Innbrenning av kabler under lupen.

B

break_out

Gjest
Rhesus skrev:
Vel, da er kabelen innbrent, og resultatet er:

Ingen målbar forskjell på testobjektet mhp kapasitans, resistans eller resonans, og heller ingen forskjell på kontrollkabelen. Måleusikkerheten er mindre enn 1%.

Dvs at det er ingen endring i kabelens lederegenskaper, og det er heller ingen endring i egenskapene til isolasjonen, og spesielt isolasjonens dielektriske egenskaper som det ble hevdet skulle kunne påvirkes.

Ikke noen bombe akkurat.
Noe annet ville vært skremmende. Det litt pussige her er hvor tilsynelatende bevisbyrden ligger og hvilken leir som forsker på dette…
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
om.s skrev:
Nå vil jo selvsagt dette väre delvis "feil" publikum å henvise denne linken til, men uten å oppheve mannen til noe som helst annet en som vet hva han snakker om og lager kabler med en viss seriösitet, så vet vel iaf jeg hvems erfaring og målinger jeg legger störst vekt på ;) ...

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

mvh
Og dette sluker du rått uten et eneste kritisk spørsmål? Det er en artikkel full av påstander uten en eneste referanse. Gir ikke et spesielt troverdig inntrykk for en utenforstående. Men det er mulig Cardas en en guru som er høyt hevet over sånne trivialiteter, som regnes som en selvfølge i andre miljøer.
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Nå vil jo selvsagt dette väre delvis "feil" publikum å henvise denne linken til, men uten å oppheve mannen til noe som helst annet en som vet hva han snakker om og lager kabler med en viss seriösitet, så vet vel iaf jeg hvems erfaring og målinger jeg legger störst vekt på ;) ...

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

mvh
Han tjener penger på produktene, i motsetning til Rhesus?

cardas-mannen skrev:
If you measure a new cable with a voltmeter you will see a standing voltage because good dielectrics make poor conductors. They hold a charge much like a rubbed cat’s fur on a dry day. It takes a while for this charge to equalize in the cable. Better cables often take longer to break-in. The best "air dielectric" techniques, such as Teflon tube construction, have large non-conductive surfaces to hold charge, much like the cat on a dry day.
Dette høres ut som en enkel og grei test. Mener du at andre enn cardas-mannen også burde være i stand til å måle det?

-k
 
O

om.s

Gjest
Fush skrev:
om.s skrev:
Nå vil jo selvsagt dette väre delvis "feil" publikum å henvise denne linken til, men uten å oppheve mannen til noe som helst annet en som vet hva han snakker om og lager kabler med en viss seriösitet, så vet vel iaf jeg hvems erfaring og målinger jeg legger störst vekt på ;) ...

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

mvh
Og dette sluker du rått uten et eneste kritisk spørsmål? Det er en artikkel full av påstander uten en eneste referanse. Ikke spesielt troverdig for en utenforstående. Men det er mulig Cardas en en guru som er høyt hevet over sånne trivialiteter, som regnes som en selvfølge i andre miljøer.
Jeg sluker vel det like rått som dere andre sluker deres egne målehelter her inne, forskjellen er vel mer at de fleste, som deg, av kabelkritikerene, her inne ikke gjör noe annet enn å, nettopp kritisere, linken som jeg henviste til har iaf produkter som ikke bare jeg vet å verdsette for sine egenskaper, foruten bare å väre en kabel, og du leser vel ikke så dårlig at jeg må påpeke igjen at han ikke er opphöyd til noe som helst annet enn en som vet hva han driver med, både i teori og praksis, og det er vel mer enn hva man kan si om störste delen av hylekoret (mot kabler), som jo er dyktige på nettopp det, å hyle hvergang det nevnes positive ting om kabler...

mvh
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
... og du leser vel ikke så dårlig at jeg må påpeke igjen at han ikke opphöyd til noe som helst annet enn en som vet hva han driver med, både i teori og praksis, og det er vel mer enn hva man kan si om störste av hylekoret (mot kabler) her inn, som jo er dyktige på nettopp det, å hyle hvergang det nevnes positive ting om kabler...
Hva annet enn nettopp praksis er det Rhesus har forevist i denne tråden?

Har du noen reell kritikk mot det han har kommet fram til, eller liker du bare ikke implikasjonene?

-k
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
... og du leser vel ikke så dårlig at jeg må påpeke igjen at han ikke opphöyd til noe som helst annet enn en som vet hva han driver med, både i teori og praksis, og det er vel mer enn hva man kan si om störste av hylekoret (mot kabler) her inn, som jo er dyktige på nettopp det, å hyle hvergang det nevnes positive ting om kabler...
Hva annet enn nettopp praksis er det Rhesus har forevist i denne tråden?

Har du noen reell kritikk mot det han har kommet fram til, eller liker du bare ikke implikasjonene?

-k
Dette begynner å bli kjedelig Knutinh, svaret var rettet mot Fush, ikke Rhesus, om du er så ivrig på kverulere at du ikke gidder/klarer lese hvem svarene er rettet til så, legger jeg av, du og jeg blir alikevel ikke enig her.

Ikke vet jeg hva du bedriver med for yrke, men jeg vil sterkt tro at du ikke gjör det du gjör gratis, hva får deg da til å tro at en kabel produsent vil gjöre det? Frelsesarmeen bedriver ikke velferd for HiFi freaker meg bekjent!

Rhesus er vel også en av de få virkelig kompetente her inne, så all respekt til ham for det, men det betyr vel ikke at jeg behöver å väre enig med ham i alt, å argumentere faglig mot ham som den amatören man er, vil jo väre å skyte seg selv i foten, og hvem önsker vel det.

mvh
 
B

break_out

Gjest
Problemet ligger i at en ikke klarer å forankre de påstandene som kommer fra kabelprodusenter og liknende mot kjent teori. Dette gjelder spesielt for teknokrater som meg selv som er opplært i til nå kjente lover og regler. Så når en blir presentert ”svada” i forskjellige former så blir en provosert og ønsker å belyse de svakheter som er presentert, ikke for å være negativ men heller for å opplyse om dette.
 
O

om.s

Gjest
break_out skrev:
Problemet ligger i at en ikke klarer å forankre de påstandene som kommer fra kabelprodusenter og liknende mot kjent teori. Dette gjelder spesielt for teknokrater som meg selv som er opplært i til nå kjente lover og regler. Så når en blir presentert ”svada” i forskjellige former så blir en provosert og ønsker å belyse de svakheter som er presentert, ikke for å være negativ men heller for å opplyse om dette.
Jo jo greit nok det, men man får jo inntrykk av at det mange ganger er viktigere å väre kritisk, for enhver pris, enn å väre sundt kritisk, dvs väre litt åpen for at man ikke har hele fasiten bestandig, og at alt man leser fra produsenter ikke er svada, jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
knutinh skrev:
cardas-mannen skrev:
If you measure a new cable with a voltmeter you will see a standing voltage because good dielectrics make poor conductors. They hold a charge much like a rubbed cat’s fur on a dry day. It takes a while for this charge to equalize in the cable. Better cables often take longer to break-in. The best "air dielectric" techniques, such as Teflon tube construction, have large non-conductive surfaces to hold charge, much like the cat on a dry day.
Dette høres ut som en enkel og grei test. Mener du at andre enn cardas-mannen også burde være i stand til å måle det?

-k
Det er jo litt morro å lese hvor mystisk det går an å gjøre et ganske hverdagslig fenomen. Det Cardas fyren her skriver om er hva vi dødelige vanligvis kaller kapasitans. 25 meteren har 4.7nF av det.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
 
N

nb

Gjest
Fush skrev:
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
Kundene gir jo uansett fullstendig balla
 
O

om.s

Gjest
Fush skrev:
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
Vel nå kan ikke jeg svare for ham, men han er ikke noe guru (men tydeligvis er han det for deg? du har omtalt ham som det flere ganger nå), og ikke tror jeg det ville hjulpet noe som helst om han endret saker og ting til krampa tok ham, det ville alikevel ikke tilfredstillt deg og dine likesinnede i sak.
Troverdighet? ;D , vel, du har valgt ditt og jeg har valgt mitt, hvor man vil legge sin, i sak så klarer iaf mitt valg å gjöre annet enn bare å kritisere....

mvh
 
O

om.s

Gjest
nb skrev:
Fush skrev:
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
Kundene gir jo uansett fullstendig balla
Ja dette vet jo du alllllt om :p ....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Rhesus er vel også en av de få virkelig kompetente her inne, så all respekt til ham for det, men det betyr vel ikke at jeg behöver å väre enig med ham i alt, å argumentere faglig mot ham som den amatören man er, vil jo väre å skyte seg selv i foten, og hvem önsker vel det.
Hvis du med å "skyte seg selv i foten" mener å eksponere at man tar feil så vil jeg gjerne skyte meg selv i foten daglig.

Det å diskutere og lufte meninger med flinke folk er en av de beste måtene å lære på i mine øyne.

-k
 
O

OldBoy

Gjest
Først en takk til Rhesus for hans innsats.

Så en analyse av hva Rhesus egentlig har kommet frem til:

Det ENESTE han har påvist, med forbehold om at målenøyaktigheten på instrumentene hans ikke har spilt ham et puss, er at L, R og C i hans forsøkskabel ikke er forandret av den innbrenningsprosessen han har gjennomført.

Rhesus har IKKE uttalt seg om hvorvidt den prosessen som hans forsøkskabel har vært gjennom, eller innbrenning generelt, har noen innvirkning på lyden. Den "bagatellen" :) gjenstår altså fortsatt å avklare.

Rhesus har IKKE hatt som hensikt å måle endringer i andre av kabelens parametre, og har heller ikke gjort det. Det gjenstår altså fortsatt å avklare om såkalt innbrenning kan påvirke andre parametre enn L, R og C.

Så det eneste vi faktisk vet, er at kabelen til Rhesus ikke har fått nye L-R-C-verdier. Ingenting annet. Det var et avklarende, men lite overraskende, resultat.

Da kan vi gå tilbake til skyttergravene.

:) :) :)
 
N

nb

Gjest
om.s skrev:
nb skrev:
Fush skrev:
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
Kundene gir jo uansett fullstendig balla
Ja dette vet jo du alllllt om :p ....

mvh
Tja, jeg har enda ikke sett en eier av dyre ledninger som bryr seg nevneverdig om at den "tekniske" begrunnelsen for akkurat deres stumpers fortreffelighet er svada fra ende til annen eller etter alle lande- og solemerker helt irrelevante for oppgaven til nevnte ledninger.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
OldBoy skrev:
Rhesus har IKKE hatt som hensikt å måle endringer i andre av kabelens parametre, og har heller ikke gjort det. Det gjenstår altså fortsatt å avklare om såkalt innbrenning kan påvirke andre parametre enn L, R og C.
Kan du da peke meg i retning av de andre parameterene du mener kan påvirkes?
 
N

nb

Gjest
OldBoy skrev:
Først en takk til Rhesus for hans innsats.

Så en analyse av hva Rhesus egentlig har kommet frem til:

Det ENESTE han har påvist, med forbehold om at målenøyaktigheten på instrumentene hans ikke har spilt ham et puss, er at L, R og C i hans forsøkskabel ikke er forandret av den innbrenningsprosessen han har gjennomført.

Rhesus har IKKE uttalt seg om hvorvidt den prosessen som hans forsøkskabel har vært gjennom, eller innbrenning generelt, har noen innvirkning på lyden. Den "bagatellen" :) gjenstår altså fortsatt å avklare.

Rhesus har IKKE hatt som hensikt å måle endringer i andre av kabelens parametre, og har heller ikke gjort det. Det gjenstår altså fortsatt å avklare om såkalt innbrenning kan påvirke andre parametre enn L, R og C.

Så det eneste vi faktisk vet, er at kabelen til Rhesus ikke har fått nye L-R-C-verdier. Ingenting annet. Det var et avklarende, men lite overraskende, resultat.

Da kan vi gå tilbake til skyttergravene.

:) :) :)
Rehsus for arrestere meg om jeg tar feil, men jeg vil tippe at toleransen på komponenter brukt i HiFi-dingser generelt er dårligere enn 1%.

Hvilke parametere tenker du forresten på? En av tesene er vel at det er lite annet en RCL som er relevant.
 
B

break_out

Gjest
Dersom kabel produsenter kunne dokumentere de lydmessige forskjellene/forbedringene så hadde det ikke vært en diskusjon. Dersom det finnes en verdi X som vi ikke vet om enda så kan jeg ikke forstå annet at den må være minimal da ”troen” på denne er så splittet som den er. Dersom det har seg slikt at de med ”gull ører” er dem som er i den troende kategorien så er jo det en forklaring, men for meg virker dette lite sannsynlig. Jeg synes den beste konklusjonen som er gitt er fra et kjent HiFi magasin som følger; ”en må lære seg til å høre forskjell”. Dette kan tolkes på mange måter og min tolkning kan sikkert de fleste innbille seg…. For tro er jo tillært eller? ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
....
Ja dette vet jo du alllllt om :p ....

mvh
Poenget er at den «faglige troverdigheten» til hifi-kabelpushere ikke har noen betydning for kundegruppen, i stor grad fordi størstedelen av kundegruppen har erkjent at tradisjonelle forklaringsmodeller for hvordan hifi-kabler (og andre kabler) virker, ikke samsvarer med «egne erfaringer» m.v. «Faglig troverdighet» er i denne sammenheng relatert til reell kunnskap om elektronikk og fysikk, og hvordan dette innvirker på kostruksjon av kabler, og evt. lydlige resulateter. Jeg har enda ikke sett noen hifi-kabelpushere som gir inntrykk av at de er mer enn noen «halvstuderte røvere» innen aktuelle faglige disipliner.

KJ
 
N

nb

Gjest
KJ skrev:
om.s skrev:
....
Ja dette vet jo du alllllt om :p ....

mvh
Poenget er at den «faglige troverdigheten» til hifi-kabelpushere ikke har noen betydning for kundegruppen, i stor grad fordi størstedelen av kundegruppen har erkjent at tradisjonelle forklaringsmodelelr for hvordan hifi-kabler (og andre kabler) viirker, ikke samsvarer med «egne erfaringer» m.v. «Faglig troverdighet» er i denne sammenheng relatert til reell kunnskap om elektronikk og fysikk, og hvordan dette innvirker på kostruksjon av kabler, og evt. lydlige resulateter. Jeg har enda ikke sett noen hifi-kabelpushere som gir inntrykk av at de er mer enn noen «halvstuderte røvere» innen aktuelle faglige disipliner.

KJ
Nordost-dansken bruker en del rene, tekniske, kvantitative forklaringer på hvorfor greiene hans er så bra. Imidlertid er det ganske åpenbart for alle som vil se at de egenskapene han nevner er fullstendig irrelevante.
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
Rhesus er vel også en av de få virkelig kompetente her inne, så all respekt til ham for det, men det betyr vel ikke at jeg behöver å väre enig med ham i alt, å argumentere faglig mot ham som den amatören man er, vil jo väre å skyte seg selv i foten, og hvem önsker vel det.
Hvis du med å "skyte seg selv i foten" mener å eksponere at man tar feil så vil jeg gjerne skyte meg selv i foten daglig.

Det å diskutere og lufte meninger med flinke folk er en av de beste måtene å lære på i mine øyne.

-k
Dette begynner å bli håplöst, jeg mente i sak, å innrömme feil er vel den beste måten å läre rett på......

mvh
 
O

om.s

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
Fush skrev:
om.s skrev:
jeg vil tro at de som produserer kabler (ikke nödvendigvis alle) kanskje har en liten erfaring eller to mer enn de selvutnevnte skeptikerene i sak, og som ikke gjör annet å klage på kabelpriser og annet lureri (ikke dermed sagt at det ikke forekommer) ved enhver anledning.
Som sagt, det er godt mulig Cardas er en guru som vet hva han driver med. Men han gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å komme med så mange påstander uten en eneste referanse å backe dem opp med. Artikkelen du linket til ser rett og slett uprofesjonell ut i så måte. Troverdigheten hans hadde økt betydelig dersom han hadde gjort noe med det.
Kundene gir jo uansett fullstendig balla
Ja dette vet jo du alllllt om :p ....

mvh
Tja, jeg har enda ikke sett en eier av dyre ledninger som bryr seg nevneverdig om at den "tekniske" begrunnelsen for akkurat deres stumpers fortreffelighet er svada fra ende til annen eller etter alle lande- og solemerker helt irrelevante for oppgaven til nevnte ledninger.
Kanskje de har valgt som de har gjort av årsaker som for deg er helt fremmede, som at den kabelen de har valgt gjör den beste jobben, i deres oppsett, uavhengig av pris. Det behöver ikke ligge noe mer komplisert under....

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Rhesus skrev:
Vel, da er kabelen innbrent, og resultatet er:

Ingen målbar forskjell på testobjektet mhp kapasitans, resistans eller resonans, og heller ingen forskjell på kontrollkabelen. Måleusikkerheten er mindre enn 1%.

Dvs at det er ingen endring i kabelens lederegenskaper, og det er heller ingen endring i egenskapene til isolasjonen, og spesielt isolasjonens dielektriske egenskaper som det ble hevdet skulle kunne påvirkes.

Ikke noen bombe akkurat.
Definitivt ingen bombe, nei.

Som jeg skriver i Pink Floyd tråden, den legendariske masteringteknikeren Barry Diament brukte å medbringe sine egne audiokabler til Atlantic Records sine studioer, med begrunnelse av at Atlantics sine profesjonelle studiokabler ikke låt godt nok. Barry snakker også om at brente CD-R kopier låter bedre enn originalen, og at CD-R plater som blir brent i real-time låter bedre enn f.eks 16x kopiering.

Fakta:
CD/CD-R og 1x/16x brenning er bit for bit 100% identiske.
Det er selvfølgelig ingen målbar forskjell på Atlantic Records sine profesjonelle studiokabler og Barry sine foretrukne MIT kabler.

Konklusjon fra målemafian: Det faktum at Barry Diament, som i flere 10-år har hatt lyd og mastering som daglig jobb ,ikke kan underbygge sine påstander om lydlige forskjeller i den objektive/tekniske virkeligheta, derfor må hans observasjoner forkastes og kalles "ikke troverdige".

Målemafian er NOEN STORE NARRER!! ;D
 
O

om.s

Gjest
break_out skrev:
Dersom kabel produsenter kunne dokumentere de lydmessige forskjellene/forbedringene så hadde det ikke vært en diskusjon. Dersom det finnes en verdi X som vi ikke vet om enda så kan jeg ikke forstå annet at den må være minimal da ”troen” på denne er så splittet som den er. Dersom det har seg slikt at de med ”gull ører” er dem som er i den troende kategorien så er jo det en forklaring, men for meg virker dette lite sannsynlig. Jeg synes den beste konklusjonen som er gitt er fra et kjent HiFi magasin som følger; ”en må lære seg til å høre forskjell”. Dette kan tolkes på mange måter og min tolkning kan sikkert de fleste innbille seg…. For tro er jo tillært eller? ;)
Det blir litt som om en bil produsent skulle dokumentere opplevelsen av å kjöre sin bil, og ikke bare de faktiske specs, noe klarer vel konsumentene avgjöre selv?!.

mvh
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Kanskje de har valgt som de har gjort av årsaker som for deg er helt fremmede, som at den kabelen de har valgt gjör den beste jobben, i deres oppsett, uavhengig av pris. Det behöver ikke ligge noe mer komplisert under....
Hvilke vurderinger som ligger bak deres valg vet vi ikke med mindre de offentliggjør dem.

Det som synes interessant er at man "plukker" argumenter som tilsynelatende støtter sin egen sak. Dvs at man velger ut teorier som hevder det samme som en selv, og så forsvarer disse ovenfor "fienden", uavhengig av hvor dårlig teoriene støttes av annen empiri.

Derfor har jeg da også hevdet at det er nyttig å skille mellom subjektive, "ulærde" valg, og forsøksvis objektive, rasjonelle diskusjoner. Når man prøver å trekke inn argumentasjon fra den fysiske/objektivistiske sfære som støtte for sine subjektivt grunnede valg så må man regne med at de som har brukt år på å sette seg inn i fysikken reagerer på det de ser på som opplagt misforståelser.

Som konsument har jeg ingen intensjon eller pretensjon om å være 100% rasjonell. Jeg har bestilt nye høyttalere like mye fordi jeg "liker dem" som fordi de måler på den ene eller andre måten. Når jeg diskuterer kapasitans så mener jeg at det gavner debatten at jeg tilstreber meg rasjonalitet, selv om jeg kanskje ikke alltid greier det.

-k
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
@ Espen R

Det handler vel like mye om hva som fikk Barry Diament til å føle seg vel med opptaksbetingelsene, som om hva som faktisk skjedde.

Påstanden om at det blir bedre avspilling av å legge over på CD-R er vel avlivet nå, eller skal den hentes frem igjen? Det er gjort ganske mange studier her, som er referert i ulike tidsskrift.

Men jeg har jo kikket nærmere på kabler, og kabelinnbrenning siden sist, og må erkjenne at jeg har lært en del nytt om kabler som jeg ikke visste. Bl.a. at de er levende organismer!!! For det må de jo være.

Såvidt jeg forstår så er det å sammenligne med å sende kona på charterreise til syden. To uker etter kommer hun tilbake brun og kåt og alt er fryd og gammen. Etter en stund er hun bleik og sur, så da er det bare å booke ny tur.

På annet vis kan jeg jo ikke tolke Fidelitys "blindtest" der man skroter rundt i skuffen etter noen bleike og sure signalkabler som trenger å piffes opp med ei runde i VIDAR, for da vil alt endre seg.

Naturligvis er ikke Rhesus måling det endelige ordet her -- men gitt de dramatiske og entydige forbedringene som Fidelity brekte på om så kunne man jo kanskje forventet et bitte lite måleavvik som understøttet denne opplevde forbedringen? Men da glemmer jeg selvsagt at innen Hi-Fi så er det andre lover enn elektronikkens som gjelder - spesielt når det gjelder kabler - SOM ER BILLIGE Å FREMSTILLE, OG DERFOR VELEGNET TIL Å SETTE SKYHØYE MARKUPS PÅ.

Så hva herr Cardas måtte mene om dette velger jeg å smile av - han har for stor egeninteresse i utfallet, simpelthen ...

Men det er morsomt med disse debattene.
 
O

OldBoy

Gjest
Rhesus skrev:
OldBoy skrev:
Rhesus har IKKE hatt som hensikt å måle endringer i andre av kabelens parametre, og har heller ikke gjort det. Det gjenstår altså fortsatt å avklare om såkalt innbrenning kan påvirke andre parametre enn L, R og C.
Kan du da peke meg i retning av de andre parameterene du mener kan påvirkes?
Sorry, min kompetanse sier "hit, men ikke lenger!".

Jeg er godt fornøyd med eksperimentet ditt, og resultatene av det.

Men du vet, man leser så mye rart om at innbrenning skal rydde opp blant atomer og elektroner slik at strømmen går lettere og signalene blir mindre forstyrret. At det skulle oppstå "stier" eller "tunneler" hvor elektronene følte seg hjemme og slippe å bruke så mye tid på å løpe rundt i ukjent terreng hele tiden.

:) :) :)

Poenget er at hvis noen, i lys av ditt avklarende eksperiment, fortsatt påstår at kabler forandrer seg etter innbrenning, må de i hvert fall slutte å lete blant de parametre du har målt. Og heller begi seg inn i atomære tunneler eller hva det nå kan være.
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Fakta:
CD/CD-R og 1x/16x brenning er bit for bit 100% identiske.
Det er selvfølgelig ingen målbar forskjell på Atlantic Records sine profesjonelle studiokabler og Barry sine foretrukne MIT kabler.
Selvsagt er det en målbar forskjell. Hvis du måler samme kabel to ganger vil du få målbar forskjell dersom utstyret bare er presist nok.

Spørsmålet er om det er målbare forskjeller som tolkes som relevante i den kretsen de er satt inn, og med mennesket som lytter.
Konklusjon fra målemafian: Det faktum at Barry Diament, som i flere 10-år har hatt lyd og mastering som daglig jobb ,ikke kan underbygge sine påstander om lydlige forskjeller i den objektive/tekniske virkeligheta, derfor må hans observasjoner forkastes og kalles "ikke troverdige".

Målemafian er NOEN STORE NARRER!! ;D
Min erfaring er at folk som har gudegave i å lage og ta opp musikk, ikke nødvendigvis har like store gaver når det gjelder i å analysere grunnen til forskjellene de opplever. Jeg har vært borti folk som har en fantastisk evne til intuitivt å skru på en equaliser og oppnå en miks som jeg ikke kommer i nærheten av, men som samtidig ikke fatter hvordan en equaliser fungerer eller samspillet mellom knottene. Alt fungerer ved intuisjon og erfaring. Dette kan gi fantastiske plateinnspillinger men samtidig forklaringer på elektronikk som er helt borti natta.

Vil du si at en genierklært forfatter som bare får til å skrive bøker på skrivemaskin (og ikke PC) og forklarer dette med "kreativitets-inhibiterende elektron-strømmer" har funnet noe revolusjonerende om fysikk, eller at vedkommende bare er en veldig flink forfatter som tilfeldigvis får kreativ sperre framfor en PC?

På samme måte trenger ikke en som har gudegaver i å designe elektronikk å ha samme talent til å høre forskjeller mellom høyttalere.

I begge tilfeller har det interesse for diskusjonen at man bekrefter forskjeller på en sikker måte og med de menneskene som har størst sjanse for å detektere forskjellene. Jeg har gode erfaringer med unge musikk-studenter.

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Soundproof: Du må forklare meg hva som er fremkommet av ny informasjon angående brente/ ikke brente CD'er.
Er det jitter du mener ?
Det er ingen som klarer se noen forskjell på et foto/film som er brent på 1x hasighet og 24x hastighet blåst opp på en skjerm, så lenge ikke noe datainformasjon er gått tapt (og da er de ikke 100% identiske kopier)

Vennligst forklar hva du mener ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
Forskjeller i opplevelse er høyst reelle.

Hvorvidt opplevelsene skyldes:
  • "forventning",
  • fysiske fenomener som vitenskapen kjenner til, eller
  • fysiske fenomener som vitenskapen ikke kjenner til

vet jeg ikke ut fra beskrivelsen, og jeg tror at jeg og du har diskutert lignende problemstillinger nok mange ganger til at det ikke vil komme noe spennende nytt ut av denne.

-k
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
Det er ikke så vanskelig å finne anekdotisk støtte for en eller annen påstand, du finner sikkert med letthet en eller annen panserteknolog som synest at HiFi-kabler er stas også, men hva så?

En god del referanseinnspillinger er fra tiden lenge før konseptet sirkuskabel i det hele eksisterte. Du kan sikkert telle på en hånd studioer som bruker hundedyre kabler nå - det burde, om ikke annet, være en indikator på at det sannsynligvis ikke er så veldig nøye i den store sammenhengen, eller hur?

I følge en "HiFi-guru" jeg ikke skal nevne navnet på her, så var 120 dB kanalseparasjon eller hva det nå var viktig for å få "a soundstage 20 feet wide". Hva skal man slutte av det? At fyren er på bærtur også på andre områder - noe som åpenbart ikke er tilfelle?
 
K

kbwh

Gjest
Deutsche Grammophon er såpass smarte at de digtaliserer tidligst mulig. 3-5m lange analogkabler, maksimum.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
nb skrev:
Espen R skrev:
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
En god del referanseinnspillinger er fra tiden lenge før konseptet sirkuskabel i det hele eksisterte. Du kan sikkert telle på en hånd studioer som bruker hundedyre kabler nå - det burde, om ikke annet, være en indikator på at det sannsynligvis ikke er så veldig nøye i den store sammenhengen, eller hur?
Hva som er nøye/viktig må hver enkelt vurdere. Det var ikke det jeg ville frem til.

At det eventuelt ble brukt ringeapparatkabel under innspillinga, vil det si at kabling i stereoanlegget bedre enn ringekabel ikke kan høres/har noen verdi?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Valentino skrev:
Deutsche Grammophon er såpass smarte at de digtaliserer tidligst mulig. 3-5m lange analogkabler, maksimum.
Jeg har flere innspillinger med DG med 4D audioteknikken, hvor 21-bits A/D konvertere ble plasset v/siden av mikrofonstativet.
Mine Rca innspillinger fra 50-tallet, analog "all the way", låter mye mere naturlig og realistisk.
 
T

theStig

Gjest
Espen R skrev:
Valentino skrev:
Deutsche Grammophon er såpass smarte at de digtaliserer tidligst mulig. 3-5m lange analogkabler, maksimum.
Jeg har flere innspillinger med DG med 4D audioteknikken, hvor 21-bits A/D konvertere ble plasset v/siden av mikrofonstativet.
Mine Rca innspillinger fra 50-tallet, analog "all the way", låter mye mere naturlig og realistisk.
Du har missa poenget.
Forskjellen ligger i hovedsak i antall mikrofoner som er brukt. Et gammelt opptak med to eller tre mikker låter naturlig nok mer "riktig" enn DG sin moderne teknikk med 50 mikker eller mer.
 
Topp Bunn