Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Som overskriften antyder så er dette et høyttalerprosjekt.
    Det hele startet etter noen telefonsamtaler med Impulse her på sentralen. Han eier jo selv et sett Impulse H2, og mente at dette var noen fantastiske høyttalere. I ettertid kan jeg bekrefte dette, men i oppstarten av prosjektet kjente jeg heller lite til disse høyttalerne. Regner ikke med at så mange andre vet så mye om dem heller, det finnes, slik jeg har forstått det, 3 par Impulse H2 i Norge. Ellers er det vel noen par Lali også så vidt jeg vet. Lali er nærmest identisk med H6 elementmessig, men har et noe annet design. De som er nysgjerrige på disse høyttalerne kan besøke linken under.

    http://www.acoustica.org.uk/impulse/impulse.html

    Eller her

    http://www.acoustica.org.uk/

    Jeg har også en kompis på Lillehammer som også er hornfrelst, han spiller på Hedlundhorn. Også han mente at horn var veien å gå. Med andre ord ble jeg utsatt for litt krysspress her. Jeg hadde jo hørt Hedlundhorna en rekke ganger og var an den oppfatning at dersom en liten toveis hornsak kunne komme i nærheten, ville jeg bli fornøyd.

    Jeg tok en liten runde med research og fant fort ut at kassetegninger og delefilter var lett tilgjengelige. En takk til Martin på pinkfishmedia. Han satte meg i kontakt med Norbert Kulscar i Ungarn. Han har vært den som har gjort dette prosjektet mulig. Han sitter selv med en H6 clone og har direkte sammenlignet den med originalen. I følge han er de rimelig identiske i mellomtone og bassområdet. Kanksje med litt mer pondus i bassen enn originalen. På den annen side kommer det an på hvilket element som sitter originalen, den er sannsynligvis levert med to ulike seas elementer.

    Med egninger og et delefilter startet jeg opp byggingen.
    Her fra kuttingen og avtegning av hornåpningen.




    Her er en bit på plass.



    Jeg har litt sans for runde former jeg



    Her er hornåpningen sett fra siden. Bare sideplate mangler.



     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Hei Haavard og takk for handelen igår. Det blir spennende å se hele byggeprosessen av H6-klonene dine; byggetråder er godsaker. Jeg sjekket ut litt om Impulse på nettet igår og ble selvsagt veldig nysgjerrig, så ikke se bort fra at jeg inviterer meg selv til Lena i nærmeste fremtid :)

    Mvh Kaptein Ufattelig

    P.S. OA52.3-ene har blitt veldig glad i Creek-en.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    KapteinUfattelig skrev:
    Hei Haavard og takk for handelen igår. Det blir spennende å se hele byggeprosessen av H6-klonene dine; byggetråder er godsaker. Jeg sjekket ut litt om Impulse på nettet igår og ble selvsagt veldig nysgjerrig, så ikke se bort fra at jeg inviterer meg selv til Lena i nærmeste fremtid :)

    Mvh Kaptein Ufattelig

    P.S. OA52.3-ene har blitt veldig glad i Creek-en.
    Bra du ble fornøyd.
    Du er hjertelig velkommen.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Prinsippet er nok det samme vil jeg tro.
    Hva slags elementer brukes i Troels sin konstruksjon?

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Artig at du har fått lagd disse. Venter nå spent på bilder av de ferdige produktene da...Og plutselig står jeg på døra di med krav om kaffe, musikk og litt behagelig lytting !
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elementer viste seg å bli et problem. Derav også en clone. Her var det snakk om å kommet tettest mulig på originalen med elementer som ikke var like. Originalelementene fra Seas var ikke å oppdriver, C17rcy tro jeg det het. Heller ikke Focal sin kevlardiskant var ikke helt grei å få tak i. Norbet hadde anbefalt meg å bruke et Vifa element, C17WG69-08. Dette elementet er utgått, men fikk tak i to stykker i Sverige.

    Norbert hadde i sin konstruksjon brukt et vifa element til diskant, en tekstildome. Sjøl var jeg så heldig å komme over et sett T120ti fra Focal, dette er en titanium diskant. Jeg bruker et lignende filter til disse elementene som står i originalen. Delefrekvens er identisk, prisnippet om 6db deling er også likt. Jeg er usikker om det er zobel filter i originalen, men det står iallefall i mine. Som det kankje framgår her er jeg ikke så delaktig i delefilteropplegget her. Norbert gjorde dette for meg, jeg bare lyttet om det var ok. Det er det også, kanksje. mer om det siden.
    Her kommer noen flere bilder fra prosessen.

    Bilde fra første lag med grunning.
    Fikk også øve meg i sparkling da jeg tenkte litt feil fra begynnelsen. det gikk noen bokser ja ;D



    Her er første lag med maling lagt på, bengalakk. Måtte bare prøve dette.



    Andre strøk.

     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Er kasse og delefilter fortsatt likt som i orginalen?
    Fungerer såpass høy Qts greit i horn?
    Seas elementene har jo Qts på 0,25, mens Vifa har 0,55.

    Ble finishen bra ved bruk av bengalakk, og i tilfelle hva brukte du for å påføre den?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Er kasse og delefilter fortsatt likt som i orginalen?
    Fungerer såpass høy Qts greit i horn?
    Seas elementene har jo Qts på 0,25, mens Vifa har 0,55.

    Ble finishen bra ved bruk av bengalakk, og i tilfelle hva brukte du for å påføre den?
    Ja kassen er lik.
    Ikke delefilter, det måtte tilpasses en annen diskant, men prissippet om 6 db deling er likt.
    Er det ikke en fordel med høy qts? Jeg vet ikke, men det funker ja.
    Finsih ble ok, brukte rull. Husk å rulle ut bengalac i et rom det er varmt nok, hvis ikke blir det ujevnt. Den flyter ikke ut.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    DA kommer siste rest av bilder, høyttalerne har nå vært ferdige en ukes tid.
    Har prøvespilt dem også tidlig i sommer, men de var da så stygge at jeg kunne ikke ha dem i stua for lenge.
    Her er delefilteret.



    Ferdig høyttaler



    Anlegget slik det tar seg ut per idag.



    Det som ikke kommer godt fram av bildene er at høyttalerne er løftet 5 cm opp fra gulvet med soundcare spikes. Takk til Impulse for ideen. Monterte innslagsmuttere under og skrudde på disse. Satte på en ekstra skrue slik at jeg kunne stramme de til også.

    Hvordan spiller så dette?
    Vel, alle selvbyggere er vel inhabile. Vi har jobbet en stund med prosjektet og vil vel bare kunne si at dette jeg har bygd er veldig bra. Kommer tilbake med lytte inntrykk senere jeg, tror jeg. I morgen kommer HCS innom, han kan jo alltids legge inn en kommentar.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Lekkert, Haavard! G R A T U L E R E R ! :D

    Gleder meg til å lese noen velformulerte lytteinntrykk. Det neste må jo bli et sett H2, ikke sant? ;D
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Moro med DIY, spesiellt når man "tør" å gå litt andre veier enn standard liten 2-veis bassrefleks!
    Jeg har veldig liten erfaring med TL høyttalere, men har forstått at det er toppers for oss DIYere pga alle tweake mulighetene man har med demping. Sett i gang med saueull og rockwool Haavard, du vil bli overrasket hvor mye det kan gjøre med lyden ;D

    Stilig at du også valgte noe annet enn standard svart!
    Håper du blir fornøyd med lyden også.
    Gratulerer
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Moro med DIY, spesiellt når man "tør" å gå litt andre veier enn standard liten 2-veis bassrefleks!
    Jeg har veldig liten erfaring med TL høyttalere, men har forstått at det er toppers for oss DIYere pga alle tweake mulighetene man har med demping. Sett i gang med saueull og rockwool Haavard, du vil bli overrasket hvor mye det kan gjøre med lyden ;D

    Stilig at du også valgte noe annet enn standard svart!
    Håper du blir fornøyd med lyden også.
    Gratulerer
    Jeg er veldig fornøyd hittil, men det må gjøres noe mer.
    Det morsomme med disse er at de ikke har noe dempemateriale i det hele tatt.
    Er dette en TL, det er vel mer en hornsak vel?

    Håvard
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg synes det ligner mer på en bassrefleks jeg... ???
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    theStig skrev:
    Jeg synes det ligner mer på en bassrefleks jeg... ???
    Rent teknisk så er vel Impulse høyttalerne av kategori BVR - Big Vent Reflex, som fungerer som en BR inni, med horn/waveguide ut fra bassrefleksåpningen.

    Svein.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette har jeg ikke peiling på, det viktigeste for meg er hvordan det låter.
    Du får stikke innom theStig hvis du er på disse kanter, andre også for all del. Kaffe har jeg, kanksje kake også.
    Helt annerledes enn ditt som jeg har hatt gleden av å høre.
    Ikke det samme å høre Chieftains hos meg.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Ooops, så visst litt sånn opp ned på de første byggebildene dine jeg :-[
    Megabassreflekshornwaveguide høyttalere ja, da skjønner jeg bedre hvorfor det var helt blåst for dempemateriale.
    Hvordan fungerer det med en sånn megaåpning ned i gulvet da, med tanke på mellomtone lekkasje?
    Og vil ikke avstemningen bli ganske så feil når benytter et element med en helt annen Qts, uten å endre kassen?
    Misforstå meg rett, hvis avstemningen nå er feil, og du allikevel er fornøyd med lyden, tenk da på hva som skjer når du får tunet litt ;D
    Det er det fine med DIY, man finner alltid potensiale for enda bedre lyd!
    (Blir man egentlig noengang ferdig med en DIY-høyttaler?)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Ooops, så visst litt sånn opp ned på de første byggebildene dine jeg :-[
    Megabassreflekshornwaveguide høyttalere ja, da skjønner jeg bedre hvorfor det var helt blåst for dempemateriale.
    Hvordan fungerer det med en sånn megaåpning ned i gulvet da, med tanke på mellomtone lekkasje?
    Og vil ikke avstemningen bli ganske så feil når benytter et element med en helt annen Qts, uten å endre kassen?
    Misforstå meg rett, hvis avstemningen nå er feil, og du allikevel er fornøyd med lyden, tenk da på hva som skjer når du får tunet litt ;D
    Det er det fine med DIY, man finner alltid potensiale for enda bedre lyd!
    (Blir man egentlig noengang ferdig med en DIY-høyttaler?)
    CA17RC heter det.
    Greide ikke å finne data på dette elementet, får opp samme data som på CA17RCY.
    Du får komme å lytte hvis du bore i nærheten. Driver og spiller inn elementene.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    RC har en mindre magnet enn RCY, men er ellers lik.
    Det betyr at RC får noe høyere Qes, og derfor også høyere Qts enn RCY.
    Tipper CA17RC har en Qts på 0,35 eller der omkring.........
    I praksis betyr det vel antagelig at Vifa elementet gir noe fetere midbass enn orginalen, men ikke dermed sagt at det er negativt.
    Mange stativhøyttalere har jo også en liten festkul, så dette kommer jo mest an på hva man selv liker.
    Hvis jeg har rett i mine antagelser har du jo muligheter til å benytte dempemateriale, slik at elementet ser et større volum.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dine antagelser er riktig.
    Lyden er akkurat slik du beskriver.
    Kanksje jeg skal teste litt med dempemateriale?

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Litt fri gjetning her nå, men det indikerer forskjellen mellom det Seas og ditt Vifa element.
    Jeg har ikke TS for CA17RC, så dette er CB17RC vs Vifa C17WG-69-08.
    Simulert i 35liters kasse, avstemt til 35Hz.
     

    Vedlegg

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    CA17RC CA17 RCY
    TS :
    VAS: 46L 46L
    Qms: 2,3 1,7
    Qes: 0,48 0,30
    Qts: 0,40 0,25
    Fs: 37 Hz 37 Hz

    En Vifa XT18WH09-08 eller den gamle P17WJ00-08 hadde vært intr. i denne kassa.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva kan jeg forvente vil skje om jeg putter litt dempemateriale inn i den?

    Håvard
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Eller bruker trikset ditt med en effektmotstand
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hvis TS parametrene wilbur-x oppgir er korrekte (jeg synes Qms var merkelig, idet CA17RCY har Qms=1,7), vil ikke forskjellen i avstemning gi særlig mer enn 2dB boost 60-150hz, og det burde ikke være det helt store problemet.
    Jeg tror ikke dempemateriale vil være til særlig hjelp for å rette på bassen, det er uansett ikke så mye du kan putte inn heller, for ikke å komme i konflikt med porten.
    Men det kan kanskje hjelpe på nedre mellomtone, og mellomtonelekkasje om porten, så det er jo forsøket verdt uansett.

    Jeg forstår det som du ikke er helt fornøyd med bassgjengivelsen Haavard?
    Det er jo mulig det kommer seg noe, når du får trimmet opphengene litt ;)
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Har satt inn for sammenlikning med CA 17 RCY ovenfor.
    CA17RC har en liten, men jevnt definert pukkel fra ca 400- som faller av ved 1000hz
    (datasheets fra Seas 1985)

    Serien:
    A17RC
    CA17RC
    CA17RCX
    P17RC
    P17RCY
    CA17RCY
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Hvis TS parametrene wilbur-x oppgir er korrekte (jeg synes Qms var merkelig, idet CA17RCY har Qms=1,7), vil ikke forskjellen i avstemning gi særlig mer enn 2dB boost 60-150hz, og det burde ikke være det helt store problemet.
    Jeg tror ikke dempemateriale vil være til særlig hjelp for å rette på bassen, det er uansett ikke så mye du kan putte inn heller, for ikke å komme i konflikt med porten.
    Men det kan kanskje hjelpe på nedre mellomtone, og mellomtonelekkasje om porten, så det er jo forsøket verdt uansett.

    Jeg forstår det som du ikke er helt fornøyd med bassgjengivelsen Haavard?
    Det er jo mulig det kommer seg noe, når du får trimmet opphengene litt ;)
    Jeg er fornøyd med bassen på dem, ligner litt på den pukkelen proac respons 1 har.
    De må nok trimmes litt ja, men de blir stadig bedre. De er nok litt feil tunet i det øvre registeret og har nå fått nye verdier på dempeleddet i diskante. Skal dempe den noen db, da vil jeg tro at bassen og spesielt mellomtonen vil bli noe mer fokusert. Diskanten er oppløst og god å høre på, men nok noe høy. Har også jobbet litt med plassering, igår ble de satt helt inn i veggen bak, og de spilte rett framover, ingen vinkling. Bredden i lydbildet ble da mye bedre syntes jeg. Skiftet også til kobberkabel, dette gjorde også sitt på lyden. Noe mer kropp og fokus på nedover i ferkevensene. Blir vel egentlig mer og mer fornøyd.

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....så har jeg vært en tur på Lena.... Etter å ha fulgt litt med på denne tråden var jeg spent på hvordan Haavard hadde fått det hele til. Når sant skal sies, og det bør det jo , var ikke mine forventninger så store. Det lille jeg har hørt av horn har vært plaga med farging og traktlyd til tider. Klipsch feks er nok ikke min cup of tea for å si det slik, men dynamiske er jo Klipsch helt klart...

    Så kom jeg da til Haavard, kaffen var klar og det var bare å pøse på. Første melodi, "Kompet går" med Terje Rypdal. Denne har jeg hørt hos flere og kjenner den igjen ifra mine egne Snell. Har også hørt den hos theStig. Siden mine forventninger ikke var de størrste ble det en lite hake-dropp. Energisk, åpent og rett på. Og slett ikke dårlig bass. Vi hørte flere skiver, bla en Johnny Cash skive hvor det føltes som Mr Cash sto foran oss og sang...Meget livaktig.

    For å plukke litt vil jeg si at bassen kan bli bedre. Høytalerene står på sound care spikes, men jeg syntes det spilte mye i gulvet. Kan hende en sten plate vil avhjelpe evt andre måter å få de vekk ifra gulvet på. Det kan også være gulvets beskaffenhet, tregulv, som gjør at det spiller med. Mangelen av et gulv teppe gjorde sitt til at det kunne til tider oppleves stående bølger i bassgangen.

    Mellomtonen er direkte gledelig. Åpen og rask uten å gjre noe direkte feil. For meg som ikke er vannt med den typen høytaler som denne så ble det klart at horn og dynamikk er SANT. :)

    Diskanten hadde Haavard dempa. Nå er ikke jeg noen stor fan av Focal diskant elementer av litt eldre årgang. Min periode som eier av JM lab Alcore var mye preget av frustrasjon av en diskant jeg opplevde direkte stikkende og ubehagelig. I Haavard's nye kloner var ikke dette noe problem. Etter mine ører var diskanten bortimot helt topp. Ikke noen fæle sss'er, bare masse energi og spilleglede.

    Takk for en trivelig aften haavard :)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Har du forandret på noe siden sist det ble skrevet i tråden her, Haavard.?
    Noen felles bekjente snakket om noen små forandringer her å der..
    Veldig spent på åssen H6 kan spille på trioder, så jeg skal komma meg en tur til tigerstaden å høre hva de har å by på etter hvert ;)
    Kjell
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bestill et par, Kjell! ;) Det skulle du gjort for lenge siden!
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    impulse skrev:
    Bestill et par, Kjell! ;) Det skulle du gjort for lenge siden!
    PM med forespørsel til @Haavard er sendt for flere timer siden ;)

    Det er alt det "gnålet" fra deg og 65finger som har fått meg til å forandre mening.!
    Pokker ta dere ass ;D
    Jeg kan rett å slett ikke leve uten Impulse høyttalere, jeg må ha det, bare må ha det.! 8)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Øivind skrev:
    Skal du finne fram drillen, Kroken?
    Åh nei, er du gal da mann.? :eek:
    Når det kommer til tre så har jeg 11 tommeltotter ;D
    Så jeg kommer til å spørre den godeste Haavard om han ikke er en snill gutt å lager et par til meg ;)
    Min drømmehøyttaler har hatt navnet Impulse i en del år, ingen annen høyttaler kommer opp til hva de presterer av musikk, i mine ører, så jeg har lett etter H2 i noen år uten hell, nå får jeg klare meg med H6 inntil et par H2 ramler inn døra her ;)

    OT, men alle de gode kvalitetene til RF-3 og RF-5 er det litt av i Impulse, men Impulse er enda bedre på absolutt alle punkter, spesielt nedover i frekvensene..
    Så veien videre fra RF-3 MK-II bør gå via Impulse H6 kloner, om du fremdeles liker det du hører av musikk gjengitt via RF-3 og ikke har masse tommeltotter som jeg har..
    Veldig mye av karakteren og signaturen, eller kanskje mangel på det, er veldig lik de beste RF-modellene til Klipsch og du har RF-3, derfor ville jeg tilføye dette selv om det er OT..
    Kjell
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spennende dette Kroken :)
    Har dessverre aldri hatt gleden av å låne øret til Impulse høyttalere, men jeg forstår jo at dette er noe jeg må få satt av tid til ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn