iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.175
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Å beskrive lyd i seg selv er jo noe som kan diskuteres i all uendelighet, utifra hvilken forstĂ„else man legger i orden. Noen reagerer instinktivt aggressivt og avksriver ting hvis noe beskrives for mye og omfatter metaforer og ord som da blir "blomstersprĂ„k". Jeg kanskje tilhĂžrer blomsterbukettens folk, men tenker at menneskets evne til Ă„ sette ord og beskrive ting er et av vĂ„res sterke sider, ikke bare i henhold til hifi.
    TÞrre fakta blir fort kjedelig og ikke sÄ givende Ä lese. Som de fleste omtaler, ikke kun hifi, sÄ er det opplevelsen som er mest gÞy Ä lese om. At det da kan bli lite nytteverdi som grunnlag for investering eller Ä endre kurs for egen del, er en del av gamet. Jeg synes ikke du er sÄ blomsterbukettete i dine beskrivelser av lyd. Da er det mer smÄstikkene, skrÄblikkene og de tingene som ligger innimellom ordene som er din greie. Som jeg opplever det. Kan komme med noen eksempler, men tenker at du er ganske sÄ bevisst dette allerede. Slakt er ofte morsommere enn skryt, og her inne er det ganske sÄ guttastemning pÄ det omrÄdet. Du pleier Ä ha en grei balanse mellom Ä sette deg sammen med Statler og Waldorf og vÊre like hyggelig som Rowlf the dog. :)

For bare noen Är siden sÄ var jeg ikke kjent med mange begrep og termer som jeg omsider har lÊrt meg hva det innebÊrer og omfatter for det meste. Jeg leste mest pÄ engelske nettsider fÞr jeg fant HFS. SÄ soundstage, instrument separation, holographic- palpable presentation, sound- depth, width, height, decay, warmth, analytical og sÄ videre var nye ord for meg. Men heller ikke sÄ vanskelig Ä forstÄ egentlig. Jeg hadde mine musikktermer fra tidligere erfaringer, hvilket har vÊrt en god hjelp tror jeg.
    Jeg tror bÄde ja, og nei ikke sÄ mye. I det siste har jeg blitt mer bevisst pÄ hvor forskjellige egenskaper vi kan legge i det samme ordet og hva det kan skape av misforstÄelser. Dine rapporter og reaksjonene pÄ dem tror jeg har noe Ä gjÞre med hvilke begreper som brukes og hva man legger i dem. Jeg mener ikke noe om hva som er rett eller galt, kun at for eksempel "luft" og "dybde" kan ha ganske sÄ forskjellige definisjoner i hodet pÄ hifi-folket. Til og med "lyst" og "mÞrkt" kan bety ganske mye forskjellig inni hodene pÄ oss.

Det Ä vÊre Êrlig med seg selv men ogsÄ andre har vÊrt viktig for meg i beskrivelsen av ting generelt i livet. Og her har jeg nok vÊrt naiv pÄ en mÄte nÄr jeg begynte Ä skrive selv pÄ nettforumet. Jeg trodde at hifi community var mer Äpent pÄ mange mÄter enn det har vist seg til Ä vÊre. Hadde aldri heller trodd at hifi skulle vÊre sÄ personlig tilknyttet for mange, at man nesten identifierer seg med et anlegg. Men har ogsÄ fÄtt forklart hvor sÄrt det kan vÊre nÄr det man har bygget opp selv med sine penger og fÞlelser tilknytet dette blir kritisert, eller anmerket som noe annet enn det man selv oppfattet. SÄ man mÄ ogsÄ kunne vÊre empatisk i det pÄ en mÄte.

For meg har det alltid vÊrt en klar distinksjon mellom meg og dÞde materielle bokser. OgsÄ det faktum at det finnes diverse grupperinger eller enkelte som stikker ut og har sin following som beskytter og anfaller andre alene eller i flokk, hvilket bidrar til liten Äpenhet og inspirasjon til videre utvikling tenker jeg. Et ekkokammer er lite drivende fremover. Hva folk bruker sine penger pÄ eller hvilken slags produkter andre kjÞper er ikke for meg Ä provoseres av eksempelvis.
    Dette synes jeg er vanskelig Ă„ forstĂ„. Ærlighet tenker jeg er fint, men at det har en risiko for Ă„ vĂŠre nĂ„delĂžst og avhengig av fremfĂžrelsen (som er passe umulig Ă„ sikre at blir oppfattet pĂ„ en forum) kan medfĂžre at Ă„pne armer lukkes eller disse grupperingene trigges til en respons. Som er brutalt ĂŠrlig i sin form og som kan oppfattes om beskyttende eller angrep i flokk?
    Jeg har ikke vÊrt pÄ noen forum hvor det ikke er fÞlelser rundt valg, merker, filosofi, teknologi og alt mellom himmel og jord. TrÄsykler, biler, fluefiske, modelljernbane og gud vet hva.
    For meg er det helt naturlig at det er en sammenheng mellom person og de valgene som er tatt. Det er ofte ikke sĂ„nn at komponentene i stereoanlegget bare dukket opp i stua, eller lytterommet, eller ble kjĂžpt av noen andre. Det er dine egne valg, noe du selv har satt sammen og gjort selv i stĂžrre eller mindre grad. For noen nesten som et livsverk. Det er valg du har gjort og de valgene sier noe om deg som person, sĂ„ ogsĂ„ nĂ„r det gjelder stereoanlegget. Det er for meg noe av det mest spennende. Hvorfor. Hvorfor har du valgt som du har gjort? Hva er viktig for deg? Hva lytter du pĂ„ for musikk? Hvor hĂžyt pleier du Ă„ lytte? Nysgjerrighet, undring og forstĂ„else er utviklende. Å ikke bli forstĂ„tt, eller Ă„ bli misforstĂ„tt, kan vĂŠre frustrerende, eller sĂ„rende.

Kan hende vi er ganske sÄ forskjellige i dette, @iGran , men jeg tror egentlig ikke det. NÄr jeg ble invitert hjem til deg sÄ er det for meg en stor tillitserklÊring, ikke noe jeg tar lett pÄ. NÄr jeg der og da snakker om, eller senere skriver om, anlegget ditt sÄ er det i min mÄte Ä se verden pÄ ogsÄ deg jeg snakker om. Jeg ser pÄ anlegget ditt som mye mer enn dÞde materielle bokser med en klar distinksjon mellom dem og deg. Kanskje er det noe som kan oppfattes negativt, slo det meg nÄ. HÄper ikke det.

Jeg er hverken kjÞpt eller betalt for Ä mene noe som helst egentlig. Fra begynnelsen leste jeg en del norske hifimagasiner, men har sluttet med det fordi jeg syns det er lite opartiskhet i scoringen nÄr alt havner pÄ 9+ hver mÄned. OgsÄ utifra hvilken slags musikk det testes med, komponenter burde bli mer utfordret til maks i en anmeldelse, fÄtt testet grensene uansett om det er med System of a Down eller Mahler, mener da jeg.
    Ikke uenig. Men jeg under meg litt pÄ hvilken grad av innsikt vi kan fÄ av Ä hÞre f.eks @R.E.S. beskrive hvordan han synes System of a Down hÞres ut pÄ et par hÞyttalere nÄr han spiller skikkelig hÞyt? SÄ lenge det er anmeldelse av typen "mann lytter pÄ stereoanlegg og beskriver det" sÄ tenker jeg er er avhengig av hvor godt du kjenner anmelderen om det kan si deg noe.
    Dette er en mulig brannfakkel, men kanskje man burde gjĂžre mĂ„linger av komponenter for Ă„ finne ut hvordan de presterer? 😅

Jeg har vÊrt heldig Ä bli invitert til like mange forskjellige anlegg som personer. Og har lÊrt mye av de lytteopplevelsene, det er ikke alltid jeg sier alt jeg mener om ting. Og sÄnn bÞr det ogsÄ vÊre, men hvis noen spÞr meg sÄ er jeg Êrlig om hva jeg hÞrer. Man trenger ikke Ä vÊre enig med meg, eller jeg med noen annen for den sakens skyld, men kan heller fÞre en normal samtale om hvorfor man opplever ting forskjellig uten enn Ä misstenkliggjÞre eller bli til et vÄroffer.

Noen Þnsker Ä sette ting jeg sier eller noen anmerkninger opp mot mitt eget anlegg, hvilket blir meningslÞst. Jeg beskriver det jeg hÞrer, ikke hvordan mitt anlegg spiller. At jeg har anlegget plassert i en stue, med flis og betong, gjÞr det at min evne til Ä gjÞre en lyttebeskrivelse av et annet anlegg blir umulig? Jeg tror ikke det, og man kan ogsÄ skille pÄ subjektiv preferanse og andre ting man hÞrer. At flere kan hÞre ting likt allikevel til tross for forskjellig preferanse. PÄ samme mÄte som man klarer Ä smake pÄ mat og si at det er for mye salt eller pepper uten Ä faktisk like maten som blir servert. Det er ihvertfall min holdning til det.
    Veldig enig i fÞrste avsnitt i sitatet. NÄr det gjelder det andre avsnittet sÄ er jeg redd jeg mener det har relevans. Erfaring, referanser, tid benyttet med tilsvarende komponenter, rom, osv fÄr betydning nÄr du og jeg skal uttale oss om hvordan ting lÄter. PÄ samme mÄte som med hvilke sosiale lag du kommer fra og om du kan si hvordan en oksehale skal tilberedes eller hvilken konsistens en gÄselever skal ha. Det blir ikke umulig, men det fÄr mindre relevans. PÄ samme mÄte som du selv kanskje ikke ville bry deg sÄ mye om en restaurantomtale fra feite skandinaver som skal trenges pÄ en strand som pakket fisk, og som syns de er kulturelle nÄr de spiser souvlaki med cola i glasset, sÄ er det naturlig at folk ikke legger sÄ mye i hva jeg mener om Luxman forforsterkeren som du har i forhold til hva du selv sier om den. Det er ihvertfall min holdning til det, selv om jeg gjerne skulle Þnske at det var annerledes.

I en eller annen grad, sÄ er det noe sÄnn?
    lyttekurve_Skjermbilde.JPG
    FÞr du er trent, har fÄtt erfaring, sÄ lytter du annerledes.

JDet har ogsÄ vÊrt en hel del folk innom hos meg, hvilket har vÊrt hyggelig. Men etter et par besÞk sÄ var det ikke sÄ veldig interessant Ä hÞre hva andre mener om mitt anlegg egentlig, men mer interessant Ä observere hvordan andre lytter, og hva jeg eventuelt kan lÊre fra det i opplevde forskjeller. Det tok ikke lang tid Ä finne ut at jeg vektlegger ting litt annerledes som andre kanskje ikke gjÞr, detaljer som jeg prioriterer er ikke med pÄ andres make or break-liste. Hvilket ogsÄ gÄr helt fint. Men det har ogsÄ vÊrt en god ting iblant tror jeg.

Selvom det ved fÞrste setning fra meg kan gjÞre noen litt defensiv, har jeg ogsÄ fÄtt tilbakemeldinger senere etter tidligere besÞk der det har blitt gjort en endring pÄ noe jeg lagt merke til. Og som fÄtt bli en vedvarende justering videre. Iblant trenger man tid for Ä akseptere nye insikter, eller at noe er uvant fÞrst. Det handler ikke om rett eller feil, jeg legger ikke den verdien i det, men at nyanser kan vÊre vÊrt Ä observere, andre ganger ikke. Eller Ätminstone at man testet noe annet litt en gang, for Ä bredde sitt perspektiv. Det finnes ikke noen agenda jeg fÞrer frem, unntatt mer tilstedevÊrelse ved lytting muligens.

Jeg har ogsÄ fÄtt hjelp i eget anlegg fra folk jeg setter tillit til innenfor spesifike lydaspekter, og som har resultert i en bedre lydopplevelse for meg. Jeg er ikke en lydsavant, uten hele denne trÄden er jo min reise til forstÄelse men ogsÄ Ä kunne uttrykke hva jeg faktisk hÞrer.
    Nytt perspektiv, annerledes tilnĂŠrming, teste ut noe uvant over litt tid. Veldig veldig enig i at dette er en bra ting.
    FÄr ikke helt taket pÄ om du mener det er sÄnn nÄr du besÞker andre, men at det ikke er sÄ veldig interessant for deg selv etter et par besÞk hos deg? Hvis man ikke er en person som har fÄtt din tillit? :unsure: Bare tuller med deg! :D
    Jeg vet ikke om du er sÄ annerledes, eller om du er en sjelden blant audiofile i hvordan du vektlegger ting i lyd/anlegg.
    Men det er helt klart at antall cm lyttestolflytt og andelen klassiskinfluerte pÄ hifisentralen er stÞrre/Þkende pga din tilstedevÊrelse. :)

Som jeg nevnt tidligere syns jeg det er lavt nivÄ nÄr man skal forsvare andres anlegg eller sitt eget fordi noen annen opplever noe annet. Som at det er en status som mÄ opprettholdes og skulder-klapp-klubben trigges og mÄ ha krisemÞte. Man kan enkelt vÊre enige om Ä vÊre uenige uten Ä havne pÄ kindergarten-retorikk. Hifi er en lavterskel hobby, det kreves ikke mye for Ä ha et anlegg og vÊre pÄ HFS. Det er ikke en lagsport der du mÄ ha sosiale antenner for Ä kunne virke sammen med andre. Bristen av dette kommer dessverre fort frem pÄ nett, i litt for mange tema-trÄder innimellom.

Igjen sÄ har jeg vÊrt heldig, som ikke bare sitter pÄ nett. I begynnelsen sÄ gledet jeg meg hver helg til Ä dra ut Ä sitte sammen med de andre hififolka i Ski for Ä treffe andre interesserte. Mange sÊringer, inkludert meg selv, men allikevel hyggelig Ä fÄ mulighet til Ä snakke med andre, spÞrre om ting. Etterhvert har jag fÄtt et par faste hifivenner som jeg treffer, og senest OVK som jeg opplever som en gjennomgÄende entusiastklubb med fokus pÄ hifi selvfÞlgelig, men ogsÄ sosial inkludering og et slags fellesskap.

Faren min spurte meg ved en samtale nylig med en litt tullete ton: "du reser vÀl inte runt och sÄgar andras anlÀggningar?"
    Nei sa jeg, "jag skriver vad jag hör".
    PÄ samme mÄte som dette svaret mitt kan oppleves konfronterende, sÄ tror jeg ogsÄ at tilbakemeldingene fra andre kan oppleves som forsvarende. Jeg tror ikke nÞdvendigvis at det er sÄnn. Hvis det er skulder-klapp-klubber her inne, sÄ er det flere og du har en klubb selv. Ville ikke vÊrt sÄ mye diskusjoner om det ikke var forskjellige meninger og leire. Hvis trÄdene pÄ HFS stoppet ved at man er enige om Ä vÊre uenige, hva skulle vi da bedrevet tiden med? :D Denne hobbyen bestÄr trolig av minst like mange introverte som ekstroverte, sannsynligvis en stÞrre andel. Hvis det ogsÄ betyr dÄrligere sosiale egenskaper kombinert med en lav terskel, er i sÄ fall sÄnn det bÄde skal og bÞr vÊre. Selv om det skaper en brist. Jeg tror ikke nÞdvendigvis det er de fattigste og minst sosialt intelligente som stÄr for det meste av den dÄrlige stemningen. Men selvsagt er det hyggelig for deg, og mange andre, at hobbyen ogsÄ kan fÞre til et sted Ä hÞre hjemme og en mulighet til Ä treffe andre mennesker,fÄ venner og bli sett. :11

For ikke bare Ä komme med utfordringer og diskusjon, sÄ byr jeg ogsÄ pÄ et tips som kan mildne kommende sÄgninger
    mahler_Skjermbilde.JPG

Jeg hÄper og tror du kjenner meg sÄ godt at i disse tilbakemeldingene sÄ ligger det ogsÄ humor bak og en del av diskusjon for diskusjonens skyld som i beste fall kan fÞre til refleksjon.
    Egentlig var det nok for meg Ä skrive dette svaret, hadde ikke trengt Ä poste, men velger det for Ä bidra pÄ mitt vis. Sannsynligvis ikke en god ide, men det fÄr jeg tÄle. :)

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.984
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa +1 pÄ iGrans innlegg som er bakgrunn for ditt siste over her @_RoDa_
    Det blir jeg nĂždt til Ă„ si for ditt ogsĂ„, for dette var godt gjennomtenkt.👍

Det er spennende hvor ulikt vi lytter og fra ulike stÄsted.
    Jeg er visst bare en skulderklapper pÄ begge sider av diskusjonen, men har likevel den enkle tilnÊrmingen at hvis jeg synes det lÄter bra og det rÞrer noe ved meg, -sÄ er det bra.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.002
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for ditt innlegg @_RoDa_. NÄr man holder en god samtalstone og tenker litt over siterte innlegg pÄ en respektfull mÄte, fÞrer det til en givende, og iblant positivt utfordrende videre refleksjon for min del. Men hvis man skriver i affekt, projiserer sosiale svakheter, misunnelse, og ikke evner til Ä lese ting fra forskjellige perspektiv blir det fort noe annet. Da handler det hverken hifi eller lyd lenger.

Hifi er noe som er mitt fritidsinteresse og musikk kanskje mer enn det pÄ flere mÄter. PÄ min fritid legger jeg energi pÄ det som er positivt og givende for meg. Det samme pÄ de menneskene jeg Þnsker Ä spandere tid med i mitt eget hjem.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn