Ine bygger High End Amplifiers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Den som leter lenge nok, finner ;)
    Betjeningsknapper i metall kom i dag. (15 av hver). To forskjellige størrelser :

    IMG_20190201_234303 red.jpg


    Et 4mm hull til switchene må bores i hver knapp. Burde ikke by på noe problem ….(så lenge man treffer senter ;) )
    Slik ser fronten ut til en original XP 25:

    9105934986_02dd40e499_b.jpg


    Disse er på inngående:

    XP 25 Knob.JPG


    Modifisere disse en del, bør la seg gjøre :)

    Mvh
    J.R
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Haddde det blitt kult med gull forgyllte knapper :) ?
    Knappene var kule uansett
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.788
    Torget vurderinger
    23
    HVA? Ikke lage fra scratch i Aircraft grade alu? :(:(:(
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har en slik variotrafo som jeg fikk av Roar M.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/71960-ine-bygger-high-end-amplifiers-14.html#post1875684

    Vario trafo.jpg


    Har alltid savnet et Volt-Amp. meter til denne. Fant et greit meter på Ali.E. Garantert ikke så veldig nøyaktig, men det gir nok en "grei nok" info ;)
    Kostet lite, men det får duge :) Digital 22mm AC 12-500V Volt 0-100A . Det tar heldigvis ikke så mye plass, så det burde gå greit å få det montert inn.

    Volt-Amp meter.JPG


    Volt-Amp meter 2.JPG


    Volt-Amp meter 3.JPG


    Mvh
    J.R
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har print og deler til Korg b1 ( Pass julegaven ) men har ikke bygget den ennå. Har en Sissy SIT på bordet som skal ferdiggjøres først. Mangler i øyeblikket midler til kjøp av kabinett og powersupply. Har ikke lyst til at bruke kabinett og supply fra min M2. Den er for god.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    IMG_20190331_000121.jpg


    Arbejder på det. Venter på dele fra DiyAudio Store. De er langsomme. Monterer nok noget som kan levere mere trøkk efter Nutube.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Johnny, da gjør vi ett forsøk :)

    Da er deler kommet i hus for The DIY Nutube Preamp, det er Korg Nutube 6P1 og PCB B1 Nutube Essentials V1 inkl noen av FET'ene ferdig paret.
    Så nå begynner morroa, bestille deler og kabinett som skal huse denne lille saken, og om en skal gå for konvesjonell PSU eller SwM-PSU! Personlig haller eg litt mot gamle måten, men ser der blir mer og mer brukt switch-mode PSU'er - spesielt i Klasse D-forsterkere. Men det er nå omdiskutert det også som alt annet og for noen av oss blir SwM-PSU i forsterkere som å banne i kjerka!

    Jaja ein går nå ei spennende tid i møte med ett PASS prosjekt, som først vart presentert i 2017 av Nelson Pass på "Burning Amp Festival 2017", ved hjelp av Korg Nutube dual triode og nå fås som ett DiY kit fra DiY Audio i USA.

    Les litt her: http://www.firstwatt.com/pdf/art_diy_nutube_preamp.pdf

    Bilder av PCB og Korg Triode:
    a-PCB-Nutube-DSC8521_large.jpg
    Korg_Nutube_large.png


    Noen har muligens allerede bygget denne Pre-Amp, andre som meg er klar - uansett kan det bli kjekt å kunne utveksle erfaring.

    Kjekt av Johnny å la meg få lov å skrive noen ord her i hannes tråd, eg er med andre ord fersk her i forumet, men lest mye bra stoff fra mange av dere :D

    Mvh/ Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)

    Så flott at du fulgte mitt råd om å poste i forumet, og ikke ta alle ting på P.M. På denne måten kan erfaringer deles med andre DIY'ere. Forsett å poste hva du driver med og dine erfaringer. Du kan gjerne bruke min tråd fremover, eller starte din egen tråd. Du velger selv :)

    Stå på !
    Mvh
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har også gang i den Korg Nutube. Vibrationer skal dæmpes ellers lyder den forfærdeligt læser jeg alle vegne. Godt solidt kabinet som er dæmpet med bitumen Eller lignende. Tænker hænge min op i tråde.
    IMG_20190430_231612_Bokeh.jpg


    Bruger Nichicon KA som giver rigtigt god bas. Altså den aller dybeste bas. Ja det er synsning. Tænker det kompenserer lidt for "triodens" fyldige mellembas. Modstande er Takman.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Samme konstruksjon, men med et annet kretskort. On board SMPS power-supply som er testet med godt resultat. I bakhånden har jeg Salas shuntregulatorer, for å teste om det er noen forskjell lydmessig ;)

    Har også kjøpt et adapterkort til Nutube'n, slik at jeg kan montere den i frontplaten bak et plexiglass med gummibøssinger for mindre vibrasjoner. Dobbeltsidig tape mellom adapterkort og Nutube'n.

    IMG_20190430_231315 red.jpg


    Vet ikke når jeg får startet med alt dette, har alt for mye som ikke er ferdig...…..:(

    Mvh
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis vi laver fællesindkøb af Jfets kan du så matche nogle,?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hvis vi laver fællesindkøb af Jfets kan du så matche nogle,?
    Hei :)

    Jeg kjøpte inn 25 stk. 2SK370GR fra Kina. De kan glatt brukes i denne konstruksjonen. De er ikke (ennå) så utsatt for counterfeits. Resultatet kan ses av dette bildet:

    2SK370.jpg


    I received 25 pcs. of the 2SK370-GR today. All have been measured, using my PEAK Atlas DCA75 Pro.
    10 out of 25 is in the GR-range (see picture). The rest (15pcs) had an Idss around 1.5>1.6mA at Vds=3.00V, and is defective !
    Men, 8 stk. kan jeg lett bruke i denne konstruksjonen. :)

    Kontaktet selger og får nå refundert for de 15 stk. som ikke lå i GR-range. :)

    Mvh
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har også fået sættet fra DIY-Audio store.
    M.h.t. Nu-Tube på frontpladen er jeg spændt på, om Nu-Tube er påvirket af lys??
    Det varer nok et stykke tid, inden jeg kommer i gang med min, men mit forslag går på, at man måske skulle teste
    lyden med lys på/tildækket for at checke, om lyden er lyspåvirket. Det ville være synd at bruge tid på hul i frontpladen,
    hvis det efterfølgende viser sig at være en dårlig løsning :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har ikke tålmodighed til firkantet hul på fronten til Nutube. Jeg kombinerer med Aleph 1.7 som extra "buffer" så kan jeg få balanceret ud. Skal være et prestige projekt det her.
    IMG_20190501_194637.jpg

    Limet Korg fast med silicone. Det kan skæres af igen. Monteret Fairchild. Bestilt New Class D 1.5 A 24 volt discret regulator.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Shuntregulator...

    Hei Johnny,
    Har du noen link til de shuntregulatorene du vurderer å bruke, eg har ein liggende men med dobbel rails (sysnes det blir overkill) og her er det kun ein rail på +24V, så fint å funnet ein kompakt PCB med deler :D

    Mvh
    Helge
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Kult med den NuTuben :)

    Regulatorer:
    Jeg har gått bort fra Salas regulatoren i mine prosjekter. Jeg fikk den meget bra og den slo alt av andre regulatorkonstruksjoner, men jeg har nå laget min egen som er bedre. Ulempen med Salas er at den sløser med varmen og man må drive den hardt og tape mye effekt for å oppnå dataene som i grafen under. Den jeg har laget er ikke en shuntregulator, men en tradisjonell serieregulator. Den baserer seg på en ultrapresis strømkilde og bruker nesten ikke strøm.

    Her er en graf som sammenligner støy i mange konstruksjoner. Utgitt av Linear Audio.
    Screen Shot 05-24-19 at 12.09 AM.jpg

    Jeg har tegnet inn min 4 Ampere versjon i blått nederst. Den bikker under 900pV :cool:
    Jeg målte de Salas'ene jeg bygde og fikk de ned til 2uV støy når jeg kjørte de max. (litt bedre enn 3uV som vist i grafen over)
    NewClassD er bare helt utrolig dårlig og støyer mange ganger mer enn en LM317 til 3 kroner....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Men hvornår er de målinger på regulatorer fra? Jeg mener de er mange år gamle. Der er kommet nye produkter. Håber New Class D er meget bedre nu om tider. Har adskillige liggende. Har monteret en til Nutube.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men hvornår er de målinger på regulatorer fra? Jeg mener de er mange år gamle. Der er kommet nye produkter. Håber New Class D er meget bedre nu om tider. Har adskillige liggende. Har monteret en til Nutube.
    Du har rett, Drossel, denne testen er gammel, jeg vet det fordi jeg har fulgt Lars i et par tiår, og jeg husker når den kom og at den ergret Lars noe forferdelig og det er mange år siden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Og Super Teddy har mega høj udgangsimpedans. Har din også det Armand?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Hele testen med kurvene jeg viste til ligger her:
    https://linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/files/v4 jdw.pdf
    De utførte også lyttetester og det er interessant at Salas gjorde det dårligere enn vanlig chip-regulatorer (LT1963/LT3015) til 30-40 kroner. Se side 186.

    Dette er fra volume 4 som ble utgitt i 2012, så den er noen år gammel ja. Men har NewClassD, Salas og de andre endret seg så mye siden den gang da?

    Jeg har målt utgangsimpedansen også. Min reg er brun linje som starter på 2mOhm og ligger på 3mOhm opp til 2kHz før den begynner å stige litt.
    Screen Shot 05-24-19 at 01.07 PM.jpg


    For å sette dette med utgangsimpedanse litt i perspektiv har jeg tegnet inn DC impedansen til 2,5mm^2 kabel også. En med 3mm lengde og en med 2m lengde. Ut fra dette kan man si at det ikke er noe poeng med utgangsimpedanse på mindre enn 1mOhm hvis man har tenkt å bruke en eller annen form for ledning fra regulatoren til et annet kretskort. Det optimale er å montere regulatorer helt inntil der strømmen skal brukes.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg kan sende dig en New Class D som du Kan måle på? Har fået købt flere som jeg ikke får brugt. 3.3 og 5 V.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kan sende dig en New Class D som du Kan måle på? Har fået købt flere som jeg ikke får brugt. 3.3 og 5 V.
    Det er interessant å sammenligne litt så jeg sier takk til det. Jeg har ikke tid på en stund, men når jeg skal i gang med testing og produksjon av flere regulatorer tar det ikke lang tid å måle et par ekstra når måleriggen er satt opp. Regner med du lodder de sammen selv.
    Du kan sende de til Armand Aanekre, Gudes Gate 21, 3615 Kongsberg, Norway
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad mener du med lodde sammen? De er loddet sammen. Lars anbefaler 0.33 uf på udgangen. Den er Smd med undtagelse af den store transistor i 220 hus.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Armand

    Regulatorer:
    Jeg har gått bort fra Salas regulatoren i mine prosjekter. Jeg fikk den meget bra og den slo alt av andre regulatorkonstruksjoner, men jeg har nå laget min egen som er bedre. Ulempen med Salas er at den sløser med varmen og man må drive den hardt og tape mye effekt for å oppnå dataene som i grafen under. Den jeg har laget er ikke en shuntregulator, men en tradisjonell serieregulator. Den baserer seg på en ultrapresis strømkilde og bruker nesten ikke strøm.
    Hei Armand :)
    Litt nysgjerrig på hvilken strømgenerator du har brukt ? Du testet jo min pre. og du målte støy fra power-supply. Jeg bruker jo en serieregulator fra Erno Borbely, som bruker en LM334Z strømgenerator.

    All-FET Audio : Build Your Own Hi-End Audio Gears!

    Power-supply.JPG


    Kommentar ?

    Mvh
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    Det er litt kjipt av meg, men jeg ønsker ikke å avsløre så mye om min konstruksjon. Det jeg kan si er at tiden har gått i fra mange av de gamle konstruksjonene. Det finnes i dag komponenter som er bedre.
    Det var vel ikke voldsomt med støy på din preamp? Det sitter uansett en integrert chip-serieregulator etter din Borberly-regulator, så det er ikke noe å hente der. Jeg tror noise floor hos deg er begrenset til elektronikken som sitter etter regulatorene.

    Dette var noise floor på utgangen med de modulene som satt i den når jeg hadde den hos meg.
    Screen Shot 05-25-19 at 12.33 AM.PNG

    Totalt 11,5uV integrert opp til 22kHz og ingen rester av nettstøy. Når dette forsterkes opp 20 ganger i en effektforsterker så blir det 220uV og da begynner det å bli hørbart, men kun helt inntil elementene.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Det sitter uansett en integrert chip-serieregulator etter din Borberly-regulator, så det er ikke noe å hente der. Jeg tror noise floor hos deg er begrenset til elektronikken som sitter etter regulatorene.
    Du tenker på disse ?

    Power on board.JPG


    Mvh
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.014
    Sted
    Kongsberg
    ^Ja.
    Her er støykurven for den.
    Screen Shot 05-25-19 at 03.14 AM.PNG


    0,1 på den vertikale skalaen tilsvarer 10^-7 på den vertikale skalaen på grafen jeg viste lengre opp i tråden. Du ser da at den ligger i området blant mange av de andre regulatorene, men er litt dårlig ved 10Hz der den har 0,6 uV/SQRT(Hz)). Total integrert støy fra denne er ca 12uV RMS opp til 20kHz. Til sammenligning har min 0,1uV integrert støy opp til 20kHz.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg kan sende dig en New Class D som du Kan måle på? Har fået købt flere som jeg ikke får brugt. 3.3 og 5 V.
    Det er interessant å sammenligne litt så jeg sier takk til det. Jeg har ikke tid på en stund, men når jeg skal i gang med testing og produksjon av flere regulatorer tar det ikke lang tid å måle et par ekstra når måleriggen er satt opp. Regner med du lodder de sammen selv.
    Du kan sende de til Armand Aanekre, Gudes Gate 21, 3615 Kongsberg, Norway
    Sendt idag en 5 V. 1.5 A
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Arrrrghhhh !! :mad::mad::)

    Vis vedlegget 443242

    R31 og R32 på undersiden av kortet.

    Vis vedlegget 443244

    R29 og R30 på oversiden av kortet. Sitter mellom de to rele'ene til venstre. Begge rele'er må ut. Kortene er gjennomplettert for å gjøre utloddingen av disse ekstra grei ? Her har jeg vist dere kun den ene kanalen, må gjøres på den andre kanalen også.

    Nå må dere slutte for blanke f.......;) Hele pre-ampen må demonteres, men det var det visst ingen som fikk med seg ? Og hva er gevinsten ? DET vil jeg gjerne ha et svar på ! Jeg sover veldig godt, uten å gjøre dette, da jeg ikke ser gevinsten.

    Mvh.
    Johnny
    Hei :)

    Da fikk dere rett, jeg har alltid ergret meg over denne feilen i BOM'en. :( Disse 1K motstandene blir byttet ut med 100K motstander av min tidligere arbeidskollega neste uke.
    Som tidligere nevnt ble jeg arbeidsledig fra 1/1-2019. Dette har tæret på lysten på å holde på med denne hobby'n. :( Alt har mer eller mindre stått stille de siste seks måneder...……..:(
    Men, vi får se om lysten kommer tilbake...….? Det ligger nok av prosjekter her som venter på ferdigstillelse.

    Mvh
    Johnny

    Feil motstansverdi 1.jpg


    Feil motstandsverdi 2.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn