Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ikke helt overraskende at du anbefaler Carmignola og Hewitt, Trond. To perler jeg udelt deler din begeistring for. For storetere av klassisk musikk er innspillinger en vender tilbake til, en ganske eksklusiv kategori nå til dags. Frisk forsyninger deiser ned i postkassen min en eller flere ganger ukentlig, og langt fra alle får fornyet spilletid. Hewitts serie med Beethovens klaversonater følger jeg med på, og hennes fintfølende, subtile uttrykksregister har ikke skuffet så langt.

Hyperion har knekket koden for uanstrengt, livaktig klang i opptak av klassisk musikk. Jeg tror at overtoner i påtagelig fri, dynamisk utfoldelse uten digitalt klaustrofobiske, øretrettende bieffekter, er sterkt medvirkende til det.
    Godt å se at vi er så enige her, awe. Det er to helt enestående tolkere, og det er godt de har med seg folk som vet å ta vare på innspillingsøyeblikkene deres med produksjoner som kler dem.
    Når vi er inne på utrolig god lyd på klassiske plater, er det ikke mulig å komme utenom platemerket Alia Vox og Jordi Savall heller. Om man liker tidligmusikk med klang og atmosfære til å få eggkartong-gåsehud av.

• Liker
    Reaksjoner: awe

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå skal vel jeg være litt forsiktig med å anbefale klassisk musikk i denne tråden :D Gjør et unntak og lar det stå til. Laura Metcalf har jeg spilt jevnlig et par uker nå og synes det er et strålende album. En god balanse mellom det stemningsfulle og det mer utfordrende, jaffal for meg :) En klar anbefaling hvis den ikke allerede er på spillelisten din. God helg forresten :)

image.jpeg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God kveld, Karmana! Den skal jeg sjekke ut! Musikktips er alltid stas å få, særlig ting jeg ikke har vært borti før. Takk skal du ha, og god helg til deg også. Kos deg med blekka! ;-)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg får ikke linken din til å virke, musicus. Men Haydn er aldr feil uansett. Liker du denne, er det bare å kjøpe inn hans Cellokonserter med Du Pre og pianokonsertene med Andsnes. Fantastisk musikk og helt strålende lyd.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hm. foneshop.it får visst nettleseren min til bare å stå å henge.. Jeg får prøve senere en gang.
    Jeg spilte forresten Haydns pianokonserter nr 3, 4 og 11 med Andsnes og Det Norske Kammerorkester i går. Det er en helt fantastisk plate, og lydmessig noe av det aller fineste jeg har i samlingen. Jeg nevnte den for Morten Lindberg en gang, og han var helt enig i at den fortjente all den rosen den kunne få. Den hører hjemme i ethvert møblert hjem , spør du meg. Det er ikke hver dag man opplever at så å si hver eneste omtale på nettet priser lydkvaliteten på en innspilling, som her.

Ellers er det en litt overskyet dag her i huset, selv om sola leker seg utenfor og himmelen er azurblå.

Den venstre monoblokken min støyer ganske drøyt. det brummer fra trafoene, og jeg hører både rippelstøy og en svak, høyfrekvent piping i høyttaleren. Ikke akkurat festlig, og særlig ikke nå som det spiller så bra som det gjør....
    Monoblokkene mine har fungert fantastisk bra og støymessig upåklagelig siden jeg fikk dem, men nå trenger i alle fall den ene litt ettersyn, virker det som.
    Typisk!

71PLniIImJL._SY355_.jpg

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Hmmm. nu henger den her også, ikke bra det der...sjekket litt i hyllen og der fant jeg Hayd´s Piano Concerts 3,4 &11 med Andsnes samt hans Piano Sonatas med Andsnes...Cello konsertene i C major & D major tar Yo-Yo Ma seg av...

Da kopierer jeg heller det jeg ville linke til, det var mer pressing/innspilling jeg ville high lighte her :)

FRANZ JOSEPH HAYDN (4LPS)

Rocco Filippini: violoncello e direttore
    Orchestra da Camera Roma Classica

Signoricci Vinyl / LIMITED EDITION / stereo / Pure Analogue Recording / Pure Analogue Cutting / One-Stage Pressing Process / 45 rpm / 180 g. / Special One Sided Series / Heavy Quality Sleeves / Printed in Germany

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøss! Det der ser ut som en lekker utgave! Den skulle jeg gjerne hatt i hylla!

U

utgatt25555

Gjest
    Den er jo ikke sprettet så kanskje det er muligheter å ta den med om så skulle bli aktuellt, den er jo presset i bare 496 ex, så det kjenns rett å bare la den stå og samle seg en stund til!!

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Om du bestemmer deg for å la den få et nytt hjem, er jeg der, musicus! ;D

U

utgatt25555

Gjest
    Om du bestemmer deg for å la den få et nytt hjem, er jeg der, musicus! ;D
    Hehe det er notert, om ikke annet så kan det jo planlegges sånn at du får väre med når den sprettes ved en hyggelig passende anledning!

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjipt med forsterkeren din impulse..Ikke akkurat hyllevare, og det er begrenset med folk som KAN disse..Hva tenker du å gjøre ?=

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Sjekke ut rørene først. Er det likeretterøret som har tatt kvelden, er det 2. gang siden i våres. Da var jaggu ikke de nos Mullard-røra jeg kjøpte i fjor høst mye å samle på, i tilfelle..
    Jeg swapper senere i kveld, Leif. Flytter uvesenet seg, er det ikke mye å lure på...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kjipt med forsterkeren din impulse..Ikke akkurat hyllevare, og det er begrenset med folk som KAN disse..Hva tenker du å gjøre ?=
    Ja, jøss. Det er kjipt, men håper på en enkel løsning.
    Neida, ikke akkurat hyllevare, men det er jo grenser for hvor kompleks en 300 b SET kan få blitt, heldigvis.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Eg vil nesten hevde at du kan sammenligne eintakts 300b med saab båtmotor,ganske enkelt for folk med litt kompetanse på området.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen, mine herrer.

Her nytes morgenkaffen med Andsnes i bakgrunnen. Det låter alldeles strålende, men det brummer i venstre kanal. Likeretterrøren ble byttet om, men problemet forble i den samme kanalen, så her må det en forsterkerdoktor til på et eller annet tidspunkt. Riktignok brummer det en tanke mindre, men det er ikke til å ta feil av.
    Når det gjelder Haydn-skiva til Andsnes, burde den finnes i alle hyller hos folk som har et forhold til musikk og lyd. Ingen såkalt "audiofil" klassisk utgivelse jeg har hørt, kan måle seg med denne. Dette er tekniker-maestro Akselbergs aller fineste utgivelse, og ikke minst er det Grammofones referanseverk når det kommer til Haydns pianokonserter. Ingen dårlig kombinasjon! Så med sånn musikk i stua på en grå og våt regnværsdag, får det ikke hjelpe om det brummer litt..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    da må du swappe resten av røra, et og et
    kan og være en filtercap.....
    du kan jo sjekke om Thomas i Drøbak gidder....han kjenner de jo
    står et par VPA i Drøbak, du kan teste :cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skal ta en swap-runde i løpet av dagen og se hva jeg finner ut av det, Leif.
    Ja, Thomas kjenner dem, og ikke er det så langt dit, heller. Jeg får sende ham en melding å høre om han har tid og ork til å bale med greiene.
    Det hadde vært utrolig morsomt å prøve VPA ved anlednig, så jeg takker ydmykt for tilbudet! ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    etter turen til Audiomix er de med riktige rør nesten like tyste som mine 300B; under 250µVAC på utg.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikkje er noen av røra som er synder,så har eg stor tru på lodding som er dårleg.
    På mine 300b blokker har loddinga på dei store kondisene i ps løsnet 2-3ganger,delvis pga tynn loddetag(loddeøre),og resten pga flytting av blokkene som ikkje er gunstig.

Visuell sjekk+forsiktig sjekk med fingrene på kabler avslører evnt et slikt problem enkelt.(med strøm fråkobla såklart:)
    Det går jo nesten ikkje an å leve uten triodemagi.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det blir spennende å høre, Leif. Jeg har ikke hørt VPA skikelig siden en tur til Swifty for tretten år siden.

Du har helt rett, samlanes. Det er veldig, veldig vanskelig å leve uten triodemagi. Så jeg skal sjekke loddinger. Med strømmen frakoblet og med hjertet i halsen.

Men heldigvis er anlegget til å spille på enda.
    Akkurat nå er det Miles Davis´ Gil Evans-arrangerte "Quiet nights" som får spilletid.

Det minner meg på et fantastisk Miles-sitat;

"Anybody can play. The note is only twenty percent. The attitude of the motherfucker who plays it is eighty percent.."

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    kondis eller lodding......åpne og ta en visuell inni
    bruk gjerne en tre spisepinne til å pirke litt rundt og se om noe løsner
    se etter blasse grå loddinger eller lekkasjer i kondiser eller misfargede motstander

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Will do! Takk for rettledning. Først på videregående-avslutningssermoni for husets arving, så er det hjem å pirke i rørforsterker.
    ;-)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Utrolig! Fidelitys førsteopplag er utsolgt! En uke etter lansering må vi altså trykke et nytt opplag! Det betyr at selv våre mest positive antagelser er gjort drøyt til skamme, og det etter en uke!!
    Snakk om mottagelse! Takk, alle sammen!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Det blir spennende å høre, Leif. Jeg har ikke hørt VPA skikelig siden en tur til Swifty for tretten år siden.

Du har helt rett, samlanes. Det er veldig, veldig vanskelig å leve uten triodemagi. Så jeg skal sjekke loddinger. Med strømmen frakoblet og med hjertet i halsen.

Akkurat nå er det Miles Davis´ Gil Evans-arrangerte "Quiet nights" som får spilletid.

"Anybody can play. The note is only twenty percent. The attitude of the motherfucker who plays it is eighty percent.."
    Miles var lite fornøyd med at denne ble utgitt, snakket ikke med Teo Macero på flere år p.g.a dette.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Miles var lite fornøyd med at denne ble utgitt, snakket ikke med Teo Macero på flere år p.g.a dette.
    Det er vel ikke så rart, kvaliteten på hele produksjonen hans tatt i betraktning. Jeg synes plata har sine sløye øyeblikk, men kan styre meg for vokalsporene.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med velfortjent Fidelity-suksess, impulse. Det går an, viser det seg.
    Tusen takk, awe! Det kan jaggu tyde på at det går an, ja! Nærmere to tusen eksemplarer revet vekk på en uke! Det hadde vi aldri trodd!

• Liker
    Reaksjoner: awe
    T

TT.

Gjest
    Så er endelig nummer sekstitre ute hos folk, og lanseringen ble markert i hagen til Knut i går kveld, med redaksjon, litt bransjefolk, reker, vin og vakkert vær.
    Det var ganske deilig å våkne til entusiastisk omtale i dag. Når hederskarer som awe, LMC og Swifty mener det er vårt beste nummer, blir dagen liksom hakket lysere. Da er det verdt det, rett og slett.
    Så nå skal det slappes av. Alenetid med Beethoven og Angela Hewitt i drivverket. Finnes det bedre pianolyd enn på hennes første Beethoveninnspilling på Hyperion? Og har disse sonatene blitt spilt bedre?

Jeg må si jeg tviler, gitt !

Vis vedlegget 385563
    Pssst, ikke glem alle oss andre da, vi som også har hengt oss på dette lille "eventyret" av et come back. At dere har klart kunstykket å selge tomt opplaget, viser jo at slike som meg og mange andre, som kanskje ikke roper høyest, verdsetteren slik utgivelse. Ønsker dere lykke til videre og med kommende utgivelser, for de kommer?

Mvh TT.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Aldri i verden om vi glemmer dere, TT! Det er helt utrolig at dette har tatt så til de grader av, og det etter en uke. Ikke til å tro!
    Det kommer flere numre, ja. Vi begynte å planlegge nummer 64 i dag!
    Takk skal du ha!

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Veldig gode nyheter. Solid håndtverk er fortsatt salgbart. Fint lite kunne glede meg mer :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn