at jeg er uvitende eller ikke greier å se forbi forenklede modeller så sier jo f.eks R. Solhaug på sitt sedvanlig sosialt kompetente vis rett ut jeg er en inkompetent idiot som ikke fortjener ingeniørtittelen og burde eskorteres ut av strenge pleiere.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Man blir ikke enig på nåværende fremgangsmåte!!!
Det man måler er greit, jeg har lest diverse greier av diverse ing. ditt og datt. Lite feil å finne heldigvis, om noe.
Deja vu fra noen sider tilbake :)

Hele diskusjonen er vel rimelig fåfengt:
To grupper av lydinteresserte har forskjellig oppfatning av virkeligheten. De greier ikke å bli enige om HVA som skjer, om HVORDAN man skal etablere årsakssammenhenger, ikke en gang hvor viktig det er å forstå bakenforliggende mekanismer.

Disse to diskuterer så flisene fyker med gjensidig inkompatible vokabular og blir dødelig fornærmet over at ikke motparten ser ting på samme måte som en selv.

Og ellers har ingen noensinne endret standpunkt i løpet av en kabeldiskusjon: argumenter er fåfengt.

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...
Men vet du, så snart det gikk å lage forum, krangelen starta, og tro meg, jeg har lest dem ALLE.
Man har ikke kommet en kabelmeter lenger!!!

Kanskje bikkjeslagsmål er mer effektivt!
For kabeldebatter... det blir for de som "tror"...
...
Er det rart?
«Tro» mot «viten»
«Sanseløs synsing og føleri» mot «Stringent logikk og argumentasjon»

Jeg vedder en flaske vel lagret malt av eget lager (Bruichladdich «Port Charlotte») på at denne «debatten» fortsatt vil være like uforløst om 20 år; så får de som vil, enten vi er «gamle gretne teoriskaller», «dagdrømmende synsere» eller noe helt annet, gjøre seg opp en oppfatning om det faktum at debatten er uforløst har noen betyning for underliggende faktum, eller om underliggende faktum i det hele tatt er relevant.

Selv synes jeg at når denne «debatten» har kunet pågå så lenge uten noen forløsning sier mer om det underliggende faktum enn mye annet, men så er jeg også opptatt av å forsøksvis forholde meg til faktum.

mvh
KJ
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja...

Kanskje vi skulle kalle in Eddie Izzard som megler...?
Da hadde vi iallefall hatt det ustyrtelig morro mens det hele pågikk!

;)

Vet dere hva de klaget på meg for i gamledager, på Audioforum og andre steder?

"tweakMan, du er altfor korrekt, andre for jo ikke frem ett ord når du har sagt ditt... ikke ha så... rett. Værså snill?"

Is there a middleground? Not occupied by teflon or Nordost pulsar points? Is there?

If we pile up all the mathbooks that the "know italls" have read, I'm quite certain that they will work wonderfull as basstraps... I shure could do with one right about now...
I'm such a sucker for them there paperwoofers you know...

Peace Ing.s
I'm one myself...
Trying not to show my good side today...

Is it working?
;D

Lets try the Mr.Dog ploy then..
http://www.youtube.com/watch?v=pJz-yZUOgtM&mode=related&search=
Mabye that will shut me up...
Yapp yapp.... ;D

Ofcource... then there are people who take things way to seriously...
http://www.youtube.com/watch?v=hp69rg6Hdlo&mode=related&search=

Chill Vader, and put down that tray... its wet, awwww...!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har et teknisk sp.mål:

Hva slags signal benytter en innbrenningsmaskin, og med hvilken strømstyrke?

Vidar
 
Topp Bunn