Innbrenning av kabler under lupen.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Hva som er nøye/viktig må hver enkelt vurdere. Det var ikke det jeg ville frem til.

At det eventuelt ble brukt ringeapparatkabel under innspillinga, vil det si at kabling i stereoanlegget bedre enn ringekabel ikke kan høres/har noen verdi?
Nei, det kan man jo ikke slutte formelt, det er jeg enig i. Men om man leser enkelte på f.eks dette forum, så kan det virke som det er et spørsmål om himmel eller helvete, en ekstra oktav her eller der osv, det er det ikke, og det har ikke noe med smak eller prioriteringer å gjøre, det blir bare for dumt. De endringene som titt og ofte beskrives,er jeg temmelig sikker på at ville sett ut som et middels jordskjelv på et av Rehsus' instrumenter.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Valentino skrev:
Deutsche Grammophon er såpass smarte at de digtaliserer tidligst mulig. 3-5m lange analogkabler, maksimum.
Jeg har flere innspillinger med DG med 4D audioteknikken, hvor 21-bits A/D konvertere ble plasset v/siden av mikrofonstativet.
Mine Rca innspillinger fra 50-tallet, analog "all the way", låter mye mere naturlig og realistisk.
Og det helt uten sirkuskabel også.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Espen R skrev:
nb skrev:
Espen R skrev:
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
En god del referanseinnspillinger er fra tiden lenge før konseptet sirkuskabel i det hele eksisterte. Du kan sikkert telle på en hånd studioer som bruker hundedyre kabler nå - det burde, om ikke annet, være en indikator på at det sannsynligvis ikke er så veldig nøye i den store sammenhengen, eller hur?
Hva som er nøye/viktig må hver enkelt vurdere. Det var ikke det jeg ville frem til.

At det eventuelt ble brukt ringeapparatkabel under innspillinga, vil det si at kabling i stereoanlegget bedre enn ringekabel ikke kan høres/har noen verdi?
Hvor vanntett er VANNTETT? Og hvor mange ekstra lag behøver man å bruke, rundt et rør, når det først er vanntett?

Din argumentasjon omkring hva som blir brukt i innspilling (ringeklokkekabel) og hvorvidt dette påvirker hva som skal brukes ved avspilling bommer på poenget? Hvor "mye" kabel trengs for å gjøre jobben en kabel skal utføre?

Og grunnen til at vi diskuterer er at vi har to helt forskjellige tilnærminger her.

Den ene søker å ta utgangspunkt i hele teorien (fysikk) bak hvorfor vi i det hele tatt er i stand til å gjenskape lyd, og hvilke kriterier som må oppfylles for at den illusjonen skal kunne oppstå.

Den andre teorien går tydeligvis ut på å forsøke å tilføre opptaket elementer som simpelthen ikke kan være der, men som likevel anses av uvurderlig betydning for opplevelsen.

Interessant nok er det oftest folk med stor økonomisk interesse av å få gjennomslag for sistnevnte som skaper mytene omkring disse uvurderlige komponentene.

But what the f*** do I care? Kjøp hvilken kabel du vil og nyt den - det er bare synd at mange lar være å gå inn i hi-fi fordi det er så mye surr og svada innen hobbyen. (Og ta en kikk på Holts svar i seneste Stereophile, du behøver ikke ta det fra meg.) MEN - jeg har vært med på å utføre spørreundersøkelser over hele Europa, på vegne av en hi-fi kunde, der et av hovedresultatene var at det var altfor dyrt og vanskelig å oppnå såkalt high end lyd, så det gadd de ikke en gang begynne med, også fordi det var så utrolig forvirrende med alle mulige påstander om hva som skulle til.

Dette siste skyldes selvsagt at bransjen mener seg tjent med denne forvirringen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Soundproof skrev:
Og grunnen til at vi diskuterer er at vi har to helt forskjellige tilnærminger her.

Den ene søker å ta utgangspunkt i hele teorien (fysikk) bak hvorfor vi i det hele tatt er i stand til å gjenskape lyd, og hvilke kriterier som må oppfylles for at den illusjonen skal kunne oppstå.
Teoriene deres må tydeligvis være mangelfulle, for selv den mest positivt innstilte personen må være ærlig og se i øynene at denne illusjonen om tilstedeværelse av musikere i din egen stue er ennå langt unna realiserbart.


Den andre teorien går tydeligvis ut på å forsøke å tilføre opptaket elementer som simpelthen ikke kan være der, men som likevel anses av uvurderlig betydning for opplevelsen.

Interessant nok er det oftest folk med stor økonomisk interesse av å få gjennomslag for sistnevnte som skaper mytene omkring disse uvurderlige komponentene.
Stemmer.
For eksempel nåtidens masteringteknikere. Som Steve Hoffman sa: hvis masteringteknikeren klarer å overbeviser kunden om at "No Noise" er nødvendig, så kan masteringteknikeren forlange mere $$ i betaling. Det er hele tiden snakk om mersalg, få mere timearbeid hos kunden.

Barry Diament var faktisk en av de som i størst mulig grad mastret "flatt". Ikke bare unnlot han å unødvendig addere kompresjon og kunstig klang (EQ) når han mastret, men han bypasset selve masteringconsollen for å kjøre signalet rett ut av båndmaskinen og inn i A/D. Nettopp derfor er dette medvirkende til at han hørte klar forskjell på ulike kabler. Og da var jobben med hele albumet ofte ferdig på 1 dag. Og det er grunnen til at førsteutgavene av f.eks Eagles på CD låter mere naturlig sammenlignet med senere re-masters.
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
...selv den mest positiv innstilte personen må være ærlig og se i øynene at denne illusjonen om tilstedeværelse av musikere i din egen stue er ennå langt unna realiserbart.
Helt enig. Og jeg kan påpeke flere grunner til det som lar seg påvise, men kabler er ikke blant dem.

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
knutinh skrev:
Espen R skrev:
...selv den mest positiv innstilte personen må være ærlig og se i øynene at denne illusjonen om tilstedeværelse av musikere i din egen stue er ennå langt unna realiserbart.
Helt enig. Og jeg kan påpeke flere grunner til det som lar seg påvise, men kabler er ikke blant dem.

-k
Hvorfor ordner ikke de tekniske folka som har peiling på hva som skal gjøres for å oppnå målet, altså tydeligvis har definert problemene utifra et teknisk ståsted, hvorfor fixer de det ikke sånn at vi blir lurt til å tro at det er ekte musikere i stua ?
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Hvorfor ordner ikke de tekniske folka som har peiling på hva som skal gjøres for å oppnå målet, altså tydeligvis har definert problemene utifra et teknisk synspunkt, hvorfor fixer de det ikke sånn at vi blir lurt til å tro at det er ekte musikere i stua ?
Pga økonomene, markedsførerne og konsumentene. :)

1. Et realistisk lydfelt krever en bølgefront "samplet" med noen få graders oppløsning i x, y, og z-aksen. Dette ville kreve et antall høyttalerelementer som ingen er villige til å installere.

2. Selv en tilnærming til ovennevnte ville kreve en standardisering av opptaksteknikker, distribusjon og avspillingssystemer som ikke er på plass i dag.

3. For de musikkformer jeg nyter mest av (dvs jazz, rock og pop) så er det en bevisst degradering av innholdet ved hard kompresjon i mastering for å oppnå påståtte markedsfordeler.


Dette er min subjektive analyse av hva som står i veien for å få et lydfelt på stua som ligner mest mulig på en vilkårlig referanse i en konsertsal eller på en pub. Sannsynligvis finnes det andre faktorer som gjør at opplevelsen aldri blir den samme, selv om teknikken skulle bli 100%. Hva med røyklukt og svettelukt i en stinn jazz-pub? Hva med det storslåtte 360graders visuelle inntrykket i en konsertsal? Kan man løsrive lyden helt fra disse sanseinntrykkene og oppnå den samme opplevelsen?

Kanskje tar de "tekniske folka" helt feil, og er blindet av sine teoretiske bakgrunner når de kommer med skråsikre uttalelser. Jeg mener at det er interessant å drive med forskning innen lydgjengivelse hvor man er løsrevet fra slike praktiske hensyn som over, men får pøse inn ressurser som i følge læreboka skal gjøre alt perfekt - og så måle (på objektiv måte) hvor godt illusjonen fungerer for deltakerne. Kanskje må læreboka skrives om?

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Hvorfor ordner ikke de tekniske folka som har peiling på hva som skal gjøres for å oppnå målet, altså tydeligvis har definert problemene utifra et teknisk synspunkt, hvorfor fixer de det ikke sånn at vi blir lurt til å tro at det er ekte musikere i stua ?
Pga økonomene, markedsførerne og konsumentene. :)

1. Et realistisk lydfelt krever en bølgefront "samplet" med noen få graders oppløsning i x, y, og z-aksen. Dette ville kreve et antall høyttalerelementer som ingen er villige til å installere.

2. Selv en tilnærming til ovennevnte ville kreve en standardisering av opptaksteknikker, distribusjon og avspillingssystemer som ikke er på plass i dag.

3. For de musikkformer jeg nyter mest av (dvs jazz, rock og pop) så er det en bevisst degradering av innholdet ved hard kompresjon i mastering for å oppnå påståtte markedsfordeler.

-k
Men det er lenge siden at deler av avspillingsutstyret ble perfekt, f.eks forsterkerne...Min Technics New Class A forsterker kjøpt på 80-tallet hadde de desidert beste måledata av de forsterkere jeg noen gang har hatt i hus. Da snakker jeg om alle parametre som det den gang var normalt å måle på, som frekvensgang, TIM, kanalseperasjon, støygulv osv. Men en forsterker med den type (u)lyd kommer aldri innenfor mine dører igjen!
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Har ikke tenkt å tilføye så mye i denne debatten. Kabelskeptikerene får kose seg med måleapparatene sine. Forhåpentligvis spiller de litt musikk innimellom også. :) Men en ting vil jeg si og det er at de beste hifiproduktene kommer fra produsenter som i første rekke bruker ørene som måleinstrumenter..... :)
 
N

nb

Gjest
levis skrev:
Har ikke tenkt å tilføye så mye i denne debatten. Kabelskeptikerene får kose seg med måleapparatene sine. Forhåpentligvis spiller de litt musikk innimellom også. :) Men en ting vil jeg si og det er at de beste hifiproduktene kommer fra produsenter som i første rekke bruker ørene som måleinstrumenter..... :)
Tja, de kan helt sikkert Ohms lov og andre relaterte temaer også. De anvender i det hele ganske mye elektronikklære som plutselig ikke gjelder eller er grovt utilstrekkelig når det kommer til å analysere den - med god margin - mest banale delen av et stereoanlegg. Jeg har enda ikke sett noen produsent av hi-end HiFi som gjør et nummer av prisen på kablingen inne i appratene, men den er det vel ikke så nøye med, da den krever litt teknisk innsikt å bytte den ut og man ikke kan gå på en tilfeldig HiFi-sjappe, dra kortet og gjøre noe med det uten et snev av teknisk innsikt.
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
Det var jo også en vinkling, så vi har da ikke forutsettninger for å mene noe i saken?
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
break_out skrev:
levis skrev:
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
Det var jo også en vinkling, så vi har da ikke forutsettninger for å mene noe i saken?
Du kan jo lage en analogi mellom kvaliteten på hifi-utstyret og kvaliteten på måleutstyret som "målemafiaen" sverger til.

Og ja, jeg er forundret over skråsikkerheten til enkelte skeptikere her inne når jeg ser på utstyrslisten de legger ut i signaturen. Hadde jeg vært en slik skeptiker med så dårlig anlegg ville jeg ikke vært så dum at jeg avslørte hva jeg spillte på.
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
break_out skrev:
levis skrev:
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
Det var jo også en vinkling, så vi har da ikke forutsettninger for å mene noe i saken?
Du kan jo lage en analogi mellom kvaliteten på hifi-utstyret og kvaliteten på måleutstyret som "målemafiaen" sverger til.

Og ja, jeg er forundret over skråsikkerheten til enkelte skeptikere her inne når jeg ser på utstyrslisten de legger ut i signaturen. Hadde jeg vært en slik skeptiker med så dårlig anlegg ville jeg ikke vært så dum at jeg avslørte hva jeg spillte på.
Hvilket måleutstyr ville du brukt for å bevise/motbevise ditt ståsted i denne diskusjonen? Eller hvilket utstyr burde vi kabelskeptikere brukt for å bevise våre teorier?

Gi meg en definisjon på et dårlig anlegg som du skriver, hva legger du i det?
 
P

Parelius

Gjest
levis skrev:
Og ja, jeg er forundret over skråsikkerheten til enkelte skeptikere her inne når jeg ser på utstyrslisten de legger ut i signaturen. Hadde jeg vært en slik skeptiker med så dårlig anlegg ville jeg ikke vært så dum at jeg avslørte hva jeg spillte på.
Hvilken meningsløshet! En dobbel feilaktighet (minst); ikke er det slik at rasjonalister har dårlige anlegg, og ikke er det slik at alle sensualister har så fantastisk et. Og i tillegg forutsetter du at bare gode/dyre anlegg kan avsløre forskjeller, når selv entusiaster som har overdyre anlegg mener at forskjellene kanskje kommer best frem på de mer vanlige anlegg (relativt sett, om jeg ikke husker feil hva Dale engang sa), og de mangfoldige anbefalinger aldri (sjeldent) synes å ta høyde for anleggets godhet i sine anbefalinger. Det er ingen konsistens i det sensualister sier, de snakker tydeligvis fra hoften. Greit nok, selvfølgelig, men ikke mye å forholde seg til, annet enn å fortsette den gode samtale. Tanketomt snakker vi inn i avgrunnen som ingen ende har.
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
break_out skrev:
Hvilket måleutstyr ville du brukt for å bevise/motbevise ditt ståsted i denne diskusjonen? Eller hvilket utstyr burde vi kabelskeptikere brukt for å bevise våre teorier?

Gi meg en definisjon på et dårlig anlegg som du skriver, hva legger du i det?
Et anlegg som ikke klarer å få fram forskjell mellom dårlige og gode kabler. Verre er det ikke.
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
 
K

kbwh

Gjest
Spm: Hva gjør en god og dårlig kabel?
Svar: R, L, C og eventuell skjerming.

Ergo er det et dårlig sammensatt anlegg som avslører forskjellene mellom en god og dårlig kabel.
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Ikke så mye provosering for min del. Du kommer liksom ikke med noe til diskusjonen...
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
break_out skrev:
levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Ikke så mye provosering for min del. Du kommer liksom ikke med noe til diskusjonen...
Det gjør ikke så mange av kabelskeptikerene heller.
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
break_out skrev:
levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Ikke så mye provosering for min del. Du kommer liksom ikke med noe til diskusjonen...
Det gjør ikke så mange av kabelskeptikerene heller.
Det kan så være, men kom nå med noen svar på spørsmålene jeg stilte.
 
K

knutinh

Gjest
levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Hei og velkommen til forumet.

Hvis du vil kan du ta en titt på denne tråden hvor jeg tar opp endel av problemene du tilsynelatende har med min deltakelse i debatten:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13143.0.html

Hvis du etter det tar opp hvilket anlegg jeg måtte ha eller ikke ha igjen uten å referere til det innlegget så tar jeg det som et tegn på sviktende leseferdighet eller sviktende sannferdighet...

-k
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
break_out skrev:
Det kan så være, men kom nå med noen svar på spørsmålene jeg stilte.
Så jeg er forpliktet til å svare på dem da?

En ting er sikkert. Å tro at det kun er induktans, resistans og kapasitans som avgjør hvordan en kabel påvirker lyden blir for enkelt. Det å sette likhetstegn mellom sinusbølger og musikksignaler som enkelte gjør er også en tabbe.
 
K

knutinh

Gjest
levis skrev:
break_out skrev:
Det kan så være, men kom nå med noen svar på spørsmålene jeg stilte.
Så jeg er forpliktet til å svare på dem da?
Nei. Deltakelse på forumet et fullt ut frivillig. I det øyeblikket deltakelsen går ut over hobbyen din eller familie-livet vil jeg faktisk anbefale å trekke seg ut for en periode.

Du må derimot godta at det blir stilt spørsmålstegn ved alle dine påstander, at det å ikke svare på spørsmål blir tolket som et svakhetstegn og alle andre karakteristikker kjent fra opphetede debatter.
En ting er sikkert. Å tro at det kun er induktans, resistans og kapasitans som avgjør hvordan en kabel påvirker lyden blir for enkelt. Det å sette likhetstegn mellom sinusbølger og musikksignaler som enkelte gjør er også en tabbe.
For de av oss som setter sin lit til folk som Ivar Løkken som tok dr grad på utvikling av audio DAC og hans forklaringer på tech-hjørnet:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,434.0.html

Kan du vise oss hvor utdannelsen hans har sviktet og du kan tilføre noe nytt? Det er trist å måtte leve i skyggen av feilaktig forståelse og flott hvis du kan opplyse oss.

Kan du forklare akkurat hvor Nyquist og Shannon sine teoremer som nettopp leder til dekomposisjon i sinoider som en god forklaring på lineære systemer svikter?

Gjerne med noen referanser til alment aksepterte teorier. Hvis du ikke er for glad i teorier setter jeg enda mer pris på praktiske, empiriske forsøk som beviser med signifikans at lyttepersoner greier oppfatte det du snakker om.

takk.


-k
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
knutinh skrev:
Kan du forklare akkurat hvor Nyquist og Shannon sine teoremer som nettopp leder til dekomposisjon i sinoider som en god forklaring på lineære systemer svikter?
Du kan jo begynne med å forklare hvilken relevans det har i forhold til hvordan kabler påvirker overførselen av musikksignaler.
 
K

knutinh

Gjest
levis skrev:
knutinh skrev:
Kan du forklare akkurat hvor Nyquist og Shannon sine teoremer som nettopp leder til dekomposisjon i sinoider som en god forklaring på lineære systemer svikter?
Du kan jo begynne med å forklare hvilken relevans det har i forhold til hvordan kabler påvirker overførselen av musikksignaler.
Kabler kan (sammen med kretsen de er koblet inn i) såvidt jeg vet analyseres som lineære systemer. Innstråling av støy er et unntak fra dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/LTI_system_theory

Dette innebærer bl.a. at impulsresponsen sier alt om systemets oppførsel. Den fourier-transformerte av impuls-responsen sier alt om systemets frekvens-respons, og det er intet mer å si.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response

Shannon gir oss en fundamental grense for hvor mye informasjon som kan overføres over en båndbredde-begrenset kanal, og vica versa gir Nyquist oss en fundamental grense for hvor mye båndbredde som kan overføres over en informasjons-begrenset kanal.

-k
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
Det er akkurat her det stopper hver gang. Der står den kabeltroende å sparker i sanden.. Jamen det beviser jo ingenting?

Det er akkurat her noe håndfast skal komme som et motargument, ikke send bevisbyrden tilbake, argumenter med noe ???
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Samme gamle leksa igjen og igjen og igjen....................................................
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
break_out skrev:
levis skrev:
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
Det er akkurat her det stopper hver gang. Der står den kabeltroende å sparker i sanden.. Jamen det beviser jo ingenting?

Det er akkurat her noe håndfast skal komme som et motargument, ikke send bevisbyrden tilbake, argumenter med noe ???
Hvis det er noen som maser om beviser så er det skeptikerene.

Og nei, jeg har ikke annet å by på enn det mine egne ører forteller meg. Jeg har tidligere (for over 20 år siden) vært en stor kabelskeptiker selv. Tabben jeg gjorde var at jeg var dum nok til å prøve en "sirkuskabel" i mitt eget anlegg. Den samme "tabben" har tydeligvis mange andre hifientusiaster gjort siden kabelindustrien lever i beste velgående. Å avskrive det hunderetusenvis av andre hifientusiaster verden over selv hører med egne ører som juks og placebo blir for enkelt. Er virkelig hifientusiaster så dumme at de bruker masse penger på dyre kabler fordi de "tror" at det gir bedre lyd? De fleste hifientusiaster jeg kjenner er oppegående og objektive mennesker.

Jeg ser ikke bort fra at kabler hos enkelte produsenter utelukkende blir utviklet på grunnlag av tester hvor ørene er eneste hjelpemiddel. Irriterende er det ikke............?

Og jeg skal gjerne innrømme at det irriterer meg at kabler er i stand til å påvirke overføringen av musikksignaler slik de gjør. Jeg skulle med glede satt inn lampettledning og lakriskabler fra Biltema og brukt pengene på bedre utstyr annet sted i anlegget hvis det ikke var for at det ville degradert lyden fra anlegget mitt i alt for stor grad.
 
K

kbwh

Gjest
Det har vært kjørt såpass mange vitenskapelige lyttetester på kablers påvirkning av musikksignalet at jeg har funnet ut at jeg ikke trenger sirkuskabler, ei heller å sitte å lytte etter forskjellene.

Men jeg bruker ikke Biltemalakris heller...
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Det har vært kjørt såpass mange vitenskapelige lyttetester på kablers påvirkning av musikksignalet at jeg har funnet ut at jeg ikke trenger sirkuskabler, ei heller å sitte å lytte etter forskjellene.

Men jeg bruker ikke Biltemalakris heller...
Der er vi enige "sirkuskabler" (hvilket idiotisk kallenavn forresten) trenger vi ikke, men riktige, og gode kabler derimot trenger vi, og sirkus får vi nok av her inne, med fler enn bare kabelfolket i manesjen....

mvh
 
B

break_out

Gjest
levis skrev:
break_out skrev:
levis skrev:
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
Det er akkurat her det stopper hver gang. Der står den kabeltroende å sparker i sanden.. Jamen det beviser jo ingenting?

Det er akkurat her noe håndfast skal komme som et motargument, ikke send bevisbyrden tilbake, argumenter med noe ???
Hvis det er noen som maser om beviser så er det skeptikerene.

Og nei, jeg har ikke annet å by på enn det mine egne ører forteller meg. Jeg har tidligere (for over 20 år siden) vært en stor kabelskeptiker selv. Tabben jeg gjorde var at jeg var dum nok til å prøve en "sirkuskabel" i mitt eget anlegg. Den samme "tabben" har tydeligvis mange andre hifientusiaster gjort siden kabelindustrien lever i beste velgående. Å avskrive det hunderetusenvis av andre hifientusiaster verden over selv hører med egne ører som juks og placebo blir for enkelt. Er virkelig hifientusiaster så dumme at de bruker masse penger på dyre kabler fordi de "tror" at det gir bedre lyd? De fleste hifientusiaster jeg kjenner er oppegående og objektive mennesker.

Jeg ser ikke bort fra at kabler hos enkelte produsenter utelukkende blir utviklet på grunnlag av tester hvor ørene er eneste hjelpemiddel. Irriterende er det ikke............?

Og jeg skal gjerne innrømme at det irriterer meg at kabler er i stand til å påvirke overføringen av musikksignaler slik de gjør. Jeg skulle med glede satt inn lampettledning og lakriskabler fra Biltema og brukt pengene på bedre utstyr annet sted i anlegget hvis det ikke var for at det ville degradert lyden fra anlegget mitt i alt for stor grad.
Jeg har gått motsatt vei om jeg noen gang engentlig var ordentlig kabeltroende. Jeg innrømmer gjerne feil dersom jeg lærer noe nytt, men i denne sammenheng blir en kun presentert type argumenter av ditt slag. Jeg hører også forskjell på kabler men det blir dersom en kabel ikke er egnet for tiltenkt formål. Som da jeg testet litt med signalkabler fra tonearm til riaa. Her fikk jeg forskjellige ressultater, men de negative kunne i etterkant forklares i forhold til elektrotekniske egenskaper. Jeg er i den tro at dersom en har en kabel som er egnet for formålet så blir det ikke noe å hente utover dette.
 
K

kbwh

Gjest
@om.s:

Oh yeah!

Jeg selvmedisinerer meg med en av de sene Beethovenkvartettene.

(Djevelsk flott innleggsantall (6666) du har der, om.s!)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
om.s skrev:
Valentino skrev:
Det har vært kjørt såpass mange vitenskapelige lyttetester på kablers påvirkning av musikksignalet at jeg har funnet ut at jeg ikke trenger sirkuskabler, ei heller å sitte å lytte etter forskjellene.

Men jeg bruker ikke Biltemalakris heller...
Der er vi enige "sirkuskabler" (hvilket idiotisk kallenavn forresten) trenger vi ikke, men riktige, og gode kabler derimot trenger vi, og sirkus får vi nok av her inne, med fler enn bare kabelfolket i manesjen....

mvh
Med sirkuskabler menes hokus-pokuskabler, ikke svar, oms, da ødelegger du imaget du har nylig fått ;D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
levis skrev:
Har ikke tenkt å tilføye så mye i denne debatten. Kabelskeptikerene får kose seg med måleapparatene sine. Forhåpentligvis spiller de litt musikk innimellom også. :) Men en ting vil jeg si og det er at de beste hifiproduktene kommer fra produsenter som i første rekke bruker ørene som måleinstrumenter..... :)
Som for eksempel?


levis skrev:
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller ha eksotisk utstyr med hifilyd.



levis skrev:
Du kan jo lage en analogi mellom kvaliteten på hifi-utstyret og kvaliteten på måleutstyret som "målemafiaen" sverger til.

Og ja, jeg er forundret over skråsikkerheten til enkelte skeptikere her inne når jeg ser på utstyrslisten de legger ut i signaturen. Hadde jeg vært en slik skeptiker med så dårlig anlegg ville jeg ikke vært så dum at jeg avslørte hva jeg spillte på.

Nei, du får nok fortelle oss hva standarden bør være.


levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Som de andre var KLOKE nok til ikke å si er vel ordene du leter etter.



levis skrev:
En ting er sikkert. Å tro at det kun er induktans, resistans og kapasitans som avgjør hvordan en kabel påvirker lyden blir for enkelt. Det å sette likhetstegn mellom sinusbølger og musikksignaler som enkelte gjør er også en tabbe.
Hvis du ikke forklarer oss dette nærmere er det vel snarere du som "driter deg på leggen".



levis skrev:
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
Hvordan kan du bevise at "musikksignaler" er noe annet enn elektrisitet.
Opplys oss.


I den senere tid har også veteraner innen hifi i norge meddelt at kabler blir mindre og mindre viktig ettersom kvaliteten på oppsettet øker.

Dette kan jo være noe å tenke på for al-kablida.
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Jeg sa ikke EN riktig gjengivelse, gjorde jeg?

Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker.

Kan du forklare meg hva en sirkuskabel gjør, som ikke en bit kobberleder kan utføre med hjelp fra en spole, kondis og en motstand? Alt etter som.

Meg klarer du ikke å provosere, men lykke til...... ;D
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Jeg sa ikke EN riktig gjengivelse, gjorde jeg?

Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker.

Kan du forklare meg hva en sirkuskabel gjør, som ikke en bit kobberleder kan utføre med hjelp fra en spole, kondis og en motstand? Alt etter som.

Meg klarer du ikke å provosere, men lykke til...... ;D
Du skrev: "En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller ha eksotisk utstyr med hifilyd.".
Den riktige gjengivelsen er ikke flertall, altså referer du her til en riktig gjengivelse dersom du ikke har skrevet feil.

"Varm og romantisk" lyd er like riktig som noe annet.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn