Den dorullholderen hadde vært noe for min bror. Kjekt alternativ til radioen han må høre på nå, siden han da kan velge å gjøre sitt fornødne til personlig valgt musikk. Den tiden jeg var turneleder samarbeidet vi i København med et selskap som het Shit Music på en konsert. Det gikk ganske shit, så kanskje jeg burde tatt firmanavnet som en advarsel...
Jeg kan ikke se at noen har linket til denne fantastiske skapningen fra Numark :-\
Den mixeren er forresten en god ide. Det er ikke alle som spiller musikk som kan/skal beatmixes. Selv har jeg vært gammelpop-dj på åttitallet, og en lik løsning hadde vært perfekt for meg da. Det er ikke alle dj's som driver med beatmixing. De fleste fordi de ikke er flinke nok, men også mange fordi det ikke trengs. Det trengs jo strengt tatt ikke for de fleste rocke-dj's heller, og jeg ser ingen grunn til å ta med (og slite ut) verdifulle vinylplater eller cd-er når slike alternativer som dette finnes. Nå er det slik at jeg ikke helt takler Goa-freaks, men jeg husker at på tiden da minidisc var populært så brukte endel Goa-reisende dj's to portable minidisc-spillere som decks. Denne varianten er enda mer effektiv.
Jeg synes noen ganger at vi her på HFS dømmer produkter ut fra vårt behov. Det må jo være klinkende klart at mange har behov for en slik løsning som dette. Jeg tenker da ikke bare på de som ikke har behov for å beatmixe og backpackende dj's, men også på fattige land. Går du på klubb i de fleste fattige land nå så vil du se at mange bruker laptop/pc som kilde, og et dj-program til selve mixingen. Jeg kjenner selv en dj i Kampala som jobber på den måten. Det finnes ikke noe alternativ for dem, for de har ingen butikker som har et utvalg en dj kan leve med. Så for dem blir det både av praktiske og økonomiske årsaker uaktuelt å bruke noe annet enn MP3 for å kunne ha materiale til et skikkelig set. I en liten storby som Kampala (siden jeg allerede har nevnt den byen) kan det lett bli en standard med slike mixere for utestedene i byen, slik at dj's som spiller flere steder kan forenkle arbeidet. Og de fleste dj's jeg møtte har jobber flere steder. Ikke vær for kjapp med å slakte produkter som vi kanskje ikke har bruk for selv, for i dette tilfellet snakker vi egentlig om et nesten genialt produkt til sitt bruk.
En annen sak er at dj's som bruker vinyl og ikke kan beatmixe i mine øyne bare er forfengelige jålebukker, for lydkvaliteten er ikke noe argument på en standard norsk diskotek. Jeg tror ingen kan skille vinyl fra et tapsfritt format over et diskotekanlegg når festen har startet. Sett bort fra knitringen, selvsagt.
Det minner meg litt om test i bladet Autofil for noen år siden. Der fikk en modell fra Fiat dårlig kritikk fordi den var unødvendig. Med unødvendig mente de veldig høy bakkeklaring uten 4WD. Det testeren ikke tenkt på er at de fleste veier i verden er kjerreveier, men det betyr ikke at man har behov for 4WD. Vi hadde en Pajero i Afrika, men 4WD fikk jeg faktisk aldri bruk for. Den høye bakkeklaringen derimot var nesten et must etter regnvær.
Uff da, det virker jo som om jeg er en tilhenger av MP3 her, men sannheten er at det er et format jeg ikke bruker. Det er selvfølgelig ikke godt nok for meg heller, og jeg har faktisk ikke noen MP3-spiller. Det er ikke helt sant, for jeg har en liten Zen Stone som jeg aldri bruker. Den kostet 150 på ryddesalg og guttungen ville ha en, så da kjøpte jeg like godt to i samme slengen. Men etter å ha blitt ladet opp fylt opp med sanger har den aldri vært i bruk. Jeg synes bare at det blir litt kommunistisk å vurdere andres behov ut fra egne preferanser, og at vi kan tendere til å være litt blinde for andre viktige elementer enn topp lydkvalitet. Derfor ser jeg ingen grunn til å respektere dj's som bruker vinyl istedenfor cd mer, hvis det da ikke er selve håndverket du respekterer. For alle klarer å cue opp en 45 raskt og nøyaktig nok, så hvis det ikke er god beatmixing med vinyl man vurderer det ut fra så synes jeg det er litt slemt å hevde at de som bruker andre media ikke kan forvente like mye respekt. Tvert imot så synes jeg at en dj med en god vinylrigg som ikke kan beatmixe skikkelig fortjener mindre respekt enn en som bruker cd, men det er bare i prinsippet. For jeg respekterer enhver dj som gir meg god underholdning, og skal jeg gå på et party med house eller hip hop så vil jeg forvente beatmixing. Hvis det er Everly Brothers eller Paul Anka som står på menyen er formatet egentlig uvesentlig. Alt så lenge signalet ikke er komprimert ihjel, seff.