Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er XRK som gjør jobben med en høvelig god CMRR. Men det er kanskje likevel MUSES kontrollen som setter begrensningene. Det er jo ikke slik at jeg generelt er veldig opptatt av world class CMRR og i mange tilfeller er litt CMRR bedre enn ingen. Men som kjent er CMRR den eneste grunnen til å bale med den ekstra kompleksiteten i balanserte/differensielle signaler, og så sitter en «plutselig» å koker på noe ala SMDDB og lurer litt på hvor langt kan en tyne ytelsen.

    Jeg er på ingen måte sikker på at det er mulig å integrere en Muses 72320 inn i common mode bootstrap'en. Dersom det lar seg gjøre, så blir det et kretskort med Muses 72320 sammen med en variant av SMDDB. Hensikten med å integrere muses Muses-chipen i bootstrap'en er å unngå at toleransene på motstandene i volumkontrollen i samvirke med kildeimpedansene ødelegger potensialet for glitrende CMRR. Mulig jeg koker opp ei mer konkret skisse til dette om ikke lenge.

    Ja inngangen på J.R. Spesial skal være ei superlett last. På den andre siden så er lasten i feedbacken til opampene litt hardere enn lasten til OPAMPENE i inngangstrinnet på XRK (med +6 dB forsterking), så uten å ha målt er det ikke godt å vite om/når denne lasten ev gjør seg utslag i økende forvrenging vs økende signalnivå, og om/når denne forvrengingen dominerer over forvrengingen i Muses-chipen. Det hadde vært morro å se målinger av J.R. Spesial :cool:

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    En ev integrering av Muses 72320 med SMDDB kan se omtrent slik ut for en kanal :
    SMDDB + MUSES 72320.png

    Grunnkretsen er det samme som SMDDB. Nytt her er de variable motstandene (potmeter/attenuator) VR1+VR2 og VR3+VR4 som er fra MUSES 72320. VR1+VR2 er attenuatorene og VR3+VR4 er kontrollene for variabel forsterking. Det kan være mulig at VR3+VR4 bør paralellkobles med none mindre motstander for å optimalisere støy og offset på X5, avhengig av valg av OPAMP her (LM4562 har vist seg gode til X5 og X6, og 10k||10k i seriemotstand på inngangen er kanskje litt mye). Forutsetningen for at dette kan la seg gjøre er at det ev er mulig å sende common mode bootstrapen inn på L_REF og R_REF pinnene på MUSES 72320 uten at muses-chipen tar skade eller får sterkt redusert ytelse. I utgangspunktet tenker jeg at valget av OPAMPer er omtrent X1+X2 er enten ADA4625-2 eller OPA1656, X3+X4 er OPA1612 og X5+X6 er LM4562 eller LME49860. Jeg har ikke simulert denne varianten.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Spennende saker ! (y)
    Forutsetningen for at dette kan la seg gjøre er at det ev er mulig å sende common mode bootstrapen inn på L_REF og R_REF pinnene på MUSES 72320 uten at muses-chipen tar skade eller får sterkt redusert ytelse.
    Dette har jeg ikke sett har vært gjort før ? Normalt sett går disse til AGND. Pin 2,4 og 6 for L_REF, samt pin 11,13 og 15 for R_REF, alle koblet til AGND.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er en smule ukonvensjonelt å bruke 72320 på den måten. Det er to store spørsmål her: 1) om chipen fungerer OK på denne måten? 2) hvor god / dårlig matching er det mellom høyre og venstre kanal i en chip? CMRR målingen til @Armand kan tyde på at matchingen internt i chipene du har er OK, 10 ohm ubalanse inn i perfekt matchet 20k last gir en CMRR på rundt 66 dB, og Armand måler 64 dB, men hvor stor variasjon må en påregne? Jeg har kikket på nytt på dataarket til Muses og jeg ser ikke noe som tilsier koblingen ikke lar seg gjøre, men det er litt utenfor «komfortsonen» min. Jeg har også simulert litt og kretsen kan nærme seg et støynivå ut på ca -112 dBV med -6 dB demping, og ca -109 dBV med +6 dB forsterking (der Muses styrer forsterkingen). Dette er med ADA4625 på inngangen OPA1612 i differanseforsterkeren og LM4562 til common mode loopen. Jeg så i forbifarten ingen spesifikasjoner for hvor god kanalmatchingen internt i en chip er.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg har kikket på nytt på dataarket til Muses og jeg ser ikke noe som tilsier koblingen ikke lar seg gjøre, men det er litt utenfor «komfortsonen» min.
    Der har jeg dessverre ingenting å bidra med, da dette ligger utenfor mitt kunnskapsområde med Muses. Hvis det er "noen" som vet noe om dette her, så må det være @Armand ;). En annen ting jeg tenker på, er hvordan dette "lett" kan implementeres i mitt tilfelle ? Disse REF- pinnene på Muses som i dag er loddet til AGND, kan nok la seg "løftes" fra AGND, men så....ledninger fra "løftede" pinner til SMDDB ? Eller tenker jeg helt feil her ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Dersom denne ideen skulle bli realitet så tenker jeg vi hopper bukk over det Muses kortet du har, tar signalet rett fra relekortet og lager et nytt kort med Muses og SMDDB på samme kretskort. Og ja Armand er nok den nærmeste til å mene noe matnyttig om dette gir mening :cool:

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    I så tilfelle, må en styrekrets +/- litt annet fra det Muses-kortet jeg har i dag flyttes/kopieres over til det nye kortet. Muses trenger litt input også, slik som styring av volume +/- ;)
    Skjermbilde 2022-06-25 005604 styring.jpg
    Det lar seg gjøre med litt hjelp fra min tidligere arbeidskollega. Han klarer til og med å flytte Muses kretsene fra et kort til et annet ;).
    Den gutten er god å ha i bakhånd :love: !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @Torvbakkane :)
    Pre-ampen måler jo ikke så "halvgæli" slik den er i dag, men her er det muligheter til å dra den videre. Og, det er her @KJ kommer inn :love: . Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med, bortsett fra det rent praktiske. Det meste ligger til rette for å tweake denne videre, da ting som en super støysvak strømforsyning, et ok display og bra et kabinett osv. som er på plass. Softwaren til Kineserne er til å leve med, men ikke noe mer. Den duger når man får satt den opp riktig (noe som ikke er helt lett, da ting raser forbi i hurtigtempo , når man holder mode-knappen inne (+ 5sek.). Måleseansen hos @Armand var også veldig lærerik for mitt vedkommende :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)
    Hva tenker du om dette ?:
    Forutsetningen for at dette kan la seg gjøre er at det ev er mulig å sende common mode bootstrapen inn på L_REF og R_REF pinnene på MUSES 72320 uten at muses-chipen tar skade eller får sterkt redusert ytelse.
    Er det mulig ? Pro. cons ?
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Bootstrapen til attenuatoren på Muses 72320 blir ev AC-koblet, så den blir ikke utsatt for andre biasspenninger enn fra OPAMPen på inngangen og ev 1V i bootstrapen blir 1VAC. Det er kanskje et like stort spørsmål hva som skjer når DC koblingen til jord blir høyimpedant (100k eller mer).

    [EDIT: «lav-sidene» på kontrollen til forsterkingen i Muses 72320 skal iht dataarket normalt sett kunne AC-kobles (uten DC-referanse til jord), og det er kanskje ingen grunn til at de skal gjøre det annerledes på attenuatoren ?. Dvs at det er en OK sjanse for at alle endene at de digitale potmetrene på Muses 72320 kan fungere OK med AC-spenninger som er innenfor de analoge spenningene til chipen ?]

    Jeg er en smule fasinert over tanken på å integrere volumkontrollen i SMDDB og foreslår å ta videre utforsking av dette i nerdetråden : Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Spennende ! Hadde vært moro og spennende om dette lot seg gjøre.
    Jeg følger med videre i SMDDB tråden. Har ikke så mye å bidra med, men spent på hva dere "nerder" finner ut ! Igjen, Kjempespennende prosjekt ! !:love:
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det blir en ny målerunde av preampen hos @Armand i begynnelsen av neste uke. Denne gangen er det trinnet til @KJ (J.R Spesial) som skal under lupen. Dette burde egentlig vært gjort før vi målte bufferen til XRK. Sorry @KJ :(. Men nå, skal det endelig bli målt :). Kortet til @KJ er montert tilbake i pre-ampen, og den er nå klar for en ny måling. Kanskje vi får se enda bedre målinger av THD ? Tredje harmoniske var noe høy med kortet fra XRK pga. en for hard belastning for Muses volume chippene. Kortet til @KJ burde være en lettere belastning, og vi får kanskje ned tredje harmoniske noe ? Blir spennende dette !
    Klar for ny test:
    _7R33053.jpg Skjermbilde 2021-11-29 210845.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glede meg til å se hva Armand finner ut og kult at han tar seg tid til å kjøre en runde på målebenken. Det er ingen ting å beklage at denne kommer etter etter xrk-kortet.

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Ja, blir spennende dette !
    Det er ingen ting å beklage at denne kommer etter etter xrk-kortet.
    Jo, jeg følte litt på det, siden du hadde lagt ned en del arbeide i dette. Kortet ditt burde vært målt først !
    Jeg håper Armand kan ta samme måleprosedyre, som han gjorde med kortet til XRK. Da blir det lettere å sammenligne de to.

    Har til og med klart å lure den Kinesiske softwaren til å vise +6dB som max volume. Men, de klarer jo ikke å vise dB riktig da, blir jo Db :ROFLMAO:.
    IMG_20220728_003354.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Db=Decadebel?

    Mvh
    KJ
    Blir vel noe sånt, ja. Kinesere ass... :LOL: Bare ikke spør hvordan jeg klarte å få den til å vise + 6 Db (dB , that is). Den øvelsen tar jeg ikke om igjen ! Ble litt for mye prøve /feile i noen menyer som raser forbi i hurtigtempo/uten forklaring. Den blir stående slik nå, til evig tid :)
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Blir vel noe sånt, ja. Kinesere ass... :LOL: Bare ikke spør hvordan jeg klarte å få den til å vise + 6 Db (dB , that is). Den øvelsen tar jeg ikke om igjen ! Ble litt for mye prøve /feile i noen menyer som raser forbi i hurtigtempo/uten forklaring. Den blir stående slik nå, til evig tid :)
    Er ikke du en perimeter da, slik som meg ? Jeg hadde fått mark :)
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Er ikke du en perimeter da slik som meg da ? Jeg hadde fått mark :)
    Joda, jeg er en petimeter ;) Men,som sagt tidligere:
    Hei @Torvbakkane :)
    Softwaren til Kineserne er til å leve med, men ikke noe mer. Den duger når man får satt den opp riktig .
    Mvh.
    Johnny
    Så dette er et oppsett man bare gjør bare EN gang. ;)
    Så "mark" får jeg nok ikke. "Db" klarer selv jeg å leve med :LOL:. (Hadde faktisk ikke lagt merke til det, før @Armand påpekte dette).
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hei :)
    Det blir en ny målerunde av preampen hos @Armand i begynnelsen av neste uke. Denne gangen er det trinnet til @KJ (J.R Spesial) som skal under lupen. Dette burde egentlig vært gjort før vi målte bufferen til XRK. Sorry @KJ :(. Men nå, skal det endelig bli målt :). Kortet til @KJ er montert tilbake i pre-ampen, og den er nå klar for en ny måling. Kanskje vi får se enda bedre målinger av THD ? Tredje harmoniske var noe høy med kortet fra XRK pga. en for hard belastning for Muses volume chippene. Kortet til @KJ burde være en lettere belastning, og vi får kanskje ned tredje harmoniske noe ? Blir spennende dette !
    Klar for ny test:
    Vis vedlegget 836310 Vis vedlegget 836311
    Mvh.
    Johnny
    Måling av Pass J.R Fjøsmekk

    Da har jeg akkurat kommet hjem etter nok en langtur til @Armand på Kongsberg . Denne gangen for å måle Knut Juul (@KJ) sitt J.R Spesial kort aka Fjøsmekk.
    Ble som vanlig tatt godt i mot av Armand, og det ble servert både kaffe og cola under måleseansen. Jeg vil ikke avsløre nå hvordan det gikk, Armand vil legge ut målingene med noen kommentarer når han har tid :).
    Et par bilder fra målerunden:
    IMG_20220803_163608.jpg IMG_20220803_163559.jpg

    Smiler ikke Armand på bildet, da ?? :unsure: @KJ, hva er du har tråklet sammen ? Er det en Pass killer ? Eller er det noe som måler helt på trynet ??
    Vel Armand vil legge ut svaret .

    Hjemturen fra Kongsberg tok en del lengre tid, da (så klart) Oslofjordtunnelen var stengt pga. bilberging. Ble stående å vente fra kl.20.20 til 21.45, før den ble åpnet igjen. Vel, vel shit happens some times.
    Vil igjen takke Armand for at han tok seg tid til dette. Tusen,tusen takk !! :):)(y)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Man blir jo i godt humør når man måler på ting som som måler så bra 😁.

    Vi starter med det eneste jeg hadde å utsette, og det er:
    Gain, volumkontroll og display.
    På grunn av ombyggingen av volumkontrollkortet og at Johnny ikke har muligheten til å endre programvaren i styringssystemet så stemmer ikke det som står på displayet og faktisk gain. Det har jo ikke noe å si rent lydmessig, så det er kun "kosmetisk". Med volumkontroll på 0dB så er faktisk gain på 5,9dB som vi kan se her når jeg kjører 1V inn på preampen. Høyre og venstre kanal er imidlertid perfekt matchet.
    1659565981725.png


    THD+N kurve.
    1659566551312.png

    Dette er bra saker. Under 1V er det støy som dominerer kurven Mellom 1V og 3V ligger THD+N på 0,0004% som er det laveste jeg kan måle. Over 3V starter noe harmonisk forvrengning å gjøre seg gjeldene, og den går opp til 0,003% ved 8V. 8V er langt over det en preamp normalt sett skal levere, men det er fint å se at den klarer det også uten at signalet ødelegges.

    For å se akkurat hvordan forvrengningen ser ut ved 8V på kurven over tok vi en måling av dette:
    1659567097982.png

    Vi ser at det er noe tredje ordens som står for denne økningen.

    Ved litt mer normale nivåer leverer en preamp aldri mer enn 2V på utgangen, og da ser det slik ut: (input er 1V)
    1659567903084.png

    Måleinstrumentet i seg selv klarer ikke å måle bedre enn 0,0003% og det har en målefeil på andre ordens på -124dB.

    Vi ser at forforsterkeren nesten klarer å matche måleinstrumentet. De høyere overharmoniske ligger på under -130dB og det så lavt at det helt garantert er uhørbart. For å sette det i perspektiv kan jeg minne om at maksimal signal/støy på en CD er 96 dB. Dette er nøyaktig 50 ganger bedre.

    Det kan være interessant å sjekke hva som skjer med signaler når volumkontroll demper signalet. Ved å skru ned 20dB får vi dette resultatet: (singal inn er 1V)
    1659568755506.png

    Når volum er dempet får deler av kretsløp og ledninger høyere impedanse til jord og systemet blir mer følsomt for innstrålt støy. Vi ser også at vi får en liten oppblomstring av nettrelatert støy ved 150Hz, 250Hz, og 450Hz. Man skulle jo gjerne sett at disse ikke var der, men siden disse ligger over 110dB lavere enn (det allerede lave) signalet på 195mV har det ingenting effekt. Spenningen på disse "stolpene" er 0,0000006V (0.6uV). Det er så lite at det er fullstendig uproblematisk.
    For å sette det i perspektiv:
    Selv om denne støyen forsterkes 22 ganger som er vanlig på en effektforsterker så blir det kun 13uV. Det tilsvarer en effekt på 0,000000000021W (21picoWatt).
    Hvis man har høyttalere med 100dB følsomhet vil dette lage et lydtrykk på -7dB SPL 1 meter unna høyttaleren. Det sier seg selv at dette er uhørbart.

    Noise:
    Disse målingene ble tatt med inngangene kortsluttet.
    1659570091076.png

    Her måles støygulvet med volumkontroll på 0dB (fullt volum). Det er en A-veid måling. 3,2uV total samlet støy fra 20Hz til 20kHz er svært lavt. Igjen så matcher det nesten instrumentet som kan måle ned til 1uV.

    Med volumkontroll på -16dB øker støyen litt opp til 4,8uV. Vi kjenner igjen stolpene fra forrige måling som dukker opp på ene kanalen. Denne gangen er målingen i dBV og vi ser at de ligger på -134dBV. Det tilsvarer 0,2uV og er som nevnt langt under det hørbare.
    1659570964317.png



    CMRR
    Mest mulig CMRR er jo ønskelig. Denne preampen har ikke noen spesiell løsning for CMRR og yter derfor helt gjennomsnittlig bra på dette. 60dB undertrykking av jordstøy er som regel mer enn nok til at dette er uproblematisk.
    1659571328323.png


    IMD
    Dette er en vanskelig test der to signaler (begge på 2V) skal gjengis samtidig, men også her skinner preampen med meget gode målinger. Det er over 107dB fra signalene ned til første sidebåndene. Ellers er det ingenting. Kun det som skal være der.
    1659571717192.png


    Oppsummering
    Det er klart at dette er fantastisk bra målinger i min bok og en god forbedring fra forrige gang Johnny var her.
    Ja, vi kan måle både det ene og andre langt der nede i dypet, men det er neimen ikke langt unna at preampen måler like bra som måleinstrumentet. Til alle praktiske formål vil denne preampen være helt fri for både støy og forvrengning ved alle voluminnstillinger.
    Bra jobbet :)
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    @KJ , hva skal man si ? Du vet fanden i meg hva du driver med å konstruerer ! Jeg har bare skrudd og loddet dette sammen.
    Jeg går å legger meg snart, med et stort smil om munnen. DET, burde også DU gjøre ! :)
    Jeg bukker å takker til DEG, og for at @Armand tar seg tid til slike noviser som meg. Tusen takk til dere begge ! !!
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hærlig :cool:
    På tross av «Smiler ikke Armand på bildet, da ?? :unsure:» så blei jeg bittelitt nervøs av «@KJ, hva er du har tråklet sammen ? Er det en Pass killer eller en MI killer ? Eller er det noe som måler helt på trynet ??» Men nå kan jeg sove rolig.

    @Ine123 jeg insisterer på skylddeling på denne. Det er er ikke bare «tegning, form og farge», tingene skal også settes bra sammen !

    Mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    "MÅTTE bare" erte deg litt :)
    Så INGENTING å bli nervøs for, dette . Du kan sove veldig rolig, og det kommer også jeg til å gjøre :).
    Når @Armand smiler, så er det fordi at han ser noe han liker ;).

    EDIT: Tror ikke jeg jugde så veldig mye (målemessig), når jeg sa: " Er dette en Pass killer "?

    Nå har jeg veldig tro på RIAA'n du konstruerer. Blir helt sikker knall !
    Tusen takk !
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil gratulere med ett veldig godt målemessig resultat. Jeg syns ellers å huske at jeg har bidratt med både Cardas kontakter, enkoder og fjernstyring til tidligere prosjekter.

    Når Johnny her bruker uttrykket "MI killer", syns jeg imidlertid at han bommer kraftig. Det har alltid vært god kutyme å sammenligne epler med epler, ikke epler med appelsiner. MI 23,5A har veldig lav forvrengnig, også sammenlignet med flere andre kjente og ikke minst VELDIG dyre preamper. Vi fikk senest en bekreftelse på de lydmessige egenskapene i en nylig publisert test signert herrene Rognlien og Vadseth.

    Det som setter MI 23,5A i en særstilling er at den ikke har noe global negativ tilbakekobling. Kun lokal motkobling. En MI 23,5A med samme grad av FB som Johnnys preamp vil vise omtrent ei rett linje. MI 23,5A er rett og slett en utrolig linjær konstruksjon uten hjelpetiltak som FB.

    Mine konstruksjoner har alltid vært basert på diskrete komponenter, ikke IC kretser. Årsaken til dette går tilbake til ingeniørskole i Kristiansand og kurs i operasjonsforsterkere på Ullandhaug på slutten av 70- tallet. Jeg er klar over at disse har blitt progressivt bedre med årene, men så er det altså dette med FB som jeg ikke er glad i. La meg benytte en liten digresjon: Den beste indrefileten smaker ikke mye i seg selv. Man må ha god saus, krydder og grønnsaker/poteter for å få ett godt måltid. Slik er det også i audioverdenen. Det er ikke gitt at en forsterker med null målbar forvrengning låter godt, istedet er en med nøye avveid forvrengningsspekter ofte å foretrekke. Om årsaken skal søkes i ulinjær øre/hjerne eller andre parametre skal jeg la være usagt.

    Ellers vil jeg avsluttningsvis bemerke at det er ikke særlig høflig å uttrykke en slik skadefryd om MI når det vitterlig er MIs instrumentpark som har blitt benyttet. Det blir bare litt kleint. Neste gang skal du nok satse på andre for å verifisere utstyret ditt.

    R
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei @RM :)
    Da har jeg slettet det som omhandlet MI. Beklager, det var ikke ment som å være skadefro overfor MI. Jeg skrev da uttrykkelig "målemessig" bedre. Det er ikke det samme som de lydmessige egenskapene !! Det kan godt hende at herrene Rognlien og Vadseth ville ha slaktet den. Hva vet jeg ? Men, jeg legger meg flat og ber om unnskyldning for det som kom litt galt ut.
    Ellers vil jeg avsluttningsvis bemerke at det er ikke særlig høflig å uttrykke en slik skadefryd om MI når det vitterlig er MIs instrumentpark som har blitt benyttet.
    Beklager igjen, det var ikke ment som skadefryd overfor MI. Jeg var ikke klar over at analysatoren hos @Armand var i MI's eie ??? Er den virkelig det ? Mulig jeg tar feil............???
    Jobber ikke @Armand freelance for både MI og Vera Audio ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Dette er en offentlig beklagelse @RM
    (Det er en kopi av beklagelsen jeg sendte til han personlig)
    Dette var LITE gjennomtenkt av meg, beklager så mye :( .
    Burde aldri ha nevnt MI, men jeg ble litt euforisk av de gode måleresultatene. Tenkte jeg burde nevne den beste norske, og di dyre "utenlandske" pre-ampene å sammenligne med (målemessig) . Det skulle jeg IKKE ha gjort ! Beklager igjen !
    Jeg var ikke klar over at Rohde &Schwarz analysatoren var i ditt eie, Armand har aldri nevnt dette for meg. Spurte han i etterhånd, og fikk bekreftet at den var din. Så, jeg skjønner nå at jeg virkelig har tråkket i salaten ! :(
    Huff, og huff dette var leit, og jeg beklager atter en gang . Kommer aldr til å nevne MI igjen.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Noen som har lyst til å teste denne pre-ampen ?
    _7R33043.jpg


    Den måler jo helt fantastisk, se målerapport lengre opp som ble gjort av @Armand. Jeg har dessverre ikke gode nok høyttalere til å mene noe om den. Dessuten er jeg nok ikke den rette til å mene noe om den, siden det er jeg har satt den sammen.(Inhabil)
    Oppsummering
    Det er klart at dette er fantastisk bra målinger i min bok og en god forbedring fra forrige gang Johnny var her.
    Ja, vi kan måle både det ene og andre langt der nede i dypet, men det er neimen ikke langt unna at preampen måler like bra som måleinstrumentet. Til alle praktiske formål vil denne preampen være helt fri for både støy og forvrengning ved alle voluminnstillinger.
    Send meg en PM, hvis du har lyst til å teste den :) . Kan hentes her i Halden, eller jeg kan evt. møte deg på halvveien. Det eneste jeg forlanger, er at du gir meg en ærlig tilbakemelding på hvordan du synes den "låter" i ditt anlegg. Jeg tåler både ris og ros :).
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    ^^
    Ingen som har lyst til å teste denne i eget anlegg ??
    Mvh.
    Johnny
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Joda, den svinger - og det gjør det meste som er tatt opp fra "Daryl's House" Mye bra der.

    Her er Kevin Bacon, took me by surprise actually!! En habil musiker i tillegg til skuespiller.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn