Godt å se at vi er så enige her, awe. Det er to helt enestående tolkere, og det er godt de har med seg folk som vet å ta vare på innspillingsøyeblikkene deres med produksjoner som kler dem.Ikke helt overraskende at du anbefaler Carmignola og Hewitt, Trond. To perler jeg udelt deler din begeistring for. For storetere av klassisk musikk er innspillinger en vender tilbake til, en ganske eksklusiv kategori nå til dags. Frisk forsyninger deiser ned i postkassen min en eller flere ganger ukentlig, og langt fra alle får fornyet spilletid. Hewitts serie med Beethovens klaversonater følger jeg med på, og hennes fintfølende, subtile uttrykksregister har ikke skuffet så langt.
Hyperion har knekket koden for uanstrengt, livaktig klang i opptak av klassisk musikk. Jeg tror at overtoner i påtagelig fri, dynamisk utfoldelse uten digitalt klaustrofobiske, øretrettende bieffekter, er sterkt medvirkende til det.
Når vi er inne på utrolig god lyd på klassiske plater, er det ikke mulig å komme utenom platemerket Alia Vox og Jordi Savall heller. Om man liker tidligmusikk med klang og atmosfære til å få eggkartong-gåsehud av.