Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.007
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange raringer som holder på med vinyl fremdeles så da er det kanskje ikke så rart at det også er behov for et kulørt håndfast magasin :cool: Mer seriøst, så er det veldig hyggelig at dere har lykkes med "første" nummer :) Kvalitet går aldri av moten!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er nok en forbindelse der, Karmana! "Raringer" søker ofte mot anakronismer som vinylplater, trykksaker, bøker som kan leses og settes i bokhyller, armbåndsur som må trekkes opp, gamle biler, barberkoster, fotoapparter med film, fyllepenner....;-)
    Uansett, det kjennes veldig godt å ha nådd såpass langt mht salg på bare noen dager, og det blir enda morsommere å gå igang med høstnummeret. Vi satser på at det vi legger i "kvalitet" også blir meningsfullt for såpass mange andre at vi kan holde båten flytende.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mange raringer som holder på med vinyl fremdeles så da er det kanskje ikke så rart at det også er behov for et kulørt håndfast magasin :cool: Mer seriøst, så er det veldig hyggelig at dere har lykkes med "første" nummer :) Kvalitet går aldri av moten!
    Kunne ikke vært mer enig Karmana. Kvalitet selger.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Anakronismer er bra i forhold til mange estetisk orienterte aktiviteter. Digital skrift i forhold til håndskrift eller analogt og vakkert trykte bokstaver, for eksempel, er nesten som intravenøs foring på sykehus i forhold til godt kokkelert mat i tiltalende omgivelser. Du får saktens det du behøver via epler, pc'er, slanger og kanyler, men opplevelsen er langt fra den samme.

    Det er ikke alltid det praktiske og pragmatiske kan gi oss det våre sultne sjeler lenges etter. I den digitale og postmoderne virkeligheten kan den enkelte sårt trenge noen drøye doser med antikk, renessanse, romantikk, fyllepenner og vinyl. Papiret, pennen og skriften er også en del av meddelelsen; det forteller noe om hvem du er og hva du ønsker å si.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vakkert formulert, awe. Og sant, ikke minst. Når alt skal gjøres mest mulig praktisk, er det ofte middelmådigheten som triumferer. Men en mer anakronistisk tilnærming er ikke for alle. Jeg har fått noen kommentarer når jeg bruker en nesten seksti år gammel Leica, og de fleste av dem går på at folk ikke begriper at jeg gidder, evt at det sier en hel del om hvor gammel jeg er. Og det gjør det jo.
    Her om dagen opplevde jeg noe som virkelig understreker det du sier. Jeg var i fødselsdagsselskapet til en god venn av meg, og hadde gjort meg litt ekstra flid med kortet, som jeg liker å gjøre når folk jubilerer. Så jeg skrev kortet med fyllepenn. Jeg har alltid likt det, og det bli jo litt penere enn om jeg bruker en orange Bic, for å si det sånn.
    Jubilanten ble mer rørt av kortet enn av presangen, virket det som. Selv om det han pakket ut, var det han ønsket seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    noe nytt om ampen?
    sitter forøvrig og hører på den Messiasversjonen vi snakket om....messer og kor på tape er noe helt hinsides alt annet...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    No news foreløpig. Det har vært en travel helg, så jeg er ikke ferdig med pirkingen enda. Kan tenke meg at messer og kor fort kan være det som er aller best på tape, ja.. Sammen med jazz og Hendrix.. ;-)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bruktbutikker er stas! Og nå som det står et nytt drev på hylla, er det fint å gå på jakt i CD-hyllene rundtomkring. Fredagens lille ekspedisjon brakte meg Arve Tellefsens Ole Bull-inspilling "A Norwegian Pioneer", gitarinnspillinger med Søllscher, Williams og Bream, en samler med Herbie Hancock og " James Brown live at The Apollo" for tredve kroner til sammen. Det er jaggu deilig å være glad i musikk og ha en oppegående CD-rigg om dagen !
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får håpe du får solgt den du har til overs. Svensker er neppe noe mer ivrige enn her inne. :)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Kudos for din omtale av CD-drevet fra CEC i siste Fidelity, Impulse.
    Den er av mange en veldig undervurdet del av lydkjeden. Husker jeg var på en demo av et voldsomt stort stereoanlegg. Vi ble informert at vi også kunne spille medbrakte CD-er. Det var riktig, for på benken lå det et dvd-drivverk. Det var av enkleste type, og som ikke kan ha kostet mange hundre-lapper. Så det var tydelig hvilken prioritering dette hadde.
    Brukte selv mye tid på å finne drivverk, og derved få mest mulig analog lignende-lyd. Herunder ligger også best mulig klokking av signalet. Hvis man unngår de verste CD-spillingene (les: mye bruk av kompressorer), så låter "gammel" red-book CD slett ikke verst:).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Får håpe du får solgt den du har til overs. Svensker er neppe noe mer ivrige enn her inne. :)
    Det går nok fint etterhvert. Det var faktisk solgt til en fyr som til og med hadde betalt håndpenger, men han trakk seg da han oppdaget at det var toppmatet. Tydeligvis ikke den mest våkne karen i landet. Jeg hadde sendt bilder før han bestemte seg..
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei !
    Samme kanal som støyer, så rør er det ikke.
    Hvis du må sende dem til rep. og MÅ ha 300B, kan du låne et par slike, PSE DPA, men du må kjøre til Askim for å hente.
    Vis vedlegget 387005
    Tusen takk for tilbudet! Det er veldig generøst av deg. Jeg liker den forsterkeren veldig godt, og det hadde vært veldig spennende å høre den i dette oppsettet, så du skal jammen ikke se bort ifra at jeg sender deg en pm snart! ;D
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Kudos for din omtale av CD-drevet fra CEC i siste Fidelity, Impulse.
    Den er av mange en veldig undervurdet del av lydkjeden. Husker jeg var på en demo av et voldsomt stort stereoanlegg. Vi ble informert at vi også kunne spille medbrakte CD-er. Det var riktig, for på benken lå det et dvd-drivverk. Det var av enkleste type, og som ikke kan ha kostet mange hundre-lapper. Så det var tydelig hvilken prioritering dette hadde.
    Brukte selv mye tid på å finne drivverk, og derved få mest mulig analog lignende-lyd. Herunder ligger også best mulig klokking av signalet. Hvis man unngår de verste CD-spillingene (les: mye bruk av kompressorer), så låter "gammel" red-book CD slett ikke verst:).
    Tusen takk skal du ha, EIK .
    Det er godt vi er på linje her! Drivverket er muligens det mest oversette komponentet i et anlegg, men så er det jo mange som har droppet det og gått over til harddisk. Å sette et lurvete drivverk i et godt anlegg er å nakkeskyte lyden fullstendig. Men det synes å være urovekkende mange som bruker skrammel i den tro at det ikke spiller noen rolle.
    Jeg hadde egentlig regnet med å få skikkelig tyn for den testen, og for å hevde at det er så store forskjeller. Jeg poengterte det vel med et par ganske tydelige formuleringer også, men så langt har det ikke vært protester å spore.. :cool:

    Du har forøvrig helt rett. Redbook kan låte ganske så strålende, det. Om drivverket duger da, selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Midtsommer.
    Det er meldt regn, så den lokale konserten med Espen Beranek Holms "Oslo Plektrum" ble avlyst.
    Den årvisse St.Hans-grillingen utgikk med høye kneløft, og måltidet ble ingefær-og chillimarinert ørret med thaisalat. Ingen grunn til å klage på det.
    Og jammen er ikke mitt forrige drivverk solgt også. Det tok ikke mange dagene i denne runden.

    Apropos drivverk, Stereophiles ærede redaktør meldte forleden at han gikk tilbake til netopp drivverk, etter at datamaskinen han lagret musikken på, begynte å harke litt.
    Og skulle du ha sett...
    Han meldte om mer dynamikk, mer fundament, bedre klangfarger og mer "fot".
    Sier´u det, gitt..? :cool:
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja vanlig pc med switchmode supply er noe dritt
    men Odroid med heavy duty choke input psu er noe helt annet
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tviler ikke et sekund, Leif.
    Men sånne greier er det ikke mange som har.
    Bare en i Drøbak. :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Midtsommer.
    Det er meldt regn, så den lokale konserten med Espen Beranek Holms "Oslo Plektrum" ble avlyst.
    Den årvisse St.Hans-grillingen utgikk med høye kneløft, og måltidet ble ingefær-og chillimarinert ørret med thaisalat. Ingen grunn til å klage på det.
    Og jammen er ikke mitt forrige drivverk solgt også. Det tok ikke mange dagene i denne runden.

    Apropos drivverk, Stereophiles ærede redaktør meldte forleden at han gikk tilbake til drivverk, etter at datamaskinen han lagret musikken på, begynte å harke litt.
    Og skulle du ha sett...
    Han meldte om mer dynamikk, mer fundament, bedre klangfarger og mer "fot".
    Sier´u det, gitt..? :cool:
    Yes no doubt in my mind.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    En musikalsk hilsen fra ett regntungt Gbg, denne bör inn i samlingen om du likte den förste, låter ok på digitalis også :cool:



    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Midtsommer.
    Det er meldt regn, så den lokale konserten med Espen Beranek Holms "Oslo Plektrum" ble avlyst.
    Den årvisse St.Hans-grillingen utgikk med høye kneløft, og måltidet ble ingefær-og chillimarinert ørret med thaisalat. Ingen grunn til å klage på det.
    Og jammen er ikke mitt forrige drivverk solgt også. Det tok ikke mange dagene i denne runden.

    Apropos drivverk, Stereophiles ærede redaktør meldte forleden at han gikk tilbake til drivverk, etter at datamaskinen han lagret musikken på, begynte å harke litt.
    Og skulle du ha sett...
    Han meldte om mer dynamikk, mer fundament, bedre klangfarger og mer "fot".
    Sier´u det, gitt..? :cool:
    Yes no doubt in my mind.
    No doubt in mine, either.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bra at den holder mål, musicus !
    Jeg hadde tenkt å spørre deg om det da jeg så at du hadde kjøpt den !

    Hilsen tilbake til Gøteborg fra et snart regntungt Hølen.

    Vi kommer forøvrig snart ned på dine trakter for å feriere, shoppe og ha noen tilbakelente dager, så vi får koordinere litt så vi får stukket innom!
    Og apropos Gøteborg, tanken er å stikke oppom min gamle hifi-kompis Janne i Kungsbacka også. Han sitter på en ekstremt eksotisk utstyrspark med mye elektronikk fra Air Tight, horn fra Tune, godsaker fra EMT, Garrard og mange andre, og sånt kan man jo ikke la gå fra seg! ;D
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Bra at den holder mål, musicus !
    Jeg hadde tenkt å spørre deg om det da jeg så at du hadde kjøpt den !

    Hilsen tilbake til Gøteborg fra et snart regntungt Hølen.

    Vi kommer forøvrig snart ned på dine trakter for å feriere, shoppe og ha noen tilbakelente dager, så vi får koordinere litt så vi får stukket innom!
    Og apropos Gøteborg, tanken er å stikke oppom min gamle hifi-kompis Janne i Kungsbacka også. Han sitter på en ekstremt eksotisk utstyrspark med mye elektronikk fra Air Tight, horn fra Tune, godsaker fra EMT, Garrard og mange andre, og sånt kan man jo ikke la gå fra seg! ;D

    Gi bare ett signal, jeg er hjemme i 3-4 uker til, vet jeg skal oppover helgen 8-10 juli, ellers holder jeg meg vel i närheten her nede, så noe får vi til :)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sommertid er jo ikke akkurat hifi-tid, selv om det må planlegges nytt Fidelity og endel annet småtteri. Det er jo ikke så verst å sitte i hagen å drikke kaffe og høre Andsnes spille Beethovens pianokonsert nummer to på radio heller.
    Jeg så forresten "Hovedscenen" med den alltid like entusiastiske Arild Erikstad forleden, viet Andsnes og hans Beethovenprosjekt. Let det opp på nettet om du ikke har sett det!

    På anleggsfronten er faktisk ampen som brummet så heftig, betraktelig stillere. Enslags halvperiodisk feil, dette her. Men uansett, det er til å leve med inntil jeg får tid til å kikke nærmere på den.
    Akkurat nå er arvingen på feriebesøk, og etterhvert er det lunch i hagen. Da blir liksom ikke anlegget prioritert. Heldigvis.

    Men akkurat i dag er det praktiske musikklagringsproblemer som må løses.
    I et hus som er bygget bare åtte år år etter at nevnte Beethoven gikk ut av tiden, og da ikke akkurat for å huse notabiliteter, sier det seg selv at takhøyden ikke er allverden, og særlig ikke på et av gjesterommene, som nå blir omgjort til fars musikkbibliotek.Her er det skråtak og det hele. Jeg har som de fleste andre brukt Ikeas praktiske "Benno", men de er altfor høye. Jeg har fyllt endel hyller i biblioteket nede, men likevel har jeg en mengde plater å finne plass til. Nærmere bestemt seks breddfulle flyttekasser av den største typen til Clas, samt sju minst like breddfulle plastposer. Det er litt, kan du si.

    Så, de av dere som ikke har gitt opp fysisk format og gått over til harddisk, hva brukes av oppbevaring, og er det noen som har noen tips?
    Jeg har lett på finn uten å greie å spore opp noe som funker, utover en metallhylle som langtfra er stor nok.
    Snakker vi plassbygde greier, tro?
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.607
    Antall liker
    58.226
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt vare på alle mine CDer. En sjelden gang er det noe jeg ikke finner på Tidal, og ettersom de er lagret alfabetisk kan jeg finne og rippe dem til hard-discen på min Bluesound Vault, -senest Gillan Welch Time (The Revelator)
    .

    Jeg bruker sånne plastkasser med hjul og lokk.
    Støvtett og praktisk og dra fram eller de kan stables i et kjellerrom f.eks.

    Husker ikke om de er kjøpt på Ikea eller Jysk.

    Mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    God formiddag der oppe

    En tur til byggern og kjöpe plank og noen fine murstein og custom bygge/stable opp en cdhylle som passer forholdene, hadde noen slike for noen år siden og det var ok, nu er det Benno, har litt mer enn normal takhöyde ;)

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Plastkasser er praktisk, Blues. Men det setter noen grenser for tilgjengeligheten.Jeg liker å kunne lete etter det jeg vil spille , ha platene framme. Ikke stuet vekk. Plastkasser blir nok løsningen den dagen jeg legger alt på harddisk, om den dagen kommer.
    Jeg har forresten en plate her som ligger og venter på deg! ;D

    God formiddag, musicus!
    Selvbygg med plank og murstein er definitivt en mulighet. Å ha en snekker krabbende rundt her for å bygge noe, blir uansett svindyrt, så den løsningen utgår med høye kneløft..
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    God formiddag, musicus!
    Selvbygg med plank og murstein er definitivt en mulighet. Å ha en snekker krabbende rundt her for å bygge noe, blir uansett svindyrt, så den løsningen utgår med høye kneløft..
    Jo, selv stabling funker bra, det kan se greit ut også om det er synlig ordnet og enkelt tilkomst, i hylleform som er målet :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stabling er noe herk når en skal ha den underste plata.. Men som musicus sier, skaff deg noen murstein, et par litt rustikke planker og sett og .. Kan kle huset fint det om du velger litt fine matrialer..Og trenger ikke bruke en spiker.. :)

    Og enig i at de var ikke de mest lekre. Noe med fanden og spising av fluer.. :rolleyes:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.607
    Antall liker
    58.226
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste innlegget alt for fort, og meningen ble snudd på hodet.
    Jeg oppfattet ikke ordet IKKE gitt opp fysisk format.
    Det er klart du kan ikke bruke bokser og sette dem i kjelleren hvis de er jevnlig i bruk.
    Beklager så mye.

    Går det ikke an å legge Benno-hyllene horisontalt?
    Enkleste og billigste løsning hvertfall.





    Ellers kan du se på IKEA Hackers: https://www.google.no/url?sa=t&rct=...s.net/&usg=AFQjCNEX6WJVr6e-SaxT4ULkjPthy-A8JA

    Mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Stabling er noe herk når en skal ha den underste plata.. Men som musicus sier, skaff deg noen murstein, et par litt rustikke planker og sett og .. Kan kle huset fint det om du velger litt fine matrialer..Og trenger ikke bruke en spiker.. :)

    Og enig i at de var ikke de mest lekre. Noe med fanden og spising av fluer.. :rolleyes:
    Sorry my mistake!, stabling av murstein og cd forvaring i horisontalen som i en vanlig hylle, der mursteinen legges som avstander mellom planken/hyllene ettersom hvor mange höyder man vil ha :)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg leste innlegget alt for fort, og meningen ble snudd på hodet.
    Jeg oppfattet ikke ordet IKKE gitt opp fysisk format.
    Det er klart du kan ikke bruke bokser og sette dem i kjelleren hvis de er jevnlig i bruk.
    Beklager så mye.

    Går det ikke an å legge Benno-hyllene horisontalt?
    Enkleste og billigste løsning hvertfall.





    Ellers kan du se på IKEA Hackers: https://www.google.no/url?sa=t&rct=...s.net/&usg=AFQjCNEX6WJVr6e-SaxT4ULkjPthy-A8JA

    Mvh

    Den lösningen der så jo brukandes ut også :)

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å bruke Billy hyller fra Ikea som her?

    ikea cd.jpg


    Edit: var litt treg, er vel en variant av de over her?
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Skulle du vurdere liggende Benno og ha behov for flere hyller, har jeg etter at CD-samlingen er satt på lager 14 stk som kan lånes på ubestemt tid...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jøsses, her er jeg bare borte etpar timer, og jaggu hagler det ikke inn med glimrende forslag! Dette forumet kan være alldeles fantastisk til tider!

    Blues, det er ingen fare. Jeg hadde nesten på følelsen at vi snakket litt rundt hverandre der. Og forslaget med liggende Benno er jo helt strålende. Jeg har lurt på om ikke det var tingen, men trodde ikke jeg fikk plass. Nå har jeg målt, og det funker. Seden jeg allerede har ti hyller stående, bokstavelig talt, er det jo lett for en gjenbruksopptatt sjel som meg å satse på noe som nærmest gir seg selv. Problem solved. Takker!

    Skulle jeg få bruk for fler, låner jeg gjerne noen av deg, Horny. Det skule sikre at jeg ikke går tom for oppbevaring på en stund!

    Lekre de industrielle hyllene, EIK. Helt i min gate, selv om de nok ikke ville fått oppholdstillatelse hos innenriksministeren i huset...
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    plassbygd hylle.jpg


    Ville bare slå ett slag for plassbygde hyller. Maken til plassutnytting skal man lete lenge etter.
    En helg. Litt matriell. Skruer, lim en dæsj tålmodighet og en god kappsag. Så fikser du dette Impulse :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det var vanvittig lekkert, Nikko! Jeg vet at jeg ikke har tålmodighet til å gi meg i kast med sånt helt på egen hånd, men jeg har en kamerat som er snekker, så kanskje han kan overtales...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn