Forsterkere Innspilling av forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje det er disse som trenger lang tids bruk før de kommer skikkelig til sin rett.
    Og i så fall, hvorfor det?
    Ja, hvorfor det? Jeg leter en forklaring på hvorfor du (og Spec) mener at denne forsterkeren bruker 1 år på å late best.
    De bruker seiglivet kondiser som bruker 1000 timer på å stabilisere seg selv.
    Jeg bare gjetter nå altså, er det riktig?
    Ja, det skulle visst være grunnen. Kondensatorene ligger innkapslet i en form for oljesylinder eller noe sånt..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt tidligere - oppvarmingseffekter er helt reelle og velkjente, selv om effekten kan variere tildels mye fra en konstrukjson til en annen. "Innspilling" er et helt annent "fenomen", og vil da feks kunne bety at alle vi som bruker analog signalbehandling i andre sammenhenger ikke kan stole på utstyret før etter et år.... Det bør ringe noen bjeller her hos både den ene og den andre....
    Kan jo være at Spec (og noen andre) velger spesielle kondensatorer som bruker lang tid på å levere det de skal, mens produsenter av andre produkter, måleutstyr o.l. velger elektronikk som fungerer optimalt etter 1 min. , og garanterer minimale avvik i la oss si 5 eller 10 år.
    Ja trolig , tror nok computor grade caps inne har slike specs , det er opp gitt lagring tid for egentlig slike varer som f eks BC component computor grade ,
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.139
    Antall liker
    2.656
    Der er store forskelle på Kondensatorernes lyd. Materialer, fysisk udformning og nominel spænding etc. Drejer sig allermest om lækstrømme og hvor lang tid de bruger om å stabilisere sig.
    Men er det målbart? Black Gate har jo vært kjent for å bruke LAAANG tid på å låte bra, men om det skulle være tilfellet, hvordan kan man måle noe sånt?
    Det er ikke alt som kan måles som registreres av det menneskelige øret.
    F.eks er det bred konsensus at audiorør, spesielt småsignalrør i pramps, lydmessig ikke løsner helt før etter et par hundre timers drift. Noe ulikt fra rørtyper og konstruksjon. Men måleresultatene på utgangen av preamp er den samme etter 10 timer og 200 timers drift på rørene. Men dette vil neppe målemafiaen vedkjenne seg, fordi dette da pr definisjon åpner opp for mange andre steder i audio at det ikke er fullstendig samsvar mellom målinger og opplevd lydkvalitet. Men dette kan ikke erkjennes, fordi da er man på "ville veier".

    Min erfaring er at det er en innspillingstid på nye komponenter. Men låter det ikke bra selv rett ut av eska og en times tid etter at pluggen er gått i veggen, er det bare å pakke sammen og returnere saken. Det skal spille bra helt fra kald start, men lyden blomstrer mer etter tilspilling.

    Samme med allerede tilspilte komponenter. Min erfaring er at solid state saker som f.eks Dac, CD/SACD spillere og solid state forforsterkere profiterer på å stå påslått mer eller mindre hele tiden. Det tar timer eller dager før optimal lydkvalitet er nået.
    Rørforsterkere og rene klasse A solid state effektforsterkere når optimal lydkvalitet ganske kort tid etter påslått.

    All IMO.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Der er store forskelle på Kondensatorernes lyd. Materialer, fysisk udformning og nominel spænding etc. Drejer sig allermest om lækstrømme og hvor lang tid de bruger om å stabilisere sig.
    Men er det målbart? Black Gate har jo vært kjent for å bruke LAAANG tid på å låte bra, men om det skulle være tilfellet, hvordan kan man måle noe sånt?
    Det er ikke alt som kan måles som registreres av det menneskelige øret.
    F.eks er det bred konsensus at audiorør, spesielt småsignalrør i pramps, lydmessig ikke løsner helt før etter et par hundre timers drift. Noe ulikt fra rørtyper og konstruksjon. Men måleresultatene på utgangen av preamp er den samme etter 10 timer og 200 timers drift på rørene. Men dette vil neppe målemafiaen vedkjenne seg, fordi dette da pr definisjon åpner opp for mange andre steder i audio at det ikke er fullstendig samsvar mellom målinger og opplevd lydkvalitet. Og det kan ikke erkjennes, fordi da er man på ville veier.

    Min erfaring er at det er en innspillingstid på nye komponenter. Men låter det ikke bra selv rett ut av eska og en times tid etter at pluggen er gått i veggen, er det bare å pakke sammen og returnere saken. Det skal spille bra helt fra kald start, men lyden blomstrer mer etter tilspilling.

    Samme med allerede tilspilte komponenter. Min erfaring er at solid state saker som f.eks Dac, CD/SACD spillere og solid state forforsterkere profiterer på å stå påslått mer eller mindre hele tiden. Det tar timer eller dager før optimal lydkvalitet er nået.
    Rørforsterkere og rene klasse A solid state effektforsterkere når optimal lydkvalitet ganske kort tid etter påslått.

    All IMO.
    me2 :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.973
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det er forskjell på kondenstorer er hevet over tvil, - man får stort sett det man betaler for, på et eller annet vis. Computer grade kondensatorer har bedre spesifikasjoner på lav ESR, temperaturbestandighet, pulstålighet og langtidsstabilitet. Det er stort sett det hele, - ingen magiske parametre, men de kommer naturlig nok med en prislapp utover "consumer grade". Jeg har opp igennom årene lest komponentdatablader så øyet til tider var både stort og rødt, men slike egenskaper som noen her hevder finnes, har jeg aldri sett. De kondisene som avbildes er helt greie og kjente industrielle merker, - ikke neo særskilt. Hva angår Black Gate, så anser jeg personlig at dette er en hype som så mye annet i audiomarkedet. Jeg tror like lite på at Black Gate sitter på en egen kondensatorfabrikk, som at Nordost har sitt eget trådtrekkeanlegg. Dette dreier seg om OEM produksjon. Om det var riktig at det finnes "audiokondensatorer" som har "lang innspillingstid" som en særskilt egenskap, faller på sin egen urimelighet. Hvordan i all verden kan en produsent ønske 1000 timers innspilling som en produktegenskap? Dette er jo rett og slett svada.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har eid forsterkere som Asr Emitter 2 Excl / AVM 8.2 / MF Kw 500 / Spec, og nå Devialet 400 mono...Ikke akkurat billige konstruksjoner, men alle har spilt tildels dramatisk bedre over tid, med tidsrom over i uker, flere måneder.
    En ny Spec har over 1 år iflg konstruktør, har ingen grunn til å betvile det
    En kort "hva du mener om" denne ASR, AVM og Devaliet - opp mot hverandre - hadde vært veldig interessant å høre DIN mening/erfaring.
    Ikke mange, som har vært innom ASR, AVM og Devaliet. Innrømmer disse tre "apparaturene" interesserer meg veldig :)
    Jeg er ikke flink å beskrive hvordan jeg opplever forskjeller på de ulike forsterkere. Men enkelt; ASR opplevde jeg som en forsterker med kullsort bakgrunn, som får de aller minste detaljer ut i lydbilder. Tildels kraftig forsterker, med egentlig noen vanvittige specs, men følte aldri den viste muskler fullt ut, jeg savnet til tider mer pondus og kraft når det gjaldt og følte den var egentlig ganske snill i lyden. Nydelig sak da og en enorm eierglede, men tar dog plass.
    AVM var også et lite beist av en amp, fantastisk fin finish synes jeg, og en absolutt utrolig sak. Jeg likte denne bedre lydmessig enn Asr, da jeg egentlig følte den kunne spille på alt av høytalere uten noensinne å svette. Et enormt driv i musikken med masse reelle krefter bak, og en lyd som gjør at anlegget glemmes, du bare nyter musikken, samme hva sjanger det er.
    Devialet var en liten sjokkopplevelse tror jeg egentlig for meg. 100% tyst, ultradetaljert så til de grader og en følelse av at jeg sitter med uendelig med krefter. Har også en fantastisk kontroll på tunge høytalere og presser dem til sitt ytterste potensiale. Noen vil gjerne mene de er for nøytrale og kliniske, men jeg vil ta det beste fra asr og avm tilsammen og høyne et lite hakk opp, de er fantastiske. Kan bare drømme om hvordan et par Dev 1000 låter. ASR og AVM har mer eierglede og kjekt å gå å studere detlaljer, se på dem, men for meg er Dev hakket over disse med gode marginer
    Av andre forsterkere jeg likte godt, var bl.a Coda s5, som med sin "beskjedne" nypris, spilte i samme liga som asr, noe som var ganske utrolig av en slik liten sak. Magisk lyd var det første som slo meg

    her er noen eldre bilder fra avm og asr oppsett, oppsettet med høytalere og slikt nå er veldig annerledes
    DSCF0479.JPG
    DSCF8402.JPG
    DSCF8411.JPG
    DSCF9601.JPG
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    At det er forskjell på kondenstorer er hevet over tvil, - man får stort sett det man betaler for, på et eller annet vis. Computer grade kondensatorer har bedre spesifikasjoner på lav ESR, temperaturbestandighet, pulstålighet og langtidsstabilitet. Det er stort sett det hele, - ingen magiske parametre, men de kommer naturlig nok med en prislapp utover "consumer grade". Jeg har opp igennom årene lest komponentdatablader så øyet til tider var både stort og rødt, men slike egenskaper som noen her hevder finnes, har jeg aldri sett. De kondisene som avbildes er helt greie og kjente industrielle merker, - ikke neo særskilt. Hva angår Black Gate, så anser jeg personlig at dette er en hype som så mye annet i audiomarkedet. Jeg tror like lite på at Black Gate sitter på en egen kondensatorfabrikk, som at Nordost har sitt eget trådtrekkeanlegg. Dette dreier seg om OEM produksjon. Om det var riktig at det finnes "audiokondensatorer" som har "lang innspillingstid" som en særskilt egenskap, faller på sin egen urimelighet. Hvordan i all verden kan en produsent ønske 1000 timers innspilling som en produktegenskap? Dette er jo rett og slett svada.
    Ingen planer om å benekte dette, i hvertfall ikke før jeg har noe håndfast å komme opp med.
    Derimot vil jeg påpeke at det finnes opptil flere som lager audiokondensatorer som IKKE er industrikvalitet eller OEM, bare sånn til info. Om det har noe for seg? Aner ikke.
    Og Black Gate produseres ikke mer, så vidt jeg vet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    At det er forskjell på kondenstorer er hevet over tvil, - man får stort sett det man betaler for, på et eller annet vis. Computer grade kondensatorer har bedre spesifikasjoner på lav ESR, temperaturbestandighet, pulstålighet og langtidsstabilitet. Det er stort sett det hele, - ingen magiske parametre, men de kommer naturlig nok med en prislapp utover "consumer grade". Jeg har opp igennom årene lest komponentdatablader så øyet til tider var både stort og rødt, men slike egenskaper som noen her hevder finnes, har jeg aldri sett. De kondisene som avbildes er helt greie og kjente industrielle merker, - ikke neo særskilt. Hva angår Black Gate, så anser jeg personlig at dette er en hype som så mye annet i audiomarkedet. Jeg tror like lite på at Black Gate sitter på en egen kondensatorfabrikk, som at Nordost har sitt eget trådtrekkeanlegg. Dette dreier seg om OEM produksjon. Om det var riktig at det finnes "audiokondensatorer" som har "lang innspillingstid" som en særskilt egenskap, faller på sin egen urimelighet. Hvordan i all verden kan en produsent ønske 1000 timers innspilling som en produktegenskap? Dette er jo rett og slett svada.
    De best spekka komponentene uansett kommer ikke fra audio bransjen , motstand , resistorer , cap , graded fets / bipol kan leveres etter spec, yl grupper el , mm
    Det kommer som en bonus i HI fI at disse high spec , mill grade , low ppm gjør det bedre enn std eller så kallte audio deesignede kompos, Du kan ikke sammel like komersiell / low spec kompnenter med disse andre
    Og når du nevner utstyr du jobber med som går riias en høy gang med både specs og støy , tror du virke lig at kommersell / general use komponeter sitter der ?
    Just my asking
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alt som kan måles som registreres av det menneskelige øret.
    Den der ville jeg nok refrasert litt.
    Hjernen mener å registrere ikke-målbare fenomen

    Ja, så definitivt. Men har det rot i noen kjent virkelighet?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke bort ifra at materiell og komponentlære er en x-faktor når det kommer til innspillingstid. Når det gjelder Spec så bruker de en del eksotiske komponenter som f.eks. olje fylte kondensatorer.

    Dette er komponenter som man kjenner igjen fra varme klass-a konstruksjoner, både rør og transistor. Kan det være så enkelt at i en «kald» klasse d-forsterker så bruker «olje-guffa» i kondensatoren laaang tid på og nå en ønsket effekt???

    Arizona Cactus capacitors.
    https://www.spec-corp.co.jp/e/technology/05.html
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    At det er forskjell på kondenstorer er hevet over tvil, - man får stort sett det man betaler for, på et eller annet vis. Computer grade kondensatorer har bedre spesifikasjoner på lav ESR, temperaturbestandighet, pulstålighet og langtidsstabilitet. Det er stort sett det hele, - ingen magiske parametre, men de kommer naturlig nok med en prislapp utover "consumer grade". Jeg har opp igennom årene lest komponentdatablader så øyet til tider var både stort og rødt, men slike egenskaper som noen her hevder finnes, har jeg aldri sett. De kondisene som avbildes er helt greie og kjente industrielle merker, - ikke neo særskilt. Hva angår Black Gate, så anser jeg personlig at dette er en hype som så mye annet i audiomarkedet. Jeg tror like lite på at Black Gate sitter på en egen kondensatorfabrikk, som at Nordost har sitt eget trådtrekkeanlegg. Dette dreier seg om OEM produksjon. Om det var riktig at det finnes "audiokondensatorer" som har "lang innspillingstid" som en særskilt egenskap, faller på sin egen urimelighet. Hvordan i all verden kan en produsent ønske 1000 timers innspilling som en produktegenskap? Dette er jo rett og slett svada.

    Hvor sikker er du på at det er en ønsket/villet handling fra produsent?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke bort ifra at materiell og komponentlære er en x-faktor når det kommer til innspillingstid. Når det gjelder Spec så bruker de en del eksotiske komponenter som f.eks. olje fylte kondensatorer.

    Dette er komponenter som man kjenner igjen fra varme klass-a konstruksjoner, både rør og transistor. Kan det være så enkelt at i en «kald» klasse d-forsterker så bruker «olje-guffa» i kondensatoren laaang tid på og nå en ønsket effekt???

    Arizona Cactus capacitors.
    https://www.spec-corp.co.jp/e/technology/05.html
    For spesielt interesserte:
    Arizona Capacitors Cactus paper in oil capacitors
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.973
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ymir - hvis lang innspillingstid fra en produsent ikke er en ønsket tilstand, blir det enda dummere, når det kan unngås med å velge komponenter fra øverste hylle, - men det har selvsagt en pris... Forøvrig, så leveres også feks presisjonskomponenter i verdi serier, - feks E96 for metallfilmsmotstander, og selv da blir ofte verdivalget et kompromiss mot beregnet og valgt verdi. Jeg stiller meg feks noe tvilende til at enkelte typer "HiFI-motstander" gir bedre lyd enn god kommersiell industrikvalitet. For oss som er gamle nok, så var det for noen tiår siden ansett som et kvalitetsstempel at man nå brukte metallfilmsmotstander i stedet for karbonfilm, som da var standard, bl.a. fordi metallfilm har noe lavere egenstøy. At enkelte typer metallfilm skal ha enda bedre egenskaper, stiller jeg meg tvilende til, men jeg skal ikke gjøre meg likere enn at jeg har kjøpt noen jeg også.... tvilen får komme tiltalte tilgode...
    Det er ett område hvor komponentvalg synes å ha en enda større sjamanfaktor enn HiFi, og det er gitarforsterkere, hvor man mener at gamle og bevislig dårligere komponenttyper gir "bedre lyd" enn dagens, - men der er jo bevisst forvrenging en kvalitetetsfaktor....:cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ikke bort ifra at materiell og komponentlære er en x-faktor når det kommer til innspillingstid. Når det gjelder Spec så bruker de en del eksotiske komponenter som f.eks. olje fylte kondensatorer.

    Dette er komponenter som man kjenner igjen fra varme klass-a konstruksjoner, både rør og transistor. Kan det være så enkelt at i en «kald» klasse d-forsterker så bruker «olje-guffa» i kondensatoren laaang tid på og nå en ønsket effekt???

    Arizona Cactus capacitors.
    https://www.spec-corp.co.jp/e/technology/05.html
    For spesielt interesserte:
    Arizona Capacitors Cactus paper in oil capacitors
    For enda mer spesielt interesserte :)

    Arizona Capacitors Cactus paper in oil capacitors
    Arizona Capacitors, based in the US, manufacture highly regarded audio signal capacitors as part of a huge range of both Audio and Industrial capacitors. The Cactus capacitors are made in collaboration with Mr. Shirokazu Yazaki.

    https://positive-feedback.com/audio-discourse/adventures-in-real-sound-with-mr-shirokazu-yazaki-2/
    Mr. Shirokazu Yazaki has been a successful professional audio designer in Japan for over 40 years, and has been involved in the design of many fine audio components from some of the foremost Japanese electronics companies during that time, as well as being in charge of the Pioneer research & development center, and more recently, as a founder of the SPEC Corporation.

    At the same time that Yazaki-san has been pursuing his professional audio career, he has also been a life-long music & audio enthusiast with interests in the direct-heated single-ended triode amplifier (DH-SET) and horn loudspeaker constructeur movement in Japan.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er ikke flink å beskrive hvordan jeg opplever forskjeller på de ulike forsterkere. Men enkelt; ASR opplevde jeg som en forsterker med kullsort bakgrunn, som får de aller minste detaljer ut i lydbilder. Tildels kraftig forsterker, med egentlig noen vanvittige specs, men følte aldri den viste muskler fullt ut, jeg savnet til tider mer pondus og kraft når det gjaldt og følte den var egentlig ganske snill i lyden. Nydelig sak da og en enorm eierglede, men tar dog plass.
    AVM var også et lite beist av en amp, fantastisk fin finish synes jeg, og en absolutt utrolig sak. Jeg likte denne bedre lydmessig enn Asr, da jeg egentlig følte den kunne spille på alt av høytalere uten noensinne å svette. Et enormt driv i musikken med masse reelle krefter bak, og en lyd som gjør at anlegget glemmes, du bare nyter musikken, samme hva sjanger det er.
    Devialet var en liten sjokkopplevelse tror jeg egentlig for meg. 100% tyst, ultradetaljert så til de grader og en følelse av at jeg sitter med uendelig med krefter. Har også en fantastisk kontroll på tunge høytalere og presser dem til sitt ytterste potensiale. Noen vil gjerne mene de er for nøytrale og kliniske, men jeg vil ta det beste fra asr og avm tilsammen og høyne et lite hakk opp, de er fantastiske. Kan bare drømme om hvordan et par Dev 1000 låter. ASR og AVM har mer eierglede og kjekt å gå å studere detlaljer, se på dem, men for meg er Dev hakket over disse med gode marginer
    Av andre forsterkere jeg likte godt, var bl.a Coda s5, som med sin "beskjedne" nypris, spilte i samme liga som asr, noe som var ganske utrolig av en slik liten sak.
    Takk for inntrykk av dine forsterkere, Virgo, og med opplevelsen av Coda tror jeg du har gjort den oppdagelse jeg tror disse er - DIREKTE RØVERKJØP målt opp mot hva de byr på av god lyd og krefter nok. Kan være Coda hadde vært mer anerkjent om det kostet tre ganger så mye, fortsatt tror mange bankkontoen må blø skikkelig for å få noe som er bra... Blir jo heller ikke feil mht. hvem som importerer og selger dette merket i Norge, og han har vist langsiktighet i agenturet så jeg tror dette er trygt å kjøpe. Coda gjør også noe som ingen andre gjør, hvordan de bygger amper tilpasset den enkelte kundes behov, i form av en rekke A/B eller A og stereo som mono basert på hva man ønsker, ikke som en slags A eller B rangering av egne ferdigheter. Bygget i USA, er de også. Tviler på om noen lager bedre amper for den sum penger.

    Også enig med deg i at to Devaliet 1000 sorterer under noe av det mest spennende som er å få tak i, dyre, men ikke så dyre sett i forhold til hvor komplette de er "plug (høyttalerne) & play."
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    For de mest interesserte

    Martin Colloms back in 1985 in which he tested several capacitors on their sonic differences. Also look at the equivalent circuit diagram of a capacitor at the top of this page, this also explains a lot. A capacitor is more than just capacitance C

    http://www.hificritic.com/uploads/2/8/8/0/28808909/classic-sc15-a_passive_role_with_note.pdf


    We therefore set up a 2 year project with the Acoustics Research Centre (ARC) at the
    University of Salford, renowned experts in the field of audio and acoustics, to investigate the
    material properties of audio capacitors.

    http://www.humblehomemadehifi.com/download/INFO_ClarityCap_Technical_Report.pdf


    Humble Homemade Hifi - Cap Test
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror det er litt unødvendig steile fronter her inne. Alt merket audio er ikke nødvendigvis gull. En fantastisk forforsterker som Vacuum State Electronics RTP3D bruker feks billige styren-kondensatorer i RIAA-kretsløpet fordi de er så nøyaktige. Slike koster fort et par kroner pr stk. Mener også at FM Acoustics ikke bruker eksotika i sine forsterkere, men dyktige ingeniører. Lurer forresten også på hvem målemafiaen er? Har ingen anelse om jeg selv tilhører den en gang da jeg ikke kjenner kriteriet for å bli tatt opp i den klubben. Skeptisk til realiteten i en masse fantastiske opplevelser er jeg dog. Var selv mer fascinert av slikt i yngre dager, men realisten har etterhvert tatt overhånd og da har mange rare fenomener forsvunnet. Jeg tviler ikke på andres opplevelser, men jeg tviler på realismen i mye av det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Der er store forskelle på Kondensatorernes lyd. Materialer, fysisk udformning og nominel spænding etc. Drejer sig allermest om lækstrømme og hvor lang tid de bruger om å stabilisere sig.
    Men er det målbart? Black Gate har jo vært kjent for å bruke LAAANG tid på å låte bra, men om det skulle være tilfellet, hvordan kan man måle noe sånt?
    Lækstrømme er klart hørbare. Black Gate har grafit i papiret. Det er jo ledende med negativ temperatur koefficient. Mange mener grafit tilfører støj. Prøv å lytte på modstande med grafit. Også derfor mange subjektivt foretrækker Duelund modstande. De tilfører ørevenlig støj. Støjen er efter min mening lettest hørbar i lavere frekvenser og tilfører farvning som camouflerer andre mere lyddegraderende farvninger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det var noe tvil om black gates opprinnelse tidligere, men var det ikke nichicon som laget disse?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Jeg tror det er litt unødvendig steile fronter her inne. Alt merket audio er ikke nødvendigvis gull. En fantastisk forforsterker som Vacuum State Electronics RTP3D bruker feks billige styren-kondensatorer i RIAA-kretsløpet fordi de er så nøyaktige. Slike koster fort et par kroner pr stk. Mener også at FM Acoustics ikke bruker eksotika i sine forsterkere, men dyktige ingeniører. Lurer forresten også på hvem målemafiaen er? Har ingen anelse om jeg selv tilhører den en gang da jeg ikke kjenner kriteriet for å bli tatt opp i den klubben. Skeptisk til realiteten i en masse fantastiske opplevelser er jeg dog. Var selv mer fascinert av slikt i yngre dager, men realisten har etterhvert tatt overhånd og da har mange rare fenomener forsvunnet. Jeg tviler ikke på andres opplevelser, men jeg tviler på realismen i mye av det.
    Jeg mener ikke det er rigtigt det du skriver om at Polystyren kondensatorer er billige. Desuden er det de bedste teknisk set af alt. En årsag til at de ikke bruges så meget idag er at de bare er specificeret til 70 grader. I dag kræver de fleste at kondensatorer skal tåle minimum 85.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kan legge til at jeg tviler ikke på at du hører forskjell, det spennende er å prøve å forstå hvorfor du gjør det.

    En kan gjerne prøve å forstå,men om evnen og viljen er tilstede er ett annet spørsmål.
    Det gjelder forsåvidt hele "målemafia" klanen her på hfs.
    Har sagt det flere ganger.
    Den saken har "målemafiaen" flagget så høyt at det er ingen vei tilbake.


    Hvilke teknisk brister er det i forklaringene og forskningsrapportene her?


    Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf


    Forventning at der ingen forskjeller skal være når der er forventning om virkning?

    Fire av seks installasjoner fikk ingen virkning av nettfiltre,kun hos de to med høy nettimpedans.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    Ser en på første linken..stemmer den med hvordan/hvorfor med dette?

    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html

    Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
    Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.
    Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning
    Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene.


    Tar Schaffner også feil når filtrene deres,og alle andre filter tilvirkere, sier at filtrene deres
    forsterker støy som ligger under emc filtrenes tiltenkte arbeidsområde - 150kHz og oppover?
    Helt etter boken.

    For hvem har vel en nettimpedans på 50 ohm?

    Tar gjerne en demo hos meg med fem forskjellige nettkabler,EC,Supra,2 svarte lakrissnorer,
    og en DIY.

    Kunne også vert moro å prøvd min test hos Budal radio&TV på Karmøy,eller i Soundgarden`s
    gamle lokaler i Haugesund.Helt identiske erfaringer/problemer.
    Gjerne med "RES" og Stereo+ ? er det vel det heter,til stede,samt andre fornektere
    av som helt etter boken skjer.


    Spurte "audiomix" hvordan håndtere ett problem,men svar uteble

    innlegg #20

    https://www.hifisentralen.no/forume...get-hvilken-kabel-og-kontakt.html#post2908670


    Så hvordan være løsnings-orientert når "beste teoretiske tekniske oppskrift ikke fungerer ?
    Vel da må en forsøke andre,helt gjengse teoretisk/tekniske løsninger.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-43.html

    " Impedansen (motstanden mot mulig påvirkning av frekvensbildet) er gitt av L/C forholdet sett fra grensesnittet (f.eks. fra din stikkontakt). Dersom du ser et stort L/C forhold mot nettet, så vil det filteret du setter inn omtrentlig gi den dempningen du forventer. Er impedansen (L/C) lav, blir filterets frekvenser påvirket. Dette kan gi seg utslag i at en frekvenstopp eller bunn endrer seg med L/C forholdet til nettet.
    Når du kommer høyt opp i frekvens, så blir impedansbegrepet uklart. Dette ser vi av bildene du legger ved.
    L/C forholdet er derimot mindre påvirket av frekvensen, men dessverre ikke helt.
    For ditt vedkommende kan du anta konstant L og C inntil det motsatte er bevist.

    Setter du inn en skilletransformator så vil L øke og dermed vil det filteret du setter inn etter skilletransformatoren (nærmest utstyret du skal støyskjerme), oppføre seg nærmere det du forventer.
    En stor skilletransformator kontra en liten foran lydanlegget; jeg vil mene at en liten skilletransformator pluss filter gir best effekt.
    Liten transformator (lav VA ytelse) gir større «skille» mot nettet, større L. Et filter med stor C og liten L vil påvirkes mindre enn om transformatoren er stor (stor L).
    Her er jeg imidlertid på tynn is for jeg vet ikke hvor i impedansbildet ditt anlegg ligger. Du kan risikere å bevege deg mot en topp selv om meningen var en annen. Det er et komplekst felt du opererer på. "



    BS?

    https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske

    eller at mer kritisk utstyr (f.eks. labteknisk eller medisinsk utstyr) blir forstyrret. PQA har vært kjennskap til eller vært involvert i konkrete case i alle de nevnte tilfellene.


    Lykke til i streben etter forståelsen på hvorfor/hvordan tingene henger sammen.
    Som sagt,tar gjerne en demo.Men lån med flettekabelen til EC.
    Og så har vi hovedsakelig fokus på preamp og kilde.

    Legg også merke til i forskningen til Rønnberg,artikkelen "Power systems for critical audio installations"
    samt hvordan SB tenker...Impedans sett fra forbruker (stikkontakt) mot kilde = første meter.
    Eller er dette feil og BS?
    Kom med alt annet en defekt,feilkonstruert utstyr,det være seg audio,sykehus utstyr,dagsform
    eller forventning som forklaring.
    Litt morsomt at du nok en gang skjeller ut målemafiaen og kompetente personer da det er få som støtter sine synspunkter med målinger i samme grad som du selv gjør i tillegg til at du støtter deg på folk som gjerne har samme utdannelse som feks undertegnede.

    Ellers skal du ha for et bra innlegg.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror det er litt unødvendig steile fronter her inne. Alt merket audio er ikke nødvendigvis gull. En fantastisk forforsterker som Vacuum State Electronics RTP3D bruker feks billige styren-kondensatorer i RIAA-kretsløpet fordi de er så nøyaktige. Slike koster fort et par kroner pr stk. Mener også at FM Acoustics ikke bruker eksotika i sine forsterkere, men dyktige ingeniører. Lurer forresten også på hvem målemafiaen er? Har ingen anelse om jeg selv tilhører den en gang da jeg ikke kjenner kriteriet for å bli tatt opp i den klubben. Skeptisk til realiteten i en masse fantastiske opplevelser er jeg dog. Var selv mer fascinert av slikt i yngre dager, men realisten har etterhvert tatt overhånd og da har mange rare fenomener forsvunnet. Jeg tviler ikke på andres opplevelser, men jeg tviler på realismen i mye av det.
    Jeg mener ikke det er rigtigt det du skriver om at Polystyren kondensatorer er billige. Desuden er det de bedste teknisk set af alt. En årsag til at de ikke bruges så meget idag er at de bare er specificeret til 70 grader. I dag kræver de fleste at kondensatorer skal tåle minimum 85.
    Polystyren er billige, jeg har en del og ingen av de har kostet stort. Det er kjente gode merker, men uten audiostempel. Allen Wright som konstruerte RTP3D ga personlig rådet til meg pga lav pris og god ytelse.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Innspilling virker. Skjerming virker. Det er forskjell på kondensatorer. Det er forskjell på motstander. Det er forskjell på kabler. Det er forskjell på filtre. Det er forskjell på kontakter.
    Ingen bør være uenige om dette.
    Jeg har selv målt forskjell i både forvrengning og støy på flere forskjellige komponenter. I ett tilfelle var den en av totalt rundt 50 motstander i et kretsløp som alene økte THD med 15dB. Ved å bytte denne til en 10 ganger dyrere type (5 kr) så var dette løst. De 49 andre hadde ikke samme påvirkning.

    Det er bare det at noen drar disse effektene ut av alle proporsjoner. Innspilling i 1000 timer er bare tullprat. (Hvem husker hvordan produktet låt for 1000 timer siden??)
    Rett kabel på rett sted er viktig, men kabler til tusenvis kroner meteren er bare tull. Jeg bruker f.eks en Belkin sølvbelagt star-quad kabel i et prosjekt jeg jobber med der høye elektromagnetiske felter er en utfordring.

    Det er jo litt påfallende at vi ikke finner noen av disse "magiske" produktene i andre industrier i verden der støy og nøyaktighet er viktig. F.eks. i måleinstrumenter som Analog Precision APx555.
    https://www.ap.com/analyzers-accessories/apx555/

    Dette instrumentet er designet av Bruce Hofer. En person som har brukt hele livet sitt på å lete etter de absolutt optimale komponentene til audio.
    https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw
    https://engineering.oregonstate.edu/bruce-hofer-1998-engineering-hall-fame
    https://www.prosoundnetwork.com/new...hofer-chairman-and-co-founder-audio-precision

    Det var en lang tråd for en stund siden der det ble diskutert hvor lett vi mennesker påvirkes. Jeg tror mange burde ta en liten virkelighetssjekk med hva de opplever foran husalteret innimellom.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er litt unødvendig steile fronter her inne. Alt merket audio er ikke nødvendigvis gull. En fantastisk forforsterker som Vacuum State Electronics RTP3D bruker feks billige styren-kondensatorer i RIAA-kretsløpet fordi de er så nøyaktige. Slike koster fort et par kroner pr stk. Mener også at FM Acoustics ikke bruker eksotika i sine forsterkere, men dyktige ingeniører. Lurer forresten også på hvem målemafiaen er? Har ingen anelse om jeg selv tilhører den en gang da jeg ikke kjenner kriteriet for å bli tatt opp i den klubben. Skeptisk til realiteten i en masse fantastiske opplevelser er jeg dog. Var selv mer fascinert av slikt i yngre dager, men realisten har etterhvert tatt overhånd og da har mange rare fenomener forsvunnet. Jeg tviler ikke på andres opplevelser, men jeg tviler på realismen i mye av det.
    Jeg mener ikke det er rigtigt det du skriver om at Polystyren kondensatorer er billige. Desuden er det de bedste teknisk set af alt. En årsag til at de ikke bruges så meget idag er at de bare er specificeret til 70 grader. I dag kræver de fleste at kondensatorer skal tåle minimum 85.
    Polystyren er billige, jeg har en del og ingen av de har kostet stort. Det er kjente gode merker, men uten audiostempel. Allen Wright som konstruerte RTP3D ga personlig rådet til meg pga lav pris og god ytelse.
    jO Drossel har rett . Jeg og går god for Polystyrene , been ther done thet , en ren sølv glimmer swap til poly styrene i en dac filter , en helt annen dac , så alle mine kreasjoner har nå polystyrene i filter og eller som bypasser , Men de er altså ikke billige , og ikke alle har dem lengre , på parts connexion fikk jeg mine siste
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror det er litt unødvendig steile fronter her inne. Alt merket audio er ikke nødvendigvis gull. En fantastisk forforsterker som Vacuum State Electronics RTP3D bruker feks billige styren-kondensatorer i RIAA-kretsløpet fordi de er så nøyaktige. Slike koster fort et par kroner pr stk. Mener også at FM Acoustics ikke bruker eksotika i sine forsterkere, men dyktige ingeniører. Lurer forresten også på hvem målemafiaen er? Har ingen anelse om jeg selv tilhører den en gang da jeg ikke kjenner kriteriet for å bli tatt opp i den klubben. Skeptisk til realiteten i en masse fantastiske opplevelser er jeg dog. Var selv mer fascinert av slikt i yngre dager, men realisten har etterhvert tatt overhånd og da har mange rare fenomener forsvunnet. Jeg tviler ikke på andres opplevelser, men jeg tviler på realismen i mye av det.
    Jeg mener ikke det er rigtigt det du skriver om at Polystyren kondensatorer er billige. Desuden er det de bedste teknisk set af alt. En årsag til at de ikke bruges så meget idag er at de bare er specificeret til 70 grader. I dag kræver de fleste at kondensatorer skal tåle minimum 85.
    Polystyren er billige, jeg har en del og ingen av de har kostet stort. Det er kjente gode merker, men uten audiostempel. Allen Wright som konstruerte RTP3D ga personlig rådet til meg pga lav pris og god ytelse.
    jO Drossel har rett . Jeg og går god for Polystyrene , been ther done thet , en ren sølv glimmer swap til poly styrene i en dac filter , en helt annen dac , så alle mine kreasjoner har nå polystyrene i filter og eller som bypasser , Men de er altså ikke billige , og ikke alle har dem lengre , på parts connexion fikk jeg mine siste
    Det er nok jeg som har rett ;). Polystyrene er som jeg sier meget gode, men de er ikke dyre. Med unntak av RT/RTX jeg antar du henviser til. Allen Wright brukte polystyren til noen cent pr stk i sin pre til 20k€ Polystyren er, i den grad de fremdeles er å få tak i, med ett unntak, billige.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Polystyren er billige, jeg har en del og ingen av de har kostet stort. Det er kjente gode merker, men uten audiostempel. Allen Wright som konstruerte RTP3D ga personlig rådet til meg pga lav pris og god ytelse.
    jO Drossel har rett . Jeg og går god for Polystyrene , been ther done thet , en ren sølv glimmer swap til poly styrene i en dac filter , en helt annen dac , så alle mine kreasjoner har nå polystyrene i filter og eller som bypasser , Men de er altså ikke billige , og ikke alle har dem lengre , på parts connexion fikk jeg mine siste
    Det er nok jeg som har rett ;). Polystyrene er som jeg sier meget gode, men de er ikke dyre. Med unntak av RT/RTX jeg antar du henviser til. Allen Wright brukte polystyren til noen cent pr stk i sin pre til 20k€ Polystyren er, i den grad de fremdeles er å få tak i, med ett unntak, billige.
    https://no.rs-online.com/web/c/passive-components/capacitors/polystyrene-film-capacitors/?sra=p

    kontra

    https://no.rs-online.com/web/c/passive-components/capacitors/ceramic-single-layer-capacitors/?sra=p

    vet ikke jeg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tullprat. Keramisk er ikke sammenlignbart. 15-20kr er vel ikke spes dyrt innen audio? Sjekk heller ut teflon og audio mkp.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Innspilling virker. Skjerming virker. Det er forskjell på kondensatorer. Det er forskjell på motstander. Det er forskjell på kabler. Det er forskjell på filtre. Det er forskjell på kontakter.
    Ingen bør være uenige om dette.
    Jeg har selv målt forskjell i både forvrengning og støy på flere forskjellige komponenter. I ett tilfelle var den en av totalt rundt 50 motstander i et kretsløp som alene økte THD med 15dB. Ved å bytte denne til en 10 ganger dyrere type (5 kr) så var dette løst. De 49 andre hadde ikke samme påvirkning.

    Det er bare det at noen drar disse effektene ut av alle proporsjoner. Innspilling i 1000 timer er bare tullprat. (Hvem husker hvordan produktet låt for 1000 timer siden??)
    Rett kabel på rett sted er viktig, men kabler til tusenvis kroner meteren er bare tull. Jeg bruker f.eks en Belkin sølvbelagt star-quad kabel i et prosjekt jeg jobber med der høye elektromagnetiske felter er en utfordring.

    Det er jo litt påfallende at vi ikke finner noen av disse "magiske" produktene i andre industrier i verden der støy og nøyaktighet er viktig. F.eks. i måleinstrumenter som Analog Precision APx555.
    https://www.ap.com/analyzers-accessories/apx555/

    Dette instrumentet er designet av Bruce Hofer. En person som har brukt hele livet sitt på å lete etter de absolutt optimale komponentene til audio.
    https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw
    https://engineering.oregonstate.edu/bruce-hofer-1998-engineering-hall-fame
    https://www.prosoundnetwork.com/new...hofer-chairman-and-co-founder-audio-precision

    Det var en lang tråd for en stund siden der det ble diskutert hvor lett vi mennesker påvirkes. Jeg tror mange burde ta en liten virkelighetssjekk med hva de opplever foran husalteret innimellom.
    Jeg testet et produkt som var spilt 1000 timer for så å prøve samme produkt helt nytt. Da merker jeg forskjellen fra 1000 til 0 timer med en gang og derfor startet jeg tråden. Og selv om det nye produktet spiller 100+ timer nå så er det ikke på samme nivå som det forrige, så kanskje det faktisk kan skje interessante forbedringer selv etter veldig lang innspilling.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har du da utelukket alle produktforskjeller og kontrollert at de hadde samme ytelse som nye? ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Innspilling virker. Skjerming virker. Det er forskjell på kondensatorer. Det er forskjell på motstander. Det er forskjell på kabler. Det er forskjell på filtre. Det er forskjell på kontakter.
    Ingen bør være uenige om dette.
    Jeg har selv målt forskjell i både forvrengning og støy på flere forskjellige komponenter. I ett tilfelle var den en av totalt rundt 50 motstander i et kretsløp som alene økte THD med 15dB. Ved å bytte denne til en 10 ganger dyrere type (5 kr) så var dette løst. De 49 andre hadde ikke samme påvirkning.

    Det er bare det at noen drar disse effektene ut av alle proporsjoner. Innspilling i 1000 timer er bare tullprat. (Hvem husker hvordan produktet låt for 1000 timer siden??)
    Rett kabel på rett sted er viktig, men kabler til tusenvis kroner meteren er bare tull. Jeg bruker f.eks en Belkin sølvbelagt star-quad kabel i et prosjekt jeg jobber med der høye elektromagnetiske felter er en utfordring.

    Det er jo litt påfallende at vi ikke finner noen av disse "magiske" produktene i andre industrier i verden der støy og nøyaktighet er viktig. F.eks. i måleinstrumenter som Analog Precision APx555.
    https://www.ap.com/analyzers-accessories/apx555/

    Dette instrumentet er designet av Bruce Hofer. En person som har brukt hele livet sitt på å lete etter de absolutt optimale komponentene til audio.
    https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw
    https://engineering.oregonstate.edu/bruce-hofer-1998-engineering-hall-fame
    https://www.prosoundnetwork.com/new...hofer-chairman-and-co-founder-audio-precision

    Det var en lang tråd for en stund siden der det ble diskutert hvor lett vi mennesker påvirkes. Jeg tror mange burde ta en liten virkelighetssjekk med hva de opplever foran husalteret innimellom.
    Jeg testet et produkt som var spilt 1000 timer for så å prøve samme produkt helt nytt. Da merker jeg forskjellen fra 1000 til 0 timer med en gang og derfor startet jeg tråden. Og selv om det nye produktet spiller 100+ timer nå så er det ikke på samme nivå som det forrige, så kanskje det faktisk kan skje interessante forbedringer selv etter veldig lang innspilling.
    Tviler ikke et sekund på at du opplever forskjeller. De er sikkert målbare også. Men å dra konklusjonen om det er 1000 timer innspilling som er årsaken er nok litt forhastet.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Polystyrene er (var) bra. Men tiden går fremover og vi har i dag C0G kondensatorer som er like gode. Det er en grunn til at polystyrene ikke er å få tak i lengre. De keramiske du linket til harepus skal man Ikke bruke i audiokretsløp. De gir masse ulinearitet.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.919
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Sortland
    Ingen andre som reagerer på at trådstarter ble medlem på Hifisentralen i Mai 2019, og at han til nå har 28 innlegg?
    Opplevelsen med Exposure forsterkeren var så sjelsettende at han måtte dele den her :rolleyes:
    Klassisk trolling.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er ett eller annet gjenkjennelig i væremåte og uttrykksform som jeg mener å ha sett før. Sikkert gammel rørekopp som har fått seg nytt nick.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt komponenter som jeg har likt umiddelbart, men som dessverre har utviklet seg i motsatt retning. Mulig det har med balanse i anlegget å gjøre.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tullprat. Keramisk er ikke sammenlignbart. 15-20kr er vel ikke spes dyrt innen audio? Sjekk heller ut teflon og audio mkp.
    Talking to me? Bullshitter du meg ? Du er bedre enn meg ? de må brukes på rett plass og tilfelle
    Jeg har foressten og sett keramisk i annnet kommersielt ut styr og noen bygge sett .Som noen på pekte før her pga at de taler varme ,og de er fysisk m små .Selv har jeg brukt dem som kompensasjons gate source på utgang. Tviler på om jeg skulle høre forsjell akkurat på det og polystyrene akkurat her , selv om jeg brukte begge deler en del amper jeg har laget
    Avgjort poly styrene i filter og FB apps ,,som jeg har på pekt tidligere . Fortell meg så hvor du bruker dine poly styrene
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Polystyrene er (var) bra. Men tiden går fremover og vi har i dag C0G kondensatorer som er like gode. Det er en grunn til at polystyrene ikke er å få tak i lengre. De keramiske du linket til harepus skal man Ikke bruke i audiokretsløp. De gir masse ulinearitet.
    Det var for å vise pris forsjeller ,,dessuten har de sin force til rett bruk , tåler varme og fysisk små ,
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tullprat. Keramisk er ikke sammenlignbart. 15-20kr er vel ikke spes dyrt innen audio? Sjekk heller ut teflon og audio mkp.
    Talking to me? Bullshitter du meg ? Du er bedre enn meg ? de må brukes på rett plass og tilfelle
    Jeg har foressten og sett keramisk i annnet kommersielt ut styr og noen bygge sett .Som noen på pekte før her pga at de taler varme ,og de er fysisk m små .Selv har jeg brukt dem som kompensasjons gate source på utgang. Tviler på om jeg skulle høre forsjell akkurat på det og polystyrene akkurat her , selv om jeg brukte begge deler en del amper jeg har laget
    Avgjort poly styrene i filter og FB apps ,,som jeg har på pekt tidligere . Fortell meg så hvor du bruker dine poly styrene
    Jeg tror jeg sa det, RIAA-korreksjon. Du sammenlignet kondiser som ikke er spesielt egnet til audio med noen som er det. Det var du som for med tullprat. Og kutt ut kostbarheten. Mulig du mente 10-15 kr er dyrt for en kondis, men det synes jeg blir rart ift en del andre komponenter som kan benyttes i en hifidings. Jeg tror mine har kostet ca 2-5 kr pr stk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn