Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:
    Ja, de er vel ment for å spille i mindre volum.
    Det er vel de seas elementene wilson brukte i sin
    puppy konstruksjon.
    Etterhvert satt det cb17.
    Helt til å begynne med brukte de samme element som i H6, Seas c17rc.

    Håvard
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Haavard skrev:
    Da skal du vente lenge, veldig lenge vil jeg tro ;D
    Har hatt kontakt med fyren som er ansvarlig for sidene du linket til.
    Tror han har prøvd å kopiere H2 i tre år nå. Ser ikke ut som han kommer noen vei. HVorfor? Vet ikke.
    Hvis en tegning skulle dukke opp, så gjenstår problemet med å få tak i elementer.

    Håvard
    Såpass altså ? Trond stiller sikkert sine til rådighet så vi kan sprette de opp ? ! :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gærninger! Her skal det fanken ikke sprettes opp noen høyttalere, nei! Med mindre dere tar med en møbelsnekker, så det blir like pent igjen, selvfølgelig..... ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Gærninger! Her skal det fanken ikke sprettes opp noen høyttalere, nei! Med mindre dere tar med en møbelsnekker, så det blir like pent igjen, selvfølgelig..... ;D
    Skal ikke du på et gestaltseminar i Harstad snart?
    Tenkte jeg skulle besøke deg den helga. Bare legg nøkkelen under matta. ;D

    Håvard
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg hadde ett sett originale H6 en gang på 90-tallet. Jeg var veldig imponert over lyden, den var både rask, åpen og "live-aktig". Men jeg slet med et problem; betoninger og resonans i mellomtonen. En nokså sjenerende lang etterklang spesielt på vokal var mest hørbart. Solgte de i original embalasje til en kar på Østlandet. De var spesiallevert til meg med fugleøyebjørk. De var kjempeflotte å se på...

    Noen som vet hvor de er nå??
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Hei!

    Jeg hadde ett sett originale H6 en gang på 90-tallet. Jeg var veldig imponert over lyden, den var både rask, åpen og "live-aktig". Men jeg slet med et problem; betoninger og resonans i mellomtonen. En nokså sjenerende lang etterklang spesielt på vokal var mest hørbart. Solgte de i original embalasje til en kar på Østlandet. De var spesiallevert til meg med fugleøyebjørk. De var kjempeflotte å se på...

    Noen som vet hvor de er nå??
    Jeg har lagt et tynt lag med vatt bak i mine.
    På orginalen er det ikke noe som helst slag av dempemateriale innvendig.

    Er enig at vokalen kan ha en viss betoning, noe jeg liker.
    Merkelig hvordan ulike høyttalere kan låte forksjellig. Jeg er veldig glad i plata til ex The Jayhawks, Mark Olson.
    Hørte denne plata/cd'en på Avantgarde Duo, det låt veldig forskjellig fra hvordan det låt hos meg. Vokalen er mer framhevet hos meg enn på Duo.

    En annen kompis har BD Oris horn. Også hos han låt det forksjellig, også her var det vokalen som var forskjellen.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Noen oppklaringer for de som måtte lure:
    Det er i hovedsak to grunner til at jeg skrev at disse i teorien er "feil".
    Når jeg først så dette prosjektet fra Haavard, stusset jeg over tanken på å bygge en kopi av kassen, inkl "hornet", men benytte andre elementer. Uansett type kabinett, er volum og port/horn tilpasset elementet, ingen ht produsenter gjør den delen av konstruksjonen på "måfå".
    Etter hva jeg har forstått fungerer denne konstruksjonen som et horn i mellomtonen, men som en br i bassen. Og alle vet hva en feil avstemt br kan gjøre av ugang.

    Delefilteret er teoretisk beregnet av Norbert Kulcsar, og som han også påpekte, er bare er utgangspunktpunkt. Riktignok inneholder det en zobel, og er den riktig konstruert vil jo bassdelen av filteret fungere som i teorien.

    Hvis man tar et element med andre S/T parametre, og benytter et teoretisk beregnet delefilter, og med det oppnår lyd som i orginalen, vil jeg fortsatt kalle det flaks Haavard! :)
    Og det er også grunnlaget for at du burde forsøke å tweake delefilteret, det er nemlig ytterst sjelden at et teoretisk beregnet delefilter et det som låter best, selv om det i utgangspunktet kan låte bra. Og om man bytter ut en kondensator på diskanten vil det ikke akkurat være vanskelig å reverse den endringen, hvis man ikke liker resultatet.

    Når jeg var hos Haavard og målte disse, viste målingene at diskantnivået var noe høyt, noe vi korrigerte for i L-pad i delefilteret.
    On-axis målingene viste også en pukkel rundt 1khz, som viste seg å stamme fra diskanten. Med full output fra diskanten rundt 1khz, forventet jeg unødig høy forvrengning.
    Målingene viste også en dip i mellombassen, og en peak rundt avstemmingsfrekvensen.
    Dette antok jeg stammet fra mangel på BSC og feil avstemt port ifht element.

    Vha av Baffle Diffraction Simulator, fant jeg ut at baffelen og plasseringen av diskanten på denne, gir et stort bidrag rundt 1khz, og dermed er muligens min antagelse om høy forvrengning i diskanten feil.
    Som Haavard nevner, er det mulig at dipen i midbassen var utfasing mellom elementet og hornmunningen, men den er godt synlig også på farfield målinger i sweetspot, men ikke på langt nær så hørbare.............. ;)

    Nå er dette bare teoretiske betraktninger fra min side. Jeg er ingen rør/horn mann, ei heller lytter jeg (bare) til type musikk og på lyttenivået der det gjør seg best. Så ang lydpreferanser må som sagt folk gjøre seg opp sin egen mening.

    Haavard liker fremhevingen/betoningen av mellomtonen som rørforsterkere ofte gir, og som denne høyttalerkonstruksjonen også bidrar til, jeg gjør det ikke.
    Jeg ville pga min musikksmak gjerne byttet det i noe bedre punch i midbass/nedre mellomtone, noe man ikke kan hente i delefilteret, men muligens i en endring av porten.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    HCS skrev:
    På tide med noen nye bilder snart H ? ;)
    Næmmen, er det liv i deg også da.?
    Trodde du hadde druknet i musikk jeg nå ;D

    Du vet det at du ikke kan stresse H.!
    Da kan han jo lett gjøre feil og det er jo ikke han det går utover :eek:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rotekroken skrev:
    HCS skrev:
    På tide med noen nye bilder snart H ? ;)
    Næmmen, er det liv i deg også da.?
    Trodde du hadde druknet i musikk jeg nå ;D

    Du vet det at du ikke kan stresse H.!
    Da kan han jo lett gjøre feil og det er jo ikke han det går utover :eek:

    Hehehe....Hei du, takk for sist. Etter gjennomhøring av Rune Rudberg samt div disco tjafs trengte jeg en pause... ;D

    Han er nok i godt sig H tipper jeg.... :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Faen til mas da ;D
    Joda, jeg er i gang. Har startet produksjon av tre par H6 cloner.
    Før jeg selv startet opp produksjonen hjalp jeg en venn med hans sett med H6.
    Han driver nå i MDF tåka og pusser.
    Ellers er jeg godt i gang med de tre settene jeg har startet på. Et er nærmest ferdig limt. Et annet er ferdig skjært og det tredje er i skjære/kutte fasen. Jobber i garasjen og det kommer bilder etterhvert.

    Har testet litt elementer. Fikk ikke tak i eksakt samme elementer som sitter i mine. Men jeg fikk tak i elementer som er nærmest identiske. Har testet diss ut i mine egne H6 cloner. Koblet vekk zobel filteret, brukte bare en spole i filteret. Det låt veldig bra fra første minutt. Litt innspilling nå, så ..

    Har ellers funnet et annet lovende element fra JM LAb.
    Kan brukes i H6. Jobber meg da vekk fra clonen, men det vil bli en høyttaler i samme gata som H6 med mange av de samme egenskapene.


    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå gamlefar må du komme med en oppdatering snart... ;)... Jeg vet hvor du bor.. 8)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    HCS skrev:
    Nå gamlefar må du komme med en oppdatering snart... ;)... Jeg vet hvor du bor.. 8)
    Skar u ha no'n bilder ta håsæx ut i dænna trå'n, må ru nåkk ta ræm sjæl.! ;D
    (blir prega ta å prate med de gærne Totningene :eek:)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vel, idag legges nestsiste strøk med maling.
    Faens jobb dette, blir nok ikke mange par jeg bygger. ;D

    Håvard

    PS har noen bilder på mobilen, skal snart legge dem over på dataen.
    Oppdatering kommer.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Starten på en høyttaler. Har kjøpt lamellfres, veldig kjekt når en skal lime. Da glir iallefall ikke platene.

    Håvard
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Sjefen sjøl

    Er det prototyper som har blitt til ved vi kan skimte i bakgrunnen ?? :eek:

    Forøvrig, nå er du på vei....Den nye diskanten gjorde underverker...Ikke noe galt om Focal...Men nå spilte det musikk, uanstrengt, oppløst og rytmisk... Meget bra! :)...Og sikkert fordi det ikke ble noe countrymusikk heller idag... ;D...Tull tilside, morsomt at en selvbygg kunne knuse en meget bra monitor som Revel Performa M20 så til de grader på ren musikalitet!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    super lyd I ht Haavard. Grisebanket Revel. Takk for besøket! Skriver på tlf så det blir knapt
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Banket og banket.
    Ble vel litt lite med 45 watt på Revel, tror jeg. Men jeg hadde ventet meg mer til 50 tusen kroner. De hadde ikke akkurat pustebesvær hos meg, men det ble litt sirup lyd i forhold.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Virket ikke som pustebesvær. Litt flat "tantelyd" mener nå jeg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sirup har da ingenting i en høyttaler å gjøre. Grisebanket, med andre ord. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Sirup har da ingenting i en høyttaler å gjøre. Grisebanket, med andre ord. ;)
    Jeg er inhabil ;D
    Den nye diskanten var jo interessant må jeg si.
    Blir mye musikk nå i kveld.
    En annen ting, zobel er en nødvendighet.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nye diskanten virker bra den. Lift lenge siden jeg har hørt den forsmådde Focalen til åsammenligne
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Er det Vifa diskanten du tester ut nå Haavard?
    For tro det er en vinner. Det blir jo så mye enklere å forsenke den i baffelen og mye spart arbeid for deg som har startet med serieproduksjon! :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Er det Vifa diskanten du tester ut nå Haavard?
    For tro det er en vinner. Det blir jo så mye enklere å forsenke den i baffelen og mye spart arbeid for deg som har startet med serieproduksjon! :)
    Du må komme å måle en dag.
    Enklere å jobbe med enn Focal, defnintivt.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg har fri igjen fra neste mandag, så det er bare å skrike det. Blir moro å høre hvordan oppgraderingen gjør seg.
    Er nok enig med HCS her, Focal diskanten er ikke helt etter min smak. Vifa diskanten gjør vel stort sett det stikk motsatte i toppoktaven, med større spredning og lavere output enn Focal sin "beaming" i toppen. Det tror jeg gjør seg, ihvertfall i mine ører. Du får gi deg selv litt tid til å bli vant med lyden Haavard, hjernen synes vel kanskje dette er litt kjedelig i starten ;)

    Kjører på med helt andre DIY om dagen, støping av gulv med innlagt vannbåren gulvvarme er ferdig, nytt vindu er på plass og utskifting av reisverk og dragere står for tur.
    Men i hodet har jeg noen nye ht. planer klare for vinteren, som vi kan diskutere.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt flere bilder.

    Her er delefilteret. Et zobel filter vises ikke. Det satte jeg på høyttaleren.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerne ska opp av bakken på grunn av hornladningen. Da trengs det litt spesialtiltak. Her er det montert på Soundcare, men spikes kommer eterhvert. Høyttaleren skal etterhvert stå på hageheller.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Terminaler er viktig. Her er WBT montert på plexiglass plate.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn