ikke veldig imponert over Roon. Min feil?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Roon detter ut. Kobler tilbake til Lumin app eller Tidal direkte.

No problemo.

Låter det bedre? Ja, tja...

i beste fall marginale forskjeller. Ikke har jeg skjønt hvordan jeg skal spille fra min lumin harddisk heller.

Keiserens nye penisfutteral? Jeg heller litt den veien.

Hadde jeg ikke betalt for et år, tror jeg at jeg hadde avbestilt.

Er det jeg som ikke har skjønt det?

Bring it on
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.561
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Følger, da jeg vurderer Roon sterkt.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Min erfaring også,ustabilt produkt:mad:
Har også kjøpt det for et år noe jeg angrer på nå.
O
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
TS! Utentvil ikke skjønt det og trenger hjelp med oppsett. Er på 3 år med Roon og ser ikke tilbake.

Edit.
Roon har kanske en av de beste supportforumer, så hjelpen er ikke langt unna.
https://roonlabs.com/support.html
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Har bet lifetime etter 14 dagers prøve. Intel nuc i bryston bda 3 usb no problem her i gården
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
996
Antall liker
1.034
Sted
Porsgrunn
Det datt ut et par ganger tilogbegynne med, når jeg hadde spilt musikk i 11 til 12 timer via internettradio. Etter siste mykvare oppgradering så har ikke det skjedd. Suverent å bruke, binder sammen Tidal, musikk på harddisk og nettradio. Masse informasjon er lagt inn om forskjellige artister, noe som jeg leser når det er ukjent for meg.

Så er funderer jeg på et livstidsabonemang mens det ennå er mulig. De tjener mere penger hvis folk betaler årlig, noe 20% gjør mener jeg å ha lest.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
450
Antall liker
387
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Ustabilt? Nei ikke her. :)
Er du innafor krava for hardware på core?
Hvis det detter ut og du mister kontakt med din egen core, så er det helt sikkert lokale problemer. Hjemmenettverk eller lignende. Roon er litt tungdrevent med all info som kjører og forventer i så måte at resten av kjeden er i 2018.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Ustabilt? Nei ikke her. :)
Er du innafor krava for hardware på core?
Hvis det detter ut og du mister kontakt med din egen core, så er det helt sikkert lokale problemer. Hjemmenettverk eller lignende. Roon er litt tungdrevent med all info som kjører og forventer i så måte at resten av kjeden er i 2018.
Jamen, jamen - det er jo det jeg spør om. Hvorfor fusker roon, når lumin, tidal osv ikke gjør det? Jeg har super nettforbindelse (samme i vår to personers husholdning, som på jobb med 100 brukere). Dessuten - finnes det en enkel bruksanvisning på hvordan jeg får kontakt med min lumin harddisk via roon?
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ustabilt? Nei ikke her. :)
Er du innafor krava for hardware på core?
Hvis det detter ut og du mister kontakt med din egen core, så er det helt sikkert lokale problemer. Hjemmenettverk eller lignende. Roon er litt tungdrevent med all info som kjører og forventer i så måte at resten av kjeden er i 2018.
Jamen, jamen - det er jo det jeg spør om. Hvorfor fusker roon, når lumin, tidal osv ikke gjør det? Jeg har super nettforbindelse (samme i vår to personers husholdning, som på jobb med 100 brukere). Dessuten - finnes det en enkel bruksanvisning på hvordan jeg får kontakt med min lumin harddisk via roon?
Hva kjører du Roon serveren din på? Det er nok der flaksehalsen ligger om du har problemer og nettverket er topp og HELST kablet.
https://kb.roonlabs.com/FAQ:_What_are_the_minimum_requirements?
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
867
Antall liker
1.292
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Dine observasjoner med ROON lydmessig kontra Lumins egen app kan jeg være enig i. Har tenkt for meg selv at dette kanskje er noe jeg innbiller meg, men jeg opplever at med å kutte ut ROON, så virker lyden luftigere og mer detaljert. Og så liker jeg layouten til Lumin appen bedre. Den er jo best!
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
879
Antall liker
910
Torget vurderinger
4
mest komplette Software som er der ute. Funksjonalitet utvides for hver major utdate.
Krever en OK PC, ca 5000,- for feks en Intel nuc.
Krever at du har TIDAL.
En fordel med offline musikk, men ingen krav.

Stabilt som fy hos meg, både når serversoftware har kjørt på 4 år gammel Intel nuc. Kablet nettverk, samt trådløst. Både Windows og Roon rock os. Windows er raskere hos meg.

Har flere type endpoints: raspberry pi med Hifiberry digikort, Apple TV, iPad, iPhone. Alle funker superb.
Kjører nå via en laptop, da fikk diskhavari på nuc. Denne server via wifi. Om den har dårlig signal så får vi trøbbel.
Telenor router står for wifi i leiligheta.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
879
Antall liker
910
Torget vurderinger
4
Ustabilt? Nei ikke her. :)
Er du innafor krava for hardware på core?
Hvis det detter ut og du mister kontakt med din egen core, så er det helt sikkert lokale problemer. Hjemmenettverk eller lignende. Roon er litt tungdrevent med all info som kjører og forventer i så måte at resten av kjeden er i 2018.
Jamen, jamen - det er jo det jeg spør om. Hvorfor fusker roon, når lumin, tidal osv ikke gjør det? Jeg har super nettforbindelse (samme i vår to personers husholdning, som på jobb med 100 brukere). Dessuten - finnes det en enkel bruksanvisning på hvordan jeg får kontakt med min lumin harddisk via roon?
OK, men hva skjer i nettet ditt etter det kommer inn til huset?

Hvilken frekvens, om trådløst? 5GHz er best på throughput, men om du har dekningsproble,er kan 2,4 være bedre - til tross for lavere hastighet.
Eller har du kablet?
Har du mye «gammelt ræl» kjørende på Roon Core enhet? Er den dedikert til kun Roon? Kjører den lumen software og? Hvilket os? Hvordan er belastningen på den enheten under drift? Er denne kablet?
Hvor gammel er hardware?

Mye kan gå galt mellom yttervegg og avspilling, så fortell gjerne om helle oppsettet og nettverk-/avspillingshierarkiet, så er det lettere å forsøke fjernfeilsøking.

Og så er det mer config og features tilgjengelig om man styrer via iPad/ PC enn fra feks iPhone.

4F0AC07B-D26F-451F-878D-9D23BFB721E1.jpg
D50A1F95-9376-4388-AC85-CC52EDC9EC04.jpg
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Det takkes for mange gode råd og tips. Skal gjennomgå nett, frekvenser etc (eller rettere sagt, få en voksen til å gjøre det :) )
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Testet Roon for ca et år siden.
Streamer kun fra egen NAS.

Konklusjon var egentlig grei.

Ingen problem med stabilitet.
Ingen fordel lydmessig.
Herjet med taggene mine :mad:.
GUI ikke tilpasset folder browsing.
Uforholdsmessig dyrt.

Fortsatte med Foobar2000, som er lite ressurskrevende, 100% GUI tilpasning, 100% stabilt, 100% gratis.
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
996
Antall liker
1.034
Sted
Porsgrunn
Testet Roon for ca et år siden.
Streamer kun fra egen NAS.

Konklusjon var egentlig grei.

Ingen problem med stabilitet.
Ingen fordel lydmessig.
Herjet med taggene mine :mad:.
GUI ikke tilpasset folder browsing.
Uforholdsmessig dyrt.

Fortsatte med Foobar2000, som er lite ressurskrevende, 100% GUI tilpasning, 100% stabilt, 100% gratis.
Hvis du bruker Wav som format for filene dine er jeg blitt fortalt at da oppstår det ofte problemer med taggene. Ihvertfall når du skal konvertere til et annet program.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Roon er helt stabil hos meg, har livstid abb og angrer ikke.

Lumin app er også helt fantastisk, veldig brukervennlig, super lyd og stabil, aldri hatt et eneste problem med den.

Fordelen med Roon er at den kan fjernstyres fra Macbook (el).
Info om artist og leting etter lignende musikker er kjekkt og ha.
Ulempen er at det er endel ting å sette seg inn og at du trenger NUC (el) for å kjøre Core.
Jeg bruker NUC og ROCK (Roon optimized Core Kit), da slipper du at alt mulig annet kjører i bakgrunnen.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Det takkes for mange gode råd og tips. Skal gjennomgå nett, frekvenser etc (eller rettere sagt, få en voksen til å gjøre det :) )
Bruker du WiFI eller kablet nett? Største fordelen med Roon (IMO) er måten den organiserer platesamlingen på og at du kan bruke samme app enklet til hovedanlegg, Sonos, Chromecast osv (kan gjøre det med Lumin app også men litt mer tungvint der). Har du full kontroll på taggingen i samlingen din så er det kanskje ikke det store problemet men hos meg som har mange duplikater i samlingen p.g.a at Sonos ikke kunne lese diverse formater så blir det mye rot med Lumin appen da mange album da innholdet 2-3 versjoner av hver låt, hos Roon så kommer de opp som separate album. Dette er jo min egen feil men med Roon så slipper jeg å bruker mye tid på å rydde i samlingen. Liker også muligheten for EQ og kunne filtrere musikk på diverse, som årstall, type, format osv. Skal sies at jeg har tatt en pause fra alt Hifi siste året og har kun brukt Spotify connect men vurderer nå om jeg skal kjøpe Roon lifetime eller bare bruke Lumin appen (eller Kazoo fra PC).

Ingen problemer med ustabilitet på avspilling hos meg, men slet litt med “Transport in Use” når jeg byttet kilde med Devialet og Sonos.
 

*RBJ*

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2009
Innlegg
127
Antall liker
59
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
12
Bør Roon Core ha kablet forbindelse med streamer? Jeg har nå core installert på bærbar pc og merker at det er ganske tungt å kjøre, temp på pc øker med 10 grader når jeg starter Roon. Ellers har jeg tenkt at jeg bare bruker bærbar pc som en "fjernkontroll" på samme måte som Spotify connect, men dette er kanskje feil?
Syns ikke lydkvaliteten er noe å skryte av, men det er jo kanskje ikke så rart om Roon sender trådløst til Sotm 200ultra streameren..
Har en mistanke om at jeg har misforstått noe her :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg foretrekker kablet til min Devialet, kjører wifi på Sonos. Som med PC så funger wifi stort sett bra, men mindre trøbbel med kablet over tid (imo). Jeg foretrekker å bruke Ipad som fjernkontroll. Roon fungerer ikke som Sonos connect, du kjører prosessen på Core og så velger du en "output" der du vil ha lyden. Skal du bruke en annen PC en den med Core til å kontrollere Roon så installere du Roon control på denne, og den vil da fungere som en fjernkontroll mot Core PCen. Personlig vill jeg ikke kjørt Core på en laptop over wifi selv om det teknisk vil fungere helt OK. (Jeg kjørte min på en minimac 2012 med SSD disk uten problemer).
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
Bruker også NUC og ROCK, veldig fornøyd med Roon og lyden fra Lumin D2. Er helt stabilt hos meg.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kjører selv Nucleus+ (samme som NUC i7 quad core med 8GB RAM og SSD med ROCK OS, men jeg orker ikke bruke tiden på å bygge og fikle med installasjon og oppsett av slike enheter manuelt). Alt er klokkestødig her; har flere Roon ready endpoints (Trinnov Altitude32, Moon MiND2 Network Player, Oppo UDP 203; samt kjører også lyd mot diverse DAC'er koblet mot iMac. Eneste som har vært litt styr i perioder er når jeg legger til nye album og Roon skal finne info om dem; enkelte tar veldig lang tid. Avspiller har vært perfekt på alle måter og mot alle enheter. Kjører kablet gigabit nettverk (mest CAT6 kabler).

Jeg kjører faktisk en Roon core hjemme og en på jobb. Venter bare på at de støtter avspilling fra flere lokasjoner (det jobbes med). Så slipper jeg unna å ha 2 oppsett.
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Noen som har prøvd løsningen min med Nvidia Shield som kjører Kodi mot NAS. Nesten gratis, nydelig grensesnitt, raskt og støtter alle lydformater jeg har vært borti (bruker mest flac). Syntes den leverer bedre lyd enn det meste annet :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hatt lite problemer med stabilitet og roon, men er ikke fult så glad i måten de håndterer spillister på. Foretrekker at sangene blir liggende igjen og i original rekkefølge som f. eks. på aurender, auralic, bluesound/nad osv. Nærmeste du kommer på roon er å sette på repeat, men roon endrer rekkefølgen på sangene. Personlig så synes jeg aurender sitt interface er det greieste i bruk, selv om det ser veldig gammeldags ut. Det er det klart raskeste på min ipad og det er greit å få det til å gjøre det jeg vil. Roon sitt interface fungerer mye bedre på en 1440p skjerm og kraftig desktop da det blir utrolig mye mer responsivt enn på en tablet og man ser 66 album per side istedenfor 18 som jeg ser på min ipad air 2.

Det at det roon bruker mye krefter er normalt sett ett av følgende:
*den holder på å indeksere lokale filer
*dsp er skrudd på og kjører tung oppsampling
*svak ytelse på hardware
 

offroad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2016
Innlegg
165
Antall liker
176
Sted
Øvre Romerike
Torget vurderinger
22
Fant en ‘gammel’ barebone med en i7 (4.gen.) samt 16gb ram og en ssd-disk her hjemme. Skrudde sammen, lastet ned ROCK og bootet fra minnepinne. Alt gjort på under en time, og det bare fungerte:) Har skrudd mange pc-er med forskjellige os opp igjennom, men det hører vel helst til unntakene at alt har fungert på første forsøk. Virker dønn stabilt her hos meg - har rettnok bare fått en patch foreløpig, men den gikk rett inn uten problemer. Har foreløpig testet mot et par roon-ready Naim endepunkter og det fungerer helt supert. Tommel opp for dette produktet!
 

Ludolf71

Medlem
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
9
Antall liker
2
Har hatt Roon cirka en måned nå. Kjører Core på en eldre kraftig pc uten problemer. Det er verre med controller-appen som jeg kjører på laptopen. Veldig ofte mister controlleren kontakten med Core og står da bare og spinner uten å komme videre. Dette kan være f.eks etter at laptopen har vært i sleep mode.
Når jeg streamer via mobilappen så blir det kutta etter fem minutter, da slår strømsparingen inn. Det mangler støtte for å holde appen kjørende når den spiller musikk. Ingen visning i notifikasjonsfeltet og mulighet til å skippe kjipe sanger enkelt.

Heldigvis fungerer det bra med trådløs HifiBerry i stua.

Mye er bra, noe har stort forbedringspotensial synes jeg.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Kablet server (Mac Mini) - aldri vært ett eneste problem eller dropout den tiden jeg har kjørt oppsettet. Over ett år nå vil jeg tro. Bluesound enheter er også kablet. iPad og diverse bærbare Mac'er kjører via 5 Ghz WiFi. Helt uten problemer. Dette er nok ikke ett Roon problem men heller ett dårlig ustabilt nett i "heimen". Mye data som skal leveres uten dropout krever kvalitetsprodukter.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Jeg kjører Roon over 5Ghz WiFi uten noen problemer. Streamer også 4k HDR fra lokal filserver, så båndbredde er ikke et problem. :p
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Har hatt Roon cirka en måned nå. Kjører Core på en eldre kraftig pc uten problemer. Det er verre med controller-appen som jeg kjører på laptopen. Veldig ofte mister controlleren kontakten med Core og står da bare og spinner uten å komme videre. Dette kan være f.eks etter at laptopen har vært i sleep mode.
Når jeg streamer via mobilappen så blir det kutta etter fem minutter, da slår strømsparingen inn. Det mangler støtte for å holde appen kjørende når den spiller musikk. Ingen visning i notifikasjonsfeltet og mulighet til å skippe kjipe sanger enkelt.

Heldigvis fungerer det bra med trådløs HifiBerry i stua.

Mye er bra, noe har stort forbedringspotensial synes jeg.
Har du satt opp i Roon Settings at kontrollpunktet ikke skal gå i sleep?
 
Topp Bunn