Forsterkere Innspilling av forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Det er såpass stor forskjell at det blir som å se forskjell på to ulike farger. Klarer det uavhengig av dagsform.
    Hvordan vi oppfatter farger er jo ektremt avhengig av omgivelsene, og av vår dårlige hukommelse over lengre tidsrom. Bare spør enhver profesjonell fotograf om skjermkalibrering og fargeprofiler, og om å ha stabil belysning i arbeidsrommet.
    Forskjell på farger var bare et eksempel. Kunne like gjerne sagt smakt forskjell på salt og sukker.
    Hadde forskjellen vært så stor som sukker og salt hadde vi ikke hatt denne diskusjonen, men smaker er også følsomme for andre ting. Enkelte ting bør du ikke spise i feil rekkefølge.

    Men jeg liker fargeeksempelet ditt. Vet du hvorfor fotografer stoler mer på målinger enn på egne øyne når de snakker om skjermer og printer? Fordi de må vise resultatene sine til andre. De kan ikke fble om romseparasjon, klarhet og større dybde uten å vise eksempler.
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Begynner å få mistanke om att vi har besøk av noen superorganismer fra andre solsystemet med helt andre sanseorganer og hjernekapasitet som er innom planeten for å teste ut musikkavspillingsutstyr.
    Hei. Det er ikke så avansert. Når det gjelder min testing av forsterker merket jeg størst forskjell når jeg byttet fra en innspilt forsterker til en helt ny. Jeg merker mest fremgang på lyden etter innspilling i ca. 30 timer og etter ca. 70 timer. Da ut i fra at jeg har testet de samme låtene. Jo flere timer innspilling etter det, er det vanskeligere å legge merke til fremgang, men jeg har en klar formening om at den forsterkeren som hadde spilt 1000+ timer låt vesentlig bedre enn den som har spilt 100. Det er min erfaring knyttet til dette.
    De to vil kanskje aldri spille likt
     
    X

    X186841

    Gjest
    Og fra litt useriøse påstander til harde fakta.
    Hadde det vært slik forskjell på 2 like produkter etter en halvtime til time ville jeg kontaktet produsenten.
    Det gjorde jeg da 2 like Nuprime produkter låt littegrann forskjellig. Oppga serienummer og fikk da tilbake ett nærbilde av printkort med ring rundt komponent R188 med beskjed om å lodde en bro over på den ene og vipps så låt de likt. Disse var produsert med noen måneders mellomrom.
    Det skjer stadig små forandringer i produksjonen som kan gi bittesmå utslag på lyden.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Og fra litt useriøse påstander til harde fakta.
    Hadde det vært slik forskjell på 2 like produkter etter en halvtime til time ville jeg kontaktet produsenten.
    Det gjorde jeg da 2 like Nuprime produkter låt littegrann forskjellig. Oppga serienummer og fikk da tilbake ett nærbilde av printkort med ring rundt komponent R188 med beskjed om å lodde en bro over på den ene og vipps så låt de likt. Disse var produsert med noen måneders mellomrom.
    Det skjer stadig små forandringer i produksjonen som kan gi bittesmå utslag på lyden.
    Bare for å spørre, mener du at lyden ikke påvirkes til det bedre utover 1 times spilling? Det er mer useriøst å mene.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Begynner å få mistanke om att vi har besøk av noen superorganismer fra andre solsystemet med helt andre sanseorganer og hjernekapasitet som er innom planeten for å teste ut musikkavspillingsutstyr.
    Hei. Det er ikke så avansert. Når det gjelder min testing av forsterker merket jeg størst forskjell når jeg byttet fra en innspilt forsterker til en helt ny. Jeg merker mest fremgang på lyden etter innspilling i ca. 30 timer og etter ca. 70 timer. Da ut i fra at jeg har testet de samme låtene. Jo flere timer innspilling etter det, er det vanskeligere å legge merke til fremgang, men jeg har en klar formening om at den forsterkeren som hadde spilt 1000+ timer låt vesentlig bedre enn den som har spilt 100. Det er min erfaring knyttet til dette.
    De to vil kanskje aldri spille likt
    Jeg har tenkt på det ikke blir helt likt. Jeg har bare bare blitt litt forundret over hvor mye bedre et komponent låter når det får tid på seg. Jeg ønsker jo å høre om andre har opplevd at produkter kan låte enda bedre etter LANG innspilling.
     
    X

    X186841

    Gjest
    I min verden er det du som er useriøs og prøver å få myter til å bli sanne. Som en produsent jeg spurte engang hva de synes om innspillingstid svarte, de første minuttene, så holder det seg i årevis før det begynner å degraderes litt.

    Kanskje du har vært borti utstyr som har montert inn billige deler med laber kvalitet og tildels store avvik for å spare litt kroner ?


    Og fra litt useriøse påstander til harde fakta.
    Hadde det vært slik forskjell på 2 like produkter etter en halvtime til time ville jeg kontaktet produsenten.
    Det gjorde jeg da 2 like Nuprime produkter låt littegrann forskjellig. Oppga serienummer og fikk da tilbake ett nærbilde av printkort med ring rundt komponent R188 med beskjed om å lodde en bro over på den ene og vipps så låt de likt. Disse var produsert med noen måneders mellomrom.
    Det skjer stadig små forandringer i produksjonen som kan gi bittesmå utslag på lyden.
    Bare for å spørre, mener du at lyden ikke påvirkes til det bedre utover 1 times spilling? Det er mer useriøst å mene.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare bare blitt litt forundret over hvor mye bedre et komponent låter når det får tid på seg. Jeg ønsker jo å høre om andre har opplevd at produkter kan låte enda bedre etter LANG innspilling.
    Jeg skal vokte meg vel for å hevde at mine subjektive opplevelser er objektivt korrekte og målbare, men som svar på ditt spørsmål, ubetinget JA.

    Spesielt to produkter har jeg opplevd for meg signifikante endringer over lang tid, og det gjelder Audio Note og Spec. Noen andre også, men spesielt disse merkene. Audio Note hevder dette i hovedsak kan relateres til kondensatorene, selv har jeg ingen oppfatning om korrektheten i dette, men det er altså deres hovedforklaring.

    I disse dager benytter jeg en Spec M99, denne låt fortreffelig rett ut av boksen, men jeg griper meg stadig i å oppleve at den bedres på innsikt i lydkulissene, avslappet fremstilling og dynamisk utsving, og den forsterkeren benyttes mye, kan jeg love. Om det er mitt hode som er tregere til å oppfatte Spec-lyd enn f.eks. Marantz-lyd, skal jeg ikke mene så mye om, men jeg finner det i hvert fall pirrende for min nysgjerrighet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Psybient og Håkon enig innspilling er viktig. Har hatt både Plinius og har i dag Audio Note ,stor forskjell fra ny til de nevnte 1000 timer.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Jeg har bare bare blitt litt forundret over hvor mye bedre et komponent låter når det får tid på seg. Jeg ønsker jo å høre om andre har opplevd at produkter kan låte enda bedre etter LANG innspilling.
    Jeg skal vokte meg vel for å hevde at mine subjektive opplevelser er objektivt korrekte og målbare, men som svar på ditt spørsmål, ubetinget JA.

    Spesielt to produkter har jeg opplevd for meg signifikante endringer over lang tid, og det gjelder Audio Note og Spec. Noen andre også, men spesielt disse merkene. Audio Note hevder dette i hovedsak kan relateres til kondensatorene, selv har jeg ingen oppfatning om korrektheten i dette, men det er altså deres hovedforklaring.

    I disse dager benytter jeg en Spec M99, denne låt fortreffelig rett ut av boksen, men jeg griper meg stadig i å oppleve at den bedres på innsikt i lydkulissene, avslappet fremstilling og dynamisk utsving, og den forsterkeren benyttes mye, kan jeg love. Om det er mitt hode som er tregere til å oppfatte Spec-lyd enn f.eks. Marantz-lyd, skal jeg ikke mene så mye om, men jeg finner det i hvert fall pirrende for min nysgjerrighet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Fint å høre din erfaring knyttet til dette! Jeg opplever etter mange timer innspilling at lydbilde blir dypere, det spiller med mer ro, og ikke minst mindre skarpt. For meg er endringene mer fundamentale enn at det bare er snakk om subjektive meninger.

    Den forsterkeren dette gjelder er Exposure 3010 S2d.

    Overrasker meg at dette med innspilling av utstyr blir sett på som en myte.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Hører forskjell jeg og, men det går på tilvenning, dagsform, humør, promille, det atmosfæriske trykket osv.

    Absolutt alt høres bedre ut etter sex, da blir det sendt masse dopaminmolekyler fra det ventrale tegmentale området til lystsenteret i hjernen.
    Såå, lykken er VTA?
     
    X

    X186841

    Gjest
    VTA Varig Tilrettelagt Arbeid i vernet bedrift, også kjent som forumdeltakere på Hifisentralen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja det er jo helt idiotisk å henge her inne og i tillegg IKKE ha "alternative" overbevisninger som strider i mot all kunnskap.
    Skal prøve å holde kjeft så jeg ikke ødelegger idyllen til de som har hue langt opp ett visst sted :p
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Litt pussig at det aldri later til å låte verre etter en tid, det blir visstnok alltid bedre :)
    Mon tro hvordan konstruktørene prøver seg frem til sine sluttprodukter. Tester de utelukkende med bestanddeler som minimum er innkjørt i 1000 timer eller tar de en sjanse og håper at produktet låter greit etter en tydeligvis høyst nødvendig innspilling hos kunde? Hvis innkjøring skulle være av den betydning som det fremholdes, så skulle man jo i så fall tro at dette allerede ville vært gjort på fabrikk for å unngå at produsenten sender ut et produkt under pari.

    Nuvel, Zappa er alltid stas:

     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, hyggelig og vennligsinnet stemning, som vanlig.
    Skulle tro alle er tvunget til å lytte til samme anlegg, eller time share, så det gjelder å enes om en felles standard, og ikke minst å få sin mening/vilje gjennom - om det så betyr å oppføre seg som et røvhull.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hehehe, hyggelig og vennligsinnet stemning, som vanlig.
    Skulle tro alle er tvunget til å lytte til samme anlegg, eller time share, så det gjelder å enes om en felles standard, og ikke minst å få sin mening/vilje gjennom - om det så betyr å oppføre seg som et røvhull.
    I morra drar jeg til Slovenia for å jakte på marble trout, så da kan anlegget endre seg av hjertens lyst i mellomtiden. Får jeg på en slik rugg, så kommer jeg ikke til å høre annet enn tilslag og egne hyl og skrik i månedvis likevel ;);)
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    437
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    OK tråd du har åpnet her. For svaret står ikke skrevet noe sted. Men erfares - og deles med andre - av mange oppegående folk.

    Uansett; teoretikerne sier "njet" det er ikke mulig at lyden kan forandre seg med innspilling av elektronikk.

    Allikevel; så mange seriøse mennesker med god lyttetrening i vante omgivelser og med kjent musikk, hevder det motsatte.

    Svært så mange som har Bladelius hevder forskjellene er store, og samtidig at det tar lang tid før det spiller som det skal gjøre. Tar de alle feil?
    Mikke Bladelius sa selv til meg for noen år siden at hans konstruksjoner gjerne trenger rundt 300 timer før de spiller optimalt. Skulle nesten tro at han vet hva han snakker om...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Innspilling av komponenter ser ut til å være et kontroversielt tema. Det sies blant annet at gjennom å lytte mange timer til utstyr så vender man seg til lyden, og derfor virker det som om lyden blir bedre med innspilling.

    Vel, jeg har en annen erfaring. Jeg har hatt på lån en demomodell av en forsterker, mens jeg har ventet på ny forsterker fra produsenten. Denne forsterkeren har sikkert spilt 1000 timer.

    Så fikk jeg nylig den nye forsterkeren, og jeg ble veldig overrasket over hvor mye dårligere lyd det var med den. Selv etter 50 timer innspilling låt den mye dårligere. Den har nå blitt spilt 100+ timer, men den er ennå ikke på det samme nivået i det hele tatt.

    Har også testet ut kabler der det har tatt ganske lang tid (80 timer) før de har spilt skikkelig avslappet.

    Er det noen som har andre erfaringer med dette? Hvor mange timer har dere erfaring med kan fortsatt gi videre fremskritt på lyden?

    Tilvenning har noe å si ja.. Erfart selv at en hører forskjell med en gang. Over tid med en dårlig cd spiller for eksempel vil den låte bedre helt til du kobler tilbake den gode spilleren.

    Men også..
    Da jeg skiftet utgangskondensatorer på en Rør-forsterker låt det hæselig i 2-4 timer eller noe slikt. Så var alt normalt igjen.
    Mulig det er loddingene eller selve kondensatoren?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    OK tråd du har åpnet her. For svaret står ikke skrevet noe sted. Men erfares - og deles med andre - av mange oppegående folk.

    Uansett; teoretikerne sier "njet" det er ikke mulig at lyden kan forandre seg med innspilling av elektronikk.

    Allikevel; så mange seriøse mennesker med god lyttetrening i vante omgivelser og med kjent musikk, hevder det motsatte.

    Svært så mange som har Bladelius hevder forskjellene er store, og samtidig at det tar lang tid før det spiller som det skal gjøre. Tar de alle feil?
    Mikke Bladelius sa selv til meg for noen år siden at hans konstruksjoner gjerne trenger rundt 300 timer før de spiller optimalt. Skulle nesten tro at han vet hva han snakker om...
    Bladelius sier vel også sagt at hans forsterker lyder best etter at den har vært påslått i 4 døgn...... gillar inte lyden før det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mikke Bladelius sa selv til meg for noen år siden at hans konstruksjoner gjerne trenger rundt 300 timer før de spiller optimalt. Skulle nesten tro at han vet hva han snakker om...
    Bladelius sier vel også sagt at hans forsterker lyder best etter at den har vært påslått i 4 døgn...... gillar inte lyden før det.
    Slike uttalelser vil i andre elektronikkrelaterte sammenhenger kvalifisere til stemplet "useriøst" - i beste fall....
    En sjarlatan kan likevel kunne faget, - selv om han serverer BS så det holder for å markere sine egne produkter...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Da lurer jeg på:

    Er disse produktene utenfor spec. når de forlater fabrikken eller etter att de er innspillt?

    Hva skulle forøvrig endre seg etter de første 1000 timer, for noe må jo skje med komponentene.

    Vanskelig å forestille seg at dette kan skje i og med at det ikke finnes opplysninger på et produktark/datablad om antall timer f.eks en transistor må brukes før den er innenfor spec.

    Og hvorfor blir lyden BESTANDIG BEDRE etter disse timene med innspillng.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Nå er ikke jeg noen ekspert på måleinstrumenter av elektronikk/hifi, men kan man ikke bare ta målinger av en ny forsterker kontra en med 500-1000 timer spilletid? Om målingene viser det samme eller de skulle forandre seg så kan man vel egentlig trekke en konklusjon.

    Personlig stoler jeg på vitenskap fremfor tro.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke så opptatt av innspillingstid.
    Vil bare ha noe som funker, og låter fett.
    Kjøper stort sett brukt, av og til nytt.

    Venter på kliss nye høyttalelementer med et arbeidsområde på 300 hz til 20 khz.
    Jeg skal måle frekvensrespons fra dag 1, og noen titalls timer senere.
    Kan legge ut en rapport om det er ønskelig.

    ...har mere trua på innspilling av øra og hue.

    Hmmm....innspillingstid vs. tilvenningstid.
    Er det noen koblinger her enkelte mikser?
    Ikke vet jeg.

    Jeg hører ikke engang forskjell på kalde/varme kl.A amper.
    Og jeg bruker to av dem, i hver sine frekvensområder.

    Men mulig det er at jeg ikke VIL høre forskjell.

    Hører man det man VIL høre?
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vitenskap er et fint anker. Jeg vil absolutt ikke være den foruten. Men til syvende og sist er det mine ører jeg lytter til, eh, eller er det med? Jada, de har sikkert lurt meg flere ganger, de upålitelige rakkerne, men det er nå engang slik at musikken går gjennom dem. Signalet vil deretter bli tolket av en enda mer upålitelig kødd, AKA hjernen.

    Egentlig bare å gi opp, og heller begynne å samle på utbrukte doruller. De er lette å måle.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Tror nok du bergfinn er ganske normal, og skiller deg da ut i fra det andre folket her - de som er døve og i psykisk ubalanse.

    Mener selv jeg hører en viss forskjell før og etter oppvarmingstid på mine DP amper;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tror nok du bergfinn er ganske normal, og skiller deg da ut i fra det andre folket her - de som er døve og i psykisk ubalanse.

    Mener selv jeg hører en viss forskjell før og etter oppvarmingstid på mine DP amper;)
    Men tror du kald/varm forskjellen kan måles?
    Ikke vet jeg, og kanskje dette er av de forskjellene som vanskelig kan måles?
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Jeg er ikke så opptatt av innspillingstid.
    Vil bare ha noe som funker, og låter fett.
    Kjøper stort sett brukt, av og til nytt.

    Venter på kliss nye høyttalelementer med et arbeidsområde på 300 hz til 20 khz.
    Jeg skal måle frekvensrespons fra dag 1, og noen titalls timer senere.
    Kan legge ut en rapport om det er ønskelig.

    ...har mere trua på innspilling av øra og hue.

    Hmmm....innspillingstid vs. tilvenningstid.
    Er det noen koblinger her enkelte mikser?
    Ikke vet jeg.

    Jeg hører ikke engang forskjell på kalde/varme kl.A amper.
    Og jeg bruker to av dem, i hver sine frekvensområder.

    Men mulig det er at jeg ikke VIL høre forskjell.

    Hører man det man VIL høre?
    Hadde en Rotel forsterker. Ville så gjerne at den skulle låte bra. Tenkte bare den får spille nok timer, så løsner det. Det gjorde den ikke, likte aldri lyden. Exposure forsterkeren låt ikke bra som ny, men låter bra når den får spilt nok timer.

    Kanskje vitenskapen kommer til kort når det gjelder dette.

    Jeg ville i hvert fall stilt meg åpen for at med noen produkter så har det noe for seg. Mange produsenter anbefaler ganske lang innspillingstid.
    Det finns viktigere ting enn dette, men syns det er interessant.

    Hvis du skulle kjøpe noe nytt utstyr, så kan du jo sjekke om det har noe for seg!
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Jeg kan faktisk godt forestille meg at en kort innspillingstid kan, under noen forutsetninger, ha noe for seg, men lang innspillingstid tror jeg de påstår for å slippe klager fra folk som ikke har vendt seg til det nye ennå og husker forskjellene fra det gamle.

    Akurat som at dataskjermer faktisk forandrer seg, men så langsomt at man ikke merker det før man enten kalibrerer, prøver en annen skjerm eller prøver å skrive ut.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt elektronikken med meg på flere høyttaler tester.
    Alle med svært varierende oppvarmingstid,20 min - 3 timer.
    Også hjemme har det vert forskjellig oppvarmingstid,30min +
    De samme går igjen i tester på nett,samt at de blir rimelig varme etter en stund.
    Etter en oppgradering av tilførsel der nettimpedansen er betydelig redusert
    er utstyret spillerklart med en gang,selv etter at jeg har begynt å slå av apparatene ved leggetid.
    Har som regel en time på morgningen når frokosten inntas med musikk.

    Har nå min teoretisk forståelse om hvorfor,
    selv om noen mener at det overhode ikke finnes noe som kan forklare dette vitenskapelig.

    Dersom det forståes riktig låter f.eks hardingfele som kattejammer over stereoen,men ok live?

    "aurora" innlegg #19

    "forøvrig så påståes det at man brukte kattetarmer til fiolinstrenger i eldre tider, men på hardingfela jar man visst brukt hele katta.... Forresten, så er hardingfele faktisk nokså kult live....."


    Liker selv hardingfele,og den låter myyykt,stille,og med mye overtoner.
    Låter det "kattejammer" over stereoen har en ett stykke til mål.
    Da låter heller ikke annen musikk optimalt.
    Hardingfele er lakmustesten på om anlegget er bra eller ikke,samt vokal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan det ikke være sånn at når produsentene mener at produktene trenger innspillingstid så er det egentlig kunden som trenger det? Er jo veldig behagelig for selger å si at produktet trenger 200 timers innspillingstid istedenfor å si til kunden at du må bruke et par hundre timer på å venne deg til lyden.....
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Nå er ikke jeg noen ekspert på måleinstrumenter av elektronikk/hifi, men kan man ikke bare ta målinger av en ny forsterker kontra en med 500-1000 timer spilletid? Om målingene viser det samme eller de skulle forandre seg så kan man vel egentlig trekke en konklusjon.

    Personlig stoler jeg på vitenskap fremfor tro.
    Personlig stoler jeg på mine egne ører fremfor andres tro, og da spesielt troen på misforstått og feilbegrunnet vitenskap.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En forhandler mente jeg kunne forvente at det nye produktet spilte optimalt i starten for så raskt å spille dårligere.
    Deretter begynte innspillingtiden,2-300 timer.
    1000 timer,over ett halvt års normalarbeidstid,1700-1800 timer med 7.5 timers arbeidsdag er vel normalt ett år?
    Høres ikke ut som riktig på elektronikk.Heller ikke på høyttalere..1000 timer
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er jo helt idiotisk å henge her inne og i tillegg IKKE ha "alternative" overbevisninger som strider i mot all kunnskap.
    Skal prøve å holde kjeft så jeg ikke ødelegger idyllen til de som har hue langt opp ett visst sted :p
    Lugn og fin, Lgron58, tror ingen bestrider at det ikke kan måles relevante forskjeller i løpet av et visst antall timer. Derfor påstår jeg heller ikke at det er elektriske og/eller mekaniske forskjeller på utstyret. Men jeg registrerer etter årevis med nytt, ubrukt utstyr mellom hendene, at det tar alt fra ca. 0 minutter til 1000 timer musikk før hjernen min ikke mener å registrere noen endringer i utstyret.
    Og jeg finner ingen grunn for å krangle med vitenskapen, jeg lever med min egen oppfattelse uten at det gjør meg så mye. Men jeg lover at jeg aldri skal komme med påstander om årsakssammenhenger helt ut av det blå. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Det handler ikke om å tro på at det har noe å si med innspillingstid. Det handler om at det kvalitativt høres annerledes ut, og det blir, ja, bedre lyd. Min erfaring har vært at det gjelder kabler, forsterker, dac og høyttalere. Ingen gang dårligere lyd.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Akurat som at dataskjermer faktisk forandrer seg, men så langsomt at man ikke merker det før man enten kalibrerer, prøver en annen skjerm eller prøver å skrive ut.
    Kalibrering er å tilføre skjermsystemet feedback. De aller fleste forsterkere har innebygget loop-feedback – i tonnevis, så i den grad noe endrer seg så korrigeres det underveis.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ganske kjent at elektrolyttkondensatorer som har ligget lenge på lager trenger noen sykluser i drift for å reformere seg. Om prosessen tar 2 eller 295.64 timer har jeg ingen formening om

    https://solutioncenter.yaskawa.com/selfservice/viewContent.do?externalId=10214&sliceId=1
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Akurat som at dataskjermer faktisk forandrer seg, men så langsomt at man ikke merker det før man enten kalibrerer, prøver en annen skjerm eller prøver å skrive ut.
    Kalibrering er å tilføre skjermsystemet feedback. De aller fleste forsterkere har innebygget loop-feedback – i tonnevis, så i den grad noe endrer seg så korrigeres det underveis.
    Jepp, men om endringene kom så langsomt som med skjermene ville man ikke ha merket det. Dagsform og lignende gir langt større fluktuasjoner og hukommelsen får sånt er dårlig.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har aldri opplevd annet, enn at en forsterker alltidlåter bedre over tid. Designer av Spec sier innspillingstiden er over 1 år, designer av Mood Wright sier opptil 4 måneder. Jeg velger å stole på dem, og det sammenfaller ofte med mine egne opplevelser av innspillingstid. Dettte hørte jeg lenge før jeg leste om produsenters anbefalinger på innspillingstid og lurte alltid på hvorfor det var slik
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette er jo den klassiske debatten mellom ytterpunktene:
    - Ytterpunkt 1 påstår at ytterpunkt 2 ikke hører forskjell fordi de har mid-fi utstyr og ikke interesserer seg for high end
    - Ytterpunkt 2 påstår at ytterpunkt 1 innbiller seg å høre forskjell fordi de mener å ha gull-ører
    For meg er forskjellen så innlysende at det ikke engang er noe å diskutere. Det samme gjelder alle mine hifi-kompiser med seriøst utstyr. Jeg skal dog ikke helt avskrive betydningen av tilvenning, men det samme skjer hver eneste lytteseanse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn