INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet,hvor en kan få tak i mellomtone ellement til Infinity kappa 90?og hva synes dere om prisen på kappa90 med et mellomtone ellement som ikke virker,han skal ha5500.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Får melde meg som abonnent på denne tråden, da jeg idag fikk i hus et par Velholdte Kappa9
    Faktisk litt imponert av disse gamle "traverne", låter bra.
    DSC_0059.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Får melde meg som abonnent på denne tråden, da jeg idag fikk i hus et par Velholdte Kappa9
    Faktisk litt imponert av disse gamle "traverne", låter bra. Vis vedlegget 497080
    Er det lov og spørre hvor mye du måtte ut for herligheten?
    Disse fikk jeg gratis ;D
    Hvem kan være så bevisstløs? gratulerer.klarer EC og drive dem?
    Fikk dem av en god venn, har hatt dem siden de var nye og orket ikke bryet med å selge dem. Mye mas ved salg av slikt gammelt. Vet ikke hvor mye de kan være verdt idag heller.
    Jeg har 2 Aw250r som Ec på Tau har innvendig brokoblet for meg, de blir da i prinsippet lik Nemo, bare med enda større lyttebank. De driver det helt ok, veldig fornøyd
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Et par velholdte Kappa 9 av den første utgaven selges for ca 20K i utlandet. Du bør spandere en bedre middag på vennen din.
    Kappa 9 er krevende å drive. Spesielt for brokoblede forsterkere som «ser» halvparten av impedansen. I dette tilfelle godt under 1 Ohm. Du får en større aha opplevelse hvis du prøver et sluttrinn som tar lavere impedanser. HT vil forsvinne i lydbildet på en helt annen måte.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så det siste paret på Finn.no lå til 6.000,- såvidt jeg husker var polygraph/dome sprø og burde skiftes. Har selv skiftet kantoppheng på bassene på disse for en stund tilbake, da de var helt ferdige. Noe sier meg at de får vare så lenge de varer. Begynne å fikse/skifte andre elementer enn bassene her, blir vel fort både dyrt og vanskelig.
    Når det gjelder forsterkere, er de helt elektrisk lik Aw600 Nemo, men som sagt eneste forskjellen er at Nemo har trafoene separert og i egen kapsling, mens her ligger de oppå hverandre. Jeg har også 40.000uF større bank kondensatorer enn du får med Nemo. Skal ha ewn effekt på rundt 1,2kw/4 ohm og kan levere opp mot 150A. Dempingsfaktor er over 850 i denne konfig.
    Har lest meg til at de skal være stabile ned til 0,5 ohm, om dette stemmer er for meg usikkert, men skal sende en mail til Volker i EC å få dette bekreftet, kun av egen interesse da det ikke står noe om det i spesifikasjonene.
    Jobber litt med plassering nå, noe jeg liker godt. Vanskelig å si hva som egentlig gir mest utsalg, og er litt usikker på hvor mye det utgjør med justering av potmeterne på baksiden, men prøver meg litt frem. Ikke så lett å få til da det er en 2-åring som har rom i samme etasje :rolleyes:
     

    stensth

    Medlem
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    24
    Antall liker
    31
    Jeg så det siste paret på Finn.no lå til 6.000,- såvidt jeg husker var polygraph/dome sprø og burde skiftes. Har selv skiftet kantoppheng på bassene på disse for en stund tilbake, da de var helt ferdige. Noe sier meg at de får vare så lenge de varer. Begynne å fikse/skifte andre elementer enn bassene her, blir vel fort både dyrt og vanskelig.
    Når det gjelder forsterkere, er de helt elektrisk lik Aw600 Nemo, men som sagt eneste forskjellen er at Nemo har trafoene separert og i egen kapsling, mens her ligger de oppå hverandre. Jeg har også 40.000uF større bank kondensatorer enn du får med Nemo. Skal ha ewn effekt på rundt 1,2kw/4 ohm og kan levere opp mot 150A. Dempingsfaktor er over 850 i denne konfig.
    Har lest meg til at de skal være stabile ned til 0,5 ohm, om dette stemmer er for meg usikkert, men skal sende en mail til Volker i EC å få dette bekreftet, kun av egen interesse da det ikke står noe om det i spesifikasjonene.
    Jobber litt med plassering nå, noe jeg liker godt. Vanskelig å si hva som egentlig gir mest utsalg, og er litt usikker på hvor mye det utgjør med justering av potmeterne på baksiden, men prøver meg litt frem. Ikke så lett å få til da det er en 2-åring som har rom i samme etasje :rolleyes:
    Jeg var å så på disse, her måtte det byttes kanter på alle basselement og begge polygrapher/domer. Jeg valgte å ikke kjøpe disse. Kun en eier dog, han hadde kjøpt dem i Usa når han jobbet der å så tok dem med over ved flytt tilbake til Norge. Nå skulle han flytte over til Usa igjen.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et par Kappa 7 som jeg har prøvd å selge i lang tid.
    Gamle Kappa har antakeligvis ikke så mange venner lenger.

    kappa 7.jpg


    Fine høyttalere, men ikke så populære som de en gang var...
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har et par Kappa 7 som jeg har prøvd å selge i lang tid.
    Gamle Kappa har antakeligvis ikke så mange venner lenger.


    Fine høyttalere, men ikke så populære som de en gang var...
    De er nokk ikke mange som vet hvor gode de er, og har heller kanskje ikke noe drive de med. I tilleg sklir de ikke ubemerket inn i enhver stue :) Jeg liker de veldig godt og har hatt to sånne par.

    Øyvind
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som hvet om det er mulig og få tak i mellomtone til kappa90, finner den ingen plass. 9730350.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    9730350 er en Vifa M11MG-09-04.
    Kanskje er det en annen Vifa/Seas som kan benyttes?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    madman1

    Fersking
    Ble medlem
    16.08.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Kappa9

    Hei
    Jeg er sylfersk, registrerte meg i dag, so bear with me.
    Satser på å få gode råd her. Kappa 9, Adcom forsterkere GFA 565, preamp/tuner Adcom GTP-500. Hører også med CD-spiller, Adcom GCD-600.
    Et kraftig lyn i nabolaget skapte problemer. Dette er noen år siden. En lærer på ei elektronikklinje mente han hadde reparert tuner'n. EMP'n kom antagelig via tilsluttet antenneledning fra vegguttak, lokalt kabel-tv.
    Tuner'n er ikke bra. Hva kan jeg erstatte GTP-500'n med? Den har jo en radio som med DAB-ifiseringen ikke kan brukes. Liker DAB, så preamp med DAB-tuner er vel det jeg ønsker. Har tittet på sidene til Adcom, men der var det ikke mye utvalg. Åpen for alle forslag!
    Madman
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg er sylfersk, registrerte meg i dag, so bear with me.
    Satser på å få gode råd her. Kappa 9, Adcom forsterkere GFA 565, preamp/tuner Adcom GTP-500. Hører også med CD-spiller, Adcom GCD-600.
    Et kraftig lyn i nabolaget skapte problemer. Dette er noen år siden. En lærer på ei elektronikklinje mente han hadde reparert tuner'n. EMP'n kom antagelig via tilsluttet antenneledning fra vegguttak, lokalt kabel-tv.
    Tuner'n er ikke bra. Hva kan jeg erstatte GTP-500'n med? Den har jo en radio som med DAB-ifiseringen ikke kan brukes. Liker DAB, så preamp med DAB-tuner er vel det jeg ønsker. Har tittet på sidene til Adcom, men der var det ikke mye utvalg. Åpen for alle forslag!
    Madman
    Dette er en side for Infinity.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Hva skjedde egetlig med Infinity?
    De laget noen fantastiske høyttalere. Så ble det plutselig stille.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Hva skjedde egetlig med Infinity?
    De laget noen fantastiske høyttalere. Så ble det plutselig stille.
    Mye av årsaken var at Harman konsernet tok over driften. De produserte high End produkter på 70 tallet som Citation forsterkerne. Nå satser de på massemarkedet som bilstereo, tv-audio og små elektroniske produkter. Arnie Nudel begynte egen virksomhet med utvikling av nye høyttalere. Husket ikke navnet i farten. Heller vet jeg ikke årsaken til at han sluttet. Infinity laget jo høyttalere fra små bokhylle høyttaler til store High End. High End produkter kommer til å bli mindre aktuelle, da de har blitt alt for dyre etter min mening. Da et høyttalersett kan koste mere enn en årslønn, så tror jeg kommende generasjon ikke vil bry seg da de helst vil spille fra mobilen og streaming. Det positive er at platespilleren og cd spilleren har blitt populær igjen og at det er mulig å få brukbart utstyr til en rimelig penge. Har både kostbart og rimelig anlegg. Forskjellen er ikke så stor nå som før i tida. mvh Motorhome
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvilke Infinity høyttalere er mest etterspurt nå? Jeg resturerte Kappa 6 til en kamerat med nytt kantoppheng, støvhette og ny Vifa polydome erstattnings mellomtone dome. Den har ikke vært brukt siden, da han har hatt flere høyttalere siden. Jeg synes den var en god høyttaler som hadde noe av lydsignaturen til JBL L112.Den har også en bedre WAF.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Arnie Nudell startet Genesis etter at han forlot Infinity.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Arnie Nudell startet Genesis etter at han forlot Infinity.
    Det er en grunn til at man bør glede seg til PS Audio sine AN-1, AN-2 og AN-3 høyttalere :) En hyllest til Arnie Nudell.

    Så det kan jo hende Infinity får en hyggelig arvetager i 2019.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke Infinity høyttalere er mest etterspurt nå? Jeg resturerte Kappa 6 til en kamerat med nytt kantoppheng, støvhette og ny Vifa diskant. Den har ikke vært brukt siden, da han har hatt flere høyttalere siden. Jeg synes den var en god høyttaler som hadde noe av lydsignaturen til JBL L112.Den har også en bedre WAF.
    Er disse ganle traverne noe etterspurt i det hele tatt? Gamle tungdrevne konstruksjoner og relativt lav WAF? Trenger endel luft rundt seg, og tar seg vel ikke så bra ut i en moderne stue, anno 2018? Selv elsker jeg mine Kappa 9a, da de bringer nostalgi og eierglede. De låter veldig bra alderen tatt i betrakning. Tror nok dette er for mer spesielt intresserte? Deletilgang mtp delefilter og elementer er vel så som så? Ser de sjeldent til salgs i Norge, spesielt eldre modeller. De fleste har vel blitt brukt til bål-mat de senere årene?
     
    T

    TLN

    Gjest
    Om de gamle travere er så etterspurte vet jeg ikke. Men jeg har jo likt lyden av de gamle Kappa 9.2 når jeg har hørt det før i tida.

    Så at noen bygger noen moderniserte utgaver med mål om at de skal låte bedre enn Infinity IRS V er jo bare tipp topp :)

    Men markedet for gammel Infinity bør jo være synkende av den grunnen du nevner, manglende tilgang på deler.

    Ang. WAF er det lite seriøs HiFi som får innpass uten videre i dag også.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Infinity har endra profil etter at Nudell stakk av. Det var vel med bakgrunn i oppkjøpet, tenkjer eg. Nudell heldt fram linja med å lage hi-end, medan Infinity laga folkehøgtalarar. Etter ei tid funka ingen av delene noko vidare....
    Sånn har det også gått med Mirage og ei rekkje andre høgtalarprodusentar.

    Men sjølv om dei ikkje lagast lenger, er fleire av konstruksjonane heilt fantastiske. Dei har også vorte vesentleg rimelegare enn då dei var nye. Og ikkje dårlegare enn dei var den gongen. (Ja visst, det finnest kanskje endå betre høgtalarar i dag, men dei er dyre)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Om de gamle travere er så etterspurte vet jeg ikke. Men jeg har jo likt lyden av de gamle Kappa 9.2 når jeg har hørt det før i tida.

    Så at noen bygger noen moderniserte utgaver med mål om at de skal låte bedre enn Infinity IRS V er jo bare tipp topp :)

    Men markedet for gammel Infinity bør jo være synkende av den grunnen du nevner, manglende tilgang på deler.

    Ang. WAF er det lite seriøs HiFi som får innpass uten videre i dag også.
    WAF det er spikern i kista. Ellers så finnes det kantoppheng og erstattning diskanter som har blitt brukt av noen her. Når det gjelder JBL, så er det ikke noe problem med reprodusert deler til høyttalere element. Det er ikke noen høyttalerprodusenter som lever rekonsett når det har gått noen år.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Om de gamle travere er så etterspurte vet jeg ikke. Men jeg har jo likt lyden av de gamle Kappa 9.2 når jeg har hørt det før i tida.

    Så at noen bygger noen moderniserte utgaver med mål om at de skal låte bedre enn Infinity IRS V er jo bare tipp topp :)

    Men markedet for gammel Infinity bør jo være synkende av den grunnen du nevner, manglende tilgang på deler.

    Ang. WAF er det lite seriøs HiFi som får innpass uten videre i dag også.
    WAF det er spikern i kista. Ellers så finnes det kantoppheng og erstattning diskanter som har blitt brukt av noen her. Når det gjelder JBL, så er det ikke noe problem med reprodusert deler til høyttalere element. Det er ikke noen høyttalerprodusenter som lever rekonsett når det har gått noen år.
    kantoppheng har jeg skiftet på mine. ingen problem å få tak i. det er vel Scanspeak som har erstaning for polydome? EMIT osv vet jeg ikke å få tak i utenom brukte deler?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.488
    Sted
    Sunndalsøra
    Om de gamle travere er så etterspurte vet jeg ikke. Men jeg har jo likt lyden av de gamle Kappa 9.2 når jeg har hørt det før i tida.

    Så at noen bygger noen moderniserte utgaver med mål om at de skal låte bedre enn Infinity IRS V er jo bare tipp topp :)

    Men markedet for gammel Infinity bør jo være synkende av den grunnen du nevner, manglende tilgang på deler.

    Ang. WAF er det lite seriøs HiFi som får innpass uten videre i dag også.
    WAF det er spikern i kista. Ellers så finnes det kantoppheng og erstattning diskanter som har blitt brukt av noen her. Når det gjelder JBL, så er det ikke noe problem med reprodusert deler til høyttalere element. Det er ikke noen høyttalerprodusenter som lever rekonsett når det har gått noen år.
    kantoppheng har jeg skiftet på mine. ingen problem å få tak i. det er vel Scanspeak som har erstaning for polydome? EMIT osv vet jeg ikke å få tak i utenom brukte deler?
    Det var Vifa som laget denne når jeg kjøpte denne replacement polydome hos www.simplyspeakers.com Det er vel scanspeak som eier VIFA nå!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Infinity lagde mye bra høyttalere. Har et par Kappa 6 stående. De passer fint inn i ett møblert hjem og koster lite brukt. Sammenlikner man dem med eks Tannoy Arden som selges nye i dag til 20X du får et par Kappa 6 for så får man en overraskelse. Den firkantede EMIT diskanten holder også i dagens marked meget høy klasse.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Strøkne Kappa 9 i første utgaven ligger tildels høyt i pris. Med en muskel amp spiller de meget overbevisende.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Strøkne Kappa 9 i første utgaven ligger tildels høyt i pris. Med en muskel amp spiller de meget overbevisende.
    Jeg ser disse sjelden til salgs, tror faktisk ikke jeg har sett dem i Norge på mange år? Selv fikk jeg mine gratis, da min kompis ikke gadd ta seg bryet med å selge dem på bruktmarkedet. Det er 9a jeg har. Hvor mye kan disse gå for på et åpent market?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Pris avhenger av tilstand og type. Anbefaler å søke opp modellenn på Hifishark.com og se på historiske salg. Prisen man da finner bør reduseres noe for å finne norsk markedspris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn