Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du på basselementet?
    en stor nok og god nok rørforsterker har power nok til å kontrollere membranvandringen på element. Mine 18watt har ingen problemer.
     

    Harder

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Tenkte på basselementet ja. Jeg er ikke så vant til lys i denne klassen, men min NAD med 2*80watt synes jeg hadde litt problemer med å kontrollere bassen. Nå låner jeg en Alchemist forsterker av han som en gang i tiden importerte Royd høytta
     

    Harder

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    .... Royd høyttalere til Norge. Og med den synes jeg H6'ene er helt suverene!! Jeg er forundret over hvor stort lydbilde er, og hvor dyp og fyldig bass disse 6,5" elementene kan gi.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Alchemist er jo en rimelig habil forsterker da.
    Har bare hørt eldre Nad på H6. Det var helt ok.

    håvard
     

    Harder

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Men mine H6 er litt dårlige på kort og kontant bass som f.eks i rock. Er det bare sånn disse høyttalerne er, eller er det noe som kan gjøres..?
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    382
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller på "Tofter" sine H6 med en 20w single ended affære, full kontroll på bassen her hos meg:) Tørt, hurtig med trøkk. Spiller bedre en mine forrige ht (Proac response 1.5) som var litt sukkersøte og utydelige i forhold.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    382
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Får bare understreke at disse ht spiller kanonbra, til prisen parkerer de alt annet jeg har hørt:) Superfornøyd, så takk til deg Haavard for et steike bra initiativ den gang!

    Jakob
     

    Harder

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Jeg tror jeg fant svaret på hvorfor mine basser er litt vanskelig å kontrollere. Mitt delefilter er det 6bm8 som har laget, og på side 143 forklarer han litt om det
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller på "Tofter" sine H6 med en 20w single ended affære, full kontroll på bassen her hos meg:) Tørt, hurtig med trøkk. Spiller bedre en mine forrige ht (Proac response 1.5) som var litt sukkersøte og utydelige i forhold.
    Hei
    Er det du som eier disse nå?
    Fortell ellers hva du spille på.

    Haavard
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    382
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hei, ht ble hentet på Lillehammer før sommeren, nå spiller jeg på et sett monoblokker og pre fra Audio Classic (Dansk småskala...), dette er SET med 6c33c rør, gir ca 20w ut, pre med rør og en cd-spiller, rør der også jaggu... Spiller oppløst, rimelig hurtig og med god kontroll. Mye energi og glæde.., spesielt i mellomtonen der ht har litt ekstra "snert" i forhold til det jeg var vant til.. Proacene jeg hadde var pene/snille/korrekte, men litt kjedelige i forhold. Mulig dette er litt av "horngreia". Gir meg hvertfall lyst på å utforske videre med horn senere, men H6 blir stående uansett...

    Hadde et svært begrenset budsjett som skulle bære så langt som mulig, der passet H6 perfekt inn, pent bygget, riktig farge (hvit) ;-) Og med et medium+ filter mht komponentkvalitet...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har du blanl diskant da? Eller har hel bygget de?
    Legg gjerne ut bilder.

    haavard
     
    Sist redigert:

    Harder

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    4
    Ble mer detaljer i mellomtone området som du sier. Helt perfekt til pling plong musikk. Gikk noe utover kontrollen på mer krevende musikk. du får pm når jeg får inn mer kobber. :)

    Mvh
    Morten Jansen
    Er det denne beskrivelsen av lyden du(6bm8) endte opp med av de komponentene HEL fikk? For det er de komponentene som nå sitter i mine H6.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ble mer detaljer i mellomtone området som du sier. Helt perfekt til pling plong musikk. Gikk noe utover kontrollen på mer krevende musikk. du får pm når jeg får inn mer kobber. :)

    Mvh
    Morten Jansen
    Er det denne beskrivelsen av lyden du(6bm8) endte opp med av de komponentene HEL fikk? For det er de komponentene som nå sitter i mine H6.
    Skjønner ikke helt hva du mener, men hvis du spiller med verdier på diskanten som gjør overlappet mellom diskant og bass større, så kan det låte litt grøtete, som 6bm8 forøvrig sier.

    håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H6 Håvard L.jpg


    Her er siste par fra meg. Lages til en kompis.
    Bruker den nye High end fargen matt oransje. På forrige bilder er delefilteret. Fremdels 6.8uF og 0.42mH spoler. Men oversized produkter. Mener helt klart at dette har noe for seg å bruke gode deler i filteret. bruker Obbligato kondiser og parallell kobler en russisk teflonkondis. KOster ingenting, men er kjent for gode egenskaper.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Disse var jo fine Haavard. Og ... Orange ;-)

    Har hentet materialer til kasser hos HEL (takk HEL ;-)), så nå begynner snart bygginga på østlandet også ;-)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Har lurt på en ting. Er det noen som har prøvd disse med avrundede baffel-kanter?

    Har lest en del om bandet diffraksjon (skrevet rett?), og det kan hentes mye på det.
    Noen grunn til att H6 klonene blir bygget med rette baffel-kanter?

    Bare en tanke fra en mindre intelligent østfolding ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.857
    Antall liker
    10.692
    Torget vurderinger
    10
    1) Det viktigste er å forsenke diskanten.

    2) Du kan i tillegg forsenke diskanten enda mer og felle inn filt i fronten ala Wilson og i tilllegg kjøre avrundingsfres på alle hjørnene på kabinettet.

    Om alternativ 2 gir stor gevinst tviler jeg på, hadde det gjort en stor forskjell hadde alle gjort det da det ikke koster noe
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk et tips om sorte møbelputer til diskanten. En eller annen danske som nevnte det i tråden. Han mente også at en plate ut fra baffel under diskanten ville ha en hensikt.

    Selv bruker jeg bare sandpapir i neven til å avrunde kantene

    Håvard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Diskanten skal selvfølgelig forsenkes.
    Har for vane å avrunde kantene på baffel, så får se om det blir gjort her. ;-)

    Den plugg-jiggen din er helt genial HEL. Er jo en drøm å bygge kasse.

    Her er mitt første bidrag i byggebilder. Kasse 1 påbegynt.

    IMG_20150823_232239.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ett par kamerater på besøk forrige helg, og halleluja stemningen satt løst ja.

    Har ikke hatt mer musikalske høyttalere i stua her noen gang, så dette er jo morro!
    Når spørsmålet kom utover kvelden om "hva skal du bygge som kan overgå detta ah?", blir man jo svar skyldig ja.

    Ett par dager etterpå fikk jeg lånt en grisebillig eBay EL34 SE amp. Dette var morro ja. Tør ikke tenke på hva en mer påkosta amp hadde gjort.

    Dette er virkelig høyttalere å bli gla i!!!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette så jo bra ut. Gratulerer.
    Men det er fyfy å ha et slikt dempemateriale under høyttaleren. Ikke inni heller.
    det beste er å kjøpe noen fliser å sette de på, jeg brukte hageheller.

    Håvard
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva sammenligner du med, eller hva har du testet ut tidligere av høytalere -Erik S ?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet det er fyfy. Men i mangel på noe bedre måtte jeg gjøre noe. Ble noe rart i bassen, så måtte prøve :p
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hva sammenligner du med, eller hva har du testet ut tidligere av høytalere -Erik S ?
    Har stort sett laget ting selv, men har hatt noe "kjøpa-greier" innom stua også.
    Siste par var ett B&W DM640i. Før det har det været noe Dali innom, men ikke noe dyrt.
    Som småbarnsfar kan man desverre ikke ta de store trinna.

    Men klonene låter absolutt bedre ett noe annet jeg har hatt stående, selv hvor lite dyrt det har vært ;)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    382
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med flott HT, sitter på et par sjøl. Har ikke hatt det store utstyrsrushet å sammenligne med jeg heller, men i forhold til mine forrige HT (Proac response 1.5) synes jeg dette er livat, gøy, sprekt og bedre rett og slett, mindre hifi og mer morro? Og som småbarnspappa er det litt andre ting som er høyere på prioriteringslista:) Neste prosjekt for egen del blir en Lenco-affære, gleder meg til det!! Velkommen i klubben;)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det dessverre ganske dødt i denne tråden for tia, men jeg tillater meg å bryte stillheten og spørre Haavard om tegningene til h2 basshornet er tilgjengelig for allmennheten? Og om det er mulig å bygge, mtp element og om delefilter tegninger er å få tak i?
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Prøvd med sub Erik S? Bruker en Velodyne 10" med Naim elektronikk på mine H6 og det fungerer veldig bra her..
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om noen har et sett H6 de ønsker skal finne et nytt hjem på litt sikt, setter jeg pris på å få en PM ! Hvorfor jeg leter etter et sett? Vel, jeg har tenkt å sende mine H2 til restaurering i England, og det er ganske nødvendig å ha noe å spille på i mellomtiden...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva gjør de med H2 når den sendes dit? Koster vel litt og? Viktig å gjøre papirarbeidet riktig så det ikke blir kluss med toll og avgifter.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    @dagliglivet - har ikke prøvd med sub nei. Syntes bassen i h6ber veldig bra, så derfor er jeg nysgjerrig på h2 basshornet...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, det blir omtrent en ny høyttaler. Renovert kasse med valgfri finish, ny mellomtone, seas' beste diskant, ny internkabling og nye filtre i separate kabinetter. Det koster ca 30'.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn