Infinite Line Source - 180kg HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Byggetråd for mitt Infinite Line Source - 2nd Edition
    (Har fram til nå oppdatert min gamle tråd med mk2-prosjektet men bestemte meg for at mk2 fortjener en dedikert tråd)

    Grunnarbeid i det digitale domenet, Fusion360 :
    Infinite LineSource.jpg


    Prosjektstatus 9/12/2019:
    • Kabinett #1, ferdig støpt, montert ferdig med elementer og spiller. Gjenstår noen detaljer med bakplate etc.
    • Kabinett #2, , ferdig støpt, montert ferdig med elementer og spiller. Gjenstår noen detaljer med bakplate etc.
    Dimensjoner:
    2097x170x350mm (H x B x D) + sokkel
    24 elementer per linje, delt i 2 grupper á 12 som får hvert sitt forsterketrinn (ca 4x150W totalt)
    Vekt per linje, ca 90kg
    Kjøres fullrange og må da bruke DSP for å løfte LF/HF, bruker analog EQ i dag men går nok over til MiniDSP 2x4HD.

    Har siden jeg lagde LINK - mitt første system tilbake i 2014 gått svanger med forbedringstanker, mest pga at mk1 var et "testoppsett" og det ble bygd veldig enkelt og fort. Lydmessig derimot har det for meg vært en suksess og mange timer i godstolen har det blitt.

    Litt teori rundt temaet LINK - Infinite Line Source / Near Field som prinsippielt og i praksis oppfører seg ulikt alle andre typer linjer, som f.eks konkave, konvekse eller lave linjekilder.
    Her er også en video som snakker generelt om linjekilder - LINK - Video

    Kort fortalt og forenklet:
    • Så høy linje med elementer som fysisk mulig, minimum 75% av gulv-takhøyde
    • Så liten senter-senteravstand mellom de individuelle membranene (Påvirker når "comb filter effect" inntreffer)
    • Gulv/tak forlenger linjen virtuelt slik at 1.refleksjon gulv/tak blir en forlengelse/speiling
    • = Nærfelt i hele rommet
    Litt om konstruksjonen:

    Målsetningen denne gang er å lage et modent system der de fleste ankepunktene til mk1 er håndtert.
    Den største hammeren i så måte er vekt. Hvordan oppnå vekt, uten at det blir fryktelig stort, komplisert eller kostbart? Har grublet lenge på dette og det var ikke før jeg ble distrahert til å bygge min egen CNC-maskin at jeg ble oppmerksom på "EG".

    EG er et akronym for Epoxy & Granite som blant annet brukes til kjøkkenbenker og lignende.
    Man bruker mest mulig fast stoff (grus/sand av granitt eller kvarts) med et minimum av bindemiddel (Epoxy)
    EG blir ofte brukt som maskinbase/bord for å gi et stabilt (i dimensjon) og massedempende system. Kvarts er hardt mens epoxy er fleksibelt og sammen gir dette en vibrasjonsdempende masse.

    Okay - kanskje EG er noe å basere dette på...
    Dermed hadde jeg et element som inspirerte på plass, og gikk så over til å konkretisere øvrige detaljer for konstruksjonen.


    Neste forbedringspotensiale jeg ville håndtere var arbeidsmiljøet for elementer, i mk1 så deler samtlige samme lukkede volum mens her for mk2 så får hvert element sitt eget lukkede kammer. Så dermed måtte jeg finne en metode for å støpe innvendige kammer på en relativ enkel måte som ga meg kontroll på størrelse og form. For å bryte opp stående bølger så ønsket jeg runde kammer. Rundt er også sterkt kontra rektangulært.
    Løsningen ble 110mm avløpsrør fra Biltema. Disse ble grovkappet på lengde, varmet opp og klemt til korrekt høyde slik at jeg kunne ivareta minimum elementavstand (84mm)

    Disse ble så limt inn mot frontbaffle sin bakside og fungerer som forskaling mtp den forestående EG-støpingen. Disse fjernes så etter fullført herding og gjenbrukes til kabinett #2:

    LS2.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Med CNC i hus så åpner det seg opp noen muligheter mtp prefabrikering av komponenter og da først og fremst baffle som har forsenkede elementer og en "waveguide" og radius mot sideveggene mtp å begrense diffraksjon. Selve sideveggene er 15mm tykk eikeparkett og står for det estetiske uttrykket, i tillegg til å sørge for ytre forskaling. 2 fluer i en smekk.

    CNC-maskinen har for liten arbeidsflate til å håndtere såpass store emner en en omgang, men siden maskinen er åpen foran og bak så kunne jeg jobbe seksjonsvis - med forskyvning av emnet. Frontbaffle er 2097mm lang og design måtte da deles opp i 6 seksjoner, som i praksis betød "4 elementer" pr seksjon.

    Det å få et treferdig kabinett tok ikke lang tid, men er for dette prosjektet kun et grunnarbeid for selve støpingen. Om man ikke ønsker å gå "all-in" som det jeg gjør her kan man nok med ganske enkle grep komme langt med litt gips og intern avstivning.

    LS-cab.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Elementvalg:

    Her er det i utgangspunktet mange alternativer men skal man ivareta minimum Center-Center avstand (CC) så er det mange som faller i fra.
    Andre egenskaper som har betydning er først og fremst at elementet spiller bra alene, for har det en dårlig egenskap så blir det ikke maskert med flere - men forsterket.

    Jeg har tidligere brukt Vifa/Peerless TC9FD-18-08 og bruker de samme denne gangen, de låter veldig bra for prisen - og prisen betyr litt når man trenger 40-50stk. Disse elementene markedsføres som Fullrange/Woofer og hos meg så kjører disse fullrange.
    En myk frekvensrespons, med en økning i topp er et gode fordi når man kjører en mengde elementer som fulltone vil ikke SPL være lik over hele frekvensspektrumet. En linje vil naturlig forsterke midten slik at bunn må enten løften med EQ eller suppleres med dedikert bassystem, og topp må også få EQ-løft, eller bruke dedikert diskant. Enten en enkel midstilt diskant eller en diskantline.

    Driver.jpg


    Jeg bruker verken bassystem eller diskant og må da basere meg på EQ/DSP for å tilpasse SPL over frekvensområdet.

    Vifa / Tymphany / Peerless TC9FD-18-08 har en Fs=125hz og jevnt frekvensgang opp til ca 10khz, med EQ/DSP så er det oppnåelig å få en flat dekning fra 20hz-17khz. Samme farbikant har en annen god kandidat i TG9DF-10-08 (hvit glassfibermembran) men den er noe dyrere men ikke minst vanskeligere å få tak i.

    "Kun en 3,5toms og høy Fs, kan jo ikke være noe særlig i bunn" sier du? Tro meg, dette systemet gir en fantastisk bass

    average couch.jpg

    (Måling av SPL er IKKE fra mine linjer men et annet kvalitetsbygg)


    Elefanten i rommet - Kamfilter-effekt (Comb filter):
    Når mange tette kilder gir samme signal så starter en kanselleringseffekt ved en gitt frekvens, styrt av CC-avstand. CC er hos meg 84mm og kamfiler for linjekilde starter ved halve bølgelengde av CC. Gitt mitt scenario så starter dette ved ca 2khz og er enkelt å høre når man sender hvit støy ut via linjene og når man står tett på. Stor man med øret tett på og hever øret opp etter linjen vil effekten være klart merkbar.
    Derimot så avtar effekten ved avstand og fra ca 1,5x linjens høyde så er den i praksis borte. Velger man å spille musikk i stedet for hvit støy så er det enda bedre :)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    SPL - Linjekildens effektive forskjell kontra punktkilde:

    Siden hvert element har et annet element som nærmeste nabo så faller ikke SPL av like raskt ved avstand som for punktkilde.
    SPL punktkilde reduseres med 6dB/distanse mens linjekilde har kun 3dB fall. Dette kommer av at alle elementene på linje bidrar litt ovenfor de andre.

    Selv om elementet jeg bruker har en oppgitt følsomhet på 83,5dB så blir linjens bidrag betydelig og man er raskt opp +12dB for et typisk oppsett med ~20 elementer.

    line_source-9.jpg


    Øvrige fordeler med linjekilde kontra punktkilde:
    • En lang vertikal linje gir en meget god kobling mot rom
    • Stort membranareal ifht bevegelig masse. Dette gir et system med nærmest ingen treghet.
      I mitt tilfelle, med 24 elementer per linje, så er mms = 57g mens membranarealet tilsvarer 1x 16" element (ca 870cm^2).
      (Slaglenge og følgelig Cd vil naturligvis ikke kunne sammenlignes)
    • Spredningsmønster, Linje vs Punkt:

    linjevsps.jpg
     
    Sist redigert:

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Spennende. Denne skal jeg følge. Har "ferdiglaget" linesource selv, men ekstra gøy å se når du lager det fra bunnen av.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Knallbra med oppsummering! Den andre tråden din begynte å bli lang.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Tsar, sikkert moro med "outsourced line source" også - mitt budsjett tillater ikke slikt, men så liker jeg å skape noe ;D Så da blir det DIY :)
    AAaF, jepp :) Mye informasjon spredt utover i tid fortjente en mer kortfattet versjon :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Noen klassiske problemstillinger og typiske myter - linjekilde vs tradisjonell punktkilde

    "Mark Knopfler sin gitar blir jo 6m stor med linje!"
    - Et resultat av at linjekilden (Finite line) ikke er lang nok, der tak/gulvrefleksjon får et "tidshull" og vi ender opp med å oppfatte lyden som unaturlig høy i utstrekning. Dette har blant annet resultert i eksperimentering med kurvet linje som CBT / Power tapering / Power shading som (gode!) kompenseringstiltak. F.eks så er Adyton sin Imagic-serie basert på Finite line, med en midtstilt diskant. Systemet avviker dermed fra prinsippet Infinite Line.

    The Comb filtering effect
    - Ja, dette eksisterer og fra hvilken frekvens dette starter på er styrt av avstand mellom senter-senter for elementene. Lett hørbart når man kjører støy ut på anlegget og står tett på mens øret vandrer opp/ned. I lytteposisjon derimot, med musikk ut over anlegget, er dette ikke merkbart.
    Comb filter er tilstede, i mer eller mindre grad, på samtlige system som benytter mer enn et element.

    "Kan linjekilde være i fase?"
    - Nei, med så mange drivere som kjører samme signal så er det ikke mulig å holde alt i fase.

    "Jeg fikk tak i 50 tilfeldige elementer "gratis", er linjekilde løsningen?"
    - Ikke sikkert! Har elementet en unote så vil ikke linjen dempe disse egenskapene, men heller fremheve disse.
    Liker du ikke lyden av en vil du garantert ikke like lyden av 50.

    En 3-tommer driver kan vel ikke gi noe særlig bass!
    - Jo, så absolutt - og med full kontroll. Krever EQ/DSP for å kompensere for linjens naturlige roll-off i nedre frekvensområde.
    En full linje med 3tommere har et samlet areal tilsvarende 1x 15". Kan dog ikke erstatte et subsystem, for slaglenge (Xmax) er til sammenligning lav. Med et dedikert bassystem for å ta LF-området kan 3tommerene avlastes akkurat den jobben.

    Krever linjekilde EQ/DSP?
    - Ja, hvis du skal kjøre linjen som fullrange. Linjen sitt bidrag er ikke likt over hele frekvensspekteret og det er en naturlig roll-off i bunn og topp.
    Skal man bruke eget bassystem og diskant så trenger ikke linjen justering, la elementene jobbe med det som er naturlig for dem og integrer bass/diskant med DSP der.

    Om linje er så overlegent punktkilde, hvorfor er det så få eksemplarer av dem?
    - Linjekilde er ikke overlegen alt annet, bare anderledes og lett å like. Kommersielt er det vanskeligere å gjøre kilder lønnsomme kontra mindre & enklere som appelerer til flere. Og så er vi mennesker konservative av natur, "det skal liksom være punktkilde, og helst ingen EQ!"

    "Er Infinte Line den perfekte høyttaler?"
    - Perfekt høyttaler finnes ikke. Det finnes mange supergode punktkildesystemer også.
    Ikke glem rommets bidrag :)


    Hvilke fordeler er det linjekilder i all hovedsak besitter


    • Infinte Line kobler gulv/takrefleksjon og "speiler en uendelig linje" => nærfelt i hele rommet
    • Oppløselighet, pga flere elementer deler en felles større last slik at hvert element jobber mer uanstrengt
    • Signal blir ikke oppdelt via delefilet e.l. og hele systemet får et uavbrutt, sammenhengende signal å formidle
    • Evne til å koble seg til rommet akustisk, harde flater på gulv og i tak er et gode
    • Lettdrevne, pga linjebidrag så økes systemets følsomhet betraktelig. (97dB/1W for mitt totalt)
    • Stor og meget presis lydscene, suveren til film/storskjerm
    • Siden direkte lyd fra linjen har et lavere dB-tap per avstand enn resonanser/diffraksjonskilder etc så blir disse i praksis av mindre betydning

    Hvilke ulemper har linjekilder?

    • Størrelse, de krever plass i høyden
    • Mange elementer => kostbare kommersielle løsninger eller omfattende som selvbygg

    Alle betraktninger er basert på hva jeg har studert meg frem til, erfart selv og etterhvert forstått mer av - eventuelt misforstått for jeg er så absolutt ikke utlært :) Noe er kanskje litt enkelt formulert eller spissformulert, men det er for å forenkle og tydeliggjøre budskapet.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Epoxy Granitt - EG

    Hvorfor EG, hvilke egenskaper passer høyttalerbygging?
    • Mer vekt, ca 1,8kg per liter volum
    • Ifht ren løs sand, som er brukt en del i HT-bygg allerede så vil en fast masse, låst mot kabinett gi en mye stivere ytre struktur Egenresonansen vil da bli skjøvet langt oppover i frekvens, som også er mindre energirik og lettere å dempe enn LF
    • EG har vibrasjonsdempende egenskaper i seg selv, epoxy er et polymer og fleksibelt, mens aggregat (sand/grus) er stumt. Samlet i en masse så bidrar dette til intern demping i selve massen. Forskjellig kornstørrelse i aggregatmixen gir en "bredere" interndemping
    • Siden massen støpes kan form i stor grad enkelt kontrolleres
    I mine linjekilder så har jeg endt opp med å bruke sakteherdende epoxy, såkalt lamineringsepoxy og grovkornet sand fra Biltema (0,2-1mm kornstørrelse) Epoxy herder eksotermisk, dva at den kjemiske herdingsprosessen avgir varme. Varme aksellererer herdingen og for støping som dette må kort herdetid unngås. Den mest målbare parameteren der er såkalt "pot life". Pot life er en tidsperiode en gitt mengde ferdigmikset epoxy vil holde seg flytende, før herding starter.
    Biltema har en lamineringsepoxy med 20min pot life, som er velegnet til mindre/korte støpejobber. Sanden stabiliserer temperaturen i massen, som gir et litt større tidsvindu til å gjøre støpet ferdig.

    Når jeg støpte mine så jobbet jeg med 10kg sand om gangen (+1,2kg epoxy) så jeg valgte epoxy som har potlife = 300min (5t)
    Da gir jeg meg selv god tid til å støpe og slipper å risikere at støpet begynner å herde, før det er lagt på plass.
    Lang pot life = god arbeidstid = lang herdetid = lite/ingen interne krefter i massen som jobber mot hverandre.
    Herdetid for mine linjer er ca 3 døgn men temperaturavhengig.

    Med 12% andel epoxy så blir sandblandingen omtrent som fuktig sand (ikke våt) på stranden. Den klumper seg lett men har ingen hold og er veldig porøs. Man må med andre ord kompakte, enten manuelt eller maskinelt (vibrasjonsbord) for å få en solid og sterk struktur. Ved korrekt vibrasjonsstyrke/frekvens så oppfører EG'en seg som flytende masse. For mitt vedkommende så måtte jeg pga smale åpninger/tynn struktur komprimere manuelt og dette var tidkrevende.
    Det gikk ca 6t med aktivt arbeid per kabinett for akkurat den jobben, og rygg/armer klagde flere ganger ;)

    Til blandejobben så brukte jeg en større to-hånds mørtelblander og 40l murerbøtte, og alt ble mikset i minimum 5min for å sikre en homogen miks av epoxy base+herder og sand.

    Kilde:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Epoxy_granite
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    EG var nytt for meg i denne sammenhengen og oppskriften over er helt gull.

    En ting man bør ha i mente er at elementets Qts er ganske høy (typisk større enn 0,8 ) .
    Slik sett er eneste grunnen til kabinett at man vil unngå akustisk kortslutning idet man ikke tuner Otc eller Fres i positiv retning.
    Kombinert med at det ofte opereres med et for lite kassevolum så blir systemets Qtc desto høyere.
    Medisinen heter EQ og forvrengingen nedover vil øke.
    Linjekildens "redningsbøye" er at flere elementer deler på jobben, hvert element stresses mindre.
    Kjører man derimot systemet som en 3 veis (kun med hjelp på flankene) vil kassevolumet ha mindre betydning.
    Som Halair nevner over, det perfekte systemet finnes ikke, men det er drøssevis med gode tilnærmelser.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men fanden hvor nære vi er det perfekte systemet;=)
    Lobbingen blir jo mindre aktuell når man deler de av for diskant.
    Men er dette egentlig ett stort problem? Eller er dette noe vi tror og er redde for.
    På de fleste vanlige ht er jo dette nesten en dødssynd.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette EG stoffet, er det så tyktflytende som det ser ut som?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Men fanden hvor nære vi er det perfekte systemet;=)
    Lobbingen blir jo mindre aktuell når man deler de av for diskant.
    Men er dette egentlig ett stort problem? Eller er dette noe vi tror og er redde for.
    På de fleste vanlige ht er jo dette nesten en dødssynd.
    Er jo litt moto å slå seg selv på brøstet og mene en har nesten perfekte systemer;) For egen del har jeg et kompromiss på kort linje og punktkilde (kuvet) masse demping og nok elementer til brukbar kapasitet - er vel på ca 30% av 100 mulig i forhold til ekte vare.

    Tar snart en runde for linjekildeoppdatering. De har litt andre egenskaper en det jeg selv har satset på - moro er det okke som.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Men fanden hvor nære vi er det perfekte systemet;=)
    Lobbingen blir jo mindre aktuell når man deler de av for diskant.
    Men er dette egentlig ett stort problem? Eller er dette noe vi tror og er redde for.
    På de fleste vanlige ht er jo dette nesten en dødssynd.
    Jeg vil påstå at problemet, i praksis, er ikke merkbart for de fleste.
    Det eksisterer og det kan måles - men vi oppfatter det ikke når vi har typisk lytteavstand og hører på musikk.

    Dette EG stoffet, er det så tyktflytende som det ser ut som?
    Epoxy i seg selv er jo som tynn honning men iblandet sand, i det blandingsforholdet jeg har brukt, er det ikke flytende i det hele tatt. Det er smuldrete og løst. Lett å håndtere og kompakter seg lett om man ikke tar for mye om gangen, men null flyt.
    En kan øke andelen epoxy for å gjøre det mer flytende men da skjer to ting, 1) dyrere pga økt epoxyforbruk og 2) introduserer mer fleksibel masse på bekostning av stum masse.

    Øker man til f.eks 20-22% epoxy (1kg sand, 200-220g epoxy) så er dette omtrent like flytende som vanlig støpebetong for hus.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du så blunkkingen vell;=)
    Veldig mye handler om kappasitet også. Der stiller enkelt i en særklasse.
    Ja jeg sikkter til deg:=)
    Men nå må vi ikke kludre til tråden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Du så blunkkingen vell;=)
    Veldig mye handler om kappasitet også. Der stiller enkelt i en særklasse.
    Ja jeg sikkter til deg:=)
    Men nå må vi ikke kludre til tråden.
    Så bare et semikolon, likhetstegn og et parentes.;) Blir for lang nese

    Følger tråde med stor interesse, bare så det er sagt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Singalbehandling - EQ / DSP

    Her følger to bilder, det til venstre er en EQ-profil som viser en "typisk" justeringskurve som må til for å få jevn frekvensgang i et fulltoneoppsett. (ikke mitt bilde) Det høyre bildet viser noen innledende målinger gjort på mine mk1, hhv med og uten EQ

    Pr dd så bruker jeg et analogt 15-bånd EQ som er så simpelt som fy, men håper at en miniDSP 2x4HD finner veien til et juletre nær meg 8)

    EQ/DSP sitt formål er kun å kompensere linjen sin naturlige roll-off i LF/HF slik at man får den lydprofilen man ønsker. Eventuelle romkorreksjoner bør gjøres med akustiske tiltak, først og fremt litt absorpsjon på sidene.
    LS-EQ.jpg


    Med litt ratting og dempeplater på veggen hjemme så oppnådde jeg med mk1 dette - har ikke lagt inn noe slope her. Ingen perfeksjon men det luktet fisk. Venstre graf er 0-20khz mens vannfall er 0-2khz.
    LS-WF.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har tilfredsstilt ørene mine i årevis :)

    Hadde egentlig ikke tid til noe linjearbeid i går men herdingen var såpass fullført at jeg ikke klarte å holde fingrene unna - så foringene er nå på vei ut. I dag blir det å få ut de resterende og se om det er noe som må lappes før kamrene lukkes bak. Det blir nok ikke lyd innen 2. søndag i advent, men alt ligger til rette for lyd i god tid innen den 3. :D

    Under er trinnene fra prosessen vist, for kabinett #1.

    Først fylles alt volum mellom kabinettsider/front og foringene med EG, så trekkes foringene ut etter fullført herding. Dernest limes inn ca 5cm med sugerør som fungerer som gjennomgang for internkabling. "Puckene" som lukker kamrenes bakside støpes så ved å legge en langsgående forskaling (MDF med pakketape som "slippmiddel") Som det også kan sees så strekker sideplatene seg noe forbi EG, dette for å gi plass til internkabling. Kabinettets bakplate blir avtakbar slik at alt av internkabling er tilgjengelig for eventuelle endringer i fremtiden.
    Bakside.jpg


    Arbeidet for helgen vil primært bestå av å fullføre grunnarbeidet samt starte på kabling og legge inn filt etc.
    "All those little things..."
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    EG var nytt for meg i denne sammenhengen og oppskriften over er helt gull.
    Det finnes nok tidligere referanser, men jeg har ikke sett EG blitt brukt i hifisammenheng tidligere. Betong og sand løst derimot er jo ikke fremmed.
    Det var ikke før jeg var i gang med mitt CNC-prosjekt før jeg fikk erfaring med EG selv. Jeg har sett tidligere samme blitt brukt til stabilisering av komposittformer.

    Jeg skulle tro EG kan være meget godt egnet til hornstøping! ;)
    Mulig en må ha en løftebukk for å få slikt opp...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bra fremdrift dette.
    Dersom man vil slippe å leie løftebukk fra Bautas, kan jo EG suppleres med glasopor eller Leca-kuler :rolleyes:
    Har tenkt tanken selv om horn ligger fjernt uti synapsene.
    F.eks en kort buet linjekilde med 12 mindre elementer (FR59EXE) med hornåpning og cardiode.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Dersom man vil slippe å leie løftebukk fra Bautas, kan jo EG suppleres med glasopor eller Leca-kuler :rolleyes:
    Helt klart en god tanke, om man ønsker styrken - men ikke vekten, så er Leca eller tilsvarende flott "fyllstoff" :)



    SPL - Systemeffektivitet Linjekilde vs Punkt
    Når man stabler en rekke elementer sammen, som formidler samme informasjon så får man et netto bidrag.

    Matematikken er:
    Linjebidragseffekt = 10*log (Antall elementer)
    Linjefølsomhet (v/ 2.83v, 1 meter) = 10*log (Nom. imp. prelement/Nom. imp. for den samlede linjen)

    Så for systemets totale bidrag blir da:
    Systemeffektivitet = SPL + Linjebidragseffekt
    Samlet = SPL + Linjebidragseffekt + Linjefølsomhet

    Mitt regnestykke blir da, med 24stk TC9 elementer med en SPL v/1W/1m = 84,4 som grunnlag:
    10*log(24) = +13,8dB
    10*log(8ohm/6ohm) = +1,25dB

    Det totale følsomheten for mitt system blir da 84,4 + 13,8 + 1,25 = 99,5dB/1W/1m
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Hatt en ganske produktiv kveld/natt, har fått tettet noen få mindre hull i EG-massen, lagt inn rør til internkabling og støpt "puckene" pluss lagt filt på bakveggen i kammerne. Så for i morgen så gjenstår det da å skjære til / lime inn filt + ordne kabling, så kan faktisk elementmonteringen starte.... :cool:

    Her ligger kabinett #2, med nylig støpte bakveggpucker, filten til puckene ble lagt ned oppå våt epoxy og har forhåpentligvis heft med det.
    Utsikt fra lytteposisjon:
    78775556_424478838440911_162694439209271296_n.jpg


    Lyd søndag?? ;)
     
    Sist redigert:

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Tar du bestilling på et par og en center?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Da er begge oppreist ;D

    79422267_2625542494192381_4791675878620790784_n (1).jpg

    Gjenbruk av noen av de gamle elementene, disse blir nok byttet ved anledning ifbm Powerbuy tenkt i januar.

    Til tross for at uken har vært travel i seg selv, uten ht-bygging, så har jeg jammen klart å få #2 ferdig støpt, og gjort den ferdig mtp filt/fyllstoff og elementmontering innen jeg stupte i seng i går. Klarte til og med klemme inn et lite lyttebesøk av AAaF som tok turen på lørdag, og svigers kom for lammelårmiddag på søndag :cool:

    Første lytt for mk2-paret er berammet for i kveld - har såpass flaks at fruen og de små skal ut på show ikveld.... ;)
    Kjenner at det har vært hektisk og byggingen har tatt mye tid/mental kapasitet så nå som de er operative roer jeg ned tempoet for jul/familietid - og tar den estetiske ferdigstillelsen over nyttår :)
    Da skal bakvegg ferdigstilles med terminaler, frontene sparkles og lakkeres. Eventuelle justeringer mtp dempefyll gjøres også da og npr det er endelig installeres VS-folien mellom baffle/element.

    t.h - se PM.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Første lyd fra paret - sammen

    For å starte med det kjedelige først, mistenker at forsterkeren min nå jobber i overkant hardt, den trigger "Over-temp" etter litt bruk tror jeg, eller så er det for lav motstand eller DC offset mellom DAC/amp.
    Bruker nå 4 kanaler med 6ohm nom. last og EQ for bunnen og spesielt bunnen drar krefter.
    Emotiva UPA5 m/ 600VA transformator og 5x125W (8ohm) er kapasiteten på papiret, muligens jeg skal se om jeg kan finne noe kraftigere ila neste år...

    Men når det er sagt......for! en! lyd! :-X:-*
    Aldri har jeg opplevd et slik 3D "bilde" som jeg nettopp har gjort, realismen var til å ta og føle på.
    Og for en fylde i bunnen....fenomenalt ;D

    Halleluja!
    (Jepp, er selvsagt partisk så det holder)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har fått lagd ny kortere signalkabel og lagt Y-leddet tett på forsterkeren slik at akkumulert signallinje nå er 2m kontra 8 - testet litt i går uten at jeg fikk noen feilslag :) Har ikke stresstestet systemet enda så venter med å poppe ølen litt til...

    -- Disclaimer - vanskelig å være objektiv ifht egen innsats/resultat --


    Opplevelsen i lytteposisjon er helt fantastisk. Punktum.
    Ja, det er mer å ratte på mtp frekvensrespons og romakustikk men lydbildet som tegnes nå oppfattes som komplett. Et kvantesprang fra de gamle.
    • Nydelig fylde i bunn, følbar forankring til under hørbart nivå
    • 180graders bredt "lyttevindu", med klart definerte kilder i og utenfor lyttetriangelet. Tydelig 3D/dybdeeffekt.
    • Ingen 6m høye gitarer eller gigantiske lepper på vokalist
    • Mellombass så kjennes direkte i bryskassa
    • Sømløst og uanstrengt lydbilde
    Plassere fruen i lytteposisjon, for kun en sang (Link HAEVN - The Sea) og hun trodde meg ikke når jeg svarte "ingen" på spørsmålet om hvor de øvrige høyttalerne var :) Romfølelsen var total.
    Tilbakemeldingen ellers var "utrolig vakkert og klart" - noe mer kan jeg ikke håpe fra Henne :p

    Jeg er ikke redd for å bli satt på plass om andre har lyst på en lytt og er uenig :D
    Mulig jeg også er avhengig av å hente inn litt kompetanse mtp DSP også etter hvert ???
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk jobb dette her! Merker jeg får lyst til å bygge Mk2 jeg også når jeg hører lytte inntrykk. Tar du bestilling på baffler? :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med godt resultat ! Stålkontroll må til når siste finish skal på plass. Det er altfor fristende å bare fortsette spillegleden. Bra musikktips forresten.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Dette er så riktig. Bra jobbet, bilder får jeg aldri nok av!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Flott jobbet! :)

    Jeg har en del slike elementer liggende, så si ifra dersom du kun trenger et par nye. Evt blir jeg med på et powerbuy da jeg tenkte å supplere mine frontlinjer med 4 surr og 4 Atmos med tilsvarende elementer (ikke linjer...).
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Fantastisk jobb dette her! Merker jeg får lyst til å bygge Mk2 jeg også når jeg hører lytte inntrykk. Tar du bestilling på baffler? :)
    Du fikk ferdig dine første? :)
    Baffler kan ordnes gitt at jeg har ledig tid, tenkte du i så fall full 3D-overflate ala mine? Send meg en PM i tilfelle.


    Gratulerer med godt resultat ! Stålkontroll må til når siste finish skal på plass. Det er altfor fristende å bare fortsette spillegleden. Bra musikktips forresten.
    Jeg er en svak sjel, så krysser fingrene for at jeg klarer å gjøre alt ferdig mtp det estetiske også - disse fortjener det :rolleyes:


    Flott jobbet! :)
    Jeg har en del slike elementer liggende, så si ifra dersom du kun trenger et par nye. Evt blir jeg med på et powerbuy da jeg tenkte å supplere mine frontlinjer med 4 surr og 4 Atmos med tilsvarende elementer (ikke linjer...).
    Jeg har noen få hele igjen, og henter inn nok via PowerBuy slik at de elementene med inntrykt dustcap kan byttes ut.
    Men takk for tilbud :) Nå som anlegget ditt er oppe og koblet klart, blir det lyd før Jul?


    Takk for alle "Heiarop", nå fremover blir det primært jul/byggefri før alle detaljene skal hentes ut :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke kast de gamle med herpet dustcap. Du kan alltid sette inn faseplugger slik jeg har gjort på Vifa TG9FD i IDS-wannabe-søylene.
    Fordel: 3 harmoniske i lavere frekvensområde reduseres betydelig.
    Ulempe: elementet vil falle som en stein over ca 12 kHz (men det gjør jo ingenting i et 3-veis system).
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Neida, kaster de ikke :) Har vel 7 stk som kun har dustcap inntrykt, de øvrige junior herpet har også graverende hull. Men - de kastes heller ikke, utmerkede test (crash) dummies ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dette er et skikkelig løft fra den første utgaven. Virkelig godt gjennomført! Imponert!
    Hva er grunnen til at du ikke velger egen dedikert diskant?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Dette er et skikkelig løft fra den første utgaven. Virkelig godt gjennomført! Imponert!
    Hva er grunnen til at du ikke velger egen dedikert diskant?
    Takk for det SRM, jeg håper jeg klarer å løfte dette opp til de kapasitetene jeg tror bor der :D

    Hovedgrunnen til å holde diskant ute av ligningen er todelt:
    * Jeg ikke har savnet det (ignorance is bliss?)
    * Diskant (midtstilt) blir en punktkilde og oppfører seg fundamentalt anderledes enn "uendelig" linjekilde.
    (pluss får ikke plass til diskant nå som jeg gikk opp til 24 elementer, har 10cm brutto klaring til tak ;) )
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du tenkt på ribbon tweeter i samme høyde?

    Noe slikt (fra SoulSonic sin Facebook side):

    6D1B23BD-203D-43E5-A1B9-FEE846665742.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn