INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Nå har jeg hatt rs80 i snart en uke,og begynnner og bli kjent med lydbildet.Den er litt kilen på oppstilling og godt ut på gulvet. Og nå bruker jeg subber delerl på 60.Og de har jeg fått godt inntregert med frontene.Rs80 spiller fler klasser over kappa7.2og et mye større lydbilde.som dere forstår er jeg meget fornøyd.så kommer det store men,hvordan ville rs90 låte på 20 kvadrat?
    Hadde både rs 80 og 90. Rs 90 ødela jeg delvis ved å prøve beis dem i en annen farge og det ble beis på skummet rundt diskanten bak. Solgte dem billig til slutt. 80 spilte lenge bra på jobben i et ca 100 kvadrat lager, men ga dem til slutt bort til en kamerat som trengte noe å spille på.
     
    Sist redigert:

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    morsomt og se andre også har infinity høyttalere. ser det er endel som har "beist" utgavene her inne. jeg sitter med ett strøkent sett av kappa 60, artige høyttalere som spiller bra på det meste som ikke er så basstungt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.548
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Da har det kommet inn et par med Martin Logan Summit her for å utfordre Epsilonene.
    De spiller fantastisk, men samtidig er det heller ikke på noen måte en knock-out fra ML. Det sier jo noe om hvor bra dette over 20 år gamle designet er:)

    Hva bruker du av forsterkere på epsilon?
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Hva bruker du av forsterkere på epsilon?
    Jeg har hatt litt forskjellige forsterkere. Jeg endte med en Cary A306 2x600w til bassene og en Cary V12 røreffekt til toppene.
    Rørforsterkeren begrenset volumet noe, men denne komboen låt veldig bra. I og med at jeg bor i leilighet var det et kompromiss jeg kunne leve med:)
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    343
    Torget vurderinger
    1
    Trenger 12" bass element til Kappa 9.2i, eller erstatnings elementer

    Er det noen som har ett element slengende, eller vet om noe som passer? hadde et uhell på kontoret her:mad:

    Har muligens hørt at Morel lager noe som kan passe.

    mvh Dag
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    noen som vet hva ny pris var på kappa 60 i sin tid?
    Mina 90 kostet 20 000.- nye og så fantes det 80 og 70 så dessverre kan ikke 60 ha vart så veldig dyr? Vet att surroundene kostet 5000.-
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Hei!

    Jeg har hatt en del Infinity.

    RS6000,Kappa 7, kappa 8.1, Kappa 9.2i mm.

    Men min søster kjøpte det ene, mer eller mindre strøkne paret jeg hadde med Infinity Kappa 7A for hun elsker looken på dem. Men med små barn og fare for at disse ikke blir fullt så strøkne etterhvert så har jeg kjøpt disse tilbake, hva er en grei pris på et slikt par? Det finnes til og med orginal kvittering og brosjyre fra når de var nye.

    Mvh Glenn
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Solgte et veldig strøkent par for 5000. I fjor en gang :) De ligger fra 3000-5000 de jeg har sett i det siste årene.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Polydomer til Kappa 7

    Har nå kjøpt tilbake et par Kappa 7 som jeg solgte for 4-5 år siden.

    Selvsagt har den ene polydomen sprukket og sist jeg så noen letet etter nye var dette litt trøblete.

    Er det noen her som sitter på én eller par med Polydomer til Kappa 7?

    Det som er så synd er at de er svært pene og hele, så ville vært for galt om de ikke fikk nytt liv...

    Mvh
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Får vel bli en venn jeg også. Fikk tak i ett par strøkne 7.2i, hvor alle elementer ser veldig bra ut. Blir spennende og se hvordan disse står seg mot mine SA Mantra 60. Det lille jeg har fått spilt på dem til nå virker lovende!
     

    Vedlegg

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Med tungt hjerte må jeg meddele att jeg ikke lenger skal vare med i Infinitys venner.
    Etter mange år med honungs-eik fargede høyttalere så skal vi gå for noe mer moderne en periode.

    Lagt ut annonse her:
    Kappa 90, Kappa Center B, Alpha 30 - Torget
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Gir ekstra rabatt til medlemmer :cool:
     

    stensth

    Medlem
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    24
    Antall liker
    31
    Noen her inne som kjøpte Infinity IRS Epsilon i Bergen idag på annonse fra Finn?
    Si ifra hvis du vil selge dem, kan betale litt mer ;-)
     

    baloo_2

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Noen med Epsilon som har hatt problemer med brum i bass delen? Min brummer litt, og det virker som det blir mer med tiden. Det er ikke effekttrinnene som lager brummen, og nivået er uavhengig av volum på forforsterker. Så tror det er SCU'n som er synderen. Kondensatorer? Har byttet hovedkondensatorene (4700uF) men det hjalp ikke. Er også likt på begge kanaler, så skulle tro det var noe felles.. Brummen varierer ikke med justering av gain på SCU heller. Forslag mottas med takk.
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Det var nok jeg som sikret meg de Epsilonene her i Bergen. De er dessverre ikke til salgs, da jeg har drømt om disse siden jeg så dem på hifi-messe i Bergen som tenåring:)
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Jeg er utrolig glad for å kunne være eier av disse utrolig flotte høyttalerne. Dessverre mangler SCU'en til dette paret, så med mindre forrige eier finner den, blir jeg nødt til å drive dem uten servo. Jeg har bare ett forsterkersett med skikkelig kraft, så for øyeblikket drives toppene av en marantz integrert forsterker (2x70 watt i 4 Ohm) jeg har puttet inn. Bassene drives av et par monoblokker jeg bygget sammen med en venn for mange år siden. De skal kunne yte 250 watt i 8 Ohm per blokk. Har ringkjerne på 1000VA i hver blokk, så da bør de vel klare rundt 500 watt i 4 Ohm. Disse er laget ut av et byggesett fra Brinck elektronikk i Danmark og kalles Mostube. De har rør-ingangstrinn og mosfet på utgangstrinn. Nå må jeg spare til en brukbar effektforsterker til toppene og en bedre DAC enn den jeg kjører med. Den jeg bruker er ikke engang ment for HiFi😬.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan kan disse brukes uten control uniten ?Bruker du et aktivt filter?
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Hvordan kan disse brukes uten control uniten ?Bruker du et aktivt filter?
    Vel, foreløpig har jeg bare montert inn et passivt lavpassfilter mellom monoblokk og høyttaler bare så jeg hadde noe bass, men disse er på vei i posten: 2 Harrison Labs FMOD 150Hz LP Low Pass Subwoofer Electronic Crossover

    Skrev med en kar som eier Epsilon. Han hadde forsøkt å drive høyttalerne uten SCU og syntes da de hørtes mer ut som Sigma i bassen, så jeg forstår at jeg ikke får fullt utbytte, men det blir likevel en god oppgradering fra mine hjemmelagede Exact høyttalere fra gamle Eltek🙂.

    Om noen tilfeldigvis skulle sitte på en ekstra SCU er jeg interressert, men regner med at sjansene for det er nær lik null.
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Tenkte jeg skulle legge ut bilder av hvordan oppsettet er nå. Er det forresten noen som vet hvordan man tar av stoff-frontene? Det er støv nederst på bass-elementene. Jeg skulle så gjerne kommet til og tørke det bort...

    A.jpg
    B.jpg
    C.jpg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.548
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det mulig for deg å bygge deg en kopi av det originale filteret?
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Hm... kanskje. Vet ikke om jeg klarer å få tak i alle delene... men har tilgang på service manual:

    https://onedrive.live.com/?authkey=...08D611!107&parId=61AA0F551408D611!128&o=OneUp


    Hvorvidt det er mulig å bygge en hel SCU utfra denne vet jeg ikke. Det hadde vært utrolig tilfredsstillende å få til. Jeg har jobbet som service-elektroniker for mange år siden, så jeg kan kanskje finne ut av ting etterhvert... kanskje jeg kan ha det som et langsiktig prosjekt...
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Det er noen jeg husker godt fra Epsilon den gangen jeg hadde dem. Ut/inn var feilmerket og omvendt på servo kontrollboksen, slik at når jeg feilkoblet så kom det et durabelig smell fra bassen. Det andre jeg raskt fant ut var å holde diskanten unna servo kontrollen slik at det ble litt klarere signal i toppene. Testet ut et utall av forsterkere på dem, og høyttalerne var såpass analytiske at det var stor forskjell på kablinger.
    Var såpass gal at da jeg testet ut Swiss Physics forsterkere så boret jeg et lite hull i veggen fra stuen og plasserte forsterkerne i soverommet for å unngå viftelyden. :) Savner dem egentlig. I mitt hode sammenligner jeg dem med alt jeg senere har hatt, som er mye, og det blir jo helt feil. Ingenting som slår Epsilon uten å koste en formue.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Det er noen jeg husker godt fra Epsilon den gangen jeg hadde dem. Ut/inn var feilmerket og omvendt på servo kontrollboksen, slik at når jeg feilkoblet så kom det et durabelig smell fra bassen. Det andre jeg raskt fant ut var å holde diskanten unna servo kontrollen slik at det ble litt klarere signal i toppene. Testet ut et utall av forsterkere på dem, og høyttalerne var såpass analytiske at det var stor forskjell på kablinger.
    Var såpass gal at da jeg testet ut Swiss Physics forsterkere så boret jeg et lite hull i veggen fra stuen og plasserte forsterkerne i soverommet for å unngå viftelyden. :) Savner dem egentlig. I mitt hode sammenligner jeg dem med alt jeg senere har hatt, som er mye, og det blir jo helt feil. Ingenting som slår Epsilon uten å koste en formue.
    Du bør kjøre toppen direkte til forsterker og ikke gjennom kontrollboksen. Dette er første betingelse. Det er også som du nevner stor forskjell på kabling. Jeg har egentlig bare prøvd en kabel som matcher perfekt og den er ikke spesielt dyr heller. Toppen dupper under 4 ohm så du trenger en ok forsterker her også, men det største problemet er å finne en forsterker for bassen. Bassen er vel ca 4 ohm og relativt lettdrevet, men kontrollboksen har en ganske kraftig eq og tapper effekten fra forsterkeren temmelig fort, så her er det mest mulig watt som gjelder.
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Nå er det en som har advart meg mot å drive bassene i Epsilon uten SCU'en og spør om ikke det er dual voice coil basser.... Er det fare for at jeg blåser monoblokkene mine nå? Det hadde vært litt trist...
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Det er noen jeg husker godt fra Epsilon den gangen jeg hadde dem. Ut/inn var feilmerket og omvendt på servo kontrollboksen, slik at når jeg feilkoblet så kom det et durabelig smell fra bassen. Det andre jeg raskt fant ut var å holde diskanten unna servo kontrollen slik at det ble litt klarere signal i toppene. Testet ut et utall av forsterkere på dem, og høyttalerne var såpass analytiske at det var stor forskjell på kablinger.
    Var såpass gal at da jeg testet ut Swiss Physics forsterkere så boret jeg et lite hull i veggen fra stuen og plasserte forsterkerne i soverommet for å unngå viftelyden. :) Savner dem egentlig. I mitt hode sammenligner jeg dem med alt jeg senere har hatt, som er mye, og det blir jo helt feil. Ingenting som slår Epsilon uten å koste en formue.
    Du bør kjøre toppen direkte til forsterker og ikke gjennom kontrollboksen. Dette er første betingelse. Det er også som du nevner stor forskjell på kabling. Jeg har egentlig bare prøvd en kabel som matcher perfekt og den er ikke spesielt dyr heller. Toppen dupper under 4 ohm så du trenger en ok forsterker her også, men det største problemet er å finne en forsterker for bassen. Bassen er vel ca 4 ohm og relativt lettdrevet, men kontrollboksen har en ganske kraftig eq og tapper effekten fra forsterkeren temmelig fort, så her er det mest mulig watt som gjelder.
    Ja, mange watt er en klar betingelse. Jeg kjørte alltid like stereoforsterkere oppe og nede, og en stund 4 like monoblokker som jeg fikk spesial laget av en tekniker på Blinderen. Var viktig for meg og ikke ha noen forskjeller i effekt.
    Edit: Det var derfor jeg til å begynne med kjørte toppene også gjennom boksen, for å få likt forhold på effekten.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Jeg glemte å nevne at du må ha doble utganger på forforsterkeren hvis du skal kjører toppen utenom boksen. Da får du samme nivå både på toppen og bassen.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Jeg glemte å nevne at du må ha doble utganger på forforsterkeren hvis du skal kjører toppen utenom boksen. Da får du samme nivå både på toppen og bassen.
    Ja når du sier det så ligger det vagt i minne, men husker bare noen av effektene men ikke hva jeg gjorde med forforsterker. Jeg byttet jo stadig i sin tid, og kjørte jo også flere høyttalere med biamping. Epsilon hadde jeg "lenge" til å være meg den gangen.
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med Epsilon. Flotte høyttalere:)
    Jeg har et par stående her som jeg ikke bruker også, mulig jeg selger de.
    Å ta av fronten er litt klønete og krever en del demontering, men det går greit.
    Har servicemanualen liggende hvis du vil ha den. Send meg en pm i tilfelle.

    DSC01183.jpg
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.548
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg glemte å nevne at du må ha doble utganger på forforsterkeren hvis du skal kjører toppen utenom boksen. Da får du samme nivå både på toppen og bassen.
    Hva mener du med å doble utgang på pre?
     

    Uaruman

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Doble utganger fra forforsterker fordi det elektroniske filteret til bassen kommer før effektforsterker. Jeg har det på min EC 4.6
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    4.548
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Doble utganger fra forforsterker fordi det elektroniske filteret til bassen kommer før effektforsterker. Jeg har det på min EC 4.6
    Mener du to par utganger da, eller doble gain på utgangen på pre? Dumt spørsmål men for å være sikker på hva du mener må man jo spørre :) Har ikke hatt pre der du stiller gain ut tror jeg
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Savner sårt emit og emim og 16 Hz bass. Hva finnes lignende Epsilon på markedet i dag?
    Hvor finner du at EPSILON har bass som går ned til 16 Hz? Står 35 i manualen?
    Foreløpig fant jeg ved et raskt søk Owners manual på 30 Hz og på noen Infinitiv sider både 25 Hz og 22 Hz. I mitt hode husket jeg 16 Hz hvorhen jeg har det fra den gangen mine gamle vindusruter ristet og bilder satt seg skjevt på veggen. Skal lete videre.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Ja, bare de høyttalerne jeg har nå Klipsch RF7 II er jo oppført til 30 Hz, og det spiller jo som en "fis" i forhold til Epsilon. Lurer på om 16 Hz stod å lese på servokontrollen, men det kan vel andre svare på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn