"In Rush" løsninger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Bruger 10 A sikring i de fleste forstærkere. Strømskabets Gigawatt tåler 16 A minimum. Automat relæ.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Sikker på at det er rett tilnærming på ett problem?
    Forsterkerens sikring ryker ved påslag.
    Da ville jeg sett på alternativ årsak.
    At kurs sikring faller ut kan ha sin naturlige årsak. Men at sikring i forsterker ryker..
    Da bør det ringe en bjelle.
    Store ringkjerner og at kurs sikring faller ut er ett videnkjent problem, men ikke at sikring i forsterker ryker. Det er mindre kjent.

    At dette har skjedd ofte, tidligere hos meg, når Støy problematikken var på sitt verste
    Er noe annet. Men dette hører til sjeldenhetene.
    Det er mere vanlig at glass sikring i forsterkeren ryker. meget vanlig når man prøver å starte opp en større trafo og/eller stor lyttebank og man IKKE har softstart. Akkurat derfor anbefales det softstart på alt over 400VA som tommelfinger regel. Man kan gjøre som Drossel å kjøre en alt for stor sikring. Men da er jo halve nytta borte med den sikringen.

    Ta f.eks mitt siste bygg. en 5 kanals honey badger. den har en 1KVA trafo og 180.000uF kondensatorbank. prøv å start den uten softstart. da ryker glatt en 10A glass sikring. OG en ordinær 16A kurs sikring. Med softstart, så bruker jeg en 6,3A glass sikring uten noe problem.
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Selv bruker jeg 2.5A til 6,3A stort sett i mine forsterkerbygg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Sætter konsekvent 10 A slow blow i de store forstærkere. Lyder bedre med større sikring.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det opprinnelige spørsmålet her var vel om dagens softstart som har ntc motstander i serie med tilførselen kunne virke negativt på lyden (dynamikkbegrensning når kondensator banken begynner å gå tom) siden de alltid står der i serie?

    Som jeg skrev i mitt forslag til ninja kobling. Det eneste som trengs er en forbikobling av softstarten. Om du setter en 2polt bryter i paralell med dagens løsning, fjerner du alle muligheter for dette.
    Dagens softstart virka vel helt fint?

    En ntc går uansett mot 0ohm når den blir skikkelig varm, så bør ikke være store innvirkningen den kan gi i utgangspunktet.

    Om du kan leve med en manuell bryter, vil dette gi en uendelig mer robust løsning enn en rele/ntc/kondenstor forbikoblingsløsning kjøpt for glansbilder i Kina.

    --
    Martin
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det opprinnelige spørsmålet her var vel om dagens softstart som har ntc motstander i serie med tilførselen kunne virke negativt på lyden (dynamikkbegrensning når kondensator banken begynner å gå tom) siden de alltid står der i serie?

    Som jeg skrev i mitt forslag til ninja kobling. Det eneste som trengs er en forbikobling av softstarten. Om du setter en 2polt bryter i paralell med dagens løsning, fjerner du alle muligheter for dette.
    Dagens softstart virka vel helt fint?

    En ntc går uansett mot 0ohm når den blir skikkelig varm, så bør ikke være store innvirkningen den kan gi i utgangspunktet.

    Om du kan leve med en manuell bryter, vil dette gi en uendelig mer robust løsning enn en rele/ntc/kondenstor forbikoblingsløsning kjøpt for glansbilder i Kina.

    --
    Martin
    En rettelse. Det dreide seg om NTC SOM softstart. Altså uten bypass. en hver softstart vil bypasse thermistorene etter kort tid.
    I en klasse A krets vil den holde seg nært 0ohm når den er innkoblet til en hver tid. Men for klasse A/B vil den ikke gjøre det.
    Også er det problemstillingen med nedkjøling om den ikke bypasses da.Det vil da kreves omlag 90sek nedkjølingstid før forsterkeren kan skrus på igjen.

    Jeg klarer ikke helt å se koss en enkel bryter skal ha lengre levetid enn en relè basert softstart men. et relè er en bryter. En manuel bryter har ikke en levetid på flere sykluser enn et relè. Og elektronikken som styrer relèet er ikke det første som ryker. relèet selv ryker før det. så da ser jeg ikke poenget i å gjøre jobben manuelt for å spare et par hundre kroner på et bygge prosjekt som allerede har kostet 6-20.000.

    Også glemmer man stadig å slå den manuelle bryteren tilbake til "softstart funkjson" etter å slått av forsterkeren. også ryker sikringen ved neste påslag. Og vips så har du brukt like mye i sikringer som en skikkelig softstart hadde kostet.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg misforstått spørsmålet!
    Trodde du skulle ha en bypass krets for dagens softstart.
    Har hatt klasse A, har rør nå, så produksjonen av varme kan gi problemer med ntc motstander når disse står inne i kabinettet ja.
    Varmen kan jo potensielt holde lengre enn det tar for trafo og lades ut. Som du sier 90 sekunder.
    Softstarten, blir den stående inne i forsterkeren? Kommer du til å sette opp noen form for termisk barriere/kjøling av denne?

    --
    Martin
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja nå var det ikke meg som stilte spørsmålet. Jeg bruker utelukkende softstart med NTC'er som blir bypasset.
    Jeg kan ikke fordra det at det brukes en simpel NTC som softstart. Spesielt i forsterkere som koster en mnd lønn og enda litt. Det blir rett og slett for dårlig levert.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Kanskje ein bør sjå på prinsippet av ein moderne softstart, dette er berre ei generell skisse for prinsippet. Men der finnes i dag ein del av de nyeste versjonen som har doble rele så dei virker som ON/OFF i tillegg som delay for innslag av full spenning.
    Det som skjer er at spenninga går igjennom motstand eller NTC, og etter ein tidskonstant så slår releet inn og kortslutter motstanden eller NTCen, alt etter hvordan softstarten er bygget opp.
    2020-10-31_IMG_5008.jpeg
    Håper dett gir ei hvis forklaring hvordan ein softstart virker, og da skal ikkje NTC ha noen innvirkning på lydbilde vil eg meine.

    Ellers i denne diskusjonen må ein sjå på heile samspelet på forsyningsspenninga, heilt frå sikringsskap til forbruk, les trafo i forsterker. Men samstundes må ein huske på at i dei fleste hus er det også andre strømforbrukerer som er eit problem når større forsterkerer startes, men softstart hjelper at sikringer for 230Vac holder! Det ideelle er egen kurs til stereoanlegget, og da med 16A og ha min 4mm², men det koster. Og det er installatør som koster mest.
    De fleste eldre hus har kun 1,5mm² og 10A kurs, og både lys og varme knyttet opp mot samme kurs desverre.

    Så det viktige er å vurdere hvordan eins strømfordeling er og er det store anlegg må ein vurdere egen kurs til anlegget.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Kanskje ein bør sjå på prinsippet av ein moderne softstart, dette er berre ei generell skisse for prinsippet. Men der finnes i dag ein del av de nyeste versjonen som har doble rele så dei virker som ON/OFF i tillegg som delay for innslag av full spenning.
    Det som skjer er at spenninga går igjennom motstand eller NTC, og etter ein tidskonstant så slår releet inn og kortslutter motstanden eller NTCen, alt etter hvordan softstarten er bygget opp.
    Vis vedlegget 672203
    Håper dett gir ei hvis forklaring hvordan ein softstart virker, og da skal ikkje NTC ha noen innvirkning på lydbilde vil eg meine.

    Ellers i denne diskusjonen må ein sjå på heile samspelet på forsyningsspenninga, heilt frå sikringsskap til forbruk, les trafo i forsterker. Men samstundes må ein huske på at i dei fleste hus er det også andre strømforbrukerer som er eit problem når større forsterkerer startes, men softstart hjelper at sikringer for 230Vac holder! Det ideelle er egen kurs til stereoanlegget, og da med 16A og ha min 4mm², men det koster. Og det er installatør som koster mest.
    De fleste eldre hus har kun 1,5mm² og 10A kurs, og både lys og varme knyttet opp mot samme kurs desverre.

    Så det viktige er å vurdere hvordan eins strømfordeling er og er det store anlegg må ein vurdere egen kurs til anlegget.
    veldig enig med deg her :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Lavede mit el selv men fik det efterset af elektriker ven. Har lavet meget el. Det er ikke spor vanskeligt. Men visse regler skal jo overholdes.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja samme her. Jeg driver en del med oppussing. Og da legger jeg opp alt selv. tar bilder av jobben før veggene/tak kles igjen, og sender bildene til elektriker. han er fornøyd, så kommer han å kobler sikringsskap. Det er temmelig besparende. Men da er dette avtalt på forhånd.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Kanskje ein bør sjå på prinsippet av ein moderne softstart, dette er berre ei generell skisse for prinsippet. Men der finnes i dag ein del av de nyeste versjonen som har doble rele så dei virker som ON/OFF i tillegg som delay for innslag av full spenning.
    Det som skjer er at spenninga går igjennom motstand eller NTC, og etter ein tidskonstant så slår releet inn og kortslutter motstanden eller NTCen, alt etter hvordan softstarten er bygget opp.
    Vis vedlegget 672203
    Håper dett gir ei hvis forklaring hvordan ein softstart virker, og da skal ikkje NTC ha noen innvirkning på lydbilde vil eg meine.

    Ellers i denne diskusjonen må ein sjå på heile samspelet på forsyningsspenninga, heilt frå sikringsskap til forbruk, les trafo i forsterker. Men samstundes må ein huske på at i dei fleste hus er det også andre strømforbrukerer som er eit problem når større forsterkerer startes, men softstart hjelper at sikringer for 230Vac holder! Det ideelle er egen kurs til stereoanlegget, og da med 16A og ha min 4mm², men det koster. Og det er installatør som koster mest.
    De fleste eldre hus har kun 1,5mm² og 10A kurs, og både lys og varme knyttet opp mot samme kurs desverre.

    Så det viktige er å vurdere hvordan eins strømfordeling er og er det store anlegg må ein vurdere egen kurs til anlegget.
    Det kan gjerne legges inn ein X2 kondensator som tar overspenning frå trafo når ein slår av, som @Audiosan nemner, det kan genereres mykje spenning då.
    1604134563994.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn